Groen 'Twartsjexeh in het hart Beiwnkesin commissievergadering: Doseren best, maar eerst tunnels en verkeerslichten Automobilist door bromfietsers bedreigd VAN BET 1 RAADHUIS Mannetjesputters trainen Na ongeluk: „WAT IK ZEGGEN WOU." Mededelingen van B. en Wl Gasafsluiting WAAROM ZO VER? Welfare bracht 670,— bijeen rolstoelgebruikers. 93a JAARGANG NR. 94«4 DINSDAG 25 MAART 1980 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. 102228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld Er De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. ,,De mensen in het westen van het eiland zijn doodsbang voor het leven van hun kinderen. Texel is te klein voor een groot verkeersaan bod. Het doseren van het pontverkeer is een goede zaak. Maar waar om moeten nu eerst tellingen en onderzoekingen plaatsvinden? We zijn al tien jaar bezig met onderzoek, [aten we nu eens iets gaan doen. Begin maar met verkeerslichten te plaatsen bij alle belangrijke kruisingen op de Pontweg. En maak tunneltjes voor de schoolgaande kinderen. Het verkeersprobleem op de Pontweg wordt steeds groter. We kunnen nu echt geen uitstel meer toestaan. Verkeerslichten zijn in het landschap misschien minder fraai, maar mensenlevens gaan voor". Dit zei Henk Beumkes van het Pakt donderdagavond in de gecombineerde vergadering van de commissie ruimtelij ke ordening, de commissie openbare werken en de verkeerscommissie. Op de agenda van deze vergadering stond maar één punt: de verkeersregeling op de Pontweg in relatie tot de veerverbin- ding. Het voorstel van het college was om voorshands geen verkeersmaatrege len bij Gedeputeerde Staten voor te dragen, maar eerst tellingen op daartoe bestemde plaatsen uit te voeren. Die tellingen zouden dan door een specia listisch bureau verricht moeten worden. Verder stond in het voorstel dat de proef met verkeersdoseringen 'bevorderd' moet worden, zonder ingrepen in het landschap. Het zwaartepunt moet op het langzame verkeer komen te liggen. Wetenschappelijk Technisch ambtenaar J. A. Frederici die het plan om de verkeersdosering via stoplichten op de haven te laten ge schieden had opgesteld, legde uit dat alle tot nu toe verzamelde gegevens over de Pontweg, gevoelsmatig zijn verzameld. Er is geen wetenschappelijke achtergrond. Hij vond het belangrijk dat nu tellingen plaatsvinden. ,,Er zijn wel eenstellingen over 24 uur gedaan, maar die betroffen gewoon èlle auto's. Uit die gegevens bleek dus niet wat 'pontver keer' was en wat niet. Het uitzoeken van al die gegevens wordt nog een heel karwei", zei Frederici. Hij vertelde ver der dat het niet alleen gaat om het aantal auto's dat van de boot afkomt, cijfers die makkelijk van de TESO zouden kunnen worden verkregen maar dat het er vooral om gaat waar die auto's heen gaan. Hoeveel van het pontverkeer gaat naar Den Hoorn, hoeveel auto's slaan af bij Akenbuurt? Het zijn deze vragen die bestudeerd De Texelse politie is zeer slecht te spreken over de gedragingen van een aantal jeugdige bromfietsers die zich zondag en maandag aan bedrei ging en provocatie hebben schuldig gemaakt. De moeilijkheden begonnen zondag middag toen zich op de Bakkenweg een aanrijding voordeed, waarbij een automobilist uit De Waal en enkele bromfietsers waren betrokken. De automobilist zag dat hij werd ingehaald door enkele uit zijn woonplaats afkom stige bromfietsers die de laatste tijd veel overlast geven in het dorp. Toen hij remde om hen te laten passeren, deed hij dat zo plotseling dat twee andere bromfietsers die tot dezelfde groep hoorden achterop de wagen botsten en kwamen