Verkeersdosering door
stoplichten op haven
VAN HET
RAADHUIS
Poerlepotje toverde
in de Sint Jozefschool
Idee van gemeentewerken:
Poppententoonstelling
Buitenlandse valuta
VERVOLG VAN PAG. 1
Schapenrapport
Mededelingen van B. en W.
Drukte vliegveld
moet beperkt
blijven
Cactusreis naar
België
,WAT IK ZEGGEN WOU..'
Absurde eisen
Dierenbescherming
geeft voorlichting
„Vrijmarkt"
in 't Asiel
IvM*4» Ef:< -
goede gewoonte:
op de fiets
naar je werk
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 21 MAART 1980
„Verkeersdosering" op de Pontweg door het plaatsen van
stoplichten op het terrein van de veerhaven is misschien een
praktische, voordelige en voorlopig toereikende remedie tegen
de lange files. In de huidige situatie zijn de lange rijen van de
veerboot komende auto's op de Pontweg al tamelijk lastig. Het
wordt nog erger als de dubbeldekker in gebruik wordt
genomen. Deze lost tegelijk ongeveer 100 auto's en als over
een aantal jaren het bovendek ook in gebruik wordt genomen,
zijn het er 190.
Dat vraagt van de weggebruikers
die de Pontweg willen kruisen veel
geduld, veroorzaakt irritatie en lokt
gevaarlijk gedrag uit. In vrij omvang
rijke rapporten is deze problematiek
onder de loep genomen en er zijn tal
van maatregelen voorgesteld. Het
gemeentebestuur heeft blijkbaar
geen aanleiding gevonden om de
voorstellen in deze rapporten met
terdaad op te volgen, maar heeft een
nieuw, bescheiden rapport aan de
orde gesteld dat is gemaakt in eigen
huis: door de heer J. A. Frederici van
de dienst gemeentewerken. Hierin
wordt voorgesteld de problemen
voorlopig tegemoet te treden door
verkeerslichten te zetten op het
veerhaventerrein en op deze wijze
na elkaar telkens een bepaalde
hoeveelheid auto's op Texel los te
laten.
Het lijkt het ei van Columbus, dat
ook in landschappelijk opzicht aan
vaardbaar is. Een portaalmast met ver
keerslichten is op het veerhaventerrein
waar toch al een wirwar van portaal- en
andere masten staat, nauwelijks een
aantasting
Dat het college critisch staat tegen
over eerder uitgebrachte rapporten is
begrijpelijk. Wat te denken van het
serieus gelanceerde idee van de ANWB
om de „dosering" vanaf de boot te
laten geschieden? Het rapport van ge
meentewerken: „Dit moet als onmoge
lijk worden beschouwd, daar anders
het vaarschema geweld wordt aange
daan."
Wil het doseren van het verkeer op
de Pontweg enig effect sorteren dan
zullen de intervallen in dat verkeer tot
moeten, zijn. Er moet daarom zolang
worden gewacht met het vertrek van
elke volgende groep auto's dat de
zekerheid bestaat dat de eerste groep
nooit meer ingehaald wordt. Uitgaande
van twee groepen auto's komt men
dan tot de volgende berekening.
De eerste groep zou kunnen bestaan
uit vrachtauto's en toeristen, langzaam
verkeer dat waarschijnlijk niet harder
dan zeventig kilometer per uur rijdt. De
tweede groep wordt gevormd door ter
plaatse bekende chauffeurs in snelle
auto's. Deze rijden over de Pontweg
met 100 kilometer per uur. De eerste
groep zal over de afstand 't Horntje-
Den Burg 370 seconden doen, terwijl
Voorlopig standpunt GS:
Ter voorkoming van toename van
vliegaktiviteiten, waardoor de rust in
de op Texel gelegen natuurgebieden
en in de aangrenzende delen van de
Waddenzee zal worden verstoord,
moeten beperkingen worden gesteld
aan de uitbreiding van de akkommo-
dfatie van het vliegveld Texel. Dit is
ongeveer de visie die naar voren
komt uit het streekplan voor de Kop
van Noordholland en Texel en het
(nog niet goedgekeurde)
bestemmingsplan voor het buitenge
bied van Texel. Ook van rijkswege
wordt deze visie onderschreven. Om
die reden achten gedeputeerde sta
ten van Noordholland het
ongewenst dat gevolg wordt
gegeven aan de voorstellen die zijn
gedaan in het Structuurschema Bur-
gerluchtvaartterreinen. Ten aanzien
van het vliegveld Texel wordt daar
in gezegd dat het Texelse vliegveld
80.000 tot 100.000 vliegbewegingen
(landingen en starts) zou kunnen ver
werken en dat de akkommodatie tot
vijf hectare zou moeten worden uit
gebreid.
