Vrije schooi op Texel maakt redelijke kans Woongemeenschap heeft aantrekkelijke kanten De losbol VANAVOND OPNIEUW INFORMATIE IN HET MAARTENHUIS Nieuwe regeling wegslepen auto's VRIJDAG 21 NOVEMBER 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Op Texel blijkt vrij grote belangstelling te bestaan voor de oprichting van een zg. vrije school. Op een informatiebijeenkomst die vorige week op initiatief van enkele ouders was belegd in het Maartenhuis te De Koog. waren zo'n 26 serieuze belangstellenden, merendeels ouders van (jonge kinderen). Vrij algemeen heerste daar de opvatting dat het in ieder geval mogelijk moet zijn over te gaan tot oprichting van een kleuterschool. Deze zou later kunnen uitgroeien tot een complete' vrije school. De initiatiefnemers willen niet al te hard van stapel lopen. Eerst wil men de kring van geïnteresseerde ouders nog vergroten door het organiseren van nog meer informatiebijeenkomsten. Vrijdagavond (heden) wordt opnieuw zo'n informatiebijeenkomst gehouden, opnieuw in het Maartenhuis aan de Ruijslaan in De Koog, aanvang 20.00 uur. Hierbij zal aanwezig zijn Jolanda Zuidema uit De Cocksdorp die vier jaar als leerkracht verbonden is geweest aan een vrije school in Nijmegen en dus ongetwijfeld op veel vragen antwoord zal kunnen geven. Iedere geïnteresseer de is op deze avond welkom. Op een nog nader te bepalen datum zal een derde informatieavond worden gehouden waarbij vooral de wettelijke jn technische mogelijkheden om een dergelijke onderwijsvorm op Texel van je grond te brengen, zullen worden be- ceken. Hiervoor zullen onder meer jmbtenaren van de afdeling onderwijs /an de gemeente worden uitgenodigd. Landelijk De (hernieuwde) belangstelling voor rrije school-onderwijs op Texel is een andelijk verschijnsel. Het aantal vrije icholen is de laatste jaren sterk toege- lomen. Momenteel zitten zo'n 10.000 inderen op vrije scholen in Nederland, >en aantal dat jaarlijks met rond 1000 oeneemt. De meeste scholen werken net wachtlijsten. In 35 plaatsen staan hans vrije scholen en in 15 plaatsen zijn ;erieuze oprichtingsplannen. Juiten de kring van direct geïnteresseer- len is vrij slecht bekend wat een vrije chool is en hoe het daar in de praktijk oegaat. Een misverstand is in ieder jeval dat het hier om vrije, anti- utoritaire opvoeding zou gaan In egendeel, er wordt juist van uitgegaan at kinderen een natuurlijke eerbied oor gezag hebben. De vrijheid van de cholen ligt meer op geestelijk gebied: et gaat om vrije ontplooiing van de eest van de kinderen, zodat zij kunnen itgroeien tot gezonde creatieve men en. Kenmerkend voor een vrije school dat deze één geheel is: kleuter- nderwijs, basisonderwijs en eventueel •oortgezet onderwijs. Ook de klas is één leheel waarin zo lang mogelijk niet vordt geselecteerd, dat geldt zowel oor onder- als bovenbouw. In vrije cholen blijven de kinderen niet zitten mdat zij als groep zo lang mogelijk met Ikaar moeten opgroeien. Nauwe onder- nge samenhang kenmerkt ook het Met ingang van 15 december heeft ïxel een officiële wegsleepregeling ipr auto's die op verboden plaatsen n neergezet en daar enstige hinder roorzaken. De weggesleepte auto's orden naar de gemeentewerkplaats in de Reyer Keijserstraat in Den Burg bracht. De eigenaar van het voertuig itaalt de wegsleepkosten volgens een OVAG-tarief en voor het stallen moet (5per half etmaal betaald worden. :aat de auto korter dan twaalf uur bij meentewerken dan zijn de kosten ook 15De auto kan teruggehaald wor- in met een verwijsbrief van de groeps- mmandant van de rijkspolitie. Een officiële wegsleepregeling kende :xel nog niet. In het verleden zijn wel, s het nodig was, auto's weggesleept aar juridisch was dit nog niet helemaal nd. In deze regeling is