Rapport gemeentewerken: Stoplichten nodig op kruisingen Pontweg Levi's Gemeentelijke grondtransacties onder dwang..... Kottervloot uitgebreid met „Biem van der Vis Cjroen <2wartsjexeh in het harL, Vrouwelllke ambtenaar burgerlilke stand 94a JAARGANG NR. 9535 DINSDAG 9 DECEMBER 1980 TEXELSE^COURANT Tellingen, die de afgelopen zomer bij de Pontweg zijn gehou den hebben uitgewezen dat twee kruispunten beveiligd moeten worden met stoplichten. De „Verkeersintensiteit" op de kruis punten Pontweg-Elemert en Pontweg-Akenbuurt is dermate hoog dat het dwars oversteken door middel van stoplichten geregeld moet worden. Ook het kruispunt Pontweg-Keesom- laan komt wat betreft de drukte voor een stoplicht in aanmer king, maar het gevaar is dan aanwezig dat de Pontweg bij een grote stroom auto's verstopt raakt, omdat de lichten op korte afstand van elkaar staan en onafhankelijk werken. Over de mogelijk te nemen verkeers maatregelen op de Pontweg is een rapport uitgebracht door de dienst ge meentewerken. In dit rapport wordt geconcludeerd dat twee stoplichten installaties voorlopig voldoende zullen zijnAls in de toekomst door toename van autoverkeer ook een stoplicht op het kruispunt Pontweg-Keesomlaan moet komen dan zullen de lichten met elkaar 'geschakeld' (bijv. groene zone) moeten worden. De conclusies van het gemeentelijk onderzoek sluiten precies aan bij de meningen van de raadsleden PZegers en J. van Asselt die al geruime tijd pleiten voor het aanbrengen van verkeerslichten op de Pontweg. Het rapport gaat ook in op andere in het verleden gedane suggesties zoals tunnels en rotondes. Voor de gemeentelijke studie zijn de afgelopen zomer mechanischeen mense lijke tellingen verricht. Bovendien is een enquete op de lagere en middelbare scholen in Den Burg gehouden om na te gaan hoeveel keer de Pontweg wordt overgestoken en op welke kruisingen. Uit zowel de mechanische tellingen als de tellingen die door mensen zijn verricht bleek het kruispunt Pontweg-Akenbuurt verreweg het drukste kruispunt. De grootste hoeveelheid auto's op dit kruis punt in éénuurwas1233 stuks. Er werden afgelopen zomer gemiddeld 257 (brom) fietsers geteld waarvan er gemiddeld 94 per uur de weg overstaken. Bij de kruispunten Keesomlaan en Elemert waren dit gemiddeld 52 'overstekers' per uur. Uit descholenenquetesbleekdatde Pontweg ook buiten de schoolvakanties veel overstekend fietsverkeer krijgt te verwerken, namelijk ruim 2000 per week. Noodzakelijk Om te kijken of het noodzakelijk is om verkeerslichten te plaatsen is er een lan delijke intensiteitsnorm. Uit de tellingen blijkt dat het kruispunt Akenbuurt boven de 'maximum norm' ligt, dat wil zeggen de grens waarbij verkeerslichten nood zakelijk zijn. ,,Als het fietsverkeer op dit kruispunt niet meegerekend wordt dan is de maximum norm ookal overschreden", aldus het rapport. Het plaatsen van ver keerslichten op de beide andere kruisin gen is niet duidelijk aantoonbaar door de verrichte tellingen. Het rapport: ,,De ver keersintensiteit ligt wel boven de mini mum norm, maar haalt niet de maximum norm. Dit betekent dat op deze kruisingen verkeerslichten zeker gewenst zijn, maar niet strikt noodzakelijk zijn". Zelf regelen De verkeerslichten op de kruisingen Pontweg-Akenbuurt en Pontweg- Elemert moeten van het systeem zijn, waarbij voetgangers en wielrijders door het indrukken van een knop zelf het verkeer op de Pontweg stil kunnen zetten.. Automobilisten rijden op de dwarswegen over een 'melder, (in het rapport 'detektielussen' genoemd) die zorgt dat het licht op de Pontweg op rood springt. Op dwarswegen moet dan ook ge wacht worden als er verkeer vlak voor het kruispunt is. Op het moment dat de melding van dwarsverkeer wordt door gegeven, duurt het bij aanwezig verkeer op de Pontweg namelijk even voordat het licht via oranje op rood kan springen. Als (Advertentie I.M.) T|#/\nr |r STENENPLAATS 1. l\Un tjC DEN BURG er geen verkeer voor het kruispunt is dan zal het rode licht op de Pontweg onmid dellijk ingeschakeld worden. Een derge lijke installatie is volgens deskundigen niet nodig op het kruispunt