„WAT IK ZEGGEN WOU.." i „Heli's Fighters Havenfeest Zuidema wielerronde wedvluchluitslag Texelse postduiven Veel diefstallen T.E.S.O. Winkeldiefstal T.E.R.O. Parkeerplaats Koe door bliksem gedood Onfortuinlijk avontuur In memoriam Ing. C. Zijdewind Vernieling VERVOLG VAN PAG. 1 INSDAG 5 AUGUSTUS 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 6 Ie afgelopen dagen werden weer srse diefstallen bij de politie aange- en. Er waren meerdere winkeldief- len bij maar ook inbraken in auto's. 'rijdagavond werd bij Modehuis erbeek een jongeman betrapt die een imbroek had meegenomen zonder te alen en een dag eerder werd bij een ermarkt in De Koog een inwoner van Helder betrapt toen hij een zonne- pakte. ien inwoner uit Delft verzuimde te alen toen hij bij een modehuis in De >g een witte korte broek meenam. 'rijdag zag een voorbijganger dat een jeman op een parkeerplaats aan de malaan in Den Burg een andere tekenplaat bovenop de kenteken- it van een Mini monteerde. De plaat TX-22) was van een geparkeerde vo afgehaald. Toen de jongeman zag hij betrapt was ging hij er van door. Mini werd later aangetroffen bij het laai De Schans. De valse kenteken- it was er weer afgehaald. De auto ik eigendom te zijn van een vrouw Oudeschild. De jongeman (die dus irschijnlijk nog in het bezit is van de tekenplaat) wordt nog gezocht, igenomen wordt dat hij het eiland de gestolen wagen heeft willen aten, maar dat hij van zijn plan heeft szien omdat zijn pogingen waren dekt en omdat hij langdurig op de en had moeten wachten, aldus een ide kans lopend om aangehouden te rden. )p het strand van paal 17 werd door 1 i naar schatting 30-jarige man geld Jjltolen uit kleding van een 23-jarige Hncoise die met haar vriendin haar kje op het strand even had verlaten. Ogenomen werd een bedrag van 15, in Hollands geld alsmede trave- iheques ter waarde van 7100, Van dader kon een signalement aan de itie worden gegeven: fors, dik, be- ird getatoueerd en een wit hoedje gend. lit een horecagelegenheid in de •psstraat van De Koog werd een in leren motorjack gestolen. In één borstzakken bevonden zich twee j torsleuteltjes. lit de tuin van de heer Van der Vis in Dorpsstraat te De Koog werd don- dag een waterpomp (horend bij de er) weggehaald. Slang en bedrading ■den doorgesneden. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE I 'an een auto die op de parkeerplaats camping Kogerstrand stond, werden mast, giek, zwaard en zeil van een fplank weggehaald. De surfplank zelf de eigenaar meegenomen naar zijn r werd ingebroken in een op het rrfkeerterrein Nikadel staande auto, irbij een cassetterecorder en twee sprekerboxen werden weggehaald. aterdag gebeurde iets dergelijks met andere auto op de Nikadel. De buit echter belangrijk groter: een zender het merk Telefunken, radiocassette- order en drie cassettes. en gast van jeugdherberg Panorama sen briefje van 7100,— kwijt. Het d weggehaald uit zijn jasje dat hij op bed in de slaapzaal had achtergelaten en kampeerder op 'Kogerstrand' een portemonnee met 7100,—; werd weggehaald uit de voortent. e ernstigste diefstal werd vermeld een vakantieganger uit Krimpen de IJssel. Uit zijn in Den Burg rkeerde auto werd een kleinbeeld- era, telelens, groothoeklens en een efeuille met 72.300, gestolen. De Koog werd donderdag een eldiefstal gepleegd bij Modehuis rbeek. Een 19-jarige Duitser tracht- et een zwembroek onder zijn over- d de winkel te verlaten. nderdag werd een 19-jarige inwo- uit Utrecht aangehouden, die een rijstijl toonde op de Nikadel. Toen raampje openging, kwam er een orlijk alcoholdamp uit het voertuig, e blaasproef kreeg