duidelijk aan geven wanneer een auto naar de ge- eentewerkplaats gesleept mag wor- in. Een auto wordt weggesleept als door h van de, in de officiële regeling noemde, overtredingen de verkeers- üigheid of de verkeersvrijheid in ge ar komt. Dit alles ter beoordeling van politie. Het gemeenteterrein aan de iyer Keijserstraat waar de auto's in iwaring worden gesteld is op werk- gen open van 8.30 - 16.00 uur. In het iekend en op feestdagen is het terrein lopend van 9.00 - 18.00 uur. Op werk- gen is de directeur van gemeente- irken belast met het in bewaring 'Oden van de weggesleepte auto's. In t weekend is de groepscommandant de politie hier verantwoordelijk or. Overtreders kunnen, zoals gezegd, de to terug krijgen met een verwijsbrief n de groepscommandant. Op het reau wordt dan eventueel proces rbaal opgemaakt. Het geld dat be- ild moet worden voor het wegslepen het stallen wordt geïnd door ge- ientewerken. Bij het wegslepen zullen principe alle sleepbedrijven op Texel leschakeld worden. leerplan: intellectuele vorming, sociale vorming en handvaardigheid gaan sa men. Wat de didaktiek betreft: bij ieder vak wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de totaliteit. Geschiedenis is men sengeschiedenis, de vaderlandse ge schiedenis wordt hierin geïntegreerd. De aarde wordt gezien als levend orga nisme en de maatschappij is een tota liteit van economisch leven, rechtsleven en geestelijk leven. De aanpak op de vrije school is gebaseerd op de peda gogische theorieën van Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofische beweging en 'uitvinder' van de bio logische land- en tuinbouw. Wat en hoe? Gezien de ook op Texel toenemende belangstelling voor 'andere' scholen, kan het geen kwaad een zo uitgebreid mogelijk antwoord te geven op de vraag wat een vrije school in theorie en prak tijk is. We nemen daarom de volgende delen over uit een artikel dat over dit onderwerp verscheen in het biad "School", waarvan een redelijk objec tieve opstelling mag worden verwacht. De verslaggevers brachten een bezoek aan de vrije school van Rotterdam. De opvoeding die de vrije school zijn kinderen wil geven berust op wat ze daar noemen 'de wetmatigeheden van de kinderlijke ontwikkeling'. Dat klinkt niet of er iets bijzonders gebeurt. Elke school beweert dat ze werkt op basis van de ontwikkelingswetten van kinde ren. Maar er zijn toch nogal wat ver schillen. Om te beginnen is die ont wikkeling van kinderen op vrije scholen tot in detail beschreven. Onbesmet door eisen die de samenleving stelt begeleidt men op de vrije school de kinderen in hun geestelijke ontwikke ling. Alle scholen doen dat natuurlijk wel min of meer, maar daar wordt toch nog rekening gehouden met de eisen die de maatschappij aan haar burgers van de toekomst stelt. Als die maatschappij eist dat vooral de nadruk ligt op het intel lectueel presteren, zal de school over het algemeen veel doen aan het ont wikkelen van de behoefte tot intel lectueel presteren Ook al zou volgens de letter van de ontwikkelingspsycho logie een kind niet op elke leeftijd in de eerste plaats behoefte hebben aan alleen intellectuele ontwikkeling. Op de vrije school trekt men zich niets aan van die maatschappij-eisen. Het gaat om de ontwikkelingswetten van het kind. Pas als daar plaats in is voor intellectuele vorming, biedt men op de vrije school zulk materiaal aan. En ook dan op een wat andere manier dan op 'gewone scholen'. De theorieën van Rudolf Stei ner houden zich met nadruk bezig met het emotionele leven, de geestelijke ontwikkeling van kinderen. Dat houdt in, dat men ook op de vrije scholen meer inspeelt op het gevoelsleven van de kin deren dan op het rationele, het ver standelijke leven. En hoewel de samen leving