Verkeersdosering door stoplichten op haven VAN HET RAADHUIS Poerlepotje toverde in de Sint Jozefschool Idee van gemeentewerken: Poppententoonstelling Buitenlandse valuta VERVOLG VAN PAG. 1 Schapenrapport Mededelingen van B. en W. Drukte vliegveld moet beperkt blijven Cactusreis naar België ,WAT IK ZEGGEN WOU..' Absurde eisen Dierenbescherming geeft voorlichting „Vrijmarkt" in 't Asiel IvM*4» Ef:< - goede gewoonte: op de fiets naar je werk PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 21 MAART 1980 „Verkeersdosering" op de Pontweg door het plaatsen van stoplichten op het terrein van de veerhaven is misschien een praktische, voordelige en voorlopig toereikende remedie tegen de lange files. In de huidige situatie zijn de lange rijen van de veerboot komende auto's op de Pontweg al tamelijk lastig. Het wordt nog erger als de dubbeldekker in gebruik wordt genomen. Deze lost tegelijk ongeveer 100 auto's en als over een aantal jaren het bovendek ook in gebruik wordt genomen, zijn het er 190. Dat vraagt van de weggebruikers die de Pontweg willen kruisen veel geduld, veroorzaakt irritatie en lokt gevaarlijk gedrag uit. In vrij omvang rijke rapporten is deze problematiek onder de loep genomen en er zijn tal van maatregelen voorgesteld. Het gemeentebestuur heeft blijkbaar geen aanleiding gevonden om de voorstellen in deze rapporten met terdaad op te volgen, maar heeft een nieuw, bescheiden rapport aan de orde gesteld dat is gemaakt in eigen huis: door de heer J. A. Frederici van de dienst gemeentewerken. Hierin wordt voorgesteld de problemen voorlopig tegemoet te treden door verkeerslichten te zetten op het veerhaventerrein en op deze wijze na elkaar telkens een bepaalde hoeveelheid auto's op Texel los te laten. Het lijkt het ei van Columbus, dat ook in landschappelijk opzicht aan vaardbaar is. Een portaalmast met ver keerslichten is op het veerhaventerrein waar toch al een wirwar van portaal- en andere masten staat, nauwelijks een aantasting Dat het college critisch staat tegen over eerder uitgebrachte rapporten is begrijpelijk. Wat te denken van het serieus gelanceerde idee van de ANWB om de „dosering" vanaf de boot te laten geschieden? Het rapport van ge meentewerken: „Dit moet als onmoge lijk worden beschouwd, daar anders het vaarschema geweld wordt aange daan." Wil het doseren van het verkeer op de Pontweg enig effect sorteren dan zullen de intervallen in dat verkeer tot moeten, zijn. Er moet daarom zolang worden gewacht met het vertrek van elke volgende groep auto's dat de zekerheid bestaat dat de eerste groep nooit meer ingehaald wordt. Uitgaande van twee groepen auto's komt men dan tot de volgende berekening. De eerste groep zou kunnen bestaan uit vrachtauto's en toeristen, langzaam verkeer dat waarschijnlijk niet harder dan zeventig kilometer per uur rijdt. De tweede groep wordt gevormd door ter plaatse bekende chauffeurs in snelle auto's. Deze rijden over de Pontweg met 100 kilometer per uur. De eerste groep zal over de afstand 't Horntje- Den Burg 370 seconden doen, terwijl Voorlopig standpunt GS: Ter voorkoming van toename van vliegaktiviteiten, waardoor de rust in de op Texel gelegen natuurgebieden en in de aangrenzende delen van de Waddenzee zal worden verstoord, moeten beperkingen worden gesteld aan de uitbreiding van de akkommo- dfatie van het vliegveld Texel. Dit is ongeveer de visie die naar voren komt uit het streekplan voor de Kop van Noordholland en Texel en het (nog niet goedgekeurde) bestemmingsplan voor het buitenge bied van Texel. Ook van rijkswege wordt deze visie onderschreven. Om die reden achten gedeputeerde sta ten van Noordholland het ongewenst dat gevolg wordt gegeven aan de voorstellen die zijn gedaan in het Structuurschema Bur- gerluchtvaartterreinen. Ten aanzien van het vliegveld Texel wordt daar in gezegd dat het Texelse vliegveld 80.000 tot 100.000 vliegbewegingen (landingen en starts) zou kunnen ver werken en dat de akkommodatie tot vijf hectare zou moeten worden uit gebreid. Thans bedraagt het aantal