Opening Garage Dros:
ongekend feestgedruis
Dorpshuis
Minister blijft
woningnood Subsidieregeling
D '66: Gemeente bleef
in gebreke in
begeleiding dorpshuis
Zeven koren werken
mee aan zangavond
Verkeersherhaling
Loslopende pony's
IW DINSDAG 26 FEBRUARI 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Do leden van de Texelse afdeling
van D '66 zijn verontwaardigd over
de wijze waarop het gemeentebe
stuur de kosten van de verbouwing
van de oude ULO tot dorpshuis uit
de hand heeft laten lopen. Hoewel
de formele verantwoordelijkheid
voor de gang van zaken bij de dorps
commissie berust, had de gemeente
zich moeten realiseren dat de men
sen van de dorpscommissie de tijd
en de mogelijkheid niet hadden om
een dergelijk gecompliceerd projekt
te controleren.
,,Door allerlei oorzaken hebben de
financiële consequenties van het
dorpshuis zich aan de waarneming van
de gemeente onttrokken," aldus de
Texelse Courant van 22 februari. De D
'66-mensen vinden echter dat de ge
meente na het verstrekken van de nodi
ge subsidies de bouw had kunnen en
moeten begeleiden. Door dit niet te
doen is op onverantwoorde manier
met gemeenschapsgelden omgespron
gen.
Het bovenstaande kwam ter sprake
in de vrijdag gehouden algemene le
denvergadering van D '66 Texel. Op
deze vergadering trad de heer G. v.d.
Kloet af als voorzitter. Zijn plaats werd
ingenomen door vice-voorzitter J.
Hennink. IMa verkiezing van de heer C.
Kuipo was het bestuur weer compleet.
D '66 zit in Nederland stevig in de lift.
Als nu verkiezingen zouden worden
gehouden zou de partij de derde in
grootte zijn. Gesterkt door deze
verwachtingen besloot de vergadering
een meer actieve ledenwerfcampagne
te gaan voeren.
Vrijdagavond a.s. wordt in de Her
vormde kerk van Den Burg een zang
avond gehouden waaraan wordt mee
gewerkt door alle (7) Texelse koren. Het
evenement is georganiseerd door het
Contactargaan voor zang en muziek;
belangstellenden hebben vrije toegang.
Begonnen wordt om 20.00 uur.
Meegewerkt wordt door The Messen
gers, het R.K. dameskoor, het bejaar
denkoor, het dameskoor Den Burg, de
christelijke gemengde zangvereniging
Soli Deo Gloria, Advendo en het Texels
Christelijk Mannenkoor. Elk koor neemt
een optreden van tien minuten voor zijn
rekening. De avond wordt besloten met
het Jagerslied, gezongen door alle
deelnemende koren samen onder leiding
van de heer Jan Visser. De hele
zangavond duurt ongeveer twee uur.
Donderdagochtend organiseerde de
Overkoepeling Texelse Vrouwenorgani
saties een 'koffie-ochtend' waarbij het
verkeer centraal stond. De bedoeling
was om de verkeerskennis weer eens
wat op te halen. De heer Pen van
rijschool Wester besprak naar aanleiding
van een aantal dia's diverse verkeers
situaties en hij besteedde vooral veel
aandacht aan het verkeersgedrag en het
tijdig beoordelen van het verkeer (anti
ciperen). De ochtend werd besloten met
het laten invullen van een vragenlijst
voor het theoretisch rijexamen. Slechts
een gering aantal van de aanwezigen
behaalde het benodigde aantal punten.
Hieruit blijkt dat dit opfrissertje zeker
niet overbodig was.
,,Met ingang van 1 mei", zo schrijft
de minister, „werd door de NV TESO
voor de meeste kaartsoorten een zomer-
tariefstelsel ingevoerd. Dit in verband
met de extra lasten die voortvloeien uit
de aanschaf van een nieuwe veerboot.