te vallen. Een 16-jarige jonge man uit De Waal brak daarbij twee snij tanden en liep een verwonding op aan de neus. De andere jongen werd niet gewond maar kreeg schade aan zijn brommer. Bij de oploop die was ontstaan voeg den zich later leden van de bromfiets club The Sharks die zich met het geval bemoeiden en ook vonden dat de auto mobilist het ongeluk met opzet had ver oorzaakt. Ze lieten blijken de automobi list uit zijn wagen te willen halen om met hem af te rekenen, maar dat ging niet door want een politieman zat ook in de auto voor het opmaken van het proces verbaal. De moeilijkheden waren hiermee niet uit de wereld, 's Avonds belde de automobilist de politie omdat een aantal bromfietsjongens zich bij zijn woning ophield. Kort daarop arriveer den ook De Sharks die tegenover een wachtmeester van de politie onomwonden verklaarden dat zij op de automobilist wraak wilden nemen omdat hij met opzet de jongens, die zij als „maten" beschouwden, zou hebben aangereden. Aan dat plan kon uiteraard niet worden meegewerkt. De jongens dropen later af, na wat schel den en het vernielen van de antenne van de auto. Aanstormend bootverkeer op de Pontweg. Mogelijk in de toekomst gedoseerd. moeten worden. Om deze reden vond Frederici het ook geen goed idee om simpel meters _te_ pJeAtserj. „Er zal visueel gemeten moeten worden. Me ters vertellen niets over de bestemming van de auto. Ander beeld flienstra wilde weten hoe je een objectief gemiddelde kunt krijgen bij de metingen. „Door de week zal veel woon-werkverkeer afslaan bij Den Burg. In het weekend zal echter negentig procent van de auto's doorrijden naar De Koog. Het toeristisch verkeer geeft dan een heel ander beeld", zei hij. Burgemeester Engelvaart zei dat het daarom juist belangrijk is om een gespe cialiseerd bureau in te schakelen. Een dergelijk bureau weet hoe de verschil lende gegevens geïnterpreteerd moeten worden. J. C. Dros kon het vertrouwen in het technisch kunnen van dergelijke bureaus niet met de burgemeester de len. Het leek hem goedkoper om bij de veerboot en bij de verschillende afslagen metertjes te zetten, zodat op zo'n manier het aantal auto's wordt geme ten. Stolk vond dat het bureau ook de cijfers van de halers en brengers moet onderzoekern. Volgens hem zijn er bij bepaalde boten veel auto's die mensen halen en brengen. „Welkom" Cor Ellen vond het doseren een goed idee. Hij zei dat enkele jaren geleden de bezoekers van Texel door middel van borden welkom werden geheten, en dat hen tegelijk werd gevraagd niet te hard te rijden. Die borden hielpen niet. Ellen vond daarom de tijd rijp om wat anders te proberen. J. Koolhof was het hele maal eens met Beumkes. Hij zei het doseren op de haven wel 'leuk' te vinden, maar was bang dat de eerste auto van de tweede groep de laatste auto van de eerste groep zou willen inhalen. Hij zei dat het een logische reactie is om harder te rijden als de weg voor je helemaal vrij is. Net als Beumkes pleitte hij daarom voor het maken van tunneltjes. Burgemeester Engelvaart vond dat het doseringsplan niet de bedoeling heeft om de tunnels overbo dig te maken. De twee maatregelen staan los van elkaar. Wat betreft het te hard rijden zei hij te hopen dat de rijkspolitie ondanks haar drukke werk zaamheden blijft doorgaan met het regelmatig houden van controles. Rotondes „Er komt twee kilometer auto van de boot. Waar moet je dan beginnen met opstellen? Het doseren van het verkeer is aardig, maar het moet wel mogelijk zijn. In Engeland heeft het verkeer op de rotondes voorrang. Waarom maken we niet van ieder kruispunt