Keesomlaan. Dit kruispunt kan profiteren van de ver- keersonderbrekingen bij de andere kruis punten waardoor het aantal mogelijk heden om over te steken uitgebreid wordt. In het rapport wordt ook geadviseerd om de Gasthuisstraat naar de Pontweg af te sluiten. Deze weg is al éénrichtings verkeer en uit veiligheidsoverwegingen lijkt het gemeentewerken beter om slechts drie goed geoutillieerde uitvals wegen te houden. Onderzoek Sind 1976 wordt al gepraat over ver keersmaatregelen op de Pontweg. Deze situatie is op gang gekomen toen TESO Het kruispunt Elemert Pontweg: uit de schoolenquéte blijkt dat hier elke week ruim vijf honderd fietsers oversteken. een rapport uitbracht waarin werd aan gekondigd dat de dubbeldekker per over tocht 192 personenauto's op de Pontweg zou kunnen lozen. Sindsdien zijn onder zoekingen verricht door de gemeente Texel, ANWB, Buro Hajema, Buro Goudappel en Coffeng B.V., en de Provinciale Waterstaat van Noordhol land. In het genoemde rapport komen de eerder gedane conclusies van boven genoemde instanties uitvoerig aan de orde. Enkelen wijzen op de mogelijkheid van verkeerslichten of het 'ophouden' van het verkeer op 't Horntje, zodat er groepjesauto'sopde Pontweg komen en geen file van enkele kilometers ontstaat. Alle instanties die de problematiek on derzocht hadden kwamen echter tot de conclusie dat er nog nader onderzoek verricht zou moeten worden. Begin dit jaar maakte gemeentewer ken ook een rapport over de Pontweg waarin de belangrijkste conclusie was: „het doseren van het verkeer op 't Horntje kan een oplossing zijn zolang het tweede dek van dedubbeldekker nog niet gebruikt wordt". Wel vroeg gemeente werken zich af hoe de automobilisten gemotiveerd zouden kunnen worden om twee minuten te wachten terwijl er een lege Pontweg voor hen ligt. Op een commissievergadering naar aanleiding van dit rapport bleek dat veel raadsleden naast de verwachte toename van auto's door de dubbeldekker nog een probleem zagen en dat was de huidige veiligheid van de Pontwegkruisingen voor voet gangers, fietsers en bromfietsers. Daar door waren de plannenmakers gedwon gen dit aspect ook te betrekken in de te nemen maatregelen. Het afgelopen halfjaar is uit vragen van raadsleden gebleken dat er meer angst is voor de onveilige oversteekplaatsen dan voor op stoppingen op de Pontweg door meer auto's. In mei werd aan de provincie gevraagd of subsidie mogelijk was voor een des- kundigdiepgaandonderzoek uit te voeren door een verkeerstechnisch bureau. Dit subsidieverzoek werd afgewezen waar door de gemeente gedwongen was zelf een onderzoek te verrichten met extra nadruk op veiligheid van voetgangers en fietsers. In het rapport komen drie moge- (Lees verder op pagina 5) De gemeenteraad moet dinsdag beslissen over een grondtransactie waar toe zij min of meer wordt gedwongen. Maar het tot stand brengen van de trans actie lokt vrijwel zeker gerechtelijke stappen uit die tot gevolg kunnen hebben dat niet alleen deze maar ook een andere grondverkoop niet kan doorgaan Ter verduidelijking van deze raadsel- achtigezinnen het volgende: het gaat om de verkoop van een stukje gemeentelijk openbaar groen aan mevrouw E. D. Kuijper-Reuvers Kogerstraat 95 in Den Burg. Mevrouw Kuijper wil de aan haar achtertuin grenzende grond graag heb ben om haar privacy te kunnen waar borgen. Al geruime tijd geleden heeft ze om het stukje gevraagd maar de ge meente was niet erg willig nadat was gebleken dat de achterbuurmande heer W. C. M. Klein Breteler (duinreep 8) ernstig bezwaar maakt tegen deze ver koop. Volgens hem is het onmogelijk dat een stuk grond dat volgens het bestem mingsplan 'openbaar groen' is, privé- eigendom wordt. Het verliest dan auto matisch deze bestemming en daarvoor is een bestemmingsplanwijziging nodig. Klein Breteler liet weten de rechter te zullen inschakelen als de verkoop toch zou doorgaan. Mevrouw Kuijper had echter een effectief middel om de gemeente te be wegen de grondverkoop toch te laten doorgaan. Want zij is mede-eigenaresse van grond bij De Cocksdorp en die heeft de gemeente nodig om er een