Zweef vliegclub Texel blijft lessen geven Wegens bezuiniging Aanrijdingen Vernielingen en diefstal Te voet verder 200JAAR HAVEN OLDI SCHILD 1 PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 8 JULI 1980 Zondagmiddag vond in de Dorp straat in De Koog een aanrijdin plaats tussen een bestelauto en ee motor. De auto werd bestuurd ckx een 2Sjarige inwoner uit Utrecht e wilde op een gegeven moment link af slaan. Hij was achter wat te vi doorgereden, dus stopte hij en ree een stukje achteruit. Hierbij kwa hij in aanraking met de motor va - een 21-jarige inwoner uit Utree h Het spatbord en het voorwiel van d motor werden beschadigd. Ook bij garage Kaczor in de Keesorr laan gebeurde zondagmiddag ee kleine aanrijding. Een auto, die wer bestuurd door een 21-jarige inwone van Nieuwegein wilde linksaf slaan or te tanken. De achter hem rijdend Duitser had niet door dat hij snelhei minderde en reed achterop hem. E ontstond schade aan plaatwerk en lam pen. Een kop-staart-botsing voni eveneens plaats op de Pontweg bij d Keesomlaan. Een Duitser in de Aud remde af en werd achterop gereder door een Amsterdammer in een Mei cedes. Zaterdag heeft een Duitse jongema een ruit vernield van 't IJsbeertje in D Koog. De jongen verklaarde dat schade per ongeluk was ontstaan e toonde zich bereid de schade te ver goeden. Op zaterdagavond werden ver der vlaggen gestolen in de Kogerstraa in Den Burg. De schade bedraag f150, De vlaggen werden ontvreemr door de touwen waarmee deze vasi zaten los te snijden. Ze ware eigendom van de heer A. C. Mantje ui Oosterend. Zondag werden ook in 0 Cocksdorp drie vlaggen gestolen. verstrekken. Uiteindelijk werd deze kwestie in de Welzijnsstichting terugver wezen naar de commissie die over de subsidies beslist. Drijver zet een levensgroot vraag teken achter de bewering dat de club geen zweefvlieglessen meer geeft. Opgeleid De Sperber, die de zweefvliegclub op het ogenblik in haar bezit heeft Een motorzweefvliegtuig, dat zich er uitstekend voor leent om lessen mee te geven. De zweefvliegclub Texel heeft om financiële redenen de samenstel ling van haar vloot drastisch gewijzigd. De vier zweefvliegtuigen die de club in haar bezit had zijn verkocht of staan nog te koop en ook het motorvliegtuigje dat gebruikt werd om de zweefvliegtuigen de lucht in te trekken is verkocht. In plaats van de traditionele zweefvliegtuigen heeft de club nu de beschikking over twee zweefvliegtuigen met motor. De zweefvliegclub Texel heeft in haar bestaan sedert 1965 verschillende peri oden meegemaakt. Tot en met 1974 werd steeds goed gedraaid en kon een eigen vermogen worden opgebouwd. Hierna is er, voornamelijk door de sterk gestegen kosten van onder andere verzekering en rentelast een teruggang gekomen, waardoor het niet meer mogelijk was de kosten te dekken met de inkomsten. Daarbij kwam ook nog eens dat sinds 1976 niet langer gebruik gemaakt mocht worden van een startlier om de zweefvliegtuigen de lucht in te trekken. De lange kabel die bij zo'n lier behoort zou een te groot gevaar bete kenen voor de motorvliegtuigen en daarom moesten de zweefvliegtuigen vanaf 1976 door een motorvliegtuigje omhoog getrokken worden. Een derge lijke manier van starten betekende voor de zweefvliegclub een verdubbeling van startkosten. Door deze oorzaken raakte het 'vermogen' van de zweefvliegclub op. zweefvllegvermogen heeft dat niet onder doet voor motorloze zweefvlieg tuigen. De zweefvliegclub Texel noemt als voordeel van het motorzweefvliegen dat de leden nu onafhankelijk en op een moment dat hen uitkomt, kunnen gaan vliegen. Een probleem is gelegen in het verlengen van