Thans bedraagt het aantal vliegbewe
gingen ongeveer een tiende van het
genoemde aantal. Een dergelijke rigou
reuze uitbreiding van vliegaktiviteiten
wordt dan ook afgewezen, maar GS
zeggen er niet bij in hoeverre een meer
bescheiden uitbreiding wèl aanvaard
baar zou zijn. De mededeling (die
dinsdag de radio en de landelijke pers
haalde) heeft voor de rechtstreeks be
trokkenen dan ook weinig waarde. GS
zeggen nog wel dat als tot verharding
van de baan op het vliegveld zou
worden overgegaan (na vaststelling van
een geluidszóne) deze baan alleen door
lichte vliegtuigen (tot 6000 kg) zou
mogen worden gebruikt. Het stand
punt van GS is „voorlopig".
Provinciale Staten zullen er zich op 12
mei over uitspreken.
de tweede groep er 276 seconden over
doet. De tweede groep doet het traject
dus 94 seconden sneller. Wordt in het
model verder nog rekening gehouden
met auto's die onderweg invoegen dan
zal de wachttijd bij het Horntje op 120
seconden (2 minuten) moeten worden
bepaald. In het rapport wordt dit het
maximaal aanvaardbare genoemd.
Op deze manier heeft de dosering
voorbij de Akenbuurt geen enkel effect
meer. Ook al omdat het stuk tussen
Den Burg en De Koog normaal toch al
het drukst bereden stukje Texel is.
Plaats
Wanneer de dubbeldekker van TESO
in vol gebruik is, zal er niet voldoende
Cactusliefhebbers kunnen zaterdag
19 april een reisje naar de kassen van
de firma Herdt in Rijckevorsel (België)
maken. Er rijdt dan een bus van Texel
naar de handelskas van deze firma. De
kosten voor de reis bedragen ƒ25,
Men vertrekt met de eerste boot en
men komt terug met de boot van 19.35
uur. In de kas is gelegenheid om te
kopen. Er is nog plaats voor ongeveer
acht personen. Wie mee wil, melde
zich bij mevrouw C. Bakker-Besteman,
Schilderend 143, Den Burg, tel. (02220)
2313. Men kan zich tot maandag opge
ven.
BUTEN lAAANTWOOHDeujRXlD DC «0^1^
i
Vorig jaar om deze tijd, heb ik een
brief aan de gemeenteraad geschreven
om dat ik woedend was over de mij
opgelegde brandveiligheidseisen. Als ik
nu na een jaar alles eens op een rijtje zet,
is het volgende gebeurd.
Ik had die brief expres aan de raad
gestuurd om het in de discussie te
brengen. De brief werd op het gemeen
tehuis gecopieerd en elk raadslid kreeg
er één. Maar ik had bij die brief ook een
copie gedaan van de mij opgelegde
brandbeveiligheidseisen, en die werd op
het gemeentehuis gemakshalve verge
ten, zodat de raad wel wist dat ik kwaad
was, maar waar het om ging hoefden ze
niet te weten. Toen op de raadsver
gadering de brief werd behandeld snoer
de de burgemeester de raad de mond
door te zeggen dat hij de brief zo ernstig
vond dat hij hem door B. en W. wilde
laten behandelen. Dat was erg slim hoor
van meneer Engelvaart, je hoeft er
uiteindelijk niet eens een diploma voor
te hebben om burgemeester te worden.
