Cjrocn ^tmrL-Jexels in het karL>
Conflict over breedte
van nieuwe dijkwegen
in De Waai proef met
gescheiden huisvuil?
Veel lekke banden op nieuwe fietspaden
Compromis niet aanvaard
door „Natuur en Milieu"
TAXI 2000
OPHET
RANDJE.
zant
Kerstconcert
in Oosterend
Vergadering
Commissie
Openbare Werken
93e JAARGANG NR. 9439
TEXELSE
VRIJDAG 21 DECEMBER 1979
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en (tijdelijk) Anneke Rijk, Keesomlaan 25,
Den Burg, telefoon (02220) 3423.
Voor advertenties, abonnementen etc. wende men zich
tot de uitgever Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220)2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 12,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
Gemeente en Waterschap liggen in de clinch met de Stichting
Natuur en Milieu in 's-Gravenland over de breedte en openbaarheid
van de Texelse dijkwegen. Pogingen om over deze kwestie een com
promis te bereiken zijn stukgelopen, waardoor het oordeel van de
Kroon moet worden afgewacht. Dat kan nog wel tot 1982 duren zodat
de thans langs de dijk liggende werkweg niet kan worden voltooid. De
kwestie is onderwerp van gesprek op de vergadering van hoofdinge
landen van het Waterschap Texel, vanavond in het Polderhuis.
De breedte en de toegankelijkheid
van de dijkwegen is een zaak die in het
bestemmingsplan voor het buitengebied
moet worden geregeld. Dat langs de
hele oostelijke zeewering een weg moet
komen staat niet ter discussie, want dat
wordt voorgeschreven door de Delta
wet. In hoeverre verkeer op deze wegen
moet worden toegelaten en hoe breed
deze wegen moeten zijn moet wèl
worden uitgevochten. Natuurbescher
mers zijn over het algemeen voor een
weg van 3,50 meter, waarvan sommige
gedeelten voor het verkeer moeten
worden afgesloten in verband met het
landschap en het vogelleven. Gemeente
en waterschap daarentegen vinden een
weg van vijf meter breedte nodig om
verkeerstechnische redenen. Zij menen
dat inmiddels in de praktijk is aange
toond (op het vier meter brede stuk
tussen Ceres en Oudeschild) dat een
smalle weg niet verantwoord is. Ook
Rijkswaterstaat zou voorstander zijn van
een brede dijkweg.
Toen de gemeenteraad het bestem
mingsplan vaststelde met daarin opge
nomen brede dijkwegen, werd dat niet
goedgekeurd door de provincie als
gevolg van bezwaren van Natuur en
Milieu. Tegen deze „onthouding van
goedkeuring" werd door zowel de ge
meente als het waterschap beroep aan
getekend bij de Kroon. Het was echter
nauwelijks verantwoord om de langdu
rige Kroonprocedure af te wachten
want de dijkwerken gingen inmiddels
versneld verder en het moest bekend
zijn wat er uiteindelijk met de weg moest
gebeuren.
Gesprek
Op verzoek van Rijkswaterstaat gin
gen de partijen daarom in juli van dit jaar
om de tafel zitten met de bedoeling te
komen tot een compromis, waardoor
de Kroonprocedure niet verder zou
behoeven te worden afgewacht. De
Stichting Natuur en Milieu werd bij dit
gesprek vertegenwoordigd door twee
plaatselijke mensen.
Er werd inderdaad een compromis
bereikt: 1. de dijkweg langs de Eierland-
se dijk (Stengweg) blijft vijf meter en
openbaar; 2. de dijkweg door de Een
dracht tot aan hoeve Utopia krijgt een
definitieve verhardingdsbreedte van 3,5
meter en zal geheel worden afgesloten,
dus ook voor fietsers en voetgangers.
