Cjrom ^wartsjexehin het hart-,
Waddenwet verplicht
tot afweging belangen
'Tadcits
Kampioenschappen
parachutespringen
op vliegveld Texel
J
KAMERLID DUINKER SPRAK IN DORPSHUIS
Druk, maar geen problemen
Hemelvaart-weekeinde:
3865
Brommer deugde
niet
Motorrijder (23)
dood bij ongeluk
Geen krant na
Pinksteren
Hotel Californië
wordt gesloopt
Expositie blijft
tot 22 mei
Je JAARGANG NR. 9478
DINSDAG 20 MEI 1980
ledactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
i Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220)2208
oor advertenties, abonnementen, etc.:
angeveld De Rooy B.V.,
ostbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
De ontwerp Waddenwet die door de Partij van de Arbeid is inge-
iend moet „werken" in heel Nederland. Elk plan dat op een of
idere manier gevolgen voor de Waddenzee zou kunnen hebben
mgeacht de plaats waar deze activiteit plaatsvindt) zal aan de wet
nderhevig zijn. Als een baggerbedrijf in IJmuiden bijvoorbeeld zou
agen 'n hoeveelheid havenslib in de Noordzee te mogen storten, dan
srplicht de Waddenwet tot onderzoek om na te gaan welke gevolgen
eze storting voor de Waddenzee heeft. Daarvan zal afhangen of de
ergunning wordt afgegeven. Bij gebleken schadelijkheid staat het
srbod overigens niet bij voorbaat vast. Het gaat om afweging van
elangen.
Dat onder meer vertelde zaterdag het
reede kamerlid D. Duinker over „zijn"
(addenwet tijdens een door de plaat-
lijke PvdA-afdeling georganiseerde
iffie-ochtend in het dorpshuis te Den
jrg. Hij bracht daar ook naar voren dat
i voorgestelde wet zich in de eerste
aats richt op bescherming van de
faddenzee en dus niet het Waddenge-
ed. waartoe ook de eilanden en de
iststroken van de aangrenzende pro-
ncies moeten worden gerekend. In de
scussie bleek echter dat dit niet
tekent dat op het land geen enkel
fect van de wet zal worden ondervon-
sn.
Een hoog bouwwerk op een van de
anden wordt ook als aantasting van
Waddenzee beschouwd en de ver-
jnning voor zo'n bouwwerk zou dus
>k aar. het in de waddenwet voorge-
hreven afwegingsmechanisme moe-
in worden onderworpen. Niettemin
st het er naar uit dat op het land weinig
inder' van de waddenwet zal worden
tdervonden omdat men zich alleen
aar verstoring kan voorstellen, die
eds uit anderen hoofde verboden zijn.
Eenstemmig
Over de waddenwet heerst veel een-
emmigheid. De wet verbiedt nl. niet bij
lorbaat, maar schrijft belangenafwe-
ng voor. Wat dat betreft heeft de
rlangs uitgebrachte interprovinciale
ructuurschets („die hangt aan elkaar
in verboden") veel meer weerstand
jgeroepen.
Voor mensen die van een pittige
scussie houden, was het wel een
leurstelling dat op de koffie-ochtend
;en contrageluiden vielen te be
isteren. Dat was wel de bedoeling
iweest. Meegedeeld werd dat wethou-
:r Sjors Visser van Terschelling (oud-
xelaar) als tegenstander van de wet
as uitgenodigd, maar hij was niet
imen opdagen. De laatste hoop was
larom gevestigd op de heer L. J.
'eijdt die in het verleden nogal eens
n leer heeft getrokken tegen de
'addenbeschermers, maar ook deze
ixelse waterstaatsman en behartiger
in Visserijbelangen kon de voorgestel-
iwet in grote lijnen wel onderschrijven.
Stokpaard
Toch zorgde hij voor krenten in de
ip door te wijzen op het mogelijke
ivaar van de mosselteelt in het Wad-
ngebied. Al eens eerder had Weijdt
foogd dat de Waddenzee als gevolg
n de aanwezigheid van mosselen
randert van een zandzee in een
kzee, waardoor het milieu wezenlijk
randert. Platvis, vooral schar, voelt er
:h niet meer thuis. Paling daarentegen
si. Iedere oudere sportvisser weet dat
ervaring. Vroeger ving je aan de
ddendiik zonder moeite ('met een
uwtje acn een bezemsteel') met ge-
lak een maaltje schar of andere platvis,
igenwoordig is dat er niet meer bij.