Toen ik na enkele weken op het
gemeentehuis mocht verschijnen daalde
mijn kennis der maatschappij tot het
nulpunt. Want B. en W. bestaat uit
wethouder Van der Kooi, die toen nog
maar net die functie bekleedde en nog
ingewerkt moest worden, en de heren
Van Hoorn en Van Wilsum. Het was dus
wel B. en W., beambten en wethouder
(Bas en Wes gaat niet meer maar
meneer Beemsterboer en meneer Wei-
boren zouden het ook kunnen zijn). En
de burgemeester, die het allemaal zo
ernstig vond, zodat hij het zelf wilde
behandelen, die moest die middag zeker
een nog ernstiger lint doorknippen,
want ik heb hem niet gezien. En
gepraat is er wel, naderhand nog eens,
maar de eisen bleven hetzelfde. Intus
sen is mij gebleken dat noch de gemeen
te, noch de hogere overheid, buiten de
horeca dan, serieus iets aan brandvei
ligheid doet. Voorbeelden zat.
Hierdoor wordt het volgende duide
lijk. Al jaren lang stagneert de woning
bouw, waar de overheid de verant
woording voor draagt, zodat er steeds
meer werklozen bij komen. Om hier wat
aan te doen dwingt de overheid, met de
wet in de hand, de horeca tot de meest
absurde brandveiligheidseisen, wat bij
ons zeker 730.000, gaat kosten, en
hierdoor is er weer een mooi stuk
werkgelegenheid geschapen. Buiten alle
belastingen om worden we sinds enkele
jaren gedwongen een forse milieuhef
fing te betalen, de gemeente spekt zijn
kas bij de horeca door de toeristenbelas
ting, en nu gaan we nog voor
werkgelegenheid in de bouw zor
gen. Het is allemaal heel slim bedacht
door de mensen van de overheid, maar
ze kunnen van mij naar hun ouwe moer
lopen met hun eisen.
A. J. Eelman, De Koog
plaats zijn om de wachtende auto's op
te stellen. Er kunnen 192 auto's op die
boot. Als er daarvan zestig doorrijden
en 132 moeten wachten, dan zal daar
voor ruimte geschapen moeten worden
om te voorkomen dat het kruispunt
naar Den Hoorn en het fietspad geblok
keerd worden.
Het eenvoudige systeem met ver
keerslichten is zeker een proefneming
waard. Opgepast moet worden voor
een wachttijd langer dan twee minuten,
omdat men dan de sluipweg via Den
Hoorn snel gevonden heeft. Die route
is slechts 1 kilometer langer dan de
Pontweg en vergt 140 seconden meer
reistijd naar Den Burg. Op deze
sluiproute zullen dan ook voor en na de
maatregel tellingen moeten worden ver
richt om het effect te bestuderen. Om
het voor mensen die naar Den Hoorn
moeten makkelijk te maken linksaf te
slaan, zou op de TESO-boot een aparte
linker „Den Hoorn"-strook moeten
worden ingericht. Men zou aan het
personeel van de TESO duidelijk kun
nen maken op deze strook opgesteld te
willen worden door met de linker rich
tingaanwijzer aan de boot op te rijden.
In het rapport wordt de suggestie
gedaan het idee te bepraten met de ge
meente Den Helder, want ook daar
kampt men met de files die door de
Texelse boot worden veroorzaakt.
De vereniging tot bescherming van
dieren houdt zaterdag 29 maart een
voorlichtingsbijeenkomst in de Holle-
bol. De bijeenkomst wordt geleid door
de heer Fijnheer (voorzitter) en leden
van het afdelingsbestuur Den Helder en
omstreken. Uitleg zal worden gegeven
over het werk van de vereniging. Er zal
een film over zeehonden worden ver
toond. Het bestuur hoopt dat tijdens
deze bijeenkomst een groep kan
worden gevormd in het belang van, en
terwille van het dier. Na de pauze kun
nen vragen worden gesteld. De toe
gang is vrij en ook nlet-leden zijn wel
kom. De aanvang is orp, ■15.00aWur,,.v
Voor verdere informatie de heer Van
Heerwaarden, Noordwester 17 in Den
Burg (02220) 4159.