Alleen De Kaap blijft voor vissers e.d.
bereikbaar; 3. De dijkweg van Utopia tot
Krassekeet (Loswal) wordt vijf meter
breed en openbaar. 4. Vanaf Krassekeet
tot de sluizen van Het Noorden zal een
3,5 meter brede éénrichtingsweg wor
den aangelegd. Deze zal zover de weg
over de kruin van de dijk loopt van een
parkeerstrook worden voorzien; 5. De
Dijkweg van Krassekeet tot Oostkaap
zal een 3.5 meter brede wegverharding
krijgen, die alleen voor fietsers en voet
gangers toegankelijk zal zijn. 6. De
dijkweg Oostkaap-Oudeschild (IJsdijk)
wordt vijf meter breed en openbaar. 7.
De dijkweg Oudeschild-Ceres (Redoute)
kan zonder bezwaar door het Water
schap tot vijf meter worden verbreed en
openbaar blijven. 8. De dijkweg door de
Prins Hendrikpolder (de Rede) kan zo-
odig tevens tot vijf meter worden ver-
Verder werd overeengekomen
de stukken dijkweg die niet of
TAXI- EN TROUW AUTOVERHUUR
Wilh«lminalaan4-6 den Burg
beperkt openbaar zullen worden een
aangepaste 3.5 meter brede verharding
zullen krijgen en ter weerszijden een 75
centimeter brede ingewalste en met klei
ingewassen puinverharding. Het gedeel
te dijkweg vanaf de Stengweg tot aan
de aldaar geprojekteerde parkeerplaats
en het opslagterrein van het Water
schap moet tot aan de afsluiting door de
Eendracht een vijf meter brede verhar
ding krijgen. Een stuk dijkweg vanaf de
Loswal tot aan de dijkovergang naar de
Kaap bij Krassekeet moet openbaar
worden en een vijf meter brede verhar
ding krijgen. De stukkon dijkweg die niet
of beperkt openbaar zullen worden,
moeten zodanig worden uitgevoerd dat
schaapbeweiding mogelijk is, wat wil
zeggen dat de diverse dijkvakken door
veeroosters worden afgescheiden. De
stukken dijkweg die openbaar worden
of blijven zouden een verhardingsbreed
te van vijf meter moeten krijgen.
Rijkswaterstaat, de gemeente en het
waterschap gingen met dit compromis
akkoord. Met name door het water
schap (in de vergadering van hoofdinge
landen van augustus j.l.) gebeurde dat
niet bepaald van harte, maar het vlot
doorgaan van de dijkwerken werd van
overwegend belang geacht.
De Stichting Natuur en Milieu wees
het compromis echter van de hand en
stelde zich op haar oorspronkelijke
standpunt. In een uitvoerig antwoord
zette secretaris-directeur P. Nijhoff uit
een dat het de Stichting Natuur en
Milieu is te doen om het zoveel mogelijk
bewaren van de natuurwetenschappe
lijke en landschappelijke kwaliteiten van
de oostkust van Texel. Dat is tot dusver
aardig gelukt. Door vroegtijdig overleg
met Rijkswaterstaat is heel wat in stand
gebleven. Door de brede wegen en de
ontsluiting ervan dreigen de resultaten
van dit overleg voor een deel teniet te
gaan. Het gaat om het bewaren van de
rust, ook op de buitendijkse wadden en
schorren. De Stichting Natuur en Milieu
vindt dat de dijkwerken niet mogen
worden misbruikt om „en passant" en
voor geringe kosten betere en snellere
verbindingen te scheppen. „Zeer groot
is het gevaar van de via de dijkweg ver
kregen kortere afstanden vooral die
tussen Oudeschild en Oosterend. Dit
gevaar moet worden tegengegaan in
plaats van te worden versterkt. Onze
stichting gaat dan ook niet akkoord met
het compromis", aldus Nijhoff, die ver
volgens (in dezelfde volgorde en num
mering als eerder in dit artikel aangege
ven) opsomt wat er volgens natuur en
Milieu met de genoemde dijkwegge
deelten moet gebeuren:
(Lees verder op pagina 5)
Martian v. d. Wetering
en medewerkers
wensen u
prettige kerstdagen
en een goed 1980.
