„WAT IK ZEGGEN WOU.."
i
„Heli's Fighters
Havenfeest
Zuidema wielerronde
wedvluchluitslag
Texelse postduiven
Veel diefstallen
T.E.S.O.
Winkeldiefstal
T.E.R.O.
Parkeerplaats
Koe door bliksem
gedood
Onfortuinlijk
avontuur
In memoriam
Ing. C. Zijdewind
Vernieling
VERVOLG VAN PAG. 1
INSDAG 5 AUGUSTUS 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 6
Ie afgelopen dagen werden weer
srse diefstallen bij de politie aange-
en. Er waren meerdere winkeldief-
len bij maar ook inbraken in auto's.
'rijdagavond werd bij Modehuis
erbeek een jongeman betrapt die een
imbroek had meegenomen zonder te
alen en een dag eerder werd bij een
ermarkt in De Koog een inwoner van
Helder betrapt toen hij een zonne-
pakte.
ien inwoner uit Delft verzuimde te
alen toen hij bij een modehuis in De
>g een witte korte broek meenam.
'rijdag zag een voorbijganger dat een
jeman op een parkeerplaats aan de
malaan in Den Burg een andere
tekenplaat bovenop de kenteken-
it van een Mini monteerde. De plaat
TX-22) was van een geparkeerde
vo afgehaald. Toen de jongeman zag
hij betrapt was ging hij er van door.
Mini werd later aangetroffen bij het
laai De Schans. De valse kenteken-
it was er weer afgehaald. De auto
ik eigendom te zijn van een vrouw
Oudeschild. De jongeman (die dus
irschijnlijk nog in het bezit is van de
tekenplaat) wordt nog gezocht,
igenomen wordt dat hij het eiland
de gestolen wagen heeft willen
aten, maar dat hij van zijn plan heeft
szien omdat zijn pogingen waren
dekt en omdat hij langdurig op de
en had moeten wachten, aldus een
ide kans lopend om aangehouden te
rden.
)p het strand van paal 17 werd door
1 i naar schatting 30-jarige man geld
Jjltolen uit kleding van een 23-jarige
Hncoise die met haar vriendin haar
kje op het strand even had verlaten.
Ogenomen werd een bedrag van
15, in Hollands geld alsmede trave-
iheques ter waarde van 7100, Van
dader kon een signalement aan de
itie worden gegeven: fors, dik, be-
ird getatoueerd en een wit hoedje
gend.
lit een horecagelegenheid in de
•psstraat van De Koog werd een
in leren motorjack gestolen. In één
borstzakken bevonden zich twee
j torsleuteltjes.
lit de tuin van de heer Van der Vis in
Dorpsstraat te De Koog werd don-
dag een waterpomp (horend bij de
er) weggehaald. Slang en bedrading
■den doorgesneden.
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
I
'an een auto die op de parkeerplaats
camping Kogerstrand stond, werden
mast, giek, zwaard en zeil van een
fplank weggehaald. De surfplank zelf
de eigenaar meegenomen naar zijn
r werd ingebroken in een op het
rrfkeerterrein Nikadel staande auto,
irbij een cassetterecorder en twee
sprekerboxen werden weggehaald.
aterdag gebeurde iets dergelijks met
andere auto op de Nikadel. De buit
echter belangrijk groter: een zender
het merk Telefunken, radiocassette-
order en drie cassettes.
en gast van jeugdherberg Panorama
sen briefje van 7100,— kwijt. Het
d weggehaald uit zijn jasje dat hij op
bed in de slaapzaal had achtergelaten
en kampeerder op 'Kogerstrand'
een portemonnee met 7100,—;
werd weggehaald uit de voortent.
e ernstigste diefstal werd vermeld
een vakantieganger uit Krimpen
de IJssel. Uit zijn in Den Burg
rkeerde auto werd een kleinbeeld-
era, telelens, groothoeklens en een
efeuille met 72.300, gestolen.