Onroerend goed-belasting
Zoals bekend mag worden veronder
steld wordt de Onroerend Goed-belas
ting in de gemeente Texel geheven op
basis van een grondslag die gevormd
wordt door de economische waarde van
het onroerend goed. Deze waarde werd
voor het eerst bepaald naar het prijspeil
per 1 januari 1976. In de verordening is
evenwel voorgeschreven dat de grond
slag na uiterlijk vijf jaar opnieuw moet
worden vastgesteld. Daarom zal een
herwaardering moeten plaatsvinden
naar het prijspeil per 1 januari 1981.
Hoewel bij een groot aantal objecten
volstaan zal kunnen worden met een
trendmatige aanpassing van de oude
grondslag, zal een aantal objecten op
nieuw ter plaatse moeten worden opge
nomen in verband met tussentijdse
wijzigingen of andere van belang zijnde
redenen. Daarom zullen de inwoners
van Texel de komende tijd gemeente
ambtenaren kunnen verwachten die
belast zijn met de genoemde werkzaam
heden. Volledigheidshalve kan nog wor
den opgemerkt dat de betreffende amb
tenaren zich altijd als zodanig zullen
kunnen legitimeren.
Alles waar je op uitgekeken bent,
kan zaterdag 5 april worden omgeruild
tegen andere zaken in de „vrijmarkt",
die dan in 't Asiel wordt gehouden. De
vrijmarkt begint om 10 uur 's ochtends.
Kleren, strips, boeken, auto'tjes, speel
goed, platen en cassettes, het kan alle
maal geruild worden, ledereen is wel
kom. Verdere informatie in 't Asiel.
In de leeszaal wordt een tentoonstel
ling gehouden van popjes van klei.
Vanaf vandaag (vrijdag) staan drie we
ken lang twintig aangeklede popjes te
kijk. Ze werden vervaardigd door onder
meer leden van het R.K. Vrouwengilde
en de Plattelandsvrouwen. De dames
hebben drie lessen gehad. Verdere in
formatie over poppenmaken verkrijgt
men bij de besturen van de twee ge-
noerhde organisaties:-In'dêPbibliotheek
is ook eigengemaakt filetdoorstopwerk
te zien.
Gaan we verder met het vermelden van
cijfers dan blijkt dat gemiddeld 25 melk
koeien, 77 oudere schapen, 29 enter-
lingen (één-jarige schapen) en 36 keur-
ooien worden gehouden. In 1979 zijn
meer mest/weidelammeren aangebo
den dan in voorgaande jaren. Dat komt
wellicht door de gunstige grasgroei
gedurende de zomer. Op alle bedrijven
dragen de schapen voor een belangrijk
deel bij tot de inkomensvorming. De
stamboekleden zijn voor hun inkomen
meer van de schapenhouderij afhanke
lijk. Op deze bedrijven worden meer
schapen gehouden ten koste van het
rundvee.
Toekomst
Wat betreft toekomstige ontwikkelin
gen verwacht 22% van de schapenhou
ders in de toekomst meer melkkoeien te
gaan nemen. 43% voelt er niets voor het
aantal melkkoeien te laten groeien. Van
de stamboekleden verwacht 77% niet er
meer melkkoeien bij te nemen. Van de
mensen die van plan zijn hun melkvee te
gaan vervangen door iets anders voelt
10% wel iets voor schapen. Wanneer de
prijs voor lamsvlees met twee gulden
per kilo wordt verlaagd dan zal 44% van
de schapenhouders het zelfde aantal
schapen houden, terwijl 41% het aantal
gaat inkrimpen. De prijsverlaging zal dus
vergaande gevolgen hebben voor het
aantal schapen dat wordt gehouden.
Opvallend is dat veel stamboekleden
zich uitspreken voor handhaving van het
aantal schapen in hun bedrijf.
