'Groen c2wavtsJ'exeh in het Kamerlid Roe/s bij demonstratie: „TESO kan gerust wat zeggenschap afstaan" Cor van Santen wint schapenmeikwedstrijd w y m - - 1 5 TEXEL MOET ZELF ZORGEN VOOR DE „HISTORISCHE OORZAKEN -V V f Groen-Zwari Bang&Olufsen m Flowerstyling 7 Schuiling 'n bak gemengde 7 perkplanten 7 GRATIS. 7 "- Meisje (17) dood bij aanrijding Speel-o-theek gesloten -ff Polarisatie Geautoriseerd B&Odeater Jan Brouwer 93a JAARGANG NR. 9491 DINSDAG 8 JUL11980 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208^ Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. Als Teso een rijksbijdrage accepteert, waardoor het mogelijk is een goedkoop personenabonnement in te voeren, zal zij iets van haar zelfstandigheid moeten prijsgeven. TESO is daar altijd bijzonder tegen gekant geweest. Maar volgens het tweede kamerlid P. A. Roels van de PvdA is aan het afstaan van een stukje zelfstandigheid voor Texel geen enkel nadeel verbon den. In Zeeland, waar de veerdiensten helemaal in overheidshanden zijn, is de dienstverlening uitstekend en worden hoogstens klachten verno men omdat de oude boten niet tijdig door nieuwe worden vervangen. De heer Roels sprak (mede namens de andere kamerleden) zaterdag op het havenplein van 't Homtje tijdens de demonstratie die was georganiseerd om kracht bij te zetten aan het verlangen naar het goedkope Texelaarsabonnement en daardoor tot een soortgelijk systeen te komen als bij andere veerdiensten in het land. De veerdiensten op Ameland en Schiermonnikoog worden ook in belangrijke mate door het rijk gesteund. Een ambtenaar van Rijks waterstaat heeft onlangs verklaard dat dit het gevolg is van „historische oorzaken". Het kamerlid riep de Texelaars op ook voor een dergelijke historische ontwikkeling te zorgen en zag de demonstratie van zaterdag als het begin daarvan. De heer Roels maakte een vergelij king tussen het TESO-tarief en de tarieven voor de veren in Zeeland. Voor een bedrag dat men bij TESO voor twee of drie overtochten kwijt is, kan een inwoner van Zeeuws-Vlaanderen het hele jaar onbeperkt op en neer reizen, wel vijf keer per dag als hij daar zin in zou hebben. De exploitatiekosten van de Zeeuwse veren worden voor 60% door de overheid gedekt. Andere eilanden Naast TESO is Doeksen (die de dienst op Vlieland en Terschelling onderhoudt) de enige niet door het rijk gesubsidieerde vervoersmaatschappij in het land. Op Terschelling en Vlieland zit men dan ook met dezelfde problemen als op Texel en ook daar wordt aktie gevoerd. Te verwachten is dat op korte termijn tot samenwerking zal worden overgegaan. Bij de demonstratie van zaterdag was een afvaardiging van Vlie land present in de persoon van de wethouder P. Piekstra en het raadslid J, van Griensven. Laatstgenoemde voerde op de haven ook het woord waarbij bleek dat de Vlielander verlan gens verder gaan dan een rijksbijdrage. „Wij willen een rijksveer". Doeksen is in zijn tariefsbeleid overigens bijzonder vriendelijk voor de eilanders. Die betalen voor een persoonskaartje 75,30, terwijl de toerist 723,— moet neer tellen. Op Terschelling en Vlieland worden de hoge tarieven voor toeristen dan ook als bedreigend voor de eilan- delijke toeristenindustrie gezien, waar door de aktie voor een rijksveer met uniforme lage tarieven voor iedereen daar ook vanuit het bedrijfsleven wordt gesteund. Een andere situatie dus als op Texel. Van Griensven liet zich ook ontvallen dat de veerdienst van Texel heel wat beter functioneert dan op Vlieland en Terschelling. Daar vaart men nog met zijladingsschepen waarbij het er nogal tijdrovend en pri mitief toegaat. Bij aankoop van een bos*» bloemen Zolang de voorraad strekt. ?)