het zweefvliegbewijs als men alleen motorzweefvlieguren heeft. Ook de leden die nog in opleiding zijn en nog geen zweefvliegbewijs hebben mo gen niet solovliegen op een motor zwever. Er is contact opgenomen met de Rijksluchtvaartdienst om een en ander nader te bezien. Dit contact heeft er reeds toe geleid dat er een andere regeling voor het verlengen van het zweefvliegbewijs is gekomen waardoor die problemen reeds zijn opgelost. Van de vier gewone zweefvliegtuigen die de club in haar bezit had zijn er al twee verkocht. Eentje naar de Groninger studenten Aeroclub en de ander naar Salland. Sperber een registratieteken heeft dat uit cijfers bestaat. Zweefvliegtuigen worden met cijfers geregistreerd, motorvliegtuigen met letters. Het is dus een echt zweefvliegtuig." Wel zullen alle leden van de zweef vliegclub een aantekening in hun zweef vliegbewijs moeten krijgen dat ze met een motorzweefvliegtuig de lucht in mogen. Hiervoor is het nodig dat men 10 sololandingen, 5 motorzweefvlieg uren en een 'overlandvlucht' naar een ander vliegveld achter de rug heeft. Drijver heeft echter het gevoel dat dit voor de leden van de zweefvliegclub weinig problemen met zich meebrengt. "Het starten achter het Piper motor vliegtuig was al een soort motorstart. Voor de rest verandert er eigenlijk weinig."' Een niet geheel onbelangrijke bijkom stigheid bij de zweefvliegerij is de subsidie die van gemeentewege wordt verstrekt. Bij de Welzijnsstichting zitten sommigen al geruime tijd aan te hikken tegen het vrij forse bedrag dat voor een vrij beperkt aantal liefhebbers voor de sport wordt uitgetrokken. Tijdens de laatste vergadering van deze stichting grepen deze leden het gerucht dat de zweefvliegclub Texel geen lessen voor jeugdigen zou kunnen verzorgen aan als argument om geen subsidie meer te "In het verleden, toen wij lessen gaven in gewone zeefvliegtuigen, had dat geen duidelijke groei van de zweef vliegclub Texel tot gevolg. Als we lessen hadden gegeven en iemand behaalde zijn zweefvliegbewijs, was net zo'n beetje de tijd aangebroken dat hij zich buiten Texel ging vestigen. We hebben in de afgelopen vier vijf jaar verschillende mensen opgeleid. Die zijn echter voor het belangrijkste deel weer verdwenen. De resultaten voor de zweefvliegclub zijn dus minimaal. Als ze waren opgeleid gingen ze meestal bij een andere club op het vasteland 'vliegen. Bovendien namen de lessen erg veel tijd in beslag. Texelaars die opge leid wilden worden moesten vaak heel I lang wachten. Je moest dan zo'n beetje de hele dag aanwezig zijn om 2 3 lesvluchten van 12 S 15 minuten te kunnen maken. Dat is denk ik ook de reden waarom veel leden bedankten. Wij hopen nu, nadat de huidige leden overgelest zijn, dat deze leden weer terugkomen, zodat we weer een grotere kern van Texelse leden krijgen, mede doordat het contributiebedrag aanzien lijk lager zal worden." Door de efficiëntere werkwijze met de motorzweefvliegtuigen hoopt Drijver dat straks de lessen en het zweefvliegen goed gecombineerd worden. Juist het tweezitszweefvliegtuig RE 5 B Sperber is aangeschaft om de lessen te kunnen continueren. Zou de zweefvliegclub inderdaad het plan hebben opgevat om alleen nog maar leden aan te nemen die al kunnen vliegen, dan had net zo goed ckunnen worden overgegaan op de aanschaf van éénzitszweefvlieg- tuigen zoals de PIK-20E. Feit is wel dat men nog geen zweefvliegbewijs kan krijgen als men alleen nog maar motor zweefvlieguren achter de rug heeft. Texelaars kunnen dus op Texel een volledig zweefvliegopleiding krijgen in de RF 5 B Sperber, maar zullen voor hun zweefvliegbewijs op het vasteland een