Geen woningen tussen Pontweg - Beatrixlaan Geen fietspaden op de binnendijken? Onmogelijk wegens geluidshinder „EQUUS" Commissaris opent honderdste kilometer iff.ll; r. BOLLENSCHUUR BLIJKT LANDSCHAPPELIJKE MISSER Lustiges Urlaublied uit Düsseidorf qo:q OO OOOOOOOOQO J - &xd - L)et( li*I, j I- - I 'fy* j i_f r I i J I p I 0* i P d I f j I c) PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 29 APRIL 1980 Het in het Structuurplan Texel vastgelegde voornemen om woningen te bouwen op het nu nog agrarische terrein tussen de Pontweg en Den Burg, gaat vrijwel zeker niet door. Oorzaak daarvan zijn de jongste, strenge bepalingen met betrekking tot de geluidshinder die het noodzakelijk maken dat de huizen vijftig tot honderd meter van de Pontweg verwijderd moeten blijven. Bovendien moet (krachtens de wet op de lijkbezorging) een gordel van 50 meter vrijblijven rond de R.K. begraafplaats en tenslotte moet nog rekening worden gehouden met de hin der van het bestaande hondenpension Ellen. Door een en ander blijft zo weinig grond over dat van een woningproject van betekenis niets terecht zal komen. In het genoemde gebied zullen daarom slechts enkele kantoorge bouwen (aan de Beatrixlaan in de buurt van het voormalige ZMLK- klasje van de Beatrixschool) kunnen worden gezet. Bij de behandeling van het struc tuurplan in de gemeenteraad is over het al of niet bebouwen van het terrein tussen Pontweg en Beatrix laan veel te doen geweest. B. en W. waren het aanvankelijk niet van plan, maar dat werd anders toen een door het CDA ingediende motie werd aangenomen waarin het bebouwen van dit stuk grond wèl noodzakelijk werd genoemd. In de donderdagavond gehouden vergadering van de commissie ruimte lijke ordening werd de feitelijke onhaal baarheid van het bouwen bij de Pont weg uit de doeken gedaan door Ir. Blokzijl van het raadgevend ingenieurs bureau Hajema en partners. Hajema is altijd tegenstander van bouwen op deze plaats geweest, voornamelijk om landschappelijke redenen. De aanblik op Den Burg vanaf de Pontweg werd 'positief rommelig' genoemd. Van het wegverkeer mag op een naburige bouwplaats niet meer dan 55 dba zijn te horen; 's nachts zelfs maar 45 dba. In het geval van de Pontweg zou een 3'/2 meter hoge 'geluidswal' moeten worden aangelegd om op vijf tig meter afstand te mogen bouwen. Zonder geluidswal zou deze afstand wel 10 meter moeten zijn. In verhou ding tot het kleine aantal woningen dat uiteindelijk noq wel aerealiseerd zou kunnen worden, zouden bijzonder hoge kosten gemaakt moeten worden De commissieleden, waaronder Ate Rienstra die destijds de motie indiende, konden moeilijk anders doen dan de nuchtere feiten onder ogen te zien en dus afzien van het bouwvoornemen. Dat betekent dat uitbreidingsmogelijk heden van Den Burg (afgezien van een enkel 'gat' in de bestaande bebouwing) helemaal moet worden gezocht in het bestemmingsplan De Mars. Strijdig Bij de discussie, over de gronden langs de Pontweg bracht Cor Ellen het bollenbedrijf Astrid ter sprake De ge meenteraad heeft zich destijds nogal krachtig uitgesproken voor het behoud van dit bedrijf, maar in het bedrijfs gebouw is thans wel een houthandel gevestigd. De burgemeester liet er geen twijfel over bestaan dat deze overschakeling van 'agrarisch' naar 'in dustrieel' illegaal is en dat er tegen zal worden opgetreden. De heer J C Dros vond echter dat de gemeente moet oppassen zolang geen alternatie ven kunnen worden geboden in de vorm van het beschikbaar stellen van industrieterrein in Den Burg, Hij vrees de bovendien dat de gemeente met twee maten zou gaan meten want het kantoor van Staatsbosbeheer heeft zich kunnen vestigen in een voormalig schoolgebouw en dat klopte volgens hem ook niet met de officiële bestem ming. Motorioos crossen? Het ziet er niet naar uit dat spoedig Om publiekelijk te bewijzen dat hij zijn enorme dagelijkse portie wodka tot een redelijk minimum beperkte, zette hij zichzelf in de schijnwerpers van het toneel van Broadway. Met zijn rol van psychiater in het stuk Equus veroverde Richard Burton in korte tijd alle denk