Zweef vliegclub Texel
blijft lessen geven
Wegens
bezuiniging
Aanrijdingen
Vernielingen en
diefstal
Te voet verder
200JAAR
HAVEN OLDI SCHILD
1
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
DINSDAG 8 JULI 1980
Zondagmiddag vond in de Dorp
straat in De Koog een aanrijdin
plaats tussen een bestelauto en ee
motor. De auto werd bestuurd ckx
een 2Sjarige inwoner uit Utrecht e
wilde op een gegeven moment link
af slaan. Hij was achter wat te vi
doorgereden, dus stopte hij en ree
een stukje achteruit. Hierbij kwa
hij in aanraking met de motor va -
een 21-jarige inwoner uit Utree h
Het spatbord en het voorwiel van d
motor werden beschadigd.
Ook bij garage Kaczor in de Keesorr
laan gebeurde zondagmiddag ee
kleine aanrijding. Een auto, die wer
bestuurd door een 21-jarige inwone
van Nieuwegein wilde linksaf slaan or
te tanken. De achter hem rijdend
Duitser had niet door dat hij snelhei
minderde en reed achterop hem. E
ontstond schade aan plaatwerk en lam
pen.
Een kop-staart-botsing voni
eveneens plaats op de Pontweg bij d
Keesomlaan. Een Duitser in de Aud
remde af en werd achterop gereder
door een Amsterdammer in een Mei
cedes.
Zaterdag heeft een Duitse jongema
een ruit vernield van 't IJsbeertje in D
Koog. De jongen verklaarde dat
schade per ongeluk was ontstaan e
toonde zich bereid de schade te ver
goeden. Op zaterdagavond werden ver
der vlaggen gestolen in de Kogerstraa
in Den Burg. De schade bedraag
f150, De vlaggen werden ontvreemr
door de touwen waarmee deze vasi
zaten los te snijden. Ze ware
eigendom van de heer A. C. Mantje ui
Oosterend. Zondag werden ook in 0
Cocksdorp drie vlaggen gestolen.
verstrekken. Uiteindelijk werd deze
kwestie in de Welzijnsstichting terugver
wezen naar de commissie die over de
subsidies beslist.
Drijver zet een levensgroot vraag
teken achter de bewering dat de club
geen zweefvlieglessen meer geeft.
Opgeleid
De Sperber, die de zweefvliegclub op het ogenblik in haar bezit heeft Een motorzweefvliegtuig, dat zich er uitstekend voor leent om lessen mee
te geven.
De zweefvliegclub Texel heeft om financiële redenen de samenstel
ling van haar vloot drastisch gewijzigd. De vier zweefvliegtuigen die
de club in haar bezit had zijn verkocht of staan nog te koop en ook het
motorvliegtuigje dat gebruikt werd om de zweefvliegtuigen de lucht in
te trekken is verkocht. In plaats van de traditionele zweefvliegtuigen
heeft de club nu de beschikking over twee zweefvliegtuigen met
motor.
De zweefvliegclub Texel heeft in haar
bestaan sedert 1965 verschillende peri
oden meegemaakt. Tot en met 1974
werd steeds goed gedraaid en kon een
eigen vermogen worden opgebouwd.
Hierna is er, voornamelijk door de sterk
gestegen kosten van onder andere
verzekering en rentelast een teruggang
gekomen, waardoor het niet meer
mogelijk was de kosten te dekken met
de inkomsten. Daarbij kwam ook nog
eens dat sinds 1976 niet langer gebruik
gemaakt mocht worden van een startlier
om de zweefvliegtuigen de lucht in te
trekken. De lange kabel die bij zo'n lier
behoort zou een te groot gevaar bete
kenen voor de motorvliegtuigen en
daarom moesten de zweefvliegtuigen
vanaf 1976 door een motorvliegtuigje
omhoog getrokken worden. Een derge
lijke manier van starten betekende voor
de zweefvliegclub een verdubbeling van
startkosten. Door deze oorzaken raakte
het 'vermogen' van de zweefvliegclub
op.
zweefvllegvermogen heeft dat niet
onder doet voor motorloze zweefvlieg
tuigen.
De zweefvliegclub Texel noemt als
voordeel van het motorzweefvliegen dat
de leden nu onafhankelijk en op een
moment dat hen uitkomt, kunnen gaan
vliegen. Een probleem is gelegen in het
verlengen van het zweefvliegbewijs als
men alleen motorzweefvlieguren heeft.
