Interprovinciale structuurschets:
Uitbreiding pleziervaart in westelijke
Waddenzee nog mogelijk
MILITAIRE A CTIVITEITEN
STOPPEN OF VERPLAATSEN
VERVOLG VAN PAG.l
COMMISSIE
OPENBARE WERKEN
Piet Wim Roeper
surf kampioen 1979
Wedstrijdprogramma
Texelslagteams
Winst op til voor
En Passant 1
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1979
De provinciale besturen van Noordholland, Friesland en Gro
ningen zijn van mening dat de Waddenzee als samenhangend
natuurgebied gehandhaafd en zonodig hersteld moet worden.
Dit uitgangspunt (ongeveer overeenstemmend met de door het
Rijk genomen planologische kernbeslissing voor de Wadden
zee) krijgt gestalte in de Interprovinciale Structuurschets voor
het Waddengebied, die maandag tijdens een vaartocht op de
Waddenzee officieel is gepresenteerd.
De overeenkomst met de PKB is
niet toevallig. De provinciebesturen
hebben overleg met het rijk gevoerd
met de bedoeling zoveel mogelijk op
één lijn te komen. Het doel van de
structuurschets is het ontwikkelen
van een gezamenlijk te voeren inte
graal beleid bij het in stand houden
van dit natuurgebied. De structuur
schets zal dienen als voorlopig mid
del om de planologische ontwikke
lingen in de hand te houden. Als het
om gewoon land ging zou dat ge
beuren door middel van provinciale
streekplannen en gemeentelijke be
stemmingsplannen, maar de
Waddenzee is nog niet provinciaal
en gemeentelijk ingedeeld zodat een
ander middel moest worden ge
zocht.
Bouw- en aanlegactiviteiten in het
gebied waarop de structuurschets be
trekking heeft zullen dus in overeen
stemming moeten zijn met de nu gefor
muleerde regels van de drie provincies.
Menige boer of recreatie-ondernemer
zal bij het vernemen daarvan schrikken,
maar tot troost kan worden vermeld
dat de regels vooral betrekking heb
ben op de Waddenzee waar de eilan
den (behoudens de gronden die bij
hoog water kunnen onderlopen) niet
bijhoren. Ook de havens voor indus
trie-, handels- en marinedoeleinden
zijn buiten het plan gehouden (dus de
havens van Den Helder, Harlingen,
Delfzijl en de Eemshaven). De kleinere
havens, met meer specifiek op de
Waddenzee gerichte functies (veer-,
vissers- en jachthavens) worden wél tot
het plangebied gerekend en dat is dus
anders dan in de rijksnota (PKB) staat.
Er zijn nog andere verschillen tussen de
structuurschets en de rijksnota, maar
deze zijn over het algemeen niet van
zoveel belang.
Toch gevolgen
Toch heeft de structuurschets wel
gevolgen voor sommige activiteiten op
het vasteland en de eilanden. ,,ln prin
cipe dienen alle activiteiten voor zover
deze een directe invloed hebben op de
omvang en/of de hoedanigheid van het
Waddenzeegebied, aan de doelstellin
gen en beleidsstandpunten van de
structuurschets te worden getoetst.
Met name wordt hierbij gedoeld op het
lozen van verontreinigd water, het op
richten van hoge bouwwerken, het ont
wikkelen van recreatieve voorzieningen
en de aanleg van militaire oefenterrei
nen op het vasteland en de Wadden
eilanden, direct grenzend aan het plan
gebied. In de strook aan beide zijden
van de begrenzing vindt een zekere
wisselwerking plaats. Deze heeft vooral
betrekking op de rust van het gebied,
de kwaliteit van lucht en water en het
landschapsbeeld. De breedte van deze
zone is sterk afhankelijk van de aard
van de activiteit, alsmede van de relatie
van het gebied".
De structuurschets van de drie
provincies geeft onder meer de volgen
de conclusies:
De provinciale besturen zullen hun
beleid in het algemeen richten op een
stabilisering van de pleziervaart op de
Waddenzee op het huidige niveau.