vliegbewe gingen ongeveer een tiende van het genoemde aantal. Een dergelijke rigou reuze uitbreiding van vliegaktiviteiten wordt dan ook afgewezen, maar GS zeggen er niet bij in hoeverre een meer bescheiden uitbreiding wèl aanvaard baar zou zijn. De mededeling (die dinsdag de radio en de landelijke pers haalde) heeft voor de rechtstreeks be trokkenen dan ook weinig waarde. GS zeggen nog wel dat als tot verharding van de baan op het vliegveld zou worden overgegaan (na vaststelling van een geluidszóne) deze baan alleen door lichte vliegtuigen (tot 6000 kg) zou mogen worden gebruikt. Het stand punt van GS is „voorlopig". Provinciale Staten zullen er zich op 12 mei over uitspreken. de tweede groep er 276 seconden over doet. De tweede groep doet het traject dus 94 seconden sneller. Wordt in het model verder nog rekening gehouden met auto's die onderweg invoegen dan zal de wachttijd bij het Horntje op 120 seconden (2 minuten) moeten worden bepaald. In het rapport wordt dit het maximaal aanvaardbare genoemd. Op deze manier heeft de dosering voorbij de Akenbuurt geen enkel effect meer. Ook al omdat het stuk tussen Den Burg en De Koog normaal toch al het drukst bereden stukje Texel is. Plaats Wanneer de dubbeldekker van TESO in vol gebruik is, zal er niet voldoende Cactusliefhebbers kunnen zaterdag 19 april een reisje naar de kassen van de firma Herdt in Rijckevorsel (België) maken. Er rijdt dan een bus van Texel naar de handelskas van deze firma. De kosten voor de reis bedragen ƒ25, Men vertrekt met de eerste boot en men komt terug met de boot van 19.35 uur. In de kas is gelegenheid om te kopen. Er is nog plaats voor ongeveer acht personen. Wie mee wil, melde zich bij mevrouw C. Bakker-Besteman, Schilderend 143, Den Burg, tel. (02220) 2313. Men kan zich tot maandag opge ven. BUTEN lAAANTWOOHDeujRXlD DC «0^1^ i Vorig jaar om deze tijd, heb ik een brief aan de gemeenteraad geschreven om dat ik woedend was over de mij opgelegde brandveiligheidseisen. Als ik nu na een jaar alles eens op een rijtje zet, is het volgende gebeurd. Ik had die brief expres aan de raad gestuurd om het in de discussie te brengen. De brief werd op het gemeen tehuis gecopieerd en elk raadslid kreeg er één. Maar ik had bij die brief ook een copie gedaan van de mij opgelegde brandbeveiligheidseisen, en die werd op het gemeentehuis gemakshalve verge ten, zodat de raad wel wist dat ik kwaad was, maar waar het om ging hoefden ze niet te weten. Toen op de raadsver gadering de brief werd behandeld snoer de de burgemeester de raad de mond door te zeggen dat hij de brief zo ernstig vond dat hij hem door B. en W. wilde laten behandelen. Dat was erg slim hoor van meneer Engelvaart, je hoeft er uiteindelijk niet eens een diploma voor te hebben om burgemeester te worden. Toen ik na enkele weken op het gemeentehuis mocht verschijnen daalde mijn kennis der maatschappij tot het nulpunt. Want B. en W. bestaat uit wethouder Van der Kooi, die toen nog maar net die functie bekleedde en nog ingewerkt moest worden, en de heren Van Hoorn en Van Wilsum. Het was dus wel B. en W., beambten en wethouder (Bas en Wes gaat niet meer maar meneer Beemsterboer en meneer Wei- boren zouden het ook kunnen zijn). En de burgemeester, die het allemaal zo ernstig vond, zodat hij het zelf wilde behandelen, die moest die middag zeker een nog ernstiger lint doorknippen, want ik heb hem niet gezien. En gepraat is er wel, naderhand nog eens, maar de eisen bleven hetzelfde. Intus sen is mij gebleken dat noch de gemeen te, noch de hogere overheid, buiten de horeca dan, serieus iets aan brandvei ligheid doet. Voorbeelden zat. Hierdoor wordt het volgende duide lijk. Al jaren lang stagneert de woning bouw, waar de overheid de verant woording voor draagt, zodat er steeds meer werklozen bij komen. Om hier wat aan te doen dwingt de overheid, met de wet in de hand, de horeca tot de meest absurde brandveiligheidseisen, wat bij ons zeker 730.000, gaat kosten, en hierdoor is er weer een mooi stuk werkgelegenheid geschapen. Buiten