de nadruk tegenwoordig net andersom legt (eerst een verstandelijke ontwikkeling en dan maar zien wat er nog voor ruimte overblijft voor de ont wikkeling van het gevoelsleven) is de vrije school niet van plan een compro mis te sluiten tussen de eisen die de samenleving stelt en de 'wetmatige' ontwikkelingsgang van kinderen. Drie levensfasen Omdat de vrije school zo nadrukkelijk uitgaat van wetmatigheden in de ont wikkeling van kinderen zal het af en toe nodig zijn wat meer te zeggen over de theorieën van Steiner en zijn volge lingen. De ontwikkelingsfasentheorie van Steiner is hem niet alleen ingegeven door psychologische waarnemingen, maar ook gekoppeld aan de ideeën van een antroposofische geestesweten schap. De vrije school is nauw ver bonden met die geesteswetenschap en die levenbeschouwing. Dat wil overi gens niet zeggen dat je antroposoof moet zijn om je kind erheen te sturen. In werkelijkheid zitten op de vrije scholen maar heel weinig kinderen van echte antroposofen en ook lang niet alle leraren zijn streng aanhanger van die levensbeschouwing. Op de vrije school komen kinderen in drie levensfasen. De eerste fase is die van nul jaar tot de wisseling van de tanden begint. Dat is natuurlijk een fase van krachtige li chamelijke groei, maar voor de vrije school is vooral kenmerkend dat het kind in die fase in een fantasiewereld leeft. De kleuterjuf is dan ook de sprookjesfee. Ze vertelt sprookjes en maakt verder gebruik van 'de kracht van de scheppende fantasie van kinderen en hun neiging tot nabootsen'. De kleu terschool is letterlijk een speelschool. Er wordt nadrukkelijk vermeden dat kinde ren voor ze beginnen met tanden- wisselen worden geconfronteerd met abstract leren. Met het wisselen van de tanden komen 'groeikrachten, plasti sche krachten' vrij voor een eerste niet abstracte vorm van leren. Het kind leeft in denkbeelden, met de nadruk op beelden. Het is een afgesloten eigen wereldje. De ziel ontwikkelt zich op basis van ritmische processen in het lichaam. Het gevoelsleven overheerst. De kinderen hebben op die leeftijd boven dien behoefte aan een 'geliefde auto riteit'. Wat blijft uit de kleuterfase is de wil om te bewegen en de drang tot na bootsen. Het onderwijs op de vrije school sluit dan aan op de karakteris tieken. Men maakt gebruik van kunst zinnige groeikrachten van het kind en in het bijzonder maakt men gebruik van het muzikaal-ritmische element dat zich in die fase in de kinderziel manifesteert. Het fantasiebeeld, het levende woord en de ritmische beweging zijn elementen waaruit het onderwijs is opgebouwd. Vanaf het tiende jaar moet men op de vrije school met weer andere elementen in de kinderontwikkeling rekening gaan houden. Want dan verandert de verhou ding tussen het ik en de buitenwereld ingrijpend. Het ik-gevoel wordt ver sterkt. Met als gevolg voor het kind kritiek en eenzaamheidsgevoelens. Het beeld van de autoriteit wijzigt daarmee ook. Dat moet bij de kinderen ver nieuwd worden door ze op voorbeelden in de geschiedenis te wijzen van mensen die vereerd mogen worden en wier gedrag navolging verdient en verder door de kinderen voorbeelden van auto riteit te geven uit de natuur. In deze ontwikkelingsfase past op de vrije school het behandelen van de breuken bij rekenen, het zingen van canons en bet behandelen van het oud testamentische verhaal van de trek uit Egypte. Zo wordt de scheiding, de breuk met de wereld, het afscheid van de fantasietuin nauwkeurig begeleid door de leerstof. Ook voor de puberteit als de godenschemering intreedt en de prepuberteit heeft men karakteristieken in de ontwikkeling waarop de leerstof in de bovenbouw van de vrije school aansluit. Op die manier yvil. men op de vrije school 'de totale mens' helpen