bare toneelprijzen en twee jaar later was hij dus de aangewezen acteur voor de filmversie. Burtons geweldige tegen speler in de film is Peter Firth die dezelfde creatie destijds bij de Engelse opvoering gedurende het seizoen '74- '75 voor zijn rekening nam. In ons land werd Equus door de toneelgroep Globe gebracht. Het is de geschiedenis van een 17-jarige knaap, die door z'n vrou welijke kinderrechter van een zekere gang naar de gevangenis wordt gered omdat ze hem als ernstig geval bij een bevriende psychiater in behandeling krijgt geplaatst. Het ziektebeeld van de jongen heeft zich ontladen in een afschuwelijke daad. In de chique stad, waar hij als hulpje af en toe werkte, heeft hij midden in de nacht tijdens een razernij zes prachtige rijpaarden de ogen uitgestoken. Na deze afgrijselijke daad blijkt hij niet meer aanspreekbaar. In antwoord op vragen zingt hij liedjes van de reclametelevisie. De psychiater gaat echt op pad om de stukjes te verzame len, waaruit hij op den duur zijn puzzel samenlegt. Hij ondervraagt daartoe de mensen die een rol hebben gespeeld in het leven van de gekwelde jongeman, zijn ouders, een vriendinnetje en de woedende baas van de paardenstal. De zenuwarts weet de weg naar de genezing te vinden. Wanneer hij op het punt is aangeland, twijfelt hij echter aan de resultaten daarvan. Bij die harde conclusie komt vooral ook zijn privé- problematiek bloot. In de schaduw van de hartstocht van zijn patiënt, die hij moet beteugelen, beseft hij zijn eigen onmacht tot het beleven van een essen tiële liefdesrelatie. Equus is donderdag avond te zien in de serie ,,Filmganger". kan worden voorzien in een legaal motorcrossterrein op Texel. Want ook hiervoor geldt de nieuwe wet op de geluidshinder en mag niet meer dan 50 dba hoorbaar zijn op 100 meter af stand. Dat houdt in dat op Texel nauwelijks een plek is te vinden, tenzij zeer kostbare voorzieningen (hoge dijken of iets dergelijks) worden aange legd. Op het bovenstaande wees bur gemeester Engelvaart naar aanleiding van vragen van Cor Ellen die een motorcrossbaan op Texel niet zag zitten. Hij vond dat de jongelui min stens zoveel indruk ('met name op het zwakke geslacht') kunnen maken door zich te bedienen van de tegenwoordig in de handel zijnde crossfietsen met ter- reinbanden. De meerderheid van de commissie geloofde dat best, maar dacht niet dat de jongelui bereid zouden zijn hun sport voortaan met spier- in plaats van motorkracht uit te oefenen. Jammer De omstreden bollenschuur van Lap aan het Klif in Den Hoorn valt in het landschap en dorpsbeeld hard tegen. Nu de volop in aanbouw zijnde schuur van een kap is voorzien blijkt (Jat veel te massaal te zijn Niet zozeer door zijn hoogte (er staan nog enkele hogere gebouwen In de buurt die dank zij hun puntvorm wèl passen) maar door zijn ononderbroken daklengte blijkt het gebouw het dorpssilhouet van Den Hoorn nogal aan te tasten. Dat wordt thans algemeen ingezien, zelfs door de eigenaar. B. en W. accepteren echter geen verwijten voor hun medewerking want van hun kant is van alles gedaan om te trachten tot een beter aanzicht te komen. Dat werd door een deel van de gemeenteraad echter uitgelegd als kwaadwillige tegenwerking. Het is ook de raad geweest die door middel van het bestemmingsplan het bouwen van een agrarisch gebouw op deze plaats mogelijk heeft gemaakt waardoor de heer Lap hier duidelijke rechten heeft. Ook bij de provincie was men weinig enthousiast. De burgemeester; ,,We hebben de provincie moeten overhalen om hierin mee te werken". Gemiste kans? Ambtenaar Johan van Dijk van ruim telijke ordening stemde de commissiele den tot peinzend nadenken door op te merken dat de schuur van Lap best met meerdere puntkappen had kunnen wor den uitgevoerd en er daardoor prima zou hebben uitgezien. De extra kosten zouden dan op grond van de Bijdrage regeling zijn vergoed.... Overigens is eindelijk een regeling op komst inzake de dakhellingen in het buitengebied. Burgemeester Engelvaart zei dat met de provincie een compromis is overeengekomen. Alvorens mee te delen hoe de nieuwe