Cjroen c2wartsjexeh in het hart.,
Oudeschild ziet terug op succes
Driedaags feest
zonder wanklank
TOPDRUKTE
BIJ TESO
Wachttijden
tot zes uur
93a JAARGANG NR. 9499
DINSDAG 5 AUGUSTUS 1980
T EX E LS E ;oU RANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld Er De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
Commissaris R. J. de Wit tvierde van links1 aan boord van de mijnenveger Hr. Ms. Bussemaker. Omdat het marinevaartuig niet meer zou terug
keren in de Oudeschilder haven, moest het gezelschap op zee overstappen op een kotter om vreer op Texel te komen. Als gevolg van de smalle
havenmond en de op dat moment krachtige ebstroom raakte de kotter een de grond en moest met twee sleepboten worden losgetrokken. Op
Texel wordt thans beweerd dat de schipper de kotter met opzet heeft laten vesdopen op verzoek ven de burgemeester. Om aldus tegenover de
commissaris duidelijk te maken dat de havenmond dringend moet worden vergroot De burgemeester ontkent dit echter met stelligheid. „Nee
hoor. Ik ben ervan overtuigd dat het echt een ongelukje was".
zij het beheer van de haven overneemt
van het rijk, niet in de laatste plaats om
de financiële consequenties die daaraan
zijn verbonden.
De burgemeester zei verder te hopen
dat het jutters- en maritiem museum een
blijvend project wordt. „Dat zou een
mooi geschenk zijn voor het Texels
Museum dat dit jaar vijftig jaar bestaat".
De heer Engelvaart zag het ook in
andere opzichten wel zitten in Oude
schild. Op het gebied van woningbouw
zijn hier nog wat mogelijkheden en het
dorp toont een gemeenschapszin om
respect voor te hebben. Het nu georga
niseerde havenfeest was daarvan een
duidelijke blijk en hij vroeg (en kreeg)
dan ook applaus voor de inspanningen
van „Hans Boom en zijn mannen".
De leerlingen van de kleuterschool en
lagere school van Oudeschild trokken
vervolgens de feesttent binnen, allemaal
voorzien van ballonnen met briefjes. Op
muziek (gearrangeerd door J. Wieten)
van het Fanfarekorps zongen ze het door
de heer J. Th. Boom gemaakte lied
„200 jaar haven" op de wijze van het
bekende „Waar het lied der golven ruist
bij dag en nacht" dat weldra door alle
overige aanwezigen werd meegezon
gen. De ballonnen werden buiten opge
laten.
Een verblijdende mededeling was dat
Henk Collou met zijn bakkerstrog inmid
dels voor de haven was gesignaleerd en
op het punt stond binnen te lopen. Henk
was 's morgens om drie uur in Wierin-
gen van start gegaan en had de tocht
sneller dan verwacht gemaakt. Tegen
half negen 's morgens was hij al in de
Texelse wateren zodat hij het laatste
stukje op zijn dooie gemak kon afleg
gen. Dat was maar goed ook, want de
tocht had veel inspanning gevergd.
Dat was te merken nadat Henk de
noorderhaven was binnengevaren en
daar door een grote schare belangstel
lenden werd verwelkomd. In de feest
tent werd hij officieel toegesproken
maar Henk was nauwelijks in staat om
er veel op te zeggen. Als geschenk
kreeg hij een fles kruidenbitter en voor
zijn vrouw, die hem op het allerlaatste
deel van de tocht had begeleid, waren er
bloemen.
Historische optocht
Van de 'historische optocht' die ver
volgens werd gehouden, was veel werk
gemaakt. Er waren diverse pronkstuk
ken bij, zoals een fraai model van „De
Kampioen" waarmee in 1860 de veer
dienst werd onderhouden. Verder was
er het fantasieschip de HV 200, een
maquette van de huidige haven en een
fraaie allegorische voorstelling over de
vijf generaals die zich in de vijftiende,
zestiende en zeventiende eeuw regel
matig met hun schepen op de rede van
Texel ophielden om van daaruit hun
oorlogs- en ontdekkingstochten te be
ginnen. Een belangrijke bijdrage aan de
optocht leverden de „Blijde Rijders" met
fraai verzorgde rijtuigen van diverse
soorten. Er was ook een geladen lam-
merenwagen bij en als hoogtepunt een
keurig verzorgd vierspan. Indrukwek
kend in de optocht waren ook de
'scheepswerf van C. de Wijn', een
voorstelling die pleitte voor een bredere
havenmond, een nagebouwde „Ada
van Holland" en een rijdend café dat
aan het verleden van het 'jeneverbuur
tje' moest herinneren.