ont plooien en niet alleen het hoofd van de mens. Daarom is ook in de leerstof bij elk vak het doen, het bewegend uit beelden en bewegend leren heel be langrijk. Werken in klasseverband Als de kinderen vier zijn komen ze in de kleuterklassen. Daar blijven ze tot ze met tandenwisselen beginnen. Dat is ongeveer op hun zesde jaar. Op de kleuterschool volgen acht klassen be- neden-bouw. Dat wil zeggen dat de kinderen in die afdeling twee jaar langer blijven dan op een gewone lagere school. De bovenbouw bestaat uit de klassen negen tot en met dertien. En daarbij moet dan gemeld worden dat die dertiende klas eigenlijk niet meer is dan een concessie aan de maatschappij. Want die klas geeft de leerlingen de gelegenheid zich voor te bereiden op het doen van examens. De vrije school zelf kent namelijk geen diploma's. De leer lingen krijgen alleen een getuigschrift mee waarin staat dat ze een aantal jaren op de vrije school zijn geweest. De kinderen werken op de vrije school in klasseverband. De klassen zijn ongeveer dertig leerlingen groot. De groep blijft ongeveer de hele schooltijd bij elkaar. Inclusief de onderwijzer. Want de leer kracht die in de eerste klas begint met een groep leerlingen, gaat met ze mee tot en met het achtste jaar. Afvallen doen maar heel weinig leerlingen. Zitten blijven kan niet op de vrije school. De enige manier om uit de groep te vallen is van school af te gaan. Elk jaar krijgt elk kind wel een getuig schrift. Dat is een soort rapport in woorden waarin wordt vermeld wat het kind allemaal heeft gedaan, hoe het is in de groep. Elk getuigschrift bevat ook een verhaal of een gedicht voor die leerling persoonlijk. Dat is voor hem uit gezocht door de klasseleerkracht. In Rotterdam gaan de leerlingen zes dagen per week naar de school. Ook op zaterdagmorgen is er les. Het betekent wel dat op doordeweekse dagen wat vroeger wordt gestopt. Elke leerkracht van de onderbouw heeft een eigen klas. Verder zijn er op de school vakleer krachten, Want voor vakken als hand werken, muziek, Frans en Engels (daar begint men al mee in de laagste klassen van de lagere school) zijn aparte leer krachten. In de bovenbouw is er voor elk vak een leerkracht. Die leerkrachten hebben met zijn allen een soort maat schappij gesticht. Volgens de rijksrege ling is er nogal wat verschil in beloning tussen kleuterleidster, onderwijzers en leraren in de bovenbouw. De vrije schoolleerkrachten in Rotterdam heb ben zelf gekozen voor een systeem waarin iedereen evenveel geld krijgt per maand. Wel zijn er wat toeslagen voor mensen met gezinnen of leerkrachten in andere financieel bijzondere omstandig heden. Maar in principe krijgt iedereen, of-ie nou op de kleuterschool of op de bovenbouw werkt, evenveel. Dan blijft er van de door het rijk uitgekeerde salarissen wat over. Dat wordt besteed aan het betalen van de extra vakleer krachten. Want op de vrije school lopen meer begeleiders en leerkrachten rond dan op andere scholen en dat moet worden betaald uit eigen zak, want voor het Rijk neemt de vrije school geen uit zonderingspositie in, wat dat betreft. Ouderinbreng Die vakleerkrachten vindt men nogal eens onder ouders met een speciale be kwaamheid. Dat is dan de-vorm van- puderparticipatie. die de jpïj9;ltrscbool kent. De ouders zijri overigens wét nauw bij het schoolgebeuren betrokken. Dat begint al met de schoolkeuze. Op de vrije school komen over het algemeen kinderen van ouders die bewust voor die school hebben gekozen. Dat is al een positieve selectie. Elke ouder die zijn kind aanmeldt op de school wordt lid van de vriendenkring van de vrije school. Dat is een soort oudervereni ging, waar ook oud-leerlingen en ouders van oud-leerlingen in zitten. Het bestuur van de