hij acht uur ont- ing van de rijbevoegdheid. erdag ging in De Koog een al Duitse jongens met een vlagge- die ze eerder bij een hengelsport- el hadden gestolen, eersborden te lijf. De politie e dit een wat ongelijke strijd en p in. De schade Is inmiddels ver- Als Klaas Barendregt schrijft dat hij het gevoel heeft dat sterk geprobeerd wordt de publieke opinie in ongunstige zin t.o.v. de dubbeldekker te verande ren, dan moet ik daar tegenover stellen dat er niets veranderd hoeft te worden, de publieke opinie is nooit anders dan ongunstig geweest tegenover de dub beldekker. Het irriteert hem mateloos dat op de volgens hem waardeloze enquête teruggegrepen wordt. Ik vind dit jammer omdat men zich dan vast klampt aan het woord enquête, het was meer een handtekeningenactie. Zeker niet waardeloos, want dat zou inhouden een miskenning van het intelligentiepeil van de 84% van de stemgerechtigde bevolking van Texel. Voor zover ik Barendregt ken is dat niet de bedoeling dus moet hij zich vergissen. In het artikel dat ik schreef op verzoek uit de bevolking heb ik een poging gedaan uit te leggen dat TESO bestuurlijk gezien de tijd niet heeft verstaan. Men heeft dwars tegen de Provincie (Streekplan) in en wetende dat Rijkswaterstaat de fuiken niet zou aanpassen, toch de dubbeldekker be steld. Dat noem ik een onverantwoor delijk bestuursbesluit en een lichtvaardi ge stunt. De toenmalige president-com missaris was dit ook te gortig en stapte er uit. Daardoor moet ze nu een zg. dubbele enkeldekker exploiteren, dus een schip dat regelmatig voor een deel in ballast vaart. Dat kost kapitaalslasten en extra brandstofverbruik. Destijds heb ik geschreven: Als TESO niet uit kan zoals de Provincie dit wil, nl. een enkeldekker met regelmatig een half uur dienst zeg dan tegen de Provincie: Als u dit zo wilt moet u het ons financieel mogelijk maken. Dat was juist geweest. TESO wilde dit niet. Had ze wel in overleg met de provincie hierom trent gegaan dan hadden we wellicht een regelmatige half uur dienst gekre gen met aanvaardbare tarieven via overheidsgeld en de werkgelegenheid daarmede bevorderd. TESO wilde echter, zoals ik heb genoemd, geen overheidspottekijkers in huis hebben en koste wat kost de zaak in eigen handen houden en dat kan vandaag de dag bij het openbaar ver voer niet meer. De tarieven die daaruit voortvloeien zijn niet aanvaardbaar en neemt het publiek niet. Het openbaar vervoer is bezig en terecht een algemene zaak te worden waarbij de overheid via gemeenschapsgeld niet buiten schot kan blijven. Hetgeen de provincie voorstaat nl. een half uur dienst via enkeldekschepen en het gehele jaar door is voor de economie van het eiland zonder meer belangrijk alsmede voor andere doelein den. Dat dit een onverantwoordelijke manier van omspringen met gemeen schapsgeld zou zijn kan ik echt niet delen. De fuiken aanpassen aan de dubbel dekker zou de overheid naar ik meen zo ongeveer 25 30 miljoen kosten. Met dit geld zou zij de veerdiensttarieven voor een enkeldekker met een half uur dienst een behoorlijk aantal jaren kunnen sub sidiëren. Sieme de Waard Naar aanleiding van het vele geschrijf over de dubbeldekker en het steeds terugkerende ,,Wij Texelaars hebben deze niet gewild", wil ik het volgende opmerken. Toen de „Marsdiep" ge bouwd werd en de veerhaven naar 't Horntje verplaatst werd was dat hele maal niet nodig. Later met de bouw van de „Texelstroom", waren twee grote boten helemaal niet nodig. Maar nu deze weer te klein zijn vraag ik mij af hoe het nu moet, nu een dubbeldekker niet nodig is. Want wat wij Texelaars wel nodig hebben is een grote