Tot deze capaciteitsuitbreiding werd
overgegaan om de wachttijden in Den
Helder en op Texel met name in de
zomermaanden aanzienlijk te bekorten
hetgeen uiteraard een kwaliteitsverbete
ring betekent. In 1979 waren de zomer-
tarieven ongeveer 10% hoger dan de
wintertarieven; per 1 mei 1980 zal de
differentiatie worden opgevoerd tot het
met de rederij overeengekomen maxi
mum van rond 20%
Zomert arieven
Het door vragenstellers bedoelde vijf
daags abonnement behoorde tot het
kaartassortiment waarop het zomerta-
rief van toepassing was. De prijs van dit
vijfdaags abonnement bedroeg gedu
rende de winterperiode van 1979 f7,75,
terwijl de prijs voor de zomerperiode
1979 werd gebracht op f8,50. Aanvan
kelijk lag het in de bedoeling deze lijn in
1980 voort te zetten, waardoor de prijs
in de winterperiode gekomen zou zijn op
f8,25 (verwerking trendmatige verho
ging) en op 1 mei a.s. op f10,— (de
differentiatie van maximaal 20% zou
dan ongeveer bereikt zijn). Bij het over
leg over de nieuwe tarieven bleek mij
evenwel, dat het bedoelde vijfdaags
abonnement vnl. door eilandbewoners
gebruikt wordt, waardoor er minder
aanleiding is een onderscheid te maken
tussen zomer- en wintertarieven. Te
vens kwam naar voren dat de verhou
ding tussen de prijs van het vijfdaags
abonnement en de prijs van een normaal
retour in de loop der jaren scheef is
gegroeid.
Gebruikelijk
Algemeen gebruikelijk is, dat de prijs
van een dergelijk abonnement ongeveer
4 maal de prijs van één retour is. In 1979
was de verhouding bij de NV TESO circa
2:1.
Ik heb ook gemeend geen bezwaar te
moeten maken tegen het verzoek van de
NV TESO de tariefsstructuur op dit punt
te verbeteren door de prijs van het
vijfdaags abonnement exclusief de jaar
lijkse trendmatige aanpassing, vanaf
1980 in een aantal jaren te brengen op
een niveau waarbij de verhouding ten
opzichte van een retourprijs (winter)
komt op ongeveer 3:1. Voor deze kaart
is geen onderscheid meer tussen winter
en zomertarieven gemaakt".
Doorgaan
VVD-kamerlid De Voogd vertelde ons
niet tevreden te zijn met de beantwoor
ding. Tezamen met fractiegenoten en
zijn mede-vragenstellers beraadt hij zich
vandaag over verdere stappen. Die
stappen kunnen bestaan uit nieuwe
schriftelijke vragen, of het geheel aan
kaarten in het vragenuurtje op donder
dag. „Deze beantwoording leidt ver
moedelijk tot een vervolg van onze
kruistocht", zei De Voogd.
Tweemaal moest de politie dit week
einde pony's die op hun eigen houtje
de wereld aan het verkennen waren,
tot de orde roepen. Op de Postweg
werd een pony gesnapt in de nacht van
zaterdag op zondag en de politie be
trapte een andere loslopende pony op
de Californiëweg in de nacht van zon
dag op maandag. Beide dissidenten
werden door de politie vastgezet.
Er zullen stringente eisen komen zyiian worden gesubsidieerd. De
aan de subsidieregeling voor het financiële ontwikkelingen van het
dorpshuis in Den Burg. Dit deelde dorpshuis zullen van jaar tot jaar
wethouder F. Blanken gisteravond worden bekeken. Mochten er des-
mee tijdens de vergadering van de ondanks grote verliezen ontstaan
Welzijnssbchting. Voor het dan js de dorpscommissie daarvoor
dorpshuis zal een soort kosten-baten primair verantwoordelijk. Om te
analyse worden gemaakt op grond voorkomen dat er financiële uit
waarvan bekeken kan worden hoe schieters worden gemaakt, zal de
groot de exploitatietekorten zullen dorpscommissie in nauw overleg
zijn. De vaste lasten in de exploita- mot d8 afdeling financiën haar beleid
tietekorten zoals personeelslasten moeten voeren,
en de gas- en elektriciteitsrekening
In het koopcontract tussen de
gemeente en de dorpscommissie is
verder een clausule toegevoegd. Als de
dorpscommissie niet meer bestaat, of
niet meer functioneert, maar ook
wanneer de dorpscommissie haar
beleidstaak onvoldoende uitvoert, zulks
H H ter beoordeling van het college van B.
en W., dan valt het dorpshuis automa-
I I KTSI ff W V B tisch in handen van de gemeente.
