Bhagwan-discipelen beginnen met open meditaties „De man, die niemand werd NlOZ-schip te water gelaten CENTRUM IN VOORMALIGE BAKKERIJ Fabiola uitmuntend Geul weer open Vernielingen Recreatiedag voor vrouwen op Texel Opbrengst collecte Watersportvereniging houdt weer viswedstrijd PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 16 SEPTEMBER 1980 FEUILLETON door TOM LODEWIJK. De vrouw in het eenzame huis 3. Yvonne de Rheede staarde somber door de ramen van het fraaie grachte huis over de daken en naar de torens van Amsterdam, voorzover die in de winterse benevelde lucht zichtbaar wa ren. "Ik wou dat het maar weer voorjaar was", zei ze, "dan zaten we weer in Laren. Het beklemt me hier". "En het is notabene je geboortehuis", zei de man die tegenover haar zat. Hij was het type van de krasse grijsaard, tenger gebouwd met een scherp ge sneden kop, die zijn Franse afkomst verried. De Lazare's kwamen uit een Hugenotenfamilie, die onder Lodewijk de Veertiende naar de Nederlanden was gevlucht en door het aanhouden van de banden met andere dergelijke families was er altijd Frans bloed in de Lazare's gebleven. Yvonne was met een Hol lander getrouwd, het huwelijk was kinderloos gebleven. Die tak stierf af, dacht Guy Lazare, terwijl hij nadenkend de fraaie kringen rook nakeek, die hij de kamer instuurde. Guy, of Guillaume, Lazare was vele jaren medefirmant geweest van Yvon ne's vader. Getweeën beheerden ze als vennoten het Huis Montferlant Et Laza re, later omgezet in een N.V. Sinds Henri Lazare gestorven was en Guy zich uit zaken had teruggetrokken, was Gerard de Rheede enig directeur, een functie die zeker niet het minst te danken was aan zijn huwelijk met Yvonne, maar die hij toch zonder zijn opvallende capaciteiten niet zou hebben bereikt. Gerard was in Utrecht, wist Guy en daarom kwam hij bij zijn nichtje oplo pen. Hij was niet bijzonder gesteld op Gerard en vermeed een ontmoeting, anders dan puur zakelijk, zoveel moge lijk. Maar zijn hart hing aan Yvonne, sterker naarmate hij er meer en meer van overtuigd raakte, dat haar huwelijk met Gerard niet gelukkig was. Yvonne zelf had hem dat nooit verteld, maar Guy Lazare beschikte over zeer vele relaties en was wantrouwend van aard. In zijn vak was het bijzonder nodig, het kaf van het koren te scheiden en voor hem hing veel af van de eerste indruk. Hij had mensen financieel gesteund, die door anderen als een te groot risico be schouwd werden, alleen omdat hij hen vertrouwde en een kans wilde geven. Slechts zeer zelden had hem dat be rouwd en dan was het nog door fac toren, waaraan ook zij weinig of niets konden doen. Daarentegen had hij zich niets van veelbelovende transacties af zijdig gehouden omdat mensen hem niet aanstonden. Hij had daarmee wel eens wat winst verspeeld, maar tegelijk, zo placht hij dan te zeggen, was hij ont slagen van de verplichting, die mensen te ontmoeten. Maar ook hier hadden in de meeste gevallen zijn mensenkennis en zijn 'Fingerspitzengefühl' hem niet in de steek gelaten. Hij moest toegeven dat hij alleen bij intuTtie het van het begin aan niet op Gerard de Rheede begrepen had en dat de feiten hem in het ongelijk schenen te stellen. Maar Gerard was hem eigenlijk tè geslaagd. "Van sommige mensen houd ik om hun fouten", had Guy eens gezegd. Maar hij had een kijkje op mensen waar zo op het oog niets aan mankeerde. Geen mens is volmaakt, dacht hij, en die schijnt volmaakt te zijn, weet dus zijn onvol maaktheden handig te verbergen. Op dat soort handigheid had de oude Guy Lazare het nimmer begrepen. Hij schrok uit zijn gedachten op, toen Yvonne sprak. "Ja", zei ze, "mijn geboortehuis. Erg gelukkig ben ik er nooit geweest. Moeder al zo vroeg verloren, vader altijd druk met de zaken en die is er nu ook al niet meer. Eigenlijk, oom, heb ik