Geen woningen tussen
Pontweg - Beatrixlaan
Geen fietspaden op
de binnendijken?
Onmogelijk wegens
geluidshinder
„EQUUS"
Commissaris opent honderdste
kilometer
iff.ll; r.
BOLLENSCHUUR BLIJKT LANDSCHAPPELIJKE MISSER
Lustiges Urlaublied
uit Düsseidorf
qo:q
OO OOOOOOOOQO
J -
&xd - L)et(
li*I, j I- - I
'fy* j i_f r I i J I p I
0*
i P d I f j I c)
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 29 APRIL 1980
Het in het Structuurplan Texel vastgelegde voornemen om
woningen te bouwen op het nu nog agrarische terrein tussen
de Pontweg en Den Burg, gaat vrijwel zeker niet door. Oorzaak
daarvan zijn de jongste, strenge bepalingen met betrekking tot
de geluidshinder die het noodzakelijk maken dat de huizen
vijftig tot honderd meter van de Pontweg verwijderd moeten
blijven. Bovendien moet (krachtens de wet op de lijkbezorging)
een gordel van 50 meter vrijblijven rond de R.K. begraafplaats
en tenslotte moet nog rekening worden gehouden met de hin
der van het bestaande hondenpension Ellen. Door een en
ander blijft zo weinig grond over dat van een woningproject
van betekenis niets terecht zal komen.
In het genoemde gebied zullen
daarom slechts enkele kantoorge
bouwen (aan de Beatrixlaan in de
buurt van het voormalige ZMLK-
klasje van de Beatrixschool) kunnen
worden gezet.
Bij de behandeling van het struc
tuurplan in de gemeenteraad is over
het al of niet bebouwen van het
terrein tussen Pontweg en Beatrix
laan veel te doen geweest. B. en W.
waren het aanvankelijk niet van
plan, maar dat werd anders toen een
door het CDA ingediende motie
werd aangenomen waarin het
bebouwen van dit stuk grond wèl
noodzakelijk werd genoemd.
In de donderdagavond gehouden
vergadering van de commissie ruimte
lijke ordening werd de feitelijke onhaal
baarheid van het bouwen bij de Pont
weg uit de doeken gedaan door Ir.
Blokzijl van het raadgevend ingenieurs
bureau Hajema en partners. Hajema is
altijd tegenstander van bouwen op
deze plaats geweest, voornamelijk om
landschappelijke redenen. De aanblik
op Den Burg vanaf de Pontweg werd
'positief rommelig' genoemd.
Van het wegverkeer mag op een
naburige bouwplaats niet meer dan 55
dba zijn te horen; 's nachts zelfs maar
45 dba. In het geval van de Pontweg
zou een 3'/2 meter hoge 'geluidswal'
moeten worden aangelegd om op vijf
tig meter afstand te mogen bouwen.
Zonder geluidswal zou deze afstand
wel 10 meter moeten zijn. In verhou
ding tot het kleine aantal woningen dat
uiteindelijk noq wel aerealiseerd zou
kunnen worden, zouden bijzonder hoge
kosten gemaakt moeten worden De
commissieleden, waaronder Ate
Rienstra die destijds de motie indiende,
konden moeilijk anders doen dan de
nuchtere feiten onder ogen te zien en
dus afzien van het bouwvoornemen.
Dat betekent dat uitbreidingsmogelijk
heden van Den Burg (afgezien van een
enkel 'gat' in de bestaande bebouwing)
helemaal moet worden gezocht in het
bestemmingsplan De Mars.
Strijdig
Bij de discussie, over de gronden
langs de Pontweg bracht Cor Ellen het
bollenbedrijf Astrid ter sprake De ge
meenteraad heeft zich destijds nogal
krachtig uitgesproken voor het behoud
van dit bedrijf, maar in het bedrijfs
gebouw is thans wel een houthandel
gevestigd. De burgemeester liet er
geen twijfel over bestaan dat deze
overschakeling van 'agrarisch' naar 'in
dustrieel' illegaal is en dat er tegen zal
worden opgetreden. De heer J C
Dros vond echter dat de gemeente
moet oppassen zolang geen alternatie
ven kunnen worden geboden in de
vorm van het beschikbaar stellen van
industrieterrein in Den Burg, Hij vrees
de bovendien dat de gemeente met
twee maten zou gaan meten want het
kantoor van Staatsbosbeheer heeft zich
kunnen vestigen in een voormalig
schoolgebouw en dat klopte volgens
hem ook niet met de officiële bestem
ming.
