Groen c2wartsjexels in het harL>
Aankoopcentrale Texel
en b.v. Keyser en Co.
gaan samen verder
BERMTOERISME
Drie Texelaars surf den
rondom Texel
Geen consequenties voor personeel
Last van stroming en warmte
Groen-Zwart
J
Mooie weer lokt
veel mensen
alsnog naar Texel
Te lang in de zon
Baldadigheid
Dieven aktief
op het strand
Technische
gebreken
Granaat gevonden
Marketing
Zonder remmen
Aanrijding
JAARGANG NR. 9497
DINSDAG 29 JULI 1980
dactie: Harry de Graaf Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208.
or advertenties, abonnementen, etc.:
igeveld Er De Rooy B.V.,
stbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
De B.V. Keijser en Co. en de Aankoopcentrale Texel zullen vanaf
ijdag 1 augustus samengaan. De B.V. Keijser en Co. is één der
idste particuliere handelsbedrijven in de agrarische sector. Het werd
het eind van de negentiende eeuw gesticht door de heer R. P.
;ijser. De Aankoopcentrale Texel is een voortzetting van de Coöpe-
tieve Aankoopverening Texel die in 1935 is gesticht. Het samengaan
idt plaats met een volledige overname van alle activiteiten van de
V. Keijser en Co. Ook zullen de bedrijfspanden in De Waal worden
ngekocht. De aanwezige machines, auto's, aanhangers en ander
erend goed zullen ook worden overgenomen. Het personeel is voor
it grootste deel in de gelegenheid om met behoud van verworven
chten in dienst te treden bij de Aankoopcentrale Texel. De nieuwe
imbinatie, met een omzet van ongeveer vijftien miljoen gulden is,
gezien van de TESO, het grootste bedrijf op Texel.
Nadat de komende maanden de oogst
afgehandeld zullen bestuur en direc-
waar nodig geholpen door deskun-
jen, zich buigen over te nemen
afregelen. De aanvoer, verwerking
de productie moet zo goed mogelijk
men te verlopen.
De aanleiding tot de bedrijfsovername
t in het feit dat op Texel activiteiten
t aanzien van landbouw en veehoude-
niet uitgebreid kunnen worden. De
inkoopcentrale Texel die zich op een
sed terrein heeft gespecialiseerd, zo
op het gebied van zaaigranen, con-
ictteelten met een eigen drogerij en
'er se aardolieproducten, heeft op
ze wijze haar omzet steeds kunnen
breiden. Het is echter zo dat handel in
sectoren veevoeders, meststoffen en
anen zich alleen kan handhaven als er
r jaar zoveel omzetvergroting bereikt
ardt, dat de kostenstijging daardoor
gengegaan kan worden. Op het eiland
xel zit een dergelijke omzetvergroting
niet in. Er zou dan een enorme
ncurrentie met anderen dienen te
trden gevoerd en dat geeft, zoals
Ai
Het warme weer van de laatste
dagen heeft veel vakantiegangers
alsnog doen besluiten naar Texel te
komen. De laatste dagen stonden
weer regelmatig rijen wachtende
auto's voor de TESO-boot en bij het
VVV-kantoor in Den Burg zijn per
manent twee of drie telefoonlijnen
bezet. Het lijkt er op dat Texel nog
een heel goed naseizoen krijgt.
VVV-directeur Dekker pakt enke
le lijsten van de bezettingsgraad van
de verschillende accommodaties en
het blijkt dan dat Texel er landelijk
gezien erg gunstig uitspringt. Hier
en daar is nog wel accommodatie
over maar verder dan enkele pro
centen van het totaal is de leeg
staande accommodatie niet. An
ders ligt dat op de Veluwe en in
Amsterdam waar de leegstand tien
tallen procenten van het totaal
bedraagt. Ook in vergelijking met
de andere Waddeneilanden springt
Texel er gunstig uit.
