Vierhonderd catamarans
voor Ronde om Texei
Spectaculaire redding
bij paal 15
Krediet voor toeristische
ondernemers
Harmonie „Eensgezindheid
Dip3oma-avond
LH.N.O.
Route Ronde
van Texel
Open huis
muziekschool
Schietoefeningen
DINSDAG 10 JUNI 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Vierhonderd catamarans zullen het komende weekeinde mee
doen aan de spectaculaire zeilrace Ronde om Texel. Dat is althans
de conclusie die getrokken mag worden uit het aantal aanmeldin
gen dat tot nu toe binnen is gekomen. Er hebben 260 boten gebruik
gemaakt van de mogelijkheid tot voorinschrijving en op grond
daarvan mag verwacht worden dat de laatste week het aantal tot
vierhonderd zal groeien. Veel inschrijvers wachten tot het laatste
moment met zich op te geven. Een week voor de 14e juni, de
datum waarop de race van start gaat, is het aantal boten op
Westerslag verdubbeld door mensen die hun boten vooraf hebben
gebracht en tot zaterdag op Texel blijven.
Als de taxaties over het aantal deelne
mende boten juist zijn, betekent dat, dat
de Kustzeilvereniging Westerslag, die het
evenement organiseert zaterdag zo'n
duizend men$en zal mogen begroeten.
Het is een hele opgave om te zorgen voor
voldoende vaantjes, ronde certificaten en
medailles, begeleidingsschepen en red
dingsvaartuigen, Ook de fourage vergt
de nodige organisatie. Er moeten 2000
broodjes worden gesmeerd, belegd en
verpakt en ook zullen er vele liters soep
voor de deelnemers worden gemaakt
Tent
Vrijdag begint de grote kennisma
kingsbijeenkomst om acht uur 's avonds
in een enorme tent die bij het Westerslag
is opgezet. Het bandje Shandlin uit Delft
zorgrt voor een muzikale omlijsting.
Zaterdagmorgen om acht uur is de brief
ing en om negen uur vindt de start plaats.
Het startsein wordt gegeven door wed
strijdleider Hans Janse en Martin van de
Wal, vanaf twee gecharterde kotters. Het
zijn de VE 244 van schipper Aad
van der Knaap en de TX 38 van schipper
Jac. Betsema Het huren van dergelijke
grote schepen is mede dankzij de sponso
ring van Pall Mall mogelijk geworden
Vanaf het strand zullen de toeschou
wers een onvergetelijk gezicht krijgen op
de grote vloot catamarans. Om één
uur 's middags zullen de eerste schepen
door de finish gaan en om half vijf is de
In het bijzijn van ouders, bestuur,
leerkrachten en overig personeel wer
den in het schoolgebouw aan de Haffel-
derweg de diploma's uitgereikt aan de
41 geslaagden van het LHNO. De
geslaagde meisjes werden toegesproken
door de vice-voorzitster van het school
bestuur, mevrouw De Leeuw-Bakker,
en de directrice van de school, mevrouw
8rand. Naast het diploma kregen de
meisjes ook een afscheidsboek met
herinneringen aan de afgelopen school-'
jaren. Aan het eind van de avond was er
voor ieder leerling een persoonlijk ge
dicht dat door enkele leerkrachten werd
voorgedragen.
De meisjes die het diploma behaalden
zijn: Hanneke Bakker, Lieke Bakker,
Cobi Boon, Dory Broekman, Dia Bugel,
Bertina Coevert, Marijke Dijker, Liliane
Gort, Ingrid Grootelaar, Miep van Haas
trecht, Inge Keijser, Anneriet Keijzer,
Marit Kikkert, Gerda Koper, Carolien
van der Meer, Gea Mosk, Nelly Moens,
Evelien Post, Anneke Rey, Saskia Roe
per, Jacqueline Schade, Mieke Schoen
maker, Karin van der Slikke, Annemiek
Slot, Margret van der Star, Enna Stark,
Conny Strating, Esther Terpstra, Saskia
van der Vis, Wilma van der Vis, Hennie
Vlaming, Jonnie Vlaming, Dorine de
Vries, Willy Waayer, Anneriet Wessels,
Annemiek Wieten, Coby Witte, Carla
van Wijngaarden, Katinka de Zwart,
Nancy Zijlstra en Jeanet Zijm.
ujiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyj
Direct na de start om negen uur
zijn de zeilers het eerst bij De
Koog te zien. Ze worden daar
E tussen half tien en half elf ver-
wacht. Daarna ligt er een boei 1
onder de wal bij het Krimslag,
waar ze tussen kwart voor tien en
1 kwart voor elf langs komen. De
vuurtoren wordt tussen tien uur E
en half twaalf gerond. Vandaar
gaat het naar de V.C. Boei (bij De
sCocksdorp) en dan passeert de
5 catamaran vloot tussen elf en één E
het stuk tussen de Kaap en Oude-
schild. Tussen twaalf en twee uur i
E komen de boten langs het Hom-
itje. Rekening houdend met een E
i gemiddelde windkracht van 3 a 4
1 kunnen de eerste boten al om één
E uur finishen.
De felgekleurde zeilen van de E
catamarans leveren een bijzonder
schouwspel op en de kustzeil-
1 vereniging Westerslag meent dan E
E ook dat amateurfotografen op
deze dag hun hart op unnen
halen.
ÜÏIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMÏ
prijsuitreiking in de feesttent op het Wes
terslag.
Transport
Dat het transport voor de TESO een
enorme klus zal worden, blijkt uit een
eenvoudige rekensom. Een boot met
een auto en een trailer is ongeveer
tien meter lang. Als er vierhonderd
boten komen levert dat een file van
vier kilometer op. Verder beginnen dit
weekeinde de Duitse vakanties en
daarbij komt nog het gewone week-
eindverkeer. De TESO zal dus een
zware dobber krijgen om het ver
voersaanbod te kunnen verwerken.
De maatschappij heeft echter gega
randeerd dat alle catamarans op tijd bij
de start aanwezig zullen zijn.
Deze week kunnen belangstellende
kinderen en hun ouders in de muziek
school kennis maken met alle instru
menten waarop lessen worden
verzorgd.
Woensdag wordt tussen 14.30 en
18.00 uur les gegeven op koperblaas
instrumenten, slagwerk, dwarsfluit, alt
blokfluit, gitaar, viool en piano. Vrijdag
tussen 15.30 en 18.00 uur op klarinet,
saxofoon, accordeon, orgel, piano en
gitaar.
Deze dagen zijn in principe bedoeld
voor leerlingen uit de speelklassen van
de muziekschool, die na de zomer
vakantie op een instrument mogen
gaan spelen. Kinderen, die niet in deze
klassen zitten zijn echter ook welkom.
Op 11 en 12 juni a.s. wordt van 10
tot 22 uur te Breezanddijk geschoten.
Voorwaarden voor het in aanmerking
komen voor het krediet zijn dat de
ondernemer kredietwaardig is, dat een
kwart van de investering door hemzelf
wordt gedaan, dat de bedrijfsuitoefe
ning naar redelijke verwachting op
deskundige wijze en naar goed koop-
mansgebruik zal geschieden en dat
verwacht mag worden dat het krediet
bijdraagt tot het verkrijgen van bevredi
gende bedrijfsresultaten. Het krediet
wordt beslist niet verleend als blijkt dat
de ondernemer zijn bedrijf zal uitoefe
nen in strijd met wettelijke voorschrif
ten, de ondernemer op een andere
passende wijze in zijn behoefte aan geld
kan voorzien of de minister van econoi-
mische zaken van mening is dat het
vestigen, uitbreiden of moderniseren
van de toeristische inrichting van onvol
doende toeristisch belang is.
Hoogte
Over de hoogte van het mogelijke
krediet kan worden opgemerkt dat dit
afhankelijk is van het bedrag dat de
Nationale Investeringsbank in overeen
stemming met de minister als passend
beoordeelt. Kredieten worden verleend
voor ten hoogste 25 jaar en de eerste
aflossingstermijn vervalt niet voor het
zesde jaar. Als een middenklassehotel
wordt gemoderniseerd wordt een rente
subsidie van 50% van de debetrente die
de bank over het geleende bedrag
berekent gegeven. Overigens zijn hier
wel maxima aan gesteld. Onder een
middenklassehotel verstaat de beschik
king een hotel of motel dat na moderni
sering ten minste tien voor gasten be
stemde slaapplaatsen heeft en dat per
tweepersoons kamer inclusief ontbijt,
bediening en BTW, maar zonder toeris
tenbelasting, een logiesprijs berekent
tussen de f40, en de f90.