aan u, zelfs als kind, altijd nog het meest gehad". Haar bezoeker schoof even in zijn fau teuil hen en weer, hij voelde zich slecht op z'n gemak als iemand hem een com pliment maakte al was dit geen com pliment, dat behoefde niet tussen hem, en Yvonne. Het was de simpele waar heid en hij wist het ook wel dat Yvonne hem het gemis van een dochter had vergoed. Want Guy Lazare had de na delen van de vrijgezellenstaat pas goed onderkend, toen hij al te ver op jaren was om nog aan het wiegetouw te trekken. Hij maakte een onwillige bewe ging- "Maar je zit hier toch overal dichtbij. In het hartje van de stad". Zijn blikken gingen door de grote kamer met de prachtige meubelen, het kostbare an tiek, de schilderijen. "Je zit hier in een klein paleis". Yvonne lachte vreugdeloos. "Marie, onze werkster, was altijd aan het zingen als ze de gang deed. Ik heb veel van die liederen onthouden, want als kind vond ik ze prachtig, en Marie kon zo weemoedig uithalen. Ik had dan wel eens tranen in m'n ogen als ze zong van "ginds in een steeg vol ellende en nood, vond men een knaap op de rand van de dood". Guy lachte, blij dat het gesprek een vro lijker wending nam. "Ja, dat herinner zelfs ik me nog goed. Wat ze ook zo graag zong was het lied van het weeskind..." "O jat" riep Yvonne. "Arme wees, verscheurd, versleten dekken u uw lompen niet heeft dan zelfs u God vergeten dat zijn oog u niet ziet?" "Ze zeiden ook altijd 'u' in die liederen", lachte Guy. "En", kwam Yvonne hardnekkig op haar onderwerp terug, "dan zong ze ook van het hutje bij de zee. Beelden uit mijn kinderjaren vlieden aan mijn geest voorbij. En ik denkwel es: ik zou liever wonen in een hutje bij de zee en met een beetje geluk, dan in dit paleisje, zoals u het noemt..." ze maakte de zin niet af, maar dat was ook niet nodig. Haar oom begreep wat ze zeggen wilde. Hij zweeg, want wat moest hij antwoor den? Hij had haar dit huwelijk niet aangeraden, integendeel. Yvonne die hem goed kende, begreep zonder dat hij zich door woord of gebaar verried, dat hij niet 'weg' was van de man, die zij zich gekozen had. Voorzichtig had hij, behoedzaam manoeuvrerend, met haar gepraat over de beslissing voor het leven, over het verschil tussen ver liefdheid en liefde. En ze had hem best begrepen al drukte hij zich nog zo voor zichtig uit, maar ze had vrolijk gelachen. Oom, die zijn hele leven zijn best gedaan had om het huwelijk te ontwijken, was toch niet de man om daarover te prekenI "Blijft u eten?", vroeg ze opeens, trachtend zich uit haar sombere stem ming los te werken. "Gerard komt van nacht niet thuis, die moet vanmiddag spreken in Utrecht, daarna een diner en morgenochtend om half tien alweer ee commissievergadering. Hij blijft daJ maar vannacht - kan hij tenminste wi anders drinken dan jus d'orange". "Ik wist niet dat ie geheel-onthoudi was". "Als ie 's avonds moet rijden isi wel voorzichtig. Na die aanrijding verli den jaar..." "Nu, dat is tenminste verstandig va 'em. Goed, ik wil best blijven eten, in j eentje is er ook niks an". "U hoeft het niet uit medelijden i doen", zei ze ineens scherp. "Kind, wat een praatl Wat denk je vi me. Ik ben niet bij 't Leger des Heilsl t ben je al aan mijn medelijden toe?" Ze kleurde, ze had het gevoel dat ze zie verraden had. "Welnee", ze lachte wat geforce» "maar ik weet niet - het klonk zo er beetje - dat komt door mijn eigt stemming, denk ik". "Maar ik ga om half acht weer wej want ik wou naar de Kleine Zaal van h Concertgebouw, daar speelt een Fran! pianiste - misschien is ze al beroem anders wordt ze het. Tussen twi haakjes: waarom zou je niet meegaan! "Nee oom, ik voel me niet zo honds procent de laatste dagen. Ik ga vrffl naar bed met een boek". "Ben je dan helemaal alleen in dit huis' "Och, dat gebeurt wel vaker". "SI nou