Ook de leden die nog in opleiding zijn en
nog geen zweefvliegbewijs hebben mo
gen niet solovliegen op een motor
zwever. Er is contact opgenomen met
de Rijksluchtvaartdienst om een en ander
nader te bezien. Dit contact heeft er
reeds toe geleid dat er een andere
regeling voor het verlengen van het
zweefvliegbewijs is gekomen waardoor
die problemen reeds zijn opgelost. Van
de vier gewone zweefvliegtuigen die de
club in haar bezit had zijn er al twee
verkocht. Eentje naar de Groninger
studenten Aeroclub en de ander naar
Salland.
Sperber een registratieteken heeft dat
uit cijfers bestaat. Zweefvliegtuigen
worden met cijfers geregistreerd,
motorvliegtuigen met letters. Het is dus
een echt zweefvliegtuig."
Wel zullen alle leden van de zweef
vliegclub een aantekening in hun zweef
vliegbewijs moeten krijgen dat ze met
een motorzweefvliegtuig de lucht in
mogen. Hiervoor is het nodig dat men
10 sololandingen, 5 motorzweefvlieg
uren en een 'overlandvlucht' naar een
ander vliegveld achter de rug heeft.
Drijver heeft echter het gevoel dat dit
voor de leden van de zweefvliegclub
weinig problemen met zich meebrengt.
"Het starten achter het Piper motor
vliegtuig was al een soort motorstart.
Voor de rest verandert er eigenlijk
weinig."'
Een niet geheel onbelangrijke bijkom
stigheid bij de zweefvliegerij is de
subsidie die van gemeentewege wordt
verstrekt. Bij de Welzijnsstichting zitten
sommigen al geruime tijd aan te hikken
tegen het vrij forse bedrag dat voor een
vrij beperkt aantal liefhebbers voor de
sport wordt uitgetrokken. Tijdens de
laatste vergadering van deze stichting
grepen deze leden het gerucht dat de
zweefvliegclub Texel geen lessen voor
jeugdigen zou kunnen verzorgen aan als
argument om geen subsidie meer te
"In het verleden, toen wij lessen
gaven in gewone zeefvliegtuigen, had
dat geen duidelijke groei van de zweef
vliegclub Texel tot gevolg. Als we
lessen hadden gegeven en iemand
behaalde zijn zweefvliegbewijs, was net
zo'n beetje de tijd aangebroken dat hij
zich buiten Texel ging vestigen. We
hebben in de afgelopen vier vijf jaar
verschillende mensen opgeleid. Die zijn
echter voor het belangrijkste deel weer
verdwenen. De resultaten voor de
zweefvliegclub zijn dus minimaal. Als ze
waren opgeleid gingen ze meestal bij
een andere club op het vasteland
'vliegen. Bovendien namen de lessen erg
veel tijd in beslag. Texelaars die opge
leid wilden worden moesten vaak heel
I lang wachten. Je moest dan zo'n beetje
de hele dag aanwezig zijn om 2 3
lesvluchten van 12 S 15 minuten te
kunnen maken. Dat is denk ik ook de
reden waarom veel leden bedankten.
Wij hopen nu, nadat de huidige leden
overgelest zijn, dat deze leden weer
terugkomen, zodat we weer een grotere
kern van Texelse leden krijgen, mede
doordat het contributiebedrag aanzien
lijk lager zal worden."
Door de efficiëntere werkwijze met de
motorzweefvliegtuigen hoopt Drijver
dat straks de lessen en het zweefvliegen
goed gecombineerd worden. Juist het
tweezitszweefvliegtuig RE 5 B Sperber
is aangeschaft om de lessen te kunnen
continueren. Zou de zweefvliegclub
inderdaad het plan hebben opgevat om
alleen nog maar leden aan te nemen die
al kunnen vliegen, dan had net zo goed
ckunnen worden overgegaan
op de aanschaf van éénzitszweefvlieg-
tuigen zoals de PIK-20E. Feit is wel dat
men nog geen zweefvliegbewijs kan
krijgen als men alleen nog maar motor
zweefvlieguren achter de rug heeft.
