Vrije schooi op Texel
maakt redelijke kans
Woongemeenschap heeft
aantrekkelijke kanten
De losbol
VANAVOND OPNIEUW INFORMATIE IN HET MAARTENHUIS
Nieuwe regeling
wegslepen auto's
VRIJDAG 21 NOVEMBER 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Op Texel blijkt vrij grote belangstelling te bestaan voor de oprichting van een zg.
vrije school. Op een informatiebijeenkomst die vorige week op initiatief van enkele
ouders was belegd in het Maartenhuis te De Koog. waren zo'n 26 serieuze
belangstellenden, merendeels ouders van (jonge kinderen). Vrij algemeen heerste
daar de opvatting dat het in ieder geval mogelijk moet zijn over te gaan tot
oprichting van een kleuterschool. Deze zou later kunnen uitgroeien tot een
complete' vrije school.
De initiatiefnemers willen niet al te
hard van stapel lopen. Eerst wil men de
kring van geïnteresseerde ouders nog
vergroten door het organiseren van nog
meer informatiebijeenkomsten.
Vrijdagavond (heden) wordt opnieuw
zo'n informatiebijeenkomst gehouden,
opnieuw in het Maartenhuis aan de
Ruijslaan in De Koog, aanvang 20.00
uur. Hierbij zal aanwezig zijn Jolanda
Zuidema uit De Cocksdorp die vier jaar
als leerkracht verbonden is geweest aan
een vrije school in Nijmegen en dus
ongetwijfeld op veel vragen antwoord
zal kunnen geven. Iedere geïnteresseer
de is op deze avond welkom.
Op een nog nader te bepalen datum
zal een derde informatieavond worden
gehouden waarbij vooral de wettelijke
jn technische mogelijkheden om een
dergelijke onderwijsvorm op Texel van
je grond te brengen, zullen worden be-
ceken. Hiervoor zullen onder meer
jmbtenaren van de afdeling onderwijs
/an de gemeente worden uitgenodigd.
Landelijk
De (hernieuwde) belangstelling voor
rrije school-onderwijs op Texel is een
andelijk verschijnsel. Het aantal vrije
icholen is de laatste jaren sterk toege-
lomen. Momenteel zitten zo'n 10.000
inderen op vrije scholen in Nederland,
>en aantal dat jaarlijks met rond 1000
oeneemt. De meeste scholen werken
net wachtlijsten. In 35 plaatsen staan
hans vrije scholen en in 15 plaatsen zijn
;erieuze oprichtingsplannen.
Juiten de kring van direct geïnteresseer-
len is vrij slecht bekend wat een vrije
chool is en hoe het daar in de praktijk
oegaat. Een misverstand is in ieder
jeval dat het hier om vrije, anti-
utoritaire opvoeding zou gaan In
egendeel, er wordt juist van uitgegaan
at kinderen een natuurlijke eerbied
oor gezag hebben. De vrijheid van de
cholen ligt meer op geestelijk gebied:
et gaat om vrije ontplooiing van de
eest van de kinderen, zodat zij kunnen
itgroeien tot gezonde creatieve men
en. Kenmerkend voor een vrije school
dat deze één geheel is: kleuter-
nderwijs, basisonderwijs en eventueel
•oortgezet onderwijs. Ook de klas is één
leheel waarin zo lang mogelijk niet
vordt geselecteerd, dat geldt zowel
oor onder- als bovenbouw. In vrije
cholen blijven de kinderen niet zitten
mdat zij als groep zo lang mogelijk met
Ikaar moeten opgroeien. Nauwe onder-
nge samenhang kenmerkt ook het
Met ingang van 15 december heeft
ïxel een officiële wegsleepregeling
ipr auto's die op verboden plaatsen
n neergezet en daar enstige hinder
roorzaken. De weggesleepte auto's
orden naar de gemeentewerkplaats
in de Reyer Keijserstraat in Den Burg
bracht. De eigenaar van het voertuig
itaalt de wegsleepkosten volgens een
OVAG-tarief en voor het stallen moet
(5per half etmaal betaald worden.
:aat de auto korter dan twaalf uur bij
meentewerken dan zijn de kosten ook
15De auto kan teruggehaald wor-
in met een verwijsbrief van de groeps-
mmandant van de rijkspolitie.
