Cjrom ^wartsjexehin het hart-, Waddenwet verplicht tot afweging belangen 'Tadcits Kampioenschappen parachutespringen op vliegveld Texel J KAMERLID DUINKER SPRAK IN DORPSHUIS Druk, maar geen problemen Hemelvaart-weekeinde: 3865 Brommer deugde niet Motorrijder (23) dood bij ongeluk Geen krant na Pinksteren Hotel Californië wordt gesloopt Expositie blijft tot 22 mei Je JAARGANG NR. 9478 DINSDAG 20 MEI 1980 ledactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 i Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220)2208 oor advertenties, abonnementen, etc.: angeveld De Rooy B.V., ostbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. De ontwerp Waddenwet die door de Partij van de Arbeid is inge- iend moet „werken" in heel Nederland. Elk plan dat op een of idere manier gevolgen voor de Waddenzee zou kunnen hebben mgeacht de plaats waar deze activiteit plaatsvindt) zal aan de wet nderhevig zijn. Als een baggerbedrijf in IJmuiden bijvoorbeeld zou agen 'n hoeveelheid havenslib in de Noordzee te mogen storten, dan srplicht de Waddenwet tot onderzoek om na te gaan welke gevolgen eze storting voor de Waddenzee heeft. Daarvan zal afhangen of de ergunning wordt afgegeven. Bij gebleken schadelijkheid staat het srbod overigens niet bij voorbaat vast. Het gaat om afweging van elangen. Dat onder meer vertelde zaterdag het reede kamerlid D. Duinker over „zijn" (addenwet tijdens een door de plaat- lijke PvdA-afdeling georganiseerde iffie-ochtend in het dorpshuis te Den jrg. Hij bracht daar ook naar voren dat i voorgestelde wet zich in de eerste aats richt op bescherming van de faddenzee en dus niet het Waddenge- ed. waartoe ook de eilanden en de iststroken van de aangrenzende pro- ncies moeten worden gerekend. In de scussie bleek echter dat dit niet tekent dat op het land geen enkel fect van de wet zal worden ondervon- sn. Een hoog bouwwerk op een van de anden wordt ook als aantasting van Waddenzee beschouwd en de ver- jnning voor zo'n bouwwerk zou dus >k aar. het in de waddenwet voorge- hreven afwegingsmechanisme moe- in worden onderworpen. Niettemin st het er naar uit dat op het land weinig inder' van de waddenwet zal worden tdervonden omdat men zich alleen aar verstoring kan voorstellen, die eds uit anderen hoofde verboden zijn. Eenstemmig Over de waddenwet heerst veel een- emmigheid. De wet verbiedt nl. niet bij lorbaat, maar schrijft belangenafwe- ng voor. Wat dat betreft heeft de rlangs uitgebrachte interprovinciale ructuurschets („die hangt aan elkaar in verboden") veel meer weerstand jgeroepen. Voor mensen die van een pittige scussie houden, was het wel een leurstelling dat op de koffie-ochtend ;en contrageluiden vielen te be isteren. Dat was wel de bedoeling iweest. Meegedeeld werd dat wethou- :r Sjors Visser van Terschelling (oud- xelaar) als tegenstander van de wet as uitgenodigd, maar hij was niet imen opdagen. De laatste hoop was larom gevestigd op de heer L. J. 'eijdt die in het verleden nogal eens n leer heeft getrokken tegen de 'addenbeschermers, maar ook deze ixelse waterstaatsman en behartiger in Visserijbelangen kon de voorgestel- iwet in grote lijnen wel onderschrijven. Stokpaard Toch zorgde hij voor krenten in de ip door te wijzen op het mogelijke ivaar van de mosselteelt in het Wad- ngebied. Al eens eerder had Weijdt foogd dat de Waddenzee als gevolg n de aanwezigheid van mosselen randert van een zandzee in een kzee, waardoor het milieu wezenlijk randert. Platvis, vooral schar, voelt er :h niet meer thuis. Paling daarentegen si. Iedere oudere sportvisser weet dat ervaring. Vroeger ving je aan de ddendiik zonder moeite ('met een uwtje acn een bezemsteel') met ge- lak een maaltje schar of andere platvis, igenwoordig is dat er niet meer bij. C?