Alleen in het westelijke deel van de
Waddenzee en op de Eems zal enige
uitbreiding van de bestaande akkom-
modatie kunnen worden toegestaan.
Beperkingen zullen worden gesteld aan
de mogelijkheden tot de aanleg, de
vaarsnelheid en eventueel de geluids
productie van de schepen. Ten aanzien
van de wadloopsport zullen enkele be
perkingen met betrekking tot kwetsbare
periodes en gebieden in acht moeten
worden genomen. Het sportvliegen zal
moeten worden gebonden aan een be
paalde minimum vlieghoogte, terwijl de
meest kwetsbare natuurgebieden
geheel moeten worden vermeden.
Industrie
Het provinciale beleid is er op gericht
geen nieuwe industrieterreinen in het
zeegebied aan te leggen. Eventuele uit
breidingen dienen binnendijks, bij voor
keur gekoppeld aan aanwezige
industriegebieden plaats te vinden.
Voor de bestaande industrieterreinen
zal worden gestreefd naar de vestiging
van industrieën waarvan kan worden
verwacht dat deze nauwelijks of geen
schade aan het milieu van het Wad
denzeegebied zullen berokkenen. In
ieder geval zal bij vestiging van een
bepaald bedrijf een studie betreffende
de milieu-effecten vooraf inzicht
moeten geven in de daarvan te ver
wachten gevolgen voor het milieu.
Door de provinciale besturen wordt
gestreefd naar een verregaande zuivering
van zowel industrie, als ook huishou
delijk afvalwater, alvorens lozing op het
met de Waddenzee in verbinding staan
de water plaatsvindt. Tevens zal door
de provinciale besturen bij het rijk wor-
ting en de rest wordt afgevoerd.
De bouw van premiewoningen in Het
Horntje die al eerder in opspraak is
geweest, vordert te langzaam. Nadat
een tijd bijna niets is gebeurd, wordt
thans weer gebouwd maar het zou
sneller moeten. Als aandrang van het
gemeentelijke bouw- en woningtoezicht
niet voldoende helpt zullen B en W zich
rechtstreeks wenden tot de betrokken
ondernemingen Stok en Weel. De heer
Beumkes zei dat op het projekt veel te
weinig mensen zijn ingezet en vroeg
zich af of hier de boeteclausule niet
moet worden gehanteerd.
Wegkantonnier
In de rondvraag vroeg Dros het groen
te verwijderen van de vluchtheuvels
waarop verkeerszuilen staan. Door de
begroei'ng worden de tegels uit elkaar
gedrukt. Hij vond het een typisch kar
weitje voor de wegkantonnier die de
gemeente volgens hem in dienst zou
moeten nemen. Verder sprak Dros er
zijn twijfel over uit of de werkzaam
heden die nu op het Molwerk/Water-
molenweg juist worden uitgevoerd. Uit
de daarop volgende discussie bleek dat
belangen van gemeente en Rijkswater
staat elkaar hier raken en dat het in ieder
geval de moeite waard is overleg te
plegen. Verder wees Dros op een
gevaarlijke situatie die onder andere op
de Pontweg is ontstaan omdat het
regenwater er niet vlot kan aflopen. De
bermen ter weerszijden zijn te hoog
waardoor grote plassen ontstaan die
slipgevaar opleveren. Vervolgens stelde
Dros „actie" in het vooruitzicht van de
zijde van de bewoners van de Spinbaan
omdat deze weg nog steeds niet van
definitief plaveisel is voorzien. En dat
terwijl daarvoor wel is betaald door de
aanwonenden toen zij de grond koch
ten. Het is niet de eerste keer dat hierop
wordt gewezen. J. van Asselt drong
erop aan dat de gemeente zijn auto's en
ander materieel zoveel mogelijk koopt
bij plaatselijke dealers. Directeur Van
Hoorn vond dat vanzelfsprekend, alleen
in verband met de service die door een
plaatselijke leverancier snel kan worden
geboden
Markt
De kosten die de gemeente heeft aan
de maandagse markt worden lang niet
gedekt door de tarieven die de markt
kooplieden betalen. Toch voelt het
gemeentebestuur er weinig voor de
tarieven rigoreus op te trekken omdat
Texel in vergelijking met andere ge
meenten al een vrij hoog tarief heeft.
