Cjroen c2wartsjexeh in het hart., Oudeschild ziet terug op succes Driedaags feest zonder wanklank TOPDRUKTE BIJ TESO Wachttijden tot zes uur 93a JAARGANG NR. 9499 DINSDAG 5 AUGUSTUS 1980 T EX E LS E ;oU RANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld Er De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso: los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398. Commissaris R. J. de Wit tvierde van links1 aan boord van de mijnenveger Hr. Ms. Bussemaker. Omdat het marinevaartuig niet meer zou terug keren in de Oudeschilder haven, moest het gezelschap op zee overstappen op een kotter om vreer op Texel te komen. Als gevolg van de smalle havenmond en de op dat moment krachtige ebstroom raakte de kotter een de grond en moest met twee sleepboten worden losgetrokken. Op Texel wordt thans beweerd dat de schipper de kotter met opzet heeft laten vesdopen op verzoek ven de burgemeester. Om aldus tegenover de commissaris duidelijk te maken dat de havenmond dringend moet worden vergroot De burgemeester ontkent dit echter met stelligheid. „Nee hoor. Ik ben ervan overtuigd dat het echt een ongelukje was". zij het beheer van de haven overneemt van het rijk, niet in de laatste plaats om de financiële consequenties die daaraan zijn verbonden. De burgemeester zei verder te hopen dat het jutters- en maritiem museum een blijvend project wordt. „Dat zou een mooi geschenk zijn voor het Texels Museum dat dit jaar vijftig jaar bestaat". De heer Engelvaart zag het ook in andere opzichten wel zitten in Oude schild. Op het gebied van woningbouw zijn hier nog wat mogelijkheden en het dorp toont een gemeenschapszin om respect voor te hebben. Het nu georga niseerde havenfeest was daarvan een duidelijke blijk en hij vroeg (en kreeg) dan ook applaus voor de inspanningen van „Hans Boom en zijn mannen". De leerlingen van de kleuterschool en lagere school van Oudeschild trokken vervolgens de feesttent binnen, allemaal voorzien van ballonnen met briefjes. Op muziek (gearrangeerd door J. Wieten) van het Fanfarekorps zongen ze het door de heer J. Th. Boom gemaakte lied „200 jaar haven" op de wijze van het bekende „Waar het lied der golven ruist bij dag en nacht" dat weldra door alle overige aanwezigen werd meegezon gen. De ballonnen werden buiten opge laten. Een verblijdende mededeling was dat Henk Collou met zijn bakkerstrog inmid dels voor de haven was gesignaleerd en op het punt stond binnen te lopen. Henk was 's morgens om drie uur in Wierin- gen van start gegaan en had de tocht sneller dan verwacht gemaakt. Tegen half negen 's morgens was hij al in de Texelse wateren zodat hij het laatste stukje op zijn dooie gemak kon afleg gen. Dat was maar goed ook, want de tocht had veel inspanning gevergd. Dat was te merken nadat Henk de noorderhaven was binnengevaren en daar door een grote schare belangstel lenden werd verwelkomd. In de feest tent werd hij officieel toegesproken maar Henk was nauwelijks in staat om er veel op te zeggen. Als geschenk kreeg hij een fles kruidenbitter en voor zijn vrouw, die hem op het allerlaatste deel van de tocht had begeleid, waren er bloemen. Historische optocht Van de 'historische optocht' die ver volgens werd gehouden, was veel werk gemaakt. Er waren diverse pronkstuk ken bij, zoals een fraai model van „De Kampioen" waarmee in 1860 de veer dienst werd onderhouden. Verder was er het fantasieschip de HV 200, een maquette van de huidige haven en een fraaie allegorische voorstelling over de vijf generaals die zich in de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw regel matig met hun schepen op de rede van Texel ophielden om van daaruit hun oorlogs- en ontdekkingstochten te be ginnen. Een belangrijke bijdrage aan de optocht leverden de „Blijde Rijders" met fraai