Texelaars kunnen dus op Texel een
volledig zweefvliegopleiding krijgen in
de RF 5 B Sperber, maar zullen voor hun
zweefvliegbewijs op het vasteland een
aantal uren moeten maken in gewone
zweefvliegtuigen. Dat is in feite het
enige ongemak dat ontstaat. Overigens
is over deze kwestie overleg met de
Rijksluchtvaartdienst. Tevens heeft de
club goede relaties met de zweefvlieg
club in Castricum. De gedachte gaat
reeds op om vooral de eerste vlieguren
te maken op Texel, omdat de mogelijk
heden van lesgeven op de RF 5 B
Sperber veel groter zijn en dan de zaak
in Castricum af te ronden.
Vernuftig
Naast deze tweezitter krijgt de club de
beschikking over een gehuurde
PIK-20E. Dit is een eenzitsvliegtuig dat
op de rug een propellormotortje heeft. Is
het vliegtuig eenmaal op hoogte ge
komen, dan klapt het motortje in en
onderscheid de PIK-20E zich in niets
meer van een gewoon zweefvliegtuig.
De PIK-20E is een bijzonder vernuftig en
schitterend toestel. Een vergelijking tus
sen de PIK-20E en bestaande toestellen
leert dat de nieuwe aanwinst van de
zweefvliegclub fabelachtige zweefkwa-
liteiten heeft. Een gewoon zweefvlietuig
kan met een hoogteverlies van 1000
meter een glijvlucht maken van 28 tot 33
km., de heden ten dage in gebruik zijnde
kunststofzweefvliegtuigen wel tot 40
km. De Sperber kan een glijvlucht van
28 km. maken en de PIK-20E een
glijvlucht van 40 km., zonder gebruik
van de motor te maken. Ondanks de
motor zweven de beide toestellen dus
zeer goed.
Twee motorrijders uit Diemen moei
ten de afgelopen week te voet verdi
na een confrontatie met de politie. Vri
dagavond werd een achttienjarig
inwoner uit Diemen aangehouden, di
zonder rijbewijs, met een vals kente
kenbewijs en met valse kentekenplate
zijn motor bestuurde. De motor werd i
beslag genomen. Zaterdagavond wa
het eveneens een achttienjarige ii
woner uit Diemen, die zonder rijbewij
rondtoerde. Ook hij moest te voet ver
der.
In 1974 was er nog sprake van een
batig saldo van 71900,—, maar in 1979
was er een tekort van negenduizend
gulden. In die periode werd het contri
butiebedrag verdubbeld: van vierhon
derd naar achthonderd gulden. Had
men dit jaar kloppend willen draaien,
dan was er een contributie van 71300,
nodig geweest.
Ledental
Alsof deze problemen nog niet ge
noeg waren, had de zweefvliegclub ook
nog eens te kampen met een teruglopend
ledental. In 1965 werd met ongeveer
vijftien leden begonnen. Een getal dat in
de loop der jaren toenam tot ongeveer
45. Aan het begin van dit jaar waren er
echter nog een kleine 30 over, terwijl het
aantal opzeggingen doorging.
Als oorzaak van het ledental noemt de
heer J. Drijver, penningmeester van de
club, dat de zweefvliegclub vooral bij de
oprichting veel jonge leden telde. Een
groot aantal was scholier. Deze voor
malige scholieren kunnen nu niet meer
de tijd vrijmaken die nodig is om de club
goed te laten draaien. Verder zijn velen
buiten Texel gaan studeren of hebben
ze werk op het vasteland gevonden.
Door het teruglopend ledental
moesten de vaste lasten door een steeds
kleinere groep worden opgebracht. Al
deze zaken waren voor de club aan
leiding om tot een andere opzet te
komen. De beste oplossing leek de vloot
te vernieuwen, zodat een aantal vaste
lasten kon worden teruggebracht.
Sperber
Aanvankelijk lag in de bedoeling om
aan het eind van dit jaar een tweezits
motor-zweefvliegtuig te kopen, maar
heel toevallig liep de zweefvliegclub
Texel tegen een gebruikte RF 5 B
Sperber aan die dan ook werd aange
schaft. Hiermee was een bedrag van 55
duizend gulden gemoeid. Tevens werd
er een PIK-20E zweefvliegtuig gehuurd.