aantal uren moeten maken in gewone zweefvliegtuigen. Dat is in feite het enige ongemak dat ontstaat. Overigens is over deze kwestie overleg met de Rijksluchtvaartdienst. Tevens heeft de club goede relaties met de zweefvlieg club in Castricum. De gedachte gaat reeds op om vooral de eerste vlieguren te maken op Texel, omdat de mogelijk heden van lesgeven op de RF 5 B Sperber veel groter zijn en dan de zaak in Castricum af te ronden. Vernuftig Naast deze tweezitter krijgt de club de beschikking over een gehuurde PIK-20E. Dit is een eenzitsvliegtuig dat op de rug een propellormotortje heeft. Is het vliegtuig eenmaal op hoogte ge komen, dan klapt het motortje in en onderscheid de PIK-20E zich in niets meer van een gewoon zweefvliegtuig. De PIK-20E is een bijzonder vernuftig en schitterend toestel. Een vergelijking tus sen de PIK-20E en bestaande toestellen leert dat de nieuwe aanwinst van de zweefvliegclub fabelachtige zweefkwa- liteiten heeft. Een gewoon zweefvlietuig kan met een hoogteverlies van 1000 meter een glijvlucht maken van 28 tot 33 km., de heden ten dage in gebruik zijnde kunststofzweefvliegtuigen wel tot 40 km. De Sperber kan een glijvlucht van 28 km. maken en de PIK-20E een glijvlucht van 40 km., zonder gebruik van de motor te maken. Ondanks de motor zweven de beide toestellen dus zeer goed. Twee motorrijders uit Diemen moei ten de afgelopen week te voet verdi na een confrontatie met de politie. Vri dagavond werd een achttienjarig inwoner uit Diemen aangehouden, di zonder rijbewijs, met een vals kente kenbewijs en met valse kentekenplate zijn motor bestuurde. De motor werd i beslag genomen. Zaterdagavond wa het eveneens een achttienjarige ii woner uit Diemen, die zonder rijbewij rondtoerde. Ook hij moest te voet ver der. In 1974 was er nog sprake van een batig saldo van 71900,—, maar in 1979 was er een tekort van negenduizend gulden. In die periode werd het contri butiebedrag verdubbeld: van vierhon derd naar achthonderd gulden. Had men dit jaar kloppend willen draaien, dan was er een contributie van 71300, nodig geweest. Ledental Alsof deze problemen nog niet ge noeg waren, had de zweefvliegclub ook nog eens te kampen met een teruglopend ledental. In 1965 werd met ongeveer vijftien leden begonnen. Een getal dat in de loop der jaren toenam tot ongeveer 45. Aan het begin van dit jaar waren er echter nog een kleine 30 over, terwijl het aantal opzeggingen doorging. Als oorzaak van het ledental noemt de heer J. Drijver, penningmeester van de club, dat de zweefvliegclub vooral bij de oprichting veel jonge leden telde. Een groot aantal was scholier. Deze voor malige scholieren kunnen nu niet meer de tijd vrijmaken die nodig is om de club goed te laten draaien. Verder zijn velen buiten Texel gaan studeren of hebben ze werk op het vasteland gevonden. Door het teruglopend ledental moesten de vaste lasten door een steeds kleinere groep worden opgebracht. Al deze zaken waren voor de club aan leiding om tot een andere opzet te komen. De beste oplossing leek de vloot te vernieuwen, zodat een aantal vaste lasten kon worden teruggebracht. Sperber Aanvankelijk lag in de bedoeling om aan het eind van dit jaar een tweezits motor-zweefvliegtuig te kopen, maar heel toevallig liep de zweefvliegclub Texel tegen een gebruikte RF 5 B Sperber aan die dan ook werd aange schaft. Hiermee was een bedrag van 55 duizend gulden gemoeid. Tevens werd er een PIK-20E zweefvliegtuig gehuurd. Dit laatste is een eenzits zweefvliegtuig met een klein hulpmotortje dat een Driedagen kaarten Vanaf 12 juli kan iedereen zaterdag tussen 14.00 en 16.00 uur en woensdag avonds