vriendenkring maakt zich op zoveel mogelijk manieren nuttig voor de school. Er wordt onder meer een administratie bijgehouden van de kun digheden van de ouders van de kin deren. Dan kan men in veel voorko mende gevallen over deskundigen be schikken. In Rotterdam was dat bij voorbeeld nuttig toen een aan de school grenzend herenhuis was gekocht en tot kleuterschool moest worden verbouwd. Bestuurlijk is de vrije school in Rotter dam niet eenhoofdig. De taken van het hoofd, te veel om op te noemen, zoals iedereen weet, zijn verdeeld over de leerkrachten. Alle leerkrachten gezamen lijk vormen het college. Een groepje van vijf leerkrachten uit hun midden vormt een soort dagelijks bestuur, de college- raad. Die raad bereidt de vergaderingen en beslissingen voor die het college neemt. De collegeraad heeft een voor zitter, maar dat is niet het hoofd van de school. Aan de school is een eigen schoolarts verbonden, een homeopaat. De vrije scholen gezamenlijk beschikken bovendien nog over een eigen peda goog. Samen met de arts en de peda goog houden de klasseonderwijzers op gezette tijden zogenaamde kinderbe sprekingen. Op die besprekingen wor den de vorderingen en problemen, de toestand van elk kind afzonderlijk door genomen. De klas als familie In de klas ontstaat een intieme fami lieband tussen alle betrokkenen. Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling van het systeem. Die wederzijdse beïnvloeding van de klasgenoten is eigenlijk het so ciale element in de hele vrije school- beweging. De klassen zijn vrij groot. Dat wil men zo. De psychologische theorie van de vrije school zegt namelijk dat je kinderen volgens hun temperament in vier groepen kunt onderverdelen. Een typologie als het ware. Elk van die vier typen straalt een ander soort persoon lijkheid uit. Elk van die vier typen behoeft een andersoortige benadering. In een kleine klas is statistisch ge sproken de kans groot dat een bepaald type gaat overheersen, omdat er toe vallig meer van in één groep zitten. Dat kan schadelijk zijn voor minderheids groepen, In een grote klas is de kans dat een van de vier typen gaat overheersen uiterst klein. Het gaat er op de school om dat de kinderen goed worden begeleid in hun wetmatige ontwikkelingsgang. De leer stof kan in dat proces alleen maar een middel zijn. Ze mag nooit doel op zich worden. Men probeert dan ook de leer stof nauwkeurig te laten aansluiten bij de diverse ontwikkelingsfasen. Duidelijk blijkt dat bijvoorbeeld uit de voorge schreven vertelstof per leeftijdsgroep. Men begint met sprookjes omdat het kind dan in een typische fantasierijke fase is. Daarna komen de fabels, de oud-Perzische verhalen, de oud-testa- mentische verhalen en de Griekse en Romeinse sagen en mythen. Dat zijn stukken leestof die zoveel elementen in zich bergen die bij een bepaalde ont wikkelingsfase aansluiten dat men ze standaard gebruikt om op het gevoels- leveq. tjap de leerlingen te kunnen inspelen. Het vakonderwijs geeft men in periodes. Die zijn ongeveer drie weken lang. Dat wil dan zeggen dat men in een klas drie weken achtereen het langste deel van de morgen aan het rekenen is. IMa drie weken gaat men iets anders doen, taal bijvoorbeeld, om daarna weer een peri ode van drie weken aan rekenen te wijden. Die methode heeft grote voor delen, zegt men op de vrije school. De kinderen kunnen dan een paar weken intensief met een onderwerp bezig zijn en dan krijgen ze een tijd om het alle maal te laten inwerken. In de praktijk blijkt dat na zo'n 'inwerkperiode' som mige kinderen dingen gaan begrijpen die ze eerst niet zagen. Ook het vakonder wijs wordt gegeven met alle middelen die het kind volgens de ontwikkelings wetten op dat moment ter beschikking staan. Er wordt