Groen c2warLrJ~exels in het hart-, Plaatselijke belastingen in 1980 5% omhoog Minister houdt voet bii stuk Schip (550 ton) liet zich niet zómaar op het strand zetten „GOEDKOOP ABONNEMENT IS ZAAK VAN DE GEMEENTE" Meeste andere tarieven 3V2% Groen-Zwart Knap werk Orgelconcert in Den Hoorn Mr. H. C. Kooi wordt notaris in Grijpskerk Verse mosselen HAVENRESTAURANT TEXEL 26) 3io. 93e JAARGANG NR. 9419 TEXELSE VRIJDAG 12 OKTOBER 1979 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en (tijdelijk) Anneke Rijk, Keesomlaan 25, Den Burg, telefoon (02220) 3423. Voor advertenties, abonnementen etc. wende men zich tot de uitgever Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Zoals de laatste jaren gebruikelijk ia, wordt in de herfstvakantie in de Her vormde kerk van Den Hoorn een con cert gegeven. Op dinsdag 16 oktober zal het Scheuer-orgel worden bespeeld door de organist Theo van Dijk ui» Hilversum. Op het programma staan werken van o.a. J. S. Bach, Pachelbel, Alain en Leclair. Het concert begint om 20.15 uur. De toegang is gratis. Na afloop wordt een collecte gehouden waarvan de opbrengst bestemd is voor het restauratiefonds. B. en W. hebben de raad voorgesteld de gemeentelijke belastingen per 1 januari met 5% te verhogen en de andere gemeentelijke tarieven (leges en retributies) met 31/2%. Dit is in overeenstemming met de richtlijnen die in deze door de staatssecretaris van binnenlandse zaken zijn gegeven. Het gaat om trendmatige verhogingen, dus verhogingen die het gevolg zijn van prijsstijgingen. Door de verhogingen zullen de gemeentelijke inkomsten in 1980 met ƒ183.625,— stijgen. Minister Tuijnman van Verkeer en Waterstaat heeft in een brief aan de FNV-afdeling Texel meegedeeld, dat het rijk niet de helpende (financiële) hand kan bieden bij de invoering van goedkope jaarabonnement voor de Texelaars op de veerdienst Den Helder-Texel. Evenmin aldus de minister kan het rijk bijdragen in de kosten van meer overvaarten in de wintermaan den. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hadden hiervoor gepleit. Het rioolrecht gaat per jaar 7113,85 (7110,— plus 314%) bedragen. Dat bedrag is niet kostendekkend. Vorig jaar is al besloten dat een dekking van 4/5 deel van de kosten redelijk is en het college brengt daarin geen verandering. Ook de kosten van de gemeentelijke rei nigingsdienst worden niet door de in komsten aan reinigingsrechten gedekt. Na de 3 14 verhoging wordt het tarief 755,55 ,,per emmer" waarmee de kos ten voor bijna 69% zijn gedekt. De ophaaldienst voor de vuilcontainers wordt wel sluitend geëxploiteerd, zoals al jaren het uitgangspunt is. Er blijft zelfs iets over. Toch stellen B. en W. voor ook deze tarieven met 314% op te trekken „om de kostenontwikkeling een stap voor te kunnen blijven". Het tarief voor het zelf storten van vuil blijft ongewijzigd: 76, per m3. T oeristenbelasting De toeristenbelasting (thans 70,65) wordt 70,70 per persoon per nacht. Een verhoging van 5% zou weliswaar een tarief van 68,25 cent veroorzaken maar dat werkt lastig en daarom wordt het naar boven afgerond. Het teveel kan volgend jaar worden gecorrigeerd door het tarief dan ongewijzigd te laten. Dat is al eens eerder gebeurd. De nauw met de toeristenbelasting verband houdende woonforensenbelas- ting (voor caravans en tweede wonin gen) gaat 5% omhoog waardoor de volgende tarieven ontstaan: a. voor een caravan, waarvan de opper vlakte meer dan 714 m2, doch niet meer dan 15 m2 bedraagt 7220,50. b. voor een caravan, waarvan de opper vlakte meer dan 15 m2, doch niet meer dan 2214 m2 bedraagt 7248,05. c. voor een caravan, waarvan de opper vlakte meer dan 2214 m2 bedraagt 7275,65. d. 2de woningen enz. 1. indien de belastbare opbrengst ge bouwd zoals deze is vermeld in de kadastrale leggers van die woning op 1 januari van het belastingjaar minder dan 735,— bedraagt 7275,65. 2. indien de hiervoor omder d1 bedoel de opbrengst 735, of meer, doch minder dan 765,— bedraagt 7334,05. 3. indien de hiervoor onder d1 bedoelde opbrengst 765, of meer, doch min der dan 795, bedraagt 7534,70. 4. indien de hiervoor onder d1 bedoelde opbrengst 795,— of meer, doch min der dan 7159, bedraagt 7762,95. 5. indien de hiervoor onder d1 bedoelde opbrengst 7159,— of meer, doch minder dan 7299,— bedraagt 7818,05. 