_»•«- »r-^_» »*hi* Burgemeester J. A. Engelvaart liet in zijn toespraak uitkomen dat de Texe laars unaniem vóór het goedkope jaar abonnement zijn. De gemeenteraad heeft er zich voor uitgesproken en ook TESO heeft er geen bezwaar tegen. TESO kan het benodigde geld echter zelf niet vrijmaken, want er wordt geen echte winst gemaakt en het financiële beleid is uitsluitend gericht op het op lange termijn zo goed mogelijk onder houden van de veerdienst en op een zo snel en voordelig mogelijke verwerking van het vervoersaanbod. Het is de minister van Verkeer en Waterstaat, die het rijksgeld dat nodig is om een goed koop jaarabonnement mogelijk te Den Haag werd gehouden voor ver snelling van de dijkverzwaring was massaal, waardig en indrukwekkend. Ook de onverwachte boerendemon- stratie vorige week ter gelegenheid van het bezoek van Wallis de Vries heeft een prima indruk gemaakt. De burge meester waarschuwde dat met name met de veerdienst ,,een van onze kwetsbaarste zaken" niets zou mogen gebeuren. „Daar gelden ook rechten van anderen, daar moet je denken om de medewerkers van TESO die nu hun drukste dagen hebben en daar gelden onverbiddelijke regels van veiligheid." „Akkoord" De burgemeester bracht dank aan de directie en bestuur van TESO, waarmee inzake de demonstratie twee dagen tevoren een „akkoord" was be reikt. De onderneming had zich bereid getoond mee te werken aan het specta culaire slot van de demonstratie. Dat slot bestond uit een gratis overtocht (en terug) van maximaal 400 demon- maken, hardnekkig weigert ondanks de politieke druk van kamerleden van PvdA, CDA en WD, die hierover her haaldelijk vragen hebben gesteld. Argu ment van de minister is dat geen geld beschikbaar wordt gesteld voor ver voersondernemingen die zichzelf kun nen bedruipen, een situatie die blijft voortbestaan omdat de minister van economische zaken telkens akkoord gaat met de aanzienlijke tariefsverho gingen, die nodig zijn om de exploitatie bij TESO sluitend te houden. Het is deze vicieuse cirkel die doorbroken moet worden. De burgemeester zei dat de verbinding Texel-vasteland kan worden gezien als een stukje rijksweg voor de instandhouding waarvan het rijk wel degelijk medeverantwoordelijk heid draagt. Optimisme De heer Engelvaart putte optimisme over het welslagen van de aktie uit het feit, dat Vlieland en Terschelling ook een beroep op Den Haag hebben gedaan en dat de vaste commissie voor verkeer en waterstaat de minister heeft gevraagd een nota uit te bren gen over de zoutwater-oeververbin dingen. Het Kamerlid Scherhuizen heeft de minister onlangs zelfs gevraagd alvast een half miljoen te ramen voor de veerdienst op Vlieland en Terschelling. „Je zou zeggen, in de Tweede Kamer zit het wel goed voor deze aktie". Engelvaart kondigde aan dat hij zijn aandeel in de aktie zal leveren door kontakt op te nemen met zijn colle ga's van Vlieland en Terschelling met het doel uit de verschillende aktiegroepen een door de plaatselijke overheden gesteunde werkgroep te vormen. Deze werk groep zou samen met de kamerle den in Den Haag moeten proberen uit te zoeken wat nu eigenlijk de voorwaarden zijn die de minister aan subsidieverstrekking verbindt Ook de betrokken vervoersondernemin gen zouden moeten meedenken. De burgemeester legde uit dat hij niet was ingegaan op het verzoek van de aktievoerders om in de demon stratie mee te lopen of te fietsen. De reden was dat hij als hoofd van de politie tevens verantwoordelijk was voor de openbare orde en dus tijdens de demonstratie een betrekkelijk objek- tieve rol moest spelen. Tegen het voeren van het woord tijdens de demonstratie had hij geen bezwaar want het doel van de aktie is niet om streden. Overigens zei de burgemeester met klem erop te rekenen dat de demonstratie ordelijk en volgens de af spraken zou verlopen, in overeenstem ming met de inmiddels gevestigde Texelse traditie. De aktie die enkele jaren geleden in stranten die daarbij gebruik maakten van een voor deze gelegenheid door het organisatiecomité uitgegeven „jaar abonnement" van „Texels eigen door- stroomonderneming". Naast een verzoek om zich aan de aanwijzingen van de aktieleiding te houden stond op dit kaartje vermeld: „Dit abonnement geeft houder, ondanks dat door de overheid nog geen subsidies hiervoor zijn verstrekt, op 5 juli 1980 toch recht op een retour Texel-Den Helder v.v." Ook de personenvervoerscondities van het Nederlands Binnenvaartbureau op de achterkant van het kaartie ontbraken niet. De niet zo grote deel name aan de demonstratie had in ieder geval als voordeel dat geen van de de monstranten die meewilden naar Den Helder, hoefde te worden teleurge steld. Maar voor het zover was diende zich op de haven nog een onver wachte extra spreker aan, de heer Frans Haarsma die adhesie aan de