Een officiële wegsleepregeling kende
:xel nog niet. In het verleden zijn wel,
s het nodig was, auto's weggesleept
aar juridisch was dit nog niet helemaal
nd. In deze regeling is duidelijk aan
geven wanneer een auto naar de ge-
eentewerkplaats gesleept mag wor-
in.
Een auto wordt weggesleept als door
h van de, in de officiële regeling
noemde, overtredingen de verkeers-
üigheid of de verkeersvrijheid in ge
ar komt. Dit alles ter beoordeling van
politie. Het gemeenteterrein aan de
iyer Keijserstraat waar de auto's in
iwaring worden gesteld is op werk-
gen open van 8.30 - 16.00 uur. In het
iekend en op feestdagen is het terrein
lopend van 9.00 - 18.00 uur. Op werk-
gen is de directeur van gemeente-
irken belast met het in bewaring
'Oden van de weggesleepte auto's. In
t weekend is de groepscommandant
de politie hier verantwoordelijk
or.
Overtreders kunnen, zoals gezegd, de
to terug krijgen met een verwijsbrief
n de groepscommandant. Op het
reau wordt dan eventueel proces
rbaal opgemaakt. Het geld dat be-
ild moet worden voor het wegslepen
het stallen wordt geïnd door ge-
ientewerken. Bij het wegslepen zullen
principe alle sleepbedrijven op Texel
leschakeld worden.
leerplan: intellectuele vorming, sociale
vorming en handvaardigheid gaan sa
men. Wat de didaktiek betreft: bij ieder
vak wordt zoveel mogelijk uitgegaan
van de totaliteit. Geschiedenis is men
sengeschiedenis, de vaderlandse ge
schiedenis wordt hierin geïntegreerd.
De aarde wordt gezien als levend orga
nisme en de maatschappij is een tota
liteit van economisch leven, rechtsleven
en geestelijk leven. De aanpak op de
vrije school is gebaseerd op de peda
gogische theorieën van Rudolf Steiner,
de grondlegger van de antroposofische
beweging en 'uitvinder' van de bio
logische land- en tuinbouw.
Wat en hoe?
Gezien de ook op Texel toenemende
belangstelling voor 'andere' scholen,
kan het geen kwaad een zo uitgebreid
mogelijk antwoord te geven op de vraag
wat een vrije school in theorie en prak
tijk is. We nemen daarom de volgende
delen over uit een artikel dat over dit
onderwerp verscheen in het biad
"School", waarvan een redelijk objec
tieve opstelling mag worden verwacht.
De verslaggevers brachten een bezoek
aan de vrije school van Rotterdam.
De opvoeding die de vrije school zijn
kinderen wil geven berust op wat ze
daar noemen 'de wetmatigeheden van
de kinderlijke ontwikkeling'. Dat klinkt
niet of er iets bijzonders gebeurt. Elke
school beweert dat ze werkt op basis
van de ontwikkelingswetten van kinde
ren. Maar er zijn toch nogal wat ver
schillen. Om te beginnen is die ont
wikkeling van kinderen op vrije scholen
tot in detail beschreven. Onbesmet
door eisen die de samenleving stelt
begeleidt men op de vrije school de
kinderen in hun geestelijke ontwikke
ling. Alle scholen doen dat natuurlijk wel
min of meer, maar daar wordt toch nog
rekening gehouden met de eisen die de
maatschappij aan haar burgers van de
toekomst stelt. Als die maatschappij eist
dat vooral de nadruk ligt op het intel
lectueel presteren, zal de school over
het algemeen veel doen aan het ont
wikkelen van de behoefte tot intel
lectueel presteren Ook al zou volgens
de letter van de ontwikkelingspsycho
logie een kind niet op elke leeftijd in de
eerste plaats behoefte hebben aan alleen
intellectuele ontwikkeling. Op de vrije
school trekt men zich niets aan van die
maatschappij-eisen. Het gaat om de
ontwikkelingswetten van het kind. Pas
als daar plaats in is voor intellectuele
vorming, biedt men op de vrije school
zulk materiaal aan. En ook dan op een
wat andere manier dan op 'gewone
scholen'. De theorieën van Rudolf Stei
ner houden zich met nadruk bezig met
het emotionele leven, de geestelijke
ontwikkeling van kinderen. Dat houdt
in, dat men ook op de vrije scholen meer
inspeelt op het gevoelsleven van de kin
deren dan op het rationele, het ver
standelijke leven. En hoewel de samen
leving de nadruk tegenwoordig net
andersom legt (eerst een verstandelijke
ontwikkeling en dan maar zien wat er
nog voor ruimte overblijft voor de ont
wikkeling van het gevoelsleven) is de
vrije school niet van plan een compro
mis te sluiten tussen de eisen die de
samenleving stelt en de 'wetmatige'
ontwikkelingsgang van kinderen.
