Cjrocn ^tmrL-Jexels in het karL> Conflict over breedte van nieuwe dijkwegen in De Waai proef met gescheiden huisvuil? Veel lekke banden op nieuwe fietspaden Compromis niet aanvaard door „Natuur en Milieu" TAXI 2000 OPHET RANDJE. zant Kerstconcert in Oosterend Vergadering Commissie Openbare Werken 93e JAARGANG NR. 9439 TEXELSE VRIJDAG 21 DECEMBER 1979 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en (tijdelijk) Anneke Rijk, Keesomlaan 25, Den Burg, telefoon (02220) 3423. Voor advertenties, abonnementen etc. wende men zich tot de uitgever Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220)2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 12,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. Gemeente en Waterschap liggen in de clinch met de Stichting Natuur en Milieu in 's-Gravenland over de breedte en openbaarheid van de Texelse dijkwegen. Pogingen om over deze kwestie een com promis te bereiken zijn stukgelopen, waardoor het oordeel van de Kroon moet worden afgewacht. Dat kan nog wel tot 1982 duren zodat de thans langs de dijk liggende werkweg niet kan worden voltooid. De kwestie is onderwerp van gesprek op de vergadering van hoofdinge landen van het Waterschap Texel, vanavond in het Polderhuis. De breedte en de toegankelijkheid van de dijkwegen is een zaak die in het bestemmingsplan voor het buitengebied moet worden geregeld. Dat langs de hele oostelijke zeewering een weg moet komen staat niet ter discussie, want dat wordt voorgeschreven door de Delta wet. In hoeverre verkeer op deze wegen moet worden toegelaten en hoe breed deze wegen moeten zijn moet wèl worden uitgevochten. Natuurbescher mers zijn over het algemeen voor een weg van 3,50 meter, waarvan sommige gedeelten voor het verkeer moeten worden afgesloten in verband met het landschap en het vogelleven. Gemeente en waterschap daarentegen vinden een weg van vijf meter breedte nodig om verkeerstechnische redenen. Zij menen dat inmiddels in de praktijk is aange toond (op het vier meter brede stuk tussen Ceres en Oudeschild) dat een smalle weg niet verantwoord is. Ook Rijkswaterstaat zou voorstander zijn van een brede dijkweg. Toen de gemeenteraad het bestem mingsplan vaststelde met daarin opge nomen brede dijkwegen, werd dat niet goedgekeurd door de provincie als gevolg van bezwaren van Natuur en Milieu. Tegen deze „onthouding van goedkeuring" werd door zowel de ge meente als het waterschap beroep aan getekend bij de Kroon. Het was echter nauwelijks verantwoord om de langdu rige Kroonprocedure af te wachten want de dijkwerken gingen inmiddels versneld verder en het moest bekend zijn wat er uiteindelijk met de weg moest gebeuren. Gesprek Op verzoek van Rijkswaterstaat gin gen de partijen daarom in juli van dit jaar om de tafel zitten met de bedoeling te komen tot een compromis, waardoor de Kroonprocedure niet verder zou behoeven te worden afgewacht. De Stichting Natuur en Milieu werd bij dit gesprek vertegenwoordigd door twee plaatselijke mensen. Er werd inderdaad een compromis bereikt: 1. de dijkweg langs de Eierland- se dijk (Stengweg) blijft vijf meter en openbaar; 2. de dijkweg door de Een dracht tot aan hoeve Utopia krijgt een definitieve verhardingdsbreedte van 3,5 meter en zal geheel worden afgesloten, dus ook voor fietsers en voetgangers. Alleen De Kaap blijft voor vissers e.d. bereikbaar; 3. De dijkweg van Utopia tot Krassekeet (Loswal) wordt vijf meter breed en openbaar. 4. Vanaf Krassekeet tot de sluizen van Het Noorden zal een 3,5 meter brede éénrichtingsweg wor den aangelegd. Deze zal zover de weg over de kruin van de dijk loopt van een parkeerstrook worden voorzien; 5. De Dijkweg van Krassekeet tot Oostkaap zal een 3.5 meter brede wegverharding krijgen, die alleen voor fietsers en voet gangers toegankelijk zal zijn. 6. De dijkweg Oostkaap-Oudeschild (IJsdijk) wordt vijf meter breed en openbaar. 7. De dijkweg Oudeschild-Ceres (Redoute) kan zonder bezwaar door het Water schap tot vijf meter worden verbreed en openbaar blijven. 