FILM Suikeroom Uitvoering van G.V. Texel werd leuk festijn ,,Het slangeëi" ganger cW(P<D O O O O o o& Zoekaktie naar slachtoffers PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 27 NOVEMBER 19 karaki 'Het slangeëi' is de tweede film van regisseur Ingmar Bergman die dit sei zoen op het programma van de Filmgan- ger staat. Donderdag a.s. begint de voorstelling om 20.00 uur in de bioscoop aan de Gravenstraat. Deze film van Bergman begint op zaterdag, 3 november 1923 en is in dagen ingedeeld die telkens nauwkeurig worden vermeld. De eerste beelden laten vertraagde opnamen van mensen zien die uitdrukkingsloos voortschuife- len naar een onbekend doel. De beelden worden begeleid door muziek in Rag- timestijl en een commentaarstem die aangeeft dat een pakje sigaretten nu vier miljard marken kost, dat niemand meer vertrouwen in de toekomst heeft en iedereen angst heeft, angst die tot de grenzen der waanzin reikt. Met deze beelden wordt een intrige een zelf moord met gevolgen op gang ge bracht die op het eerste gezicht niet altijd even duidelijk is maar in het verdere verloop wel een soort verklaring FEUILLETON door Tom Lodewijk. 7. Voor dat alles was een man nodig. En die man was Herman Weezenaar. Een keurige jongen, een harder werker. Vastbesloten promotie te maken. Maar met een ietsje te weinig zelfvertrouwen. Hij was dan ook verbaasd dat een knap en aardig meisje als die Thea Kroonstuiver (ze heette natuurlijk allang geen Doortje meer) iets in hem zag. thea zag veel in hem, dat liet ze duidelijk merken. Ze was vastbesloten Hermans ambities zo veel mogelijk te stimuleren. Zij had gelezen van vrouwen die hun mannen vooruithielpen, en zo'n vrouw zou zij zijn. Doelbewust drong ze zich in allerlei verenigingen en commissies, liefst een beetje boven haar stand, waar men haar accepteerde omdat ze meestal méér deed dan de dames met de klinkende namen. Ze sprak een zeer beschaafd Nederlands, waarmee de jongens van Pieter en Anneke maar al te vaak de gek staken. Ze was zeer gesteld op goede manieren. Ze kocht Amy Groskamp ten Have's ,,Hoe hoort het eigenlijk" en paste de daarin gegeven wenken dage lijks toe. Dit leverde allemaal z'n profijt wel op. Karei en Saskia werden gerekend tot de welopgevoede jongelui. Sommige da mes mochten ai een plezier hebben over de „aanstellerij" van „dat mens" maar daarvan trok Thea zich niets aan. Ze zag er op toe dat Herman, die aanvankelijk een beetje gemakzuchtig was, de uiter ste zorg ging besteden aan zijn kleren. Kleren maken de man zei Thea, en op die bank met al dat publiek ben jij de bank. Ook dat was zo gek niet. De directie vond dat Weezenaar een vent was waarmee men voor de dag kon komen, correct in verschijning, woord en wandel. En nu was hij adjunct directeur van het bijkantoor met de goede kans eenmaal directeur te wor den. Heel het leven van Thea en Herman ging op in het streven, van dat leven een succes te maken. Binnenshuis liep alles op rolletjes. Thea was natuurlijk ook een efficiënte huisvrouw, wisselde alleen nogal eens van personeel, want ze was niet makkelijk. De kinderen liepen in het gareel. Karei zou gaan studeren, dat stond vast, en aangezien hij maar één gymnasiumklas had gedoubleerd kon dat doorgaan. Saskia was niet zo'n studiebol, maar erg decoratief om te zien, met een uitgesproken goede smaak, en Thea maakte zich over haar dochter niet al te veel zorgen. Die zou haar weg wel vinden. Eigenlijk vond in huize Weezenaar iedereen zijn eigen weg. Herman had het druk met de bank en met vele baantjes, in het Groene Kruis, in het Nut, in het ziekenhuis, en waar hij niet zat, daar zat Thea. Af en toe beving hem een vaag gevoel van onrust, vooral in het voorjaar. Dan kon hij vaag jaloers zijn op zwager Pieter die nu op een plas in een bootje zat te vissen, alléén maar den kend aan zijn dobber en het mooie weer maar Pieter was dan ook maar een arme schoolvos. En Thea had het altijd druk, die moest zorgen dat alles liep, thuis en daarbuiten. Ruzie hadden ze niet in huize Weezenaar, dat was geen stijl. Maar ze wisten ook niet veel van elkaar. Saskia zocht haar vrienden in een andere kring, een beetje artistie ker dan in het burgerlijke thuis. En toen Karei eenmaal studeerde, en lid was van het Corps, merkte vader