Drie levensfasen
Omdat de vrije school zo nadrukkelijk
uitgaat van wetmatigheden in de ont
wikkeling van kinderen zal het af en toe
nodig zijn wat meer te zeggen over de
theorieën van Steiner en zijn volge
lingen. De ontwikkelingsfasentheorie
van Steiner is hem niet alleen ingegeven
door psychologische waarnemingen,
maar ook gekoppeld aan de ideeën van
een antroposofische geestesweten
schap. De vrije school is nauw ver
bonden met die geesteswetenschap en
die levenbeschouwing. Dat wil overi
gens niet zeggen dat je antroposoof
moet zijn om je kind erheen te sturen. In
werkelijkheid zitten op de vrije scholen
maar heel weinig kinderen van echte
antroposofen en ook lang niet alle
leraren zijn streng aanhanger van die
levensbeschouwing. Op de vrije school
komen kinderen in drie levensfasen. De
eerste fase is die van nul jaar tot de
wisseling van de tanden begint. Dat is
natuurlijk een fase van krachtige li
chamelijke groei, maar voor de vrije
school is vooral kenmerkend dat het
kind in die fase in een fantasiewereld
leeft. De kleuterjuf is dan ook de
sprookjesfee. Ze vertelt sprookjes en
maakt verder gebruik van 'de kracht van
de scheppende fantasie van kinderen en
hun neiging tot nabootsen'. De kleu
terschool is letterlijk een speelschool. Er
wordt nadrukkelijk vermeden dat kinde
ren voor ze beginnen met tanden-
wisselen worden geconfronteerd met
abstract leren. Met het wisselen van de
tanden komen 'groeikrachten, plasti
sche krachten' vrij voor een eerste niet
abstracte vorm van leren. Het kind leeft
in denkbeelden, met de nadruk op
beelden. Het is een afgesloten eigen
wereldje. De ziel ontwikkelt zich op
basis van ritmische processen in het
lichaam. Het gevoelsleven overheerst. De
kinderen hebben op die leeftijd boven
dien behoefte aan een 'geliefde auto
riteit'. Wat blijft uit de kleuterfase is de
wil om te bewegen en de drang tot na
bootsen. Het onderwijs op de vrije
school sluit dan aan op de karakteris
tieken. Men maakt gebruik van kunst
zinnige groeikrachten van het kind en in
het bijzonder maakt men gebruik van
het muzikaal-ritmische element dat zich
in die fase in de kinderziel manifesteert.
Het fantasiebeeld, het levende woord en
de ritmische beweging zijn elementen
waaruit het onderwijs is opgebouwd.
Vanaf het tiende jaar moet men op de
vrije school met weer andere elementen
in de kinderontwikkeling rekening gaan
houden. Want dan verandert de verhou
ding tussen het ik en de buitenwereld
ingrijpend. Het ik-gevoel wordt ver
sterkt. Met als gevolg voor het kind
kritiek en eenzaamheidsgevoelens. Het
beeld van de autoriteit wijzigt daarmee
ook. Dat moet bij de kinderen ver
nieuwd worden door ze op voorbeelden
in de geschiedenis te wijzen van mensen
die vereerd mogen worden en wier
gedrag navolging verdient en verder
door de kinderen voorbeelden van auto
riteit te geven uit de natuur.
In deze ontwikkelingsfase past op de
vrije school het behandelen van de
breuken bij rekenen, het zingen van
canons en bet behandelen van het oud
testamentische verhaal van de trek uit
Egypte. Zo wordt de scheiding, de
breuk met de wereld, het afscheid van
de fantasietuin nauwkeurig begeleid
door de leerstof. Ook voor de puberteit
als de godenschemering intreedt en de
prepuberteit heeft men karakteristieken
in de ontwikkeling waarop de leerstof in
de bovenbouw van de vrije school
aansluit. Op die manier yvil. men op de
vrije school 'de totale mens' helpen ont
plooien en niet alleen het hoofd van de
mens. Daarom is ook in de leerstof bij
elk vak het doen, het bewegend uit
beelden en bewegend leren heel be
langrijk.