Voorwaarden voor de kredietnemer
zijn dat bij het aangaan van de overeen
komst een zakelijke of persoonlijke
zekerheid (pand hypotheek) moet stel
len. Verder moet de kredietnemer een
overzichtelijke bedrijfsadministratie voe
ren en een eental gegevens omtrent zijn
bedrijfsvoering verstrekken aan de Ne
derlandse Investeringsbank.
Ter financiering van het vestigen, uitbreiden of moderniseren van een toeristische
inrichting of een gedeelte daarvan, kan aan een ondernemer een krediet worden
verstrekt onder gedeeltelijke garantie van de Staat. Dat staat in de nieuwe Krediet
beschikking toeristische accommodatie 1980 zoals die is samengesteld door het
ministerie van economische zaken. De verlening van de kredieten, geschiedt na
goedkeuring van de minister van economische zaken, door de Nationale Investe
ringsbank N.V. De kredietaanvraag moet door de ondernemer ook bij deze bank
worden ingediend. De aanvraag moet vergezeld gaan van een technische beschrij
ving van de plannen en een zo nauwkeurig mogelijk vastgestelde begroting van de
exploitatie van de toeristische accommodatie na verwezenlijking van de plannen.
Terwijl het water steeds hoger komt, waden de kapitein en de schipper die naar de wal waren gegaan om hulp te halen, terug naar hun schip. De
reddingboot was toen al in aantocht
Wandelaars op het strand bij paal 15
konden zaterdagmorgen getuige zijn
van een spectaculaire reddingsactie van
de KNZHRM. In de nacht van vrijdag op
zaterdag was het zeiljacht Dorothea met
zeven opvarenden daar aan de grond
gelopen. De uit Duitsland afkomstige
kapitein van het schip verklaarde dat
plotseling opkomende mist, een defect
kompas en niet functionerende boord-
lichten de oorzaken vormden van de
stranding. Toen het schip op het strand
was gezet is de kapitein op een fiets
naar Oudeschild gereden om daar de
havenmeester te waarschuwen. De ove
rige opvarenden bleven op het schip. De
havenmeester bracht de reddingmaat
schappij op de hoogte van de stranding.
Het Dleek toen het best te zijn het
gestrande plezierjacht zaterdagochtend
om half twaalf bij hoog water vlot te
trekken.
De reddingboot kwam om die tijd
inderdaad naar het gestande schip om
het vlot te trekken. Inmiddels stond er al
zoveel water dat de boot los kwam en
door de wind nog verder op het strand
dreigde te worden gezet Dit werd
voorkomen doordat de bemanning van
de zeilboot de motor starttte en deze op
volle kracht achteruit liet draaien. Door
een klein bootje van de KNZHRM werd
een lijn aan de voorkant van de gestran
de boot vastgemaakt en het ging er nu
eerst om het schip in goede positie te
trekken. Een zwaar karwei dat door het
kleine bootje niet alleen geklaard kon
worden. Uiteindelijk lukte het de grote
reddingboot het zeilschip in goede
positie te trekken. Bij het uiteindelijke
vlot trekken brak nog een keer de
reddingslijn, maar daarna werd het
zeilschip langzaam maar zeker over de
zandbank in volle zee getrokken. De
totale reddingsoperatie nam ruim een
half uur in beslag en trok veel belang
stellenden.
Het gestrande zeilschip was een
huurboot en heeft zijn thuishaven in
Stavoren. Men was op weg naar Ter
schelling toen men door de mist en de
materiële gebreken overvallen werd.
De Zeemeeuw het kleine reddingsvaartuig probeert een lijn over te brengen neer het gestrande
Nadat de kabel een keer gebroken was en „De Zeeleeuw "het niet alleen hod kunnen redden, trekken de belde schepen van de reddingsmaatschappij
het gestrande jacht over de sandbank heen naar de open zee. Het eind van een halfuur durende reddingsoperatie.