Motorioos crossen?
Het ziet er niet naar uit dat spoedig
Om publiekelijk te bewijzen dat hij zijn
enorme dagelijkse portie wodka tot een
redelijk minimum beperkte, zette hij
zichzelf in de schijnwerpers van het
toneel van Broadway. Met zijn rol van
psychiater in het stuk Equus veroverde
Richard Burton in korte tijd alle denk
bare toneelprijzen en twee jaar later was
hij dus de aangewezen acteur voor de
filmversie. Burtons geweldige tegen
speler in de film is Peter Firth die
dezelfde creatie destijds bij de Engelse
opvoering gedurende het seizoen '74-
'75 voor zijn rekening nam. In ons land
werd Equus door de toneelgroep Globe
gebracht. Het is de geschiedenis van
een 17-jarige knaap, die door z'n vrou
welijke kinderrechter van een zekere
gang naar de gevangenis wordt gered
omdat ze hem als ernstig geval bij een
bevriende psychiater in behandeling
krijgt geplaatst. Het ziektebeeld van de
jongen heeft zich ontladen in een
afschuwelijke daad. In de chique stad,
waar hij als hulpje af en toe werkte,
heeft hij midden in de nacht tijdens een
razernij zes prachtige rijpaarden de ogen
uitgestoken. Na deze afgrijselijke daad
blijkt hij niet meer aanspreekbaar. In
antwoord op vragen zingt hij liedjes van
de reclametelevisie. De psychiater gaat
echt op pad om de stukjes te verzame
len, waaruit hij op den duur zijn puzzel
samenlegt. Hij ondervraagt daartoe de
mensen die een rol hebben gespeeld in
het leven van de gekwelde jongeman,
zijn ouders, een vriendinnetje en de
woedende baas van de paardenstal.
De zenuwarts weet de weg naar de
genezing te vinden. Wanneer hij op het
punt is aangeland, twijfelt hij echter aan
de resultaten daarvan. Bij die harde
conclusie komt vooral ook zijn privé-
problematiek bloot. In de schaduw van
de hartstocht van zijn patiënt, die hij
moet beteugelen, beseft hij zijn eigen
onmacht tot het beleven van een essen
tiële liefdesrelatie. Equus is donderdag
avond te zien in de serie ,,Filmganger".
kan worden voorzien in een legaal
motorcrossterrein op Texel. Want ook
hiervoor geldt de nieuwe wet op de
geluidshinder en mag niet meer dan 50
dba hoorbaar zijn op 100 meter af
stand. Dat houdt in dat op Texel
nauwelijks een plek is te vinden, tenzij
zeer kostbare voorzieningen (hoge
dijken of iets dergelijks) worden aange
legd. Op het bovenstaande wees bur
gemeester Engelvaart naar aanleiding
van vragen van Cor Ellen die een
motorcrossbaan op Texel niet zag
zitten. Hij vond dat de jongelui min
stens zoveel indruk ('met name op het
zwakke geslacht') kunnen maken door
zich te bedienen van de tegenwoordig
in de handel zijnde crossfietsen met ter-
reinbanden. De meerderheid van de
commissie geloofde dat best, maar
dacht niet dat de jongelui bereid
zouden zijn hun sport voortaan met
spier- in plaats van motorkracht uit te
oefenen.
Jammer
De omstreden bollenschuur van Lap
aan het Klif in Den Hoorn valt in het
landschap en dorpsbeeld hard tegen.