Kampeerders kunnen nog wel
een plek vinden op het Kogerstrand
of Loodsmansduin, maar op de
andere campings zal het echt zoe
ken worden. Er is een ontstellende
vraag naar logies met ontbijt. Per
dag komen daar wel zo'n honderd
aanvragen voor binnen. Ook voor
de huisjes en hotels bestaat goede
belangstelling. Dekker zegt dat veel
mensen die in Europa een verre
gende vakantie hebben gehad de
schade nog even komen inhalen op
Texel. Toch nog even een bruin
kleurtje halen aan het Texelse
strand. Overigens is er ook voor
september en de herfstvakantie al
flink geboekt.
De hotel-, wandel- en fietsarran-
gementen worden nu ook door
Holland International verkocht. Dat
betekent dat de reizen naar Texel
nu op zo'n 120 verkooppunten extra
worden verkocht.
enkele jaren geleden is aangetoond bij
de fusie van de Aankoopcentrale Texel
en de LTB, aanleiding tot verliezen bij
alle partijen.
Als de afnemers van de firma Keijser
en Co. hun producten bij de nieuwe
combinatie kopen kan een omzet wor
den bereikt die borg staat voor een
betere inkooppositie en een doelmatiger
aan- en afvoersanering van bepaalde
kosten. Verder zullen er verhoudings
gewijs kleinere handelvoorraden ont
staan. De grootste besparingen zullen al
vrij vlot realiseerbaar zijn.
Directie
De directie komt in handen van de
heer P. J. Stoepker, terwijl de heer J. J.
de Beurs als adjunct-directeur zal funge
ren. De Beurs zal zich tevens bezig
houden met de artikelengroepen vee
voedermiddelen en voergranen. Hij blijft
contactman van de huidige klanten van
de firma Keijser en Co. De vertegen
woordiging van de voormalige Keijser
en Co.-klanten ligt in handen van de
heer Zijm. Zijn verkoopmogelijkheden
liggen na de samenvoeging beter omdat
de Aankoopcentrale Texel enkele artike
len op de markt brengt die Keijser en
Co. niet voerde.
De positie van de Aankoopcentrale
Texel zal duidelijk kunnen groeien,
hoewel dit natuurlijk wel afhankelijk is
van de wil van de klanten van Keijser en
Co. om bij de nieuwe combinatie te
kopen. Gezien de prijspolitiek van de
Aankoopcentrale van de laatste jaren
lijkt een verslechtering van de aankoop
positie van de Keijser en Co.-klanten
niet te vrezen, zo wordt door de directie
van de Aankoopcentrale gesteld. Wordt
de positie van beide zaken zoals die tot
nu toe opereerden bij elkaar geteld dan
blijkt dat de nieuwe combinatie 70% van
de veevoedermiddelen op Texel levert,
een zelfde percentage aan meststoffen
levert, de levering van de gewasbe-
Een meisje, dat te lang in de zon had
gelegen is vorige week donderdag on
wel geworden op het strand bij Wester
slag. Een arts verleende eerste hulp en
daarna werd het betreffende meisje in
horizontale stand naar haar vakantie
adres gebracht door de rijkspolitie.
Zes minderjarige jongens waren
zaterdagavond zo onverstandig om
in de Ankerstraat te Oosterend lan
taarnpalen uit te trappen in de
buurt van het huis van een politie
man. De politieman wist het zestal
met een kwiek sprintje in de kraag
te vatten en hen werd op niet mis te
verstane wijze te verstaan gegeven
dat zulk gedrag niet te pas komt.
Over de schade wordt nog gepraat.
Twee mannen werden zondagoch
tend om half drie bij het parkeerterrein
van Kogerstrand eveneens wegens bal
dadigheid aangehouden. Het tweetal
had zijn agressie afgereageerd op een
parkeerautomaat, die ter plekke staat.