Op woensdag 26 december (tweede
kerstdag) wordt in de Hervormde kerk te
Oosterend een concert gehouden. Me
dewerking verlenen het Texels vocaal
ensemble o.l.v. Dyo Wassink, Jan Ever
aarts (hobo), Hans Cadée en Ans Star-
kenburg (dwarsfluit), Heike Gersthage
en Loes Bakker (blokfluit), Betty Bakker
(trompet) en Pieter Tuinema (gitaar).
Het gebeuren, dat ongeveer een uur zal
duren, begint om 11.30 uur.
Texel heeft te kampen met een huisvuilprobleem. De huidige
stortplaats bij de Mokbaai begint vol te raken, afvoer voor verbran
ding op het vasteland is te kostbaar en het vinden van een andere
stortplaats op het eiland is moeilijk en biedt geen blijvende oplos
sing. De situatie zou heel anders komen te liggen als het huisvuil
door de mensen gescheiden zou worden aangeboden, dus niet alles
bij elkaar in één zak, maar glas, metaal, vodden e.d. apart. Het
merendeel van de afval zou dan weer opnieuw kunnen worden ge
bruikt en er zou nog maar een fractie moeten worden gestort of ver
brand. Verschillende leden van de commissie openbare werken
hebben er in de dinsdagmiddag gehouden vergadering op
aangedrongen op Texel een proef te nemen met het geschei
den ophalen van huisvuil. De gedachten gingen uit naar een wijk of
dorp van beperkte omvang, waar op de noodzakelijke medewerking
van de mensen zou kunnen worden gerekend. In dat verband werd
gedacht aan De Waal.
Hot was niot de eerste keer dat in
de commissie over dit onderwerp
werd gesproken. De heer P. A.
Zagers had er in het verleden al aan
dacht voor gevraagd maar het
college van B. en W. was tot dusver
niet met initiatieven gekomen. Za
gers herhaalde zijn verzoek en kreeg
de overige commissieleden mee.
Zegers wees erop dat de Provinciale
Waterstaat van Noordholland ook in
deze richting werkt. Men ziet daar de
scheiding van huisvuil 'bij de bron' om
het hergebruik mogelijk te maken als
een interessante mogelijkheid. Er is
zelfs al een gemeente die er een proef
mee neemt; het moet dus ook op Texel
doenlijk zijn.
Directeur J. van Hoorn zag nogal
wat organisatorische problemen en
wees erop dat de gemeente op dit
gebied al iets heeft gedaan door het
plaatsen van glascontainers, waarin
veel oud glas terecht komt dat anders
naar de vuilstortplaats zou gaan.
Milieubewuste Waaiders
De heer J. C. Dros zei echter „voor
honderd procent" achter het idee van
een proefneming te staan. Van hem
kwam het voorstel om het dorp De
Waal daarvoor uit te kiezen. „Er wonen
daar veel milieubewuste mensen en de
saamhorigheid is er groot".
Henk Beumkes van het Pakt vond
ook dat het moest gebeuren en eiste
van wethouder Gerard van der Kooi
daadwerkelijke actie. „Aan een lachend
gezicht achter de tafel heb ik niets!"
Regeren I
Over het algemeen was Beumkes
matig te spreken over de daadkracht
van B. en W. Op lang niet alle voor
stellen die van raads- en commissie
leden komen wordt gereageerd. Als
voorbeeld noemde hij de ongelukkige
verkeerssituatie in Den Hoorn.waar het
kruispunt Klif-Rommelpot zou moeten
worden veranderd. Dat stuit echter af
op onwilligheid van de grondeigenaars.