Nu de volop in aanbouw zijnde schuur
van een kap is voorzien blijkt (Jat veel
te massaal te zijn Niet zozeer door zijn
hoogte (er staan nog enkele hogere
gebouwen In de buurt die dank zij hun
puntvorm wèl passen) maar door zijn
ononderbroken daklengte blijkt het
gebouw het dorpssilhouet van Den
Hoorn nogal aan te tasten. Dat wordt
thans algemeen ingezien, zelfs door de
eigenaar. B. en W. accepteren echter
geen verwijten voor hun medewerking
want van hun kant is van alles gedaan
om te trachten tot een beter aanzicht te
komen. Dat werd door een deel van de
gemeenteraad echter uitgelegd als
kwaadwillige tegenwerking. Het is ook
de raad geweest die door middel van
het bestemmingsplan het bouwen van
een agrarisch gebouw op deze plaats
mogelijk heeft gemaakt waardoor de
heer Lap hier duidelijke rechten heeft.
Ook bij de provincie was men weinig
enthousiast. De burgemeester; ,,We
hebben de provincie moeten overhalen
om hierin mee te werken".
Gemiste kans?
Ambtenaar Johan van Dijk van ruim
telijke ordening stemde de commissiele
den tot peinzend nadenken door op te
merken dat de schuur van Lap best met
meerdere puntkappen had kunnen wor
den uitgevoerd en er daardoor prima
zou hebben uitgezien. De extra kosten
zouden dan op grond van de Bijdrage
regeling zijn vergoed....
Overigens is eindelijk een regeling op
komst inzake de dakhellingen in het
buitengebied. Burgemeester Engelvaart
zei dat met de provincie een compromis
is overeengekomen. Alvorens mee te
delen hoe de nieuwe regeling in elkaar
zit. wilde hij de officiële brief van de
provincie afwachten.
Wezenplaats
Desgevraagd kreeg Jan van Asselt te
horen dat bij de agrarische deskundigen
geen bezwaar bestaat tegen het ver
dwijnen van de agrarische bestemming
van de boerderij De Wezenplaats. Zoals
bekend verkocht de stichting Samen
Eén de Wezenplaats onlangs bij inschrij
ving aan de heer C. N. de Wit, die er wil
gaan wonen. In de gemeenteraad werd
daartegen van enkele kanten bezwaar
gemaakt. Verondersteld werd dat het
tot woning maken van De Wezenplaats
niet in het belang van de agrarische
struktuur zou zijn. Een heel ander geluid
lieten de geraadpleegde agrarische des
kundigen horen. De hoofdingenieur
directeur vond het zelfs een goede
ontwikkeling, zodat B en W geen enkele
reden hebben om het agrarische bouw
blok van de Wezenplaats te handhaven.
Geen lozing in Ayesloot
De strijd rond de voorgenomen lozing
van het gezuiverde afvalwater van de
installatie ..Everstekoog" op de Jan
Ayesloot is gestreden. Het staat thans
vast dat deze lozing niet doorgaat en dat
het gezuiverde water op een andere
manier in de richting van De Hemmer zal
worden geleid.
Zoals bekend loopt de Jan Ayesloot
door de toekomstige woonwijk De
Mars. B en W waren om die reden van
mening dat hier geen afvalwater mag
passeren, ook al is het gezuiverd. Er is
destijds nogal wat kwaad bloed gezet
door de verhullende wijze waarop Uit-
waterende Sluizen het voornemen tot
lozing op de Jan Ayesloot tot uitdruk
king bracht in de advertentie „Water is
ook uw zorg waard". J. C. Dros merkte
in de vergadering van donderdag op dat
Uitwaterende Sluizen zijn bekendmakin
gen nog steeds op een dergelijke wijze
verzorgt. Burgemeester Engelvaart zei
dat hij het bestuur van het Waterschap
daarover in het openbaar verwijten heeft
gemaakt (bij de opening van de Riool-
zuivering) maar dat het blijkbaar niet
heeft geholpen en dat er verder niets
aan kan worden gedaan.
