Cjroen 'wartsjexelsin het harL, Honderdste kilometer fietspad ingeluid Molengat op rede van Texel Protestdemonstratie op zaterdag 5 juli Commissaris De Wit op Texei Voedingsbond verwacht veel ioonvorderingen in horeca Bezichtiging „Krassekeet Lang verwacht, toch gekomen Zaterdag a.s. open dag „Een goedkoop jaarabonnement voor Texelaars.een haalbare kaart!" jf *7? Flowerstyling Schuiling 1 v 2 bossen rozen A voor/3,95 jr VRIJDAG 20 JUNI 1980 93e JAARGANG NR. 9486 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228I 266 fen Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso: los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. den. Dat pad van Den Hoorn naar Den Burg is echt erg belangrijk", eindigde Lap zijn toespraak. Het was hierop de beurt aan Jeroen Rommets en Cindy Welboren van de Drijverschool, die aan burgemeester Engelvaart een kaartje van Texel met alle fietspaden overhandigden. De over handiging van het kaartje ging gepaard met een gedicht, waarin de noodzaak van een fietspad van Den Hoorn naar Den Burg werd bewezen. Informeel Het is maar goed dat de commissa ris en zijn vrouw beiden ervaren fiet sers zijn, anders zouden ze bij het ver schijnen van deze courant zeker last hebben gehad van zadelpijn. Van Den Hoorn ging het namelijk per fiets naar De Koog alwaar in het Badhotel de lunch werd gebruikt. Burgemeester Engelvaart noemde de opening van het nieuwe fietspad en het bezoek van de commissaris heerlijk informeel". We zullen geen prijsuitreiking houden van de fietswedstrijd, maar iedereen die iets wil zeggen, moet dat vooral doen. Ik wil echter eerst een grove fout her stellen, Toen de commissaris en zijn vrouw op Texel aankwamen, wilden we mevrouw De Wit een bloemetje aan bieden. We kwamen toen pas tot de conclusie dat het wat onprettig fietst met zo'n bos bloemen in je hand". Engelvaart overhandigde hierna alsnog de bloemen aan mevrouw De Wit. De burgemeester ging hierna kort in op de ontwikkelingen rond het Texels fiets padenplan. Hij roemde de samenwer king tussen de verschillende instanties, (Lees verder op pagina 5) De Voedingsbond van de FNV ver wacht het komend najaar veel loonna- vorderingen in de horecasector. Die verwachting is gebaseerd op de ervarin gen van de bond tijdens de op 12 en 13 juni gehouden 'tour' langs alle horeca gelegenheden op Texel. Tijdens de tour werd aan alle horeca-ondernemers een informatiebulletin verstrekt met de be langrijkste rechten uit de horeca CAO. De Voedingsbond schrijft over deze actie: „De informatie werd door de horecawerknemers zeer (door de werk gevers minder) op prijs gesteld. Sommi ge werknemers waren al eerder naar het bureau voor rechtshulp in Den Helder geweest, waar men weinig informatie had over de horeca CAO. Men was blij te weten waar men nu voor goede infor matie terecht kon". In de FNV nieuwsbrief wordt verder gesteld dat ervaren werd dat veel mensen bang zijn hun rechten bij hun werkgever te claimen. „Dit uit angst voor hun werkgever", wordt nog eens ten overvloede benadrukt. De bond vindt dat die angst echter geen reden mag zijn om niet voor je rechten op te komen. „Met de betrokkenen is afgesproken dat zij regelmatig hun gewerkte over uren en uren op zondag zullen noteren. Aan het eind van het seizoen zal de Voedingsbond FNV dan een loonbere- kening maken en zonodig een navorde ring instellen. Het tekort ontvangen loon blijft tot 5 jaar na afloop invorderbaar. Door wekelijkse advertenties zullen de horecawerknemers regelmatig op hun rechten worden geattendeerd", aldus de Voedingsbond. In verband met de officiële ingebruik stelling van het gemaal 'Krassekeet' stelt het Waterschap Texel belangstel lenden in de gelegenheid om het gemaal zaterdag a.s. te bezichtigen. Men is welkom tussen 11.00 en 17.00 uur. Het hoofd van de technische dienst van het waterschap, Ing. H. Ph. Vonk, en machinist M. Witte zorgen voor rond leiding en toelichting. Het Krassekeetgemaal heeft in be langrijke mate bijgedragen aan een betere waterhuishouding van een groot deel van Texel. De installatie werkt al sedert 6 februari tot tevredenheid. De kosten van dit miljoenenproject werden voor 94% door het rijk gedragen. Het Krassekeetgemaal is uitgerust met twee Storkpompen met een capaci teit van 125 kubieke meter water per minuut. Ze worden aangedreven door elektromotoren van 90 kW. Een bijzon derheid van het gemaal is de zoutwater- inlaat, waardoor het mogelijk is via een retourleiding zeewater naar De Putten te leiden zodat het bestaande brakwater milieu, belangrijk voor de typische flora en fauna aldaar, wordt gehandhaafd. Hor oen