Zodoende werd een schade van
7250,— aangericht. De 21 -jarige
mannen waren uit Teteringen
afkomstig.
schermingsmiddelen nog wat hoger ligt
en men de granen en zaaigranenhandel
ongeveer 90% van de markt in handen
heeft. De verdere activiteiten zijn moei
lijk in percentages uit te drukken.
De samengevoegde bedrijven hebben
goede mogelijkheden op het gebied van
opslag voor granen, losse en gezakte
meststoffen. Er zijn goede banden met
fabrieken voor veevoedermiddelen. Ook
is er dienaangaande een eigen produc
tiemogelijkheid.
Aanpassing
Vergeleken met andere coöperatieve
en particuliere handelsbedrijven in het
land is de nieuwe combinatie geen groot
bedrijf. Door de te verwachten vergro
ting in diverse activiteiten is de basis
gelegd voor een betere aanpassing aan
het gebeuren op Texelse boerenbedrij
ven. Hierbij kan vooral gedacht worden
aan een efficiënter vervoer van veevoer
in bulk en een uitbreiding van de opslag
van losse meststoffen.
Op 6 augustus wordt een buitenge
wone vergadering gehouden met de
leden van de Aankoopcentrale Texel.
De leden worden dan volledig ingelicht
over de consequenties van de aankoop
en moeten zich uitspreken over de
onvermijdelijke credietverruiming. Op
de aandeelhoudersvergadering van af
gelopen zaterdag werd aan de aandeel
houders van B.V. Keijser en Co. mede
deling gedaan over deze verkoop.
De Pontweg is de laatste tijd het
tafereel van bermtoerisme. Wie langs
bepaalde kruisingen rijdt kan diverse
jongens en meisjes ijverig zien zitten
pennen. Het zijn degenen die gevolg
gaven aan een oproep van de gemeente
om mee te doen aan verkeerstellingen.
In commissievergaderingen en in de
gemeenteraad is de Pontweg herhaalde
lijk onderwerp van discussie geweest.
Daarom wordt nu geteld. Welke auto 's
gaan waarheen en waar is het het
drukst. Gegevens die straks de besluit
vorming over dosering van het verkeer
over de Pontgweg, het plaatsen van
stoplichten of het maken van tunnels
moeten vergemakkelijken. Laat ze maar
schrijven, die bermtoeristen!
De politie wijst erop dat
dieven en zakkenrollers op het
ogenblik zeer actief zijn op de
Texelse stranden. Het regent
aangiften van vermiste
goederen. Radio's, cassettere
corders, horioges en kleding,
niets is veilig voor het grijpgrage
gilde. Veel dieven zien hun kans
schoon als een badgast even
iets bij een strandpaviljoen gaat
kopen.
Donderdagochtend werd een auto uit
het verkeer genomen wegens techni
sche gebreken. De auto was eigendom
van een 20-jarige inwoner uit Woerden.
Na technisch onderzoek op last van de
rijkspolitie, werd besloten het voertuig
naar de sloop te brengen.
Op donderdag kwam een inwoner uit
Horn aangifte doen van het feit dat zijn
auto was aangereden op het parkeer
terrein bij paal 9. Het linkerspatbord
van zijn auto was gedeukt, terwijl de
daders geen bericht hadden achterge
laten.
Een Honda Civic nam donderdag een
bocht in de Rommelpot bij Den Hoorn
iets te enthousiast en belandde in de
sloot. Er ontstond alleen blikschade.
Een bromfiets, waarvan de bestuurder
en de passagier beiden geen helm op
hadden, werd vrijdag uit het verkeer
genomen. De bromfiets bleek te zijn
opgevoerd.
Bij de Mokbaai is vrijdag een 40 milli
meter granaat gevonden. Het projectiel
werd door de mijnopruimingsdienst
onschadelijk gemaakt.
