TESO-vergadering
TESO: komende zomer
andere dienstregeling
VERVOLG VAN PAG. 1
«O
1INSDAG 25 NOVEMBER 1980
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
ben gemaaktl maar het is in feite struis
vogelpolitiek. De nieuwe balanspresen
tatie is overigens verplicht op grond van
de nieuwe Wet op de jaarrekening.
Vragen
De heer C. Koorn lanceerde een
aantal kritische vragen naar aanleiding
van de kandidaatstelling voor de be
noeming en herbenoeming van commis
sarissen. Hij zei dat Teso zich niets
aantrekt van de wensen van de bevol
king van Texel. Dat er ook intern veel
onvrede is over het beleid, blijkt uit het
feit dat in de afgelopen jaren al twee
commissarissen tussentijds zijn opge
stapt. Koorn betichtte Teso van valse
voorwendsels waarbij hij doelde op de
aankondiging dat de Molengat zal wor
den vercharterd, waardoor het schip als
zeeschip wordt aangemerkt en een hoge
WIR-premie wordt ontvangen en vond
het vooral kwalijk dat de buffetpachters
zonder proces 'over boord' zijn gezet.
Afkeurend liet Koorn zich verder uit over
het feit dat de tarieven veel meer dan
trendmatig zijn verhoogd, wat strijdig
was met beloften. De weekabonnemen
ten gingen van zes naar tien gulden en
het tarief voor motoren ging omhoog
van ƒ3,50 naar ƒ6,50. Koorn wilde
weten of de commissarissen alleen de
doelstellingen van Teso moeten huldi
gen of dat zij ook de plicht hebben
rekening te houden met wat leeft onder
de bevolking.
Wat de pachterskwestie betreft zei
president-commissaris Kikkert dat de
oude pachters zeer coulant zijn be
handeld toen werd besloten met hen
niet langer in zee te gaan. Teso heeft
veel meer gedaan dan zij juridisch ver
plicht was. De pachters hebben
ƒ100.000,— gekregen als afvloeiingsre
geling.
Een wat het vercharteren betreft: het
schip zal te huur worden aangeboden,
waarna het van de markt zal afhangen
of het schip inderdaad elders zal worden
ingezet.
Mensen die het met het beleid van Teso
niet eens zijn kunnen gebruik maken van
de mogelijkheid om andere commis
sarissen te benoemen. Bij een bestuurs-
vacature kan men met een voldoende
aantal handtekeningen van sympathi
santen een alternatieve kandidaat naar
voren schuiven die dan ook op de voor
dracht wordt gezet. Teso zou eventueel
nog,wel verder willen gaan wat betreft
het tqëlaten van invloed vanuit de be
volking, Er is zelfs wel eens een andere
constructie bedacht, maar het ministerie
van justitie ging daarmee niet accoord.
Het ligt dus niet aan Teso dat anders
denkende aandeelhouders niet meer
grip op de onderneming hebben.
Kikkert ontkende niet dat sommige
tarieven onlangs veel meer dan trend
matig zijn gestegen, maar daardoor
hoefden andere tarieven minder sterk te
stijgen. Een veel hoger tarief voor een
motorfiets was billijk. Het tarief was nl.
gelijk aan dat voor een fiets; de heden
daagse motoren kun je niet meer als
fietsen beschouwen. Koorn had de
indruk dat Kikkert hem niet had be
grepen. Wat hij wilde zeggen was dat de
Teso zich niets aantrekt van de gevoe
lens die onder de bevolking leven.
Anders had men de enquete van 1978
waaruit bleek dat meer dan 80% van de
Texelaars tegen de dubbeldekker is, niet
naast zich neergelegd. Ook is vergeefs
gevraagd om op het nieuwe schip een
lift te maken ten behoeve van ouderen
en invaliden.
Enige oplossing
Kikkert zei dat de keus op de dubbel
dekker viel na zeer gedegen onderzoek,
waarbij absoluut kwam vast te staan dat
een dergelijk schip de meest doelmatige
en voordelige oplossing was voor het
vervoersprobleem. De consequenties
van andere voorgestelde oplossingen
zouden onaanvaardbaar zijn geweest.
Volgens Kikkert was het aanbrengen
van een lift een technische onmogelijk
heid. De ruimte van de schacht waarin
deze lift zou moeten worden aange
bracht is veel te klein, wil men althans
voldoen aan de wettelijke eisen die aan
personenliften worden gesteld. Zou de
schacht breder zijn gemaakt, dan zou
men een hele rij auto's minder kunnen
vervoeren.
