Groen c2warLrJ~exels in het hart-,
Plaatselijke belastingen
in 1980 5% omhoog
Minister houdt
voet bii stuk
Schip (550 ton) liet zich niet
zómaar op het strand zetten
„GOEDKOOP ABONNEMENT IS
ZAAK VAN DE GEMEENTE"
Meeste andere
tarieven 3V2%
Groen-Zwart
Knap werk
Orgelconcert
in Den Hoorn
Mr. H. C. Kooi wordt
notaris in Grijpskerk
Verse
mosselen
HAVENRESTAURANT
TEXEL 26) 3io.
93e JAARGANG NR. 9419
TEXELSE
VRIJDAG 12 OKTOBER 1979
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en (tijdelijk) Anneke Rijk, Keesomlaan 25,
Den Burg, telefoon (02220) 3423.
Voor advertenties, abonnementen etc. wende men zich
tot de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Zoals de laatste jaren gebruikelijk ia,
wordt in de herfstvakantie in de Her
vormde kerk van Den Hoorn een con
cert gegeven. Op dinsdag 16 oktober zal
het Scheuer-orgel worden bespeeld
door de organist Theo van Dijk ui»
Hilversum.
Op het programma staan werken van
o.a. J. S. Bach, Pachelbel, Alain en
Leclair. Het concert begint om 20.15
uur. De toegang is gratis. Na afloop
wordt een collecte gehouden waarvan
de opbrengst bestemd is voor het
restauratiefonds.
B. en W. hebben de raad voorgesteld de gemeentelijke belastingen
per 1 januari met 5% te verhogen en de andere gemeentelijke tarieven
(leges en retributies) met 31/2%. Dit is in overeenstemming met de
richtlijnen die in deze door de staatssecretaris van binnenlandse zaken
zijn gegeven. Het gaat om trendmatige verhogingen, dus verhogingen
die het gevolg zijn van prijsstijgingen. Door de verhogingen zullen de
gemeentelijke inkomsten in 1980 met ƒ183.625,— stijgen.
Minister Tuijnman van Verkeer en Waterstaat heeft in een
brief aan de FNV-afdeling Texel meegedeeld, dat het rijk niet de
helpende (financiële) hand kan bieden bij de invoering van
goedkope jaarabonnement voor de Texelaars op de veerdienst
Den Helder-Texel. Evenmin aldus de minister kan het rijk
bijdragen in de kosten van meer overvaarten in de wintermaan
den. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hadden hiervoor
gepleit.
Het rioolrecht gaat per jaar 7113,85
(7110,— plus 314%) bedragen. Dat
bedrag is niet kostendekkend. Vorig jaar
is al besloten dat een dekking van 4/5
deel van de kosten redelijk is en het
college brengt daarin geen verandering.
Ook de kosten van de gemeentelijke rei
nigingsdienst worden niet door de in
komsten aan reinigingsrechten gedekt.
Na de 3 14 verhoging wordt het tarief
755,55 ,,per emmer" waarmee de kos
ten voor bijna 69% zijn gedekt. De
ophaaldienst voor de vuilcontainers
wordt wel sluitend geëxploiteerd, zoals
al jaren het uitgangspunt is. Er blijft zelfs
iets over. Toch stellen B. en W. voor
ook deze tarieven met 314% op te
trekken „om de kostenontwikkeling een
stap voor te kunnen blijven". Het tarief
voor het zelf storten van vuil blijft
ongewijzigd: 76, per m3.
T oeristenbelasting
De toeristenbelasting (thans 70,65)
wordt 70,70 per persoon per nacht. Een
verhoging van 5% zou weliswaar een
tarief van 68,25 cent veroorzaken maar
dat werkt lastig en daarom wordt het
naar boven afgerond. Het teveel kan
volgend jaar worden gecorrigeerd door
het tarief dan ongewijzigd te laten. Dat
is al eens eerder gebeurd.
De nauw met de toeristenbelasting
verband houdende woonforensenbelas-
ting (voor caravans en tweede wonin
gen) gaat 5% omhoog waardoor de
volgende tarieven ontstaan:
a. voor een caravan, waarvan de opper
vlakte meer dan 714 m2, doch niet
meer dan 15 m2 bedraagt 7220,50.
b. voor een caravan, waarvan de opper
vlakte meer dan 15 m2, doch niet
meer dan 2214 m2 bedraagt 7248,05.
c. voor een caravan, waarvan de opper
vlakte meer dan 2214 m2 bedraagt
7275,65.
d. 2de woningen enz.
1. indien de belastbare opbrengst ge
bouwd zoals deze is vermeld in de
kadastrale leggers van die woning op
1 januari van het belastingjaar minder
dan 735,— bedraagt 7275,65.
2. indien de hiervoor omder d1 bedoel
de opbrengst 735, of meer, doch
minder dan 765,— bedraagt 7334,05.
3. indien de hiervoor onder d1 bedoelde
opbrengst 765, of meer, doch min
der dan 795, bedraagt 7534,70.
4. indien de hiervoor onder d1 bedoelde
opbrengst 795,— of meer, doch min
der dan 7159, bedraagt 7762,95.