** ii Dat raakt mogelijk ook de belangen van de beroepsvisserij want de Waddenzee is de kinderkamer voor de Noordzeevis. De jonge vis groeit op in het relatief warme en voedselrijke water van de Waddenzee. Als de omstandigheden daar minder geschikt worden, kan de „toelevering" aan de Noordzee teruglo pen. Weijdt („ik ben geen bioloog maar ik heb vanaf mijn prilste kinderjaren met de Waddenzee te maken gehad"zij zijn stelling niet te kunnen bewijzen, maar vond het veelzeggend dat van deskun dige zijde het tegendeel niet is bewezen. Hij was duidelijk blij met een voorzich tige reactie van Dr. W. Wolff van het Rijksinstituut voor Natuurbeheer in 't Horntje, die opmerkte dat Weijdt wel eens gelijk kon hebben. Gevaarlijk Fel protest kwam echter van de heer L. Westbroek (tot voor kort nauw betrokken bij o.a. onderzoek naar alter natieve mosselverwateringsmethoden die de opmerking van Weijdt gevaarlijk vond voor de uitbreidingsmogelijkheden van de mosselcultuur in het Waddenge bied. Hij vond dat Weijdt geen enkel bewijs voor zijn stelling heeft en noemde het uiten daarvan niet erg consequent. Weijdt is namelijk voorzitter van de vissersvereniging DETV en die is er voorstander van dat ook Texelaars de kans krijgen mosselen te gaan vissen. Uitbreiding van de mosselkweek in de Waddenzee moet daarom niet als een gevaar worden voorgesteld. Dat liet Weijdt niet op zich zitten. Hij zei dat de twee stukken Waddenzee die de ge meente wil hebben om voor mosselteelt uit te geven weliswaar totaal bijna 1.000 ha beslaan, maar dat slechts een zeer klein gedeelte van dit gebied in de praktijk zal worden gebruikt. Bovendien had hij niet beweerd dat er nu al te veel mosselpercelen zijn, maar dat het effect van de mosselen ongunstig is voor de platvis en dat onderzoek noodzakelijk is. Het is best mogelijk dat dit onderzoek uitwijst dat uitbreiding van de mossel teelt nog verantwoord is. De steun van DETV voor de Texelse mosselexperi menten was volgens Weijdt niet meer dan rechtvaardig. „De Zeeuwen hebben in de Waddenzee toch niet het alleen vertoningsrecht? Van wat er nog mogelijk is, eisen wij deel op". Het was een zijstraatje maar deze discussie was toch wel relevant, want met toepassing van de Waddenwet zou uitbreiding van de mosselteelt inderdaad kunnen worden tegengegaan. Dat zal overigens niet alleen afhangen van de eventuele schade die de mosselen voor het milieu van de Waddenzee beteke nen, maar ook van economische facto ren. Vastgesteld moet worden wat de schade voor de grote Noordzeevisserij is als de Waddenzee door de mosselteelt minder geschikt wordt als 'kinderka mer'. Het staat niet bij voorbaat vast dat die schade groter is dan de financiële belangen van de mosselvisserij Wad kan veel verdragen De bijeenkomst begon met een uit eenzetting van Dr. Wolff over de bete kenis van de Waddenzee als natuur gebied. Hij zette het bekende feiten materiaal nog eens op een rijtje en tekende er bij aan dat hij geen 'partij- verhaal' afstak maar sprak als weten schapsman. Hij ging zich niet te buiten aan dweperij want nuchter stelde hij vast dat het Waddengebied heel wat verstoringen zonder bezwaar verdraagt. De visserij en de recreatie kunnen er actief blijven en zelfs afvalwater kan er binnen zekere grenzen wel geloosd worden. In het verleden kon „alles" in het Waddengebied zonder dat de natuur er onder te lijden had om de eenvoudige reden dat de mens niet in staat was tot een al te ingrijpend optreden. Tegen woordig kan de mens een natuurgebied vernietigen en wat de Waddenzee be treft is daar een begin mee gemaakt. Het begon met de verdwijning (en het niet meer terugkomen) van het zeegras, het verdwijnen van de tuimelaar en de bruinvis, het practisch uitsterven van de zuiderzeeharing en later het vernietigen van de kolonie grote sterns en het bijna verdwijnen van de zeehond als gevolg van vergiften die uit de Rijn afkomstig zijn. In tegenstelling