Cjroen 'wartsjexelsin het harL,
Honderdste kilometer
fietspad ingeluid
Molengat op rede van Texel
Protestdemonstratie
op zaterdag 5 juli
Commissaris De Wit op Texei
Voedingsbond verwacht
veel ioonvorderingen
in horeca
Bezichtiging
„Krassekeet
Lang verwacht, toch gekomen
Zaterdag a.s.
open dag
„Een goedkoop jaarabonnement voor
Texelaars.een haalbare kaart!"
jf *7?
Flowerstyling
Schuiling 1
v 2 bossen rozen
A voor/3,95 jr
VRIJDAG 20 JUNI 1980
93e JAARGANG NR. 9486
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228I 266
fen Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
den. Dat pad van Den Hoorn naar Den
Burg is echt erg belangrijk", eindigde
Lap zijn toespraak.
Het was hierop de beurt aan Jeroen
Rommets en Cindy Welboren van de
Drijverschool, die aan burgemeester
Engelvaart een kaartje van Texel met
alle fietspaden overhandigden. De over
handiging van het kaartje ging gepaard
met een gedicht, waarin de noodzaak
van een fietspad van Den Hoorn naar
Den Burg werd bewezen.
Informeel
Het is maar goed dat de commissa
ris en zijn vrouw beiden ervaren fiet
sers zijn, anders zouden ze bij het ver
schijnen van deze courant zeker last
hebben gehad van zadelpijn. Van Den
Hoorn ging het namelijk per fiets naar
De Koog alwaar in het Badhotel de
lunch werd gebruikt. Burgemeester
Engelvaart noemde de opening van het
nieuwe fietspad en het bezoek van de
commissaris heerlijk informeel". We
zullen geen prijsuitreiking houden van
de fietswedstrijd, maar iedereen die iets
wil zeggen, moet dat vooral doen. Ik
wil echter eerst een grove fout her
stellen, Toen de commissaris en zijn
vrouw op Texel aankwamen, wilden we
mevrouw De Wit een bloemetje aan
bieden. We kwamen toen pas tot de
conclusie dat het wat onprettig fietst
met zo'n bos bloemen in je hand".
Engelvaart overhandigde hierna alsnog
de bloemen aan mevrouw De Wit. De
burgemeester ging hierna kort in op de
ontwikkelingen rond het Texels fiets
padenplan. Hij roemde de samenwer
king tussen de verschillende instanties,
(Lees verder op pagina 5)
De Voedingsbond van de FNV ver
wacht het komend najaar veel loonna-
vorderingen in de horecasector. Die
verwachting is gebaseerd op de ervarin
gen van de bond tijdens de op 12 en 13
juni gehouden 'tour' langs alle horeca
gelegenheden op Texel. Tijdens de tour
werd aan alle horeca-ondernemers een
informatiebulletin verstrekt met de be
langrijkste rechten uit de horeca CAO.
De Voedingsbond schrijft over deze
actie: „De informatie werd door de
horecawerknemers zeer (door de werk
gevers minder) op prijs gesteld. Sommi
ge werknemers waren al eerder naar het
bureau voor rechtshulp in Den Helder
geweest, waar men weinig informatie
had over de horeca CAO. Men was blij
te weten waar men nu voor goede infor
matie terecht kon".
In de FNV nieuwsbrief wordt verder
gesteld dat ervaren werd dat veel
mensen bang zijn hun rechten bij hun
werkgever te claimen. „Dit uit angst
voor hun werkgever", wordt nog eens
ten overvloede benadrukt. De bond
vindt dat die angst echter geen reden
mag zijn om niet voor je rechten op te
komen.
„Met de betrokkenen is afgesproken
dat zij regelmatig hun gewerkte over
uren en uren op zondag zullen noteren.
Aan het eind van het seizoen zal de
Voedingsbond FNV dan een loonbere-
kening maken en zonodig een navorde
ring instellen. Het tekort ontvangen loon
blijft tot 5 jaar na afloop invorderbaar.