een rotonde. Het verkeer op de zijwegen heeft dan voorrang als het op de rotonde rijdt. Door deze oplossing ontstaat een auto matische dosering", aldus de oplossing van Cor Dros. Deze oplossing in English style vond weinig waardering bij Engel vaart en wethouder Van der Kooi. De Engelse mentaliteit in het verkeer is nu eenmaal anders dan de Nederlandse en bovendien zijn moeilijkheden voorzien als Texel als enige plaats in Nederland een Engels systeem hanteert. De auto mobilist verwacht zoiets niet. Burge meester Engelvaart noemde het boven dien een ernstige aantasting van het landschap als ergens meer asfalt wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk is. Zelfs al zou een klein circuitje worden gelegd, zoals in de Badweg bij De Ko3g, dan zou hier toch al vrij veel land aan opgeofferd moeten worden. Politieman C. de Koning zei moeilijkheden te verwachten als mensen na lange tijd wachten op de boot eindelijk op het eiland zijn, waarna ze nóg eens moeten wachten. Als de auto's dan in drie groepen worden 'losgelaten' zei hij drie keer een situatie te verwachten waarin het gaspedaal onverantwoord diep wordt ingetrapt. Engelvaart vroeg of hij verwachtte dat de automobilisten ge bruik zullen maken van sluipwegen. De Koning verwachte zoiets niet, omdat de sluipwegen smal en bij snel rijden ook gevaarlijk zijn. Stoplichten De discussie raakte hierna enigszins los van de dosering en spitste zich toe op de tunnels voor fietsers onder de Pontweg en de verkeerslichten bij de kruisingen. Het probleem met de ver keerslichten is, dat men de keuze heeft tussen lichten aan palen aan de weg staan, of lichten die in zogenaamde portalen boven de weg zijn aange bracht. Het nadeel van de lichten in de portalen is, dat ze buitengewoon land- schapsontsierend zijn. terwijl de lichten op een paal waarschijnlijk veel te laat worden opgemerkt door automobilis ten. De burgemeester en technisch ambtenaar Frederici betwijfelden of de tunnels wel door fietsers zullen worden gebruikt. Ze toonden aan de hand van enkele praktijkgevallen aan dat fietsers de tunnels vaak gewoon links laten liggen omdat ze ervoor moeten omrij den. of omdat ze aan het eind van de tunnel tegen een helling moeten optrap pen. Ze nemen dan liever het risico van gewoon de weg oversteken. In dit kader wees Zegers nog op de mogelijkheid van lichten met drukknopjes, maar dan is de vraag dus weer wat voor soort lichten dat moeten zijn. Amaliaweg Aan het eind van de vergadering ontspon zich nog een discussie tussen de heren C. P. Harting van Rijkswater staat en Frederici. Volgens Harting is er vlak bij de boot geen plaats om alle auto's op te stellen. Hij pleitte daarom om de stoplichten voor de dosering bij het kruispunt met de Amaliaweg te zetten. Op zo'n manier zouden alle auto's gestald kunnen worden zonder dat het fietspad bij de boot, of het kruispunt van de weg naar Den Hoorn wordt versperd. Over deze mogelijkheid zal vanmid dag om drie uur in de verkeerscommis sie worden gepraat. Donderdagavond werd besloten dat de doseringsplannen alle aandacht en bevordering verdienen, maar dat ook nog studie op het terrein van stoplichten en tunnels zal moeten worden verricht. BREVEN «M UZUtt BUTEN VOUNTWOOOOtUjNrCO VftM OC REDWrTK In verband met noodzakelijke werk zaamheden aan het gasnet zal de gas- voorziening op: woensdag, 9 april 1980 van 14.00 - 16.00 uur gestagneerd worden. Wij verzoeken de aangeslo tenen om 14.00 uur de gashoofdkraan voor de gasmeter te sluiten. Men wordt mondeling op de hoogte gesteld wan neer gasverbruik weer mogelijk is. Nu