enorme fietsbel en onder toeziend oog ven de Hoornder schooljeugd klingelde Ors. R. J. de WH het nieuwe ped open oOjé, terugtrapremmen" en „Wanneer heb jij voor het laatst gefietst?" Het waren zomaar wat opmerkingen die woensdag ochtend op de veerhaven bij 't Horntje te beluisteren vielen toen daar een enorm gezelschap het nieuwe fietspad tussen 't «torntje en Den Hoorn beproefde. De belangstelling voor dit nieuwe 3.300 meter lange fietspad werd veroorzaakt door het feit dat hiermee tevens Texels honderdste kilometer fietspad tot stand was gekomen. Een feit waarvoor commissaris van de Koningin drs. R. J. de Wit graag naar Texel was gekomen. „We fietsen bij ons in de omgeving van Alkmaar ook veel. De tocht zal dus wel meevallen", zei de commissaris toen hij een huur- fiets had uitgezocht en burgemeester Engelvaart hem behulp zaam was bij het stellen van het zadel. Viel dus het fietsen voor de heer De Wit en zijn vrouw wel mee, er waren duidelijk geno digden die er meer moeite mee hadden. Onzeker slingerend en verlegen lachend ging men op pad. Een valpartij aan het begin van de Watermolenweg onderstreepte nog eens de onervaren heid die vele op fietsgebied hadden. Maar daarna was men dan ook bij het begin van het nieuwe fietspad en kon de commissa ris de openingshandeling verrichten. den. We wachten met smart op een fietspad van Den Hoorn naar Den Burg. Ik weet niet of dit het juiste ogenblik is om over dat fietspad te be ginnen. De commissaris, meneer De Wit, is een fervent voetballiefhebber. Een supporter van AZ. Ik kan me voor stellen dat zijn hoofd na de smade lijke nederlaag van het Nederlands Elf tal niet helemaal staat naar een ver zoek om wèèr een nieuw fietspad. Bij mijn vader moest je vroeger ook niet om iets zeuren als zijn beste koe net van een stierkalf was bevallen", zei Lap. „Toch waag ik het maar hier op in te gaan. Als Zwartkruis zijn best doet, wordt het Nederlands elftal misschien in 1982 kampioen. Als Texel zijn best doet is het misschien in 1982 de kampioen op het gebied van fietspa- Voor die opening hadden de schoolkinderen van Den Hoorn iets bijzonders bedacht. Bij het begin van het nieuwe fietspad stond een enorm fietsstuur met oen grote fiets bel erop. Het idee was van de kinderen en het stuk openingsgereedschap was door de dienst gemeentewerken in elkaar geknutseld. De commissaris opende het fietspad door met beide handen de bel luid te laten rinkelen. De schoolkinderen van Den Hoorn waren bij deze handeling aanwezig en ondersteunden één en ander met luid gejuich. Hierna reden ze op ver sierde fietsen voor de officiële genodigden uit. Het was een lange, fleurige en door het mooie weer TAXI-EN TROUWAUTOVERHUIJR Wilh»lminalaan 4-6 d«n I bijzonder goed geluimde stoet die naar Den Hoorn trok. Vlak voor het dorp stond een fraaie erepoort met de tekst: „Den Hoom is blij met dit fietspad, maar...." Verschillende autoriteiten keken in de grasberm, de achterkant van de erepoort en in de lucht of ze het vervolg op deze zin konden vinden. Dat vervolg bleef echter duister totdat het gezelschap in De Waldhoorn in Den Hoom arri veerde. Terwijl koffie met een flink stuk Hoomder Ring werd gepresen teerd, voerde de voorzitter van de dorpscommissie, de heer J. Lap het woord. Hij zei dat met name in 't Homtje veel jonge gezinnen met kinderen wonen en dat die kinderen allemaal van Den Hoom afhankelijk zijn waar het schoolbezoek bptreft. Het nieuwe fietspad is daarom bijzonder belangrijk uit veiligheidsoverwegingen. De Watermolenweg wordt steeds drukker en er wordt niet zelden be hoorlijk hard gereden. Op grond van deze gegevens hadden enkele vaders ook al eens gevraagd of de dorpscommissie er bij de verant woordelijke instanties op wilde hameren dat het fietspad er kwam. „Het fietspad was eerst op de dijk gepland, maar we zijn bijzonder blij dat het er nu uiteindelijk is geko men", zei Lap, die verder nog inging op de toeristische waarde van het fietspad. „Het loopt door een schit terende omgeving. In de verte kun je Den Hoom zien liggen. Het pad is verder erg belangrijk voor mensen die op de fiets naar de boot toerij den", zei hij. Toen kwam Lap bij de tekst die op de erepoort had gestaan, „De Hoornders zijn echter nog niet helemaal tevre- Op zaterdag 5 juli, aanvang 10.00 uur zal in Den Burg een grote protestdemonstratie worden gehouden om kracht bij te zetten aan het streven naar een goedkoop Texelaars abonnement voor de veerdienst Het is de bedoeling dat deze demonstratie een massaal karakter krijgt en gepaard zal gaan met veel landelijke publiciteit, waardoor met name de regering, die