Werken in klasseverband
Als de kinderen vier zijn komen ze in
de kleuterklassen. Daar blijven ze tot ze
met tandenwisselen beginnen. Dat is
ongeveer op hun zesde jaar. Op de
kleuterschool volgen acht klassen be-
neden-bouw. Dat wil zeggen dat de
kinderen in die afdeling twee jaar langer
blijven dan op een gewone lagere
school. De bovenbouw bestaat uit de
klassen negen tot en met dertien. En
daarbij moet dan gemeld worden dat die
dertiende klas eigenlijk niet meer is dan
een concessie aan de maatschappij.
Want die klas geeft de leerlingen de
gelegenheid zich voor te bereiden op het
doen van examens. De vrije school zelf
kent namelijk geen diploma's. De leer
lingen krijgen alleen een getuigschrift
mee waarin staat dat ze een aantal jaren
op de vrije school zijn geweest.
De kinderen werken op de vrije school in
klasseverband. De klassen zijn ongeveer
dertig leerlingen groot. De groep blijft
ongeveer de hele schooltijd bij elkaar.
Inclusief de onderwijzer. Want de leer
kracht die in de eerste klas begint met
een groep leerlingen, gaat met ze mee
tot en met het achtste jaar. Afvallen
doen maar heel weinig leerlingen. Zitten
blijven kan niet op de vrije school. De
enige manier om uit de groep te vallen is
van school af te gaan.
Elk jaar krijgt elk kind wel een getuig
schrift. Dat is een soort rapport in
woorden waarin wordt vermeld wat het
kind allemaal heeft gedaan, hoe het is in
de groep. Elk getuigschrift bevat ook
een verhaal of een gedicht voor die
leerling persoonlijk. Dat is voor hem uit
gezocht door de klasseleerkracht.
In Rotterdam gaan de leerlingen zes
dagen per week naar de school. Ook op
zaterdagmorgen is er les. Het betekent
wel dat op doordeweekse dagen wat
vroeger wordt gestopt. Elke leerkracht
van de onderbouw heeft een eigen klas.
Verder zijn er op de school vakleer
krachten, Want voor vakken als hand
werken, muziek, Frans en Engels (daar
begint men al mee in de laagste klassen
van de lagere school) zijn aparte leer
krachten. In de bovenbouw is er voor
elk vak een leerkracht. Die leerkrachten
hebben met zijn allen een soort maat
schappij gesticht. Volgens de rijksrege
ling is er nogal wat verschil in beloning
tussen kleuterleidster, onderwijzers en
leraren in de bovenbouw. De vrije
schoolleerkrachten in Rotterdam heb
ben zelf gekozen voor een systeem
waarin iedereen evenveel geld krijgt per
maand. Wel zijn er wat toeslagen voor
mensen met gezinnen of leerkrachten in
andere financieel bijzondere omstandig
heden. Maar in principe krijgt iedereen,
of-ie nou op de kleuterschool of op de
bovenbouw werkt, evenveel. Dan blijft
er van de door het rijk uitgekeerde
salarissen wat over. Dat wordt besteed
aan het betalen van de extra vakleer
krachten. Want op de vrije school lopen
meer begeleiders en leerkrachten rond
dan op andere scholen en dat moet
worden betaald uit eigen zak, want voor
het Rijk neemt de vrije school geen uit
zonderingspositie in, wat dat betreft.
Ouderinbreng
Die vakleerkrachten vindt men nogal
eens onder ouders met een speciale be
kwaamheid. Dat is dan de-vorm van-
puderparticipatie. die de jpïj9;ltrscbool
kent. De ouders zijri overigens wét nauw
bij het schoolgebeuren betrokken. Dat
begint al met de schoolkeuze. Op de
vrije school komen over het algemeen
kinderen van ouders die bewust voor die
school hebben gekozen. Dat is al een
positieve selectie. Elke ouder die zijn
kind aanmeldt op de school wordt lid
van de vriendenkring van de vrije
school. Dat is een soort oudervereni
ging, waar ook oud-leerlingen en ouders
van oud-leerlingen in zitten. Het bestuur
van de vriendenkring maakt zich op
zoveel mogelijk manieren nuttig voor
de school. Er wordt onder meer een
administratie bijgehouden van de kun
digheden van de ouders van de kin
deren. Dan kan men in veel voorko
mende gevallen over deskundigen be
schikken. In Rotterdam was dat bij
voorbeeld nuttig toen een aan de school
grenzend herenhuis was gekocht en tot
kleuterschool moest worden verbouwd.
