Vierhonderd catamarans voor Ronde om Texei Spectaculaire redding bij paal 15 Krediet voor toeristische ondernemers Harmonie „Eensgezindheid Dip3oma-avond LH.N.O. Route Ronde van Texel Open huis muziekschool Schietoefeningen DINSDAG 10 JUNI 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Vierhonderd catamarans zullen het komende weekeinde mee doen aan de spectaculaire zeilrace Ronde om Texel. Dat is althans de conclusie die getrokken mag worden uit het aantal aanmeldin gen dat tot nu toe binnen is gekomen. Er hebben 260 boten gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot voorinschrijving en op grond daarvan mag verwacht worden dat de laatste week het aantal tot vierhonderd zal groeien. Veel inschrijvers wachten tot het laatste moment met zich op te geven. Een week voor de 14e juni, de datum waarop de race van start gaat, is het aantal boten op Westerslag verdubbeld door mensen die hun boten vooraf hebben gebracht en tot zaterdag op Texel blijven. Als de taxaties over het aantal deelne mende boten juist zijn, betekent dat, dat de Kustzeilvereniging Westerslag, die het evenement organiseert zaterdag zo'n duizend men$en zal mogen begroeten. Het is een hele opgave om te zorgen voor voldoende vaantjes, ronde certificaten en medailles, begeleidingsschepen en red dingsvaartuigen, Ook de fourage vergt de nodige organisatie. Er moeten 2000 broodjes worden gesmeerd, belegd en verpakt en ook zullen er vele liters soep voor de deelnemers worden gemaakt Tent Vrijdag begint de grote kennisma kingsbijeenkomst om acht uur 's avonds in een enorme tent die bij het Westerslag is opgezet. Het bandje Shandlin uit Delft zorgrt voor een muzikale omlijsting. Zaterdagmorgen om acht uur is de brief ing en om negen uur vindt de start plaats. Het startsein wordt gegeven door wed strijdleider Hans Janse en Martin van de Wal, vanaf twee gecharterde kotters. Het zijn de VE 244 van schipper Aad van der Knaap en de TX 38 van schipper Jac. Betsema Het huren van dergelijke grote schepen is mede dankzij de sponso ring van Pall Mall mogelijk geworden Vanaf het strand zullen de toeschou wers een onvergetelijk gezicht krijgen op de grote vloot catamarans. Om één uur 's middags zullen de eerste schepen door de finish gaan en om half vijf is de In het bijzijn van ouders, bestuur, leerkrachten en overig personeel wer den in het schoolgebouw aan de Haffel- derweg de diploma's uitgereikt aan de 41 geslaagden van het LHNO. De geslaagde meisjes werden toegesproken door de vice-voorzitster van het school bestuur, mevrouw De Leeuw-Bakker, en de directrice van de school, mevrouw 8rand. Naast het diploma kregen de meisjes ook een afscheidsboek met herinneringen aan de afgelopen school-' jaren. Aan het eind van de avond was er voor ieder leerling een persoonlijk ge dicht dat door enkele leerkrachten werd voorgedragen. De meisjes die het diploma behaalden zijn: Hanneke Bakker, Lieke Bakker, Cobi Boon, Dory Broekman, Dia Bugel, Bertina Coevert, Marijke Dijker, Liliane Gort, Ingrid Grootelaar, Miep van Haas trecht, Inge Keijser, Anneriet Keijzer, Marit Kikkert, Gerda Koper, Carolien van der Meer, Gea Mosk, Nelly Moens, Evelien Post, Anneke Rey, Saskia Roe per, Jacqueline Schade, Mieke Schoen maker, Karin van der Slikke, Annemiek Slot, Margret van der Star, Enna Stark, Conny Strating, Esther Terpstra, Saskia van der Vis, Wilma van der Vis, Hennie Vlaming, Jonnie Vlaming, Dorine de Vries, Willy Waayer, Anneriet Wessels, Annemiek Wieten, Coby Witte, Carla van Wijngaarden, Katinka de Zwart, Nancy Zijlstra en Jeanet Zijm. ujiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiyj Direct na de start om negen uur zijn de zeilers het eerst bij De Koog te zien. Ze worden daar E tussen half tien en half elf ver- wacht. Daarna ligt er een boei 1 onder de wal bij het Krimslag, waar ze tussen kwart voor tien en 1 kwart voor elf langs komen. De vuurtoren wordt tussen tien uur E en half twaalf gerond. Vandaar gaat het naar de V.C. Boei (bij De sCocksdorp) en dan passeert de 5 catamaran vloot tussen elf en één E het stuk tussen de Kaap en Oude- schild. Tussen twaalf en twee uur i E komen de boten langs het Hom- itje. Rekening houdend met een E i gemiddelde windkracht van 3 a 4 1 kunnen de eerste boten al om één E uur finishen. De felgekleurde zeilen van de E catamarans leveren een bijzonder schouwspel op en de kustzeil- 1 vereniging Westerslag meent dan E E ook dat amateurfotografen op deze dag hun hart op unnen halen. ÜÏIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMÏ prijsuitreiking in de feesttent op het Wes terslag. Transport Dat het transport voor de TESO een enorme klus zal worden, blijkt uit een eenvoudige rekensom. Een boot met een auto en een trailer is ongeveer tien meter lang. Als er vierhonderd boten komen levert dat een file van vier kilometer op. Verder beginnen dit weekeinde de Duitse vakanties en daarbij komt nog het gewone week- eindverkeer. De TESO zal dus een zware dobber krijgen om het ver voersaanbod te kunnen verwerken. De maatschappij heeft echter gega randeerd dat alle catamarans op tijd bij de start aanwezig zullen zijn. Deze week kunnen belangstellende kinderen en hun ouders in de muziek school kennis maken met alle instru menten waarop lessen worden verzorgd. Woensdag wordt tussen 14.30 en 18.00 uur les gegeven op koperblaas instrumenten, slagwerk, dwarsfluit, alt blokfluit, gitaar, viool en piano. Vrijdag tussen 15.30 en 18.00 uur op klarinet, saxofoon, accordeon, orgel, piano en gitaar. Deze dagen zijn in principe bedoeld voor leerlingen uit de speelklassen van de muziekschool, die na de zomer vakantie op een instrument mogen gaan spelen. Kinderen, die niet in deze klassen zitten zijn echter ook welkom. Op 11 en 12 juni a.s. wordt van 10 tot 22 uur te Breezanddijk geschoten. Voorwaarden voor het in aanmerking komen voor het krediet zijn dat de ondernemer kredietwaardig is, dat een kwart van de investering door hemzelf wordt gedaan, dat de bedrijfsuitoefe ning naar redelijke verwachting op deskundige wijze en naar goed koop- mansgebruik zal geschieden en dat verwacht mag worden dat het krediet bijdraagt tot het verkrijgen van bevredi gende bedrijfsresultaten. Het krediet wordt beslist niet verleend als blijkt dat de ondernemer zijn bedrijf zal uitoefe nen in strijd met wettelijke voorschrif ten, de ondernemer op een andere passende wijze in zijn behoefte aan geld kan voorzien of de minister van econoi- mische zaken van mening is dat het vestigen, uitbreiden of moderniseren van de toeristische inrichting van onvol doende toeristisch belang is. Hoogte Over de hoogte van het mogelijke krediet kan worden opgemerkt dat dit afhankelijk is van het bedrag dat de Nationale Investeringsbank in overeen stemming met de minister als passend beoordeelt. Kredieten worden verleend voor ten hoogste 25 jaar en de eerste aflossingstermijn vervalt niet voor het zesde jaar. Als een middenklassehotel wordt gemoderniseerd wordt een rente subsidie van 50% van de debetrente die de bank over het geleende bedrag berekent gegeven. Overigens zijn hier wel maxima aan gesteld. Onder een middenklassehotel verstaat de beschik king een hotel of motel dat na moderni sering ten minste