fietspad aan te leggen. Mevrouw Kuijper liet weten dat zij alleen aan de verkoop van deze grond zal meewerken als de ge meente haar het stukje openbaar groen in Den Burg verkoopt. En aangezien degemeentedespoedige aanleg van het fietspad bij De Cocksdorp Het enige Texelse visserijbedrijf dat beschikt over drie kotters is de fa. Gebroeders Van der Vis uit OosterendNaast de TX 3 en de TX4 heeft het bedrijf vorige weekdeTX 43 'Biem van der Vis' in gebruik genomen. Het is een gloednieuwe kotter van 36,50 meter die omstreeks vier miljoen gulden heeft gekost en er inmiddels zijn eerste geslaagde visweek heeft opzitten. Het schip werd gebouwd door de Scheepswerf Hoogezand B.V., een be drijf dat nog niet eerder voor een Texelse opdrachtgever werkte. De Gebroeders Van der Vis was vaste klant van de werf De Lastdrager van Visser in Den Helder. Visser had het echter te druk en in verband met de gewenste levertijd werd daarom een andere werf gevraagd. Hoogezand kon onmiddellijk beginnen. Nog geen jaar na het geven van de opdracht had de proefvaart plaats. De kotter werd één dag eerder dan de contractdatum opgeleverd. Tijdige levering is bijzonder belangrijk. Vertraging is kostbaar voor de oprdracht- gever. Afgezien van de ergernis heeft deze te maken met de rente op reeds ver richte aanbetalingen, omzetverlies en bemanning die niet aan het werk kan. Daardoor kan een te laat opgeleverde kotter de opdrachtgever een schade be zorgen van 715.000,— tot 725.000, per week. Naar de eigenschappen van het schip met betrekking tot stabiliteit, vaarsnel- heid e.d. werd niet met erg veel spanning uitgezien want de nieuwe43 heeft precies hetzelfde casco als de UK 61225, 300 en 202. Alleen de opbouw, voornamelijk de tuigage wijkt iets af. In tegenstelling tot de Urker kotters staat de portaalmast waaraandevisbomen zitten midscheeps, wat bij Texelse kotters gebruikelijk is. Andere veranderingen betreffen de inde ling van de machinekamer, de schacht en de kombuis. Deze zijn praktischer en ruimer. Eveneens volgens Texels gebruik zit in het visruim een vloer van cement en niet van hardhout. Aan het eerste wordt de voorkeur gegeven uit vooral hygiëni sche overwegingen. Een bijzonderheid is dat de Bolnes 12 V-DNL hoofdmotor van 1800 pk kan draaien op 'blendfuel'Dat is een mengsel van gewone gasolie en zware olie, waar door bij de huidige hoge olieprijzen belangrijke besparingen kunnen worden bereikt. Ook de TX 29 heeft een dergelijke voorziening. Blendfuel is op dit moment overigens nog niet leverbaar. Van het nieuwe schip kan verder worden vermeld dat het een aluminium brug heeft (ook in het belang van de stabiliteit en bovendien roestvrij). De breedte van de kotter is acht meter, de holte vier meter. Naast de genoemde hoofdmotor zijn twee Daf hulpmotoren van elk 210 pk geïnstalleerd. De 43 beschikt over een boegschroef (85 pk Jastram) waarmee snel manoevreren in de haven mogelijk is. De schroef en de straalbuis zijn van Lips. Promac leverde de koelinstallatie, scherfijsmachine en stuurmachine. De nautisch-electroni- scheapparatuurkomtvan Radio Holland. Jan Luijt leverde de 180 pk vislier, de masten en gieken zijn van Poelman uit Delfzijl en de tuigage is van Kwint, Groningen. De inbouw van de machine kamer werd verzorgd door Gorter uit Hoogezand en de electrische installatie is van Eekels uit dezelfde plaats. Als 'voorloper' van de TX 43 heeft de Gebr. Van der Vis korte tijd een ander schip in gebruik gehad. Deze werd zonder de vergunning die erop zat verkocht en de vergunning ging naar de nieuwe kotter. Zoals gebruikelijk werd de kotter van werf aan eigenaar overgedragen tijdens een (wegens het slechte weer korte) proefvaart op de Waddenzee. Tijdens een aansluitende bijeenkomst in het Haven restaurant werd het gewicht van deze gebeurtenis onderstreept door meerdere sprekers, onder andere namens de Vissersvereniging DETV, de Coöp. In- koopvereninging voor Visserijbenodigd heden, de werf en de machinefabriek. De bemanning van de TX 43 bestaat uit Sijp van der Vis (schipper). Jaap van der Kooi, Gerbrand Dros, Dirk Pool. Tom Bakker