Cjrocn r2wartsjexelsin het
TESO verwacht dit jaar
drie miljoen verlies
ZELF VOOR DE
ZAKKEN ZORGEN
„Solidair zijn voor
behoud en herstel
van werkgelegenheid'
ARIE GROENEVELT SPRAK IN DEN BURG
-
Boegbeeld te kijk
op „Piekdag"
Kledinginzameling op dinsdag 14 oktober
,MT IK ZEGGEN WOU.."
Ayesloot
Schietoefeningen
Regering moet met
„Deltaplan komen
rurvï.
VRIJDAG 3 OKTOBER 1980
T E X E LS E K'COll RANT
ledactie' Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
n Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel (02220) 220b
/oor advertenties, abonnementen, etc.1
angeveld De Rooy BV,
'ostbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
De Molengat" in volle zee. Het schip is mede verantwoordelijk voor de verliezen. Echt rendabel wordt de
ibruikt kan worden.
De N.V. TESO rekent voor het lopende jaar 1980 op een
erlies van ongeveer drie miljoen gulden, nadat het jaar 1979 al
ien verlies van 7121.000,— te zien heeft gegeven. De twee
torzaken daarvan zijn de investeringen die verband houden
net de dubbeldekker Molengat en een gewijzigd waarderings
ysteem van de schepen op de balans. Werd in vorige balansen
log uitgegaan van de oorspronkelijke aanschaffingsprijs, blij-
iens het zojuist verschenen jaarverslag is thans voor Texel-
troom. Marsdiep en gebouw een bedrag geraamd dat nodig
(ou zijn als deze activa nu zouden moeten worden vervangen.
De kop van het 300 jaar oude boeg
beeld dat vorige week door de Texelse
duikclub boven water werd gebracht, is
van het Natuurrecreatiecentrum over
gebracht naar het Maritiem Museum in
Oudeschild. Daar zal het zondag a.s. te
zien zijn tijdens de "Piekdag". Zoals
bekend is het museum dan geopend van
10.00 tot 18.00 uur tegen een entree van
slechts 7 1,— (een piek). Duikers,
jutters en andere vrijwilligers zullen die
dag als rondleiders fungeren. De bedoe
ling van de piekdag is zoveel mogelijk
Texelaars te stimuleren om met het
Maritiem Museum kennis te maken.
REVEN VLN LEZERSBUT£N VERANTWOORDT LURK© «N OC REQAATE
.Molengat" pas a/s het tweede oen
waloutillage voor het dubbeldeks
schip niet op korte termijn kunnen
worden bereikt. In de komende jaren
moet met aanzienlijke verliezen,
voor 1980 naar verwachting drie mil
joen, rekening worden gehouden.
Handhaving van een voldoende
liquiditeitspositie zal primair de aan
dacht opeisen".
In een artikel 'Kasko-woningen' in de
Texelse Courant van 23 september 1980
komt op blz. 6 een foto voor met onder
schrift "De Jan Ayesloot in De Mars".
Voor enkele jaren vermeldde ik in uw
blad van 2 september 1961, dat de
benaming 'Jan Ayesloot' onjuist was en
een gevolg was van een verwisseling
met 'Jan Ayeweg'. De sloot heet
Ayesloot en heette in de 17de eeuw nog
Haaysloot naar de destijds ook op Texel
voorkomende Friese voornaam Haye.
Het schijnt dat de verkeerde benaming
zo ingeburgerd is geraakt, dat het
herinneren aan de oorspronkelijke naam
geen zin meer heeft voor het herstel
daarvan.
M. D. Dijt
Haarlem.
Zoals geméld wordt dinsdag 14
oktober op Texel een bliksem
actie gehouden met als doel een
zo groot mogelijke hoeveelheid
afgedankte kleding en schoeisel
in te zamelen ten bate van "Geef
Max de zak". Veelal worden bij
deze acties tevoren plastic zak
ken uitgedeeld die dan later ge
vuld worden afgehaald. De orga
nisatoren op Texel hebben beslo
ten tot een iets andere werkwijze
om tot een aanzienlijke besparing
van werk en kosten te komen: er
worden hier geen zakken uitge
deeld. De mensen die afgedankte
kleding afstaan, worden verzocht
zélf voor (vuilnis)zakken te zor
gen.
Zoals bekend wordt de opbrengst van
de actie gebruikt om rheumapatiënten
te kunnen uitzenden naar buitenlandse
kuuroorden. De opbrengst van Texel
wordt uitsluitend besteed voor Texelse
patiënten. Deze worden in overleg met
de huisarts aangewezen. In het bij
zonder zullen patiënten ervan profiteren
die een dergelijke kuurreis niet of
moeilijk zelf kunnen betalen. Voor elke 7
8 ton kleding die wordt ingezameld,
kan één patiënt worden uitgezonden.