Belt
Van hogere overheidswege zal waar
schijnlijk niet worden toegestaan dat de
vuilbegraafplaats bij de Mokbaai wordt
uitgebreid. In planologisch opzicht is het
waarschijnlijk wel te regelen, maar er
moet rekening mee worden gehouden
dat het begraven van huisvuil steeds
meer weerstand zal opwekken wegens
de verontreiniging van het grondwater.
Zelfs het infiltreren van betrekkelijk
schoon water in duingebieden is tegen
woordig twistpunt. Het bovenstaande
zei de burgemeester naar aanleiding van
het voorstel van Dros om over te gaan
tot het aanleggen van duinen, die dan
zouden moeten bestaan uit huisvuil met
een dikke laag zand erop. „Ik ontneem
u alle hoop", zei de heer Engelvaart.
Onzin
Dros had zich zeer geërgerd aan het
krantje „Werk aan de Wadden" dat de
Waddenzeevereniging onlangs huis aan
huis heeft bezorgd. „Er staat veel onzin
in", aldus Dros, die van de burgemees
ter het advies kreeg om zijn bezwaren
kenbaar te maken op de vergadering
van de vereniging in Harlingen op 10
mei.
Het plan van het Bouwfonds Neder
landse Gemeenten om het artikel 11-
gebied aan de Beatrixlaan in Den Burg
een complex huizen te zetten, zal ingrij
pend worden gewijzigd. Naar aanleiding
van de gebleken belangstelling blijkt het
noodzakelijk het aantal zg. premie A-
woningen in het plan aanzienlijk op te
voeren, ten koste van de andere catego
rieën, waarvoor minder animo bestaat.
Het omwerken van het plan zal maxi
maal twee maanden duren, aldus werd
door RO-ambtenaar Johan van Dijk
meegedeeld.
-KX>. J
b 4 èici, JC 4n Z)</
t-f. Texr' lif ij /»'C
4n»k.e/ 'it •to.r ib.M- Mi-cr '*•*"- 0
hj ->(«', 0 75 - xz.'( «tT <-(»<,« '»?«/- X At-4*
4Z( - -"Ze ucif-tu vi.Zz», Hrtthd
Soms brengt de post best leuke
dingen. Zoals het „lustiges Uriaubs-
lied" dat de WV deze week mocht
ontvangen van de familie Müller uit
Düsseidorf. Begeleid door een piano
en een blokfluit zingt de hele familie
er lustig op los. O Texel, O Texel, du
schönes Inselland, ich liebe deinen
weiten, weiten Strand, luidt het
swingende refrein. De familie Müller
stuurde de WV een cassette, een
notenblad en de volledige tekst van
het lied. Vollediger kan het eigenlijk
niet. De familie schrijft geïnspireerd
te zijn door een vrolijke vakantie op
Texel en zegt dat 'het lied voor
reclame of andere doeleinden
gebruikt mag worden. Wordt het lied
inderdaad door de WV gebruikt dan
verwacht Martin Müller met zijn
vrouw als tegenprestatie een tijdje
te mogen verblijven in een twee-'
kamer appartement op Texel. Met
nadruk stelt Martin Müller nog dat
het hier niet gaat om een professio
neel product maar om een liedje van
een familie die een beetje muzikaal
is. In het Texel-lied worden respec
tievelijk het mooie weer, de stralen
de zon, de witte stranden, het goede
en overvloedige eten, een tochtje
met een kotter, de schapen, een
fietstocht en de TESO-boot bezon
gen.
„Und alle Essen viel und gut,
wenn sie kommen aus der Hut,
Dann gibt es Koffie mit Appelgeback,
das hat für uns einen guten Gesmack",
gaat het derde couplet en het zeven
de en op één na laatste voegt daar
aan toe:
„Alle Leute fietsen gem,
in die Dörfer nah und fem.
Wir fietsten im Winde nach De Waal,
und hatten dazu einen wotlnen Schal".