De Koog werd donderdag een
eldiefstal gepleegd bij Modehuis
rbeek. Een 19-jarige Duitser tracht-
et een zwembroek onder zijn over-
d de winkel te verlaten.
nderdag werd een 19-jarige inwo-
uit Utrecht aangehouden, die een
rijstijl toonde op de Nikadel. Toen
raampje openging, kwam er een
orlijk alcoholdamp uit het voertuig,
e blaasproef kreeg hij acht uur ont-
ing van de rijbevoegdheid.
erdag ging in De Koog een
al Duitse jongens met een vlagge-
die ze eerder bij een hengelsport-
el hadden gestolen,
eersborden te lijf. De politie
e dit een wat ongelijke strijd en
p in. De schade Is inmiddels ver-
Als Klaas Barendregt schrijft dat hij
het gevoel heeft dat sterk geprobeerd
wordt de publieke opinie in ongunstige
zin t.o.v. de dubbeldekker te verande
ren, dan moet ik daar tegenover stellen
dat er niets veranderd hoeft te worden,
de publieke opinie is nooit anders dan
ongunstig geweest tegenover de dub
beldekker. Het irriteert hem mateloos
dat op de volgens hem waardeloze
enquête teruggegrepen wordt. Ik vind
dit jammer omdat men zich dan vast
klampt aan het woord enquête, het was
meer een handtekeningenactie. Zeker
niet waardeloos, want dat zou inhouden
een miskenning van het intelligentiepeil
van de 84% van de stemgerechtigde
bevolking van Texel. Voor zover ik
Barendregt ken is dat niet de bedoeling
dus moet hij zich vergissen.
In het artikel dat ik schreef op
verzoek uit de bevolking heb ik een
poging gedaan uit te leggen dat TESO
bestuurlijk gezien de tijd niet heeft
verstaan. Men heeft dwars tegen de
Provincie (Streekplan) in en wetende
dat Rijkswaterstaat de fuiken niet zou
aanpassen, toch de dubbeldekker be
steld. Dat noem ik een onverantwoor
delijk bestuursbesluit en een lichtvaardi
ge stunt. De toenmalige president-com
missaris was dit ook te gortig en stapte
er uit. Daardoor moet ze nu een zg.
dubbele enkeldekker exploiteren, dus
een schip dat regelmatig voor een deel
in ballast vaart. Dat kost kapitaalslasten
en extra brandstofverbruik.
Destijds heb ik geschreven: Als TESO
niet uit kan zoals de Provincie dit wil, nl.
een enkeldekker met regelmatig een half
uur dienst zeg dan tegen de Provincie:
Als u dit zo wilt moet u het ons
financieel mogelijk maken. Dat was juist
geweest. TESO wilde dit niet. Had ze
wel in overleg met de provincie hierom
trent gegaan dan hadden we wellicht
een regelmatige half uur dienst gekre
gen met aanvaardbare tarieven via
overheidsgeld en de werkgelegenheid
daarmede bevorderd.
TESO wilde echter, zoals ik heb
genoemd, geen overheidspottekijkers in
huis hebben en koste wat kost de zaak
in eigen handen houden en dat kan
vandaag de dag bij het openbaar ver
voer niet meer. De tarieven die daaruit
voortvloeien zijn niet aanvaardbaar en
neemt het publiek niet. Het openbaar
vervoer is bezig en terecht een
algemene zaak te worden waarbij de
overheid via gemeenschapsgeld niet
buiten schot kan blijven.
Hetgeen de provincie voorstaat nl.
een half uur dienst via enkeldekschepen
en het gehele jaar door is voor de
economie van het eiland zonder meer
belangrijk alsmede voor andere doelein
den. Dat dit een onverantwoordelijke
manier van omspringen met gemeen
schapsgeld zou zijn kan ik echt niet
delen.
De fuiken aanpassen aan de dubbel
dekker zou de overheid naar ik meen zo
ongeveer 25 30 miljoen kosten. Met dit
geld zou zij de veerdiensttarieven voor
een enkeldekker met een half uur dienst
een behoorlijk aantal jaren kunnen sub
sidiëren.
Sieme de Waard
Naar aanleiding van het vele geschrijf
over de dubbeldekker en het steeds
terugkerende ,,Wij Texelaars hebben
deze niet gewild", wil ik het volgende
opmerken. Toen de „Marsdiep" ge
bouwd werd en de veerhaven naar 't
Horntje verplaatst werd was dat hele
maal niet nodig. Later met de bouw van
de „Texelstroom", waren twee grote
boten helemaal niet nodig. Maar nu
deze weer te klein zijn vraag ik mij af hoe
het nu moet, nu een dubbeldekker niet
nodig is. Want wat wij Texelaars wel
nodig hebben is een grote veerboot,
zodat wij altijd over kunnen met de auto
en niet dat je een half uur of twintig
minuten voor de tijd aanwezig moet zijn
om zeker te weten dat je over kunt, ook
al heb je een voorrangskaart. Wat het
dan kost vind ik minder belangrijk.
