Groen 'Twartsjexeh in het hart
Beiwnkesin commissievergadering:
Doseren best, maar
eerst tunnels en
verkeerslichten
Automobilist door
bromfietsers bedreigd
VAN BET 1
RAADHUIS
Mannetjesputters trainen
Na ongeluk:
„WAT IK ZEGGEN WOU."
Mededelingen van B. en Wl
Gasafsluiting
WAAROM ZO VER?
Welfare bracht
670,— bijeen
rolstoelgebruikers.
93a JAARGANG NR. 94«4
DINSDAG 25 MAART 1980
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. 102228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld Er De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
,,De mensen in het westen van het eiland zijn doodsbang voor het
leven van hun kinderen. Texel is te klein voor een groot verkeersaan
bod. Het doseren van het pontverkeer is een goede zaak. Maar waar
om moeten nu eerst tellingen en onderzoekingen plaatsvinden? We
zijn al tien jaar bezig met onderzoek, [aten we nu eens iets gaan doen.
Begin maar met verkeerslichten te plaatsen bij alle belangrijke
kruisingen op de Pontweg. En maak tunneltjes voor de schoolgaande
kinderen. Het verkeersprobleem op de Pontweg wordt steeds groter.
We kunnen nu echt geen uitstel meer toestaan. Verkeerslichten zijn in
het landschap misschien minder fraai, maar mensenlevens gaan
voor".
Dit zei Henk Beumkes van het Pakt
donderdagavond in de gecombineerde
vergadering van de commissie ruimtelij
ke ordening, de commissie openbare
werken en de verkeerscommissie. Op de
agenda van deze vergadering stond
maar één punt: de verkeersregeling op
de Pontweg in relatie tot de veerverbin-
ding. Het voorstel van het college was
om voorshands geen verkeersmaatrege
len bij Gedeputeerde Staten voor te
dragen, maar eerst tellingen op daartoe
bestemde plaatsen uit te voeren. Die
tellingen zouden dan door een specia
listisch bureau verricht moeten worden.
Verder stond in het voorstel dat de proef
met verkeersdoseringen 'bevorderd'
moet worden, zonder ingrepen in het
landschap. Het zwaartepunt moet op
het langzame verkeer komen te liggen.
Wetenschappelijk
Technisch ambtenaar J. A. Frederici
die het plan om de verkeersdosering via
stoplichten op de haven te laten ge
schieden had opgesteld, legde uit dat
alle tot nu toe verzamelde gegevens
over de Pontweg, gevoelsmatig zijn
verzameld. Er is geen wetenschappelijke
achtergrond. Hij vond het belangrijk dat
nu tellingen plaatsvinden. ,,Er zijn wel
eenstellingen over 24 uur gedaan, maar
die betroffen gewoon èlle auto's. Uit die
gegevens bleek dus niet wat 'pontver
keer' was en wat niet. Het uitzoeken van
al die gegevens wordt nog een heel
karwei", zei Frederici. Hij vertelde ver
der dat het niet alleen gaat om het
aantal auto's dat van de boot afkomt,
cijfers die makkelijk van de TESO
zouden kunnen worden verkregen
maar dat het er vooral om gaat waar die
auto's heen gaan. Hoeveel van het
pontverkeer gaat naar Den Hoorn,
hoeveel auto's slaan af bij Akenbuurt?
Het zijn deze vragen die bestudeerd
De Texelse politie is zeer slecht te
spreken over de gedragingen van
een aantal jeugdige bromfietsers die
zich zondag en maandag aan bedrei
ging en provocatie hebben schuldig
gemaakt.
De moeilijkheden begonnen zondag
middag toen zich op de Bakkenweg
een aanrijding voordeed, waarbij een
automobilist uit De Waal en enkele
bromfietsers waren betrokken. De
automobilist zag dat hij werd ingehaald
door enkele uit zijn woonplaats afkom
stige bromfietsers die de laatste tijd
veel overlast geven in het dorp. Toen hij
remde om hen te laten passeren, deed
hij dat zo plotseling dat twee andere
bromfietsers die tot dezelfde groep
hoorden achterop de wagen botsten en
kwamen te vallen. Een 16-jarige jonge
man uit De Waal brak daarbij twee snij
tanden en liep een verwonding op aan
de neus. De andere jongen werd niet
gewond maar kreeg schade aan zijn
brommer.
