Opening Garage Dros: ongekend feestgedruis Dorpshuis Minister blijft woningnood Subsidieregeling D '66: Gemeente bleef in gebreke in begeleiding dorpshuis Zeven koren werken mee aan zangavond Verkeersherhaling Loslopende pony's IW DINSDAG 26 FEBRUARI 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Do leden van de Texelse afdeling van D '66 zijn verontwaardigd over de wijze waarop het gemeentebe stuur de kosten van de verbouwing van de oude ULO tot dorpshuis uit de hand heeft laten lopen. Hoewel de formele verantwoordelijkheid voor de gang van zaken bij de dorps commissie berust, had de gemeente zich moeten realiseren dat de men sen van de dorpscommissie de tijd en de mogelijkheid niet hadden om een dergelijk gecompliceerd projekt te controleren. ,,Door allerlei oorzaken hebben de financiële consequenties van het dorpshuis zich aan de waarneming van de gemeente onttrokken," aldus de Texelse Courant van 22 februari. De D '66-mensen vinden echter dat de ge meente na het verstrekken van de nodi ge subsidies de bouw had kunnen en moeten begeleiden. Door dit niet te doen is op onverantwoorde manier met gemeenschapsgelden omgespron gen. Het bovenstaande kwam ter sprake in de vrijdag gehouden algemene le denvergadering van D '66 Texel. Op deze vergadering trad de heer G. v.d. Kloet af als voorzitter. Zijn plaats werd ingenomen door vice-voorzitter J. Hennink. IMa verkiezing van de heer C. Kuipo was het bestuur weer compleet. D '66 zit in Nederland stevig in de lift. Als nu verkiezingen zouden worden gehouden zou de partij de derde in grootte zijn. Gesterkt door deze verwachtingen besloot de vergadering een meer actieve ledenwerfcampagne te gaan voeren. Vrijdagavond a.s. wordt in de Her vormde kerk van Den Burg een zang avond gehouden waaraan wordt mee gewerkt door alle (7) Texelse koren. Het evenement is georganiseerd door het Contactargaan voor zang en muziek; belangstellenden hebben vrije toegang. Begonnen wordt om 20.00 uur. Meegewerkt wordt door The Messen gers, het R.K. dameskoor, het bejaar denkoor, het dameskoor Den Burg, de christelijke gemengde zangvereniging Soli Deo Gloria, Advendo en het Texels Christelijk Mannenkoor. Elk koor neemt een optreden van tien minuten voor zijn rekening. De avond wordt besloten met het Jagerslied, gezongen door alle deelnemende koren samen onder leiding van de heer Jan Visser. De hele zangavond duurt ongeveer twee uur. Donderdagochtend organiseerde de Overkoepeling Texelse Vrouwenorgani saties een 'koffie-ochtend' waarbij het verkeer centraal stond. De bedoeling was om de verkeerskennis weer eens wat op te halen. De heer Pen van rijschool Wester besprak naar aanleiding van een aantal dia's diverse verkeers situaties en hij besteedde vooral veel aandacht aan het verkeersgedrag en het tijdig beoordelen van het verkeer (anti ciperen). De ochtend werd besloten met het laten invullen van een vragenlijst voor het theoretisch rijexamen. Slechts een gering aantal van de aanwezigen behaalde het benodigde aantal punten. Hieruit blijkt dat dit opfrissertje zeker niet overbodig was. ,,Met ingang van 1 mei", zo schrijft de minister, „werd door de NV TESO voor de meeste kaartsoorten een zomer- tariefstelsel ingevoerd. Dit in verband met de extra lasten die voortvloeien uit de aanschaf van een nieuwe veerboot. Tot deze capaciteitsuitbreiding werd overgegaan om de wachttijden in Den Helder en op Texel met name in de zomermaanden aanzienlijk te bekorten hetgeen uiteraard een kwaliteitsverbete ring betekent. In 1979 waren de