In de rondvraag liet de heer J. van der
Vis Azn (Jan van Toonl uit Oosterend
weten dat hij zich zeer had verbaasd
tijdens de drukbezochte open dagen van
de Molengat. Ook de mensen die horen
tot de 80% tegenstanders van het schip
waren in groten getalen opgekomen.
Zeker voor de smikkel en smakkel!"
Van der Vis betreurde het vertrek van
commissaris C. Vonk omdat hij een
nautisch deskundig persoon is.
Direct tweede dek in gebruik
Verder vond de heer Van der Vis dat
Teso het bovendek van de dubbeldekker
onmiddellijk in gebruik zou kunnen
nemen, door de bestaande fuikhavens te
voorzien van door Teso zelf aan te
schaffen verrijdbare bruggen, waarover
de auto's naar het bovendek kunnen
tijden. Iets dergelijks had hij in Dene
marken gezien. Het is misschien geen
ideale oplossing maar het is altijd nog
beter dan vijf jaar of nog langer wach
ten. President-commissaris Kikkert er
kende dat zo'n oplossing mogelijk zou
zijn. Teso denkt daar ook wel aan, maar
beseft tevens dat daarmee de onder
handelingspositie tegenover het rijk zou
worden geschaad. Als Teso het pro
bleem zelf provisorisch oplost, komt er
nooit iets terecht van een echte dubbele
brug waarmee de dubbeldekker tegelijk
het boven- en benedendek kan laden.
Trein
Op de treinroute Alkmaar-Den Helder
zijn twee nieuwe haltes ingevoegd:
Alkmaar-noord en Den Helder-zuid.
Daardoor is verandering gekomen in de
aankomst- en vertrektijden van de trei
nen, waardoor de aansluiting op de
veerboot van Texel minder gunstig is
geworden. De trein komt drie minuten
later in Den Helder aan en vertrekt vier
minuten vroeger. Vertrekkende reizigers
van Texel missen dus vaak de trein.
Naar aanleiding van vragen van het per
soneelslid Dirk Kuiter deelde het hoofd
van de nautische dienst J. Bloem mee
dat het voor Teso onmogelijk is de
dienstregeling aan deze nieuwe situatie
aan te passen. Verbetering komt er pas
als de nieuwe Hemspoortunnel klaar is.
Kuiter deed verder via de aandeel
houders een klemmend beroep op de
automobilisten om zich op de boot te
houden aan de aanwijzingen van het
Teso-personeel aldaar. Vaak komt het
voor dat men ondanks duidelijke aan
wijzingen zijn wagen niet op de juiste
plaats op het dek zet. Het rookverbod
wort vaak overtreden en aan het ver
zoek om sigaar of sigaret te doven
wordt geen gehoor gegeven. Kuiter
vond ook dat onderwijzers die met
scholieren de oversteek maken hun
gezag meer moeten laten gelden. „Het
is vaak een puinhoop".
De heer J. Vonk was er bezorgd over
dat de Molengat nog steeds niet regel
matig vaart. Straks is de garantietijd
voorbij, voordat de kinderziekten aan
het licht zijn gekomen. Verder vond hij
dat het niet van veel kwaliteit getuigt dat
aan het schip nog steeds wordt gere
pareerd, zodat het niet in de dienst kan
varen. Directeur Hoogerheide: „Toen U
geboren werd, kon u ook niet direct
lopen". Hij voegde eraan toe dat door
de latere oplevering ook de garantie
periode is verschoven. Er blijft nog
genoeg tijd over. Thans wordt nog
gewerkt aan het verhelpen van niet
goed werkende schakelingen. Als dat
niet in orde zou worden gemaakt, zou
de veiligheid van de dieselmotoren
gevaar kunnen lopen. Teso accepteert
geen enkel risico, om er verzekerd van
te zijn dat later geen stagnaties in de
dienst optreden.
Compromis
Volgens contract was de RSV-werf
jegens Teso ƒ10.000,— verschuldigd
voor elke dag dat het schip te laat werd
opgeleverd. De heer C. M. van Karsen
informeerde waarom Teso hier geen
gebruik van heeft gemaakt. „Wat heeft
hier tegenover gestaan?" Van Karsen
stelde voor alle investeringen op de
haven te stoppen zolang niet definitief
vast staat dat het rijk voor de dubbele
brug in de havens zal zorgen. Dat Teso
op de Molengat geen voorzieningen
voor gehandicapten heeft gemaakt
vond spreker meer een kwestie van on
wil dan van technische onmogelijkheid.