verzorgde rijtuigen van diverse soorten. Er was ook een geladen lam- merenwagen bij en als hoogtepunt een keurig verzorgd vierspan. Indrukwek kend in de optocht waren ook de 'scheepswerf van C. de Wijn', een voorstelling die pleitte voor een bredere havenmond, een nagebouwde „Ada van Holland" en een rijdend café dat aan het verleden van het 'jeneverbuur tje' moest herinneren. Aan het koud buffet dat vervolgens in de feesttent werd gehouden, werd deelgenomen door 270 personen. Veel belangstelling trok 's middags de verto ning van oude films door de heer J. Vroom in dorpshuis 't Skiltje. Onder andere werd de amateur-speelfilm „De Strooppot" uit 1957 vertoond. Een succes was de spectaculaire demonstratie met politiehonden door de Diensthondenvereniging van de Rijks politie Alkmaar/Amsterdam op het ter rein bij de haven. De politiemensen die de demonstratie verzorgden waren zelf ook tevreden. Een van hun meest positieve ervaringen betrof de houding van het publiek. „Men was zeer geïnte resseerd. Het is tegenwoordig heel gewoon dat mensen bij dergelijke gele genheden flauwe of beledigende opmer kingen maken aan het adres van de politie, maar dat is hier helemaal niet gebeurd Heel genoeglijk voor zowel deelne mers als toeschouwers waren de water wedstrijden die 's middags in de haven bij het dok werden gehouden en waarbij de ca 20 deelnemers hun krachten moesten meten met zelfgebouwde vaar tuigen die uitsluitend op spierkracht mochten worden voortbewogen. Na de Strijd om de man en de vrouw (die ook naar wens verliep) werd in de feesttent een concert gegeven door het Koninklijk Texels Fanfare/DEK en de koren „Ad- vendo" uit De Koog en „Soli Deo Gloria" uit Oosterend. Het publiek wist dit kooroptreden echter niet op waarde te schatten. De uitvoering was uitste kend maar het gebrachte programma was serieus en sloot niet aan bij de wensen van het op gezelligheid en plezier ingestelde publiek. Zodat het kon gebeuren dat het geluidsvolume van de met elkaar kletsende mensen groter was dan dat van de dapper zingende koren. Met het optreden van de dans- en stemmingsgroep „Impossible" werd de eerste dag succesvol afgesloten. Historische bedrijvigheid Bijzonder aardig waren de 'historische activiteiten' van vrijdagochtend op het haventerrein. Getracht werd de activi teiten op de haven uit vroeger dagen zo echt mogelijk te laten herleven. Zodat men kon zien hoe met wagens aange voerde lammeren en andere goederen in de gereedliggende „Beurtman II" wer den geladen. „De Blijde Rijders" had den ook in dit feestonderdeel een belangrijk aandeel. Op de plaats waar vroeger de visaf- slag stond, werden ook nu weer vis en garnalen afgeslagen, vanuit een tot vis- afslag omgebouwde wagen. Het ge beurde door practisch dezelfde mensen die dit werk destijds in de echte afslag deden. Vlootshow Practisch alle Texelse kotters namen deel aan de vlootshow die op de rede voor het dorp werd gehouden. Ook schepen van de politie en de KNZHRM waren van de partij. Omdat het niet erg helder was en de schepen bijna voort durend op vrij grote afstand bleven was er niet zoveel van te zien. Pas tegen het eind van de show kwamen alle kotters in (Lees verder op pagina 5) TESO beleefde zaterdag de grootste drukte van dit zomer seizoen. Als gevolg van het aflopen van de bouwvakva kanties keerden vele toeristen huiswaarts, maar er kwamen zeer veel nieuwe vakantie gangers voor in de plaats. De wachttijden in Den Helder lie pen daardoor op tot zes uren. Op Texel liepen de wachttij den op tot drie uur. Toch is de toeristendrukte op Texel aan het teruglopen. Zaterdagavond bevonden zich 7286 niet-Texel- se auto's op het eiland; dat is duizend minder dan een week tevoren. De druktepiek was groter dan vorig jaar toen zich op het vergelijkbare