veerboot, zodat wij altijd over kunnen met de auto en niet dat je een half uur of twintig minuten voor de tijd aanwezig moet zijn om zeker te weten dat je over kunt, ook al heb je een voorrangskaart. Wat het dan kost vind ik minder belangrijk. Daarom vind ik dat het bestuur van TESO een goede kijk op de zaak heeft en hoop ik dat de dubbeldekker gauw als dubbeldekker gebruikt kan worden. En hebben de mensen met een auto er wel eens bij stilgestaan dat ze met een retour met de boot de auto ruim 10 kilometer verplaatsen zonder dat ze daar extra kosten aan hebben. En zelfs in die tijd rustig een kopje koffie kunnen drinken. En waarom kopen de mensen die geen auto hebben en de veertarieven te hoog vinden geen grote roeiboot en richten een eigen TERO op: Texels Eigen Roeiboot Onderneming. Is nog milieuvriendelijk ook. J. Dijkshoorn, Stuifweg 70 In de krant van 22 juli plaatste U een foto van een tandem, met op de voor grond een Mercedes. N.a.v. de foto schreef U een artikel en zelfs een ver volg op 25 juli (waarin enkele zetfouten staan). Maar ja in het land der blinden is éénoog koning, een zetfoutje meer of minder. Deze gedachte zou je ook kunnen voelen, als je de artikelen leest. Het zou U wel eens helemaal niet om het on eigenlijk gebruik van een parkeerplaats kunnen gaan. Immers daar heeft U geen foto voor nodig. Het zal eerder zo zijn zoals U zelf stelt: „de foto was er eerst en toen het artikel." Uit de scherpte van de foto blijkt hetgeen U het belangrijkste vindt n.l de nummerplaat van de auto. De fotograaf is nogal kortzichtig. Tevens meent U als redactie uitlatingen van voorbijgangers te moeten publiceren en niet in de speciale rubriek, welke zoals U zegt buiten Uw verantwoording valt. U publiceert nu zelf uitlatingen van anonieme voorbijgangers, aannemend dat die er waren. Waarom zegt U in de krant van 25 juli, dat de redactie geen onzorgvuldig heid kan worden verweten? Heeft iemand om deze uitleg gevraagd? Of zat U met een schuldgevoel? Hetgeen U verweten kan worden, is dat U instemt met de inhoud van de uitlatingen van de anonieme voorbij gangers en een persoon in een ver meende situatie een ongeluk toewenst, hetgeen je niemand zou doen. Legt U de lezers eens uit hoe U kon zien dat de bestuurder parachute springt. Een invalidenkaart zag U niet dan wel toch zeker zijn springbevoegd- heid van de R.L.D.? Alle Duitsers en zeker de eigenaar van de auto begrepen natuurlijk direct waar U het over had, Anders hadden ze geen nederlandstalige krant gekocht zou U kunnen zeggen. Maar U doet toch wel aan preventie? Druk dan toch zulke belangrijke reportages tenminste ook in het duits af. Anders zou het uit gelegd kunnen worden als „ophitserij" tegen Uw gasten. Leg de bestuurder in het vervolg uit dat dit niet een voorrangsplaats van de T.E.S.O. was. Laat dit dan echter niet ten koste gaan van een belangrijke fotoreportage, bijv. van de demon stratie. Schrijf eens een artikel over de akkommodatie voor invaliden op de Texelse veerboten en tijdens lange wachttijden en hoe ze bij de reddings middelen moeten komen. Of maak eens een fotoreportage van de vogels, die rustig op het vliegveld zitten en rondvliegen, terwijl er gesprongen en dus gevlogen wordt. Daar krijgt U dan vast een sticker voor om achter op Uw auto te plakken, dan denken de mensen misschien dat U ook parachu tist bent. Jan Rouwenhorst, Da Costastraat 38, Amsterdam Naschrift: Zonder in te gaan op alle niet ter zake doende details, die U in Uw briefje aanroert, moeten we vaststellen dat U de intentie van het bedoelde bericht niet hebt begrepen. Het ging om het signaleren van