De Texelse organisatoren hopen dat
voldoende kleding wordt ingezameld
om tenminste twee patiënten te kunnen
uitzenden.
Het begrip 'afgedankte kleding' kan
bij deze actie heel breed worden opge
vat: alle textiel valt eronder, dus ook
vodden, gordijnen, dekens, etc. maar
ook schoenen. Omdat het gaat om een
zo hoog mogelijk totaalgewicht zijn
schoenen zelfs extra welkom.
Er is geen twijfel aan dat Texel tien
tallen tonnen kleding en schoeisel bijeen
zou kunnen brengen. Want in vrijwel elk
gezin worden jaarlijs tal van kleding
stukken afgedankt. Helaas wordt veel
daarvan als vuilnis weggegooid. Het zou
bijzonder mooi zijn als iedereen een
dezer dagen de moeite neemt om zijn of
haar garderobe te inspecteren op spul
len die niet meer gedragen worden. Het
dringende verzoek van de organisatie
luidt derhalve: doe het IMU, zodat het
niet op het laatste moment hoeft te ge
beuren. Wees niet al te kritisch. De
praktijk leert dat practisch alle kleding
die al een jaar of langer niet meer wordt
gedragen, overbodig is en dus weg kan.
Het ruimt lekker op en het is voor een
goed doel.
Zoals bekend wordt op Texel ook ten
bate van de stichting 'Mensen in Nood'
periodiek kleding ingezameld. Daar ziet
men de actie 'Geef Max de zak' niet als
concurrentie. In tegendeel: het gaat
(lees verder pagina 2)
Dat is een ingrijpende verandering,
:ant de twee enkeldekkers van TESO
ebben destijds elk ongeveer zes
iiljoen gekost, maar nu zou je voor de
ouw van dergelijke schepen 24 mil-
len nodig hebben. De van laatstge-
oemd bedrag afgeleide afschrijvingen
jn thans in de jaar stukken verwerkt.
Overigens betekent het verlies van
rie miljoen niet dat het bedrijf dit
edrag ook werkelijk tekort heeft. Door
e drie miljoen verlies zal men met de
lanning op langere termijnen moeten
aan werken. Bepaalde investeringen
uilen langer op zich laten wachten,
lok voor de volgende jaren voorziet
irecteur Th. Hoogerheide een verlies-
ijfer van rond de drie miljoen, een ont-
nkkeling die volgens hem in het geheel
iet verontrustend is, omdat wordt uit-
egaan van de gedachte dat de dubbel-
skker zijn geld dubbel en dwars
pbrengt als het tweede dek eenmaal
ebruikt kan worden. In het zojuist ver
benen jaarverslag staat dat de
nanciering van de nieuwbouw bij de
lans zeer hoge rentestand een extra
elasting op dreigt te leveren voor de
xploitatie.
Slecht begin
In het eerste kwartaal van dat jaar
ebben de zeer slechte weersomstan-
igheden een belangrijke daling in het
ervoersvolume veroorzaakt. In de
laanden januari en februari daalde het
antal vervoerde personenauto's met
6% in vergelijking met het voorgaan-
jaar. Het vervoer in de overige
laanden liet een toename van 2.25%
ien, maar dit was niet voldoende om
daling in de eerste twee maanden
olledig te compenseren. Het vervoers-
olume in 1979 kwam daardoor niet
even dat van de voorgaande twee
iren uit. Wat betreft personenver
voer is zelfs van een daling van 1%
prake.
Omzet
Ondanks het gelijkblijvende volume
sm het aantal afvaarten toe tot
7759, waardoor het gemiddelde
ezettingspercentage van de schepen
irugliep tot 56.9%. In 1977 en 1978
as er respectievelijk nog sprake van
ezettingen van 59.5% en 57.6%. Door
st grotere aantal afvaarten is een
sling opgetreden van de wachttijden,
laardoor het vervoer is verbeterd.
Een verdergaande kwaliteitsverbete-
ng binnen het kader van de huidige
sdrijfsvoering door uitbreiding van het
antal afvaarten, zal sterk in afweging
et de kosten moeten plaatsvinden",
dus het jaarverslag. In 1979 werden
lor ziekentransport zeven afvaarten
Smaakt onmiddellijk voorafgaand aan,
aansluitend op de vertrektijden
Glgens de dienstregeling, 's Nachts
erden 27 keer zieken vervoerd.
De omzet van de TESO nam ten
opzichte van 1978 toe met een bedrag
van ruim 7855.000,— tot ruim 79,5
miljoen. Doordat niet méér auto's wer
den vervoerd, kon een verhoging van
de tarieven de kostenstijging maar voor
een deel opvangen.