Weezenaar wel dat het heel wat kostte, maar dat woog toch niet op tegen de glorie van een zoon als student. Inmiddels had al dat streven om bij te blijven weliswaar tot resultaat gehad, dat Herman een aardig huis bewoonde en een eigen auto had, maar als bankman was hij er zich maar al te zeer van bewust, dat hij dat deed van z'n inkomen en nog geen kans had gezien een, al was het klein, vermogen te vormen. Ook Thea voelde dat als een gemis. Dat zou nog wel komen als de kinderen voorgoed de deur uit waren, dacht ze, maar wat dén? Misschien, als ze eindelijk een kapitaaltje hadden, dat ze te oud waren om er nog van te genieten En toen was daar opeens aan de horizon de gestalte opgedoemd van een onbekende suikeroom. Oom Simon. Meteen had ze gedacht aan Herman, haar man, de bankman. Bij uitstek de vertrouwensman. Soms, in ogenblikken van alleenzijn, spon ze aan een stout moedige droom. Oom Simon, die voor al z'n zaken overlegde met Herman. Oom Simon, die merkte hoe in haar huis alles op rolletjes liep en hoe verdienste lijk ze zich maakte voor gezin en maat schappij. Waarbij ze dan een enkele keer eens zou kunnen zuchten, hardop, dat dit alles van haar man en haar constant offers vroeg, dat, als de tijd van werken voorbij was, ze eigenlijk maar zo weinig voor zichzelf hadden Ze was geschrokken van het incident met Saskia. Wat voor indruk moest oom Simon krijgen van z'n nichtje? Ze zou Sas wel eens onderhanden nemen, haar duidelijk maken dat oom Simon een heel apart type was, maar dat het de moeite loonde een goede indruk bij hem te maken. En als Karei misschien binnen kort thuiskwam, maar niet te veel heldendaden van het Corps, maar dege lijke praat over studie. En dan kon hij wat laten doorschemeren dat hij altijd op zwart zaad zat, dat was normaal voor een student. „U blijft natuurlijk eten", had ze gezegd. Voor het eten schonk Herman uit een goede fles een glas sherry. „Dat u het hier maar naar uw zin moogt hebben", toostte hij, en hij meende het ook nog, want Herman was in zijn hart een goede vent, zolang hij niet werd opgejaagd door eigen eer zucht en die van zijn vrouw. Ook hij voorvoelde vaag, dat de overkomst van oom Simon mogelijkheden bood, maar hij was te reëel om daar op vooruit te lopen. Dat kwam vanzelf. Het eerste wat nodig was, was een „goed kli maat". Saskia, die inmiddels was teruggeko men, werd door moeder Thea opgevan gen en kreeg de pen op de neus. Ze was intelligent genoeg om te begrijpen, dat haar beste bijdrage tot de conversatie zou zijn een geanimeerde belangstelling voor de ervaringen van oom Simon in den vreemde. Ze wist, door haar werk, iets van Brazilië af, en ze zag kans zo hier en daar een zinnetje te plaatsen dat de indruk wekte dat ze er nog veel me van wist. Thea luisterde met genoeg en trots. Het was een geslaagde maaltijd, vond oom Simon al dat gedoe m vingerdoekjes en zo al net zo vi moeiend als bij Ben, en dacht hij m enige weemoed aan de huiselijke ma tijd bij zijn nichtje Anneke. En hij beloofde, dat hij volgende we - voor een lang weekend bij zijn nic Thea zou komen logeren. HOOFDSTUK 4 Waarin de suiker-oom een karper vani i;, en een compagnon vindt. „Zo", zei Karei Kroonstuiver, „is ouwe sok er eindelijk es vandoor g gaan?" „Wie bedoel je?" vroeg zijn moed scherp. „Laat me niet lachen", verzocht Ka' moe, „je hoeft voor mij niet de gram dame te spelen. Ik bedoel die ouwe s< uit Brazilië". „Je oom Simon logeert een pa dagen bij oom Herman en tante Thea zei Jeanne stijfjes. „O, dus hij komt weer terug? Hebt* jullie hem voor vast?" „Ik zie niet in, wat jou dat aangaat zei z'n moeder scherp, „zelfs al was h zo". „Dus het is niet zo". „Wat kan het je schelen?" „Ik hou niet van klaplopers". (wordt vervolgd) De Gymvereniging Texel heeft za terdag j.l. in de Burgemeester De Koninghal een bijzonder goede uit voering laten zien. Een succes, onder meer door de afwisseling in de geboden gymnastiek en de jazz- dansnummers. Het programma werd met een lekker tempo keurig afgewerkt, waarbij alle leden enthousiast toonden wat ze waard waren. 