een weldegelijk aanwe zige misstand: gezonde autobestuur ders die hun vervoermiddel parkeren op plaatsen die voor invaliden bedoeld zijn. Opmerkingen over de herkomst van de auto, de door U gesuggereerde onheuse bedoelingen van de redactie en de artistieke kwaliteit van onze foto- 11 De woensdagwestern is deze keer „Heli's fighters", het verhaal van Clay ton, de geheimzinnige beschermengel, die steeds te vinden is bij Philip Ver meer. Philip Vermeer is bij verstek veroordeeld en wordt gezocht wegens de moord op 'patriarch' Saxon, het hoofd van één van de machtigste families van het wilde westen. Een aantal premiejagers zoeken Vermeer om hem te doden en de 3.000 dollar, die voor hem zijn uitgeloofd, te innen. Clayton (Lee van Cleef) is echter over tuigd van Vermeers onschuld en met veel vernuft en moed slaagt hij er in te voorkomen, dat de premiejagers Ver meer doden. Daarna brengt hij Vermeer naar Saxon City, maar niet om hem daar graaf raken daarom kant noch wal. Overigens is het opvallend dat een be paalde groep zich kennelijk buitenge woon aangesproken voelt als sommige vormen van asociaal gedrag aan de kaak worden gesteld. redactie. In Eierland is zondagochtend als gevolg van het hevige onweer vrij veel schade ontstaan. Een 3-jarige melkkoe van de heer A. de Ridder van „Nieuw- Duinoord" werd dodelijk door de blik sem getroffen. De schade van ongeveer ƒ2.000,— wordt door de verzekering gedekt. Op het vliegveld kropen drie mede werkers van het paracentrum en van Tessel Air door het oog van de naald, toen de bliksem vlakbij hen insloeg. Dat gebeurde op het moment dat zij een vliegtuig vanuit de hangar het platform opduwden. De inslag ging met een explosie gepaard waarbij Gerbrand van der Bie tegen de grond sloeg. Frans Valkenburg liep brandwonden op aan de armen. Henk Pol had op zijn lichaam vlammetjes van Sint Elmusvuur, een verschijnsel dat zich ook met het vlieg tuig voordeed. Bij hotel-pension Nieuw Breda viel als gevolg van de bliksem het licht uit. De installatie bleek echter nog intact te zijn, slechts de aardlekschakelaar was in werking getreden. Bij Van Exel op „Blandenberg" sloeg de bliksem op de bewapening van de betonnen Meiert Boonschuur. Er ont stond een gat in het dak. De stoppen van de elektriciteit sloegen door. Een zestal Duitse toeristen begaven zich met een Volkswagen in de nacht van vrijdag op zaterdag op het strand van Den Hoorn om daar een stuk te rijden. Toen ze terug wilden liep de wagen echter vast in het zand. Ze braken daarom de stormluiken van de toiletwagen van het strandpaviljoen Paal 9 om deze onder de wielen te kunnen schuiven. Verder sloegen ze het glas van een strandhuisje stuk, ook met het doel materiaal te vergaren om de auto weer op de weg te krijgen. Daarbij werd voor enkele honderden guldens schade aangericht. De strandexploitant was er met zijn hond te laat bij om het gezelschap nog te kunnen betrappen. De Duitsers kwamen echter niet ver want op de strandweg sloegen ze over de kop waarbij de wagen in de droge sloot terecht kwam en total loss raakte. De Duitsers meldden zich later bij de politie, die proces verbaal opmaakte wegens vernieling en het veroorzaken van een ongeluk. Ook kregen ze een rekening van het wegslepen van de vernielde auto. In samenwerking met de Wielerver- eniding Texel organiseert de dorpscom missie van De Cocksdorp ook dit jaar de Zuidemarace. De race wordt gehouden op 9 augustus. De route is door welwillende medewerking van gemeen tezijde weer geheel in zijn oorspronkelij ke vorm hersteld. Dat wil zeggen dat nu weer rond het hele dorp gefietst wordt. De start