Hij had de indruk dat het Teso alleen
maar te doen is om het overzetten van
zoveel mogelijk auto's. Verder noemde
hij het een sociaal onrecht dat het
systeem met voorrangskaarten zodanig
is dat alleen vermogende passagiers zich
de daaraan verbonden kosten kunnen
veroorloven. „Jan met de Pet moet in
de rij staan en betaalt nog méér ook!"
De heer Kikkert antwoorde dat het te
late opleveren onderwerp van onder
handeling is geweest. Inderdaad moest
de werf boete betalen maar daar stond
tegenover dat Teso aan de werf een
premie moest betalen omdat het was
gelukt het schip lichter te maken dan
was gepland waardoor de diepgang
minder groot was. De diepgang was een
uiterst belangrijk gegevenDieper steken
dan de bestaande schepen mocht in
ieder geval niet want dan zou de dienst
bij bijzonder laag water al gauw moeten
worden gestaakt. Teso claimde een
bedrag van ƒ280.000,— voor de te late
levering terwijl de werf ƒ600.000,—
verlangde als premie voor de mindere
diepgang. Het overleg dat 36 uur duurde
had een voor Teso gunstig resultaat.
Het bedrag dat aan de werf moest
worden betaald kon worden beperkt tot
ƒ150.000,-.
De investeringen op de haven zijn ook
zinvol als het tweede dek van de
dubbeldekker niet in gebruik komt,
zodat het daarmee moet worden ge
daan. De kosten komen voor een
belangrijk deel voor rekening van Rijks
waterstaat.
Rijkswaterstaat bestudeert momen
teel de technische aspecten van de
dubbeldeksbruggen. maar de beslissing
om ze ook werkelijk aan te brengen
moet nog worden genomen. Daar kan
dus nog niets met zekerheid over
worden gezegd. Teso zal uiteraard wel
alles in het werk stellen om het zover te
krijgen. Een argument is dat de wacht
tijden enorm kunnen worden beperkt en
dat door de ingebruikneming van het
bovendek het 'maatschappelijk rende-
meet' aanzienlijk stijgt. Tegen dezelfde
kosten worden nl. twee keer zoveel
auto's vervoerd waardoor het voor Teso
mogelijk is de tarieven met 25% te ver
lagen. Kikkert zei op een vraag van de
heer J. Vonk dat deze tariefsverlaging
ook werkelijk doorgaat, maar het per
centage geldontwaarding wordt er wel
mee verrekend.
Herhaald werd dat het maken van een
invalidenlift op het nieuwe schip niet
mogelijk was. De heer Van Karsen
meende te kunnen aantonen dat het wel
kan en is welkom op het kantoor om dat
aan de hand van een tekening van de
dekindeling te doen. Kikkert was niet
optimistisch. De zaak is door het be
stuur welwillend bekeken. In het bijzon
der mevrouw T. Vlas-van der Vlies heeft
er zich sterk voor gemaakt, maar ook zij
moest op grond van harde gegevens
concluderen dat het echt niet kon.
Hoogerheide: „Om de kosten hebben
we het zeker niet gelaten Zo'n lift kost
misschien ƒ150.000,— wat in vergelij
king met de totaalprijs van het schip
niets voorstelt". Teso tracht wel in de
toekomstige dubbele fuikbruggen zoda
nige voorzieningen te treffen dat de
slecht ter been zijnden makkelijker aan
boord kunnen gaan.
Voorrang
Aan het V-kaartensysteem kan Teso
voorlopig niets veranderen. Het is overi
gens een noodzakelijk kwaad waar men
graag vanaf wil. Geen enkele andere
vervoersmaatschappij hanteert een der
gelijke voorrangsregeling. Elke wijziging
waardoor het voor een groter publiek
aantrekkelijker wordt een V-kaart te
kopen, betekent dat het paard achter de
wagen wordt gespannen want dan
komen er méér voorrangsauto's terwijl
er al te veel zijn. Van Karsen vond dat
alleen Texelaars voorrang moesten heb
ben, maar Teso vindt het beter voorrang
te geven aan mensen die het meest van
het veer gebruik maken. Bedrijven die
regelmatig op Texel moeten zijn voor
het verrichten van werkzaamheden kan
men in Den Helder geen zes uur laten
wachten. Ook mevrouw De Visser uit
Jpe Cocksdorp wilde iets veranderd zien
in de voorrangsregeling. Ze kon het bil
lijken dat het voorrangsrecht van een
aantal overtochten niet langer dan een
jaart geldig is, maar dan zouden de res-
Aandeelhouder J. van der VIs Azn:
Voor de smikkel en de smakkel?"
terende kaartjes nog gebruikt moeten
kunnen worden zonder voorrangsrecht.