II m B Nam I B W Overigens zal de derde fase in de ver-
bouw van de oude ULO sterk door de
gemeente worden begeleid. In verband
met het gereedkomen van De Linde-
H B M hTSI I >3 m» UI boom moet, nog steeds volgens
B ^B^ ^B^^ B B BB B B Blanken, een heroverweging plaats
vinden van de behoeften. Tevens zal
De zomerwoning waar het gezin van
MZW-projectleider Cees de Noord is
gehuisvest, moet op 1 juni ontruimd
zijn. Aanleiding voor mevrouw De
Noord om een brief naar de Welzijns-
stichting te sturen, waarin ze aandacht
vraagt voor de problemen. Volgens de
administrateur van de Welzijnsstichting
Oskam is de huisvesting op Texel een
enorm probleem. Hij refereerde ook
aan een pianoleraar die zich enige tijd
terug op Texel zou komen vestigen,
maar die wegens gebrek aan passende
huisvesting weer moest verdwijnen.
Oskam verzocht een ieder uit te kijken
naar huisvesting voor het gezin De
Noord.
De minister van economische zaken G. M. V. van Aardenne ziet
geen reden om de TESO tariefsverhoging van het vijfdaagse
abonnement ongedaan te maken. Dit blijkt uit een antwoord dat hij
gaf op schriftelijke vragen van de kamerleden De Voogd (VVD), Roels
(PvdA) n Dijkman (CDA). De kamerleden hadden de minister ge
vraagd h je hij de verhoging van het abonnement met 29% in over
eenstemming kon brengen met zijn prijsbeleid.
worden bekeken wat na het beëindigen
van de derde fase nog nodig is voor de
completering van het gebouw.
Oskam wist nog mee te delen dat
provinciale waterstaat akkoord is
gegaan met de plannen voor de derde
fase. Het zal niet lang duren, of ook de
toestemming van gedeputeerde staten
is binnen.
Werkgelegenheid
In zijn openingstoespraak liet de bur
gemeester uitkomen dat hij een gezonde
ontwikkeling van bedrijven als dat van
Dros van grote betekenis achtte voor de
eilandelijke werkgelegenheid. Garage
bedrijven worden tegenwoordig gere
kend tot de dienstensector die meer dan
de helft van het totale Texelse bedrijfs
leven omvat. Het in stand houden van
werkgelegenheid is voor Texel belang
rijk. Er zullen nog heel wat arbeidsplaat
sen geschapen moeten worden om de
doelstellingen tot het jaar 2000 te
verwezenlijken. Ondanks de sympathie
van het gemeentebestuur voor initiatie
ven die daaraan bijdragen, zijn er wel de
vele wettelijke bepalingen waaraan be
drijven moeten voldoen voordat zij hun
nering legaal kunnen uitoefenen. Gara
ge Dros weet daarvan mee te praten
want in het prille begin hebben zich
problemen en spanningen voorgedaan,
omdat het gemeentebestuur niet zonder
meer met de plannen kon meegaan. Het
is echter allemaal rondgekomen. De
burgemeester zei dat het gemeentelijk
beleid er op is gericht om zo gunstig
mogelijke voorwaarden voor het be
drijfsleven te scheppen. Tegelijkertijd
wil zij de onvermijdelijke beperkende
bepalingen zo soepel mogelijk toepas
sen en daarbij streven naar een goede
overlegsfeer.
Steeds meer auto's
De groei van het autopark op Texel
houdt gelijke tred met dat van Neder
land. Ondanks de hogere lasten die met
het gebruik van de auto gepaard gaan,
wijst niets op een vermindering van de
toename. De vooruitzichten voor de
garagebedrijven zijn dus gunstig hoewel
vele anderen niet blij zijn met deze
ontwikkeling. Garage Dros kan die
anderen echter ook van dienst zijn, want
het bedrijf is ook actief op het gebied
van de tweewielers. De verkoop van
fietsen en het gebruik van de fiets stijgt
met rasse schreden. Ook aan deze
ontwikkeling komt de gemeente actief
tegemoet: binnenkort zal met plechtig
vertoon de honderdste kilometer fiets
pad op Texel in gebruik worden gesteld.