Dit laatste is een eenzits zweefvliegtuig
met een klein hulpmotortje dat een
Driedagen kaarten
Vanaf 12 juli kan iedereen zaterdag
tussen 14.00 en 16.00 uur en woensdag
avonds tussen 19.00 en 20.00 uur drie-
dagenkaarten kopen in 't Skiltje. De
kaarten kosten voor volwassenen 720,-
en voor kinderen 710,-. Kinderen tot 12
jaar Beneden 4 jaar gratis toegang,
mits onder geleide. Tijdens deze uren
kan men ook stickers kopen voor de
auto of fiets. Tijdens de feesten wordt
enkele malen het dorp afgesloten. De
Bouwstraat wordt niet afgesloten. De
stickers dienen aan de stuurzijde van de
voorruit van de auto geplakt te worden
en bij fietsers onder het stuur.
Lapjes
Bij J. Schagen, de Ruyterstraat 70
kan men een zak lapjes afhalen voor het
maken van vlaggetjes, na 16.30 uur.
Feestkrant
Mensen die zaterdag 28 juli feest-
kranten willen verspreiden bij de boot in
Den Helder kunnen zich opgeven bij
Ruud Boom, tel. 2853 na 18.00 uur.
-illlllllllllllllllllllllllllllllimililiiiiillllllliliiilllllllililllllllllllllllllllliliillilllllllllilillilllllllllllllllllllliiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiii
Niet iedereen is het eens met het
beleid ven het huidige kabinet en
ook staat lang niet iedereen te
s juichen bij het woord bezuiniging.
Het korps rijkspolitie juichte zeker
niet toen gisterochtend de krant
s werd opengeslagen, in de bekende
grote opmaak, een groot landelijk
2 ochtendblad eigen, werd gemeld
dat in de uitgaven voor de rijkspo-
S Utie drastisch gesndeid zal worden.
g Met name de stijgende brandstof-
prijzen zijn aanleiding voor deze
maatregel. Het brandstofverbruik
s moet met een kwart worden terug-
gebracht en dat betekent dat de
politie minder kilometers voor pa-
trouille zal kunnen afleggen. Iets
E dat sommigen ongetwijfeld met
i vreugde zullen begroeten, maar dat
1 door de dinaren van Hermandad
zelf zeer betreurd wordt. Volgens
5 de rijkspolitie worden de werkwijze
en de inzetbaarheid van het korps
s ernstig bedreigd door deze maatre
gel. Drie Texelse wachtmeesters le
klasse lieten het er niet bij zitten. Er
werd een driezits tandem gehuurd
en dra gingen de drie agenten door
Den Burg. Eén en ander was be
doeld als symbolische uitbeelding
van hoe het korps rijkspolitie in de
toekomst mogelijk zal moeten wer
ken. Op de tandem snelheidsover
treders achterna en op de tandem
inbraken oplossen. Ongetwijfeld
goed voor de lijn, maar weinig effi
ciënt. In ieder geval waren de drie
wachtmeesters al snel weer terug.
Op een suggestie van de verslag
gever om, teneinde hun actie kracht
bij te zetten, even naar De Cocks
dorp op en neer te fietsen gingen ze
niet in. Het fietsende drietal be
stond uit de heren Zeilstra en Blom
en mevrouw Geusenbroek. Me
vrouw Geusenbroek was de afgelo
pen drie weken op Texel gedeta
cheerd en gaat vandaag terug naar
Heiloo. Ze heeft dus wel op bijzon
der ludieke manier afscheid van het
eiland genomen. Overigens was ze
de eerste vrouwelijke agente die
Texel gekend heeft.
De PIK 20E, die de zweefvliegclub in het nejeer zei geen huren. Op hoogte gekomen klapt het kleine motortje (zie inzet) naar binnen toe en doet
het vliegtuig in niets onder voor een gewoon zweefvliegtuig. Het grote voordeel is echter dat dit vliegtuig niet door een kar of een
motorvliegtuig op hoogte hoeft te worden gebracht
Geen motorclub
Overigens is de zweefvliegclub Texel
de eerste zweefvliegclub van Nederland
die de stap neemt de bestaande vloot in
te ruilen voor zelfstartende motor
zweefvliegtuigen. De heer Drijver wijst
er echter met klem op dat de eisen om te
mogen vliegen met dit soort zweefvlieg
tuigen geënt zijn op de gewone zweef
vliegtuigen. "We willen er beslist geen
motorclub van maken", zegt hij. "Dat
blijkt wel uit het feit dat onze RF 5 B