Aan het koud buffet dat vervolgens in
de feesttent werd gehouden, werd
deelgenomen door 270 personen. Veel
belangstelling trok 's middags de verto
ning van oude films door de heer J.
Vroom in dorpshuis 't Skiltje. Onder
andere werd de amateur-speelfilm „De
Strooppot" uit 1957 vertoond.
Een succes was de spectaculaire
demonstratie met politiehonden door de
Diensthondenvereniging van de Rijks
politie Alkmaar/Amsterdam op het ter
rein bij de haven. De politiemensen die
de demonstratie verzorgden waren zelf
ook tevreden. Een van hun meest
positieve ervaringen betrof de houding
van het publiek. „Men was zeer geïnte
resseerd. Het is tegenwoordig heel
gewoon dat mensen bij dergelijke gele
genheden flauwe of beledigende opmer
kingen maken aan het adres van de
politie, maar dat is hier helemaal niet
gebeurd
Heel genoeglijk voor zowel deelne
mers als toeschouwers waren de water
wedstrijden die 's middags in de haven
bij het dok werden gehouden en waarbij
de ca 20 deelnemers hun krachten
moesten meten met zelfgebouwde vaar
tuigen die uitsluitend op spierkracht
mochten worden voortbewogen. Na de
Strijd om de man en de vrouw (die ook
naar wens verliep) werd in de feesttent
een concert gegeven door het Koninklijk
Texels Fanfare/DEK en de koren „Ad-
vendo" uit De Koog en „Soli Deo
Gloria" uit Oosterend. Het publiek wist
dit kooroptreden echter niet op waarde
te schatten. De uitvoering was uitste
kend maar het gebrachte programma
was serieus en sloot niet aan bij de
wensen van het op gezelligheid en
plezier ingestelde publiek. Zodat het kon
gebeuren dat het geluidsvolume van de
met elkaar kletsende mensen groter was
dan dat van de dapper zingende koren.
Met het optreden van de dans- en
stemmingsgroep „Impossible" werd de
eerste dag succesvol afgesloten.
Historische bedrijvigheid
Bijzonder aardig waren de 'historische
activiteiten' van vrijdagochtend op het
haventerrein. Getracht werd de activi
teiten op de haven uit vroeger dagen zo
echt mogelijk te laten herleven. Zodat
men kon zien hoe met wagens aange
voerde lammeren en andere goederen in
de gereedliggende „Beurtman II" wer
den geladen. „De Blijde Rijders" had
den ook in dit feestonderdeel een
belangrijk aandeel.
Op de plaats waar vroeger de visaf-
slag stond, werden ook nu weer vis en
garnalen afgeslagen, vanuit een tot vis-
afslag omgebouwde wagen. Het ge
beurde door practisch dezelfde mensen
die dit werk destijds in de echte afslag
deden.
Vlootshow
Practisch alle Texelse kotters namen
deel aan de vlootshow die op de rede
voor het dorp werd gehouden. Ook
schepen van de politie en de KNZHRM
waren van de partij. Omdat het niet erg
helder was en de schepen bijna voort
durend op vrij grote afstand bleven was
er niet zoveel van te zien. Pas tegen het
eind van de show kwamen alle kotters in
(Lees verder op pagina 5)
TESO beleefde zaterdag de
grootste drukte van dit zomer
seizoen. Als gevolg van het
aflopen van de bouwvakva
kanties keerden vele toeristen
huiswaarts, maar er kwamen
zeer veel nieuwe vakantie
gangers voor in de plaats. De
wachttijden in Den Helder lie
pen daardoor op tot zes uren.
Op Texel liepen de wachttij
den op tot drie uur. Toch is de
toeristendrukte op Texel aan
het teruglopen. Zaterdagavond
bevonden zich 7286 niet-Texel-
se auto's op het eiland; dat is
duizend minder dan een week
tevoren.