alle belastingen om worden we sinds enkele jaren gedwongen een forse milieuhef fing te betalen, de gemeente spekt zijn kas bij de horeca door de toeristenbelas ting, en nu gaan we nog voor werkgelegenheid in de bouw zor gen. Het is allemaal heel slim bedacht door de mensen van de overheid, maar ze kunnen van mij naar hun ouwe moer lopen met hun eisen. A. J. Eelman, De Koog plaats zijn om de wachtende auto's op te stellen. Er kunnen 192 auto's op die boot. Als er daarvan zestig doorrijden en 132 moeten wachten, dan zal daar voor ruimte geschapen moeten worden om te voorkomen dat het kruispunt naar Den Hoorn en het fietspad geblok keerd worden. Het eenvoudige systeem met ver keerslichten is zeker een proefneming waard. Opgepast moet worden voor een wachttijd langer dan twee minuten, omdat men dan de sluipweg via Den Hoorn snel gevonden heeft. Die route is slechts 1 kilometer langer dan de Pontweg en vergt 140 seconden meer reistijd naar Den Burg. Op deze sluiproute zullen dan ook voor en na de maatregel tellingen moeten worden ver richt om het effect te bestuderen. Om het voor mensen die naar Den Hoorn moeten makkelijk te maken linksaf te slaan, zou op de TESO-boot een aparte linker „Den Hoorn"-strook moeten worden ingericht. Men zou aan het personeel van de TESO duidelijk kun nen maken op deze strook opgesteld te willen worden door met de linker rich tingaanwijzer aan de boot op te rijden. In het rapport wordt de suggestie gedaan het idee te bepraten met de ge meente Den Helder, want ook daar kampt men met de files die door de Texelse boot worden veroorzaakt. De vereniging tot bescherming van dieren houdt zaterdag 29 maart een voorlichtingsbijeenkomst in de Holle- bol. De bijeenkomst wordt geleid door de heer Fijnheer (voorzitter) en leden van het afdelingsbestuur Den Helder en omstreken. Uitleg zal worden gegeven over het werk van de vereniging. Er zal een film over zeehonden worden ver toond. Het bestuur hoopt dat tijdens deze bijeenkomst een groep kan worden gevormd in het belang van, en terwille van het dier. Na de pauze kun nen vragen worden gesteld. De toe gang is vrij en ook nlet-leden zijn wel kom. De aanvang is orp, ■15.00aWur,,.v Voor verdere informatie de heer Van Heerwaarden, Noordwester 17 in Den Burg (02220) 4159. Onroerend goed-belasting Zoals bekend mag worden veronder steld wordt de Onroerend Goed-belas ting in de gemeente Texel geheven op basis van een grondslag die gevormd wordt door de economische waarde van het onroerend goed. Deze waarde werd voor het eerst bepaald naar het prijspeil per 1 januari 1976. In de verordening is evenwel voorgeschreven dat de grond slag na uiterlijk vijf jaar opnieuw moet worden vastgesteld. Daarom zal een herwaardering moeten plaatsvinden naar het prijspeil per 1 januari 1981. Hoewel bij een groot aantal objecten volstaan zal kunnen worden met een trendmatige aanpassing van de oude grondslag, zal een aantal objecten op nieuw ter plaatse moeten worden opge nomen in verband met tussentijdse wijzigingen of andere van belang zijnde redenen. Daarom zullen de inwoners van Texel de komende tijd gemeente ambtenaren kunnen verwachten die belast zijn met de genoemde werkzaam heden. Volledigheidshalve kan nog wor den opgemerkt dat de betreffende amb tenaren zich altijd als zodanig zullen kunnen legitimeren. Alles waar je op uitgekeken bent, kan zaterdag 5 april worden omgeruild tegen andere zaken in de „vrijmarkt", die dan in 't Asiel wordt gehouden. De vrijmarkt begint om 10 uur 's ochtends. Kleren, strips, boeken, auto'tjes, speel goed, platen en cassettes, het kan alle maal geruild worden, ledereen is wel kom. Verdere informatie in 't Asiel. In de leeszaal wordt een tentoonstel ling gehouden van popjes van klei. Vanaf vandaag (vrijdag) staan drie we ken lang twintig aangeklede popjes te kijk. Ze werden vervaardigd door onder meer leden van het R.K. Vrouwengilde en de Plattelandsvrouwen. De dames hebben drie lessen gehad. Verdere in formatie over poppenmaken verkrijgt men bij de besturen van de twee