aktie kwam betuigen namens de Texelse WAO'ers. Hij bracht naar voren dat het vooral deze categorie is, die baat heeft bij een Texelaars abonnement. Want in verband met hun slechte gezondheid moeten zij zich regelmatig op het vasteland bij specialist of ziekenhuis vervoegen en het bootgeld dat met al die reisjes is gemoeid, is een pittige uit gave voor mensen die het over het algemeen met een minimuminko men moeten doen. Door het sturen van een telegram betuigde de FNV Noordholland sym pathie aan de demonstratie. „De FNV Noordholland wenst de bevolking van Texel veel succes met de aktie en de demonstratie op 5 juli voor billijke veertarieven J. R. Kerkhof, secr. FNV Noordholland". Het verzoek om een goedkoop Texe laarsabonnement was neergelegd in een zestal petities, bestemd voor res pectievelijk de minister van Verkeer en Waterstaat, de Minister vanEconomi sche Zaken, de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, de vaste kamercommissie voor Economische Zaken, Gedeputeerde Staten van Noordholland en TESO. De eerstgenoemde vier petities werden door Roels meegenomen naar Den Haag, het verzoek aan GS werd door het comitélid Anneke Schrama in de brievenbus op het haventerrein gedeponeerd en President-commissaris J. P. Kikkert van TESO was aanwezig om „zijn" petitie te aanvaarden. Spectaculair slot Met hun „jaarabonnementen" zwaaiend en leuzen roepend gingen de demonstranten ordelijk aan boord. Tot Den Helder voltrok alles zich volgens draaiboek maar daar bleek dat de ken nelijke vrees van TESO en de burge meester dat de demonstratie niet geheel volgens de afspraken zou worden uitgevoerd, gegrond was. Toen de demonstranten voor de terugreis naar Texel weer aan boord waren gegaan, lieten ze een beperkt aantal auto's de boot oprijden maar blokkeerden vervolgens het dek waar door andere auto's er niet meer opkon den. De wachtende automobilisten be grepen aanvankelijk niet wat er aan de hand was, maar spoedig konden ze dat opmaken uit het steeds harder gescan deerde „Klein en groot, goedkoop met de bootll" dat hen meer dan tien minu ten lang vanaf de autodek toegolfde. Afgezien van een enkeling die zijn on geduld door geclaxoneer liet blijken, namen de wachtenden het gelaten op. Ook de organisatoren van de aktie vonden deze afwijking van hun plan nen niet ernstig. Nadat een kwartier vertraging was ontstaan, liet de kapitein de klep dalen en de boot ver trok richting Texel, slechts voor 30% geladen. Nog meer De woordvoerders van het organi satiecomité maakten duidelijk dat het in de strijd om het goedkope Texelaarsabonnement niet bij deze demonstratie zal blijven. Afhankelijk van de reacties zullen verdere stap pen worden ondernomen. „U hoort nog van ons", zo werd gezegd. De 17-jarige Carta Zoetelief (van hoeve „Vredelust") werd zondagmiddag bij een ver keersongeluk op het kruispunt IMieuwlanderweg-Oude Dijkje zo ernstig gewond, dat zij kor te tijd later overleed. Het meisje kwam van het Oude Dijkje en wilde de Nieuwlanderweg overste ken om haar tocht over het fietspad te vervolgen. Ze heeft daarbij een nade rend Volkswagenbusje, bestuurd door een 27-jarige inwoner van Borculo, niet opgemerkt. Ze werd geschept en over een afstand van 37 meter meegevoerd. Arts en ambulance waren snel ter plaatse maar de hulp mocht niet meer baten. Van 7 juli tot 6 augustus is de Speel- o-theek in het Groene Kruis-gebouw gesloten. Daarna zijn de openingstijden weer als vanouds. i~>* r I Er was donderdag veel belangstelling voor het schapenmelken in Den Hoorn. Op het plein voor de supermarkt had zich ver voor half acht al behoorlijk wat volk verzameld om geen blik van dit onderdeel van de „Hoornder Donder dagen" te missen. De meeste mensen uit de grote stad weten dat melk uit de koe komt. Dat echter ook schapen voor een flinke beker melk kunnen zorgen, daar stonden velen raar van te kijken. Er werd door verschillende melkers gemolken en het had de organisatoren aardig geleken één en ander in wed strijdverband te doen. Het ging erom wie de meeste melk uit een aantal schapen kreeg en de heer Van Santen uit Eierland scoorde hier het best. Landbouwvoorlichter Koolhof fungeerde deze avond als commen tator en vertelde het aanwezige pu bliek wat er