TESO-vergadering TESO: komende zomer andere dienstregeling VERVOLG VAN PAG. 1 «O 1INSDAG 25 NOVEMBER 1980 TEXELSE COURANT PAGINA 5 ben gemaaktl maar het is in feite struis vogelpolitiek. De nieuwe balanspresen tatie is overigens verplicht op grond van de nieuwe Wet op de jaarrekening. Vragen De heer C. Koorn lanceerde een aantal kritische vragen naar aanleiding van de kandidaatstelling voor de be noeming en herbenoeming van commis sarissen. Hij zei dat Teso zich niets aantrekt van de wensen van de bevol king van Texel. Dat er ook intern veel onvrede is over het beleid, blijkt uit het feit dat in de afgelopen jaren al twee commissarissen tussentijds zijn opge stapt. Koorn betichtte Teso van valse voorwendsels waarbij hij doelde op de aankondiging dat de Molengat zal wor den vercharterd, waardoor het schip als zeeschip wordt aangemerkt en een hoge WIR-premie wordt ontvangen en vond het vooral kwalijk dat de buffetpachters zonder proces 'over boord' zijn gezet. Afkeurend liet Koorn zich verder uit over het feit dat de tarieven veel meer dan trendmatig zijn verhoogd, wat strijdig was met beloften. De weekabonnemen ten gingen van zes naar tien gulden en het tarief voor motoren ging omhoog van ƒ3,50 naar ƒ6,50. Koorn wilde weten of de commissarissen alleen de doelstellingen van Teso moeten huldi gen of dat zij ook de plicht hebben rekening te houden met wat leeft onder de bevolking. Wat de pachterskwestie betreft zei president-commissaris Kikkert dat de oude pachters zeer coulant zijn be handeld toen werd besloten met hen niet langer in zee te gaan. Teso heeft veel meer gedaan dan zij juridisch ver plicht was. De pachters hebben ƒ100.000,— gekregen als afvloeiingsre geling. Een wat het vercharteren betreft: het schip zal te huur worden aangeboden, waarna het van de markt zal afhangen of het schip inderdaad elders zal worden ingezet. Mensen die het met het beleid van Teso niet eens zijn kunnen gebruik maken van de mogelijkheid om andere commis sarissen te benoemen. Bij een bestuurs- vacature kan men met een voldoende aantal handtekeningen van sympathi santen een alternatieve kandidaat naar voren schuiven die dan ook op de voor dracht wordt gezet. Teso zou eventueel nog,wel verder willen gaan wat betreft het tqëlaten van invloed vanuit de be volking, Er is zelfs wel eens een andere constructie bedacht, maar het ministerie van justitie ging daarmee niet accoord. Het ligt dus niet aan Teso dat anders denkende aandeelhouders niet meer grip op de onderneming hebben. Kikkert ontkende niet dat sommige tarieven onlangs veel meer dan trend matig zijn gestegen, maar daardoor hoefden andere tarieven minder sterk te stijgen. Een veel hoger tarief voor een motorfiets was billijk. Het tarief was nl. gelijk aan dat voor een fiets; de heden daagse motoren kun je niet meer als fietsen beschouwen. Koorn had de indruk dat Kikkert hem niet had be grepen. Wat hij wilde zeggen was dat de Teso zich niets aantrekt van de gevoe lens die onder de bevolking leven. Anders had men de enquete van 1978 waaruit bleek dat meer dan 80% van de Texelaars tegen de dubbeldekker is, niet naast zich neergelegd. Ook is vergeefs gevraagd om op het nieuwe schip een lift te maken ten behoeve van ouderen en invaliden. Enige oplossing Kikkert zei dat de keus op de dubbel dekker viel na zeer gedegen onderzoek, waarbij absoluut kwam vast te staan dat een dergelijk schip de meest doelmatige en voordelige oplossing was voor het vervoersprobleem. De consequenties van andere voorgestelde oplossingen zouden onaanvaardbaar zijn geweest. Volgens Kikkert was het aanbrengen van een lift een technische onmogelijk heid. De ruimte van de schacht waarin deze lift zou moeten worden aange bracht is veel te klein, wil men althans voldoen aan de wettelijke eisen die aan personenliften worden