C?**
ii
Dat raakt mogelijk ook de belangen van
de beroepsvisserij want de Waddenzee
is de kinderkamer voor de Noordzeevis.
De jonge vis groeit op in het relatief
warme en voedselrijke water van de
Waddenzee. Als de omstandigheden
daar minder geschikt worden, kan de
„toelevering" aan de Noordzee teruglo
pen. Weijdt („ik ben geen bioloog maar
ik heb vanaf mijn prilste kinderjaren met
de Waddenzee te maken gehad"zij zijn
stelling niet te kunnen bewijzen, maar
vond het veelzeggend dat van deskun
dige zijde het tegendeel niet is bewezen.
Hij was duidelijk blij met een voorzich
tige reactie van Dr. W. Wolff van het
Rijksinstituut voor Natuurbeheer in 't
Horntje, die opmerkte dat Weijdt wel
eens gelijk kon hebben.
Gevaarlijk
Fel protest kwam echter van de heer
L. Westbroek (tot voor kort nauw
betrokken bij o.a. onderzoek naar alter
natieve mosselverwateringsmethoden
die de opmerking van Weijdt gevaarlijk
vond voor de uitbreidingsmogelijkheden
van de mosselcultuur in het Waddenge
bied. Hij vond dat Weijdt geen enkel
bewijs voor zijn stelling heeft en noemde
het uiten daarvan niet erg consequent.
Weijdt is namelijk voorzitter van de
vissersvereniging DETV en die is er
voorstander van dat ook Texelaars de
kans krijgen mosselen te gaan vissen.
Uitbreiding van de mosselkweek in de
Waddenzee moet daarom niet als een
gevaar worden voorgesteld. Dat liet
Weijdt niet op zich zitten. Hij zei dat de
twee stukken Waddenzee die de ge
meente wil hebben om voor mosselteelt
uit te geven weliswaar totaal bijna 1.000
ha beslaan, maar dat slechts een zeer
klein gedeelte van dit gebied in de
praktijk zal worden gebruikt. Bovendien
had hij niet beweerd dat er nu al te veel
mosselpercelen zijn, maar dat het effect
van de mosselen ongunstig is voor de
platvis en dat onderzoek noodzakelijk is.
Het is best mogelijk dat dit onderzoek
uitwijst dat uitbreiding van de mossel
teelt nog verantwoord is. De steun van
DETV voor de Texelse mosselexperi
menten was volgens Weijdt niet meer
dan rechtvaardig. „De Zeeuwen hebben
in de Waddenzee toch niet het alleen
vertoningsrecht? Van wat er nog mogelijk
is, eisen wij deel op".
Het was een zijstraatje maar deze
discussie was toch wel relevant, want
met toepassing van de Waddenwet zou
uitbreiding van de mosselteelt inderdaad
kunnen worden tegengegaan. Dat zal
overigens niet alleen afhangen van de
eventuele schade die de mosselen voor
het milieu van de Waddenzee beteke
nen, maar ook van economische facto
ren. Vastgesteld moet worden wat de
schade voor de grote Noordzeevisserij is
als de Waddenzee door de mosselteelt
minder geschikt wordt als 'kinderka
mer'. Het staat niet bij voorbaat vast dat
die schade groter is dan de financiële
belangen van de mosselvisserij
Wad kan veel verdragen
De bijeenkomst begon met een uit
eenzetting van Dr. Wolff over de bete
kenis van de Waddenzee als natuur
gebied. Hij zette het bekende feiten
materiaal nog eens op een rijtje en
tekende er bij aan dat hij geen 'partij-
verhaal' afstak maar sprak als weten
schapsman. Hij ging zich niet te buiten
aan dweperij want nuchter stelde hij
vast dat het Waddengebied heel wat
verstoringen zonder bezwaar verdraagt.
De visserij en de recreatie kunnen er
actief blijven en zelfs afvalwater kan er
binnen zekere grenzen wel geloosd
worden. In het verleden kon „alles" in
het Waddengebied zonder dat de natuur
er onder te lijden had om de eenvoudige
reden dat de mens niet in staat was tot
een al te ingrijpend optreden. Tegen
woordig kan de mens een natuurgebied
vernietigen en wat de Waddenzee be
treft is daar een begin mee gemaakt.
Het begon met de verdwijning (en het
niet meer terugkomen) van het zeegras,
het verdwijnen van de tuimelaar en de
bruinvis, het practisch uitsterven van de
zuiderzeeharing en later het vernietigen
van de kolonie grote sterns en het bijna
verdwijnen van de zeehond als gevolg
van vergiften die uit de Rijn afkomstig
zijn. In tegenstelling tot vijftig jaar
geleden zijn beschermende maatregelen
thans nodig. Zonder meer overgaan tot
het verbieden van activiteiten is zinloos.