tussen 19.00 en 20.00 uur drie- dagenkaarten kopen in 't Skiltje. De kaarten kosten voor volwassenen 720,- en voor kinderen 710,-. Kinderen tot 12 jaar Beneden 4 jaar gratis toegang, mits onder geleide. Tijdens deze uren kan men ook stickers kopen voor de auto of fiets. Tijdens de feesten wordt enkele malen het dorp afgesloten. De Bouwstraat wordt niet afgesloten. De stickers dienen aan de stuurzijde van de voorruit van de auto geplakt te worden en bij fietsers onder het stuur. Lapjes Bij J. Schagen, de Ruyterstraat 70 kan men een zak lapjes afhalen voor het maken van vlaggetjes, na 16.30 uur. Feestkrant Mensen die zaterdag 28 juli feest- kranten willen verspreiden bij de boot in Den Helder kunnen zich opgeven bij Ruud Boom, tel. 2853 na 18.00 uur. -illlllllllllllllllllllllllllllllimililiiiiillllllliliiilllllllililllllllllllllllllllliliillilllllllllilillilllllllllllllllllllliiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiii Niet iedereen is het eens met het beleid ven het huidige kabinet en ook staat lang niet iedereen te s juichen bij het woord bezuiniging. Het korps rijkspolitie juichte zeker niet toen gisterochtend de krant s werd opengeslagen, in de bekende grote opmaak, een groot landelijk 2 ochtendblad eigen, werd gemeld dat in de uitgaven voor de rijkspo- S Utie drastisch gesndeid zal worden. g Met name de stijgende brandstof- prijzen zijn aanleiding voor deze maatregel. Het brandstofverbruik s moet met een kwart worden terug- gebracht en dat betekent dat de politie minder kilometers voor pa- trouille zal kunnen afleggen. Iets E dat sommigen ongetwijfeld met i vreugde zullen begroeten, maar dat 1 door de dinaren van Hermandad zelf zeer betreurd wordt. Volgens 5 de rijkspolitie worden de werkwijze en de inzetbaarheid van het korps s ernstig bedreigd door deze maatre gel. Drie Texelse wachtmeesters le klasse lieten het er niet bij zitten. Er werd een driezits tandem gehuurd en dra gingen de drie agenten door Den Burg. Eén en ander was be doeld als symbolische uitbeelding van hoe het korps rijkspolitie in de toekomst mogelijk zal moeten wer ken. Op de tandem snelheidsover treders achterna en op de tandem inbraken oplossen. Ongetwijfeld goed voor de lijn, maar weinig effi ciënt. In ieder geval waren de drie wachtmeesters al snel weer terug. Op een suggestie van de verslag gever om, teneinde hun actie kracht bij te zetten, even naar De Cocks dorp op en neer te fietsen gingen ze niet in. Het fietsende drietal be stond uit de heren Zeilstra en Blom en mevrouw Geusenbroek. Me vrouw Geusenbroek was de afgelo pen drie weken op Texel gedeta cheerd en gaat vandaag terug naar Heiloo. Ze heeft dus wel op bijzon der ludieke manier afscheid van het eiland genomen. Overigens was ze de eerste vrouwelijke agente die Texel gekend heeft. De PIK 20E, die de zweefvliegclub in het nejeer zei geen huren. Op hoogte gekomen klapt het kleine motortje (zie inzet) naar binnen toe en doet het vliegtuig in niets onder voor een gewoon zweefvliegtuig. Het grote voordeel is echter dat dit vliegtuig niet door een kar of een motorvliegtuig op hoogte hoeft te worden gebracht Geen motorclub Overigens is de zweefvliegclub Texel de eerste zweefvliegclub van Nederland die de stap neemt de bestaande vloot in te ruilen voor zelfstartende motor zweefvliegtuigen. De heer Drijver wijst er echter met klem op dat de eisen om te mogen vliegen met dit soort zweefvlieg tuigen geënt zijn op de gewone zweef vliegtuigen. "We willen er beslist geen motorclub van maken", zegt hij. "Dat blijkt wel uit het feit dat onze RF 5 B

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 2