zomer- tarieven ongeveer 10% hoger dan de wintertarieven; per 1 mei 1980 zal de differentiatie worden opgevoerd tot het met de rederij overeengekomen maxi mum van rond 20% Zomert arieven Het door vragenstellers bedoelde vijf daags abonnement behoorde tot het kaartassortiment waarop het zomerta- rief van toepassing was. De prijs van dit vijfdaags abonnement bedroeg gedu rende de winterperiode van 1979 f7,75, terwijl de prijs voor de zomerperiode 1979 werd gebracht op f8,50. Aanvan kelijk lag het in de bedoeling deze lijn in 1980 voort te zetten, waardoor de prijs in de winterperiode gekomen zou zijn op f8,25 (verwerking trendmatige verho ging) en op 1 mei a.s. op f10,— (de differentiatie van maximaal 20% zou dan ongeveer bereikt zijn). Bij het over leg over de nieuwe tarieven bleek mij evenwel, dat het bedoelde vijfdaags abonnement vnl. door eilandbewoners gebruikt wordt, waardoor er minder aanleiding is een onderscheid te maken tussen zomer- en wintertarieven. Te vens kwam naar voren dat de verhou ding tussen de prijs van het vijfdaags abonnement en de prijs van een normaal retour in de loop der jaren scheef is gegroeid. Gebruikelijk Algemeen gebruikelijk is, dat de prijs van een dergelijk abonnement ongeveer 4 maal de prijs van één retour is. In 1979 was de verhouding bij de NV TESO circa 2:1. Ik heb ook gemeend geen bezwaar te moeten maken tegen het verzoek van de NV TESO de tariefsstructuur op dit punt te verbeteren door de prijs van het vijfdaags abonnement exclusief de jaar lijkse trendmatige aanpassing, vanaf 1980 in een aantal jaren te brengen op een niveau waarbij de verhouding ten opzichte van een retourprijs (winter) komt op ongeveer 3:1. Voor deze kaart is geen onderscheid meer tussen winter en zomertarieven gemaakt". Doorgaan VVD-kamerlid De Voogd vertelde ons niet tevreden te zijn met de beantwoor ding. Tezamen met fractiegenoten en zijn mede-vragenstellers beraadt hij zich vandaag over verdere stappen. Die stappen kunnen bestaan uit nieuwe schriftelijke vragen, of het geheel aan kaarten in het vragenuurtje op donder dag. „Deze beantwoording leidt ver moedelijk tot een vervolg van onze kruistocht", zei De Voogd. Tweemaal moest de politie dit week einde pony's die op hun eigen houtje de wereld aan het verkennen waren, tot de orde roepen. Op de Postweg werd een pony gesnapt in de nacht van zaterdag op zondag en de politie be trapte een andere loslopende pony op de Californiëweg in de nacht van zon dag op maandag. Beide dissidenten werden door de politie vastgezet. Er zullen stringente eisen komen zyiian worden gesubsidieerd. De aan de subsidieregeling voor het financiële ontwikkelingen van het dorpshuis in Den Burg. Dit deelde dorpshuis zullen van jaar tot jaar wethouder F. Blanken gisteravond worden bekeken. Mochten er des- mee tijdens de vergadering van de ondanks grote verliezen ontstaan Welzijnssbchting. Voor het dan js de dorpscommissie daarvoor dorpshuis zal een soort kosten-baten primair verantwoordelijk. Om te analyse worden gemaakt op grond voorkomen dat er financiële uit waarvan bekeken kan worden hoe schieters worden gemaakt, zal de groot de exploitatietekorten zullen dorpscommissie in nauw overleg zijn. De vaste lasten in de exploita- mot d8 afdeling financiën haar beleid tietekorten zoals personeelslasten moeten voeren, en de gas- en elektriciteitsrekening In het koopcontract tussen de gemeente en de dorpscommissie is verder een clausule toegevoegd. Als de dorpscommissie niet meer bestaat, of niet meer functioneert, maar