gesteld. Zou de schacht breder zijn gemaakt, dan zou men een hele rij auto's minder kunnen vervoeren. In de rondvraag liet de heer J. van der Vis Azn (Jan van Toonl uit Oosterend weten dat hij zich zeer had verbaasd tijdens de drukbezochte open dagen van de Molengat. Ook de mensen die horen tot de 80% tegenstanders van het schip waren in groten getalen opgekomen. Zeker voor de smikkel en smakkel!" Van der Vis betreurde het vertrek van commissaris C. Vonk omdat hij een nautisch deskundig persoon is. Direct tweede dek in gebruik Verder vond de heer Van der Vis dat Teso het bovendek van de dubbeldekker onmiddellijk in gebruik zou kunnen nemen, door de bestaande fuikhavens te voorzien van door Teso zelf aan te schaffen verrijdbare bruggen, waarover de auto's naar het bovendek kunnen tijden. Iets dergelijks had hij in Dene marken gezien. Het is misschien geen ideale oplossing maar het is altijd nog beter dan vijf jaar of nog langer wach ten. President-commissaris Kikkert er kende dat zo'n oplossing mogelijk zou zijn. Teso denkt daar ook wel aan, maar beseft tevens dat daarmee de onder handelingspositie tegenover het rijk zou worden geschaad. Als Teso het pro bleem zelf provisorisch oplost, komt er nooit iets terecht van een echte dubbele brug waarmee de dubbeldekker tegelijk het boven- en benedendek kan laden. Trein Op de treinroute Alkmaar-Den Helder zijn twee nieuwe haltes ingevoegd: Alkmaar-noord en Den Helder-zuid. Daardoor is verandering gekomen in de aankomst- en vertrektijden van de trei nen, waardoor de aansluiting op de veerboot van Texel minder gunstig is geworden. De trein komt drie minuten later in Den Helder aan en vertrekt vier minuten vroeger. Vertrekkende reizigers van Texel missen dus vaak de trein. Naar aanleiding van vragen van het per soneelslid Dirk Kuiter deelde het hoofd van de nautische dienst J. Bloem mee dat het voor Teso onmogelijk is de dienstregeling aan deze nieuwe situatie aan te passen. Verbetering komt er pas als de nieuwe Hemspoortunnel klaar is. Kuiter deed verder via de aandeel houders een klemmend beroep op de automobilisten om zich op de boot te houden aan de aanwijzingen van het Teso-personeel aldaar. Vaak komt het voor dat men ondanks duidelijke aan wijzingen zijn wagen niet op de juiste plaats op het dek zet. Het rookverbod wort vaak overtreden en aan het ver zoek om sigaar of sigaret te doven wordt geen gehoor gegeven. Kuiter vond ook dat onderwijzers die met scholieren de oversteek maken hun gezag meer moeten laten gelden. „Het is vaak een puinhoop". De heer J. Vonk was er bezorgd over dat de Molengat nog steeds niet regel matig vaart. Straks is de garantietijd voorbij, voordat de kinderziekten aan het licht zijn gekomen. Verder vond hij dat het niet van veel kwaliteit getuigt dat aan het schip nog steeds wordt gere pareerd, zodat het niet in de dienst kan varen. Directeur Hoogerheide: „Toen U geboren werd, kon u ook niet direct lopen". Hij voegde eraan toe dat door de latere oplevering ook de garantie periode is verschoven. Er blijft nog genoeg tijd over. Thans wordt nog gewerkt aan het verhelpen van niet goed werkende schakelingen. Als dat niet in orde zou worden gemaakt, zou de veiligheid van de dieselmotoren gevaar kunnen lopen. Teso accepteert geen enkel risico, om er verzekerd van te zijn dat later geen stagnaties in de dienst optreden. Compromis Volgens contract was de RSV-werf jegens Teso ƒ10.000,— verschuldigd voor elke dag dat het schip te laat werd opgeleverd. De heer C. M. van Karsen informeerde waarom Teso hier geen gebruik van heeft gemaakt. „Wat heeft hier tegenover gestaan?" Van Karsen stelde voor alle investeringen op de haven te stoppen zolang niet definitief vast staat dat het rijk voor de dubbele brug in de havens zal zorgen. Dat Teso op de Molengat geen voorzieningen