Mevrouw De Visser heeft op het vaste
land kinderen en kleinkinderen wonen
die in de weekenden graag naar Texel
willen komen en dan liever niet wachten
op de haven. De heer Kikkert legde uit
dat het ongeldig worden van zowel de
overtocht als de voorrang nodig is als
rem. Daardoor zal menigeen afzien van
het kopen van voorrangsrecht en dat is
de bedoeling. Overigens: wie er vroeg
genoeg bij is gaat op tijd over want de
eerste negen auto's gaan altijd aan
boord, voorrang of niet.
Late dienst
Jos Bergman pleitte voor extra late
diensten om het mogelijk te maken dat
Texelaars op het vasteland vergade
ringen en cursussen bezoeken. Verder
wilde hij dat de stoelen in de salon van
de Molengat worden vervangen, omdat
ze nu al kapot gaan en wilde hij de
aandeelhouders laten stemmen over het
voorrangsrecht. Wat Teso betreft ko
men de extra late reizen er niet. In het
verleden zijn de consequenties daarvan
al uitputtend bestudeerd. Met name
ontstaan er problemen met de perso
neelsvoorziening. Teso wil niet verder
gaan dan een beperkt aantal 'cultuur-
reizen' voor het mogelijk maken van
bezoek aan de Helderse schouwburg
afgezien natuurlijk van nachtelijk zieken
transport. Als een extra late dienst als
regel zou worden uitgevoerd, zou Teso
er dertig man personeel bij moeten
hebben. Wat de belangstelling voor
dergelijke reizen betreft, heeft Teso bij
een proef in het verleden overigens
slechte ervaringen opgedaan.
Als de stoelen van de salon nu al kapot
gaan, is er alle reden om de kosten van
vervanging bij de werf te claimen. Het
zal er vanaf hangen hoe de toestand van
de stoelen is tegen het eind van het
garantiejaar.
Te groot
De heer C. Koorn had uitgerekend dat
als de dubbeldekker 'volop' kan worden
gebruikt Teso veel overbodige vervoers
capaciteit heeft. Thans worden per jaar
600.000 pae's vervoerd, terwijl de capa
citeit straks 2 Vi miljoen pae's is. „Waar
wilt u al die extra auto's vandaan
halen?" Directeur Hoogerheide legde uit
dat niet alleen naar de dubbeldekker
moet worden gekeken maar naar de
vervoerscapaciteit en de rentabiliteit van
de hele Tesovloot. Dan ontstaat een
heel ander beeld.
Koorn was verre van overtuigd. Hoo
gerheide benadrukte dat in ieder geval
niet mag worden verondersteld dat de
dubbeldekker een overinvestering is.
Het extra dek heeft een onbeduidend
bedrag méér gekost dan een enkeldek
ker. „Zelfs als we het schip tien jaar lang
als enkeldekker kunnen gebruiken, dan
lachen we nóg!"
Dirk Kuiter sloot de rondvraag af met de
opmerking dat de gebruikers van het
Texelse veer bevoorrecht zijn in verge
lijking met degenen die naar Terschel
ling moeten reizen. Daar kost een re
tourtje voor een auto ƒ102,— en per
persoon moet ƒ23,40 worden betaald.
Bovendien moet voor de overtocht van
de auto een half jaar tevoren worden
gereserveerd.
Als alle Texelaars hun afgedankte
glas en oud papier voortaan apart
zouden houden, zou het Texelse
huisvuilprobleem al voor een groot
deel zijn opgelost.
Dus: glas naar de glascontainer en
oud papier naar de verenigingen.
De dienstregeling van Teso zal er in het komende jaar anders uitzien
dan thans. De zomerse periode waarin met twee schepen een half-
uursdienst wordt onderhouden, zal met twee weken worden ver
lengd. Daar staat echter tegenover dat de periode waarin de halfuurs-
dienst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wordt onderhouden,
zal worden ingekort. Gedurende een belangrijk deel van de zomer
periode zal dus 's morgens vroeg en 's avonds laat een uurdienst
worden onderhouden en alleen overdag een halfuursdienst.