De post salarissen en sociale lasten
steeg in 1979 met ruim 15,6 procent tot
4,8 miljoen. De rekening brandstof nam
met twee. ton toe. De buitengewone
lasten stegen sterk in het boekjaar. Ze
bedroegen 7225.000, Hierbij zijn
diverse kosten die verband hielden met
de bouw van het nieuwe schip inbe
grepen. De liquide middelen van de
TESO liepen met een miljoen terug.
Een verdere daling wordt niet aan
vaardbaar geacht, zodat maatregelen
ter verbetering worden voorbereid.
Buiten de investeringen voor het
nieuwe schip werd door de TESO in
1979 voor 7230.000, geïnvesteerd.
Wat betreft de financiering van de
Molengat werden in de loop van het
jaar drie termijnen tot een totaalbedrag
van ruim 720 miljoen voldaan. Dertien
miljoen werd opgenomen uit de
beschikbaar gestelde hypothecaire
lening, en voorts werd 73,5 miljoen
ontvangen WIR-premie gebruikt. Het
restant werd uit eigen middelen en met
rekening-courant krediet gefourneerd.
De verwerking van de
vervoersstatistiek vond middels een
mini-computer plaats. Ook de financiële
en aandelenadministratie geschiedde
met deze apparatuur. Voor 1980 wil de
TESO ook de loonadministratie bin
nenshuis verwerken. Verder zullen de
verwerking van de financieel-
statistische en begrotingsgegevens
worden uitgebreid.
In 1979 wed besloten de instelling
van een onderhoudsdienst te effectue
ren. Hiertoe werden twee personeels
leden extra aangetrokken. Door de
benoeming van een vaste kern voor dit
werk kan een grotere continuïteit in de
uitvoering worden bereikt.
Onder het kopje „toekomst" staat
tenslotte in het jaarverslag te lezen:
„De exploitatielasten van het nieuwe
schip, die in 1980 slechts voor een
half jaar het resultaat beïnvloeden,
trekken een grote wissel op de ver-
voers- en tariefsontwikkeling.
Temeer omdat adequate efficiëntie-
verbeteringen door ontbrekende
Op 7 en 8 oktober wordt er tussen
10.00 en 23.00 uur geschoten vanaf de
Nieuwe Haven in Den Helder met 55
millimeter geschut.
Om een eind te maken aan de toenemende economische malaise en
de daarmee samenhangende groei van het aantal werklozen, kan de
regering niet volstaan met oproepen om de buikriem aan te halen,
maar moet een actief beleid worden gevoerd dat er onder meer op is
gericht om nieuwe industrieeën op poten te zetten. Er moet een
grootscheeps plan komen, te vergelijken met het Deltaplan waar dan
ook de vakbeweging solidair achter moet staan om de financiering
ervan mogelijk te maken.
vinden om naar een dergelijke avond toe
te gaan", verzuchtte de heer J. de Boer,
voorzitter van de FNV Texel. Dat sloot
toevallig aardig aan bij wat Groenevelt
vertelde: veel mensen in Nederland be
seffen nog niet hoe ernstig de situatie is.
Dat er alle reden is om de noodklok te
luiden toonde hij aan door parallellen te
trekken met de situatie in de dertiger
jaren en door erop te wijzen dat de
werkloosheidscijfers van de laatste
maanden steeds sterker stijgen. Maar
blijkbaar gaat iedereen ervan uit dat het
steeds anderen zullen zijn die volgende
week ook op straat zullen staan. Aan de
hand van cijfers die hij had gekregen
met betrekking tot de Texelse situatie,
constateerde Groenevelt dat het op
Texel niet zoveel beter gaat dan elders in
het land. In één jaar tijd is de werk
loosheid hier verdubbeld: van 2,1 naar
4,1% van de beroepsbevolking. Die
Dat zei Arie Groenevelt, voorzitter
van de Industriebond FNV dinsdag
avond in de kantine van het gebouw van
de Rijksscholengemeenschap, waar hij
op uitnodiging van de plaatselijke af
deling van de Industriebond en van de
FVN Texel een spreekbeurt hield. Mede
door de geanimeerde discussie die de
spreker uitlokte, werd het een geslaagde
avond.
Arie Groenevelt mag tot de meest op
merkelijke figuren uit de Nederlandse
vakbondswereld worden gerekend. Hij
liet zich kennen als iemand die ervan
houdt de dingen recht voor zijn raap te
zeggen en ziet er niet tegenop om zelfs
mensen uit eigen kring tegen de haren in
te strijken. Recentelijk was hij in op
spraak door zijn mening dat ook de vak
bond bereid moet zijn tot 'inleveren' als
daarmee werkgelegenheid kan worden
behouden. Dinsdagavond bleek dat hij
die mening nog steeds huldigt, maar hij
maakte tevens duidelijk dat hij het aldus
beschikbaar komende geld heel anders
wil gebruiken dan de regering voor ogen
staat. Van het huidige regeringsbeleid
liet hij weinig heel, al drukte hij zich
gematigd uit. Zijn voornaamste grief
was dat er niet wérkelijk iets wordt
gedaan aan het dagelijks ernstiger wor
dende werkeloosheidsprobleem; een
sturend beleid ontbreekt.