voor gehandicapten heeft gemaakt vond spreker meer een kwestie van on wil dan van technische onmogelijkheid. Hij had de indruk dat het Teso alleen maar te doen is om het overzetten van zoveel mogelijk auto's. Verder noemde hij het een sociaal onrecht dat het systeem met voorrangskaarten zodanig is dat alleen vermogende passagiers zich de daaraan verbonden kosten kunnen veroorloven. „Jan met de Pet moet in de rij staan en betaalt nog méér ook!" De heer Kikkert antwoorde dat het te late opleveren onderwerp van onder handeling is geweest. Inderdaad moest de werf boete betalen maar daar stond tegenover dat Teso aan de werf een premie moest betalen omdat het was gelukt het schip lichter te maken dan was gepland waardoor de diepgang minder groot was. De diepgang was een uiterst belangrijk gegevenDieper steken dan de bestaande schepen mocht in ieder geval niet want dan zou de dienst bij bijzonder laag water al gauw moeten worden gestaakt. Teso claimde een bedrag van ƒ280.000,— voor de te late levering terwijl de werf ƒ600.000,— verlangde als premie voor de mindere diepgang. Het overleg dat 36 uur duurde had een voor Teso gunstig resultaat. Het bedrag dat aan de werf moest worden betaald kon worden beperkt tot ƒ150.000,-. De investeringen op de haven zijn ook zinvol als het tweede dek van de dubbeldekker niet in gebruik komt, zodat het daarmee moet worden ge daan. De kosten komen voor een belangrijk deel voor rekening van Rijks waterstaat. Rijkswaterstaat bestudeert momen teel de technische aspecten van de dubbeldeksbruggen. maar de beslissing om ze ook werkelijk aan te brengen moet nog worden genomen. Daar kan dus nog niets met zekerheid over worden gezegd. Teso zal uiteraard wel alles in het werk stellen om het zover te krijgen. Een argument is dat de wacht tijden enorm kunnen worden beperkt en dat door de ingebruikneming van het bovendek het 'maatschappelijk rende- meet' aanzienlijk stijgt. Tegen dezelfde kosten worden nl. twee keer zoveel auto's vervoerd waardoor het voor Teso mogelijk is de tarieven met 25% te ver lagen. Kikkert zei op een vraag van de heer J. Vonk dat deze tariefsverlaging ook werkelijk doorgaat, maar het per centage geldontwaarding wordt er wel mee verrekend. Herhaald werd dat het maken van een invalidenlift op het nieuwe schip niet mogelijk was. De heer Van Karsen meende te kunnen aantonen dat het wel kan en is welkom op het kantoor om dat aan de hand van een tekening van de dekindeling te doen. Kikkert was niet optimistisch. De zaak is door het be stuur welwillend bekeken. In het bijzon der mevrouw T. Vlas-van der Vlies heeft er zich sterk voor gemaakt, maar ook zij moest op grond van harde gegevens concluderen dat het echt niet kon. Hoogerheide: „Om de kosten hebben we het zeker niet gelaten Zo'n lift kost misschien ƒ150.000,— wat in vergelij king met de totaalprijs van het schip niets voorstelt". Teso tracht wel in de toekomstige dubbele fuikbruggen zoda nige voorzieningen te treffen dat de slecht ter been zijnden makkelijker aan boord kunnen gaan. Voorrang Aan het V-kaartensysteem kan Teso voorlopig niets veranderen. Het is overi gens een noodzakelijk kwaad waar men graag vanaf wil. Geen enkele andere vervoersmaatschappij hanteert een der gelijke voorrangsregeling. Elke wijziging waardoor het voor een groter publiek aantrekkelijker wordt een V-kaart te kopen, betekent dat het paard achter de wagen wordt gespannen want dan komen er méér voorrangsauto's terwijl er al te veel zijn. Van Karsen vond dat alleen Texelaars voorrang moesten heb ben, maar Teso vindt het beter voorrang te geven aan mensen die het meest van het veer gebruik maken. Bedrijven die regelmatig op Texel moeten zijn voor het verrichten van werkzaamheden kan men in Den Helder geen zes uur laten wachten. Ook mevrouw De Visser uit Jpe Cocksdorp