tot vijftig jaar geleden zijn beschermende maatregelen thans nodig. Zonder meer overgaan tot het verbieden van activiteiten is zinloos. Onderzocht wordt wat nog wèl mogelijk zonwering rol knikarm- of schaararm schermen, markiezen, vlak hangende zonwering, aluminium laloezieën voor binnen en buiten. iamelgordi|nen Bel bi| geen gehoor Purmerend 02990-24601 In één keer goed,voor jaren! a De periode rond Hemelvaartsdag is voor Texel druk maar zonder problemen verlopen. De woensdag voor Hemel vaartsdag kwam het meeste vervoers aanbod. Er meldden zich toen 2.023 auto's op de veerhaven in Den Helder. Op zaterdag werden 1.542 auto's naar Texel vervoerd en op vrijdag 1.108. Op woensdag liepen de wachttijden op tot vijf uur. De boot heeft toen doorgevaren tot één uur 's nachts. De grote stroom terug begon zaterdag. Er gingen 1.174 auto's terug. De zaterdag werd echter in verregaande mate overtroffen door zon dag toen 2.448 auto's terugvervoerd moesten worden. Zondag heeft de boot tot twaalf uur 's nachts gevaren terwijl de wachttijden opliepen tot vijf uur. Gemiddeld zijn over alle dagen rond Hemelvaartsdag 10 auto's meer ver voerd dan vorig jaar." Een zeer geringe stijging in het aantal toeristen dat naar Texel kwam. Er hebben zich geen verkeersproblemen voorgedaan door de wachtende auto's. Evenals dat al eerder is. Visserij, jacht, lozen van afvalwater, watersport (vooral bij Texel), wadlopen het kan allemaal als bepaalde grenzen maar in acht worden genomen. Spreker vergeleek de Waddenzee met een kapi taal dat zorgvuldig instand moet worden gehouden zodjt tot in lengte van jaren van de rente kan worden geprofiteerd. Noodzaak Het kamerlid Duinker gebruikte zijn betoog om de noodzaak van een Wad denwet toe te lichten. Tot dusver is er van alles over de Waddenzee gezegd en geschreven. Maar de beleidslijnen (waaronder de planologische kernbeslis sing) zijn niet bindend; het zijn intentie verklaringen waarvan kan worden afge weken. Duinker noemde als voorbeeld een proefboring naar olie en aardgas. Volgens de huidige bepalingen is die niet tegen te houden, tenzij het belang van de mens direct wordt geschaad. Bovendien is het wad voorlopig nog niet gemeenschappelijk en provinciaal inge deeld, zodat de lagere bestuursorganen er niets te zeggen hebben. Maar als het wel zo ver is moet er van worden uit gegaan dat de betrokken gemeenten niet alles (bijv. in hun bestemmings plannen) objectief kunnen regelen. Want elke gemeente heeft zijn eigen (economische) belangen die strijdig kunnen zijn met natuur en milieu. Bij de Waddenzee gaat het om een boven- locaal belang. Democrtatisch is inmid dels vastgesteld dat dit belang op centralistische wijze mag worden behar tigd. De politie hield woensdag op het Schilderend een 18-jarige Texelse bromfietser aan. Zijn brommer voldeed niet aan de wettelijke voorschriften en werd daarom uit het verkeer genomen. De 23-jarige ongehuwde David Pieter Hartog uit Midwoud kwam zondagoch tend om het leven toen hij met zijn motor van de Boodt- laan in De Koog raakte en tegen een boom botste. Het ongeluk gebeurde in de flauwe bocht nabij 't Jachthuis. Hartog kwam uit de richting van het dorpscentrum en was op weg naar De Cocksdorp waar hij met vrienden enkele dagen logeerde. Door onduidelijke oorzaak reed hij in de bocht rechtdoor en kwam dus via de berm in het bos terecht. Er waren geen remsporen. Volgens getuigen was de snelheid niet bijzonder hoog. In het bos kwam de motor eerst tegen een stronk terecht en vervolgens tegen een boom. David Hartog liep daarbij zo ernstig letsel op dat hij vrijwel onmiddellijk overleed. In verband met het als werkdag uitvallen van maandag 26 mei komt de Texelse Courant van dinsdag 27 mei te vervallen. Lezers en adverteerders worden verzocht hiermee rekening te houden. Directie en redactie Texelse Courant