De WV Texel heeft met dit lied
een product van hoog artistiek ge
halte binnengekregen. Het is al lang
geleden dat er een Texel-lied is ge
weest en deze poging uit het land
van Heinz und Bratwürst verdient
dan ook zonder meer lof. Het is jam
mer dat de WV het liedje vergezeld
van een vriendelijk briefje terug
zendt. Wellicht was „Das Texel lied"
de grote bestormer van alle hitlijs
ten, top dertigs en DJ's geworden.
Uitgeroepen tot treiterschijf mat
stip-notering. Jammer dat het niet zo
mag zijn. Een unieke kans glipt hier
door Texels vingers.
De uitvoering van het Texelse fietspadenplan nadert zijn voltooiing.
Dit jaar zal nog een stuk van ongeveer vijf kilometer worden aange
legd in de noordkop, (van Eierlandsche Huis tot en met Krimweg en
van Krimweg via Vuurtorenweg naar Postweg). Daar zal het
mogelijk bij blijven want van het plan om ook langs diverse binnen
dijken fietspaden aan te leggen zal misschien helemaal of gedeelte
lijk worden afgezien. Bij de Kroon is tegen de aanleg van fietspaden
over en langs binnendijken bezwaar ingediend. Uit de discussie in de
woensdag gehouden vergadering van de commissie voor recreatie
en natuurbehoud bleek voor dit bezwaar vrij veel begrip te bestaan.
Maar ook als de binnendijkfietspaden achterwege blijven, heeft Texel alle
reden om trots te zijn op zijn fietspadennet. Nergens anders in Nederland
wordt een zo grote dichtheid van fietspaden aangetroffen. Er is meer dan
100 kilometer, wat neerkomt op één kilometer fietspad per drie kilometer
gewone autoweg. Landelijk is deze verhouding 1 9.
Het overschrijden van de honderd
ste kilometer fietspad zal op 18 juni
officieel worden gevierd. Voor die
gelegenheid komt de commissaris
van de koningin naar Texel. Op de
fiets zal hij de honderdste kilometer
(het fietspad veerhaven-Den Hoorn)
in gebruik nemen. Het is de
bedoeling dat te laten samenvallen
met andere feestelijke fietsactivitei-
ten en er landelijk bekendheid aan te
geven door vertegenwoordigers van
de publiciteitsmedia voor het feest
uit te nodigen.
Het was de bedoeling in 1981 een
fietspad aan te leggen langs de Limiet-
weg, waardoor het pad van de
Ruigendijk via Bargen wordt verbonden
met het fietspad naar Oosterend, maar
dit is een der paden waaftegen bij de
Kroon bezwaar is gemaakt. Adriaan
Dijksen, die namens de Werkgroep
Landschapszorg Texel zitting heeft in
de commissie voor recreatie en natuur
behoud, legde woensdagavond uit dat
het doorsnijden van het betrekkelijk
natuurlijk milieu dat door de binnen
dijken wordt qevormd in biologisch
opzicht verwerpelijk is.
Gebleken is dat van een fietspad
tot op een afstand van 100 tot 200
meter een verstorend effekt uitgaat
op weidevogels en andere
levensvormen. De binnendijken en in
het bijzonder de binnendijk langs de
Limietweg, horen tot de zeer
weinige rustpunten voor bepaalde
beesten. Van bemesting en andere
agrarische bewerking van de grond
is hier niet of nauwelijks sprake,
waardoor er een gevarieerde vegeta
tie is met veel zeldzame planten
soorten waarmee de aanwezigheid
van een bepaalde fauna nauw
samenhangt. Dergeljke
natuur„eilanden" temidden van het
intensief bewerkte cultuurland
zouden dan ook met rust gelaten
moeten worden. Het is bovendien
niet nodig dat ook deze delen voor
het fietsverkeer worden ontsloten.
Het zou beter zijn in plaats daarvan
het autoverkeer aan banden te
leggen op de smalle, rustige binnen
wegen, waardoor deze voor fietsers
aantrekkelijk worden.