tien voor gasten be stemde slaapplaatsen heeft en dat per tweepersoons kamer inclusief ontbijt, bediening en BTW, maar zonder toeris tenbelasting, een logiesprijs berekent tussen de f40, en de f90. Voorwaarden voor de kredietnemer zijn dat bij het aangaan van de overeen komst een zakelijke of persoonlijke zekerheid (pand hypotheek) moet stel len. Verder moet de kredietnemer een overzichtelijke bedrijfsadministratie voe ren en een eental gegevens omtrent zijn bedrijfsvoering verstrekken aan de Ne derlandse Investeringsbank. Ter financiering van het vestigen, uitbreiden of moderniseren van een toeristische inrichting of een gedeelte daarvan, kan aan een ondernemer een krediet worden verstrekt onder gedeeltelijke garantie van de Staat. Dat staat in de nieuwe Krediet beschikking toeristische accommodatie 1980 zoals die is samengesteld door het ministerie van economische zaken. De verlening van de kredieten, geschiedt na goedkeuring van de minister van economische zaken, door de Nationale Investe ringsbank N.V. De kredietaanvraag moet door de ondernemer ook bij deze bank worden ingediend. De aanvraag moet vergezeld gaan van een technische beschrij ving van de plannen en een zo nauwkeurig mogelijk vastgestelde begroting van de exploitatie van de toeristische accommodatie na verwezenlijking van de plannen. Terwijl het water steeds hoger komt, waden de kapitein en de schipper die naar de wal waren gegaan om hulp te halen, terug naar hun schip. De reddingboot was toen al in aantocht Wandelaars op het strand bij paal 15 konden zaterdagmorgen getuige zijn van een spectaculaire reddingsactie van de KNZHRM. In de nacht van vrijdag op zaterdag was het zeiljacht Dorothea met zeven opvarenden daar aan de grond gelopen. De uit Duitsland afkomstige kapitein van het schip verklaarde dat plotseling opkomende mist, een defect kompas en niet functionerende boord- lichten de oorzaken vormden van de stranding. Toen het schip op het strand was gezet is de kapitein op een fiets naar Oudeschild gereden om daar de havenmeester te waarschuwen. De ove rige opvarenden bleven op het schip. De havenmeester bracht de reddingmaat schappij op de hoogte van de stranding. Het Dleek toen het best te zijn het gestrande plezierjacht zaterdagochtend om half twaalf bij hoog water vlot te trekken. De reddingboot kwam om die tijd inderdaad naar het gestande schip om het vlot te trekken. Inmiddels stond er al zoveel water dat de boot los kwam en door de wind nog verder op het strand dreigde te worden gezet Dit werd voorkomen doordat de bemanning van de zeilboot de motor starttte en deze op volle kracht achteruit liet draaien. Door een klein bootje van de KNZHRM werd een lijn aan de voorkant van de gestran de boot vastgemaakt en het ging er nu eerst om het schip in goede positie te trekken. Een zwaar karwei dat door het kleine bootje niet alleen geklaard kon worden. Uiteindelijk lukte het de grote reddingboot het zeilschip in goede positie te trekken. Bij het uiteindelijke vlot trekken brak nog een keer de reddingslijn, maar daarna werd het zeilschip langzaam maar zeker over de zandbank in volle zee getrokken. De totale reddingsoperatie nam ruim een half uur in beslag en trok veel belang stellenden. Het gestrande zeilschip was een huurboot en heeft zijn thuishaven in Stavoren. Men was op weg naar Ter schelling toen men door de mist en de materiële gebreken overvallen werd. De Zeemeeuw het kleine reddingsvaartuig probeert een lijn over te brengen neer het gestrande Nadat de kabel een keer gebroken was en „De Zeeleeuw "het niet alleen hod kunnen redden, trekken de belde schepen van de reddingsmaatschappij het gestrande jacht over de sandbank heen naar de open zee. Het eind van een halfuur durende reddingsoperatie. 