Daarom vind ik dat het bestuur van
TESO een goede kijk op de zaak heeft
en hoop ik dat de dubbeldekker gauw
als dubbeldekker gebruikt kan worden.
En hebben de mensen met een auto er
wel eens bij stilgestaan dat ze met een
retour met de boot de auto ruim 10
kilometer verplaatsen zonder dat ze daar
extra kosten aan hebben. En zelfs in die
tijd rustig een kopje koffie kunnen
drinken. En waarom kopen de mensen
die geen auto hebben en de veertarieven
te hoog vinden geen grote roeiboot en
richten een eigen TERO op: Texels
Eigen Roeiboot Onderneming. Is nog
milieuvriendelijk ook.
J. Dijkshoorn, Stuifweg 70
In de krant van 22 juli plaatste U een
foto van een tandem, met op de voor
grond een Mercedes. N.a.v. de foto
schreef U een artikel en zelfs een ver
volg op 25 juli (waarin enkele zetfouten
staan). Maar ja in het land der blinden
is éénoog koning, een zetfoutje meer of
minder.
Deze gedachte zou je ook kunnen
voelen, als je de artikelen leest. Het zou
U wel eens helemaal niet om het on
eigenlijk gebruik van een parkeerplaats
kunnen gaan. Immers daar heeft U
geen foto voor nodig.
Het zal eerder zo zijn zoals U zelf
stelt: „de foto was er eerst en toen het
artikel." Uit de scherpte van de foto
blijkt hetgeen U het belangrijkste vindt
n.l de nummerplaat van de auto. De
fotograaf is nogal kortzichtig. Tevens
meent U als redactie uitlatingen van
voorbijgangers te moeten publiceren en
niet in de speciale rubriek, welke zoals
U zegt buiten Uw verantwoording valt.
U publiceert nu zelf uitlatingen van
anonieme voorbijgangers, aannemend
dat die er waren.
Waarom zegt U in de krant van 25
juli, dat de redactie geen onzorgvuldig
heid kan worden verweten? Heeft
iemand om deze uitleg gevraagd? Of
zat U met een schuldgevoel?
Hetgeen U verweten kan worden, is
dat U instemt met de inhoud van de
uitlatingen van de anonieme voorbij
gangers en een persoon in een ver
meende situatie een ongeluk toewenst,
hetgeen je niemand zou doen.
Legt U de lezers eens uit hoe U kon
zien dat de bestuurder parachute
springt. Een invalidenkaart zag U niet
dan wel toch zeker zijn springbevoegd-
heid van de R.L.D.?
Alle Duitsers en zeker de eigenaar
van de auto begrepen natuurlijk direct
waar U het over had, Anders hadden
ze geen nederlandstalige krant gekocht
zou U kunnen zeggen. Maar U doet
toch wel aan preventie? Druk dan toch
zulke belangrijke reportages tenminste
ook in het duits af. Anders zou het uit
gelegd kunnen worden als „ophitserij"
tegen Uw gasten.
Leg de bestuurder in het vervolg uit
dat dit niet een voorrangsplaats van de
T.E.S.O. was. Laat dit dan echter niet
ten koste gaan van een belangrijke
fotoreportage, bijv. van de demon
stratie. Schrijf eens een artikel over de
akkommodatie voor invaliden op de
Texelse veerboten en tijdens lange
wachttijden en hoe ze bij de reddings
middelen moeten komen. Of maak
eens een fotoreportage van de vogels,
die rustig op het vliegveld zitten en
rondvliegen, terwijl er gesprongen en
dus gevlogen wordt. Daar krijgt U dan
vast een sticker voor om achter op Uw
auto te plakken, dan denken de
mensen misschien dat U ook parachu
tist bent.