De druktepiek was groter dan vorig
jaar toen zich op het vergelijkbare mo
ment 6331 vreemde auto's op Texel
bevonden.
Dat betekent niet dat het seizoen als
geheel tot dusver drukker is geweest
dan het jaar ervoor. Het aantal vreem
de auto's is slechts drie dagen hoger
geweest dan 8000; vorig jaar was dat
gedurende tien dagen het geval. Zeer
duidelijk is de weerslag gevoeld van het
slechte weer in de eerste helft van juli.
Massa's kampeerders moeten hebben
besloten thuis te blijven of beter weer
af te wachten. De noodcamping bij
Den Burg is bij het begin van de bouw-
vakkakantie maar een nacht in gebruik
geweest en dan nog niet eens wegens
overmatige drukte op de andere camp
ings, maar omdat men de mensen in
het barre weer niet langer wilde laten
zoeken.
Bij TESO werd geconstateerd dat
met name het vervoer van „losse
passagiers" (passagiers zonder auto,
die per fiets of met het openbaar
vervoer naar Texel komen) in de eerste
helft van juli buitengewoon slecht is
geweest.
Oudeschild kan voldaan herademen. Het driedaags feest ter gele
genheid van het 200-jarig bestaan van de haven had niet beter kunnen
slagen. Bij duizenden hebben Texelaars en toeristen zich kostelijk
vermaakt met allerlei evenementen die bijna allemaal volledig volgens
plan verliepen. De enorme stroom van betalende toeschouwers was
mede te danken aan het zeer fraaie zomerweer.
Het staat vast dat de feesten ook in
financieel opzicht een succes zijn ge
worden. Er zal zeker een batig saldo
overblijven. De grootte van het uiteinde
lijk resterende bedrag durven de organi
satoren echter nog niet te schatten.
Opening van zaken zal pas over enige
weken kunnen worden gegeven als alles
definitief is uitgerekend. Het is de
bedoeling dat het saldo ten goede zal
komen aan een of andere gemeen
schapsvoorziening ten dienste van
Oudeschild. Wat dat betreft leven er
enkele wensen. De Oudeschilders zullen
te zijner tijd in de gelegenheid worden
gesteld zich over de besteding van het
geld uit te spreken.
De grootste publiektrekkers waren de
vlootshow van vrijdagmiddag en het
vuurwerk waarmee de feesten in de
nacht van zaterdag op zondag werden
afgesloten. Elk van deze evenementen
trok ruim 8.000 toeschouwers. Dat is
niet zomaar een schatting, maar kan
worden afgeleid uit de aantallen ver
kochte kaarten. Om ervan verzekerd te
zijn dat alleen kaarthouders de haven,
respectievelijk de dijk op konden waren
de toeleidende wegen voor alle anderen
afgesloten. Deze stringente regeling gaf
financiële zekerheid, maar verwekte ook
wrijving, want er waren uiteraard men
sen die gratis door de controles wilden
omdat ze om één of andere reden op het
terrein er achter moesten zijn.
Geen wanklanken
Overigens verdient het vermelding dat
het driedaags feest zonder wanklanken
is verlopen. De kans op verstoringen
door (broodldronken lieden is bij derge
lijke evenementen altijd levensgroot
aanwezig, maar het verliep allemaal
voorbeeldig. Er is niet gevochten en er
zijn geen vernielingen of ordeverstorin
gen van betekenis geweest. Dat wil niet
zeggen dat op het verloop van het
geheel geen aanmerkingen zouden zijn
te maken. „Als we zo'n feest opnieuw
zouden moeten organiseren, zouden we
bepaalde dingen anders aanpakken.
Want je leert van ervaringen en in de
praktijk pakken sommige dingen anders
uit dan je hebt gepland", aldus een van
de leden van het organisatiecomité.
Het fraaie zomerweer was dus een
belangrijke oorzaak van het succes van
het Oudeschilder feest. Toch moet de
waarde van deze factor niet overdreven
worden. Want door de warmte was het
Texelse strand een pittige concurrent.
Daarbij kwam dat het zaterdag een
belangrijke wisseldag was. Tienduizen
den toeristen reisden af om plaats te
maken voor anderen. Er moet van
worden uitgegaan dat deze mensen
nauwelijks in de gelegenheid zijn ge
weest die dag het feest te bezoeken.