es dat er ingebroken werd?" "Gerard heeft gezorgd voor een uitst kende alarminstallatie en ik heb de tel foon naast m'n bed. Eer de inbreken voeten geveegd heeft, staat de politie voor de deur". (wordt vervolj verbonden. De mensen gaan door crises heen en moeten vakkundig worden opgevangen. Mensen die sannyas willen nemen (zo heet het in therapie gaan) hebben daarvoor overigens de persoonlijke toestemming van Bhagwan nodig. Er moet een soort aanvraag met motivatie worden ingediend. Als dat positieve gevolgen heeft en je hebt sannyas geaccepteerd, neem je oranje rode kleding. Die kleur is het symbool voor de opgaande zon en het is ook de kleur van het discipelschap door de eeuwen heen. Het heeft op Texel wel opzien gebaard dat toch als 'nuchter' bekend staande geboren en getogen inwoners als Han Dros in oranje-rode kleding op straat liepen. Deelnemers aan de meditatie in Oude- schild zijn geen discipelen en kunnen dus hen gewone burgerpakje blijven dragen. Nogmaals: tijdens de meditatie blijft dat pakje gewoon één. Al zou het op zich zelf niet zo'n punt zijn als iemand het zou uittrekken. Vkls het maar bewust gebeurt, wat zou moeten gelden voor elk doen en laten in dit leven, ook volgens de mensen die zich niet tot Bhagwan voelen aangetrokken. Voor lopig kunnen de mensen elke zondag avond komen proberen. Ze moeten om kwart voor acht aanwezig zijn om in ieder geval klokslag acht uur te kunnen beginnen. Daarna komt er niemand meer in want storingen tijdens de meditatie zijn zeer ongewenst. De zwart-zilver Dwergschnauzer Fabiola vom Hausberg van mevr. G. A. Flapper-van Twisk kreeg op de Inter nationale hondententoonstelling die 13 en 14 september in Venlo werd gehou den kwalificatie 'Uitmuntend', plaatsing twee, in de open klas. De hond werd voorgebracht door Bettina Flapper. Het natuurgebied De Geul bij Den Hoorn is weer open voor publiek. Gis teren zijn de bordjes 'verboden toegang' verwijderd. De Geul gaat weer dicht in februari of maart, als de lepelaars zijn gearriveerd. In de nacht van woensdag op don derdag werden in de Kogerstraat diver se vernielingen aangericht. Een ver- keerszuil werd omvergegooid en diverse lantaarnpalen werden uitge trapt. Ook waren diverse vuilniszakken opengemaakt waarvan de inhoud over de weg verspreid werd. De Turnkring Hollands Noorderkwar tier organiseert ook dit jaar een re creatiedag voor vrouwen. Deze keer wordt deze op Texel gehouden. Op za terdag 11 oktober a.s. in de sporthal 'Ons Genoegen'. Aan deze dag kunnen alle vrouwen van ±20 jr. tot 60 jr. deelnemen. Men behoeft niet speciaal lid te zijn van een sportvereniging. De kosten bedragen f 12,50 per persoon incl. een broodmaaltijd en koffie. De gehele dag van 's morgens 10.00 uur tot 's middags 4.00 uur wordt er onder deskundige leiding gesport, o.a. Ski- gymnastiek, volksdansen, trimmen jazzgymnastiek. Men kan zich hiervoor opgeven voor 20 september a.s. bij de leider van de gymnastiekvereniging G. Verhoeven, Tjakkerstraat 2, of bij mevr. Heerschap, Witte Kruislaan 33. Het verschuldigde bedrag ad. f 12,50 dient gelijktijdig worden voldaan. De landelijke collecte van het Konin gin Wilhelmina Fonds heeft op ons eiland dit jaar f 17.822,32 opgebracht. Het bedrag kwam als vogt tot stand: Den Burg f 7.450,13, Oudeschild f 1.283,71, De Waal f 710,01, Den Hoorn f 1.039,72, De Koog f 2.574,62, Oosterend f 2.405,15, De Cocksdorp f 658,05, Eierland f 917,45, 't Horntje f 753,50. De afdeling Texel van het Koningin Wilhelmina Fonds zegt allen die aan het behalen van dit prachtige resultaat hebben meegewerkt heel hartelijk dankl Zaterdag a.s. houdt de Watersport vereniging Texel weer een viswedstrijd op zee, georganiseerd door het 'vis- comité'. Start is om 9.00 uur; deel nemers moeten een half uur tevoren op het clubschip