regeling in elkaar zit. wilde hij de officiële brief van de provincie afwachten. Wezenplaats Desgevraagd kreeg Jan van Asselt te horen dat bij de agrarische deskundigen geen bezwaar bestaat tegen het ver dwijnen van de agrarische bestemming van de boerderij De Wezenplaats. Zoals bekend verkocht de stichting Samen Eén de Wezenplaats onlangs bij inschrij ving aan de heer C. N. de Wit, die er wil gaan wonen. In de gemeenteraad werd daartegen van enkele kanten bezwaar gemaakt. Verondersteld werd dat het tot woning maken van De Wezenplaats niet in het belang van de agrarische struktuur zou zijn. Een heel ander geluid lieten de geraadpleegde agrarische des kundigen horen. De hoofdingenieur directeur vond het zelfs een goede ontwikkeling, zodat B en W geen enkele reden hebben om het agrarische bouw blok van de Wezenplaats te handhaven. Geen lozing in Ayesloot De strijd rond de voorgenomen lozing van het gezuiverde afvalwater van de installatie ..Everstekoog" op de Jan Ayesloot is gestreden. Het staat thans vast dat deze lozing niet doorgaat en dat het gezuiverde water op een andere manier in de richting van De Hemmer zal worden geleid. Zoals bekend loopt de Jan Ayesloot door de toekomstige woonwijk De Mars. B en W waren om die reden van mening dat hier geen afvalwater mag passeren, ook al is het gezuiverd. Er is destijds nogal wat kwaad bloed gezet door de verhullende wijze waarop Uit- waterende Sluizen het voornemen tot lozing op de Jan Ayesloot tot uitdruk king bracht in de advertentie „Water is ook uw zorg waard". J. C. Dros merkte in de vergadering van donderdag op dat Uitwaterende Sluizen zijn bekendmakin gen nog steeds op een dergelijke wijze verzorgt. Burgemeester Engelvaart zei dat hij het bestuur van het Waterschap daarover in het openbaar verwijten heeft gemaakt (bij de opening van de Riool- zuivering) maar dat het blijkbaar niet heeft geholpen en dat er verder niets aan kan worden gedaan. Belt Van hogere overheidswege zal waar schijnlijk niet worden toegestaan dat de vuilbegraafplaats bij de Mokbaai wordt uitgebreid. In planologisch opzicht is het waarschijnlijk wel te regelen, maar er moet rekening mee worden gehouden dat het begraven van huisvuil steeds meer weerstand zal opwekken wegens de verontreiniging van het grondwater. Zelfs het infiltreren van betrekkelijk schoon water in duingebieden is tegen woordig twistpunt. Het bovenstaande zei de burgemeester naar aanleiding van het voorstel van Dros om over te gaan tot het aanleggen van duinen, die dan zouden moeten bestaan uit huisvuil met een dikke laag zand erop. „Ik ontneem u alle hoop", zei de heer Engelvaart. Onzin Dros had zich zeer geërgerd aan het krantje „Werk aan de Wadden" dat de Waddenzeevereniging onlangs huis aan huis heeft bezorgd. „Er staat veel onzin in", aldus Dros, die van de burgemees ter het advies kreeg om zijn bezwaren kenbaar te maken op de vergadering van de vereniging in Harlingen op 10 mei. Het plan van het Bouwfonds Neder landse Gemeenten om het artikel 11- gebied aan de Beatrixlaan in Den Burg een complex huizen te zetten, zal ingrij pend worden gewijzigd. Naar aanleiding van de gebleken belangstelling blijkt het noodzakelijk het aantal zg. premie A- woningen in het plan aanzienlijk op te voeren, ten koste van de andere catego rieën, waarvoor minder animo bestaat. Het omwerken van het plan zal maxi maal twee maanden duren, aldus werd door RO-ambtenaar Johan van Dijk meegedeeld. -KX>. J b 4 èici, JC 4n Z)</ t-f. Texr' lif ij /»'C 4n»k.e/ 'it •to.r ib.M- Mi-cr '*•*"- 0 hj ->(«', 0 75 - xz.'( «tT <-(»<,« '»?