precies voorviel. Overigens deden de marktkraampjes in Den Hoorn goede zaken en heerste er een gemoedelijke en gezellige sfeer. De uit slag van het schapenmelken is als volgt: 1. C. L. van Santen, 2. René Com mandeur, 3. Nic Commandeur, 4. Wim Commandeur, 5. P. van Leeuwen, 6. J. van Maldegem, 7. Sjef Beers, 8. W. Bakker, Breenhoeve, 9. Jac. Lap, 10. Jo Zoetelief, 11. P. Hin, 12. Frans Bakker, 13. H. Witte. De Werkgroep Landschapszorg heeft schriftelijk protest aangetekend tegen het structuurschema luchtvaartter reinen. Dat is het goed recht van de werkgroep. Lang niet iedereen draagt het vliegveld een warm hart toe en de stijgende en dalende vliegtuigen veroor zaken een zekere mate van geluids hinder. Het is echter, bij welk protest men ook aantekent, wenselijk om de juiste verhoudingen in het oog te houden. In de inleiding van haar protest stelt de werkgroep: ,,Door het creeëren van steeds meer voorzieningen en evene menten lijkt er langzamerhand een soort publiek naar Texel te komen. Bk dorp heeft al bijna zijn eigen kunstmatige attractie 's: zogenaamde kunst- en an tiekmarkten, rommeltjesmarkten, bra derieën, 'Oosterend Present', 200 jaar haven Oudeschild', folkloremarkten, catamaranraces om het eiland, surf- scholen, autocross, enz., enz., terwijl er nog voortdurend vergaande plannen in de pers verschijnen zoals het stichten van een nationaal athletiekcentrum, het aanleggen van een kabelbaan enz. De natuurgebieden staan onder druk, maar voor al het waardevolle terrein buiten het prikkeldraad zijn de gevolgen ramp zalig: werkelijk overal treft men hard lopers, hardfietsers en autorijders aan, picknickers en clandestiene kampeer ders, al deze zaken veelal gepaard gaande met transistor- of ander lawaai, in elk geval rustverstoring. Tot zover het citaat. Het is dus nu duidelijk wat allemaal niet meer mag van de werkgroep landschapszorg. Fietsen, een feestje geven omdat je haven fwee- honderd jaar bestaat en trimmen. Tijdens het bezoek van staatssecretaris Wallis de Vries aan Texel liet Lieuwe Dijksen dezelfde geluiden horen in het Natuurrecreatiecentrum. Wat de werk groep kennelijk niet doorheeft, is dat met deze radicale en weinig tolerante houding een enorme polarisatie wordt bereikt. Overleg tussen milieugroepen en mensen die dagelijks moeten wonen en werken in een belangrijk natuur gebied is best mogelijk. Dat blijkt uit de ontwikkelingen op het gebied van de Waddenzee. Wanneer eilandbewoners wordt uitgelegd dat een bepaalde wet niet betekent dat men aan verorde ningen en bepalingen wordt vast genageld, dan zullen ze meer begrip krijgen voor een dergelijke bescher mende wet. Wat de werkgroep land schapszorg met haar radicale opvatting bereikt is dat bepaalde vooroordelen tegen milieubeschermers worden be vestigd. "Zie je wel, van die milieu beschermers mag er niets. Werken we ons rot om iets te doen aan het twee honderdjarig bestaan van de haven, krijg je nog een schop toe ook" of: "Nou mogen we ai niet eens meer hard lopen" Het zijn zomaar wat kreten die als reactie op het stuk van de werkgroep genoteerd kunnen worden en die ver woorden wat in feite al lange tijd over milieumensen wordt gedacht: Er móet van alles en er még niks. Het is alleen jammer dat de neiging bestaat de werkgroep landschapszorg op één hoop te gooien met alle andere milieugroepen. Wie de laatste jaarver gadering van de waddenvereniging be zocht weet dat daar gematigde geluiden klonken. Goed overleg met de eiland bewoners en zeker geen prikkeldraad- dictatuur, dat was de tendens die daar heerste. En ook staatssecretaris Wallis de Vries heeft zich tijdens zijn bezoek aan Texel gematigd uitgelaten. Resumerend kan worden gesteld dat de mening van de werkgroep land schapszorg niet representatief is voor milieugroepen in het algemeen. Het begrip is doorgedrongen dat milieu bescherming mét eilandbewoners en niet over de hoofden van de eiland bewoners heen kan geschieden. Men kan zich voorstellen dat de mening van de werkgroep landschapszorg, zoals die in de pers wordt verwoord, door de andere milieugroepen niet in dank wordt afgenomen. KL** 3 jaar garantie Koetebuurt 2 - Oosterend Tel. 02223-429/448

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1