6. indien de hiervoor onder d1 bedoelde opbrengst 7299, of meer bedraagt 7873,20. De onroerend goed-belasting gaat 5% omhoog waardoor deze zeer be langrijke gemeentelijke inkomstenbron in 1980 een bedrag van meer dan een miljoen oplevert. Het komt er op neer dat gemiddeld per woning op Texel 7115,40 moet worden betaald, wat zeer redelijk is in vergelijking met tarieven die in andere gemeenten worden geheven. Het bedrag steekt zelfs zeer gunstig af bij de 7205, die de zg. artikel 12-ge- meenten moeten betalen (gemeenten die extra geld van het rijk nodig hebben omdat zij hun begroting niet sluitend kunnen krijgen en daardoor in hun vrijheid beperkt zijn bij het vaststellen van belastingen e.d.). Mr. H. C. Kooi (32) uit Den Burg is benoemd tot notaris in Grijpskerk. Sinds 1973 was hij als kandidaat-notaris werk zaam op Texel. De keer Kooi zal vrijdag door de Groningse rechtbank worden beëdigd. Hij neemt in Grijpskerk de plaats in van zijn vader, die onlangs overleed. De minister baseert zijn besluit op de volgende overwegingen: Verkeer en Waterstaat heeft tot nu toe nimmer bijgedragen in de kosten van rendabele gemeentelijke of particu liere veer- en bootdiensten. Tariefswij zigingen dienen in dergelijke gevallen binnen de normale exploitatie te worden opgevangen. Verkeer en Waterstaat beschouwt de veer- en bootdiensten als (vervangende) schakels in wegverbin dingen, die ten dienste van het wegver keer staan. Een vergelijking met het openbaar vervoer wordt van de hand gewezen. De Wet uitkeringen wegen biedt de provincies overigens de mogelijkheid bij te dragen in de exploitatiekosten van veerdiensten in wegen voor het door gaande verkeer of verkeer van meer dan locaal belang. Voor de veerdienst Den Helder-Texel liggen de zaken nu als volgt: het eindpunt van rijksweg 9 ligt in Den Helder; de voortzetting van de wegverbinding op Texel is een secun daire weg De veerdienst is geen schakel in het Rijkswegennet. De veerdienst wordt verzorgd door een particuliere en tot dusver rendabele onderneming. Het ministerie van Eco nomische Zaken heeft in verband met de aanschaf van een nieuwe dubbel deksveerboot, ingestemd met een ta riefsverhoging van 10 12 procent, die vooral is gericht op de niet-Texelaars. Naar de aard van de verbinding ligt het derhalve op de weg van het provinciaal bestuur de belangen van het wegverkeer te behartigen. Goedkope jaarabonnementen dienen echter over wegend de belangen van de Texelse bevolking. Op dit punt is meer een taak voor de gemeente weggelegd. Wat de uitbreiding van de diensten in de winter betreft: dit voorstel wordt niet of nauwelijks gerechtvaardigd door het vervoersaanbod". Bij het zandsuppletiewerk aan Texels noordpunt viel gisteren weer wat spectaculaits te beleven. Een 68 meter lang schip met een totaal gewicht van 550 ton moest „even" op het strand bij de vuurtoren worden gezet. Het lukte maar het kostte meer tijd en moeite dan was voorzien. Het drijvende gevaarte is het midden deel van een voormalig binnenvaart schip. In dit schip bevindt zich een bassin, waarin zich een „aanjager" (tussenstation) bevindt, die nodig is om wat extra kracht te zetten op de zand- persleiding tussen de zandzuiger en het op te spuiten strand. De aanleg van het nieuwe strand is inmiddels zodanig gevorderd, dat de afstand tussen zandzuiger en stortplaats kritisch begint te worden. De met de lange afstand gepaard gaande weerstand zou proble men in de vorm van vertraging kunnen opleveren en dat is het laatste dat aan nemer Van Oord zich momenteel kan permitteren. Het afgelopen weekend- werd daarom de drijvende aanjager, die lange tijd bij Oudeschild (voor de dijk verzwaring) heeft dienstgedaan, naar het strandje ten oosten van de vuur toren gesleept. Het gevaarte werd bij vloed aan de grond gezet, maar het was nodig het nog verder op het droge te trekken, zodat het ook bij hoog water en storm geen gevaar zou lopen. Dat was specialistenwerk, dat werd overgelaten aan een Duitse onderne ming die is gespecialiseerd in het uit voeren van bijzondere transporten: Jadelift Figdor uit Wilhelmshafen in samenwerking met Tenwolde Transport uit Dordrecht De operatie stond onder leiding van de heer F. Tenwolde. Op rolletjes Het probleem werd opgelost door onder het gehele schip langwerpige luchtzakken aan te brengen, die vervol gens met een compressor werden opge blazen. Aldus kwam het gevaarte op rolleties te