Directeur M. Massa van Renault
hij een fraaie compositie gemaakt van
droogbloemen en een fietswiel.
Geschiedenis
Mevrouw Dros (moeder van Kees
Dros) memoreerde de geschiedenis van
het Dros-bedrijf. Oorspronkelijk één be
drijf kwam in 1953 de splitsing tot stand.
De smederij ging naar J. C. („Cor")
Dros en het loonbedrijf en tweewieler-
bedrijf ging naar Ben Dros. Het loon
bedrijf werd in 1963 afgestoten en het
Renault dealerschap werd aangetrokken
omdat de inmiddels in het bedrijf geko
men zoon Kees daar veel voor voelde.
Vader Ben ging met de fietsenverhuur
naar De Cocksdorp en in 1976 nam Kees
het bedrijf over.
Namens de familie sprak de heer
Goënga uit Den Hoorn felicitatiewoor-
de directeur Verkoop van Renault Ne
derland de uitslag bekend gemaakt van
de tekenwedstrijd die garage Dros ter
gelegenheid van de opening voor de
Texelse schooljeugd had georganiseerd.
Uit de honderden inzendingen had de
jury vier prijswinnaars gekozen. De
eerste prijs was voor een mooie aquarel
van de havenmond van Oudeschild, een
inzending van José Bekker uit Oude
schild. De tweede prijs was voor een
humoristische tekening van een Renault
die door een paard wordt voortgesleept,
ingezonden door Claudia Wijsman uit
Eierland en de derde prijs werd toege
kend aan een tekening van zeehonden,
gemaakt door Klaas Jasper Helder uit
Oost. Een extra prijs was voor de vooral
in kleur en techniek opvallende tekening
van bromfietsers, ingestuurd door Mar
co de Bruijn uit Den Hoorn.
Overzicht van het Garage Dros-copTpiex aan
de Oorsprongweg. De afgelegen ligging van
het bedrijf is tot dusver niet nadelig geweest
voor de ontplooiing.
eigen ontwerp geïnstalleerd, waardoor
er op drie verschillende autobruggen
gebruik van kan worden gemaakt. In de
werkplaats is nu een aparte 'lawaai-
ruimte' waar schadereparatie kan wor
den uitgevoerd.
Indrukwekkend is vooral de show
room. Niet alleen om zijn ruimte (met
gemak kunnen enkele tientallen auto's
worden geshowd) maar ook door de
luxe. De gehele ruimte is voorzien van
vloerverwarming (aangelegd door de
Firma De Graaf). Ook door de gezellige
aankleding zullen de klanten zich hier
thuisvoelen. De verwarming van het
hele bedrijf gebeurt met afgewerkte olie,
voor een groot deel afkomstig van de
TESO-veerboten.
De kinderen Dros leidden het openingsritueel
in door met hun tweewielers door een papie
ren deur te rijden.
den. Hij bewonderde de moed en het
vertrouwen in de toekomst die Kees en
Janneke Dros aan de dag hadden
gelegd. „Het beste meubel in een
bedrief is een goed en handzaam wief"
was een spreekwoord dat Goënga nu
duidelijk bevestigd zag, hoewel dat
'handzaam' hem de laatste dagen niet
zo kloppend leek Goënga had nog
een ander spreekwoord: „Doe je best
en laat de mensen maar praten".
Medewerkers
Ko Lagerveld trad met de hele perso-
neelsstaf naar voren om van de gemeen
schappelijke trots over het eindresultaat
te getuigen. „De jaren tachtig liggen
voor ons. Jullie kunt bp óns blijven
rekenen". Als geschenk hadden de
medewerkers een mooie antieke kast,
bestemd voor het antiek ingerichte
kantoortje van Kees Dros in de show
room.
Ook de kinderen Dros lieten zich met
geschenken niet onbetuigd, waarna
Kees Dros een simpel dankwoord sprak.