Aldus antwoordde wethouder Van der
Kooi op vragen van KI. Barendregt. De
heer Dros was het daar blijkbaar niet
mee eens, want hij wilde de kwestie van
de marktgelden toch onderzocht zien. In
de overwegingen moet worden betrok
ken dat de marktkooplui elke maandag
een enorme rommel achter laten die op
kosten van de gemeente moet worden
opgeruimd. Henk Beumkes herinnerde
aan de klacht van Gelein Jansen in de
afgelopen raadsvergadering over de vele
toezeggingen die het gemeentebestuur
de afgelopen anderhalf jaar niet heeft
den aangedrongen op het beperken
van verontreinigingen die via de Rijn,
de Eems en de Noordzee de Wadden
zee binnenkomen.
De provinciale besturen stellen
zich op het standpunt dat er naar
dient te worden gestreefd de militai
re activiteiten, voorzover deze nade
lige effecten hebben op het milieu
van het Waddenzeegebied, te beëin
digen, dan wel naar elders te ver
plaatsen.
In elk geval dient te worden getracht
aanvliegroutes en schietrichtingen
zodanig te situeren, dat de verstoring
van bepaalde kwestbare gebieden tot
een zo laag mogelijk niveau wordt te
ruggebracht. Ook ten aanzien van de
periode van oefening zal rekening moe
ten worden gehouden met de kwets
baarheid van de in het gebied levende
diersoorten.
De provinciale besturen zullen, door
gebruik te maken van hun verordenen
de bevoegdheden, de natuurweten
schappelijke waarden in het Wadden
zeegebied op de meest doeltreffende
wijze trachten te beschermen. Hierbij
zal er mede naar worden gestreefd aan
vullend en, zonodig in de plaats van de
Natuurbeschermingswet, voor zover
deze nog niet, of onvoldoende kan
worden toegepast, regelend op te tre
den voor die gebieden die op korte
termijn bescherming behoeven.
Onderzoek
Om meer kennis te krijgen over een
aantal voor het provinciaal beleid in het
Waddenzeegebied van belang zijnde
onderwerpen, zullen door de provincia
le besturen gezamenlijk de volgende
studies ter hand worden genomen:
a. Onderzoek naar het gebruik van
het Waddenzeegebied door de verschil
lende vormen van recreatie en de effec
ten hiervan op het waddenmilieu.
b. Inventarisatie van de aard en de
omvang van het verkeer en vervoer in
het Waddenzeegebied en een
onderzoek naar de eventuele effecten
en/of risico's daarvan voor het milieu.
c. Beschrijving van de landschappe
lijke kenmerken van het Waddenzeege
bied en het opstellen van enkele richt
lijnen voor het behoud daarvan.
Voorlichting
Voor het behoud van de waarden
van het Waddenzeegebied is het
nodig dat de zich in het gebied
bevindende mensen zich bewust zijn
van de kwetsbaarheid van planten
en dieren. De provinciale besturen
stellen zich daarom voor op het ge
bied van educatie en voorlichting
over het Waddenzeegebied de
nodige initiatieven te ontwikkelen
Hierbij zal worden getracht om tot
een goed overleg en waar mogelijk
een nauwe samenwerking met de
eveneens op dit terrein werkzame
overheids- alsmede particuliere
instanties te komen.
kunnen waarmaken. Beumkes zei dat
ook hij daarover verontrust is en drong
erop aan het „lijstje van Jansen" nog
maar eens ernstig door te nemen.