Onderzocht wordt wat nog wèl mogelijk
zonwering
rol knikarm- of schaararm
schermen, markiezen, vlak
hangende zonwering, aluminium
laloezieën voor binnen en buiten.
iamelgordi|nen
Bel bi| geen gehoor
Purmerend 02990-24601
In één keer goed,voor jaren! a
De periode rond Hemelvaartsdag is
voor Texel druk maar zonder problemen
verlopen. De woensdag voor Hemel
vaartsdag kwam het meeste vervoers
aanbod. Er meldden zich toen 2.023
auto's op de veerhaven in Den Helder.
Op zaterdag werden 1.542 auto's naar
Texel vervoerd en op vrijdag 1.108. Op
woensdag liepen de wachttijden op tot
vijf uur. De boot heeft toen doorgevaren
tot één uur 's nachts. De grote stroom
terug begon zaterdag. Er gingen 1.174
auto's terug. De zaterdag werd echter in
verregaande mate overtroffen door zon
dag toen 2.448 auto's terugvervoerd
moesten worden. Zondag heeft de boot
tot twaalf uur 's nachts gevaren terwijl
de wachttijden opliepen tot vijf uur.
Gemiddeld zijn over alle dagen rond
Hemelvaartsdag 10 auto's meer ver
voerd dan vorig jaar." Een zeer geringe
stijging in het aantal toeristen dat naar
Texel kwam. Er hebben zich geen
verkeersproblemen voorgedaan door de
wachtende auto's. Evenals dat al eerder
is. Visserij, jacht, lozen van afvalwater,
watersport (vooral bij Texel), wadlopen
het kan allemaal als bepaalde grenzen
maar in acht worden genomen. Spreker
vergeleek de Waddenzee met een kapi
taal dat zorgvuldig instand moet worden
gehouden zodjt tot in lengte van jaren
van de rente kan worden geprofiteerd.
Noodzaak
Het kamerlid Duinker gebruikte zijn
betoog om de noodzaak van een Wad
denwet toe te lichten. Tot dusver is er
van alles over de Waddenzee gezegd en
geschreven. Maar de beleidslijnen
(waaronder de planologische kernbeslis
sing) zijn niet bindend; het zijn intentie
verklaringen waarvan kan worden afge
weken. Duinker noemde als voorbeeld
een proefboring naar olie en aardgas.
Volgens de huidige bepalingen is die
niet tegen te houden, tenzij het belang
van de mens direct wordt geschaad.
Bovendien is het wad voorlopig nog niet
gemeenschappelijk en provinciaal inge
deeld, zodat de lagere bestuursorganen
er niets te zeggen hebben. Maar als het
wel zo ver is moet er van worden uit
gegaan dat de betrokken gemeenten
niet alles (bijv. in hun bestemmings
plannen) objectief kunnen regelen.
Want elke gemeente heeft zijn eigen
(economische) belangen die strijdig
kunnen zijn met natuur en milieu. Bij de
Waddenzee gaat het om een boven-
locaal belang. Democrtatisch is inmid
dels vastgesteld dat dit belang op
centralistische wijze mag worden behar
tigd.
De politie hield woensdag op het
Schilderend een 18-jarige Texelse
bromfietser aan. Zijn brommer voldeed
niet aan de wettelijke voorschriften en
werd daarom uit het verkeer genomen.
De 23-jarige ongehuwde
David Pieter Hartog uit
Midwoud kwam zondagoch
tend om het leven toen hij
met zijn motor van de Boodt-
laan in De Koog raakte en
tegen een boom botste.
Het ongeluk gebeurde in de flauwe
bocht nabij 't Jachthuis. Hartog kwam
uit de richting van het dorpscentrum en
was op weg naar De Cocksdorp waar
hij met vrienden enkele dagen
logeerde. Door onduidelijke oorzaak
reed hij in de bocht rechtdoor en kwam
dus via de berm in het bos terecht. Er
waren geen remsporen. Volgens
getuigen was de snelheid niet
bijzonder hoog. In het bos kwam de
motor eerst tegen een stronk terecht en
vervolgens tegen een boom. David
Hartog liep daarbij zo ernstig letsel op
dat hij vrijwel onmiddellijk overleed.
In verband met het als werkdag
uitvallen van maandag 26 mei
komt de Texelse Courant van
dinsdag 27 mei te vervallen.