Arbeidsplaatsen
Volgens het structuurplan Texel is het
belangrijk dat op het eiland nieuwe
arbeidsplaatsen worden gecreëerd om
tot een verantwoorde bevolkingsont
wikkeling te komen. De schapenhoude
rij wordt bedreigd, en om de continuïteit
bij het schapenhouden te waarborgen
zullen dus maatregelen genomen moe
ten worden. Het idee om lammeren op
Texel te laten slachten en ze te expor
teren onder een eigen Texels merk, dit
alles voor het behoud van de werkgele
genheid, valt bij veel schapenhouders in
goede aarde. Meer dan de helft zegt zijn
lammeren aan een dergelijk bedrijf te
willen verkopen, terwijl 22% dit alleen
wil als de prijs hoger wordt. 83% van de
schapenhouders wil dat meer reclame
wordt gemaakt voor lamsvlees. Hierbij 1
zou gedacht kunnen Wotden aan Het
op feestdagen en folkloredegen bereiden
en presenteren van lamsvlees. Maar ook
zouden de gezamenlijke restauranthou-
ders er voor moeten zorgen dat lams
vlees op het menu staat en dienen de
slagers lamsvlees in hun assortiment te
hebben. Het is verder dringend nodig
dat naar nieuwe afzetgebieden wordt
gezocht zoals Duitsland en Engeland en
de landen rond de Middellandse Zee. Op
het ogenblik gaat vrijwel al het Texelse
schapen- en lamsvlees naar Frankrijk.
Schapenkaas
Hoewel de opbrengst uit de schapen
houderij voor 90% bestaat uit de ver
koop van lammeren en oude schapen,
kan natuurlijk ook gedacht worden aan
de verkoop van schapenmelk en scha
penkaas. Hiervoor worden de lammeren
op een leeftijd van ongeveer acht weken
gespeend en de ooien worden enkele
maanden gemolken. Elf schapenhou
ders wilden best hun schapen zelf
melken, maar 77 voelden er niets voor.
Van deze elf willen vier de melk ook zelf
verkazen. Aanmerkelijk populairder was
de oplossing om de schapen door een
vakman te laten melken. 48 schapen
houders wilden daar wel aan meewer
ken, tegen 36 die het nog steeds niet
zagen zitten. In enkele gevallen werd
toegezegd dat de schapen voor het
melken tijdelijk op een andere boerderij
ondergebracht mogen worden. Gemid
deld worden op de bedrijven waarvan de
eigenaren wel iets voelen voor melk
productie 80 oudere schapen gebruiken.
Op grond van deze gegevens zou het
mogelijk moeten zijn dat in totaal per
jaar ongeveer 200.000 liter schapenmelk
op Texel geproduceerd wordt.
Wat betreft de gezondheidstoestand
van de schapen blijkt de al eerder
genoemde zwoegerziekte een probleem
te zijn. Verder heeft 90% van de
bedrijven een behandeling van schapen
of lammeren tegen huiswormen plaats.
Bij de behandeling varieert het aantal
dieren van 2 tot 85. Door couperen van
de staarten blijft minder mest aan de
achterkant van het schaap hangen,
waardoor minder vliegen worden aange
trokken. De overgrote meerderheid van
de schapenhouders vindt het niet be
zwaarlijk om alle lammeren te couperen.
Een punt van onderzoek is of couperen
de kans op huidwormen vermindert.
Leeftijd
De gemiddelde leeftijd van het Texel
se schaap is 3 jaar. In vergelijking met
andere rassen is dit jong. De voornaam
ste doodsoorzaken zijn uieraandoenin
gen, verwentelen en geboortemoeilijk
heden. Redenen om bepaalde schapen
op te ruimen zijn onder meer uieraan-
dpenjpgen en onvruchtbaarheid en
zwoegerziekte. Een virusziekte die zere
T)ekjes"blj lammeren en schapen veroor
zaakt kwam vorig jaar bij 64% van alle
bedrijven voor.