mo ment 6331 vreemde auto's op Texel bevonden. Dat betekent niet dat het seizoen als geheel tot dusver drukker is geweest dan het jaar ervoor. Het aantal vreem de auto's is slechts drie dagen hoger geweest dan 8000; vorig jaar was dat gedurende tien dagen het geval. Zeer duidelijk is de weerslag gevoeld van het slechte weer in de eerste helft van juli. Massa's kampeerders moeten hebben besloten thuis te blijven of beter weer af te wachten. De noodcamping bij Den Burg is bij het begin van de bouw- vakkakantie maar een nacht in gebruik geweest en dan nog niet eens wegens overmatige drukte op de andere camp ings, maar omdat men de mensen in het barre weer niet langer wilde laten zoeken. Bij TESO werd geconstateerd dat met name het vervoer van „losse passagiers" (passagiers zonder auto, die per fiets of met het openbaar vervoer naar Texel komen) in de eerste helft van juli buitengewoon slecht is geweest. Oudeschild kan voldaan herademen. Het driedaags feest ter gele genheid van het 200-jarig bestaan van de haven had niet beter kunnen slagen. Bij duizenden hebben Texelaars en toeristen zich kostelijk vermaakt met allerlei evenementen die bijna allemaal volledig volgens plan verliepen. De enorme stroom van betalende toeschouwers was mede te danken aan het zeer fraaie zomerweer. Het staat vast dat de feesten ook in financieel opzicht een succes zijn ge worden. Er zal zeker een batig saldo overblijven. De grootte van het uiteinde lijk resterende bedrag durven de organi satoren echter nog niet te schatten. Opening van zaken zal pas over enige weken kunnen worden gegeven als alles definitief is uitgerekend. Het is de bedoeling dat het saldo ten goede zal komen aan een of andere gemeen schapsvoorziening ten dienste van Oudeschild. Wat dat betreft leven er enkele wensen. De Oudeschilders zullen te zijner tijd in de gelegenheid worden gesteld zich over de besteding van het geld uit te spreken. De grootste publiektrekkers waren de vlootshow van vrijdagmiddag en het vuurwerk waarmee de feesten in de nacht van zaterdag op zondag werden afgesloten. Elk van deze evenementen trok ruim 8.000 toeschouwers. Dat is niet zomaar een schatting, maar kan worden afgeleid uit de aantallen ver kochte kaarten. Om ervan verzekerd te zijn dat alleen kaarthouders de haven, respectievelijk de dijk op konden waren de toeleidende wegen voor alle anderen afgesloten. Deze stringente regeling gaf financiële zekerheid, maar verwekte ook wrijving, want er waren uiteraard men sen die gratis door de controles wilden omdat ze om één of andere reden op het terrein er achter moesten zijn. Geen wanklanken Overigens verdient het vermelding dat het driedaags feest zonder wanklanken is verlopen. De kans op verstoringen door (broodldronken lieden is bij derge lijke evenementen altijd levensgroot aanwezig, maar het verliep allemaal voorbeeldig. Er is niet gevochten en er zijn geen vernielingen of ordeverstorin gen van betekenis geweest. Dat wil niet zeggen dat op het verloop van het geheel geen aanmerkingen zouden zijn te maken. „Als we zo'n feest opnieuw zouden moeten organiseren, zouden we bepaalde dingen anders aanpakken. Want je leert van ervaringen en in de praktijk pakken sommige dingen anders uit dan je hebt gepland", aldus een van de leden van het organisatiecomité. Het fraaie zomerweer was dus een belangrijke oorzaak van het succes van het Oudeschilder feest. Toch moet de waarde van deze factor niet overdreven worden. Want door de warmte was het Texelse strand een pittige concurrent. Daarbij kwam dat het zaterdag een belangrijke wisseldag was. Tienduizen den toeristen reisden af om plaats te maken voor anderen. Er moet van worden uitgegaan dat deze mensen nauwelijks in de gelegenheid zijn ge weest die dag het feest te