Door wekelijkse advertenties zullen de
horecawerknemers regelmatig op hun
rechten worden geattendeerd", aldus
de Voedingsbond.
In verband met de officiële ingebruik
stelling van het gemaal 'Krassekeet'
stelt het Waterschap Texel belangstel
lenden in de gelegenheid om het gemaal
zaterdag a.s. te bezichtigen. Men is
welkom tussen 11.00 en 17.00 uur. Het
hoofd van de technische dienst van het
waterschap, Ing. H. Ph. Vonk, en
machinist M. Witte zorgen voor rond
leiding en toelichting.
Het Krassekeetgemaal heeft in be
langrijke mate bijgedragen aan een
betere waterhuishouding van een groot
deel van Texel. De installatie werkt al
sedert 6 februari tot tevredenheid. De
kosten van dit miljoenenproject werden
voor 94% door het rijk gedragen.
Het Krassekeetgemaal is uitgerust
met twee Storkpompen met een capaci
teit van 125 kubieke meter water per
minuut. Ze worden aangedreven door
elektromotoren van 90 kW. Een bijzon
derheid van het gemaal is de zoutwater-
inlaat, waardoor het mogelijk is via een
retourleiding zeewater naar De Putten te
leiden zodat het bestaande brakwater
milieu, belangrijk voor de typische flora
en fauna aldaar, wordt gehandhaafd.
Hor oen enorme fietsbel en onder toeziend oog ven de Hoornder schooljeugd klingelde Ors. R. J. de WH het nieuwe ped open
oOjé, terugtrapremmen" en „Wanneer heb jij voor het laatst
gefietst?" Het waren zomaar wat opmerkingen die woensdag
ochtend op de veerhaven bij 't Horntje te beluisteren vielen
toen daar een enorm gezelschap het nieuwe fietspad tussen 't
«torntje en Den Hoorn beproefde. De belangstelling voor dit
nieuwe 3.300 meter lange fietspad werd veroorzaakt door het
feit dat hiermee tevens Texels honderdste kilometer fietspad
tot stand was gekomen. Een feit waarvoor commissaris van de
Koningin drs. R. J. de Wit graag naar Texel was gekomen. „We
fietsen bij ons in de omgeving van Alkmaar ook veel. De tocht
zal dus wel meevallen", zei de commissaris toen hij een huur-
fiets had uitgezocht en burgemeester Engelvaart hem behulp
zaam was bij het stellen van het zadel. Viel dus het fietsen voor
de heer De Wit en zijn vrouw wel mee, er waren duidelijk geno
digden die er meer moeite mee hadden. Onzeker slingerend en
verlegen lachend ging men op pad. Een valpartij aan het begin
van de Watermolenweg onderstreepte nog eens de onervaren
heid die vele op fietsgebied hadden. Maar daarna was men dan
ook bij het begin van het nieuwe fietspad en kon de commissa
ris de openingshandeling verrichten.
den. We wachten met smart op een
fietspad van Den Hoorn naar Den
Burg. Ik weet niet of dit het juiste
ogenblik is om over dat fietspad te be
ginnen. De commissaris, meneer De
Wit, is een fervent voetballiefhebber.
Een supporter van AZ. Ik kan me voor
stellen dat zijn hoofd na de smade
lijke nederlaag van het Nederlands Elf
tal niet helemaal staat naar een ver
zoek om wèèr een nieuw fietspad. Bij
mijn vader moest je vroeger ook niet om
iets zeuren als zijn beste koe net van
een stierkalf was bevallen", zei Lap.