Bij bijzonder grote drukte wordt daar uiteraard van afgeweken. Deze nieuwe
dienstregeling is het gevolg van het in de vaart komen van de 'Molengat' die
voorlopig honderd auto's kan vervoeren en samen met een van de oude schepen (70
auto's) de dienst zal onderhouden.
WH Huizinga met het door hem bekritiseerde
jaarverslag. Bijna niemand snapt al deze
moeilijke woorden".
Het bovenstaande was een van de
mededelingen die president-commissa
ris J. P, Kikkert van Teso deed in de
openingstoespraak van de algemene
vergadering van aandeelhouders die
vrijdagavond in het Havenrestaurant
werd gehouden. Kikkert deelde verder
mee dat de beide oude veerboten begin
volgend jaar ingrijpend zullen worden
opgeknapt. Op 6 januari wordt de
'Texelstroom' onder handen genomen,
waarbij de achterstand in het onderhoud
die de afgelopen jaren is ontstaan, zal
worden weggewerkt. Het karwei duurt
tot 1 april; daarna is de 'Marsdiep' aan
de beurt. Ruimschoots voor het seizoen
zal de Tesovloot zich dus in optimale
staat van onderhoud bevinden waar
door de kans op storingen tot het
uiterste minimum is beperkt.
Goede ervaringen
Wat de 'Molengat' betreft werd mee
gedeeld dat dit schip wegens allerlei
garantiewerkzaamheden nog niet als
dienstboot vaart en dus alleen als
reserveschip in gebruik is. Er wordt op
gerekend dat de 'Molengat' in de eerste
week van december als dienstboot in de
vaart zal komen. „Het varen met het
nieuwe schip door kapiteins gaat uit
stekend. De grootste spanning is eraf,
hoewel nog niet onder alle weersom
standigheden is gevaren, zoals mist.
Stormweer levert nauwelijks problemen
op en heeft aangetoond dat het schip
zeer stabiel is. Een compliment voor de
bemanningen is op zijn plaats, omdat zij
zich een zo enorme technische sprong
zo snel eigen hebben gemaakt", aldus
de president-commissaris. Hij liet voorts
blijken dat Teso de keus van de stoelen
in de salon van de dubbeldekker,
achteraf betreurt. „Maar de ervaring is
nog kort, zodat eind 1981 hierover meer
valt te zeggen". Aan het begin van zijn
openingstoespraak vroeg de heer Kik
kert begrip voor het feit dat deze aan
deelhoudersvergadering veel later is
gehouden dan statutair is voorgeschre
ven. Het uitstel hing samen met de vele
activiteiten rond de levering van de
'Molengat' en de onzekerheid rond de
oplevering op het laatste ogenblik. Ook
het mede daarmee samenhangende
overleg met de accountants over de
samenstelling van de jaarstukken, had
nogal wat tijd gevergd. Het tweede uit
stel van enkele weken was volgens
Kikkert het gevolg van "persoonlijke
belangen, gecombineerd met zakelijke
belangen ten dienste van de maat
schappij". De president-commissaris
memoreerde vervolgens de tewaterla
ting van de 'Molengat op 17 april 1979
en het nog voortdurende goede overleg
met de werf. „De discussies waren
soms erg hard maar bijzonder construc
tief" Een nieuwtje was dat Scheep
vaartinspectie tijdens de bouw nogal
wat aanvullende eisen heeft gesteld,
ondanks het feit dat de tekeningen en
bestekken tijdig waren overgelegd. De
aanvullende eisen hebben Teso onge
veer ƒ600 000,— extra gekost.
Buffetten
Veel is het afgelopen boekjaar te doen
geweest over de exploitatie van de buf
fetten op de schepen; „Het bleek niet
mogelijk te zijn met de huurders op de
lijn van een eensgezind beleid te komen.
Besloten werd derhalve de bestaande
relatie te be-eindigen en de exploitatie
meer in het bedrijf op te nemen. Met de
nieuwe huurder werd een overeenkomst
aangegaan, waarbij Teso meet betrok
ken was bij de exploitatie. Het resultaat
is dat een veel constructiever samen
werking is ontstaan, dat de kwaliteit
toch wel een verbetering heeft onder
gaan en dat de opbrengst voor de maat
schappij sterk is verbeterd nl. van ca.