Bij de oploop die was ontstaan voeg
den zich later leden van de bromfiets
club The Sharks die zich met het geval
bemoeiden en ook vonden dat de auto
mobilist het ongeluk met opzet had ver
oorzaakt. Ze lieten blijken de automobi
list uit zijn wagen te willen halen om
met hem af te rekenen, maar dat ging
niet door want een politieman zat ook
in de auto voor het opmaken van het
proces verbaal. De moeilijkheden waren
hiermee niet uit de wereld, 's Avonds
belde de automobilist de politie omdat
een aantal bromfietsjongens zich bij zijn
woning ophield. Kort daarop arriveer
den ook De Sharks die tegenover een
wachtmeester van de politie
onomwonden verklaarden dat zij op de
automobilist wraak wilden nemen
omdat hij met opzet de jongens, die zij
als „maten" beschouwden, zou
hebben aangereden. Aan dat plan kon
uiteraard niet worden meegewerkt. De
jongens dropen later af, na wat schel
den en het vernielen van de antenne
van de auto.
Aanstormend bootverkeer op de Pontweg.
Mogelijk in de toekomst gedoseerd.
moeten worden. Om deze reden vond
Frederici het ook geen goed idee om
simpel meters _te_ pJeAtserj. „Er zal
visueel gemeten moeten worden. Me
ters vertellen niets over de bestemming
van de auto.
Ander beeld
flienstra wilde weten hoe je een
objectief gemiddelde kunt krijgen bij de
metingen. „Door de week zal veel
woon-werkverkeer afslaan bij Den Burg.
In het weekend zal echter negentig
procent van de auto's doorrijden naar
De Koog. Het toeristisch verkeer geeft
dan een heel ander beeld", zei hij.
Burgemeester Engelvaart zei dat het
daarom juist belangrijk is om een gespe
cialiseerd bureau in te schakelen. Een
dergelijk bureau weet hoe de verschil
lende gegevens geïnterpreteerd moeten
worden. J. C. Dros kon het vertrouwen
in het technisch kunnen van dergelijke
bureaus niet met de burgemeester de
len. Het leek hem goedkoper om bij de
veerboot en bij de verschillende afslagen
metertjes te zetten, zodat op zo'n
manier het aantal auto's wordt geme
ten. Stolk vond dat het bureau ook de
cijfers van de halers en brengers moet
onderzoekern. Volgens hem zijn er bij
bepaalde boten veel auto's die mensen
halen en brengen.
„Welkom"
Cor Ellen vond het doseren een goed
idee. Hij zei dat enkele jaren geleden de
bezoekers van Texel door middel van
borden welkom werden geheten, en dat
hen tegelijk werd gevraagd niet te hard
te rijden. Die borden hielpen niet. Ellen
vond daarom de tijd rijp om wat anders
te proberen. J. Koolhof was het hele
maal eens met Beumkes. Hij zei het
doseren op de haven wel 'leuk' te
vinden, maar was bang dat de eerste
auto van de tweede groep de laatste
auto van de eerste groep zou willen
inhalen. Hij zei dat het een logische
reactie is om harder te rijden als de weg
voor je helemaal vrij is. Net als Beumkes
pleitte hij daarom voor het maken van
tunneltjes. Burgemeester Engelvaart
vond dat het doseringsplan niet de
bedoeling heeft om de tunnels overbo
dig te maken. De twee maatregelen
staan los van elkaar. Wat betreft het te
hard rijden zei hij te hopen dat de
rijkspolitie ondanks haar drukke werk
zaamheden blijft doorgaan met het
regelmatig houden van controles.
Rotondes
„Er komt twee kilometer auto van de
boot. Waar moet je dan beginnen met
opstellen? Het doseren van het verkeer
is aardig, maar het moet wel mogelijk
zijn. In Engeland heeft het verkeer op de
rotondes voorrang. Waarom maken we
niet van ieder kruispunt een rotonde.