ook wanneer de dorpscommissie haar beleidstaak onvoldoende uitvoert, zulks H H ter beoordeling van het college van B. en W., dan valt het dorpshuis automa- I I KTSI ff W V B tisch in handen van de gemeente. II m B Nam I B W Overigens zal de derde fase in de ver- bouw van de oude ULO sterk door de gemeente worden begeleid. In verband met het gereedkomen van De Linde- H B M hTSI I >3 m» UI boom moet, nog steeds volgens B ^B^ ^B^^ B B BB B B Blanken, een heroverweging plaats vinden van de behoeften. Tevens zal De zomerwoning waar het gezin van MZW-projectleider Cees de Noord is gehuisvest, moet op 1 juni ontruimd zijn. Aanleiding voor mevrouw De Noord om een brief naar de Welzijns- stichting te sturen, waarin ze aandacht vraagt voor de problemen. Volgens de administrateur van de Welzijnsstichting Oskam is de huisvesting op Texel een enorm probleem. Hij refereerde ook aan een pianoleraar die zich enige tijd terug op Texel zou komen vestigen, maar die wegens gebrek aan passende huisvesting weer moest verdwijnen. Oskam verzocht een ieder uit te kijken naar huisvesting voor het gezin De Noord. De minister van economische zaken G. M. V. van Aardenne ziet geen reden om de TESO tariefsverhoging van het vijfdaagse abonnement ongedaan te maken. Dit blijkt uit een antwoord dat hij gaf op schriftelijke vragen van de kamerleden De Voogd (VVD), Roels (PvdA) n Dijkman (CDA). De kamerleden hadden de minister ge vraagd h je hij de verhoging van het abonnement met 29% in over eenstemming kon brengen met zijn prijsbeleid. worden bekeken wat na het beëindigen van de derde fase nog nodig is voor de completering van het gebouw. Oskam wist nog mee te delen dat provinciale waterstaat akkoord is gegaan met de plannen voor de derde fase. Het zal niet lang duren, of ook de toestemming van gedeputeerde staten is binnen. Werkgelegenheid In zijn openingstoespraak liet de bur gemeester uitkomen dat hij een gezonde ontwikkeling van bedrijven als dat van Dros van grote betekenis achtte voor de eilandelijke werkgelegenheid. Garage bedrijven worden tegenwoordig gere kend tot de dienstensector die meer dan de helft van het totale Texelse bedrijfs leven omvat. Het in stand houden van werkgelegenheid is voor Texel belang rijk. Er zullen nog heel wat arbeidsplaat sen geschapen moeten worden om de doelstellingen tot het jaar 2000 te verwezenlijken. Ondanks de sympathie van het gemeentebestuur voor initiatie ven die daaraan bijdragen, zijn er wel de vele wettelijke bepalingen waaraan be drijven moeten voldoen voordat zij hun nering legaal kunnen uitoefenen. Gara ge Dros weet daarvan mee te praten want in het prille begin hebben zich problemen en spanningen voorgedaan, omdat het gemeentebestuur niet zonder meer met de plannen kon meegaan. Het is echter allemaal rondgekomen. De burgemeester zei dat het gemeentelijk beleid er op is gericht om zo gunstig mogelijke voorwaarden voor het be drijfsleven te scheppen. Tegelijkertijd wil zij de onvermijdelijke beperkende bepalingen zo soepel mogelijk toepas sen en daarbij streven naar een goede overlegsfeer. Steeds meer auto's De groei van het autopark op Texel houdt gelijke tred met dat van Neder land. Ondanks de hogere lasten die met het gebruik van de auto gepaard gaan, wijst niets op een vermindering van de toename. De vooruitzichten voor de garagebedrijven zijn dus gunstig hoewel vele anderen niet blij zijn met deze ontwikkeling. Garage Dros kan die anderen echter ook van dienst zijn, want het bedrijf is ook actief op het gebied van de