Jan Rouwenhorst,
Da Costastraat 38,
Amsterdam
Naschrift:
Zonder in te gaan op alle niet ter
zake doende details, die U in Uw briefje
aanroert, moeten we vaststellen dat U
de intentie van het bedoelde bericht
niet hebt begrepen. Het ging om het
signaleren van een weldegelijk aanwe
zige misstand: gezonde autobestuur
ders die hun vervoermiddel parkeren op
plaatsen die voor invaliden bedoeld
zijn. Opmerkingen over de herkomst
van de auto, de door U gesuggereerde
onheuse bedoelingen van de redactie
en de artistieke kwaliteit van onze foto-
11
De woensdagwestern is deze keer
„Heli's fighters", het verhaal van Clay
ton, de geheimzinnige beschermengel,
die steeds te vinden is bij Philip Ver
meer. Philip Vermeer is bij verstek
veroordeeld en wordt gezocht wegens
de moord op 'patriarch' Saxon, het
hoofd van één van de machtigste
families van het wilde westen. Een
aantal premiejagers zoeken Vermeer om
hem te doden en de 3.000 dollar, die
voor hem zijn uitgeloofd, te innen.
Clayton (Lee van Cleef) is echter over
tuigd van Vermeers onschuld en met
veel vernuft en moed slaagt hij er in te
voorkomen, dat de premiejagers Ver
meer doden. Daarna brengt hij Vermeer
naar Saxon City, maar niet om hem daar
graaf raken daarom kant noch wal.
Overigens is het opvallend dat een be
paalde groep zich kennelijk buitenge
woon aangesproken voelt als sommige
vormen van asociaal gedrag aan de
kaak worden gesteld. redactie.
In Eierland is zondagochtend als
gevolg van het hevige onweer vrij veel
schade ontstaan. Een 3-jarige melkkoe
van de heer A. de Ridder van „Nieuw-
Duinoord" werd dodelijk door de blik
sem getroffen. De schade van ongeveer
ƒ2.000,— wordt door de verzekering
gedekt.
Op het vliegveld kropen drie mede
werkers van het paracentrum en van
Tessel Air door het oog van de naald,
toen de bliksem vlakbij hen insloeg. Dat
gebeurde op het moment dat zij een
vliegtuig vanuit de hangar het platform
opduwden. De inslag ging met een
explosie gepaard waarbij Gerbrand van
der Bie tegen de grond sloeg. Frans
Valkenburg liep brandwonden op aan de
armen. Henk Pol had op zijn lichaam
vlammetjes van Sint Elmusvuur, een
verschijnsel dat zich ook met het vlieg
tuig voordeed.
Bij hotel-pension Nieuw Breda viel als
gevolg van de bliksem het licht uit. De
installatie bleek echter nog intact te zijn,
slechts de aardlekschakelaar was in
werking getreden.
Bij Van Exel op „Blandenberg" sloeg
de bliksem op de bewapening van de
betonnen Meiert Boonschuur. Er ont
stond een gat in het dak. De stoppen
van de elektriciteit sloegen door.
Een zestal Duitse toeristen begaven
zich met een Volkswagen in de nacht
van vrijdag op zaterdag op het strand
van Den Hoorn om daar een stuk te
rijden. Toen ze terug wilden liep de
wagen echter vast in het zand. Ze
braken daarom de stormluiken van de
toiletwagen van het strandpaviljoen Paal
9 om deze onder de wielen te kunnen
schuiven. Verder sloegen ze het glas
van een strandhuisje stuk, ook met het
doel materiaal te vergaren om de auto
weer op de weg te krijgen. Daarbij werd
voor enkele honderden guldens schade
aangericht. De strandexploitant was er
met zijn hond te laat bij om het
gezelschap nog te kunnen betrappen.
De Duitsers kwamen echter niet ver
want op de strandweg sloegen ze over
de kop waarbij de wagen in de droge
sloot terecht kwam en total loss raakte.
De Duitsers meldden zich later bij de
politie, die proces verbaal opmaakte
wegens vernieling en het veroorzaken
van een ongeluk. Ook kregen ze een
rekening van het wegslepen van de
vernielde auto.
In samenwerking met de Wielerver-
eniding Texel organiseert de dorpscom
missie van De Cocksdorp ook dit jaar de
Zuidemarace. De race wordt gehouden
op 9 augustus. De route is door
welwillende medewerking van gemeen
tezijde weer geheel in zijn oorspronkelij
ke vorm hersteld. Dat wil zeggen dat nu
weer rond het hele dorp gefietst wordt.