en Leo Vlas. De aan de kade in Oudeschild liggende nieuwe kotter van de Gebroeders Van der Vis. erg belangrijk vindt, kon moeilijk anders worden besloten dan de voorwaarde van mevrouw Kuijper te aanvaarden. De gemeenteraad wordt dus voorgesteld het stukje openbaar groen van 229 m2 te verkopen voor totaal 73040, Vrijwel zeker zal de heer Klein Breteler dan een gerechtelijke procedure instellen, waar door deze verkoping mogelijk weer ongedaan wordt gemaakt. En daarmee tevens de aankoop van de fietspadgrond bij De Cocksdorp, zodat er nog heel wat complicaties uit kunnen voortkomen. Niet minnelijk Het spreekt vanzelf dat van gemeente wege is getracht de kwestie in der minne te regelen. Met als doel het wegnemen van de bezwaren van Klein Breteler is met mevrouw Kuijper een overeenkomst aangegaan, waarin door middel van plant- en onderhoudsplicht waarborgen zijn getroffen tegen een met de be stemmingsvoorschriften strijdig gebruik. De 'buffer' die Klein Breteler nodig meent te hebben om ervan verzekerd te zijn dat hij van de familie Kuijper geen overlast ondervindt zou dan gehandhaafd wor den. Maar de heer Klein B reteler heeft zijn bezwaren tegen de grondverkoop niet in getrokken en zelfs heeft hij nog eens laten weten in ieder geval de rechter te zullen inschakelen als de gemeenteraad er toch toe besluit. Het gemeentelijk grondbedrijf is er niet in geslaagd vast te stellen of het door de heer Klein Breteler aan te spannen geding kans van slagen heeft. Vergelijkbare jurisprudentie is niet gevonden. Minder complicaties zijn gemoeid met de verkoop van een stuk grond nabij de Parnassiastraat in De Koog aan de heer C. de Boer, Ruijslaan 19. De heer De Boer wil de strook van 39 m2 voegen bij de aan grenzende grond die van hem is, waar door hij ontsluiting naar de Parnassia straat kan realiseren. Met de transactie is totaal 76000,— gemoeid. Verder wordt grond aan de Waalder- straat van de voormalige garage Reij) verkocht aan de Stichting Bejaardenzorg Texel. Het gaat om 1080 m2 voor 786.670, Bejaardenzorg zal hier negen bejaardenwoningen bouwen, met toe passing van artikel 19 van de wet op de ruimtelijke ordening. De grondprijs is zodanig gemaakt, dat voldaan wordt aan de normen die gelden voor de stichting van gesubsidieerde bejaardenwoningen. Het komt in dit geval neer op 710.700,— per kavel (exc. btw). Aan de Exploitatie Maatschappij Texel in De Koog verkoopt de gemeente een stukje grond van 368 m2 op de hoek Waalderstraat-Wilhelmina- laan. De grond is nodig voor het maken van parkeerplaatsen ten behoeve van de AH-supermarkt die hier wordt gebouwd. Met de transactie is 736.8090,— gemoeid. In de raadsvergadering van dinsdag 16 december zal ontslag worden verleend aan de heer P. Beem- sterboer als gemeentesecretaris en als ambtenaar van de burgerlijke stand. Zoals bekend gaat Beemsterboer per 1 januari met pensioen in verband met de pensioengerechtigde leeftijd. Hij wordt opgevolgd door de heer J. R. van Dijk die als de raad ermee akkoord gaat ook weer ambtenaar van de burger lijke stand wordt. Omdat het gewenst is het aantal ambtenaren van de bur gerlijke stand uit te breiden (dit bevor dert een vlotte gang van zaken op de betreffende afdeling van de gemeente secretarie) wordt voorgesteld ook mej. C. A. de Veij als zodanig te benoe men. Voor zover bekend is het de eerste keer in de geschiedenis van de gemeente Texel, dat een vrouw voor deze functie in aanmerking wordt ge bracht. Emancipatie is echter niet de drijfveer van het college geweest. In de praktijk verricht mej. De Veij al geruime tijd werkzaamheden op het gebied van bevolking en burgerlijke stand. Het is makkelijk als zij ambtenaar van de bur gerlijke stand is want zij kan deze werk zaamheden dan voortaan geheel zelf standig verrichten, zonder afhankelijk te zijn van een andermans handteke ning. Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld Et De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal 70 cent incasso: los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67 34.60.398.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 1