Voorzitter J. Nauta liet blijken begrip
te hebben voor deze argumenten. Ook
zonder aanleg van fietspaden op of
langs de binnendijken zijn er op Texel al
zeer veel fietsmogelijkheden. Niettemin
achtte hij de aanleg van het fietspad
langs de Limietweg wenselijk omdat
hierdoor een belangrijke en aantrekke
lijke oost-west-verbinding voor wielrij
ders tot stand komt. Vasthouden aan
het plan om fietspaden langs of over de
binnendijken ten zuiden van Den Hoorn
aan te leggen leek hem minder urgent
en hij zei, dat het college zeker tot her
overwegen bereid is. Ook in agrarische
kringen bestaat weerstand tegen de
aanleg van fietspaden langs de binnen
dijken.
Logisch
Martin Warnaar (namens Recron in
de commissie) vond wel dat de aanleg
van een fietspad langs de Krimweg
naar het strand bij paal 28 moet worden
doorgezet Dat zou niet meer dan
logisch zijn. In de naaste toekomst
zullen in deze omgeving zo'n 10.000
recreanten verblijven en het strand is
een van hun voornaamste reisdoelen.
Het zou bovendien merkwaardig zijn
dat het door de gemeente langs de
Krimweg aangelegde pad in de duinen
geen vervolg zou krijgen. Dit is echter
een aangelegenheid van Staatsbosbe-
her, waar men niet veel lijkt te voelen
voor een netspad in het door de duinen
lopende gedeelte van de Krimweg.
WV-directeur J. W. Dekker infor
meerde waar het geplande fietspad
tussen „De Waddenparel" en „Califor
nië" (door het bos van Everstekoog)
blijft. Ook dit is een pad dat valt onder
de zora van Staatsbosbeheer. Volgens
Nauta is de aanleg van dit pad uitge
steld om financiële redenen, maar het
komt er wel.
Lekke banden
Dekker gaf zijn mede-commissiele
den verder het advies om zelf eens op
de fiets te stappen en het fietspadennet
aan de lijve te ervaren. Zij zullen dan op
toestanden stuiten die voor verbetering
vatbaar zijn. Tezamen met een 100-tal
vertegenwoordigers van reisbureaus die
een bezoek aan Texel brachten en
daarbij van de fiets gebruik maakten,
had Dekker de ervaring opgedaan dat
je als wielrijder grote kans hebt op een
lekke band. Meerdere leden van het
gezelschap kampten met dit euvel, een
gevolg van de op de weg liggende
doorns van meidoornstruiken. Dergelij
ke klachten (ook scherp split speelt een
rol) worden vrij algemeen vernomen.
Volgens Adriaan Dijksen was het voor
een deel te wijten aan de wijze waarop
Staatsbosbeheer de meidoornstruiken
snoeit. Dat gebeurt met een trekker die
voorzien is van een verticale maaibalk.
Daarbij vliegen de kleine takjes met de
scherpe doorns alle kanten op. Dekker
vond dat alles in het werk moet worden
gesteld om een eind te maken aan dit
vervelende ongerief. Daan Welboren
had nog een andere suggestie voor het
aantrekkelijker maken van de fiets
paden: verbieden dat ze als trainings-
parcours door wielrenners worden
gebruikt. Ook moet worden voorkomen
dat de mensen het fietspad ten on
rechte als wandelpad beschouwen. Dat
laatste schijnt te worden uitgelokt door
de tegelbestrating woordoor de fiets
paden op trottoirs lijken. Met name op
het fietspad bij De Koog dat evenwijdig
aan de Boodtlaan door het bos loopt
(vanaf het KNZHRM-gebouwtje aan de
Badweg) worden veel wandelaars
gesignaleerd, die menen dat zij voor
fietsers niet opzij hoeven te gaan.
T oeristenbelasting
Er hoeft geen rekening mee gehou
den te worden dat de gemeente bin
nenkort met voorstellen komt om het
systeem van de toeristenbelasting te
wijzigen. Ingezien wordt dat het billijk
zou zijn om een zekere differentiatie
aan te brengen, bijvoorbeeld door de
belasting te restitueren aan kinderen
die in schoolverband op Texel een
(Lees verder op pagina 5)
I
r I