De start is bij hotel De Hoop. Vervol
gens Kikkertstraat, Molenlaan, Vuurto-
renweg, Langeveldstraat.
Programma
Aanvang dikke bandenrace om 19.00
uur; de race gaat over drie ronden 254
kilometer. Totaal 7 54 kilometer. Inschrij
ving vanaf 18.00 uur tot 18.30 uur in het
Eierlandsche Huis.
Indeling voor heren: 1. fietsen zonder
versnelling; 2. sportfietsen met versnel
ling.
In de race willen de organisatoren ook
graag dames aan de start zien verschij
nen. Deze krijgen ook een aparte
indeling: 1. fietsen zonder versnelling; 2.
sport- en racefietsen met versnelling.
Alles start in deze race tegelijk en er
vallen dan ook 4x3 prijzen te
verdienen eventuele premies.
De muziekvereniging Excelsior zorgt
om 19.30 uur voor een muzikale bijdra
ge-
Om 20.00 uur wordt gestart met de
Zuidemaronde. Deze gaat over 20 ron
den, dus 50 kilometer. Men kan zich
hiervoor telefonisch opgeven en wel
iedere dag van 18.00 - 19.00 uur bij F. J.
Stolk, telefoon (07???) 443 b.g.g. F. de
Kok, telefoon (02222) 501. Licentiehou
ders worden niet toegelaten. Men is
verplicht een helm te dragen.
Inschrijving sluit op 7 augustus. Dus
wees er op tijd bij. Er zullen niet meer
dan 80 renners worden toegelaten en
men rijdt voor eigen risico. Deelnemers
dienen ruim op tijd aanwezig te zijn en
kunnen auto's en materiaal bij het
Eierlandsche Huis parkeren. Rugnum
mers kunnen in het Eierlandsche Huis
afgehaald worden.
Voor deelnemers of publiek die laat
terecht te laten stellen. Het is Claytons
bedoeling in Saxon City de moord op
'patriarch' Saxon op te lossen en een
eind te maken aan de terreur, waaraan
de zoons van Saxon de omgeving van
Saxon City en de stad zelf onderwer
pen. Hierdoor neemt de spanning
steeds meer toe. Clayton, die de waar
heid over de dood van de oude Saxon
reeds lang kent, lokt de broers Saxon
voortdurend uit en brengt hen ertoe zich
bloot te geven. De Saxons raken steeds
meer in het nauw en nadat Clayton
bewezen heeft dat Vermeer onschuldig
is, dagen de drie broers Saxon hem uit
voor een duel. In een keihard gevecht
komt de ontknoping en het einde van
het drama. (Toegang 12 jaar).
Vorige week vrijdagmiddag, 1
augustus, is zeer onverwacht over
leden de heer Ing. C. Zijdewind,
bedrijfstakdeskundige bij het Akker-
bouwconsulent in Noordholland.
De heer Zijdewind genoot onder de
akkerbouwers een zeer grote be
kendheid. Ook voor de Texelse
akkerbouwers was de heer Ing. C.
Zijdewind een bekende omdat hij
jarenlang hier in de eerste week van
december een inleiding kwam hou
den over actuele zaken in de akker
bouw. Zijn specialistische kennis
was groot en dan vooral inzake de
economie en teelt van pootaardap-
pelen. Ook door het Ministerie van
Landbouw werd deze kennis onder
kend door zijn jaarlijkse uitzending
naar warme landen waar de poot-
aardappelen vanuit Nederland wor
den verbouwd.
Vanaf 1943 is de heer Ing. C.
Zijdewind werkzaam geweest bij
het consulentschap te Schagen en
vandaar uit heeft hij de akkerbou
wers in woord en geschrift van
voorlichting voorzien. Was hij eerst
meer algemeen werkzaam, in 1960
werd hij hoofdassistent voor akker
bouw. Ook heeft hij zich ingezet
voor diverse onderzoekingen op het
gebied van hooiventilatie en aard
appel bewaring.
Bij de reorganisatie in 1969 bij de
consulentschappen werd de heer
Ing. C. Zijdewind bedrijfstakdes
kundige voor de akkerbouw in de
kop van Noordholland inclusief
Texel. De heer Zijdewind had een
grote inzet en was een zeer plezierig
persoon om mee samen te werken.