een beroep gedaan op ritmische gevoelens bij kinderen, op fantasie, op kunstzinnigheid. Rekenen leren gebeurt met veel gebaren, stam pen, klappen en springen. En er worden versjes en korte verhaaltjes klasikaal bij opgezegd. Veel van die versjes en ver haaltjes zijn door de leerkrachten zelf gemaakt. De onderwerpen worden be geleid met veel vaste tekeningen. Elke letter komt voort uit getekende beelden. Vaste beelden die telkens terugkeren. Er wordt dus vakonderwijs gegeven door creatieve en gevoelsvermogens van het kind te prikkelen. Er wordt geen beroep gedaan op het willen leveren van een abstracte intellectuele prestatie. Behalve aan het vakonderwijs wordt voor een lagere school opvallend veel tijd ingeruimd voor creatieve vakken. Er wordt dagelijks gehandwerkt, getekend, muziek gemaakt door middel van zingen of blokfluitspelen. En ook dan hoort bij elke ontwikkelingsfase een bepaald soort handvaardigheid of een bepaald soort spel. Meerstemmig zingen gaat men bijvoorbeeld doen op het moment dat het kind in de ontwikkelingsfase is waarin het zijn ik gaat ontdekken en afzetten tegen de rest van de wereld. Een apart 'vak', typerend voor de vrije school, is de eurythmie. Het is een 'leer' -die door alle onderwijs op de vrije school heenstroomt. Een vorm van lichaams beweging "die krachten oproept die het hele lichaam tot instrument maken van zichtbare taal en muziek. Met het lichaam drukt men een ziele-element uit'. Het onderwijs op de vrije school gebeurt in klasseverband, maar net als in een groot gezin is er voldoende aandacht voor elke leerling afzonderlijk. Maar het klasseverband kan men handhaven om dat men van mening is dat de pro blemen van de kinderen in een bepaalde ontwikkelingsfase allemaal parallel lo pen. Er is nog wel een schoolgeldheffing maar die is naar draagkracht. En op de wat eenzijdige nadruk die de school legt op de geestelijke ontwikkeling van kin deren, zegt men op de vrije school: we proberen de kinderen gezond en creatief te maken. Zo zijn ze weerbaar in de samenleving. De samenleving binnen de school balen hoeft,dan niet. Alleen het 'natuurlijke' deel van de maatschappij wordt de kinderen als voorbeeld voor gehouden. Daar kunnen ze van leren hoe de krachten werken die ook aan hun ontwikkeling een duwtje mogen geven. De spreuk waar men elke morgen in de klas mee begint, vertelt iets van die geesteskrachten, van die gevoelens. Onlangs kocht een aantal mensen in de Waalderstraat in Den Burg een grote woning om deze gezamelijk te gaan be wonen en ook samen te doen met aller lei voorzieningen. Dit alles met behoud van eigen leefruimte voor ieder, zodat een zekere privacy is gewaarborgd. Als meer mensen op Texel op derge lijke manier zouden trachten onder dak te komen, dat zou een flinke bres slaan in het aantal woningzoekenden. Het is bovendien een aantrekkelijke oplossing voor mensen met een laag inkomen die niet in staat zijn een eigen woning alleen voor zichzelf te verwerven. Of voor mensen die hun geld liever uitgeven aan andere dingen dan aan wonen. Als de zaken onderling goed zijn geregeld, kan het bovendien best gezellig zijn. Van een deugdelijke regeling hangt veel af. In het geval Waalderstraat is ieder der bewoners hoofdelijk aansprakelijk. Wie de gemeenschap verlaat moet zijn ver plichtingen blijven voldoen totdat zijn plaats door een opvolger is ingenomen. Verder zijn alle vormen van samendoen denkbaar: van wonen onder één dak in volkomen privésfeer waarbij alleen de verwarming of een beperkt aantal ande re voorzieningen gezamenlijk wordt ge bruikt tot een vorm waarbij letterlijk alles samen wordt gedaan. Dat laatste is het meest voordelig maar geeft ook de grootste kans op conflicten. Ondanks de risico's die eraan