aanwezig zijn. Ook nu zijn weer veel mooie prijzen uitgeloofd Waaróp gevist gaat worden, wordt bij het begin van de wedstrijd bekend gemaakt. Deelnemers moeten zelf voor aas zorgen. Voor niet-leden bestaat een beperkte mogelijkheid om mee te vissen; ook zij moeten zich uiterlijk 8.30 uur op het clubschip aan gemeld hebben. Na afloop is er een borrelhapje, bingospel en tenslotte een mosselmaaltijd. Deze culinaire afsluiting van de wedstrijden heefi inmiddels naam gemaakt, niet in de laatste plaats door het aandeel dat he' comitélid Ben Beumkes er in heeft. Hi zorgde de laatste keer onder meer vooi de zeer geslaagde gerookte schar. Al: het zaterdag slecht weer is, wordt di wedstrijd verschoven naar zondag 21 september. Vrijdag is op de werf J. A. Vischer en Zn. te Zwartsluis het nieuwe onder zoekingsvaartuig van het Nederland: Instituut voor Onderzoek der Zee te water gelaten. Het was een zuivei technische aangelegenheid waarbij he vaartuig met behulp van luchtkussens ir zijn element werd gebracht. Het schip heeft nog geen naam gehad; dat za gebeuren bij de proefvaart die over twe< maanden wordt gehouden. Het 2' meter lange schip heeft een diepganj van slechts 85 centimeter, waardoor he geschikt is voor onderzoekingen in d< ondiepe gedeelten van de Waddenzei Op de foto het zojuist te water gelatei schip. 't Is even wennen aan de gedachte, maar met ingang van zondag a.s. fungeert de voormalige bakkerij van Dros aan de Ruyterstraat in Oudeschild als meditatiecentrum. Het initiatief is genomen door het echtpaar Han en Corrie Dros en Alex Verburg. Zij zijn overtuigde aanhangers van de leer van de verlichte meester Bhagwan Shree Rasnir in wiens denken en doen zij zich vorig jaar verdiepten in het Indiase Poena. Dat was voor hen het begin van een nieuwe levens instelling, die hen volgens eigen zeggen meer echt geluk en innerlijke vrede heeft gebracht. Door het stichten van een meditatiecentrum op Texel willen zij ook anderen daarin laten delen. De oude bakkerij is omgedoopt in "Prem Mandir Rajneesh-medidatiecen- trum". Dat betekent "Tempel van Lief de". Een nogal gewaagde naam die be paalde vooroordelen lijkt te bevestigen. De grote Bhagwan is in menig boule vardblad afgeschilderd als de "sexgoe- roe" omdat kuisheid door hem niet als de allergrootste menselijke deugd wordt beschouwd. De initiatiefnemers geven echter de verzekering dat elke keurige huisvader of -moeder zondagavond met een gerust hart de stap over de drempel van de Oudeschilder tempel kan maken. Er gebeurt daar niets oneerbaars, al gaat het er duidelijk anders toe dan op een gewoon theekransje. En wat voor me nigeen in deze sombere tijd van recessie ook belangrijk is: het kost bijna niets. De rijksdaalder vergoeding (inclusief krui denthee) die per meditatie moet worden neergeteld, kan althans geen werkelijke belemmering zijn. Het verhaal dat de Bhagwan-beweging een uiterst slim opgezette zakelijke organisatie is, be doeld om naar levenrust hunkerende westerlingen geld uit de zak te kloppen, gaat althans voor de Oudeschilder ves tiging niet op. Publieke opinie Je zou zeggen: niets kan de mensen ervan weerhouden om zo'n meditatie op zijn minst een keer te gaan proberen. Het echtpaar Dros en Alex Verburg zijn echter nuchter genoeg om te weten dat het niet storm zal lopen. De meeste Texelaars vinden het maar gek, dat schimmige gedoe van die mensen in oranje-rode kleding en het zal dan ook niet meevallen de meditatie-interesse uit te breiden tot buiten de kring van in feite reeds geïnteresseerden. De initiatiefne mers zullen daarover niet treuren. Han Dros: "Natuurlijk is het fijn als een behoorlijk aantal mensen die stap zou willen doen, maar we tillen er niet zwaar aan als dat niet lukt. Zelfs als er niemand zou komen liggen we er niet wakker