Bestuurlijk is de vrije school in Rotter
dam niet eenhoofdig. De taken van het
hoofd, te veel om op te noemen, zoals
iedereen weet, zijn verdeeld over de
leerkrachten. Alle leerkrachten gezamen
lijk vormen het college. Een groepje van
vijf leerkrachten uit hun midden vormt
een soort dagelijks bestuur, de college-
raad. Die raad bereidt de vergaderingen
en beslissingen voor die het college
neemt. De collegeraad heeft een voor
zitter, maar dat is niet het hoofd van de
school. Aan de school is een eigen
schoolarts verbonden, een homeopaat.
De vrije scholen gezamenlijk beschikken
bovendien nog over een eigen peda
goog. Samen met de arts en de peda
goog houden de klasseonderwijzers op
gezette tijden zogenaamde kinderbe
sprekingen. Op die besprekingen wor
den de vorderingen en problemen, de
toestand van elk kind afzonderlijk door
genomen.
De klas als familie
In de klas ontstaat een intieme fami
lieband tussen alle betrokkenen. Dat is
ook nadrukkelijk de bedoeling van het
systeem. Die wederzijdse beïnvloeding
van de klasgenoten is eigenlijk het so
ciale element in de hele vrije school-
beweging. De klassen zijn vrij groot. Dat
wil men zo. De psychologische theorie
van de vrije school zegt namelijk dat je
kinderen volgens hun temperament in
vier groepen kunt onderverdelen. Een
typologie als het ware. Elk van die vier
typen straalt een ander soort persoon
lijkheid uit. Elk van die vier typen
behoeft een andersoortige benadering.
In een kleine klas is statistisch ge
sproken de kans groot dat een bepaald
type gaat overheersen, omdat er toe
vallig meer van in één groep zitten. Dat
kan schadelijk zijn voor minderheids
groepen, In een grote klas is de kans dat
een van de vier typen gaat overheersen
uiterst klein.
Het gaat er op de school om dat de
kinderen goed worden begeleid in hun
wetmatige ontwikkelingsgang. De leer
stof kan in dat proces alleen maar een
middel zijn. Ze mag nooit doel op zich
worden. Men probeert dan ook de leer
stof nauwkeurig te laten aansluiten bij
de diverse ontwikkelingsfasen. Duidelijk
blijkt dat bijvoorbeeld uit de voorge
schreven vertelstof per leeftijdsgroep.
Men begint met sprookjes omdat het
kind dan in een typische fantasierijke
fase is. Daarna komen de fabels, de
oud-Perzische verhalen, de oud-testa-
mentische verhalen en de Griekse en
Romeinse sagen en mythen. Dat zijn
stukken leestof die zoveel elementen in
zich bergen die bij een bepaalde ont
wikkelingsfase aansluiten dat men ze
standaard gebruikt om op het gevoels-
leveq. tjap de leerlingen te kunnen
inspelen.
Het vakonderwijs geeft men in periodes.
Die zijn ongeveer drie weken lang. Dat
wil dan zeggen dat men in een klas drie
weken achtereen het langste deel van
de morgen aan het rekenen is. IMa drie
weken gaat men iets anders doen, taal
bijvoorbeeld, om daarna weer een peri
ode van drie weken aan rekenen te
wijden. Die methode heeft grote voor
delen, zegt men op de vrije school. De
kinderen kunnen dan een paar weken
intensief met een onderwerp bezig zijn
en dan krijgen ze een tijd om het alle
maal te laten inwerken. In de praktijk
blijkt dat na zo'n 'inwerkperiode' som
mige kinderen dingen gaan begrijpen die
ze eerst niet zagen. Ook het vakonder
wijs wordt gegeven met alle middelen
die het kind volgens de ontwikkelings
wetten op dat moment ter beschikking
staan. Er wordt een beroep gedaan op
ritmische gevoelens bij kinderen, op
fantasie, op kunstzinnigheid. Rekenen
leren gebeurt met veel gebaren, stam
pen, klappen en springen. En er worden
versjes en korte verhaaltjes klasikaal bij
opgezegd. Veel van die versjes en ver
haaltjes zijn door de leerkrachten zelf
gemaakt. De onderwerpen worden be
geleid met veel vaste tekeningen. Elke
letter komt voort uit getekende beelden.