Het verkeer op de zijwegen heeft dan
voorrang als het op de rotonde rijdt.
Door deze oplossing ontstaat een auto
matische dosering", aldus de oplossing
van Cor Dros. Deze oplossing in English
style vond weinig waardering bij Engel
vaart en wethouder Van der Kooi. De
Engelse mentaliteit in het verkeer is nu
eenmaal anders dan de Nederlandse en
bovendien zijn moeilijkheden voorzien
als Texel als enige plaats in Nederland
een Engels systeem hanteert. De auto
mobilist verwacht zoiets niet. Burge
meester Engelvaart noemde het boven
dien een ernstige aantasting van het
landschap als ergens meer asfalt wordt
gebruikt dan strikt noodzakelijk is. Zelfs
al zou een klein circuitje worden gelegd,
zoals in de Badweg bij De Ko3g, dan
zou hier toch al vrij veel land aan
opgeofferd moeten worden. Politieman
C. de Koning zei moeilijkheden te
verwachten als mensen na lange tijd
wachten op de boot eindelijk op het
eiland zijn, waarna ze nóg eens moeten
wachten. Als de auto's dan in drie
groepen worden 'losgelaten' zei hij drie
keer een situatie te verwachten waarin
het gaspedaal onverantwoord diep
wordt ingetrapt. Engelvaart vroeg of hij
verwachtte dat de automobilisten ge
bruik zullen maken van sluipwegen. De
Koning verwachte zoiets niet, omdat de
sluipwegen smal en bij snel rijden ook
gevaarlijk zijn.
Stoplichten
De discussie raakte hierna enigszins
los van de dosering en spitste zich toe
op de tunnels voor fietsers onder de
Pontweg en de verkeerslichten bij de
kruisingen. Het probleem met de ver
keerslichten is, dat men de keuze heeft
tussen lichten aan palen aan de weg
staan, of lichten die in zogenaamde
portalen boven de weg zijn aange
bracht. Het nadeel van de lichten in de
portalen is, dat ze buitengewoon land-
schapsontsierend zijn. terwijl de lichten
op een paal waarschijnlijk veel te laat
worden opgemerkt door automobilis
ten. De burgemeester en technisch
ambtenaar Frederici betwijfelden of de
tunnels wel door fietsers zullen worden
gebruikt. Ze toonden aan de hand van
enkele praktijkgevallen aan dat fietsers
de tunnels vaak gewoon links laten
liggen omdat ze ervoor moeten omrij
den. of omdat ze aan het eind van de
tunnel tegen een helling moeten optrap
pen. Ze nemen dan liever het risico van
gewoon de weg oversteken. In dit kader
wees Zegers nog op de mogelijkheid van
lichten met drukknopjes, maar dan is de
vraag dus weer wat voor soort lichten
dat moeten zijn.
Amaliaweg
Aan het eind van de vergadering
ontspon zich nog een discussie tussen
de heren C. P. Harting van Rijkswater
staat en Frederici. Volgens Harting is er
vlak bij de boot geen plaats om alle
auto's op te stellen. Hij pleitte daarom
om de stoplichten voor de dosering bij
het kruispunt met de Amaliaweg te
zetten. Op zo'n manier zouden alle
auto's gestald kunnen worden zonder
dat het fietspad bij de boot, of het
kruispunt van de weg naar Den Hoorn
wordt versperd.
Over deze mogelijkheid zal vanmid
dag om drie uur in de verkeerscommis
sie worden gepraat. Donderdagavond
werd besloten dat de doseringsplannen
alle aandacht en bevordering verdienen,
maar dat ook nog studie op het terrein
van stoplichten en tunnels zal moeten
worden verricht.
BREVEN «M UZUtt BUTEN VOUNTWOOOOtUjNrCO VftM OC REDWrTK
In verband met noodzakelijke werk
zaamheden aan het gasnet zal de gas-
voorziening op: woensdag, 9 april 1980
van 14.00 - 16.00 uur gestagneerd
worden. Wij verzoeken de aangeslo
tenen om 14.00 uur de gashoofdkraan
voor de gasmeter te sluiten. Men wordt
mondeling op de hoogte gesteld wan
neer gasverbruik weer mogelijk is.