5. indien de hiervoor onder d1 bedoelde
opbrengst 7159,— of meer, doch
minder dan 7299,— bedraagt
7818,05.
6. indien de hiervoor onder d1 bedoelde
opbrengst 7299, of meer bedraagt
7873,20.
De onroerend goed-belasting gaat
5% omhoog waardoor deze zeer be
langrijke gemeentelijke inkomstenbron
in 1980 een bedrag van meer dan een
miljoen oplevert. Het komt er op neer
dat gemiddeld per woning op Texel
7115,40 moet worden betaald, wat zeer
redelijk is in vergelijking met tarieven die
in andere gemeenten worden geheven.
Het bedrag steekt zelfs zeer gunstig af
bij de 7205, die de zg. artikel 12-ge-
meenten moeten betalen (gemeenten
die extra geld van het rijk nodig hebben
omdat zij hun begroting niet sluitend
kunnen krijgen en daardoor in hun
vrijheid beperkt zijn bij het vaststellen
van belastingen e.d.).
Mr. H. C. Kooi (32) uit Den Burg is
benoemd tot notaris in Grijpskerk. Sinds
1973 was hij als kandidaat-notaris werk
zaam op Texel. De keer Kooi zal vrijdag
door de Groningse rechtbank worden
beëdigd. Hij neemt in Grijpskerk de
plaats in van zijn vader, die onlangs
overleed.
De minister baseert zijn besluit op de
volgende overwegingen:
Verkeer en Waterstaat heeft tot nu
toe nimmer bijgedragen in de kosten
van rendabele gemeentelijke of particu
liere veer- en bootdiensten. Tariefswij
zigingen dienen in dergelijke gevallen
binnen de normale exploitatie te worden
opgevangen. Verkeer en Waterstaat
beschouwt de veer- en bootdiensten als
(vervangende) schakels in wegverbin
dingen, die ten dienste van het wegver
keer staan. Een vergelijking met het
openbaar vervoer wordt van de hand
gewezen.
De Wet uitkeringen wegen biedt de
provincies overigens de mogelijkheid bij
te dragen in de exploitatiekosten van
veerdiensten in wegen voor het door
gaande verkeer of verkeer van meer dan
locaal belang. Voor de veerdienst Den
Helder-Texel liggen de zaken nu als
volgt: het eindpunt van rijksweg 9 ligt in
Den Helder; de voortzetting van de
wegverbinding op Texel is een secun
daire weg De veerdienst is geen schakel
in het Rijkswegennet.
De veerdienst wordt verzorgd door
een particuliere en tot dusver rendabele
onderneming. Het ministerie van Eco
nomische Zaken heeft in verband met
de aanschaf van een nieuwe dubbel
deksveerboot, ingestemd met een ta
riefsverhoging van 10 12 procent, die
vooral is gericht op de niet-Texelaars.
Naar de aard van de verbinding ligt
het derhalve op de weg van het
provinciaal bestuur de belangen van het
wegverkeer te behartigen. Goedkope
jaarabonnementen dienen echter over
wegend de belangen van de Texelse
bevolking. Op dit punt is meer een taak
voor de gemeente weggelegd.
Wat de uitbreiding van de diensten in
de winter betreft: dit voorstel wordt niet
of nauwelijks gerechtvaardigd door het
vervoersaanbod".
Bij het zandsuppletiewerk aan Texels noordpunt viel gisteren
weer wat spectaculaits te beleven. Een 68 meter lang schip met
een totaal gewicht van 550 ton moest „even" op het strand bij de
vuurtoren worden gezet. Het lukte maar het kostte meer tijd en
moeite dan was voorzien.
Het drijvende gevaarte is het midden
deel van een voormalig binnenvaart
schip. In dit schip bevindt zich een
bassin, waarin zich een „aanjager"
(tussenstation) bevindt, die nodig is om
wat extra kracht te zetten op de zand-
persleiding tussen de zandzuiger en het
op te spuiten strand. De aanleg van het
nieuwe strand is inmiddels zodanig
gevorderd, dat de afstand tussen
zandzuiger en stortplaats kritisch begint
te worden. De met de lange afstand
gepaard gaande weerstand zou proble
men in de vorm van vertraging kunnen
opleveren en dat is het laatste dat aan
nemer Van Oord zich momenteel kan
permitteren. Het afgelopen weekend-
werd daarom de drijvende aanjager, die
lange tijd bij Oudeschild (voor de dijk
verzwaring) heeft dienstgedaan, naar
het strandje ten oosten van de vuur
toren gesleept. Het gevaarte werd bij
vloed aan de grond gezet, maar het was
nodig het nog verder op het droge te
trekken, zodat het ook bij hoog water en
storm geen gevaar zou lopen.
Dat was specialistenwerk, dat werd
overgelaten aan een Duitse onderne
ming die is gespecialiseerd in het uit
voeren van bijzondere transporten:
Jadelift Figdor uit Wilhelmshafen in
samenwerking met Tenwolde Transport
uit Dordrecht De operatie stond onder
leiding van de heer F. Tenwolde.