15. In de gelagkamer was het druk. Zelfs degenen die anders meteen naar huis gingen, bleven nu hangen. Ze zouden het moeder wel uitleggen Met Korsten en Cuvelier zat hij aan het hoektafeltje dat de leden als bij stilzwijgende afspraak voor hem reser- seerden. Ik begrijp jullie niet", zei Cuvelier hoofdschuddend. ,Nou ja", kwam Korsten, „als u het er niet mee eens bent, noem dan uw bezwaren". Ik heb maar één bezwaar", zei Cuvelier, „en ik weet al vooruit, dat niemand daar aandacht aan zal schen ken. Maar let op mijn woorden, meneer Korsten, let op mijn woorden, Mark man als dit gebeurt, dan is onze harmonie daarna niet meer wat ze geweest is". „Hoe dat zo?" vroeg Gerard onge makkelijk. En vaag gevoel van naderend onheil ontwaakte bij hem. „Ik kan dat niet zo precies zeggen, ik voel het aan. Maar na dit concours gaat er een andere wind waaien. En als ik me niet vergis, zal die wind juist die mensen wegwaaien, die bijna hun hele leven voor de harmonie gegeven hebbenl" „Nou", begon Korsten, „maar is dat nu niet Cuvelier stond op. Hij had op dat moment iets van een profeet. „Let op mijn woorden. En als het zo ver is met jullie tweeën, dan zal ik alleen maar kunnen zeggen: Ik heb je vooruit gewaarschuwd". HOOFDSTUK 8 „Apenpakkie" Gerard Markman zat in zijn makkelijke stoel te wachten, tot Jaap en Sita thuis zouden komen, die met dat dagelijkse weer een straatje om waren gegaan. Het was goed wanneer een mens eens even rustig ging zitten nadenken. Het was nodig ook. Want de gebeurte nissen waren weinig minder dan storm achtig geweest. Er was heel wat geharrewar geweest om het plan van Arie Smits, een inter nationaal concours te organiseren. Tal van bezwaren waren gerezen, tal van bezwaren ook waren overwonnen, le dereen had medewerking toegezegd. De een met geld, de ander met ambte lijke tegemoetkoming, de burgerij had zeer enthousiast gereageerd op het plan, eventuele buitenlandse gasten te huisvesten, en een klein bureau con coursvoorbereiding was „buiten be zwaar van 's lands schatkist" zoals de burgemeester zei, gesticht op de sec retarie. Jaap Baars was zo veel mogelijk van zijn ambtelijk werk vrijgemaakt, want hij was de secretaris geworden van het organisatiecomité. De burgemeester was er, zoals Gerard had gezien, meteen enthousiast voor geweest, had, zoals eveneens was voorzien, gaarne beloofd de gasten op het raadhuis plechtig te ontvangen en het concours te openen met een rede in drie talen plus zijn moedertaal, en dan kon het nog in het Limburg ook. Maar dat hoefde niet per sé. Heel wat inwoners van Vreehorst leidden een dubbel leven. Ze deden hun dagelijks werk, en daarnaast, maar ook vaak daar tussendoor, en soms zelfs in plaats daarvan, waren ze bezig voor het concours. Gelukkig zaten ze financieel heel goed. Ze hadden subsidies gekregen, de grote zakenmensen hadden heel royaal in de buidel getast, de burgerij had vrijwel zonder uitzondering ingetekend op een lijst. De vraag was alleen geweest: zouden ze komen? En ze kwamen. Nederlandse korpsen allereerst, korpsen uit de Zaanstreek en uit Limburg, waar men van toeten en blazen weet, een politiekapel met alles d'r op en d'r an, een schutterijmuziek korps nog twee jaar ouder dan de hon derdjarige harmonie, korpsen van grote fabrieken waar men niet op een paar mille keek. Maar ook buitenlanders! Een groot korps van een Engelse vliegtuig fabriek, mijnwerkers uit de Roer met struisveren en mijnwerkers uit de