8. De dijkweg door de Prins Hendrikpolder (de Rede) kan zo- odig tevens tot vijf meter worden ver- Verder werd overeengekomen de stukken dijkweg die niet of TAXI- EN TROUW AUTOVERHUUR Wilh«lminalaan4-6 den Burg beperkt openbaar zullen worden een aangepaste 3.5 meter brede verharding zullen krijgen en ter weerszijden een 75 centimeter brede ingewalste en met klei ingewassen puinverharding. Het gedeel te dijkweg vanaf de Stengweg tot aan de aldaar geprojekteerde parkeerplaats en het opslagterrein van het Water schap moet tot aan de afsluiting door de Eendracht een vijf meter brede verhar ding krijgen. Een stuk dijkweg vanaf de Loswal tot aan de dijkovergang naar de Kaap bij Krassekeet moet openbaar worden en een vijf meter brede verhar ding krijgen. De stukkon dijkweg die niet of beperkt openbaar zullen worden, moeten zodanig worden uitgevoerd dat schaapbeweiding mogelijk is, wat wil zeggen dat de diverse dijkvakken door veeroosters worden afgescheiden. De stukken dijkweg die openbaar worden of blijven zouden een verhardingsbreed te van vijf meter moeten krijgen. Rijkswaterstaat, de gemeente en het waterschap gingen met dit compromis akkoord. Met name door het water schap (in de vergadering van hoofdinge landen van augustus j.l.) gebeurde dat niet bepaald van harte, maar het vlot doorgaan van de dijkwerken werd van overwegend belang geacht. De Stichting Natuur en Milieu wees het compromis echter van de hand en stelde zich op haar oorspronkelijke standpunt. In een uitvoerig antwoord zette secretaris-directeur P. Nijhoff uit een dat het de Stichting Natuur en Milieu is te doen om het zoveel mogelijk bewaren van de natuurwetenschappe lijke en landschappelijke kwaliteiten van de oostkust van Texel. Dat is tot dusver aardig gelukt. Door vroegtijdig overleg met Rijkswaterstaat is heel wat in stand gebleven. Door de brede wegen en de ontsluiting ervan dreigen de resultaten van dit overleg voor een deel teniet te gaan. Het gaat om het bewaren van de rust, ook op de buitendijkse wadden en schorren. De Stichting Natuur en Milieu vindt dat de dijkwerken niet mogen worden misbruikt om „en passant" en voor geringe kosten betere en snellere verbindingen te scheppen. „Zeer groot is het gevaar van de via de dijkweg ver kregen kortere afstanden vooral die tussen Oudeschild en Oosterend. Dit gevaar moet worden tegengegaan in plaats van te worden versterkt. Onze stichting gaat dan ook niet akkoord met het compromis", aldus Nijhoff, die ver volgens (in dezelfde volgorde en num mering als eerder in dit artikel aangege ven) opsomt wat er volgens natuur en Milieu met de genoemde dijkwegge deelten moet gebeuren: (Lees verder op pagina 5) Martian v. d. Wetering en medewerkers wensen u prettige kerstdagen en een goed 1980. Op woensdag 26 december (tweede kerstdag) wordt in de Hervormde kerk te Oosterend een concert gehouden. Me dewerking verlenen het Texels vocaal ensemble o.l.v. Dyo Wassink, Jan Ever aarts (hobo), Hans Cadée en Ans Star- kenburg (dwarsfluit), Heike Gersthage en Loes Bakker (blokfluit), Betty Bakker (trompet) en Pieter Tuinema (gitaar). Het gebeuren, dat ongeveer een uur zal duren, begint om 11.30 uur. Texel heeft te kampen met een huisvuilprobleem. De huidige stortplaats bij de Mokbaai begint vol te raken, afvoer voor verbran ding op het vasteland is te kostbaar en het vinden van een andere stortplaats op het eiland is moeilijk en biedt geen blijvende oplos sing. De situatie zou heel anders komen te liggen als het huisvuil door de mensen gescheiden zou worden aangeboden, dus niet alles bij elkaar in één zak, maar glas, metaal, vodden e.d. apart. Het merendeel van de afval zou dan weer opnieuw kunnen worden ge bruikt en er zou nog maar een fractie moeten worden gestort of ver brand. Verschillende leden van de commissie openbare werken hebben er in de dinsdagmiddag gehouden vergadering op aangedrongen op Texel een proef te nemen met het geschei den ophalen van huisvuil. De gedachten gingen uit naar een wijk of dorp van beperkte omvang, waar op de noodzakelijke medewerking van de mensen zou kunnen worden gerekend. In dat verband werd gedacht aan De Waal. Hot was niot de eerste keer dat in de commissie over dit onderwerp werd gesproken. De heer P. A. Zagers had er in het