Slachtplaats
Beumkes had een klacht over de
noodslachtplaats. Het schijnt voor te
komen dat op een toegankelijk terrein bij
het gebouw kadavers worden bezorgd
die daar soms geruime tijd blijven liggen
alvorens ze worden verwerkt. Beumkes
had van iemand gehoord dat honden
soms met botten rondlopen die zij van
het slachtplaatsterrein hebben wegge
haald. Directeur Van Hoorn dacht dat
het wel meeviel maar beloofde aandacht
voor de zaak en vond dat het toegangs
hek van het terrein in ieder geval altijd
dicht moet zijn.
De heer Beumkes noemde het juist
gerestaureerde „pandje van Swarthof"
aan het Hofje van de Weverstraat een
aanwinst voor Den Burg maar vond dat
ook de bestrating snel in orde moet
worden gemaakt. Hij kon worden ge
rustgesteld. Met medewerking van de
gemeente zal het straatwerk spoedig in
orde worden gebracht. Verder had
Beumkes klachten over de staat van
onderhoud waarin zich de o.l.school De
Bruinvis te Oudeschild bevindt. De
goten moeten nodig worden geschil
derd en dakplaten zijn verrot. De heer P.
A. Zegers had aanmerkingen op de
wijze waarop de gemeente in de trot
toirranden bij opritten de afgeschuinde
tegels aanbrengt: te hoog waardoor het
schadelijk is voor fietsen. Zegers vond
het verder nogal overdadig dat Ge
meentewerken zijn jaarverslag met
Bestemmingsplannen
In de structuurschets worden onder
meer de volgende aanbevelingen ge
daan: De gemeentebesturen moeten de
voorbereiding van de bestemmings
plannen voor het nog in te delen zee
gebied ter hand nemen, zodat zo spoe
dig mogelijk na de gemeentelijke inde
ling, de ontwerpen van de bestem
mingsplannen ter inzage kunnen wor
den gelegd. Zonodig kunnen hieraan
voorafgaand, direct na gemeentelijke
indeling van de Waddenzee, te nemen
voorbereidingsbesluiten reeds een voor
lopige bescherming aan het gebied
geven. Evenals bij bestemmingsplannen
kan hierbij een stelsel van aanlegver-
gunningen worden vastgelegd.
In het kader van de doelstelling voor
het gebied verdient het aanbeveling dat
het rijk voor de daarvoor in aanmerking
komende gebieden tot het aanwijzen
van staats- c.q. beschermde natuurmo
numenten komt. Zoals omschreven in
de Natuurbeschermingswet, zal het rijk
deze aanwijzing in nauw overleg met
de provinciale en de gemeentebesturen
dienen voor te bereiden. Hierbij dient
tevens aan de orde te worden gesteld
in hoeverre provinciale, dan wel
gemeentelijke verordeningen in
aanvulling op, of zonodig (tijdelijk) in
de plaats van de Natuurbeschermings
wet kunnen bijdragen tot een effectief
en verantwoord natuurbeheer. Het ten
aanzien van dit onderwerp te voeren
overleg dient in het in te stellen Coördi
natiecollege Waddengebied plaats te
vinden.
De provinciale besturen dringen met
klem bij het rijk aan op het voeren van
internationaal overleg met betrekking
tot de bescherming van de Wadden
zee. Met de Bondsrepubliek Duitsland
en Denemarken zal overleg moeten
plaatsvinden over het toekomstige be
stuur en beheer van het Europees
Waddenzeegebied (internationaal
statuut). Ook de provinciale besturen
moeten in dit overleg worden betrok
ken.
Onderzoek
Tijdens de voorbereiding van de
structuurschets is gebleken dat door de
provinciale bestuurders geen duidelijke
uitspraak kan worden gedaan omtrent
het wel of niet toestaan van bepaalde
activiteiten, dan wel het uitbreiden
daarvan. Aangezien een deel van deze
activiteiten primair op het terrein van
de bevoegdheid van het rijk ligt, dan
wel de daarvoor benodigde deskundig
heid bij het rijk aanwezig is, wordt bij
de rijksinstanties aangedrongen op het
laten verrichten van een nader onder
zoek naar de volgende onderwerpen:
a. Studie naar de meest gewenste
vorm van technisch beheer en/of on
derhoud van de drogere delen van het
Wddenzeegebied (kwelders, slikvelden,
zandplaten enz.).