«/- X At-4* 4Z( - -"Ze ucif-tu vi.Zz», Hrtthd Soms brengt de post best leuke dingen. Zoals het „lustiges Uriaubs- lied" dat de WV deze week mocht ontvangen van de familie Müller uit Düsseidorf. Begeleid door een piano en een blokfluit zingt de hele familie er lustig op los. O Texel, O Texel, du schönes Inselland, ich liebe deinen weiten, weiten Strand, luidt het swingende refrein. De familie Müller stuurde de WV een cassette, een notenblad en de volledige tekst van het lied. Vollediger kan het eigenlijk niet. De familie schrijft geïnspireerd te zijn door een vrolijke vakantie op Texel en zegt dat 'het lied voor reclame of andere doeleinden gebruikt mag worden. Wordt het lied inderdaad door de WV gebruikt dan verwacht Martin Müller met zijn vrouw als tegenprestatie een tijdje te mogen verblijven in een twee-' kamer appartement op Texel. Met nadruk stelt Martin Müller nog dat het hier niet gaat om een professio neel product maar om een liedje van een familie die een beetje muzikaal is. In het Texel-lied worden respec tievelijk het mooie weer, de stralen de zon, de witte stranden, het goede en overvloedige eten, een tochtje met een kotter, de schapen, een fietstocht en de TESO-boot bezon gen. „Und alle Essen viel und gut, wenn sie kommen aus der Hut, Dann gibt es Koffie mit Appelgeback, das hat für uns einen guten Gesmack", gaat het derde couplet en het zeven de en op één na laatste voegt daar aan toe: „Alle Leute fietsen gem, in die Dörfer nah und fem. Wir fietsten im Winde nach De Waal, und hatten dazu einen wotlnen Schal". De WV Texel heeft met dit lied een product van hoog artistiek ge halte binnengekregen. Het is al lang geleden dat er een Texel-lied is ge weest en deze poging uit het land van Heinz und Bratwürst verdient dan ook zonder meer lof. Het is jam mer dat de WV het liedje vergezeld van een vriendelijk briefje terug zendt. Wellicht was „Das Texel lied" de grote bestormer van alle hitlijs ten, top dertigs en DJ's geworden. Uitgeroepen tot treiterschijf mat stip-notering. Jammer dat het niet zo mag zijn. Een unieke kans glipt hier door Texels vingers. De uitvoering van het Texelse fietspadenplan nadert zijn voltooiing. Dit jaar zal nog een stuk van ongeveer vijf kilometer worden aange legd in de noordkop, (van Eierlandsche Huis tot en met Krimweg en van Krimweg via Vuurtorenweg naar Postweg). Daar zal het mogelijk bij blijven want van het plan om ook langs diverse binnen dijken fietspaden aan te leggen zal misschien helemaal of gedeelte lijk worden afgezien. Bij de Kroon is tegen de aanleg van fietspaden over en langs binnendijken bezwaar ingediend. Uit de discussie in de woensdag gehouden vergadering van de commissie voor recreatie en natuurbehoud bleek voor dit bezwaar vrij veel begrip te bestaan. Maar ook als de binnendijkfietspaden achterwege blijven, heeft Texel alle reden om trots te zijn op zijn fietspadennet. Nergens anders in Nederland wordt een zo grote dichtheid van fietspaden aangetroffen. Er is meer dan 100 kilometer, wat neerkomt op één kilometer fietspad per drie kilometer gewone autoweg. Landelijk is deze verhouding 1 9. Het overschrijden van de honderd ste kilometer fietspad zal op 18 juni officieel worden gevierd. Voor die gelegenheid komt de commissaris van de koningin naar Texel. Op de fiets zal hij de honderdste kilometer (het fietspad veerhaven-Den Hoorn) in gebruik nemen. Het is de bedoeling dat te laten samenvallen met andere feestelijke fietsactivitei- ten en er landelijk bekendheid aan te geven door vertegenwoordigers van de publiciteitsmedia voor het feest uit te nodigen. Het was de bedoeling in 1981 een fietspad aan te leggen langs de Limiet- weg, waardoor het pad van de Ruigendijk via Bargen wordt verbonden met het fietspad naar Oosterend, maar dit is een der paden waaftegen bij de Kroon bezwaar is gemaakt. Adriaan Dijksen, die namens de Werkgroep Landschapszorg Texel zitting heeft in de commissie voor recreatie en natuur behoud, legde woensdagavond uit dat het doorsnijden van het betrekkelijk natuurlijk milieu dat door de binnen dijken wordt qevormd in biologisch opzicht verwerpelijk is. Gebleken is dat van een fietspad tot op een afstand van 100 tot 200 meter een verstorend effekt uitgaat op weidevogels en andere levensvormen. De binnendijken en in het bijzonder de binnendijk langs de Limietweg, horen tot de zeer weinige rustpunten voor bepaalde beesten. Van bemesting en andere agrarische bewerking van de grond is hier niet of nauwelijks sprake, waardoor er een gevarieerde vegeta tie is met veel zeldzame planten soorten waarmee de