Zijn deskundigheid was zeer groot
op het gebied van de landbouw en
hij kon deze kennis overbrengen op
zijn groot gehoor. Ook voor de
Texelse akkerbouwers is het een
groot gemis dat de heer Zijdewind
ons te vroeg is ontvallen. Hij werd
bijna 61 jaar. De crematie vindt
woensdagmiddag 1 uur plaats in
het crematorium in Schagen.
Moge hij rusten in vrede.
J. Koolhof
zijn is het alleen nog mogelijk om via de
aangegeven omleiding Hollandseweg,
Hoofdweg, Stengweg het parcours te
betreden. Om 10 minuten voor zeven zal
het parcours geheel worden afgegren
deld. De vakantiegangers van „De
Robbenjager", „De Krim" en „De
Sluftervallei" kunnen via de omleidings
borden hun bestemming bereiken.
De wielerronde wordt verslagen door
de heer P. Zijm. De 27 MC club zal voor
permanente verbinding zorgdragen zo
dat bij calamiteiten snel ingrijpen ge
waarborgd is. Chef de equipe C. Zuide
ma zal, bijgestaan door toermiss Carry
de Kok, de prijzen uitreiken. Voor het
beschikbaar stellen van premies kan
gebeld worden naar (0????) 507.
Zaterdag werd een vlucht gehouden
vanuit St. Quentin (Frankrijk), een af
stand van 374 km. Hiervoor werden 40
jonge duiven ingekorfd. Gelost werd
om 6.45 uur met veranderlijke wind. De
eerste duif kwam om 13.38.23 uur thuis
(912 meter/min.). De tweede duif
13.48.07 uur; derde duif 13.54.53 uur en
de laatste duif 14.37.11 uur. D. Panne
man (De Koog) 1-3-6-8; A. Keijzer (Den
Burg) 2-4-9; H. Kooger (De Waal)
5-7-10.
Hoewel de gemiddelde snelheid van
de duiven laag was en de duiven later
dan verwacht thuis kwamen, werd het
toch een vlucht met een normaal
verloop.
Volgende week zaterdag met de
vlucht vanuit St. Dizier (Frankrijk),
afstand 495 km, zal bekend worden wie
Texels kampioen wordt bij de jonge
duiven. Het gaat tussen duiven van D.
Panneman en A. Keijzer.
Een Duitser, die zijn auto aan de
Kaapstraat had geparkeerd, ontdekte
vrijdag dat twee banden van zijn wagen
waren doorgesneden. Van een andere
wagen in de buurt werd de antenne
vernield.
volgorde van hun nummers voorbij
varen om zich aan het publiek te
presenteren. Dit gebeuren op het water
werd pas aantrekkelijk door de demon
straties van de marine. Het meest
spectaculair waren de reddingsdemon
straties met een Lynx helicopter. Aan de
vlootshow werd deelgenomen door ver
schillende mijnenvegers. Op één daar
van, de Hr. Ms. Bussemaker, bevonden
zich de commissaris van de koningin en
zijn echtgenote, samen met het burge
meestersechtpaar Engelvaart. De com
missaris bracht de hele dag in Oude
schild door.
Met de versiering van de aan de
vlootshow deelnemende kotters konden
prijzen worden gewonnen. De prijzen
voor de origineelste versieringen gingen
naar Sjef Boom van de TX 15 (1), A. van
der Knaap van de VE 224 (2) en de fa.
Vlaming van de TX 48 (3). Er waren ook
prijzen uitgeloofd voor de best verzorg
de schepen (dus afgezien van de alleen
voor deze gelegenheid aangebrachte
versieringen). Als beste werd de TX 36
„Jan van Toon" aangewezen. Tweede
werd de TX 94 van Boersen en de derde
prijs ging naar de sleepboot van de fa.
Daalder met schipper Ch. van Beek.
Mondeling commentaar via de luid
sprekers werd gegeven door de heer J.
Th. Boom die allerlei wetenswaardig
heden vertelde over heden en verleden
van de visserij en van de gelegenheid
gebruik maakte om met vooroordelen
en misverstanden af te rekenen. Het
marine-onderdeel van de show werd
uitstekend toegelicht door de kapitein
der mariniers J. de Ronde.