b. Onderzoek naar de effecten van
de mosselcultuur op het milieu van de
Waddenzee.
c. Onderzoek naar de efecten van
tientallen .fraaie foto's illustreert. Hij
veronderstelde dat daar veel tijd in ging
zitten en zag liever dat dit werk aan
een fotograaf werd uitbesteed, vooral
omdat hij de indruk had dat de mensen
van gemeentewerken al nauwelijks aan
hun hoofdtaken toekomen. Zijn klacht
werd echter van de hand gewezen. De
man (van de administratie) die de foto's
maakt, heeft daarvoor de gelegenheid.
Het gebeurt tussen de bedrijven door en
er is geen lange tijd mee gemoeid. Henk
Beumkes was blij met de illustraties.
Want het zijn foto's van allerlei veran
deringen die in het straatbeeld ontstaan
en dat heeft historische waarde.
Huisvuil sorteren
De gemeentelijke vuilstortplaats bij
het Molwerk begint aardig vol te raken,
niet alleen door het gewone huisvuil
maar vooral door de enorme hoeveel
heden puin die hier door aannemers
worden gestort. Ook hout, afkomstig
van afbraak, is zeer volumineus.
De heer Zegers deed het voorstel om
een proef te nemen met gescheiden
ophalen van huisvuil. Als papier, glas en
metaal eruit zouden worden gehaald
zodat het opnieuw kan worden gebruikt
is de hoeveelheid vuilnis die uiteindelijk
op de stortplaats moet worden begra
ven al heel wat kleiner. Wethouder Van
der Kooi deelde de verontrusting maar
zag grote bezwaren van practische aard
bij gescheiden ophalen. Directeur Van
Hoorn zei het aanwijzen van een aparte
stortplaats voor puin en hout al een hele
verbetering te vinden. Het onderwerp
bleek bij de commissie zeer te leven.
Beloofd werd dat het college er op zal
terug komen.
militaire oefeningen op het wadden
milieu en op de menselijke activiteiten
in het Waddenzeegebied (recreatie,
scheepvaart, visserij).
Zowel over de hier genoemde onder
werpen als over de huidige onderzoeks
projecten zou een nader beraad in het
Coördinatiecollege Waddengebied
plaats dienen te vinden.
Inspectie
a. Na gemeentelijke indeling van het
gebied zouden delen van het zeegebied
tot de competentie van de gemeente
politie van Den Helder, Harlingen, res
pectievelijk Delfzijl kunnen gaan beho
ren. Het verdient aanbeveling de Rijks
politie te Water, ook na gemeentelijke
indeling van de Waddenzee, de be
voegdheid tot het opsporen van straf
bare feiten over de gehele Waddenzee
te laten behouden.
b. Nagegaan dient te worden welke
controlerende taken in het kader van de
milieubescherming (bezoldigde en
onbezoldigde functionarissen) kunnen
worden gebundeld. Aan personen
werkzaam bij een aantal instanties kun
nen mogelijk opsporingsbevoegdheden
worden toegekend, die hen, naast het
uitoefenen van hun eigenlijke taak, in
staat stellen controle uit te oefenen
krachtens bijvoorbeeld de Natuurbe
schermingswet, de Vogelwet of de
Milieuhygiënewetgeving.
c. Voorts zou kunnen worden nage
gaan in hoeverre de in het Waddenzee
gebied door rijksinstanties te verrichten
inspecterende taken zoveel mogelijk bij
één regionale dienst of inspectie
kunnen worden ondergebracht.
Piet Wim Roeper heeft het club-
kampioenschap 1979 van de Wind-
surfclub Texel veroverd. Hij kreeg de
titel op grond van de resultaten die
het afgelopen jaar zijn geboekt. De
prijsuitreiking zal worden gehouden
in het clubgebouw op 3 november
a.s. als onderdeel van een feest
avond.