ge- noerhde organisaties:-In'dêPbibliotheek is ook eigengemaakt filetdoorstopwerk te zien. Gaan we verder met het vermelden van cijfers dan blijkt dat gemiddeld 25 melk koeien, 77 oudere schapen, 29 enter- lingen (één-jarige schapen) en 36 keur- ooien worden gehouden. In 1979 zijn meer mest/weidelammeren aangebo den dan in voorgaande jaren. Dat komt wellicht door de gunstige grasgroei gedurende de zomer. Op alle bedrijven dragen de schapen voor een belangrijk deel bij tot de inkomensvorming. De stamboekleden zijn voor hun inkomen meer van de schapenhouderij afhanke lijk. Op deze bedrijven worden meer schapen gehouden ten koste van het rundvee. Toekomst Wat betreft toekomstige ontwikkelin gen verwacht 22% van de schapenhou ders in de toekomst meer melkkoeien te gaan nemen. 43% voelt er niets voor het aantal melkkoeien te laten groeien. Van de stamboekleden verwacht 77% niet er meer melkkoeien bij te nemen. Van de mensen die van plan zijn hun melkvee te gaan vervangen door iets anders voelt 10% wel iets voor schapen. Wanneer de prijs voor lamsvlees met twee gulden per kilo wordt verlaagd dan zal 44% van de schapenhouders het zelfde aantal schapen houden, terwijl 41% het aantal gaat inkrimpen. De prijsverlaging zal dus vergaande gevolgen hebben voor het aantal schapen dat wordt gehouden. Opvallend is dat veel stamboekleden zich uitspreken voor handhaving van het aantal schapen in hun bedrijf. Arbeidsplaatsen Volgens het structuurplan Texel is het belangrijk dat op het eiland nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd om tot een verantwoorde bevolkingsont wikkeling te komen. De schapenhoude rij wordt bedreigd, en om de continuïteit bij het schapenhouden te waarborgen zullen dus maatregelen genomen moe ten worden. Het idee om lammeren op Texel te laten slachten en ze te expor teren onder een eigen Texels merk, dit alles voor het behoud van de werkgele genheid, valt bij veel schapenhouders in goede aarde. Meer dan de helft zegt zijn lammeren aan een dergelijk bedrijf te willen verkopen, terwijl 22% dit alleen wil als de prijs hoger wordt. 83% van de schapenhouders wil dat meer reclame wordt gemaakt voor lamsvlees. Hierbij 1 zou gedacht kunnen Wotden aan Het op feestdagen en folkloredegen bereiden en presenteren van lamsvlees. Maar ook zouden de gezamenlijke restauranthou- ders er voor moeten zorgen dat lams vlees op het menu staat en dienen de slagers lamsvlees in hun assortiment te hebben. Het is verder dringend nodig dat naar nieuwe afzetgebieden wordt gezocht zoals Duitsland en Engeland en de landen rond de Middellandse Zee. Op het ogenblik gaat vrijwel al het Texelse schapen- en lamsvlees naar Frankrijk. Schapenkaas Hoewel de opbrengst uit de schapen houderij voor 90% bestaat uit de ver koop van lammeren en oude schapen, kan natuurlijk ook gedacht worden aan de verkoop van schapenmelk en scha penkaas. Hiervoor worden de lammeren op een leeftijd van ongeveer acht weken gespeend en de ooien worden enkele maanden gemolken. Elf schapenhou ders wilden best hun schapen zelf melken, maar 77 voelden er niets voor. Van deze elf willen vier de melk ook zelf verkazen. Aanmerkelijk populairder was de oplossing om de schapen door een vakman te laten melken. 48 schapen houders wilden daar wel aan meewer ken, tegen 36 die het nog steeds niet zagen zitten. In enkele gevallen werd toegezegd dat de schapen voor het melken tijdelijk op een andere boerderij ondergebracht mogen worden. Gemid deld worden op de bedrijven waarvan de eigenaren wel iets voelen voor melk productie 80 oudere schapen gebruiken. Op grond van deze gegevens zou het mogelijk moeten zijn dat in totaal per jaar ongeveer 200.000 liter schapenmelk op Texel geproduceerd wordt. Wat betreft de gezondheidstoestand van de schapen blijkt de al eerder genoemde zwoegerziekte een probleem te zijn. Verder heeft 90% van de bedrijven een behandeling van schapen of lammeren tegen huiswormen plaats. Bij de behandeling varieert het aantal dieren van 2 tot 85. Door couperen van de staarten