tot dusver heeft geweigerd het nodige geld beschikbaar te stellen, van gedachten zal veranderen. Tot dusver is de actie voor dat doel steeds gevoerd door de FNV- afdeling Texel. De demonstratie op 5 juli gaat niet uit van het FNV maar van een groep anderen, die uiteraard wel met de FNV in kontakt staan om te voorkomen dat de verschillende akties elkaar schaden. In het kader van de demonstratie zullen bij diverse ministeries, kamercommis sies, TESO en andere instanties petities worden overhandigd. Het eind van de actie op 5 juli moet een spectaculair verloop krijgen; over de aard daarvan bewaren de organisa toren nog het stilzwijgen. De Texelaars zullen huis aan huis een oproep ontvangen om aan de demon stratie mee te doen. In deze oproep wordt uitgelegd dat de Texelaars er recht op hebben om tegen een redelijk tarief naar en van het vasteland te reizen. De tariefsvergelijking wordt gemaakt met andere veerdiensten in het land, zoals Ameland-Holwerd (jaar abonnement 720, Schiermonnik- oog-Lauwersoog (jaarabonnement 720, en Vlissingen-Breskens (jaarabonnement 76,50). De gemiddelde Texelaar maakt per jaar 26 keer van de boot gebruik wat hem in de huidige situatie op 780,60 komt te staan. Door subsidie van Verkeer en Waterstaat kan daar verandering in komen. Biljet I De oproep is tevens een propaganda- biljet. Wie het met de aktie eens is, wordt verzocht dit voor het raam te hangen. „Een goedkoop jaarabonne ment voor Texelaars.... een haalbare kaart!!" In een perscommuniqué van de actieleiding wordt de huidige situatie vergeleken met het begin van deze eeuw toen de Texelaars in het geweer kwamen tegen de firma Bosman, omdat zij de tarieven veel te hoog vonden. Daaruit kwam TESO voort, maar volgens het communiqué heeft deze onderneming nu dezelfde status als Bosman destijds. TESO maakt winst om het bedrijf gezond te houden zoals elke particuliere onderneming daarnaar streeft. Maar TESO is tevens een openbaar nuts- en vervoerbedrijf en het is in Nederland heel gewoon, dat deze niet meer zonder subsidies werken. Cirkelgang Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil TESO geen geld geven omdat de ondeneming zonder verlies draait. Daarin komt geen verandering omdat een ander ministerie (Economi sche Zaken) telkens goedkeurt dat de tarieven worden verhoogd met percen tages, die uitgaan boven het landelijke gemiddelde. Geconstateerd wordt dat sprake is van een uitzichtloze cirkel gang en dat de Texelaars nu hun geduld beginnen te verliezen. Vandaar de aktie „om TESO en de verantwoor delijke bewindslieden nogmaals met hun neus op de feiten te drukken om deze zo spoedig mogelijk te laten besluiten tot invoering van een goedkoop jaarabonnement". Door de aktie worden tevens de kamerleden gesteund, die zich al geruime tijd voor deze zaak inspannen. De nieuwe TESO dubbeldekker Mo lengat" is gisteravond op de rede van Texel aangekomen. Veel belangstellen de Texelaars waren met hun auto naar de veerhaven gereden om de veel besproken en lang verwachte boot met eigen ogen te aanschouwen. Vandaag heeft de plechtige overdracht van de boot plaatsgevonden. Het schip is hier mee eigendom van de TESO geworden en de komende tijd zal in het teken staan van de bemanning vertrouwd maken met het nieuwe schip. Naar verwacht wordt zal de Molengat" in september regelmatig diensten tussen Texel en Den Helder gaan onderhouden. Wat meteen opvalt als je het nieuwe schip aan de horizon ziet verschijnen, is dat het een stuk hoger is dan de bestaande TESO-boten. Geen wonder natuurlijk met dat extra autodek er op, maar het is toch wel even wennen. Ook de rechte vorm, in plaats van de bekende ronde vorm van de ,,Texelstroom" en de „Marsdiep"is iets waarvoor een aantal mensen even met de ogen zal staan knipperen. Wat echter ook opviel was dat de nieuwe boot enorm wendbaar is. Het schip zou om half tien even passen in de fuik van de haven van Den Helder en moest daarvoor in goede positie ge bracht worden. Met grote snelheid en zonder veel moeite Het de kapitein het schip even om zijn as draaien om die goede positie te bereiken. Mensen die de nieuwe boot van binnen willen bekijken worden hiervoor door de TESO uitgenodigd op vrijdag middag van 2 tot 5 uur, op zaterdag van 10 tot half één en van twee tot vijf uur en op zondag op dezelfde tijden als zaterdag. Omdat TESO het bezoek een beetje wil spreiden, zodat iedereen alles goed kan zien en ook gelegenheid heeft vragen te stellen moeten bezoekers van tevoren een gratis toegangskaart halen bijeen VVV-kantoor. (Motrea) V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1