„Jullie hebben er lang genoeg op
moeten wachten. Laten we nu maar een
borrel gaan drinken".
Tijdens het openingsfeest werd door
Zoals gezegd: Garage Dros had het
openingsfestijn niet kinderachtig aange
pakt. Dat bleek ook uit de verzorging
van de inwendige mens. Willem Ham en
zijn medewerkers van 'Loodsmansduin'
zorgden er voor dat niemand bij de
opening en tijdens de open dagen spijs
of drank te kort kwam.
De verbouw (systeembouw Meijert
Boon), naar een plan van architect
Alkema, heeft ongeveer drie maanden
gevergd. De bedrijfsoppervlakte werd
daarbij ruimschoots verdubbeld door de
vergroting van de werkplaats (die nu 500
m3 is) en de bouw van een showroom
van maar liefst 450 m2. In de oude
showroom is de zakelijk steeds belang
rijker wordende tweewielerafdeling on
dergebracht. Het zwaartepunt ligt hier
op-de merken Suzuki (motoren), Vespa/
Zündapp (brommers) en Gazelle (rijwie
len). Er is een aparte race- en lichtge
wichtafdeling waar onder meer racefiet
sen zelf worden geassembleerd en op
maat gemaakt.
Een van de interessantste afdelingen
van de vernieuwde werkplaats is het
Renault diagnosesysteem, waarmee op
elektronische wijze de condities van een
automotor in allerlei opzichten kan
worden bepaald. De diagnose kan op
een tv-scherm worden afgelezen. Dros
heeft dit systeem volgens een bijzonder
Als in de komende jaren alle openingen en heropeningen van be
drijven op Texel met zoveel feestelijkheden gepaard gaan als is ge
beurd bij Garage Dros in Eierland, staat ons nog veel te wachten. Het
zal echter niet eenvoudig zijn om het record van Dros te breken. Dui
zenden belangstellenden zijn op een of andere manier bij het feest be
trokken geweest. Het bleef niet bij de officiële ingebruikstelling van de
nieuwbouw door burgemeester Engelvaart, maar er was ook een
driedaags open huis met hapjes en drankjes, een wielerwedstrijd, een
puzzelrit, foto-expositie en een oude ambachtenshow. Bovendien had
Garage Dros ter gelegenheid van het heugelijke gebeuren huis-aan-
huis op Texel een speciale, uitstekend verzorgde krant verspreid.
Op deze manier uitpakken veroor
zaakt dat er nog lang over wordt
nagepraat en in commercieel opzicht zal
dat waarschijnlijk zijn vruchten wel
afwerpen. Het openingsfeest kon te
vens worden beschouwd als viering van
het 70-jarig bestaan van het Dros-bedrijf.
Dat moment was vorig jaar, maar toen
werd er niets aan gedaan.
De opening zelf werd vrijdagmiddag
zeer letterlijk uitgevoerd door Marjan en
Pieter Dros die op hun tweewielers
dwars door een stuk papier reden
waarmeen de grote toegang van het
aebouw was versperd. Het tweetal werd
gevolgd door Benno Dros en burge
meester Engelvaart in een uit 1948
daterende Renault 4. Dat was voor
onze burgervader een bijzonaere mux
want met een auto van dit type deed hij
destijds zijn eerste rijervaring op.
Nederland wees er met trots op dat 'zijn'
merk momenteel het meest verkochte in
Europa was. Het stichten en instand
houden van een uitstekend dealernet is
een hoeksteen van het Renaukt-beleid.
De heer Massa zei de Texelse dealer
Dros 'voorbeeldig' te vinden, in het
bijzonder wat betreft de manier waarop
Dros zijn vernieuwde bedrijf heeft inge
richt. „Als u het goed vindt zullen we
van uw ideeën gebruik maken bij andere
bedrijven in het land", aldus de heer
Massa.
Verder werd gesproken door de heer
W. Braam van de Algemene Bank
Nederland die er de nadruk op legde dat
niet alleen Kees Dros maar ook zijn
vrouw Janneke een actieve rol vervult in
het Dros-bedrijf. Voor het echtpaar had