Deze week begint de firma Bar- horst met de sloop van hotel „Cali fornië". Het gebouw, dat al geruime tijd niet meer wordt geëxploiteerd, is door de bouw- en exploitatiemaat schappij Jarino gekocht van de heer J. P. Kikkert. Op het terrein, dat na de sloop vrij komt, zal, als de gemeente meewerkt, over enige tijd een hotel alsmede 122 recreatie- eenheden worden gezet. Het hotel wordt voorzien van een zwembad, groot restaurant-bar en conferentie- ruimte. Onder het hele terrein komt een parkeergarage met plaats voor 140 auto's. Hoewel de uitvoering van dit projekt nog op zich laat wachten, wordt toch tot sloop overgegaan omdat wordt gevreesd dat anders de jeugd de boel zal vernielen, zoals ook gebeurd is met „Bosch en Zee". Bij de op handen zijnde sloop wil men proberen zoveel mogelijk heel te houden en te verkopen aan gegadigden. Woensdag tot en met zaterdag a.s. van 9.00-20,00 uur zijn mensen van de Fa. Barhorst in het gebouw om mensen die geïnteresseerd zijn te woord te staan. Beschikbaar zijn kasten, tl-balken, wastafels, deuren, kozijnen, tegels, klinkers, vloerhout, dakhout, balken, bedden, matrassen etc. De vlak bij het hotel staande bun galow blijft voorlopig in stand en zal voor tijdelijke bewoning aan een woningzoekende worden toegewezen. De expositie over de Tweede We reldoorlog en over de Texelse Russen oorlog blijft nog tot donderdag 22 mei in het raadhuis. Het was het Hemelvaartsweekend ongewoon druk op het vliegveld Texel. Veel mensen die op het terras van het luchtvaartrestaurant ingespannen naar boven tuurden, een enkel jongetje dat telkens uitriep „Pap, daar gaat er weer één", landende en opstijgende vlieg tuigen en bovenal veel mannen en vrouwen die op het eerste gezicht wat aan maanwandelaars deden denken. Grote pakken op de rug, imposante helmen op en verder goed in het pak. Parachutisten der halve. Op het vliegveld werden dit weekend de kampioenschappen parachutespringen gehouden. Vandaar alle drukte en vandaar alle bedrijvigheid. De organisatoren boften enorm met het weer. Van de zondag die als uitwijkdag was gekozen voor slechte weersomstandig heden hoefde dan ook geen gebruik te worden gemaakt. De winnaars van de wedstrijden kregen De Telegraaf/Telesport trofee. Voor een leek is zo'n parachute springwedstrijd een vreemd evenement. Er van uitgaande dat alles wat uit een vliegtuig wordt geworpen vroeger of later naar beneden komt laat het zich wat moeilijk aanzien hoe je daarin nu wedstrijden kunt oraaniseren. Een blik in het blad „Sky driver", het orgaan van het paracentrum Texel, leert daar over meer. In het met Engelse termen Parachutespringen is méér dan aan een touw de hangen en wachten tot je beneden komt. doorspekt jargon van de parachutisten wordt vermeld dat de onderdelen PA springen en Trackmeet werden afge- (Lees verder op pagina 2) gebeurde in periode van grote drukte werden de wachtende auto's naar het fietspad langs de Pontweg gedirigeerd. De fietsers konden dan gebruik maken van het pad dat aan de oostkant van deze weg ligt. De VW meldt geen moeilijk heden met het onderdak brengen van mensen te hebben ondervonden. Er was erg veel vraag naar kamers voor één of twee nachten, maar al met al kon iedereen tijdig onder de pannen worden geholpen. Verder was het druk op de kampeerterreinen. Volgens de VW komt dat doordat veel mensen het Hemelvaartsweekend gebruikten om al vast weer een beetje het kamperen te oefenen voor de grote vakantie. De vraag naar huisjes en bungalows was daarentegen gering. Vermoedelijk door dat de meeste toeristen het teveel poespas vinden om voor zo'n korte tijd, lakens, dekens en slopen mee te nemen. In de loods bij het vliegveld werden de parachutes zorgvuldig gevouwen en bekeken. Perfectie is in dit geval een zaak van levensbelang.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1