Apatisch
De belangstelling voor deze avond
viel nogal tegen. Nog geen vijftig mensen
waren naar de RSG-kantine gekomen.
"We leven blijkbaar nog te veel in een
welvaartsstaat, zodat we het niet nodig
4,1 betekent 118 personen, wat in een
kleine gemeenschap als die van Texel
een verontrustend groot aantal is, voor
al omdat er 29 personen van 23 jaar of
jonger bij zijn. Met name op de jeugd heeft
werkloosheid een demoraliserend ef
fect. Volgens Groenevelt hebben men
sen als Wiegel er met hun insinuerende
opmerkingen over misbruik van de soci
ale voorzieningen eraan bijgedragen dat
werklozen "maatschappelijk worden uit
gespuugd".
Egoïsme
Wat betreft het grote aantal vacatures
dat tegenover het aantal werklozen
staat, merkte hij op dat al veel ge
wonnen zou zijn als de bedrijven wat
minder overdreven eisen zouden stellen
op het gebied van opleiding, gezond
heid en leeftijd. Maar het belangrijkste
probleem is het uitblijven van een stu
rend beleid. De regering doet momen
teel niets anders dan 'op de winkel
passen'. Volgens Groenevelt zijn er nog
genoeg mogelijkheden voor het aan
trekken van nieuwe industriële activiteit.
Maar dat moet dan wel planmatig
worden aangepakt. Ook de vakbonden
moeten bereid zijn de financiële conse
quenties daarvan te helpen dragen en
niet alleen maar willen strijden voor hun
loonzakje. "Anders gaan we kapot aan
ons eigen egoïsme".
Na de pauze ging Groenevelt in op
diverse schriftelijke en mondelinge vra
gen. Vooral gedurende dit onderdeel
van de avond werd duidelijk dat ook de
vakbeweging bij het innemen van de
standpunten herhaaldelijk voor pijnlijke
dilemma's komt te staan. Zo werd gein-
formeerd of het wel klopt met het
streven naar rechtvaardige verdeling
van arbeid dat in veel gezinnen man én
vrouw werken en dus een dubbel in
komen hebben. Groenevelt gaf toe dat
dit een probleem is dat in de toekomst
niet kan blijven liggen. Hij wilde het
recht op arbeid voor de vrouw niet be
twisten, maar hij moest erkennen dat
daardoor wel scheve situaties ontstaan
ten opzichte van gezinnen waar slechts
één van de partners in staat is betalende
arbeid te verrichten. Maar het is ook niet
billijk om bijv. door belastingmaatre
gelen dit extra inkomen helemaal teniet
te doen.
Defensie werk
In vakbondskringen is ook niet ieder
een blij met het oorlogstuig dat in
Nederland voor zowel eigen behoefte
als voor het buitenland (Indonesië!)
wordt geproduceerd. Maar er zijn heel
wat bedrijven die dank zij deze defen
sieopdrachten draaien waardoor een
belangrijk stuk werkgelegenheid in
stand wordt gehouden. Een officieel
FNV-standpunt over deze problematiek
is overigens nog niet ingenomen.
Uit reacties op andere vragen bleek
verder dat Groenevelt niet zo zwaar tilt
aan de kapitaalsvlucht naar het buiten
land. Hij wees erop dat er tegenover
staat dat het buitenland ook in ons
land investeert. Over het algemeen was
hij tegenstander van het sluiten van de
grenzen voor geld en produkten. Der
gelijke maatregelen lokken tegenmaat
regelen uit waarbij een land als Neder
land dat bijna al zijn grondstoffen moet
invoeren, aan het kortste eind trekt. Zo
werden nog tal van aspecten van de
hedendaagse sociaal-economische pro
blematiek aan de orde gesteld. De
discussie zou dan ook zeker tot na
middernacht hebben voortgeduurd als
Groenevelt zelf niet had laten merken
dat het hoog tijd werd om naar bed te
gaan, omdat hij de volgende ochtend al
weer vroeg het eiland moest verlaten.
TAXI- EN TROUWAUTOVERHUUJt
filh«lmlnalaan4>6 <J»n Burg
Arie Groenevelt (rechts) in gesprek met de heer J. de Boer, voorzitter van de FN V-Te x el.