Blauwe koppen
Wat betreft de fokkerij kan gemeld
worden dat op Texel twee rammenrin-
gen zijn. De resultaten van de rammen-
ringen zijn matig; de ondervraagden
zeggen geen behoefte te hebben aan
nieuwe rammenringen. Een wat blauwe
teint van de kop van de rammen en de
ooien is bij de schapen van het Texelse
ras niet toegestaan. Toch wordt door
veel houders de voorkeur aan dit type
dier gegeven omdat het op een betere
slachtkwalitiet en een hogere groeisnel-
heid wijst. De fokkers onder hen zijn van
mening dat het toelaten van de zoge
naamde 'blauwkoppen' niet nodig is. De
meerderheid van de houders is bij het
fokken wel voorstander van een selectie
op groeisnelheid.
Fokken
Het onderzoek bij de schapenhouderij
heeft zich de laatste jaren vooral gecon
centreerd op de verhoging van de
vruchtbaarheid. Verdere zaken die de
houders belangrijk vinden om te onder
zoeken zijn de groeisnelheid, de gezond
heidszorg en de voeding. Ook zouden
de economische aspecten eens goed
onder de loupe moeten worden geno
men. Waar het de voorlichting betreft
bestaat de meeste behoefte aan voor
lichting over gezondheidszorg, econo
mische aspecten, voeding en fokkerij.
De toneelgroep St. Jan gooide woensdagochtend in de St. Jozef- -
school hoge ogen met de opvoering van een toneelstuk rond de
tovenaar Poerlepotje. Zozeer leefden de kinderen mee dat ze de
spelers op het toneel soms aanwijzingen gaven. „Pas op, er staat ZOI). 1113311 61111009 WOtCr
iemand achter het gordijn", of: „Nou moet je de spierbalolie stelen",
waren veel gehoorde kreten. St. Jan toonde met deze voorstelling
dat de vereniging nog steeds leeft en dat ze erg leuk toneel kan
brengen. Spelen voor kinderen is minder eenvoudig dan het lijkt,
want juist kinderen zijn vaak erg kritische toneelconsumenten. Aan
het eind van het stuk zongen de kinderen een liedje waarin ze de
inhoud van het stuk navertelden:
Er was eens een tovenaar
Poerlepotje, Poerlepotje.
Er was eens een tovenaar
Die maakte alles met kruiden klaar.
Uit 't krachtkruid brouwde hij
Spierbalolie, spierbalolie.
Uit 't krachtkruid brouwde hij
Spierbalolie met Slip-Slap erbij.
Poerlepotje trouwt heel gauw
met zijn Geertruitje, met zijn Geertruitje.
Poerlepotje trouwt heel gauw
en zijn Geertruitje wordt zijn vrouw.
Sabel wordt nu huisknecht bij
Freule van Teut'ren, Freule van Teut'ren.
Sabel wordt nu huisknecht bij
Freule van Tet'ren, ze zijn toch zo blij!
De zon komt 23 maart op om 6.35 uur
en gaat onder om 18.57 uur; 26 maart
op om 6.27 uur en onder om 19.02 uur.
Maan: 23 maart EK; 31 maart VM.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
Vrijdag 21 maart 1117 en 23.58
Zaterdag 22 maart 11.39 en
Zondag 23 maart 0.11 en 12.11
Maandag 24 maart 0.44 en 13.05
Dinsdag 25 maart 1.53en 14.24
Woensdag 26 maart 3.35 en 15.55
Donderdag 27 maart 5.18 en 17.22
Vrijdag 28 maart 6.34 en 18.33
Zaterdag 29 maart 7.19en19.29
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water
Westduitse marken 100 -
Belgische francs 100
Franse francs 100
Zweedse kronen 100
Zwitserse francs 100
Deense kronen 100
Amerikaanse dollars 1
Engelse ponden 1
Oostenrijkse schillingen 100
Italiaanse lires 10.000-
Spaanse peseta's 100-
7108,50
7 6,30
7 45,75
7 45,25
7114,50
7 33,50
7 2,02
7 4,40
7 15,26
7 22,50
7 2,85