Wat sommigen altijd al wilden proberen en wat bij enkelen tot een
falikante mislukking leidde is afgelopen zondag door Peter van Ever-
dingen, Erik van der Werff en Rob Souverein volbracht. Op de surf
plank rondom Texel. Bekendis dat je met catamarans en motorboten
uitstekend rond het eiland kunt varen, maar op een surfplank had tot
nu toe niemand het volbracht. De laatste poging werd
ondernomen door een Amsterdammer op de dag dat ook de cata
maranrace om Texel werd gezeild. De onfortuinlijke surfer strandde
toen in de woelige baren bij De Cocksdorp.
Peter van Everdingen was de snelste
surfer. In zeven uur en 28 minuten had
hij het eiland gerond en kwam hij weer
in de haven van Oudeschild aan. Hierbij
moet opgemerkt worden dat Van Ever-
dingen een enorm goede techniek heeft
in het aan de wind zeilen. Hij was dan
ook een uur sneller dan de andere twee
surfers terwijl hij ook nog twee keer op
de andere twee gewacht heeft. Zonder
het wachten had hij het waarschijnlijk
nog een half uur sneller gedaan. Rob
Souverein rondde Texel in acht uur en
dertien minuten en Erik van der Werff in
acht uur en zevenentwintig minuten. De
hele dag op een surfplank: een onge
kende prestatie.
Erg zwaar
Rob Souverein verklaart dat de tocht
erg zwaar is geweest. ,,Het hele stuk
over de Noordzee moesten we kruisen.
Dat was een enorme inspanning. Maar
het eind waar we voor de wind konden
zeilen was misschien nog wel inspan
nender. Het was bloedheet op die plank.
Op een gegeven moment was ik echt
een beetje bevangen door de warmte. Ik
viel van de surfplank af en pas toen ik in
het water lag kwam ik weer een beetje
tot mijn positieven", verklaarde Souve
rein na afloop. Het warme stuk voor de
wind werd nog verlengd doordat er toen
erge tegenstroom was.
Vanwege het feit dat Souverein,
Van der Werff en Van Everdingen aan
den lijve hebben ondervonden hoe
zwaar de tocht was willen ze een
dringend beroep doen op minder erva
ren surfers niet hetzelfde huzarenstukje
na te doen. Voor iets dergelijks is het
noodzakelijk dat men zeer ervaren is in
het windsurfen, iets weet van de ver
schillende stromingen en bovendien de
beschikking heeft over tenminste één
volgboot. Wel zijn de drie surfers van
plan één en ander nog eens te doen.
Het ligt in de bedoeling Texel in zes uur
rond te surfen. Ervaren surfers die dan
meewillen kunnen zich opgeven bij het
Windsurfcentrum Texel. De tweede
surf ronde om Texel zou in ieder geval
deze zomer nog gehouden moeten
worden.
De planken waarop de tocht werd
gemaakt zijn Concordes van Windgli-
der. Snelle wedstrijdplanken met zes
vierkante meter zeil. Tijdens de tocht is
Peter van Everdingen in het totaal drie
keer in het water gevallen. Rob Souve
rein en Erik van der Werff beiden vier
keer. Door de hitte werd het in het water
vallen niet als iets onaangenaams erva
ren.
7.
<5
<?s
Do drie deelnemers aan de alternatieve ronde om Texel klaar voor de start
De marketing wordt in het bedrijfs
leven vaak gezien als een tovermiddel
om bepaalde problemen het hoofd te
bieden. Het begrip kan het best om
schreven worden als het onderzoeken
van bij het publiek levende gevoelens en
wensen waar de producent via diverse
instrumenten op kan inspelen. Dit 'mar-
ketingsgereedschap'bestaat uit het ver
vaardigen van bepaalde producten, pu
blic relations en reclame. Voor het beter
verkopen van Texels lamsvlees zijn
enkele marketingspecialisten aangetrok
ken. En de eerste berichten wijzen erop
dat deze specialisten het Texels lams
vlees zullen verkopen via het Exclusief
Verkoop Argument.