Trekt men dan ook nog de strandbezoe-
kers af, dan mogen de handen worden
dichtgeknepen over het feit dat zaterdag
toch nog duizenden naar Oudeschild
stroomden en mag de conclusie worden
getrokken dat het programma zeer
aantrekkelijk was voor de 'gewone'
toerist die in gezinsverband zijn vakantie
op ons eiland doorbrengt
Opening
Het feest werd donderdag geopend
door burgemeester J. A. Engelvaart,
tijdens een bijeenkomst in de 60 x 30
meter grote tent die op de havenkade bij
het CIV-gebouw was neergezet. De
plechtigheid (nou ja werd bijge
woond door officiële genodigden waar
onder de bejaarden van Oudeschild en
oud-Oudeschilders. Voordat de burge
meester aan het woord kwam betrad de
heer C. P. Harting, hoofd van de
dienstkring Texel van Rijkswaterstaat
het podium, samen met Hans Boom,
voorzitter van het comité „200 jaar
haven". Harting was al in het vroegste
stadium van voorbereiding (twee jaar
geleden) bij de plannen betrokken ge
raakt, omdat hem toestemming werd
gevraagd het haventerrein te mogen
gebruiken. Het zou aanvankelijk slechts
om één dagje gaan. Uiteindelijk werden
het drie dagjes plus de dagen die nodig
zouden zijn voor het opbouwen en
afgbreken. Harting liet echter blijken
van harte te hebben meegewerkt en
hoopte alleen nog maar dat de organisa
toren financieel uit de brand zouden
komen. Ter ondersteuning van zijn
goede wensen in dat opzicht overhan
digde hij aan Hans Boom een peilstok
met touw waaraan een klomp was
bevestigd. Die nog lege klomp moest
vol zijn na afloop van het feest.
Stempel
Voorzitter Hans Boom dankte allen
die tot dusver bij de voorbereidingen
van het feest betrokken waren geweest
(„Er is veel werk verzet door veel
mensen. Zonder hen zou er niets van
zijn terecht gekomen") en legde uit
waarom Oudeschild had besloten feest
te vieren rond het havenjubileum. Hij zei
dat de haven een belangrijk stempel
heeft gedrukt op de economie van Texel
en op het sociale leven van de Oude
schilders. Het reilen en zeilen van de
haven werd bepaald door mensen met
visie. Stilstand was er nooit. Telkens
moest worden ingespeeld op verande
ringen. De wiervisserij kwam op en
verdween, de afsluiting van de Zuider
zee had gevolgen, het verdwijnen van
de TESO-veerboten eveneens en van
belang was ook de overgang van schip
naar as bij de aan- en afvoer van
materialen naar Texel en de opkomst
van Oudeschild als jachthaven. Zeer
ingrijpend maar positief noemde Boom
de recente verzwaring van de dijken
waardoor de aanblik van de haven en
van het dorp Oudeschild ingrijpend is
veranderd. Hij zei dat Oudeschild mede
daardoor mooi is geworden en bracht
dank aan Rijkswaterstaat over de wijze
waarop de plannen in nauwe samen
spraak met de belanghebbenden zijn
uitgevoerd.
Toekomst
In zijn openingstoespraak memoreer
de burgemeester Engelvaart niet alleen
de geschiedenis van de haven maar
blikte ook in de toekomst tot het jaar
2000.
Wat de uitbreidingsmogelijkheden
van de jachthaven betreft gaf hij een
duidelijke visie: do nieuw aan te leggen
jachthaven zal niet alleen aan de eigen
Texelse jachten maar ook aan de pas
santen voldoende ligplaatsen moeten
bieden. Dat betekent totaal 500 ligplaat
sen. Verder zal de werkhaven moeten
worden ingericht tot echte vissersha
ven, wat inhoudt dat de kaderuimte
moet worden uitgebreid. Waarbij de
burgemeester de hoop uitsprak dat hier
ook faciliteiten zullen worden gescha
pen voor verwerking van vis tot vispro
ducten, in het belang van de eilandelijke
werkgelegenheid. De havenmond zal
moeten worden vergroot. De gemeente
heeft er niet de minste behoefte aan dat
De demonstratie met de reddingshelicopter van de marine was een tier meest spectaculaire onderdelen van de vlootshow.