De nog zeer jonge vereniging bloeit
bijzonder. Onlangs werd het honderdste
lid ingeschreven. Ongeveer de helft van
de leden beschikt over een eigen surf
plank.
De uitslag van het kampioenschap
luidt als volgt:
A-klasse: 1. P. W. Roeper, 2. R.
Ootes, 3. R. Souverein, 4. H. B. Boks,
5. G. Roeper, 6. M. van Rijssel-
berghe, 7. B. J. Staal, 8. G. Ellen, 9.
C. Koomen, 10. G. Koot, 11. W. Hou
wing, 12. H. Lauers, 13. D. Hamers,
14. J. Borra, 15. J. van Vooren, 16. J.
Kat, 17. N. Bakker, 18. H. Elias, 19. J.
Duinker, 20. T. Koning, 21. H. Kort-
mann, 22. M. van der Wal, 23. C.
Debets, 24. J Bos, 25. T. Wiering, 26.
F. de Hing, 27. R. Hamer, 28. D.
Schellinger, 29. D. Eelman.
B-klasse: 1. N. Wuis, 2. M. van der
Vis, 3. H. van Groen, 4. J. van der
Ster, 5. G. Miedema, 6. M. Konings, 7.
A. Drijver, 8. H. Kooi, 9. G. Loos, 10.
J. van der Vis, 11. R. Witte, 12. J. van
der Bron, 13. W. van der Gracht, 14.
R. v. d. Wilde.
voor de bestrijding van kustvervuiling
door olie, lijkt een goede afstemming
van genoemde plannen onderling en
met die van het rijk zinvol. Bespreking
van deze plannen in het Coördinatie
college Waddengebied wordt noodza
kelijk geacht, daar naast het rijk en de
provincies ook de gemeenten (rampen
plannen) hierbij hun taak kunnen heb
ben.
Nagegaan dient te worden in hoe
verre uit functioneel oogpunt het mate-
rieel-technische beheer van de zee
dijken langs de Waddenzee kan worden
geconcentreerd. Momenteel is dit
beheer in sterke mate over verschil
lende instanties versnipperd. In eerste
instantie zou daarbij vooral kunnen
worden gedacht aan het onderbrengen
van taken bij (grotere) waterschappen.
Het toezicht op deze waterschappen
wordt door de provincies uitgeoefend,
terwijl het oppertoezicht bij het rijk blijft
berusten. In een nota (van 13 februari
1978) hebben Gedeputeerde Staten van
Groningen een voorkeur uitgesproken
voor een provinciaal beheer van de zee
dijken.
Reddingsoperaties
Dreigend gevaar voor mensenlevens
bij onder meer het Wadlopen hebben in
het jongste verleden aangetoond dat
niet altijd sprake is van een goede
coördinatie tussen de in het Wadden
zeegebied opererende hulpverlenende
instanties. Aanbevolen wordt een rege
ling te treffen, waarbij in grotere mate
van coördinatie plaatsvindt. Mogelijk
zou daarbij één instantie expliciet kun
nen worden aangewezen als eerstver
antwoordelijke voor het optreden bij
bepaalde calamiteiten. Aan te bevelen
is dat een dergelijk plan voor de coördi
natie van reddingsoperaties in het
Coördinatiecollege waddengebied ter
sprake zal worden gebracht, omdat
naast bepaalde rijkstaken ook de ver
antwoordelijkheid van de betreffende
burgemeester en/of de Commissaris
der Koningin in het geding kan zijn.
Dinsdagavond brandde voor in de
A-groep een felle strijd los, waarbij W.
Hoekman nogal wat materiaal offerde in
een poging om P. Bergmans konings
stelling onder de voet te lopen. De
hardnekkige verdediging van Bergman
velde Hoekman tenslotte toch omdat
deze „ergens" de winst liet liggen. J.
Witte maakte M. Vittali het leven zuur
maar bleef in het eindspel toch de min
dere van de clubvoorzitter. In de
B-groep zegevierden F. van Tatenhove,
A. C. Bakker en A. Terpstra over hun
tegenstanders.