tweewielers. De verkoop van fietsen en het gebruik van de fiets stijgt met rasse schreden. Ook aan deze ontwikkeling komt de gemeente actief tegemoet: binnenkort zal met plechtig vertoon de honderdste kilometer fiets pad op Texel in gebruik worden gesteld. Directeur M. Massa van Renault hij een fraaie compositie gemaakt van droogbloemen en een fietswiel. Geschiedenis Mevrouw Dros (moeder van Kees Dros) memoreerde de geschiedenis van het Dros-bedrijf. Oorspronkelijk één be drijf kwam in 1953 de splitsing tot stand. De smederij ging naar J. C. („Cor") Dros en het loonbedrijf en tweewieler- bedrijf ging naar Ben Dros. Het loon bedrijf werd in 1963 afgestoten en het Renault dealerschap werd aangetrokken omdat de inmiddels in het bedrijf geko men zoon Kees daar veel voor voelde. Vader Ben ging met de fietsenverhuur naar De Cocksdorp en in 1976 nam Kees het bedrijf over. Namens de familie sprak de heer Goënga uit Den Hoorn felicitatiewoor- de directeur Verkoop van Renault Ne derland de uitslag bekend gemaakt van de tekenwedstrijd die garage Dros ter gelegenheid van de opening voor de Texelse schooljeugd had georganiseerd. Uit de honderden inzendingen had de jury vier prijswinnaars gekozen. De eerste prijs was voor een mooie aquarel van de havenmond van Oudeschild, een inzending van José Bekker uit Oude schild. De tweede prijs was voor een humoristische tekening van een Renault die door een paard wordt voortgesleept, ingezonden door Claudia Wijsman uit Eierland en de derde prijs werd toege kend aan een tekening van zeehonden, gemaakt door Klaas Jasper Helder uit Oost. Een extra prijs was voor de vooral in kleur en techniek opvallende tekening van bromfietsers, ingestuurd door Mar co de Bruijn uit Den Hoorn. Overzicht van het Garage Dros-copTpiex aan de Oorsprongweg. De afgelegen ligging van het bedrijf is tot dusver niet nadelig geweest voor de ontplooiing. eigen ontwerp geïnstalleerd, waardoor er op drie verschillende autobruggen gebruik van kan worden gemaakt. In de werkplaats is nu een aparte 'lawaai- ruimte' waar schadereparatie kan wor den uitgevoerd. Indrukwekkend is vooral de show room. Niet alleen om zijn ruimte (met gemak kunnen enkele tientallen auto's worden geshowd) maar ook door de luxe. De gehele ruimte is voorzien van vloerverwarming (aangelegd door de Firma De Graaf). Ook door de gezellige aankleding zullen de klanten zich hier thuisvoelen. De verwarming van het hele bedrijf gebeurt met afgewerkte olie, voor een groot deel afkomstig van de TESO-veerboten. De kinderen Dros leidden het openingsritueel in door met hun tweewielers door een papie ren deur te rijden. den. Hij bewonderde de moed en het vertrouwen in de toekomst die Kees en Janneke Dros aan de dag hadden gelegd. „Het beste meubel in een bedrief is een goed en handzaam wief" was een spreekwoord dat Goënga nu duidelijk bevestigd zag, hoewel dat 'handzaam' hem de laatste dagen niet zo kloppend leek Goënga had nog een ander spreekwoord: „Doe je best en laat de mensen maar praten". Medewerkers Ko Lagerveld trad met de hele perso- neelsstaf naar voren om van de gemeen schappelijke trots over het eindresultaat te getuigen. „De jaren tachtig liggen voor ons. Jullie kunt bp óns blijven rekenen". Als geschenk hadden de medewerkers een mooie antieke kast, bestemd voor het antiek ingerichte kantoortje van Kees Dros in de show room. Ook de kinderen Dros lieten zich met geschenken niet onbetuigd, waarna Kees Dros een simpel dankwoord sprak. „Jullie hebben er lang genoeg op moeten wachten. Laten