's Middags kwam de jeugd tot twaalf jaar aan bod, de avond was gereserveerd voor de oudere leden. Sinds de GVT de uitvoeringen in de De Koninghal geeft (de eerste op 28 januari 1967) is het mogelijk een opmars te organisereh van alle leden op het p'odfutn. Nadat het doek werd opengetrokken stonden ze daar: allemaal keurig in het gelid, sommigen zelfs stokstijf in de houding. De vaandeldragers marcheer den het podium op en de Boerenkapel speelde het bekende Bondslied. Voorzitter Henk Keyser wenste het publiek in zijn hartelijk welkomswoord je veel plezier. Zenuwen De meisjes van twaalf jaar beten de spits van de uitvoering af met een oefening aan de brug ongelijk. Twee aan twee hingen ze beurtelings aan de onderste of bovenste legger. De moeilijkheidsgraad werd bij iedere oefening hoger. Omdat de brug toch al op het podium stond, lieten twee meis jes van de extra training direct hierna hun oefening zien. Karin Vlaming en Mirjam Raven draaiden een goede oefening, hoewel de zenuwen een zichtbare rol speelden. De stilte tijdens dit onderdeel werd verbroken door een dansje van meisjes van elf |aar. In witte T-shirts en lange broeken maakten ze fanatiek de verschillende pasjes en bewegingen op een bekende top- veertig hit. De jongens van twaalf jaar brachten met hun demonstratie kruiskast de vaart er in. Bijna flitsend sprongen ze om en om over de lengte en de breedte van de kast. Af en toe leek het er op, dat een van de jongens tussen de in strumenten van de Boerenkapel terecht zou komen. Bovendien kwam aan de oefening een „bok" te pas. De jongen die zich hiervoor aanbood, keek tot driemaal toe nieuwsgierig op of er nog iemand van zijn makkers van plan was over hem heen te springen. Trouwe leden Het programma werd door voorzitter Keyser even onderbroken om een zevental dames eremetaal op te spelden, omdat zij al 25 jaar lid van de KNGV waren. De dames Anneke de Haan-Langeveld, Elly Heerschap-Ver stegen, Jannetje Rijk-Oele, Coby Schoorl-de Ridder, Thea Vlas-Room, Netty Sikkeleras-Keijser en Betty de Wit-van Egmond. Henk Keyser werd hierbij geassisteerd door Silvia Schoorl. Vervolgens kreeg de heer Leo Boekei een speld en werd daardoor lid van Verdienste. Als penningmeester was de GVT dank aan hem verschul digd. Boekei moest het bijltje er bij neerleggen wegens gezondheidsredenen. Hij kreeg een horloge. Swingend Kisses of fire leek een gewaagde titel van het nummer dat de meisjes van de jazzgroep (12 t/m 13 jaar) ten tonele zouden brengen. Maar het bleek dat ze hier totaal geen moeite mee hadden. In het schijnsel van rood licht en in slob berende disco-shirts gestoken, met een knoop op de heup, maakten de dametjes er een swingend nummer van. Zij maakten plaats voor de meisjes in de leeftijdsgroep die daarop volgde: het langematnummer. Heel beheerst draaiden de meisjes hun oefening. Rustig aan begonnen ze met een koprol, handstand doorrol en radslagen die steeds in koppels werden lachen om het stuntwerk van de heren uitgevoerd. Daarna kwamen de wat moeilijker sprongen als arabier-overslag aan de beurt, vaak in soepele bewegin gen maar niet helemaal vlekkeloos. Lenig Opnieuw een jazz-nummer, gedanst door meisjes vanaf 14 jaar, Chuck E's in love. Als een slappe pop stonden ze in rijen opgesteld om daarna een ritmische show weg te geven, waarbij leuke effecten werden bereikt. Het was duidelijk met zorg ingestudeerd. Vervolgens werd op het podium een toestel opgesteld, waarbij de zenuwen doorgaans een niet geringe rol spelen: de evenwichtsbalk. Eigenlijk 'vond niemand het vreemd dat een van de meisjes van de extra trai ning een misstap deed. Een ander meisje liet echter met weinig moeite een radslag, uitgevoerd op één hand zien, evenals een spagaat. De huisvrouwengroep liet enkele volksdansen zien. Gehuld in gekleurde zwierige rokken dansten ze een Griekse dans, gevolgd door een rondedans. De welbekende „troika" stond eveneens op hun repertoire. De jongens van 13 tot en met 15 jaar hielden de snelheid er in tijdens hun kastoefening. Het laatste nummer voor de pauze bestond uit een prima show van de meisjes jazz-selectie. Als parmantige Charlie Chaplins, compleet met bol hoedjes en wandelstokken dansten ze enthousiast over het toneel. Het publiek was zeer ingenomen met dit optreden. Als dank kregen de meisjes een hartverwarmend applaus. Tumwerk In de pauze werd de gebruikelijke loterij gehouden om de verenigingskas wat te spekken. De prijzen waren gro tendeels