„Onteigen desnoods de grond. Rege
ring, regeerl"
De wenselijkheid om vuilnis geschei
den op te halen was een der onder
werpen die in de rondvraag van de Ver
gadering werden behandeïd. 'Gewone'
agendapunten waren er niet, maar Van
der Kooi had de vergadering toch maar
door laten gaan in de verwachting dat
de rondvraag wel wat zou opleveren.
Daarin werd hij niet teleurgesteld.
Jan van Asselt klaagde over particu
lieren die rommel naar de vuilstort
plaats brengen dermate slordig te werk
gaan, dat tijdens de rit nogal wat wordt
verloren. De rommel komt dan in de
bermsloten terecht en veroorzaakt
moeilijkheden en zelfs schade bij het
schoonmaken. De voorzitter zei er wei
nig aan te kunnen doen. Hoogstens
zou het personeel van de stortplaats de
mensen kunnen manen om de rommel
zorgvuldiger te vervoeren.
De heer J. C. Dros had kritiek op de
manier waarop te werk is gegaan bij het
planten van bomen langs het fietspad
richting Oosterend. Het is nogal over
dadig gebeurd en heeft daardoor onno
dig veel gekost. Het is opvallend dat
veel bomen doodgaan en weer moeten
worden vervangen. Dros vond ook de
wijze waarop het fietspad op de weg
aansluit ongelukkig. De bocht is veel te
nauw waardoor de wielrijders op de
linker weghelft komen met het risico
een aanrijding te veroorzaken.
Duur wegonderhoud
Niet voor de eerste keer sprak Dros
er zijn verbazing over uit dat het Water
schap veel minder geld nodig heeft
voor het onderhoud van zijn wegen dan
de gemeente. Het scheelt tegenwoor
dig de helft, maar enkele jaren geleden
was het verschil nog veel groter. Uit de
(gedeeltelijk financieel-technische) uit
leg die directeur Van Hoorn en voor
zitter Van der Kooi gaven, moest
blijken dat er niets ernstigs achter moet
worden gezocht. Het verschil wordt
steeds kleiner en het is zelfs mogelijk
dat de situatie in de naaste toekomst
precies andersom is.
Op een andere vraag zei de voorzitter
dat begin volgend jaar het parkeerter
rein bij garage Kaczor aan de Kees
omlaan zodanig zal worden heringericht
dat de daar staande autowrakken
minder opvallen.
De heer KI. Barendregt had gehoord
dat de strandexploitanten niet erg
tevreden zijn met de huidige regeling
voor de strandreiniging. De voorzitter
wist van niets en meende dat de regeling
redelijk goed functioneert. Aan het
begin van elk seizoen wordt het strand
door de exploitanten over de hele
lengte en met financiële steun van de
gemeente schoongemaakt.
Machine?
Barendregt deed het voorstel dat de
gemeente voor dit werk een machine
beschikbaar stelt, maar daarvoor werd
weinig gevoeld. Een machine heeft niet
zo'n grote capaciteit ais wel eens wordt
gedacht en als deze moet werken op
een strand waar kuilen e.d. zijn gegra
ven geeft dat problemen.
Henk Beumkes had een tip voor het
opheffen van wateroverlast bij de
woningen aan de Naalrand in Den
Hoorn: het doortrekken van de trot
toirband van het lage Achterom naar
de Naalrand en het maken van enkele
putten. Directeur Van Hoorn
herinnerde eraan dat ter plaatse al 'voor
een kapitaal' aan maatregelen is getrof
fen, maar beloofde aandacht voor het
geval. Op een andere vraag van Beum
kes werd meegedeeld dat de voor een
groot deel uit plaatijzer opgebouwde
voormalige schuur van Duin aan de R.
P. Keijserstraat van eigenaar is ver
anderd en zal worden verbouwd tot
werkplaats. Aangenomen wordt dat
hierdoor een eind komt aan een gevaar
lijke toestand. Het gedeeltelijk loszit
tende blik van het dak levert bij storm
gevaar en hinder op voor de omgeving.