Vaste beelden die telkens terugkeren.
Er wordt dus vakonderwijs gegeven
door creatieve en gevoelsvermogens
van het kind te prikkelen. Er wordt geen
beroep gedaan op het willen leveren van
een abstracte intellectuele prestatie.
Behalve aan het vakonderwijs wordt
voor een lagere school opvallend veel
tijd ingeruimd voor creatieve vakken. Er
wordt dagelijks gehandwerkt, getekend,
muziek gemaakt door middel van zingen
of blokfluitspelen. En ook dan hoort bij
elke ontwikkelingsfase een bepaald
soort handvaardigheid of een bepaald
soort spel. Meerstemmig zingen gaat
men bijvoorbeeld doen op het moment
dat het kind in de ontwikkelingsfase is
waarin het zijn ik gaat ontdekken en
afzetten tegen de rest van de wereld.
Een apart 'vak', typerend voor de vrije
school, is de eurythmie. Het is een 'leer'
-die door alle onderwijs op de vrije school
heenstroomt. Een vorm van lichaams
beweging "die krachten oproept die het
hele lichaam tot instrument maken van
zichtbare taal en muziek. Met het
lichaam drukt men een ziele-element
uit'.
Het onderwijs op de vrije school gebeurt
in klasseverband, maar net als in een
groot gezin is er voldoende aandacht
voor elke leerling afzonderlijk. Maar het
klasseverband kan men handhaven om
dat men van mening is dat de pro
blemen van de kinderen in een bepaalde
ontwikkelingsfase allemaal parallel lo
pen. Er is nog wel een schoolgeldheffing
maar die is naar draagkracht. En op de
wat eenzijdige nadruk die de school legt
op de geestelijke ontwikkeling van kin
deren, zegt men op de vrije school: we
proberen de kinderen gezond en creatief
te maken. Zo zijn ze weerbaar in de
samenleving. De samenleving binnen de
school balen hoeft,dan niet. Alleen het
'natuurlijke' deel van de maatschappij
wordt de kinderen als voorbeeld voor
gehouden. Daar kunnen ze van leren
hoe de krachten werken die ook aan hun
ontwikkeling een duwtje mogen geven.
De spreuk waar men elke morgen in de
klas mee begint, vertelt iets van die
geesteskrachten, van die gevoelens.
Onlangs kocht een aantal mensen in
de Waalderstraat in Den Burg een grote
woning om deze gezamelijk te gaan be
wonen en ook samen te doen met aller
lei voorzieningen. Dit alles met behoud
van eigen leefruimte voor ieder, zodat
een zekere privacy is gewaarborgd.
Als meer mensen op Texel op derge
lijke manier zouden trachten onder dak
te komen, dat zou een flinke bres slaan
in het aantal woningzoekenden. Het is
bovendien een aantrekkelijke oplossing
voor mensen met een laag inkomen die
niet in staat zijn een eigen woning alleen
voor zichzelf te verwerven. Of voor
mensen die hun geld liever uitgeven aan
andere dingen dan aan wonen. Als de
zaken onderling goed zijn geregeld, kan
het bovendien best gezellig zijn. Van
een deugdelijke regeling hangt veel af.
In het geval Waalderstraat is ieder der
bewoners hoofdelijk aansprakelijk. Wie
de gemeenschap verlaat moet zijn ver
plichtingen blijven voldoen totdat zijn
plaats door een opvolger is ingenomen.