is bij hotel De Hoop. Vervol gens Kikkertstraat, Molenlaan, Vuurto- renweg, Langeveldstraat. Programma Aanvang dikke bandenrace om 19.00 uur; de race gaat over drie ronden 254 kilometer. Totaal 7 54 kilometer. Inschrij ving vanaf 18.00 uur tot 18.30 uur in het Eierlandsche Huis. Indeling voor heren: 1. fietsen zonder versnelling; 2. sportfietsen met versnel ling. In de race willen de organisatoren ook graag dames aan de start zien verschij nen. Deze krijgen ook een aparte indeling: 1. fietsen zonder versnelling; 2. sport- en racefietsen met versnelling. Alles start in deze race tegelijk en er vallen dan ook 4x3 prijzen te verdienen eventuele premies. De muziekvereniging Excelsior zorgt om 19.30 uur voor een muzikale bijdra ge- Om 20.00 uur wordt gestart met de Zuidemaronde. Deze gaat over 20 ron den, dus 50 kilometer. Men kan zich hiervoor telefonisch opgeven en wel iedere dag van 18.00 - 19.00 uur bij F. J. Stolk, telefoon (07???) 443 b.g.g. F. de Kok, telefoon (02222) 501. Licentiehou ders worden niet toegelaten. Men is verplicht een helm te dragen. Inschrijving sluit op 7 augustus. Dus wees er op tijd bij. Er zullen niet meer dan 80 renners worden toegelaten en men rijdt voor eigen risico. Deelnemers dienen ruim op tijd aanwezig te zijn en kunnen auto's en materiaal bij het Eierlandsche Huis parkeren. Rugnum mers kunnen in het Eierlandsche Huis afgehaald worden. Voor deelnemers of publiek die laat terecht te laten stellen. Het is Claytons bedoeling in Saxon City de moord op 'patriarch' Saxon op te lossen en een eind te maken aan de terreur, waaraan de zoons van Saxon de omgeving van Saxon City en de stad zelf onderwer pen. Hierdoor neemt de spanning steeds meer toe. Clayton, die de waar heid over de dood van de oude Saxon reeds lang kent, lokt de broers Saxon voortdurend uit en brengt hen ertoe zich bloot te geven. De Saxons raken steeds meer in het nauw en nadat Clayton bewezen heeft dat Vermeer onschuldig is, dagen de drie broers Saxon hem uit voor een duel. In een keihard gevecht komt de ontknoping en het einde van het drama. (Toegang 12 jaar). Vorige week vrijdagmiddag, 1 augustus, is zeer onverwacht over leden de heer Ing. C. Zijdewind, bedrijfstakdeskundige bij het Akker- bouwconsulent in Noordholland. De heer Zijdewind genoot onder de akkerbouwers een zeer grote be kendheid. Ook voor de Texelse akkerbouwers was de heer Ing. C. Zijdewind een bekende omdat hij jarenlang hier in de eerste week van december een inleiding kwam hou den over actuele zaken in de akker bouw. Zijn specialistische kennis was groot en dan vooral inzake de economie en teelt van pootaardap- pelen. Ook door het Ministerie van Landbouw werd deze kennis onder kend door zijn jaarlijkse uitzending naar warme landen waar de poot- aardappelen vanuit Nederland wor den verbouwd. Vanaf 1943 is de heer Ing. C. Zijdewind werkzaam geweest bij het consulentschap te Schagen en vandaar uit heeft hij de akkerbou wers in woord en geschrift van voorlichting voorzien. Was hij eerst meer algemeen werkzaam, in 1960 werd hij hoofdassistent voor akker bouw. Ook heeft hij zich ingezet voor diverse onderzoekingen op het gebied van hooiventilatie en aard appel bewaring. Bij de reorganisatie in 1969 bij de consulentschappen werd de heer Ing. C. Zijdewind bedrijfstakdes kundige voor de akkerbouw in de kop van Noordholland inclusief Texel. De heer Zijdewind had een grote inzet en was een zeer plezierig persoon om mee samen te werken. Zijn deskundigheid was zeer groot op het gebied van de landbouw en hij kon deze kennis overbrengen op zijn groot gehoor. Ook voor de Texelse