van. Die meditatiebijeenkomsten zou den we evengoed voor onszelf gehou den hebben. We hebben geen kosten gemaakt; aan de bakkerij hoefde niets te worden verbouwd". Dans-meditatie Wat gaat er zondag gebeuren? Alex Verburg: "We hebben gekozen voor een soort van meditatie die bij mensen die nog nooit iets met de Bhagwan- beweging te maken hebben gehad, goed aanslaat. Het is een dansmedi- tatie, een Natrasja. Er wordt gedanst op muziek (van een tape), eerst heel langzaam, later steeds sneller en voort durend met gesloten ogen. Dan wordt een kwartier liggend gerust en vervol gens is er gedurende vijf minuten 'viering' wat inhoudt dat ieder op zijn eigen wijze uiting kan geven aan zijn gevoelens, dansend, zittend of liggend. Met wat drinken en eten wordt de meditatie afgesloten. Met elkaar duurt het een uur". Corrie Dros (die tijdens haar verblijf in Poena de naam Ma Ratnam heeft aangenomen) vertelt dat de dansmeditatie al eens is geprobeerd in het Vrouwenhuis en daar erg goed overkwam. Zoekende Wat zijn het voor mensen die zich tot Bhagwan wenden? Zijn het neurotici? Leven ze in onvrede met de maatschap pij? Han Dros (Swami Anotoshen): "Nee hoor, zo zwaar ligt het meestal niet, maar we waren wel zoekende. Je kunt niet zeggen dat we ontevreden waren, maar we menen dat het leven meer moet inhouden dan de zorg voor zaak, huishouden en kinderen. We hebben aan yoga gedaan. Ook aan transcedentemeditatie, maar dat was het voor ons niet. Dat was meer een vorm van verdoving, geen echte verbetering - zoiets als een aspirientje. De leer van Bhagwan werkt tegengesteld: het maakt bewust. Door wat Bhagwan zegt, voel je je enorm aangesproken. Hij is begrijpelijk en komt niet met taboes en verboden. Je mag van hem alles, als je het maar bewust doet. Je leert je prettiger voelen want je gaat jezelf met je fouten kennen en accepteren. Je gaat je gedragen zoals je zelf wilt en spiegelt je niet meer aan anderen. Door het ver dwijnen van een krampachtige levens houding wordt je ook voor anderen prettig, waardoor je omgeving er ook baat bij heeft". Niet-rokers Je mag dus alles maar toch vind je onder Bhagwan-aanhangers veel niet- rokers, niet-drinkers en vegetariërs. Alex Verburg (Swami Manglam): "Dat is het gevolg van dat bewuste leven. Bhagwan zegt datje alles mag doen, als je het maar bewust doet. Als je je daar op bezint, houd je vanzelf op met dingen die schadelijk zijn voor lichaam of geest. Zo kunnen ook verslaafden zichzelf helpen. Essentieel is dat de leer niet is gericht op het verdringen maar op het bewust ervaren van bepaalde be hoeften om daarna in alle vrijheid te kunnen besluiten tot verandering. Als iedereen in de wereld zich bewust zou zijn van zijn doen en laten, zou het niet zo'n rotzooi zijn". Humor De Texelse Bhagwan-mensen willen ook nog kwijt dat humor een belangrijk aspect van het leven is. Bhagwan is niet zwaar op de hand. Zijn leer is niet be dreigend maar juist zeer ontspannend. Zijn aanhangers liggen dan ook niet wakker van de zeer negatieve publiciteit die er de laatste tijd over de Bhagwan- beweging is geweest en ervaren de Koot en Bie-persiflage die enige tijd geleden voor de televisie werd gebracht zeker niet als de genadeslag die anderen erin zagen. Mensen die iets van de Bhagwan leer willen weten kunnen tegenwoordig in vrijwel elke boekhandel of bibliotheek de nodige boeken vinden. Ook vanuit het Texelse meditatiecentrum worden boeken uitgeleend. Wie de meditaties in het Prem Mandir Rajneesh-centrum bezoekt, kan zich daar niet ontwikkelen tot sannyasin (discipel). Daarvoor moet je napr Poena of een van de binnenlandse grotere centra. Tot dusver hebben totaal acht Texelaars dat gedaan. Aan het geven van therapie zijn nl. grote risico's

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 2