verleden al aan dacht voor gevraagd maar het college van B. en W. was tot dusver niet met initiatieven gekomen. Za gers herhaalde zijn verzoek en kreeg de overige commissieleden mee. Zegers wees erop dat de Provinciale Waterstaat van Noordholland ook in deze richting werkt. Men ziet daar de scheiding van huisvuil 'bij de bron' om het hergebruik mogelijk te maken als een interessante mogelijkheid. Er is zelfs al een gemeente die er een proef mee neemt; het moet dus ook op Texel doenlijk zijn. Directeur J. van Hoorn zag nogal wat organisatorische problemen en wees erop dat de gemeente op dit gebied al iets heeft gedaan door het plaatsen van glascontainers, waarin veel oud glas terecht komt dat anders naar de vuilstortplaats zou gaan. Milieubewuste Waaiders De heer J. C. Dros zei echter „voor honderd procent" achter het idee van een proefneming te staan. Van hem kwam het voorstel om het dorp De Waal daarvoor uit te kiezen. „Er wonen daar veel milieubewuste mensen en de saamhorigheid is er groot". Henk Beumkes van het Pakt vond ook dat het moest gebeuren en eiste van wethouder Gerard van der Kooi daadwerkelijke actie. „Aan een lachend gezicht achter de tafel heb ik niets!" Regeren I Over het algemeen was Beumkes matig te spreken over de daadkracht van B. en W. Op lang niet alle voor stellen die van raads- en commissie leden komen wordt gereageerd. Als voorbeeld noemde hij de ongelukkige verkeerssituatie in Den Hoorn.waar het kruispunt Klif-Rommelpot zou moeten worden veranderd. Dat stuit echter af op onwilligheid van de grondeigenaars. „Onteigen desnoods de grond. Rege ring, regeerl" De wenselijkheid om vuilnis geschei den op te halen was een der onder werpen die in de rondvraag van de Ver gadering werden behandeïd. 'Gewone' agendapunten waren er niet, maar Van der Kooi had de vergadering toch maar door laten gaan in de verwachting dat de rondvraag wel wat zou opleveren. Daarin werd hij niet teleurgesteld. Jan van Asselt klaagde over particu lieren die rommel naar de vuilstort plaats brengen dermate slordig te werk gaan, dat tijdens de rit nogal wat wordt verloren. De rommel komt dan in de bermsloten terecht en veroorzaakt moeilijkheden en zelfs schade bij het schoonmaken. De voorzitter zei er wei nig aan te kunnen doen. Hoogstens zou het personeel van de stortplaats de mensen kunnen manen om de rommel zorgvuldiger te vervoeren. De heer J. C. Dros had kritiek op de manier waarop te werk is gegaan bij het planten van bomen langs het fietspad richting Oosterend. Het is nogal over dadig gebeurd en heeft daardoor onno dig veel gekost. Het is opvallend dat veel bomen doodgaan en weer moeten worden vervangen. Dros vond ook de wijze waarop het fietspad op de weg aansluit ongelukkig. De bocht is veel te nauw waardoor de wielrijders op de linker weghelft komen met het risico een aanrijding te veroorzaken. Duur wegonderhoud Niet voor de eerste keer sprak Dros er zijn verbazing over uit dat het Water schap veel minder geld nodig heeft voor het onderhoud van zijn wegen dan de gemeente. Het scheelt tegenwoor dig de helft, maar enkele jaren geleden was het verschil nog veel groter. Uit de (gedeeltelijk financieel-technische) uit leg die directeur Van Hoorn en voor zitter Van der Kooi gaven, moest blijken dat er niets ernstigs achter moet worden gezocht. Het verschil wordt steeds kleiner en het is zelfs mogelijk dat de situatie in de naaste toekomst precies andersom is. Op een andere vraag zei de voorzitter dat begin volgend jaar het parkeerter rein bij garage Kaczor aan de Kees omlaan zodanig zal worden heringericht dat de daar staande autowrakken minder opvallen. De heer KI. Barendregt had gehoord dat de strandexploitanten niet erg tevreden zijn met de huidige regeling voor de strandreiniging. De voorzitter wist van niets en meende dat de regeling redelijk goed functioneert. Aan het begin van elk seizoen wordt het strand door de exploitanten over de hele lengte en met financiële steun van de gemeente schoongemaakt. Machine? Barendregt deed het voorstel dat de gemeente voor dit werk een machine beschikbaar stelt, maar daarvoor werd weinig gevoeld. Een machine