wilde iets veranderd zien in de voorrangsregeling. Ze kon het bil lijken dat het voorrangsrecht van een aantal overtochten niet langer dan een jaart geldig is, maar dan zouden de res- Aandeelhouder J. van der VIs Azn: Voor de smikkel en de smakkel?" terende kaartjes nog gebruikt moeten kunnen worden zonder voorrangsrecht. Mevrouw De Visser heeft op het vaste land kinderen en kleinkinderen wonen die in de weekenden graag naar Texel willen komen en dan liever niet wachten op de haven. De heer Kikkert legde uit dat het ongeldig worden van zowel de overtocht als de voorrang nodig is als rem. Daardoor zal menigeen afzien van het kopen van voorrangsrecht en dat is de bedoeling. Overigens: wie er vroeg genoeg bij is gaat op tijd over want de eerste negen auto's gaan altijd aan boord, voorrang of niet. Late dienst Jos Bergman pleitte voor extra late diensten om het mogelijk te maken dat Texelaars op het vasteland vergade ringen en cursussen bezoeken. Verder wilde hij dat de stoelen in de salon van de Molengat worden vervangen, omdat ze nu al kapot gaan en wilde hij de aandeelhouders laten stemmen over het voorrangsrecht. Wat Teso betreft ko men de extra late reizen er niet. In het verleden zijn de consequenties daarvan al uitputtend bestudeerd. Met name ontstaan er problemen met de perso neelsvoorziening. Teso wil niet verder gaan dan een beperkt aantal 'cultuur- reizen' voor het mogelijk maken van bezoek aan de Helderse schouwburg afgezien natuurlijk van nachtelijk zieken transport. Als een extra late dienst als regel zou worden uitgevoerd, zou Teso er dertig man personeel bij moeten hebben. Wat de belangstelling voor dergelijke reizen betreft, heeft Teso bij een proef in het verleden overigens slechte ervaringen opgedaan. Als de stoelen van de salon nu al kapot gaan, is er alle reden om de kosten van vervanging bij de werf te claimen. Het zal er vanaf hangen hoe de toestand van de stoelen is tegen het eind van het garantiejaar. Te groot De heer C. Koorn had uitgerekend dat als de dubbeldekker 'volop' kan worden gebruikt Teso veel overbodige vervoers capaciteit heeft. Thans worden per jaar 600.000 pae's vervoerd, terwijl de capa citeit straks 2 Vi miljoen pae's is. „Waar wilt u al die extra auto's vandaan halen?" Directeur Hoogerheide legde uit dat niet alleen naar de dubbeldekker moet worden gekeken maar naar de vervoerscapaciteit en de rentabiliteit van de hele Tesovloot. Dan ontstaat een heel ander beeld. Koorn was verre van overtuigd. Hoo gerheide benadrukte dat in ieder geval niet mag worden verondersteld dat de dubbeldekker een overinvestering is. Het extra dek heeft een onbeduidend bedrag méér gekost dan een enkeldek ker. „Zelfs als we het schip tien jaar lang als enkeldekker kunnen gebruiken, dan lachen we nóg!" Dirk Kuiter sloot de rondvraag af met de opmerking dat de gebruikers van het Texelse veer bevoorrecht zijn in verge lijking met degenen die naar Terschel ling moeten reizen. Daar kost een re tourtje voor een auto ƒ102,— en per persoon moet ƒ23,40 worden betaald. Bovendien moet voor de overtocht van de auto een half jaar tevoren worden gereserveerd. Als alle Texelaars hun afgedankte glas en oud papier voortaan apart zouden houden, zou het Texelse huisvuilprobleem al voor een groot deel zijn opgelost. Dus: glas naar de glascontainer en oud papier naar de verenigingen. De dienstregeling van Teso zal er in het komende jaar anders uitzien dan thans. De zomerse periode waarin met twee schepen een half- uursdienst wordt onderhouden, zal met twee weken worden ver lengd. Daar staat echter tegenover dat de periode waarin de halfuurs- dienst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wordt onderhouden, zal worden ingekort. Gedurende een belangrijk deel van de zomer periode zal dus 's morgens vroeg en 's avonds