15. In de gelagkamer was het druk.
Zelfs degenen die anders meteen naar
huis gingen, bleven nu hangen. Ze
zouden het moeder wel uitleggen
Met Korsten en Cuvelier zat hij aan
het hoektafeltje dat de leden als bij
stilzwijgende afspraak voor hem reser-
seerden.
Ik begrijp jullie niet", zei Cuvelier
hoofdschuddend.
,Nou ja", kwam Korsten, „als u het
er niet mee eens bent, noem dan uw
bezwaren".
Ik heb maar één bezwaar", zei
Cuvelier, „en ik weet al vooruit, dat
niemand daar aandacht aan zal schen
ken. Maar let op mijn woorden, meneer
Korsten, let op mijn woorden, Mark
man als dit gebeurt, dan is onze
harmonie daarna niet meer wat ze
geweest is".
„Hoe dat zo?" vroeg Gerard onge
makkelijk. En vaag gevoel van naderend
onheil ontwaakte bij hem.
„Ik kan dat niet zo precies zeggen, ik
voel het aan. Maar na dit concours gaat
er een andere wind waaien. En als ik me
niet vergis, zal die wind juist die mensen
wegwaaien, die bijna hun hele leven
voor de harmonie gegeven hebbenl"
„Nou", begon Korsten, „maar is dat
nu niet
Cuvelier stond op. Hij had op dat
moment iets van een profeet.
„Let op mijn woorden. En als het zo
ver is met jullie tweeën, dan zal ik alleen
maar kunnen zeggen: Ik heb je vooruit
gewaarschuwd".
HOOFDSTUK 8
„Apenpakkie"
Gerard Markman zat in zijn makkelijke
stoel te wachten, tot Jaap en Sita thuis
zouden komen, die met dat dagelijkse
weer een straatje om waren gegaan.
Het was goed wanneer een mens
eens even rustig ging zitten nadenken.
Het was nodig ook. Want de gebeurte
nissen waren weinig minder dan storm
achtig geweest.
Er was heel wat geharrewar geweest
om het plan van Arie Smits, een inter
nationaal concours te organiseren. Tal
van bezwaren waren gerezen, tal van
bezwaren ook waren overwonnen, le
dereen had medewerking toegezegd.
De een met geld, de ander met ambte
lijke tegemoetkoming, de burgerij had
zeer enthousiast gereageerd op het
plan, eventuele buitenlandse gasten te
huisvesten, en een klein bureau con
coursvoorbereiding was „buiten be
zwaar van 's lands schatkist" zoals de
burgemeester zei, gesticht op de sec
retarie. Jaap Baars was zo veel mogelijk
van zijn ambtelijk werk vrijgemaakt,
want hij was de secretaris geworden van
het organisatiecomité. De burgemeester
was er, zoals Gerard had gezien, meteen
enthousiast voor geweest, had, zoals
eveneens was voorzien, gaarne beloofd
de gasten op het raadhuis plechtig te
ontvangen en het concours te openen
met een rede in drie talen plus zijn
moedertaal, en dan kon het nog in het
Limburg ook. Maar dat hoefde niet per
sé. Heel wat inwoners van Vreehorst
leidden een dubbel leven. Ze deden hun
dagelijks werk, en daarnaast, maar ook
vaak daar tussendoor, en soms zelfs in
plaats daarvan, waren ze bezig voor het
concours.
Gelukkig zaten ze financieel heel
goed. Ze hadden subsidies gekregen, de
grote zakenmensen hadden heel royaal
in de buidel getast, de burgerij had
vrijwel zonder uitzondering ingetekend
op een lijst. De vraag was alleen
geweest: zouden ze komen?
En ze kwamen. Nederlandse korpsen
allereerst, korpsen uit de Zaanstreek en
uit Limburg, waar men van toeten en
blazen weet, een politiekapel met alles
d'r op en d'r an, een schutterijmuziek
korps nog twee jaar ouder dan de hon
derdjarige harmonie, korpsen van grote
fabrieken waar men niet op een paar
mille keek. Maar ook buitenlanders! Een
groot korps van een Engelse vliegtuig
fabriek, mijnwerkers uit de Roer met
struisveren en mijnwerkers uit de Bori-
nage met helmen, een grote fanfare uit
de buurt van Brussel, zelfs had Jaap
kans gezien een stel doedelzakken uit
Schotland over te laten komen. Op het
allerlaatste moment bleek een Ameri
kaanse schoolband, die juist in Europa
aan het omzwerven zou gaan, nog kans
te zien het concours „mee te nemen".