ƒ200.000,- in 1979 naar ƒ350.000,- in
1980", aldus de heer Kikkert, die met
betrekking tot de buffetexploitatie ver
der meedeelde, dat met de huidige
huurder de heer P. Evers een contract is
aangegaan voor twee jaar, waarna be
keken zal worden hoe het verder moet.
De administratie voor de heer Evers zal
per 1 januari a.s. door Teso worden ver
zorgd.
Nieuwe CAO
Het in 1978 uitgevoerde functie-
onderzoek bij Teso was in 1979 onder
werp van veel discussie. Het onderzoek,
dat tot doel had de juiste man op de
juiste plaats te zetten en hen daarbij
passende salariëring te geven, bracht
nogal was conflictstof boven water. De
geschillen werden geïnventariseerd en
besproken en de resultaten leidden tot
een geheel nieuwe arbeidsovereen
komst in begin 1980. „De onderhande
lingen zijn hard maar zinnig ge
weest", aldus Kikkert, die het grote
belang van deze ontwikkeling voor
bedrijf en medewerkers onderstreepte.
Met betrekking tot de acties voor een
goedkoop jaarabonnement werd alleen
gezegd dat Teso bereid is aan een
dergelijk systeem mee te werken, als het
benodigde geld maar niet door andere
gebruikers van het veer hoeft te worden
opgebracht.
Verliezen
Teso draaide in 1979 met verlies en
dat heeft twijfels opgeroepen temeer
daar een nog belangrijk groter verlies
wordt verwacht in 1980. De heer Kikkert
benadrukte, dat deze verliezen waren
ingecalculeerd en niet verontrustend
zijn. Er viel zelfs een meevaller te
melden: Het verlies over 1980 zal niet 3
miljoen gulden bedragen zoals aanvan
kelijk was verwacht, doch ƒ2,5 miljoen.
Dat is een gevolg van de latere op
levering van de Molengat. waardoor de
verliesgevende exploitatie van het schip
later is aangevangen.
Voor 1981 wordt op dit moment een
verlies verwacht van ƒ3,5 miljoen waar
na de verliezen in de volgende jaren
zullen afnemen. Belagrijk is dat de ver
liezen geen liquiditeitsproblemen ople
veren, omdat wordt beschikt over een
bankkrediet voor de lopende rekening
van drie miljoen. Ook in 1981 zal de
liquiditeit voldoende zijn.
Andere twijfels betroffen de vaar-
eigenschappen van de Molengat. In de
praktijk is inmiddels gebleken dat het
allemaal goed gaat.
Nog niet precies is bekend hoe het zit
met het brandstofverbruik van het nieu
we schip. Verwacht wordt dat 375 liter
olie per retourreis nodig is, bij varen op
vier motoren. De bestaande schepen
gebruiken elk 200 liter olie per retour.
Door langer met de Molengat te varen,
zal het minder gauw nodig zijn een
tweede boot in te zetten, zodat het
brandstofverbruik op jaarbasis niet meer
groter zal worden.
Fietsenstalling
De rijwielstalling op de veerhaven is
inmiddels omgebouwd tot magazijn
ruimte. Hiermee is niet gewacht omdat
juist in deze winterperiode Teso mensen
beschikbaar heeft om de inrichting van
dit gebouw te verzorgen. Dat niet on
middellijk voor een vevangende fietsen
stalling kon worden gezorgd, is het
gevolg van een tijdrovende artikel 19-
procedure die voor de bouw nodig is.
Directeur
Directeur Th. Hoogerheide is sinds 1
juli weer volledig werkzaam in het
bedrijf. Kikkert: „Voor ons is het een
groot genoegen dat hij zich zo hersteld
heeft van zijn kwaal -een ziekte die zich
in de laatste jaren duidelijk in den lande
heeft gemanifesteerd. Hij was de drijven
de en stuwende kracht met de visie om
onze onderneming door de moeilijke
jaren heen te loodsen en te doen
belanden in de situatie van een sterke
maatschappij die volledig in staat is haar
taak optimaal en zeker uit te voeren".
De heer Kikkert betrok bij zijn geluk
wens ook mevrouw Hoogerheide aan
wie Teso alleen al door de wijze waarop
ze haar echtgenoot gedurende zijn
ziekte opving, veel dank is verschuldigd.
Als symolisch blijk daarvan overhandig
de de president-commissaris aan me
vrouw T. Hoogerheide-Lips een ge
schenk.