laat een uurdienst worden onderhouden en alleen overdag een halfuursdienst. Bij bijzonder grote drukte wordt daar uiteraard van afgeweken. Deze nieuwe dienstregeling is het gevolg van het in de vaart komen van de 'Molengat' die voorlopig honderd auto's kan vervoeren en samen met een van de oude schepen (70 auto's) de dienst zal onderhouden. WH Huizinga met het door hem bekritiseerde jaarverslag. Bijna niemand snapt al deze moeilijke woorden". Het bovenstaande was een van de mededelingen die president-commissa ris J. P, Kikkert van Teso deed in de openingstoespraak van de algemene vergadering van aandeelhouders die vrijdagavond in het Havenrestaurant werd gehouden. Kikkert deelde verder mee dat de beide oude veerboten begin volgend jaar ingrijpend zullen worden opgeknapt. Op 6 januari wordt de 'Texelstroom' onder handen genomen, waarbij de achterstand in het onderhoud die de afgelopen jaren is ontstaan, zal worden weggewerkt. Het karwei duurt tot 1 april; daarna is de 'Marsdiep' aan de beurt. Ruimschoots voor het seizoen zal de Tesovloot zich dus in optimale staat van onderhoud bevinden waar door de kans op storingen tot het uiterste minimum is beperkt. Goede ervaringen Wat de 'Molengat' betreft werd mee gedeeld dat dit schip wegens allerlei garantiewerkzaamheden nog niet als dienstboot vaart en dus alleen als reserveschip in gebruik is. Er wordt op gerekend dat de 'Molengat' in de eerste week van december als dienstboot in de vaart zal komen. „Het varen met het nieuwe schip door kapiteins gaat uit stekend. De grootste spanning is eraf, hoewel nog niet onder alle weersom standigheden is gevaren, zoals mist. Stormweer levert nauwelijks problemen op en heeft aangetoond dat het schip zeer stabiel is. Een compliment voor de bemanningen is op zijn plaats, omdat zij zich een zo enorme technische sprong zo snel eigen hebben gemaakt", aldus de president-commissaris. Hij liet voorts blijken dat Teso de keus van de stoelen in de salon van de dubbeldekker, achteraf betreurt. „Maar de ervaring is nog kort, zodat eind 1981 hierover meer valt te zeggen". Aan het begin van zijn openingstoespraak vroeg de heer Kik kert begrip voor het feit dat deze aan deelhoudersvergadering veel later is gehouden dan statutair is voorgeschre ven. Het uitstel hing samen met de vele activiteiten rond de levering van de 'Molengat' en de onzekerheid rond de oplevering op het laatste ogenblik. Ook het mede daarmee samenhangende overleg met de accountants over de samenstelling van de jaarstukken, had nogal wat tijd gevergd. Het tweede uit stel van enkele weken was volgens Kikkert het gevolg van "persoonlijke belangen, gecombineerd met zakelijke belangen ten dienste van de maat schappij". De president-commissaris memoreerde vervolgens de tewaterla ting van de 'Molengat op 17 april 1979 en het nog voortdurende goede overleg met de werf. „De discussies waren soms erg hard maar bijzonder construc tief" Een nieuwtje was dat Scheep vaartinspectie tijdens de bouw nogal wat aanvullende eisen heeft gesteld, ondanks het feit dat de tekeningen en bestekken tijdig waren overgelegd. De aanvullende eisen hebben Teso onge veer ƒ600 000,— extra gekost. Buffetten Veel is het afgelopen boekjaar te doen geweest over de exploitatie van de buf fetten op de schepen; „Het bleek niet mogelijk te zijn met de huurders op de lijn van een eensgezind beleid te komen. Besloten werd derhalve de bestaande relatie te be-eindigen en de exploitatie meer in het bedrijf op te nemen. Met de nieuwe huurder werd een overeenkomst aangegaan, waarbij Teso meet betrok ken was bij de exploitatie. Het resultaat is dat een veel constructiever samen werking is ontstaan, dat de kwaliteit toch wel een verbetering heeft onder gaan en dat de opbrengst voor de maat schappij sterk is verbeterd nl. van ca. ƒ200.000,- in 