akkerbouwers is het een groot gemis dat de heer Zijdewind ons te vroeg is ontvallen. Hij werd bijna 61 jaar. De crematie vindt woensdagmiddag 1 uur plaats in het crematorium in Schagen. Moge hij rusten in vrede. J. Koolhof zijn is het alleen nog mogelijk om via de aangegeven omleiding Hollandseweg, Hoofdweg, Stengweg het parcours te betreden. Om 10 minuten voor zeven zal het parcours geheel worden afgegren deld. De vakantiegangers van „De Robbenjager", „De Krim" en „De Sluftervallei" kunnen via de omleidings borden hun bestemming bereiken. De wielerronde wordt verslagen door de heer P. Zijm. De 27 MC club zal voor permanente verbinding zorgdragen zo dat bij calamiteiten snel ingrijpen ge waarborgd is. Chef de equipe C. Zuide ma zal, bijgestaan door toermiss Carry de Kok, de prijzen uitreiken. Voor het beschikbaar stellen van premies kan gebeld worden naar (0????) 507. Zaterdag werd een vlucht gehouden vanuit St. Quentin (Frankrijk), een af stand van 374 km. Hiervoor werden 40 jonge duiven ingekorfd. Gelost werd om 6.45 uur met veranderlijke wind. De eerste duif kwam om 13.38.23 uur thuis (912 meter/min.). De tweede duif 13.48.07 uur; derde duif 13.54.53 uur en de laatste duif 14.37.11 uur. D. Panne man (De Koog) 1-3-6-8; A. Keijzer (Den Burg) 2-4-9; H. Kooger (De Waal) 5-7-10. Hoewel de gemiddelde snelheid van de duiven laag was en de duiven later dan verwacht thuis kwamen, werd het toch een vlucht met een normaal verloop. Volgende week zaterdag met de vlucht vanuit St. Dizier (Frankrijk), afstand 495 km, zal bekend worden wie Texels kampioen wordt bij de jonge duiven. Het gaat tussen duiven van D. Panneman en A. Keijzer. Een Duitser, die zijn auto aan de Kaapstraat had geparkeerd, ontdekte vrijdag dat twee banden van zijn wagen waren doorgesneden. Van een andere wagen in de buurt werd de antenne vernield. volgorde van hun nummers voorbij varen om zich aan het publiek te presenteren. Dit gebeuren op het water werd pas aantrekkelijk door de demon straties van de marine. Het meest spectaculair waren de reddingsdemon straties met een Lynx helicopter. Aan de vlootshow werd deelgenomen door ver schillende mijnenvegers. Op één daar van, de Hr. Ms. Bussemaker, bevonden zich de commissaris van de koningin en zijn echtgenote, samen met het burge meestersechtpaar Engelvaart. De com missaris bracht de hele dag in Oude schild door. Met de versiering van de aan de vlootshow deelnemende kotters konden prijzen worden gewonnen. De prijzen voor de origineelste versieringen gingen naar Sjef Boom van de TX 15 (1), A. van der Knaap van de VE 224 (2) en de fa. Vlaming van de TX 48 (3). Er waren ook prijzen uitgeloofd voor de best verzorg de schepen (dus afgezien van de alleen voor deze gelegenheid aangebrachte versieringen). Als beste werd de TX 36 „Jan van Toon" aangewezen. Tweede werd de TX 94 van Boersen en de derde prijs ging naar de sleepboot van de fa. Daalder met schipper Ch. van Beek. Mondeling commentaar via de luid sprekers werd gegeven door de heer J. Th. Boom die allerlei wetenswaardig heden vertelde over heden en verleden van de visserij en van de gelegenheid gebruik maakte om met vooroordelen en misverstanden af te rekenen. Het marine-onderdeel van de show werd uitstekend toegelicht door de kapitein der mariniers J. de Ronde. Een ander onderdeel van de vloot show was een roeiwedstrijd waarbij personeelsleden van TESO in het strijd perk traden tegen kottervissers. Tot duidelijke teleurstelling van de commen tator won de TESO-ploeg. Alle deel nemers aan de roeiwedstrijd kregen worsten, maar de worsten voor de winnende ploeg waren wel een