Een ander onderdeel van de vloot
show was een roeiwedstrijd waarbij
personeelsleden van TESO in het strijd
perk traden tegen kottervissers. Tot
duidelijke teleurstelling van de commen
tator won de TESO-ploeg. Alle deel
nemers aan de roeiwedstrijd kregen
worsten, maar de worsten voor de
winnende ploeg waren wel een half
pond zwaarder.
Alle avonden was de stemming in de
feesttent bijzonder uitgelaten. Vrijdag
avond had de „Erikakapel" er met zijn
Beierse muziek snel de stemming in. De
groep werd opgevolgd door de „Age-
na's". Wie niet hield van warmte en
lawaai kon zich aangenaam vertreden
op het romantisch verlichte haventerrein
waar spijs en drank in grote variatie
verkrijgbaar was.
De zaterdag begon met geslaagde
'ouderwetse' kinderspelen aan de De
Ruyterstraat bij de winkel van Gouds
blom. Als herinnering kregen alle deel
nemers een vaantje en een 'certificaat'.
Om 11.00 uur volgde een vlottenrace
in de haven voor de wat oudere jeugd,
waarbij werd gestart van de loopbrug
van het dok. Bij de enkelingen ging de
prijs voor de origineelste uitvoering naar
Ronald Timmer. De prijs voor de meest
komische voorstelling was voor Karin
Zegers. Bij de paren ging de 'komische
prijs' naar Leon Kees Eelman/Jeroen
Visser. De prijs voor de originaliteit was
voor Francoise Keijser/Marco Wolf en
een extra prijs werd toegekend aan
Monique Bekker/Mirjam Erne.
De watersportevenementen die 's
middags op de rede werden gehouden
waren zeer onderhoudend. Het was wel
jammer dat er niet wat meer wind stond,
want dat zou het onderdeel zeilen wat
spectaculairder zijn geweest. Ook de
demonstratie parasailen had te lijden
onder de windstilte. Alleen tegen de
wind in was het mogelijk een sailer, die
met een lijn aan een motorboot was
verbonden, in de lucht te houden.
Vermakelijk was de demonstratie die
de wipperploeg van de KNZHRM ver
zorgde in de werkhaven. Daarbij stelde
het droogdok een wrak voor, waarvan
de bemanning met de 'broek' naar de
wal moest worden gehaald. Het verliep
allemaal naar wens. De 'kapitein' die als
laatste van het 'wrak' werd gehaald,
kwam in het water terecht, maar dat
was de bedoeling om de feestvreugde
nog te vergroten.
Voor het programma van Pipo de
Clown in de feesttent bestond grote
belangstelling van de zijde van de jeugd,
ondanks de onaangename broeihitte
onder het tentzeil. Ook de spelen voor
ouderen (tobbesteken, paalklimmen
etc.) waren een succes en dat gold ook
voor het zeer drukbezochte optreden
van „De Havenzangers", gedurende de
avond. In de feesttent zaten meer dan
2.000 mensen. De stemming was zeer
uitgelaten en de sfeer was totaal onge
schikt voor een min of meer plechtige
afsluiting van de feesten zoals in het
programma was aangekondigd. Daar-
ven werd dan ook wijselijk afgezien.
Knallend slot
Het kostbaarste, maar dan ook het
meest spectaculaire onderdeel was het
vuurwerk dat even na middernacht werd
afgestoken bij het noordelijke haven
hoofd. In snel tempo ging een groot
aantal vuurpijlen de lucht in die bij hun
explosies op meer dan 100 meter hoogte
de meest fantastische effecten te zien
gaven. Een ongewenst voorproefje
werd verzorgd vanaf één der in de haven
liggende schepen, waar een rode licht-
kogel werd afgeschoten. Om te vermij
den dat dit voor noodsituaties bedoelde
sein de reddingsinstanties in het geweer
zou brengen werd ijllings naar de
kustwacht in Den Helder gebeld om
te zeggen dat er niets aan de hand was.
Onderdeel van het vuurwerk was een
door bengaals vuur gevormde tekst
„Heineken bier". De toeschouwers
hadden een andere tekst (bijv. „200 jaar
haven") meer gewaardeerd, maar de
organisatoren hadden Heineken bereid
gevonden een belangrijk deel van de
kosten van het vuurwerk te betalen en
daar moest uiteraard iets tegenover
staan. Achteraf gezien zouden de kos
ten ook zonder deze sponsoring er wel
zijn uitgekomen, maar men wilde geen
grote risico's lopen.