bezoeken. Trekt men dan ook nog de strandbezoe- kers af, dan mogen de handen worden dichtgeknepen over het feit dat zaterdag toch nog duizenden naar Oudeschild stroomden en mag de conclusie worden getrokken dat het programma zeer aantrekkelijk was voor de 'gewone' toerist die in gezinsverband zijn vakantie op ons eiland doorbrengt Opening Het feest werd donderdag geopend door burgemeester J. A. Engelvaart, tijdens een bijeenkomst in de 60 x 30 meter grote tent die op de havenkade bij het CIV-gebouw was neergezet. De plechtigheid (nou ja werd bijge woond door officiële genodigden waar onder de bejaarden van Oudeschild en oud-Oudeschilders. Voordat de burge meester aan het woord kwam betrad de heer C. P. Harting, hoofd van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat het podium, samen met Hans Boom, voorzitter van het comité „200 jaar haven". Harting was al in het vroegste stadium van voorbereiding (twee jaar geleden) bij de plannen betrokken ge raakt, omdat hem toestemming werd gevraagd het haventerrein te mogen gebruiken. Het zou aanvankelijk slechts om één dagje gaan. Uiteindelijk werden het drie dagjes plus de dagen die nodig zouden zijn voor het opbouwen en afgbreken. Harting liet echter blijken van harte te hebben meegewerkt en hoopte alleen nog maar dat de organisa toren financieel uit de brand zouden komen. Ter ondersteuning van zijn goede wensen in dat opzicht overhan digde hij aan Hans Boom een peilstok met touw waaraan een klomp was bevestigd. Die nog lege klomp moest vol zijn na afloop van het feest. Stempel Voorzitter Hans Boom dankte allen die tot dusver bij de voorbereidingen van het feest betrokken waren geweest („Er is veel werk verzet door veel mensen. Zonder hen zou er niets van zijn terecht gekomen") en legde uit waarom Oudeschild had besloten feest te vieren rond het havenjubileum. Hij zei dat de haven een belangrijk stempel heeft gedrukt op de economie van Texel en op het sociale leven van de Oude schilders. Het reilen en zeilen van de haven werd bepaald door mensen met visie. Stilstand was er nooit. Telkens moest worden ingespeeld op verande ringen. De wiervisserij kwam op en verdween, de afsluiting van de Zuider zee had gevolgen, het verdwijnen van de TESO-veerboten eveneens en van belang was ook de overgang van schip naar as bij de aan- en afvoer van materialen naar Texel en de opkomst van Oudeschild als jachthaven. Zeer ingrijpend maar positief noemde Boom de recente verzwaring van de dijken waardoor de aanblik van de haven en van het dorp Oudeschild ingrijpend is veranderd. Hij zei dat Oudeschild mede daardoor mooi is geworden en bracht dank aan Rijkswaterstaat over de wijze waarop de plannen in nauwe samen spraak met de belanghebbenden zijn uitgevoerd. Toekomst In zijn openingstoespraak memoreer de burgemeester Engelvaart niet alleen de geschiedenis van de haven maar blikte ook in de toekomst tot het jaar 2000. Wat de uitbreidingsmogelijkheden van de jachthaven betreft gaf hij een duidelijke visie: do nieuw aan te leggen jachthaven zal niet alleen aan de eigen Texelse jachten maar ook aan de pas santen voldoende ligplaatsen moeten bieden. Dat betekent totaal 500 ligplaat sen. Verder zal de werkhaven moeten worden ingericht tot echte vissersha ven, wat inhoudt dat de kaderuimte moet worden uitgebreid. Waarbij de burgemeester de hoop uitsprak dat hier ook faciliteiten zullen worden gescha pen voor verwerking van vis tot vispro ducten, in het belang van de eilandelijke werkgelegenheid. De havenmond zal moeten worden vergroot. De gemeente heeft er niet de minste behoefte aan dat De demonstratie met de reddingshelicopter van de marine was een tier meest spectaculaire onderdelen van de vlootshow.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1