staan en was het mogelijk dat enkele buldozers het schip met het tussenstation daarover zouden voort trekken. Bij laag water werden onder het op het strand stekende deel van het schip tientallen zakken gelegd en opge blazen. Vervolgens werd getrokken om dezelfde handeling ook met het achter schip te kunnen uitvoeren. Maar het liep tegen. Allereerst bleek dat de sleepboot het schip aan de grond had gezet op een plaats waar zich toevallig een stenen dam bevond en bovendien was het zand op het strand van een zodanige samen stelling dat de rupsen van de buldozers er onvoldoende grip op kregen, zodat het slippen geblazen werd. Het plan om de aanjager dinsdagavond op het strand te zetten lukte dus niet. Er kwam een zwaardere buldozer en toen het tij woensdag gunstig was, ging het beter. Mannen van Tenwolde Transport en Jadelift Figdor bezig met het aanbrengen van de lucht zakken onder het schip. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll. 'Illllllllllllllll Dick van Reeuwijk heeft met zijn twee uur durende tv-documentaire over de Russenoorlog op Texel een knap stuk werk afgeleverd. Dank zij naarstig speu ren en dank zij de bewuste en onbe wuste hulp van mensen die dat ook en eerder hebben gedaan, was de uitzen ding historisch verantwoord. De bena dering was strikt objectief en riekte niet naar sensatie, romantiek of krijgsver- heerlijking. Aangenomen mag worden dat het overgrote deel van de Texelse televisiekijkers de uitzending heeft ge zien. Velen van hen zullen er met andere ogen naar hebben gekeken dan de circa vier miljoen andere Nederlanders, die waarschijnlijk ook voor de buis hebben gezeten. Voor hen was de Russenoorlog iets waar ze nooit van hadden gehoord. Bij de Texelaars lag dat uiteraard an ders. Maar ook voor hen, in het bijzonder de jongere generatie die het drama van 1945 niet of niet bewust heeft meegemaakt was het zeer interes sant op deze wijze alles nog eens voor geschoteld te krijgen. Televisie is nu eenmaal indringender dan een boek. Het herkennen van situaties en personen maakte het voor hen extra boeiend. Er mag aan worden getwijfeld of de andere Nederlanders het ook zó onderhoudend hebben gevonden. Voor al door de lange duur was de documen taire hier en daar wat saai; niet elk vraaggesprek was even opwindend. Maar knap blijft het, temeer daar Van Reeuwijk in zijn hele film vrijwel geen enkele authentieke filmopname heeft kunnen verwerken. Die was er gewoon niet. De fragmenten uit de Russische speelfilm ,,Het gekruisigde eiland" vul de dat manco redelijk op, maar het typisch Russische filmpathos droeg nauwelijks bij aan het realisme. Dat deden merkwaardigerwijs wel de opna men van sommige Texelaars die de gruwelijke feiten duidelijk verwoordden, ondanks de lacherige nuchterheid waar mee ze dat deden. Piet Vlaming en Jaap Keijzer spanden wat dat betreft de kroon. Ontstellend op een andere ma nier moeten de gesprekken zijn overge komen die werden gevoerd met majoor Breitner, de toenmalige Inselkomman- dant. Die was nog even fanatiek en verbeten als in de oorlog en was van mening dat de overlevende Georgiërs alsnog zouden moeten worden opge knoopt. Misschien wel juist omdat daarbij alleen een foto van Breitner in beeld kwam was dat een van de meest opmerkelijke onderdelen van de docu mentaire. Waar bezwaar tegen te maken is, was de nogal nadrukkelijke bewering dat de Texelaars uit angst voor de BVD de gevallen Georgiërs niet wilden herden ken. Dat was schromelijk overdreven. Het is best mogelijk dat het in het begin bij sommigen een rol heeft gespeeld, maar de hoofdoorzaak is dat de herden kingen vrijwel altijd onaangekondigd worden gehouden op een tijdstip dat de meeste mensen werken. Bovendien zijn Texelaars niet zo herdenkerig, althans niet bij officieel georganiseerde plechtig heden. Te waarderen is dat de geïnter viewde personen niet hebben getracht een heldenrol aan zich te trekken maar hun best deden om te laten uitkomen dat zeer vele Texelaars hun leven in de waagschaal hebben gesteld om de opgejaagde Georgiërs het leven te red den. TAXI- EN TROUW AUTOVERHUUR Wilh«lminalaan4-6 den Burg Het 68 meter lange schip met het tussenstation op de grens van land en water. 't Wös woenesdagéévend weer net óls toen, ólle Tesselaars zate in hus en de Duisers liepe biite".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1