„Toch waag ik het maar hier op in te
gaan. Als Zwartkruis zijn best doet,
wordt het Nederlands elftal misschien
in 1982 kampioen. Als Texel zijn best
doet is het misschien in 1982 de
kampioen op het gebied van fietspa-
Voor die opening hadden de
schoolkinderen van Den Hoorn iets
bijzonders bedacht. Bij het begin van
het nieuwe fietspad stond een
enorm fietsstuur met oen grote fiets
bel erop. Het idee was van de
kinderen en het stuk
openingsgereedschap was door de
dienst gemeentewerken in elkaar
geknutseld. De commissaris opende
het fietspad door met beide handen
de bel luid te laten rinkelen. De
schoolkinderen van Den Hoorn
waren bij deze handeling aanwezig
en ondersteunden één en ander met
luid gejuich. Hierna reden ze op ver
sierde fietsen voor de officiële
genodigden uit. Het was een lange,
fleurige en door het mooie weer
TAXI-EN TROUWAUTOVERHUIJR
Wilh»lminalaan 4-6 d«n I
bijzonder goed geluimde stoet die
naar Den Hoorn trok. Vlak voor het
dorp stond een fraaie erepoort met
de tekst: „Den Hoom is blij met dit
fietspad, maar...." Verschillende
autoriteiten keken in de grasberm,
de achterkant van de erepoort en in
de lucht of ze het vervolg op deze
zin konden vinden. Dat vervolg bleef
echter duister totdat het gezelschap
in De Waldhoorn in Den Hoom arri
veerde. Terwijl koffie met een flink
stuk Hoomder Ring werd gepresen
teerd, voerde de voorzitter van de
dorpscommissie, de heer J. Lap het
woord. Hij zei dat met name in 't
Homtje veel jonge gezinnen met
kinderen wonen en dat die kinderen
allemaal van Den Hoom afhankelijk
zijn waar het schoolbezoek bptreft.
Het nieuwe fietspad is daarom
bijzonder belangrijk uit
veiligheidsoverwegingen. De
Watermolenweg wordt steeds
drukker en er wordt niet zelden be
hoorlijk hard gereden. Op grond van
deze gegevens hadden enkele
vaders ook al eens gevraagd of de
dorpscommissie er bij de verant
woordelijke instanties op wilde
hameren dat het fietspad er kwam.
„Het fietspad was eerst op de dijk
gepland, maar we zijn bijzonder blij
dat het er nu uiteindelijk is geko
men", zei Lap, die verder nog inging
op de toeristische waarde van het
fietspad. „Het loopt door een schit
terende omgeving. In de verte kun
je Den Hoom zien liggen. Het pad is
verder erg belangrijk voor mensen
die op de fiets naar de boot toerij
den", zei hij.
Toen kwam Lap bij de tekst die op de
erepoort had gestaan, „De Hoornders
zijn echter nog niet helemaal tevre-
Op zaterdag 5 juli, aanvang 10.00 uur zal in Den Burg een
grote protestdemonstratie worden gehouden om kracht bij te
zetten aan het streven naar een goedkoop Texelaars
abonnement voor de veerdienst Het is de bedoeling dat deze
demonstratie een massaal karakter krijgt en gepaard zal gaan
met veel landelijke publiciteit, waardoor met name de regering,
die tot dusver heeft geweigerd het nodige geld beschikbaar te
stellen, van gedachten zal veranderen.
Tot dusver is de actie voor dat
doel steeds gevoerd door de FNV-
afdeling Texel. De demonstratie op 5
juli gaat niet uit van het FNV maar
van een groep anderen, die uiteraard
wel met de FNV in kontakt staan om
te voorkomen dat de verschillende
akties elkaar schaden. In het kader
van de demonstratie zullen bij
diverse ministeries, kamercommis
sies, TESO en andere instanties
petities worden overhandigd. Het
eind van de actie op 5 juli moet een
spectaculair verloop krijgen; over de
aard daarvan bewaren de organisa
toren nog het stilzwijgen.
De Texelaars zullen huis aan huis een
oproep ontvangen om aan de demon
stratie mee te doen. In deze oproep
wordt uitgelegd dat de Texelaars er
recht op hebben om tegen een redelijk
tarief naar en van het vasteland te
reizen. De tariefsvergelijking wordt
gemaakt met andere veerdiensten in
het land, zoals Ameland-Holwerd (jaar
abonnement 720, Schiermonnik-
oog-Lauwersoog (jaarabonnement
720, en Vlissingen-Breskens
(jaarabonnement 76,50). De
gemiddelde Texelaar maakt per jaar 26
keer van de boot gebruik wat hem in
de huidige situatie op 780,60 komt te
staan. Door subsidie van Verkeer en
Waterstaat kan daar verandering in
komen.