De uitslagen waren;
A-groep:
W. Hoekman P. Bergman 0—1
J. Dros—K. J. den Haan 1—0
H. Elzinga G. van Es afgebr.
M. Vittali—J. Witte 1—0
B-groep
F. van Tatenhove—F. van Lare 1—0
P. Cornelissen A. C. Bakker 0—1
A. Terpstra B. Witte 1—0
C-groep
E. de Visser—C. Witte 0—1
C. Witte—H. de Ridder 0—1
M. Witte—J. van Heerwaarden 1 0
H. de Ridder—C. Witte 1—0
Beheer van natuurgebieden
Uit het oogpunt van eenheid van
beheer moeten de natuurgebieden die
een bijzondere bescherming behoeven,
zoveel mogelijk door één instantie met
een daartoe uitgerust werkapparaat
worden beheerd. Als om bepaalde
redenen meerdere instanties met het
natuurwetenschappelijk beheer in het
Waddenzeegebied blijven belast, is het
noodzakelijk te komen tot een verregaan
de vorm van samenwerking tussen de
betrokken organisaties. Over de daarbij
te kiezen organisatiestructuur dient na
der overleg te worden gepleegd.
Ten behoeve van een juiste taak
uitvoering wordt door het rijk een con
cept-algemene beheersvisie voor de
Waddenzee voorbereid, die ter vaststel
ling aan het Coördinatiecollege Wad
dengebied moet worden voorgelegd.
Voor de verschillende gebieden dienen
beheersplannen te worden opgesteld,
die zijn afgestemd op de algemene
beheersvisie voor het Waddenzeege
bied. Genoemde plannen dienen vóór
de vaststelling aan het Coördinatie
college Waddengebied te worden voor
gelegd, teneinde alle betrokken be
stuurslagen hierin te betrekken.
Rampenbestrijding
Voor de bestrijding van calamiteiten
als olieverontreiniging, wordt, zowel
voor de Waddenzee, als in de aan
grenzende strook van de Noordzee,
door Rijkswaterstaat een plan voorbe
reid. Aangezien ook bij de provincies
plannen zijn, c.q. worden, opgesteld
In de Burgemeester De Koninghal
speelt Texelslag 1 zaterdagochtend om
10.30 uur een competitiewedstrijd te
gen Geesterambacht.
Texelslag 2 speelt deze week op zon
dagochtend. In Hoorn begint om 10.00
uur het duel tussen de Texelse reserves
en HBV 10. (Vertrek boot 8.05 uur).
Met een voordelige 4—2 tussenstand
en twee afgebroken partijen waaruit nog
minimaal een half punt behaald kan
worden heeft het eerste team van
schaakclub En Passant een goede kans
de eerste bondswedstrijd tegen GZ met
winst af te sluiten.
Het dual tussen En Passant en GZ
vond zaterdag plaats in hotel De Zwaan.
Dinsdagavond werd voor de clubcom
petitie een aantal partijen in de A- en de
B-poule gespeeld. Zaterdag a.s. wacht
En Passant 2 een thuiswedstrijd tegen
Heerhugowaard.
Het duel tussen de schakers van En
Passant en GZ kenmerkte zich door de
gewijzigde bordopstelling van de Texel
se schakers. Dros en Vittali die ge
woonlijk de hoogste borden bemannen
zaten ditmaal aan de borden 5 en 6 en
hadden hun plaatsen ingeruimd voor G.
van Es en A. Terpstra. Beide „nieuwe
lingen" wonnen hun partij en J. Dros
maakte eveneens korte metten met zijn
opponent. M. Vittali moest in W.
Dekker echter zijn meerdere erkennen.
De totaalscore luidde als volgt;
En Passant I GZ
G. van Es—P. van Waert 1—0
A. Terpstra R. de Swart 1—0
H. Elzinga R. Visser 0—1
P. Bergman—A. Niekamp afgebr.
M. Vittali W. Dekker 0—1
J. Dros—S. Bosma 1—0
J. Witte—C. Kalkhoven afgebr.
K.J. den Haan P. Burink 1—0