beschikbaar gesteld door de winkeliers uit Den Burg. De jongens van de extra training vertoonden na de pauze met enige stoerheid een ener gieke oefening aan het lage rek. Het rek was behoorlijk hoog ten opzichte van de lengte van de jongens zelf. Met vloeiende gebaren en bewegin gen brachten de meisjes van de jazz- selectie Blame it on the boogie". Ook hier bleek dat de meisjes hard hadden gewerkt. De dames extra-training lieten ware turnacrobatiek zien op de lange mat. Overslagen, flik-flak, arabier-salto's en schroef werden zonder moeite aan het publiek getoond. Een kritisch oog moest enkele slordigheidsfoutjes maar voor lief nemen. Lachen „Blowing away" weer een jazz-num mer, dit keer zeer ritmisch, en even eens prima gedanst door de dames. Ina Platte-Boon, die de leiding heeft van alle (8) jazz-groepen was erg enthou siast. Het was de kunst dit aan de andere dames over te brengen, wat haar blijkbaar uitstekend is gelukt. Het daaropvolgende nummer werd gebracht door de heren, die als clowns in maffe streepjespakken een voor treffelijke show te berde brachten. Voor het publiek was het echt lachen geblazen. Steeds gebeurden er onver wachte dingen. Alvorens de grote meisjes vanaf 15 jaar en ouder wervelende sprongen op de mini-tramp lieten zien, kwamen de jazz-dames met een wat serieuze, rustige dans op de proppen. Daarna stond de vrije oefening van twee meisjes van de extra-training op het programma aangekondigd. De oefening werd gelijktijdig gedraaid, waarbij de verschillende onderdelen en lange mat-sprongen bijna synchroon aan elkaar werden uitgevoerd. Het niveau was niet verbluffend, toch redelijk door de nette afwerking en de beheersing waarmee de bewegingen soepel werden gemaakt. Het laatste optreden van de dames jazz-selectie was luchtig en oppeppend. Een aardig swingnummer. Steeds toonden de dames zich in een ander tenue. Dit keer viel het accent op de rode sokken en rode ceintuurs. De heren gaven als slot een adembenemend paard- en mini- trampshow. Er werd uitbundig ge applaudisseerd. Gerrit Verhoeven, de leider van de gymnastiekvereniging had de algehele leiding in handen van de uitvoering. Door voorzitter Keyser werd hij in het zonnetje gezet. De mannen van de toestelcommissie Bart Heerschap, Kees Eelman, Kees Schuil en Kees Duin, Ed Combé die voor het geluid zorgde en Jaap van Voorn die met lichteffecten het toneel steeds weer een ander aanzien gaf, werden allemaal nog eens bedankt. Ook de dames Greetje Bakker, Nel Schoo en Elly Heerschap, die achter de schermen veel werk hadden verzet, mochten hierbij niet worden overge slagen. Personeel van Rijkswaterstaat Te| heeft geruime tijd langs strand en dijk gepatrouilleerd in de hoop slachtoffi te kunnen bergen van de steenstori die vrijdag bij Den Helder kapseisde waarbij zes mensen om het lev moeten zijn gekomen. Het zoeken he| niets opgeleverd. Wel is door e bewoner van Oudeschild aan de dijk a naambord van de steenstorter gevd den. vindt. Abel en Max de twee hoof personen blijken circusartiesten zijn die de sfeer tekenen in de politie periode die in november 1923 afgeslot werd met de mislukte Putsch van Hitle Psychisch gedrag Bergman wilde centraal het deprin rende en ontluisterde van de Duit onderzoekingen op mensen naar ps chisch gedrag aan de orde stellen. Crit twijfelen er aan of hij in deze opzet geslaagd. Op zijn best is deze film e sfeertekening van een zwarte bladzij uit onze geschiedenis, waarin andei denkenden geen kans kregen en t prooi vielen aan God Middelmaat. In die zin vertoont de film een para met boeken als Goodbye to Berlin met films als Cabaret, waarin <5: duidelijk wordt gemaakt dat het fin ciècle (la belle epoque) tijdens Hil hardhandig de nek werd omgedraa Van de titel 'Het slangeëi', die slaat de ontwikkeling in de periode, zi Bergman: „Het is als een slangeëi. Dc het dunne omhulsel ziet men al I volkomen ontwikkelde reptiel". Verder dan dit ondanks beken acteurs als Gert Fröbe, David Carradii Liv Ullman en Toni Berger komt film echter niet. De beklemmer angst die aan deze tijd onderhevig z moeten zijn, komt niet helemaal uit verf. Dat neemt niet weg, dat ook slangeëi' om zijn anecdotische een bezienswaardig verhaal oplevert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 6