blijft minder mest aan de achterkant van het schaap hangen, waardoor minder vliegen worden aange trokken. De overgrote meerderheid van de schapenhouders vindt het niet be zwaarlijk om alle lammeren te couperen. Een punt van onderzoek is of couperen de kans op huidwormen vermindert. Leeftijd De gemiddelde leeftijd van het Texel se schaap is 3 jaar. In vergelijking met andere rassen is dit jong. De voornaam ste doodsoorzaken zijn uieraandoenin gen, verwentelen en geboortemoeilijk heden. Redenen om bepaalde schapen op te ruimen zijn onder meer uieraan- dpenjpgen en onvruchtbaarheid en zwoegerziekte. Een virusziekte die zere T)ekjes"blj lammeren en schapen veroor zaakt kwam vorig jaar bij 64% van alle bedrijven voor. Blauwe koppen Wat betreft de fokkerij kan gemeld worden dat op Texel twee rammenrin- gen zijn. De resultaten van de rammen- ringen zijn matig; de ondervraagden zeggen geen behoefte te hebben aan nieuwe rammenringen. Een wat blauwe teint van de kop van de rammen en de ooien is bij de schapen van het Texelse ras niet toegestaan. Toch wordt door veel houders de voorkeur aan dit type dier gegeven omdat het op een betere slachtkwalitiet en een hogere groeisnel- heid wijst. De fokkers onder hen zijn van mening dat het toelaten van de zoge naamde 'blauwkoppen' niet nodig is. De meerderheid van de houders is bij het fokken wel voorstander van een selectie op groeisnelheid. Fokken Het onderzoek bij de schapenhouderij heeft zich de laatste jaren vooral gecon centreerd op de verhoging van de vruchtbaarheid. Verdere zaken die de houders belangrijk vinden om te onder zoeken zijn de groeisnelheid, de gezond heidszorg en de voeding. Ook zouden de economische aspecten eens goed onder de loupe moeten worden geno men. Waar het de voorlichting betreft bestaat de meeste behoefte aan voor lichting over gezondheidszorg, econo mische aspecten, voeding en fokkerij. De toneelgroep St. Jan gooide woensdagochtend in de St. Jozef- - school hoge ogen met de opvoering van een toneelstuk rond de tovenaar Poerlepotje. Zozeer leefden de kinderen mee dat ze de spelers op het toneel soms aanwijzingen gaven. „Pas op, er staat ZOI). 1113311 61111009 WOtCr iemand achter het gordijn", of: „Nou moet je de spierbalolie stelen", waren veel gehoorde kreten. St. Jan toonde met deze voorstelling dat de vereniging nog steeds leeft en dat ze erg leuk toneel kan brengen. Spelen voor kinderen is minder eenvoudig dan het lijkt, want juist kinderen zijn vaak erg kritische toneelconsumenten. Aan het eind van het stuk zongen de kinderen een liedje waarin ze de inhoud van het stuk navertelden: Er was eens een tovenaar Poerlepotje, Poerlepotje. Er was eens een tovenaar Die maakte alles met kruiden klaar. Uit 't krachtkruid brouwde hij Spierbalolie, spierbalolie. Uit 't krachtkruid brouwde hij Spierbalolie met Slip-Slap erbij. Poerlepotje trouwt heel gauw met zijn Geertruitje, met zijn Geertruitje. Poerlepotje trouwt heel gauw en zijn Geertruitje wordt zijn vrouw. Sabel wordt nu huisknecht bij Freule van Teut'ren, Freule van Teut'ren. Sabel wordt nu huisknecht bij Freule van Tet'ren, ze zijn toch zo blij! De zon komt 23 maart op om 6.35 uur en gaat onder om 18.57 uur; 26 maart op om 6.27 uur en onder om 19.02 uur. Maan: 23 maart EK; 31 maart VM. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 21 maart 1117 en 23.58 Zaterdag 22 maart 11.39 en Zondag 23 maart 0.11 en 12.11 Maandag 24 maart 0.44 en 13.05 Dinsdag 25 maart 1.53en 14.24 Woensdag 26 maart 3.35 en 15.55 Donderdag 27 maart 5.18 en 17.22 Vrijdag 28 maart 6.34 en 18.33 Zaterdag 29 maart 7.19en19.29 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water Westduitse marken 100 - Belgische francs 100 Franse francs 100 Zweedse kronen 100 Zwitserse francs 100 Deense kronen 100 Amerikaanse dollars 1 Engelse ponden 1 Oostenrijkse schillingen 100 Italiaanse lires 10.000- Spaanse peseta's 100- 7108,50 7 6,30 7 45,75 7 45,25 7114,50 7 33,50 7 2,02 7 4,40 7 15,26 7 22,50 7 2,85

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 2