Lezers en adverteerders worden
verzocht hiermee rekening te
houden.
Directie en redactie
Texelse Courant
Deze week begint de firma Bar-
horst met de sloop van hotel „Cali
fornië". Het gebouw, dat al geruime
tijd niet meer wordt geëxploiteerd, is
door de bouw- en exploitatiemaat
schappij Jarino gekocht van de heer
J. P. Kikkert. Op het terrein, dat na
de sloop vrij komt, zal, als de
gemeente meewerkt, over enige tijd
een hotel alsmede 122 recreatie-
eenheden worden gezet. Het hotel
wordt voorzien van een zwembad,
groot restaurant-bar en conferentie-
ruimte. Onder het hele terrein komt
een parkeergarage met plaats voor
140 auto's.
Hoewel de uitvoering van dit projekt
nog op zich laat wachten, wordt toch
tot sloop overgegaan omdat wordt
gevreesd dat anders de jeugd de boel
zal vernielen, zoals ook gebeurd is met
„Bosch en Zee". Bij de op handen
zijnde sloop wil men proberen zoveel
mogelijk heel te houden en te verkopen
aan gegadigden. Woensdag tot en
met zaterdag a.s. van 9.00-20,00 uur
zijn mensen van de Fa. Barhorst in het
gebouw om mensen die geïnteresseerd
zijn te woord te staan. Beschikbaar zijn
kasten, tl-balken, wastafels, deuren,
kozijnen, tegels, klinkers, vloerhout,
dakhout, balken, bedden, matrassen
etc.
De vlak bij het hotel staande bun
galow blijft voorlopig in stand en zal
voor tijdelijke bewoning aan een
woningzoekende worden toegewezen.
De expositie over de Tweede We
reldoorlog en over de Texelse Russen
oorlog blijft nog tot donderdag 22 mei
in het raadhuis.
Het was het Hemelvaartsweekend ongewoon druk op het vliegveld
Texel. Veel mensen die op het terras van het luchtvaartrestaurant
ingespannen naar boven tuurden, een enkel jongetje dat telkens
uitriep „Pap, daar gaat er weer één", landende en opstijgende vlieg
tuigen en bovenal veel mannen en vrouwen die op het eerste gezicht
wat aan maanwandelaars deden denken. Grote pakken op de rug,
imposante helmen op en verder goed in het pak. Parachutisten der
halve. Op het vliegveld werden dit weekend de kampioenschappen
parachutespringen gehouden. Vandaar alle drukte en vandaar alle
bedrijvigheid. De organisatoren boften enorm met het weer. Van de
zondag die als uitwijkdag was gekozen voor slechte weersomstandig
heden hoefde dan ook geen gebruik te worden gemaakt. De winnaars
van de wedstrijden kregen De Telegraaf/Telesport trofee.
Voor een leek is zo'n parachute
springwedstrijd een vreemd evenement.
Er van uitgaande dat alles wat uit een
vliegtuig wordt geworpen vroeger of
later naar beneden komt laat het zich
wat moeilijk aanzien hoe je daarin nu
wedstrijden kunt oraaniseren. Een blik
in het blad „Sky driver", het orgaan
van het paracentrum Texel, leert daar
over meer. In het met Engelse termen
Parachutespringen is méér dan aan een touw
de hangen en wachten tot je beneden komt.
doorspekt jargon van de parachutisten
wordt vermeld dat de onderdelen PA
springen en Trackmeet werden afge-
(Lees verder op pagina 2)
gebeurde in periode van grote drukte
werden de wachtende auto's naar het
fietspad langs de Pontweg gedirigeerd.
De fietsers konden dan gebruik maken
van het pad dat aan de oostkant van
deze weg ligt.
De VW meldt geen moeilijk
heden met het onderdak brengen van
mensen te hebben ondervonden. Er was
erg veel vraag naar kamers voor één of
twee nachten, maar al met al kon
iedereen tijdig onder de pannen worden
geholpen. Verder was het druk op de
kampeerterreinen. Volgens de VW
komt dat doordat veel mensen het
Hemelvaartsweekend gebruikten om al
vast weer een beetje het kamperen te
oefenen voor de grote vakantie. De
vraag naar huisjes en bungalows was
daarentegen gering. Vermoedelijk door
dat de meeste toeristen het teveel
poespas vinden om voor zo'n korte
tijd, lakens, dekens en slopen mee te
nemen.
In de loods bij het vliegveld werden de parachutes zorgvuldig gevouwen en bekeken. Perfectie is in dit geval een zaak van levensbelang.