aanwezigheid van een bepaalde fauna nauw samenhangt. Dergeljke natuur„eilanden" temidden van het intensief bewerkte cultuurland zouden dan ook met rust gelaten moeten worden. Het is bovendien niet nodig dat ook deze delen voor het fietsverkeer worden ontsloten. Het zou beter zijn in plaats daarvan het autoverkeer aan banden te leggen op de smalle, rustige binnen wegen, waardoor deze voor fietsers aantrekkelijk worden. Voorzitter J. Nauta liet blijken begrip te hebben voor deze argumenten. Ook zonder aanleg van fietspaden op of langs de binnendijken zijn er op Texel al zeer veel fietsmogelijkheden. Niettemin achtte hij de aanleg van het fietspad langs de Limietweg wenselijk omdat hierdoor een belangrijke en aantrekke lijke oost-west-verbinding voor wielrij ders tot stand komt. Vasthouden aan het plan om fietspaden langs of over de binnendijken ten zuiden van Den Hoorn aan te leggen leek hem minder urgent en hij zei, dat het college zeker tot her overwegen bereid is. Ook in agrarische kringen bestaat weerstand tegen de aanleg van fietspaden langs de binnen dijken. Logisch Martin Warnaar (namens Recron in de commissie) vond wel dat de aanleg van een fietspad langs de Krimweg naar het strand bij paal 28 moet worden doorgezet Dat zou niet meer dan logisch zijn. In de naaste toekomst zullen in deze omgeving zo'n 10.000 recreanten verblijven en het strand is een van hun voornaamste reisdoelen. Het zou bovendien merkwaardig zijn dat het door de gemeente langs de Krimweg aangelegde pad in de duinen geen vervolg zou krijgen. Dit is echter een aangelegenheid van Staatsbosbe- her, waar men niet veel lijkt te voelen voor een netspad in het door de duinen lopende gedeelte van de Krimweg. WV-directeur J. W. Dekker infor meerde waar het geplande fietspad tussen „De Waddenparel" en „Califor nië" (door het bos van Everstekoog) blijft. Ook dit is een pad dat valt onder de zora van Staatsbosbeheer. Volgens Nauta is de aanleg van dit pad uitge steld om financiële redenen, maar het komt er wel. Lekke banden Dekker gaf zijn mede-commissiele den verder het advies om zelf eens op de fiets te stappen en het fietspadennet aan de lijve te ervaren. Zij zullen dan op toestanden stuiten die voor verbetering vatbaar zijn. Tezamen met een 100-tal vertegenwoordigers van reisbureaus die een bezoek aan Texel brachten en daarbij van de fiets gebruik maakten, had Dekker de ervaring opgedaan dat je als wielrijder grote kans hebt op een lekke band. Meerdere leden van het gezelschap kampten met dit euvel, een gevolg van de op de weg liggende doorns van meidoornstruiken. Dergelij ke klachten (ook scherp split speelt een rol) worden vrij algemeen vernomen. Volgens Adriaan Dijksen was het voor een deel te wijten aan de wijze waarop Staatsbosbeheer de meidoornstruiken snoeit. Dat gebeurt met een trekker die voorzien is van een verticale maaibalk. Daarbij vliegen de kleine takjes met de scherpe doorns alle kanten op. Dekker vond dat alles in het werk moet worden gesteld om een eind te maken aan dit vervelende ongerief. Daan Welboren had nog een andere suggestie voor het aantrekkelijker maken van de fiets paden: verbieden dat ze als trainings- parcours door wielrenners worden gebruikt. Ook moet worden voorkomen dat de mensen het fietspad ten on rechte als wandelpad beschouwen. Dat laatste schijnt te worden uitgelokt door de tegelbestrating woordoor de fiets paden op trottoirs lijken. Met name op het fietspad bij De Koog dat evenwijdig aan de Boodtlaan door het bos loopt (vanaf het KNZHRM-gebouwtje aan de Badweg) worden veel wandelaars gesignaleerd, die menen dat zij voor fietsers niet opzij hoeven te gaan. T oeristenbelasting Er hoeft geen rekening mee gehou den te worden dat de gemeente bin nenkort met voorstellen komt om het systeem van de toeristenbelasting te wijzigen. Ingezien wordt dat het billijk zou zijn om een zekere differentiatie aan te brengen, bijvoorbeeld door de belasting te restitueren aan kinderen die in schoolverband op Texel een (Lees verder op pagina 5) I r I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 2