we nu maar een borrel gaan drinken". Tijdens het openingsfeest werd door Zoals gezegd: Garage Dros had het openingsfestijn niet kinderachtig aange pakt. Dat bleek ook uit de verzorging van de inwendige mens. Willem Ham en zijn medewerkers van 'Loodsmansduin' zorgden er voor dat niemand bij de opening en tijdens de open dagen spijs of drank te kort kwam. De verbouw (systeembouw Meijert Boon), naar een plan van architect Alkema, heeft ongeveer drie maanden gevergd. De bedrijfsoppervlakte werd daarbij ruimschoots verdubbeld door de vergroting van de werkplaats (die nu 500 m3 is) en de bouw van een showroom van maar liefst 450 m2. In de oude showroom is de zakelijk steeds belang rijker wordende tweewielerafdeling on dergebracht. Het zwaartepunt ligt hier op-de merken Suzuki (motoren), Vespa/ Zündapp (brommers) en Gazelle (rijwie len). Er is een aparte race- en lichtge wichtafdeling waar onder meer racefiet sen zelf worden geassembleerd en op maat gemaakt. Een van de interessantste afdelingen van de vernieuwde werkplaats is het Renault diagnosesysteem, waarmee op elektronische wijze de condities van een automotor in allerlei opzichten kan worden bepaald. De diagnose kan op een tv-scherm worden afgelezen. Dros heeft dit systeem volgens een bijzonder Als in de komende jaren alle openingen en heropeningen van be drijven op Texel met zoveel feestelijkheden gepaard gaan als is ge beurd bij Garage Dros in Eierland, staat ons nog veel te wachten. Het zal echter niet eenvoudig zijn om het record van Dros te breken. Dui zenden belangstellenden zijn op een of andere manier bij het feest be trokken geweest. Het bleef niet bij de officiële ingebruikstelling van de nieuwbouw door burgemeester Engelvaart, maar er was ook een driedaags open huis met hapjes en drankjes, een wielerwedstrijd, een puzzelrit, foto-expositie en een oude ambachtenshow. Bovendien had Garage Dros ter gelegenheid van het heugelijke gebeuren huis-aan- huis op Texel een speciale, uitstekend verzorgde krant verspreid. Op deze manier uitpakken veroor zaakt dat er nog lang over wordt nagepraat en in commercieel opzicht zal dat waarschijnlijk zijn vruchten wel afwerpen. Het openingsfeest kon te vens worden beschouwd als viering van het 70-jarig bestaan van het Dros-bedrijf. Dat moment was vorig jaar, maar toen werd er niets aan gedaan. De opening zelf werd vrijdagmiddag zeer letterlijk uitgevoerd door Marjan en Pieter Dros die op hun tweewielers dwars door een stuk papier reden waarmeen de grote toegang van het aebouw was versperd. Het tweetal werd gevolgd door Benno Dros en burge meester Engelvaart in een uit 1948 daterende Renault 4. Dat was voor onze burgervader een bijzonaere mux want met een auto van dit type deed hij destijds zijn eerste rijervaring op. Nederland wees er met trots op dat 'zijn' merk momenteel het meest verkochte in Europa was. Het stichten en instand houden van een uitstekend dealernet is een hoeksteen van het Renaukt-beleid. De heer Massa zei de Texelse dealer Dros 'voorbeeldig' te vinden, in het bijzonder wat betreft de manier waarop Dros zijn vernieuwde bedrijf heeft inge richt. „Als u het goed vindt zullen we van uw ideeën gebruik maken bij andere bedrijven in het land", aldus de heer Massa. Verder werd gesproken door de heer W. Braam van de Algemene Bank Nederland die er de nadruk op legde dat niet alleen Kees Dros maar ook zijn vrouw Janneke een actieve rol vervult in het Dros-bedrijf. Voor het echtpaar had

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 7