Nu de Texelse Courant toch op de
politieke toer is, zou ik willen vragen,
waarom zoekt de heer Hooijberg en zijn
groep het zo ver?
Heel dichtbij worden ook de mensen
rechten vertrapt en achter een muur
worden de mensen, door soldaten ge
wapend met machinegeweren, gevan
gen gehouden.
Hoe denkt men dat het met de vrij
heid gesteld is in de andere Oostblok
landen? Daar wordt gebruik gemaakt
van gekkenhuizen en verbanningen
naar oorden waar men niet meer van
terugkomt.
De heer Hooijberg zou daar eens een
kijkje moeten nemen, maar hij zal de
kans niet krijgen, omreden dat het in
die heilstaten onmogelijk is, daar toe
gang te krijgen tot deze lustoorden.
D. den Braven,
Zaandammerdijk 3.
Tijdens de laatstgehouden bijeen
komst van het katholiek vrouwengilde
hadden de dames van de Rode Kruis
welfare afdeling in De Witte Burcht een
verkooptentoonstelling van fraaie hand
werken en kleding. Door de verkoop
hiervan en door de verkoop van loten
werd een bedrag van f 670,00 inge
zameld.
heeft a.s. donderdag een
koopavond speciaal voor
De 11e april, waarop Texel zijn geeste
lijke en lichamelijke krachten zal meten
met Harmeien in NCRV's stedenspel,
nadert met rasse schreden. De training
van de sport- en krachtmensen heeft
thans een gericht karakter gekregen
want de opdrachten waaraan beide
stedenploegen moeten voldoen zijn be
kend gemaakt.
De foto geeft een indruk van het
trainen voor het eerste spel 'De schip
breukelingen'. Elk team beschikt over
een vlot waarop 10 heren staan. Op een
eiland staan drie dames die het vlot met
een touw naar zich toetrekken. Het vlot
kan alleen worden voortgetrokken wan
neer de heren opspringen. Hoe hoger de
sprong en hoe harder de dames op dat
moment trekken, hoe groter de afstand
is die wordt afgelegd. Verder is er het
Socrates-spel in twee manches, voor
dames en heren en het in elke Steden-
spel-uitzending terugkerende manne-
tjesputterspel. Daarbij moet een vrij
zware auto zo snel mogelijk worden
voortgeduwd. Met dit onderdeel is al
stevig geoefend en met goed resultaat
in vergelijking met wat in de laatste
aflevering van het echte spel werd
gepresenteerd. Het vierde spel gaat om
de NCRV mini springtrofee, waarbij per
team twee ruiters en een amazone in
actie komen die gebruik maken van een
kunstpaard en daarmee diverse hinder
nissen moeten nemen. Tenslotte zal een
tafeltennisspeler ballen door een gat
moeten slaan en is er een Grand Prix-
race waarbij de racewagens bestaan uit
frames op zwenkwielen. Een aantal
ronden moet hardlopend worden afge
legd.
Minder kaarten
Mensen die op 11 april de uitzending
in de Rijnhal in Arnhem persoonlijk
willen bijwonen moeten haast maken bij
het afhalen van kaarten, want het aantal
beschikbare kaarten is kleiner dan zich
aanvankelijk liet aanzien. De kosten
Ibusreis en entree] bedragen f 15,00.
Kaarten kunnen worden gekocht bij de
VVV Texel.
Verder kan worden gemeld dat het
Texelse team in blauw-witte kleding
speelt en dat thans vast staat dat bij de
vragen die in het raadhuis moeten
worden beantwoord, de onderwerpen
politiek en lichte muziek zijn geschrapt.
Verder is geregeld dat de raadszaal voor
de uitzending zal worden versierd met
bloemstukken, gemaakt door de deel
nemers van de bloemschikcursus.
De organisatoren op Texel zoeken
nog naar een persoon of een groep
mensen die bereid en in staat zijn een
zeer groot doek te vervaardigen met de
tekst "Texel groet u". Dit doek moet
boven de spelersingang in de Rijnhal
worden bevestigd. Aanbiedingen wor
den gaarne ingewilligd op het raadhuis.