Er zat soms méér aan vast, want
sommige korpsen vroegen of er meteen
niet ergens anders nog concerten te
geven waren, zodat ze de reiskosten er
uit kregen, en Jaap Baars ontwikkelde
zich tot een amateur-impressario.
Het werk werd hem licht gemaakt,
doordat hij een prima assistente had in
de persoon van Sita. Meneer Tielens,
die zelf al vele jaren donateur was, gaf
graag zijn medewerking door zijn secre
taresse zo nu en dan af te staan, en
Jaap Baars had daartegen uiteraard
geen enkel bezwaar.
Gerard merkte dat het allemeel erg
meeviel. Het zwaarste zou komen tij
dens het concours, waar hij toch als
voorzitter allerlei verplichtingen zou
moeten vervullen, en hij was maar een
eenvoudige man. Die bezwaren werden
hem echter uit het hoofd gepraat. De
burgemeester beloofde de representa
tieve kant zoveel mogelijk waar te
nemen. Diverse zakenlieden, die hun
talen spraken, hadden er schik in tijdens
het concours hand- en spandiensten te
verlenen om een spraakverwarring te
voorkomen. Jongelui zagen hier een
pracht kans om schoolfrans of -duits op
te halen en boden zich graag aan als
gidsen en helpers. Het beproefde mid
del: het werk verdelen en opdragen aan
de geschikte mensen, bleek uitstekend
te werken.
Zelfs Cuvelier, de zwartkijker, had
nog geen reden gehad zijn sombere
profetieën te herhalen. Hij zei alleen
maar: „Het komt allemaal nog. Hierné.
Let op mijn woorden".
„Nou ja vader", stelde Sita Gerard
gerust, die toch wel een beetje bekom
merd was, „natuurlijk krijgt de goeie
man gelijk. De hele harmonie en alles
wat er aan vast zit, leeft momenteel
boven z'n temperatuur. Dan komt het
feest en stijgt de temperatuur tot
koortshitte. En daarna voelt de patiënt
zich een beetje katterig. Dan is alles
weer gewoon en dan krijg je natuurlijk
even de terugslag. Het kan niet alle
dagen zondag zijn. Maar die periode
kom je óók wel weer door"
Hij hoorde de jongelui aan de achter
deur praten. Blijkbaar brachten ze nog
iemand mee. Hij herkende de stem van
Arie Smits. Zijn huis, bedacht hij toch
niet zonder genoegen, was de laatste
tijd net een doorgangshuis, leder liep er
in en er uit.
En dat voor een oude man, die de
zeven kruisjes al gepasseerd was, en
dan nog zijn woning en centrum van
allerlei activiteit, en hij zelf er midden inl
Hij was altijd bang geweest, dat hij nog
eens als een nutteloze oude man aan de
kant zou staan. Het leek er niet opl
Hij begroette de binnenkomenden en
de heren gingen zitten.
„Hè ja Sita", vleide Jaap, „nou een
kop koffiel"
„Zie je wel", antwoordde Sita, „we
leven nog altijd in een mannenmaat
schappij. De heren zitten op d'r achter
ste, het meisje mag koffie maken".
„Niet omdat jij een vrouw bent",
omzeilde Jaap slim, „maar omdat jij het
het beste van ons allen kunt".
„Hahal" hoonde Sita, „spaar me je
smoesjes, Jacobus Baars. Dan moet
jullie het maar léren".
„Goed" zei Arie Smits, „ik wil het
wel leren. Zal ik je helpen, Sita?"
1 „Geen manvolk in de keuken" weer
de Sita af, „ik heb geen pottekijkers
nodig. Zie zelf maar dat je een vrouw op
de kop tikt, Arie, dan hoef je niet meer
bij andere meisjes in de keuken te
staan".
„O zo", zei Jaap met dreigende
wenkbrauwen, „wou jij mij mijn Sita
afpingelen, jochie?"
(wordt vervolgd)
FEUILLETON
door Tom Lodewijk.