heeft niet zo'n grote capaciteit ais wel eens wordt gedacht en als deze moet werken op een strand waar kuilen e.d. zijn gegra ven geeft dat problemen. Henk Beumkes had een tip voor het opheffen van wateroverlast bij de woningen aan de Naalrand in Den Hoorn: het doortrekken van de trot toirband van het lage Achterom naar de Naalrand en het maken van enkele putten. Directeur Van Hoorn herinnerde eraan dat ter plaatse al 'voor een kapitaal' aan maatregelen is getrof fen, maar beloofde aandacht voor het geval. Op een andere vraag van Beum kes werd meegedeeld dat de voor een groot deel uit plaatijzer opgebouwde voormalige schuur van Duin aan de R. P. Keijserstraat van eigenaar is ver anderd en zal worden verbouwd tot werkplaats. Aangenomen wordt dat hierdoor een eind komt aan een gevaar lijke toestand. Het gedeeltelijk loszit tende blik van het dak levert bij storm gevaar en hinder op voor de omgeving. Beumkes drong er tenslotte op aan het nieuwe fietspad tussen Den Hoorn en de veerhaven („Een prachtig pad!") beter te markeren met bomen of iets dergelijks omdat de overgang tussen autoweg en fietspad niet duidelijk is. Verwarrend licht De heer P. A. Zegers klaagde over het verwarrende en zelfs gevaarlijke effect dat de (particuliere) verlichting bij sommige boerderijen heeft. Voor het verkeer op de weg lijken het de felle lampen van tegenliggers te zijn, wat leidt tot gevaarlijke rem- en uitwijk- reacties. Dezelfde vragensteller klaagde over de kwaliteit van het trainingveld van S.V. Texel, waar de jongste voet ballers (de C-pupillen) gebruik van moeten maken. Directeur Van Hoorn Eén flinke storm met hoog water is nog maar nodig om het strand paviljoen bij het Westerslag de ge nadeslag toe te brengen. Bij de storm van maandag is hier zoveel duin weggeslagen dat het bouw werk aan het uiterste randje is komen te staan. Zoals al werd gevreesd is de schade aan de westelijke duinkust aanzienlijk. Uit metingen van de dienstkring Texel van Rijkswater staat is gebleken dat op meerdere plekken meer dan tien meter duin zand door de zee is verzwolgen. De schade is het grootst bij paal 9 (Den Hoorn) waar 10 - 15 meter is afgeslagen; bij paal 12 (Jan Aye- slag) 8 meter en bij Westerslag 6 meter. Bij paal 17 is nauwelijks schade, maar bij paal 19 (bij De Koog) is tien meter van de kust ge knaagd. Als gevolg van de zandsuppletie bij Texels noordpunt is hier van de duinen zelf niets weggeslagen. Het aangebrachte zand is wel aanmer kelijk afgevlakt, maar dat is niet verontrustend. Aanmerkelijke schade is er wel bij de overgang van het kunstmatige hoge strand naar het oude strand, bij de Slufter. Hier zijn rietschermen met het zand dat ertussen was gestoven, over een lengte van 200 meter weggeslagen. Iets dergelijks is ook gebeurd bij paal 24. zei dat de jeugd noodgedwongen tot aan de winterstop is verwezen naar het B-veld hoewel dat eigenlijk niet mag. Tenslotte vroeg Zegers aandacht vor de vele lekke fietsbanden als gevolg van scherp spilt en doorn- takken op de diverse nieuwe fiets paden op Texel. Herhaaldelijk vegen lijkt vooralsnog de enige remedie. Er is geen twijfel aan dat de grote kans op een lekke band de animo om van de paden gebruik te maken aanmerkelijk tempert. Volgens Bemkes zijn er kinderen die wel drie keer per week een band moeten repareren. De heer Dros had persoonlijk gecon stateerd dat bij het repareren vaak wordt verzuimd de oorzaak van het kwaad (dus het steentje of de doorn) uit de band te verwijderen, waardoor op de plaats van de reparatie al spoedig een nieuw lek ontstaat. In de volgende vergadering zou hij wat stukken band laten zien waaruit dat blijkt. Of het nieuwe of oude banden zijn, maakt geen verschil. Aan de wateroverlast die zich bij regenval voordoet in de Burgwal nabij het café In Den Grooten Slock komt een eind. De put en riool ter plaatse werkt niet behoorlijk omdat deze half verstopt zit. Omdat het bedrijfspand van Nauta er overheen is gebouwd, is reparatie niet mogelijk. Daarom zullen enkele nieuwe putten en een nieuw stuk riool worden aangelegd ten koste van f4.500,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1