Op rolletjes
Het probleem werd opgelost door
onder het gehele schip langwerpige
luchtzakken aan te brengen, die vervol
gens met een compressor werden opge
blazen. Aldus kwam het gevaarte op
rolleties te staan en was het mogelijk dat
enkele buldozers het schip met het
tussenstation daarover zouden voort
trekken. Bij laag water werden onder het
op het strand stekende deel van het
schip tientallen zakken gelegd en opge
blazen. Vervolgens werd getrokken om
dezelfde handeling ook met het achter
schip te kunnen uitvoeren. Maar het liep
tegen. Allereerst bleek dat de sleepboot
het schip aan de grond had gezet op een
plaats waar zich toevallig een stenen
dam bevond en bovendien was het zand
op het strand van een zodanige samen
stelling dat de rupsen van de buldozers
er onvoldoende grip op kregen, zodat
het slippen geblazen werd. Het plan
om de aanjager dinsdagavond op het
strand te zetten lukte dus niet. Er kwam
een zwaardere buldozer en toen het tij
woensdag gunstig was, ging het beter.
Mannen van Tenwolde Transport en Jadelift Figdor bezig met het aanbrengen van de lucht
zakken onder het schip.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll. 'Illllllllllllllll
Dick van Reeuwijk heeft met zijn twee
uur durende tv-documentaire over de
Russenoorlog op Texel een knap stuk
werk afgeleverd. Dank zij naarstig speu
ren en dank zij de bewuste en onbe
wuste hulp van mensen die dat ook en
eerder hebben gedaan, was de uitzen
ding historisch verantwoord. De bena
dering was strikt objectief en riekte niet
naar sensatie, romantiek of krijgsver-
heerlijking. Aangenomen mag worden
dat het overgrote deel van de Texelse
televisiekijkers de uitzending heeft ge
zien. Velen van hen zullen er met andere
ogen naar hebben gekeken dan de circa
vier miljoen andere Nederlanders, die
waarschijnlijk ook voor de buis hebben
gezeten. Voor hen was de Russenoorlog
iets waar ze nooit van hadden gehoord.
Bij de Texelaars lag dat uiteraard an
ders. Maar ook voor hen, in het
bijzonder de jongere generatie die het
drama van 1945 niet of niet bewust
heeft meegemaakt was het zeer interes
sant op deze wijze alles nog eens voor
geschoteld te krijgen.
Televisie is nu eenmaal indringender dan
een boek. Het herkennen van situaties
en personen maakte het voor hen extra
boeiend. Er mag aan worden getwijfeld
of de andere Nederlanders het ook zó
onderhoudend hebben gevonden. Voor
al door de lange duur was de documen
taire hier en daar wat saai; niet elk
vraaggesprek was even opwindend.
Maar knap blijft het, temeer daar Van
Reeuwijk in zijn hele film vrijwel geen
enkele authentieke filmopname heeft
kunnen verwerken. Die was er gewoon
niet. De fragmenten uit de Russische
speelfilm ,,Het gekruisigde eiland" vul
de dat manco redelijk op, maar het
typisch Russische filmpathos droeg
nauwelijks bij aan het realisme. Dat
deden merkwaardigerwijs wel de opna
men van sommige Texelaars die de
gruwelijke feiten duidelijk verwoordden,
ondanks de lacherige nuchterheid waar
mee ze dat deden. Piet Vlaming en Jaap
Keijzer spanden wat dat betreft de
kroon. Ontstellend op een andere ma
nier moeten de gesprekken zijn overge
komen die werden gevoerd met majoor
Breitner, de toenmalige Inselkomman-
dant. Die was nog even fanatiek en
verbeten als in de oorlog en was van
mening dat de overlevende Georgiërs
alsnog zouden moeten worden opge
knoopt. Misschien wel juist omdat
daarbij alleen een foto van Breitner in
beeld kwam was dat een van de meest
opmerkelijke onderdelen van de docu
mentaire.
Waar bezwaar tegen te maken is, was
de nogal nadrukkelijke bewering dat de
Texelaars uit angst voor de BVD de
gevallen Georgiërs niet wilden herden
ken. Dat was schromelijk overdreven.
Het is best mogelijk dat het in het begin
bij sommigen een rol heeft gespeeld,
maar de hoofdoorzaak is dat de herden
kingen vrijwel altijd onaangekondigd
worden gehouden op een tijdstip dat de
meeste mensen werken. Bovendien zijn
Texelaars niet zo herdenkerig, althans
niet bij officieel georganiseerde plechtig
heden. Te waarderen is dat de geïnter
viewde personen niet hebben getracht
een heldenrol aan zich te trekken maar
hun best deden om te laten uitkomen
dat zeer vele Texelaars hun leven in de
waagschaal hebben gesteld om de
opgejaagde Georgiërs het leven te red
den.
TAXI- EN TROUW AUTOVERHUUR
Wilh«lminalaan4-6 den Burg
Het 68 meter lange schip met het tussenstation op de grens van land en water.
't Wös woenesdagéévend weer net
óls toen, ólle Tesselaars zate in hus en
de Duisers liepe biite".