Het Exclusief Verkoop Argument is
een uit Amerika overgewaaid begrip dat
zijn sporen reeds op veel terreinen heeft
verdiend. In het kort komt het er op neer
idat de fabrikant iets unieks aanvoert,
iets dat geen enkel ander product heeft.
Een Amerikaanse bierbrouwerij zag zijn
omzet gigantisch stijgen toen hij zijn
klanten Het weten dat de flesjes heel
hygiënisch met kokend hete stoom
worden schoongemaakt. Bij alle andere
brouwerijen gebeurde dit net zo maar
het feit dat de fabrikant het bracht ais
iets exclusiefs en bijzonders was genoeg
om de bierdrinkers te doen toehappen.
Andere bekende exclusieve verkoop
argumenten zijn de verschillende wijnen
in Frankrijk. De Bordeaux, de Bour
gogne, Champagne en de Cotes du
Rhone, zij ontlenen hun exclusiviteit aan
het gebied waar ze vandaan komen. Een
Bordeaux is uniek onmdat hij uit Bor
deaux streek komt. Dat kan van géén
andere wijn gezegd worden.
Met dit laatste komen we al een stuk
dichter bij het Texelse schaap. Het is
bijzonder eenvoudig voor het Texelse
schaap een goed exclusief verkoop
argument te bedenken. Schapen wier
ras genoemd is naar de streek waar ze
vandaan komen, en die bovendien
opgroeien in een strikt omschreven
geografische eenheid. Het is iets om als
reclame tekstschrijver je lippen bij af te
likken. Het moet niet moeilijk zijn
hiervoor een pakkende reclamecam
pagne te ontwerpen. Over schapevlees
dat wat meer kost, maar dat exclusief en
heerlijk is. Eén en ander overwegende
kun je je afvragen of men niet te vroeg is
afgestapt van de Texelse schapenkaas.
Voor deze kaas zou hetzelfde exclusieve
verkoopargument gebruikt kunnen wor
den als voor het vlees. Uniek, iets
duurder, maar heerlijk. Bekijken we de
Franse kaassoorten als Camenbert, Ro
quefort, Brie en La hippe de France,
om maar eens iets te noemen, dan zien
we dat deze kazen zeker niet goedkoop
zijn maar goed verkocht worden. Door
hun smaak en exclusiviteit. Datzelfde
geldt voor de Hollandse Edammer in de
Verenigde Staten. Wie ooit een Hol
lands kaasje aan de andere zijde van de
Atlantische Oceaan heeft gekocht weet
dat exclusiviteit daar duur betaald
wordt. De marketing is geen tovermid
del maar zou wellicht ook wat kleine
wondertjes kunnen doen voor de Texel
se schapenkaas.
De meertonige hoorn, die de eige
naar van een auto uit Landsmeer op
zijn vervoermiddel had gemonteerd,
werd vrijdag door de politie in beslag
genomen. Een auto, die vrijdagavond
rond half twaalf werd aangehouden,
vond eveneens weinig genade in de
ogen van de politie. Bij controle bleek
dat de remmen totaal niet werkten en
dat de bodem was doorgeroest. Het
vervoermiddel dat eigendom was van
een Texelaar, gaat naar de sloop.
Op de Oosterenderweg bij De Waal
vond zaterdag een aanrijding plaats.
Een personenauto wilde een vrachtauto
inhalen in een bocht, terwijl de vracht
auto een beetje naar links uitweek om
de bocht goed te kunnen nemen. Van
de personenauto, die bestuurd werd
door een 23-jarige inwoner uit Utrecht,
werd het rechter voorspatbord in elkaar
gedrukt. Na de aanrijding stapte de
chauffeur van de vrachtauto uit, con
stateerde dat zijn auto geen schade had
opgelopen en reed onder de
mededeling ,,dat het zijn schuld niet
was", door.