1979 naar ƒ350.000,- in 1980", aldus de heer Kikkert, die met betrekking tot de buffetexploitatie ver der meedeelde, dat met de huidige huurder de heer P. Evers een contract is aangegaan voor twee jaar, waarna be keken zal worden hoe het verder moet. De administratie voor de heer Evers zal per 1 januari a.s. door Teso worden ver zorgd. Nieuwe CAO Het in 1978 uitgevoerde functie- onderzoek bij Teso was in 1979 onder werp van veel discussie. Het onderzoek, dat tot doel had de juiste man op de juiste plaats te zetten en hen daarbij passende salariëring te geven, bracht nogal was conflictstof boven water. De geschillen werden geïnventariseerd en besproken en de resultaten leidden tot een geheel nieuwe arbeidsovereen komst in begin 1980. „De onderhande lingen zijn hard maar zinnig ge weest", aldus Kikkert, die het grote belang van deze ontwikkeling voor bedrijf en medewerkers onderstreepte. Met betrekking tot de acties voor een goedkoop jaarabonnement werd alleen gezegd dat Teso bereid is aan een dergelijk systeem mee te werken, als het benodigde geld maar niet door andere gebruikers van het veer hoeft te worden opgebracht. Verliezen Teso draaide in 1979 met verlies en dat heeft twijfels opgeroepen temeer daar een nog belangrijk groter verlies wordt verwacht in 1980. De heer Kikkert benadrukte, dat deze verliezen waren ingecalculeerd en niet verontrustend zijn. Er viel zelfs een meevaller te melden: Het verlies over 1980 zal niet 3 miljoen gulden bedragen zoals aanvan kelijk was verwacht, doch ƒ2,5 miljoen. Dat is een gevolg van de latere op levering van de Molengat. waardoor de verliesgevende exploitatie van het schip later is aangevangen. Voor 1981 wordt op dit moment een verlies verwacht van ƒ3,5 miljoen waar na de verliezen in de volgende jaren zullen afnemen. Belagrijk is dat de ver liezen geen liquiditeitsproblemen ople veren, omdat wordt beschikt over een bankkrediet voor de lopende rekening van drie miljoen. Ook in 1981 zal de liquiditeit voldoende zijn. Andere twijfels betroffen de vaar- eigenschappen van de Molengat. In de praktijk is inmiddels gebleken dat het allemaal goed gaat. Nog niet precies is bekend hoe het zit met het brandstofverbruik van het nieu we schip. Verwacht wordt dat 375 liter olie per retourreis nodig is, bij varen op vier motoren. De bestaande schepen gebruiken elk 200 liter olie per retour. Door langer met de Molengat te varen, zal het minder gauw nodig zijn een tweede boot in te zetten, zodat het brandstofverbruik op jaarbasis niet meer groter zal worden. Fietsenstalling De rijwielstalling op de veerhaven is inmiddels omgebouwd tot magazijn ruimte. Hiermee is niet gewacht omdat juist in deze winterperiode Teso mensen beschikbaar heeft om de inrichting van dit gebouw te verzorgen. Dat niet on middellijk voor een vevangende fietsen stalling kon worden gezorgd, is het gevolg van een tijdrovende artikel 19- procedure die voor de bouw nodig is. Directeur Directeur Th. Hoogerheide is sinds 1 juli weer volledig werkzaam in het bedrijf. Kikkert: „Voor ons is het een groot genoegen dat hij zich zo hersteld heeft van zijn kwaal -een ziekte die zich in de laatste jaren duidelijk in den lande heeft gemanifesteerd. Hij was de drijven de en stuwende kracht met de visie om onze onderneming door de moeilijke jaren heen te loodsen en te doen belanden in de situatie van een sterke maatschappij die volledig in staat is haar taak optimaal en zeker uit te voeren". De heer Kikkert betrok bij zijn geluk wens ook mevrouw Hoogerheide aan wie Teso alleen al door de wijze waarop ze haar echtgenoot gedurende zijn ziekte opving, veel dank is verschuldigd. Als symolisch blijk daarvan overhandig de de president-commissaris aan me vrouw T. Hoogerheide-Lips een ge schenk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 5