half pond zwaarder. Alle avonden was de stemming in de feesttent bijzonder uitgelaten. Vrijdag avond had de „Erikakapel" er met zijn Beierse muziek snel de stemming in. De groep werd opgevolgd door de „Age- na's". Wie niet hield van warmte en lawaai kon zich aangenaam vertreden op het romantisch verlichte haventerrein waar spijs en drank in grote variatie verkrijgbaar was. De zaterdag begon met geslaagde 'ouderwetse' kinderspelen aan de De Ruyterstraat bij de winkel van Gouds blom. Als herinnering kregen alle deel nemers een vaantje en een 'certificaat'. Om 11.00 uur volgde een vlottenrace in de haven voor de wat oudere jeugd, waarbij werd gestart van de loopbrug van het dok. Bij de enkelingen ging de prijs voor de origineelste uitvoering naar Ronald Timmer. De prijs voor de meest komische voorstelling was voor Karin Zegers. Bij de paren ging de 'komische prijs' naar Leon Kees Eelman/Jeroen Visser. De prijs voor de originaliteit was voor Francoise Keijser/Marco Wolf en een extra prijs werd toegekend aan Monique Bekker/Mirjam Erne. De watersportevenementen die 's middags op de rede werden gehouden waren zeer onderhoudend. Het was wel jammer dat er niet wat meer wind stond, want dat zou het onderdeel zeilen wat spectaculairder zijn geweest. Ook de demonstratie parasailen had te lijden onder de windstilte. Alleen tegen de wind in was het mogelijk een sailer, die met een lijn aan een motorboot was verbonden, in de lucht te houden. Vermakelijk was de demonstratie die de wipperploeg van de KNZHRM ver zorgde in de werkhaven. Daarbij stelde het droogdok een wrak voor, waarvan de bemanning met de 'broek' naar de wal moest worden gehaald. Het verliep allemaal naar wens. De 'kapitein' die als laatste van het 'wrak' werd gehaald, kwam in het water terecht, maar dat was de bedoeling om de feestvreugde nog te vergroten. Voor het programma van Pipo de Clown in de feesttent bestond grote belangstelling van de zijde van de jeugd, ondanks de onaangename broeihitte onder het tentzeil. Ook de spelen voor ouderen (tobbesteken, paalklimmen etc.) waren een succes en dat gold ook voor het zeer drukbezochte optreden van „De Havenzangers", gedurende de avond. In de feesttent zaten meer dan 2.000 mensen. De stemming was zeer uitgelaten en de sfeer was totaal onge schikt voor een min of meer plechtige afsluiting van de feesten zoals in het programma was aangekondigd. Daar- ven werd dan ook wijselijk afgezien. Knallend slot Het kostbaarste, maar dan ook het meest spectaculaire onderdeel was het vuurwerk dat even na middernacht werd afgestoken bij het noordelijke haven hoofd. In snel tempo ging een groot aantal vuurpijlen de lucht in die bij hun explosies op meer dan 100 meter hoogte de meest fantastische effecten te zien gaven. Een ongewenst voorproefje werd verzorgd vanaf één der in de haven liggende schepen, waar een rode licht- kogel werd afgeschoten. Om te vermij den dat dit voor noodsituaties bedoelde sein de reddingsinstanties in het geweer zou brengen werd ijllings naar de kustwacht in Den Helder gebeld om te zeggen dat er niets aan de hand was. Onderdeel van het vuurwerk was een door bengaals vuur gevormde tekst „Heineken bier". De toeschouwers hadden een andere tekst (bijv. „200 jaar haven") meer gewaardeerd, maar de organisatoren hadden Heineken bereid gevonden een belangrijk deel van de kosten van het vuurwerk te betalen en daar moest uiteraard iets tegenover staan. Achteraf gezien zouden de kos ten ook zonder deze sponsoring er wel zijn uitgekomen, maar men wilde geen grote risico's lopen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 5