de Texelse Courant toch op de politieke toer is, zou ik willen vragen, waarom zoekt de heer Hooijberg en zijn groep het zo ver? Heel dichtbij worden ook de mensen rechten vertrapt en achter een muur worden de mensen, door soldaten ge wapend met machinegeweren, gevan gen gehouden. Hoe denkt men dat het met de vrij heid gesteld is in de andere Oostblok landen? Daar wordt gebruik gemaakt van gekkenhuizen en verbanningen naar oorden waar men niet meer van terugkomt. De heer Hooijberg zou daar eens een kijkje moeten nemen, maar hij zal de kans niet krijgen, omreden dat het in die heilstaten onmogelijk is, daar toe gang te krijgen tot deze lustoorden. D. den Braven, Zaandammerdijk 3. Tijdens de laatstgehouden bijeen komst van het katholiek vrouwengilde hadden de dames van de Rode Kruis welfare afdeling in De Witte Burcht een verkooptentoonstelling van fraaie hand werken en kleding. Door de verkoop hiervan en door de verkoop van loten werd een bedrag van f 670,00 inge zameld. heeft a.s. donderdag een koopavond speciaal voor De 11e april, waarop Texel zijn geeste lijke en lichamelijke krachten zal meten met Harmeien in NCRV's stedenspel, nadert met rasse schreden. De training van de sport- en krachtmensen heeft thans een gericht karakter gekregen want de opdrachten waaraan beide stedenploegen moeten voldoen zijn be kend gemaakt. De foto geeft een indruk van het trainen voor het eerste spel 'De schip breukelingen'. Elk team beschikt over een vlot waarop 10 heren staan. Op een eiland staan drie dames die het vlot met een touw naar zich toetrekken. Het vlot kan alleen worden voortgetrokken wan neer de heren opspringen. Hoe hoger de sprong en hoe harder de dames op dat moment trekken, hoe groter de afstand is die wordt afgelegd. Verder is er het Socrates-spel in twee manches, voor dames en heren en het in elke Steden- spel-uitzending terugkerende manne- tjesputterspel. Daarbij moet een vrij zware auto zo snel mogelijk worden voortgeduwd. Met dit onderdeel is al stevig geoefend en met goed resultaat in vergelijking met wat in de laatste aflevering van het echte spel werd gepresenteerd. Het vierde spel gaat om de NCRV mini springtrofee, waarbij per team twee ruiters en een amazone in actie komen die gebruik maken van een kunstpaard en daarmee diverse hinder nissen moeten nemen. Tenslotte zal een tafeltennisspeler ballen door een gat moeten slaan en is er een Grand Prix- race waarbij de racewagens bestaan uit frames op zwenkwielen. Een aantal ronden moet hardlopend worden afge legd. Minder kaarten Mensen die op 11 april de uitzending in de Rijnhal in Arnhem persoonlijk willen bijwonen moeten haast maken bij het afhalen van kaarten, want het aantal beschikbare kaarten is kleiner dan zich aanvankelijk liet aanzien. De kosten Ibusreis en entree] bedragen f 15,00. Kaarten kunnen worden gekocht bij de VVV Texel. Verder kan worden gemeld dat het Texelse team in blauw-witte kleding speelt en dat thans vast staat dat bij de vragen die in het raadhuis moeten worden beantwoord, de onderwerpen politiek en lichte muziek zijn geschrapt. Verder is geregeld dat de raadszaal voor de uitzending zal worden versierd met bloemstukken, gemaakt door de deel nemers van de bloemschikcursus. De organisatoren op Texel zoeken nog naar een persoon of een groep mensen die bereid en in staat zijn een zeer groot doek te vervaardigen met de tekst "Texel groet u". Dit doek moet boven de spelersingang in de Rijnhal worden bevestigd. Aanbiedingen wor den gaarne ingewilligd op het raadhuis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1