Biljet I
De oproep is tevens een propaganda-
biljet. Wie het met de aktie eens is,
wordt verzocht dit voor het raam te
hangen. „Een goedkoop jaarabonne
ment voor Texelaars.... een haalbare
kaart!!"
In een perscommuniqué van de
actieleiding wordt de huidige situatie
vergeleken met het begin van deze
eeuw toen de Texelaars in het geweer
kwamen tegen de firma Bosman,
omdat zij de tarieven veel te hoog
vonden. Daaruit kwam TESO voort,
maar volgens het communiqué heeft
deze onderneming nu dezelfde status
als Bosman destijds. TESO maakt
winst om het bedrijf gezond te houden
zoals elke particuliere onderneming
daarnaar streeft. Maar TESO is tevens
een openbaar nuts- en vervoerbedrijf
en het is in Nederland heel gewoon,
dat deze niet meer zonder subsidies
werken.
Cirkelgang
Het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat wil TESO geen geld geven
omdat de ondeneming zonder verlies
draait. Daarin komt geen verandering
omdat een ander ministerie (Economi
sche Zaken) telkens goedkeurt dat de
tarieven worden verhoogd met percen
tages, die uitgaan boven het landelijke
gemiddelde. Geconstateerd wordt dat
sprake is van een uitzichtloze cirkel
gang en dat de Texelaars nu hun
geduld beginnen te verliezen. Vandaar
de aktie „om TESO en de verantwoor
delijke bewindslieden nogmaals met
hun neus op de feiten te drukken om
deze zo spoedig mogelijk te laten
besluiten tot invoering van een
goedkoop jaarabonnement". Door de
aktie worden tevens de kamerleden
gesteund, die zich al geruime tijd voor
deze zaak inspannen.
De nieuwe TESO dubbeldekker Mo
lengat" is gisteravond op de rede van
Texel aangekomen. Veel belangstellen
de Texelaars waren met hun auto naar
de veerhaven gereden om de veel
besproken en lang verwachte boot met
eigen ogen te aanschouwen. Vandaag
heeft de plechtige overdracht van de
boot plaatsgevonden. Het schip is hier
mee eigendom van de TESO geworden
en de komende tijd zal in het teken staan
van de bemanning vertrouwd maken
met het nieuwe schip. Naar verwacht
wordt zal de Molengat" in september
regelmatig diensten tussen Texel en
Den Helder gaan onderhouden. Wat
meteen opvalt als je het nieuwe schip
aan de horizon ziet verschijnen, is dat
het een stuk hoger is dan de bestaande
TESO-boten. Geen wonder natuurlijk
met dat extra autodek er op, maar het is
toch wel even wennen. Ook de rechte
vorm, in plaats van de bekende ronde
vorm van de ,,Texelstroom" en de
„Marsdiep"is iets waarvoor een aantal
mensen even met de ogen zal staan
knipperen.
Wat echter ook opviel was dat de
nieuwe boot enorm wendbaar is. Het
schip zou om half tien even passen in de
fuik van de haven van Den Helder en
moest daarvoor in goede positie ge
bracht worden. Met grote snelheid en
zonder veel moeite Het de kapitein het
schip even om zijn as draaien om die
goede positie te bereiken.
Mensen die de nieuwe boot van
binnen willen bekijken worden hiervoor
door de TESO uitgenodigd op vrijdag
middag van 2 tot 5 uur, op zaterdag van
10 tot half één en van twee tot vijf uur
en op zondag op dezelfde tijden als
zaterdag. Omdat TESO het bezoek een
beetje wil spreiden, zodat iedereen alles
goed kan zien en ook gelegenheid heeft
vragen te stellen moeten bezoekers van
tevoren een gratis toegangskaart halen
bijeen VVV-kantoor.
(Motrea) V