Bori- nage met helmen, een grote fanfare uit de buurt van Brussel, zelfs had Jaap kans gezien een stel doedelzakken uit Schotland over te laten komen. Op het allerlaatste moment bleek een Ameri kaanse schoolband, die juist in Europa aan het omzwerven zou gaan, nog kans te zien het concours „mee te nemen". Er zat soms méér aan vast, want sommige korpsen vroegen of er meteen niet ergens anders nog concerten te geven waren, zodat ze de reiskosten er uit kregen, en Jaap Baars ontwikkelde zich tot een amateur-impressario. Het werk werd hem licht gemaakt, doordat hij een prima assistente had in de persoon van Sita. Meneer Tielens, die zelf al vele jaren donateur was, gaf graag zijn medewerking door zijn secre taresse zo nu en dan af te staan, en Jaap Baars had daartegen uiteraard geen enkel bezwaar. Gerard merkte dat het allemeel erg meeviel. Het zwaarste zou komen tij dens het concours, waar hij toch als voorzitter allerlei verplichtingen zou moeten vervullen, en hij was maar een eenvoudige man. Die bezwaren werden hem echter uit het hoofd gepraat. De burgemeester beloofde de representa tieve kant zoveel mogelijk waar te nemen. Diverse zakenlieden, die hun talen spraken, hadden er schik in tijdens het concours hand- en spandiensten te verlenen om een spraakverwarring te voorkomen. Jongelui zagen hier een pracht kans om schoolfrans of -duits op te halen en boden zich graag aan als gidsen en helpers. Het beproefde mid del: het werk verdelen en opdragen aan de geschikte mensen, bleek uitstekend te werken. Zelfs Cuvelier, de zwartkijker, had nog geen reden gehad zijn sombere profetieën te herhalen. Hij zei alleen maar: „Het komt allemaal nog. Hierné. Let op mijn woorden". „Nou ja vader", stelde Sita Gerard gerust, die toch wel een beetje bekom merd was, „natuurlijk krijgt de goeie man gelijk. De hele harmonie en alles wat er aan vast zit, leeft momenteel boven z'n temperatuur. Dan komt het feest en stijgt de temperatuur tot koortshitte. En daarna voelt de patiënt zich een beetje katterig. Dan is alles weer gewoon en dan krijg je natuurlijk even de terugslag. Het kan niet alle dagen zondag zijn. Maar die periode kom je óók wel weer door" Hij hoorde de jongelui aan de achter deur praten. Blijkbaar brachten ze nog iemand mee. Hij herkende de stem van Arie Smits. Zijn huis, bedacht hij toch niet zonder genoegen, was de laatste tijd net een doorgangshuis, leder liep er in en er uit. En dat voor een oude man, die de zeven kruisjes al gepasseerd was, en dan nog zijn woning en centrum van allerlei activiteit, en hij zelf er midden inl Hij was altijd bang geweest, dat hij nog eens als een nutteloze oude man aan de kant zou staan. Het leek er niet opl Hij begroette de binnenkomenden en de heren gingen zitten. „Hè ja Sita", vleide Jaap, „nou een kop koffiel" „Zie je wel", antwoordde Sita, „we leven nog altijd in een mannenmaat schappij. De heren zitten op d'r achter ste, het meisje mag koffie maken". „Niet omdat jij een vrouw bent", omzeilde Jaap slim, „maar omdat jij het het beste van ons allen kunt". „Hahal" hoonde Sita, „spaar me je smoesjes, Jacobus Baars. Dan moet jullie het maar léren". „Goed" zei Arie Smits, „ik wil het wel leren. Zal ik je helpen, Sita?" 1 „Geen manvolk in de keuken" weer de Sita af, „ik heb geen pottekijkers nodig. Zie zelf maar dat je een vrouw op de kop tikt, Arie, dan hoef je niet meer bij andere meisjes in de keuken te staan". „O zo", zei Jaap met dreigende wenkbrauwen, „wou jij mij mijn Sita afpingelen, jochie?" (wordt vervolgd) FEUILLETON door Tom Lodewijk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 5