zitten zouden der gelijke woonvormen gestimuleerd moe ten worden, vooral nu er sprake is van zeer veel alleenstaande, merendeels jongere woningzoekenden. Want juist die categorie is steeds moeilijker aan een betaalbare woning te helpen, nog afge zien van de verspilling van ruimte en energie die gepaard gaat met de bouw van al die betrekkelijk grote huizen, waarin slechts één persoon komt te wonen. Het is (bijvoorbeeld), een aan trekkelijke gedachte om een vrijkomend bejaardentehuis of ander groot gebouw tot woongemeenschap te maken. In één keer zou je dan zo.n vijftig alleen staanden of tweepersoonshuishoudens kunnen onderbrengen, desnoods tijde lijk. In Den Hoorn bestaan plannen voor een dergelijke economische woonge meenschap. Initiatiefneemster is Akkie Kikkert die druk op zoek is naar alleen staanden waarmee zij samen een groot gebouw wil kopen dat thans te koop staat. Dat gebouw moet uiteraard een heel bedrag kosten, maar je hoeft niet zoveel mensen met een (minimum) inkomen bij elkaar te hebben om het aangaan van een gezamenlijke lening toch mogelijk te maken. Door het samen doen wordt het leven een stuk goedkoper dan bij volkomen individueel wonen; dat scheelt tientallen procenten. Wie interesse heeft kan bellen via 02226-418. Alexandre Boroni (Jean-Paul Belmon- do) had net als zijn vader een klein in- brekertje kunnen worden, maar door zijn overmaat aan fantasie, viriliteit en brutaliteit en door zijn goede uiterlijk is hij op een hoger niveau terecht ge komen; dat van een eerste klas oplichter en versierder. Zijn carriere heeft een aantal hoogte en dieptepunten, maar het grote avontuur van zijn leven begint als hij na aankomst op de luchthaven van Venetië wordt aangeklampt door een medepassagier, die hem vraagt een koffertje door de douane te brengen. Alexandre inspecteert de inhoud van het koffertje en als hij niets verdachts kan vinden, besluit hij de gevraagde dienst te verlenen. Even na het passeren van de douane wordt de medepassagier plotseling door een sluipschutter dood geschoten en Alexandre maakt zich met het koffertje uit de voeten met het ver moeden dat er toch wel iets bijzonders in het koffertje moet zitten.... Maar wat? Vanaf het ogenblik dat Alexandre er met het koffertje vandoor gaat, wordt hij geschaduwd, benaderd en belaagd door Europese geheime agenten en Oosterse spionnen. Belmondo gaat er flink tegenaan. We zien hem ondermeer aan een rekstok onder de buik van een helicopter hangen in zijn rood gespik kelde onderbroek. In Venetië vliegt hij met een slanke motorboot uit het kanaal plompverloren de lounge van zijn dure hotel binnen. Wie van dit soort vlot aan elkaar geregen nonsens houdt, zal zich aan "De Losbol" geen buil vallen. "De Losbol" is te zien van vrijdag tot en met maandag. Alle leeftijden. ALEEN OP DE WERELD Remi wordt kort na zijn geboorte ont voerd en te vondeling gelegd door zijn oom James, die op zo'n manier later het hele vermogen van Remi's familie, de Milligans, in de wacht hoopt te slepen. Remi wordt gevonden door de eenvou dige vrouw Barbarin, die hem als haar eigen kind in huis wil nemen. Haar man wil echter niets van de vondeling weten en wil dat zijn vrouw het kind naar een weeshuis brengt. Kort daarna wordt Barbarin echter gemobiliseerd. Vrouw Barbarin besluit Remi te houden, maar als deze een jaar of acht is, keert Bar barin terug naar huis. Hij is woedend dat Remi er nog is en verkwanselt hem aan een kleine rondtrekkende circusgroep. Dit leidt tot talrijke spannende en sensa tionele gebeurtenissen, waarbij Remi na jaren zijn echte moeder mevrouw Milligan weer ontmoet. Dit alles en nog veel meer is zondag middag te zien in "Alleen op de wereld"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 7