Verder zijn alle vormen van samendoen
denkbaar: van wonen onder één dak in
volkomen privésfeer waarbij alleen de
verwarming of een beperkt aantal ande
re voorzieningen gezamenlijk wordt ge
bruikt tot een vorm waarbij letterlijk alles
samen wordt gedaan. Dat laatste is het
meest voordelig maar geeft ook de
grootste kans op conflicten. Ondanks
de risico's die eraan zitten zouden der
gelijke woonvormen gestimuleerd moe
ten worden, vooral nu er sprake is van
zeer veel alleenstaande, merendeels
jongere woningzoekenden. Want juist
die categorie is steeds moeilijker aan een
betaalbare woning te helpen, nog afge
zien van de verspilling van ruimte en
energie die gepaard gaat met de bouw
van al die betrekkelijk grote huizen,
waarin slechts één persoon komt te
wonen. Het is (bijvoorbeeld), een aan
trekkelijke gedachte om een vrijkomend
bejaardentehuis of ander groot gebouw
tot woongemeenschap te maken. In één
keer zou je dan zo.n vijftig alleen
staanden of tweepersoonshuishoudens
kunnen onderbrengen, desnoods tijde
lijk. In Den Hoorn bestaan plannen voor
een dergelijke economische woonge
meenschap. Initiatiefneemster is Akkie
Kikkert die druk op zoek is naar alleen
staanden waarmee zij samen een groot
gebouw wil kopen dat thans te koop
staat. Dat gebouw moet uiteraard een
heel bedrag kosten, maar je hoeft niet
zoveel mensen met een (minimum)
inkomen bij elkaar te hebben om het
aangaan van een gezamenlijke lening
toch mogelijk te maken. Door het
samen doen wordt het leven een stuk
goedkoper dan bij volkomen individueel
wonen; dat scheelt tientallen procenten.
Wie interesse heeft kan bellen via
02226-418.
Alexandre Boroni (Jean-Paul Belmon-
do) had net als zijn vader een klein in-
brekertje kunnen worden, maar door
zijn overmaat aan fantasie, viriliteit en
brutaliteit en door zijn goede uiterlijk is
hij op een hoger niveau terecht ge
komen; dat van een eerste klas oplichter
en versierder. Zijn carriere heeft een
aantal hoogte en dieptepunten, maar
het grote avontuur van zijn leven begint
als hij na aankomst op de luchthaven
van Venetië wordt aangeklampt door
een medepassagier, die hem vraagt een
koffertje door de douane te brengen.
Alexandre inspecteert de inhoud van het
koffertje en als hij niets verdachts kan
vinden, besluit hij de gevraagde dienst
te verlenen. Even na het passeren van
de douane wordt de medepassagier
plotseling door een sluipschutter dood
geschoten en Alexandre maakt zich met
het koffertje uit de voeten met het ver
moeden dat er toch wel iets bijzonders
in het koffertje moet zitten.... Maar
wat? Vanaf het ogenblik dat Alexandre
er met het koffertje vandoor gaat, wordt
hij geschaduwd, benaderd en belaagd
door Europese geheime agenten en
Oosterse spionnen. Belmondo gaat er
flink tegenaan. We zien hem ondermeer
aan een rekstok onder de buik van een
helicopter hangen in zijn rood gespik
kelde onderbroek. In Venetië vliegt hij
met een slanke motorboot uit het kanaal
plompverloren de lounge van zijn dure
hotel binnen. Wie van dit soort vlot aan
elkaar geregen nonsens houdt, zal zich
aan "De Losbol" geen buil vallen.
"De Losbol" is te zien van vrijdag tot en
met maandag. Alle leeftijden.
ALEEN OP DE WERELD
Remi wordt kort na zijn geboorte ont
voerd en te vondeling gelegd door zijn
oom James, die op zo'n manier later het
hele vermogen van Remi's familie, de
Milligans, in de wacht hoopt te slepen.
Remi wordt gevonden door de eenvou
dige vrouw Barbarin, die hem als haar
eigen kind in huis wil nemen. Haar man
wil echter niets van de vondeling weten
en wil dat zijn vrouw het kind naar een
weeshuis brengt. Kort daarna wordt
Barbarin echter gemobiliseerd. Vrouw
Barbarin besluit Remi te houden, maar
als deze een jaar of acht is, keert Bar
barin terug naar huis. Hij is woedend dat
Remi er nog is en verkwanselt hem aan
een kleine rondtrekkende circusgroep.
Dit leidt tot talrijke spannende en sensa
tionele gebeurtenissen, waarbij Remi
na jaren zijn echte moeder mevrouw
Milligan weer ontmoet.
Dit alles en nog veel meer is zondag
middag te zien in "Alleen op de wereld"