Beumkes drong er tenslotte op aan het
nieuwe fietspad tussen Den Hoorn en
de veerhaven („Een prachtig pad!")
beter te markeren met bomen of iets
dergelijks omdat de overgang tussen
autoweg en fietspad niet duidelijk is.
Verwarrend licht
De heer P. A. Zegers klaagde over
het verwarrende en zelfs gevaarlijke
effect dat de (particuliere) verlichting
bij sommige boerderijen heeft. Voor het
verkeer op de weg lijken het de felle
lampen van tegenliggers te zijn, wat
leidt tot gevaarlijke rem- en uitwijk-
reacties. Dezelfde vragensteller klaagde
over de kwaliteit van het trainingveld
van S.V. Texel, waar de jongste voet
ballers (de C-pupillen) gebruik van
moeten maken. Directeur Van Hoorn
Eén flinke storm met hoog water
is nog maar nodig om het strand
paviljoen bij het Westerslag de ge
nadeslag toe te brengen. Bij de
storm van maandag is hier zoveel
duin weggeslagen dat het bouw
werk aan het uiterste randje is
komen te staan.
Zoals al werd gevreesd is de
schade aan de westelijke duinkust
aanzienlijk. Uit metingen van de
dienstkring Texel van Rijkswater
staat is gebleken dat op meerdere
plekken meer dan tien meter duin
zand door de zee is verzwolgen.
De schade is het grootst bij paal 9
(Den Hoorn) waar 10 - 15 meter is
afgeslagen; bij paal 12 (Jan Aye-
slag) 8 meter en bij Westerslag 6
meter. Bij paal 17 is nauwelijks
schade, maar bij paal 19 (bij De
Koog) is tien meter van de kust ge
knaagd.
Als gevolg van de zandsuppletie
bij Texels noordpunt is hier van de
duinen zelf niets weggeslagen. Het
aangebrachte zand is wel aanmer
kelijk afgevlakt, maar dat is niet
verontrustend. Aanmerkelijke
schade is er wel bij de overgang van
het kunstmatige hoge strand naar
het oude strand, bij de Slufter. Hier
zijn rietschermen met het zand dat
ertussen was gestoven, over een
lengte van 200 meter weggeslagen.
Iets dergelijks is ook gebeurd bij
paal 24.
zei dat de jeugd noodgedwongen tot
aan de winterstop is verwezen naar het
B-veld hoewel dat eigenlijk niet mag.
Tenslotte vroeg Zegers aandacht
vor de vele lekke fietsbanden als
gevolg van scherp spilt en doorn-
takken op de diverse nieuwe fiets
paden op Texel. Herhaaldelijk vegen
lijkt vooralsnog de enige remedie. Er
is geen twijfel aan dat de grote kans
op een lekke band de animo om van
de paden gebruik te maken
aanmerkelijk tempert. Volgens
Bemkes zijn er kinderen die wel drie
keer per week een band moeten
repareren.
De heer Dros had persoonlijk gecon
stateerd dat bij het repareren vaak
wordt verzuimd de oorzaak van het
kwaad (dus het steentje of de doorn)
uit de band te verwijderen, waardoor
op de plaats van de reparatie al spoedig
een nieuw lek ontstaat. In de volgende
vergadering zou hij wat stukken band
laten zien waaruit dat blijkt. Of het
nieuwe of oude banden zijn, maakt
geen verschil.
Aan de wateroverlast die zich bij
regenval voordoet in de Burgwal nabij
het café In Den Grooten Slock komt
een eind. De put en riool ter plaatse
werkt niet behoorlijk omdat deze half
verstopt zit. Omdat het bedrijfspand
van Nauta er overheen is gebouwd, is
reparatie niet mogelijk. Daarom zullen
enkele nieuwe putten en een nieuw
stuk riool worden aangelegd ten koste
van f4.500,