Rapport gemeentewerken:
Stoplichten nodig op
kruisingen Pontweg
Levi's
Gemeentelijke
grondtransacties
onder dwang.....
Kottervloot uitgebreid
met „Biem van der Vis
Cjroen <2wartsjexeh in het harL,
Vrouwelllke ambtenaar
burgerlilke stand
94a JAARGANG NR. 9535
DINSDAG 9 DECEMBER 1980
TEXELSE^COURANT
Tellingen, die de afgelopen zomer bij de Pontweg zijn gehou
den hebben uitgewezen dat twee kruispunten beveiligd moeten
worden met stoplichten. De „Verkeersintensiteit" op de kruis
punten Pontweg-Elemert en Pontweg-Akenbuurt is dermate
hoog dat het dwars oversteken door middel van stoplichten
geregeld moet worden. Ook het kruispunt Pontweg-Keesom-
laan komt wat betreft de drukte voor een stoplicht in aanmer
king, maar het gevaar is dan aanwezig dat de Pontweg bij een
grote stroom auto's verstopt raakt, omdat de lichten op korte
afstand van elkaar staan en onafhankelijk werken.
Over de mogelijk te nemen verkeers
maatregelen op de Pontweg is een
rapport uitgebracht door de dienst ge
meentewerken. In dit rapport wordt
geconcludeerd dat twee stoplichten
installaties voorlopig voldoende zullen
zijnAls in de toekomst door toename van
autoverkeer ook een stoplicht op het
kruispunt Pontweg-Keesomlaan moet
komen dan zullen de lichten met elkaar
'geschakeld' (bijv. groene zone) moeten
worden.
De conclusies van het gemeentelijk
onderzoek sluiten precies aan bij de
meningen van de raadsleden PZegers en
J. van Asselt die al geruime tijd pleiten
voor het aanbrengen van verkeerslichten
op de Pontweg. Het rapport gaat ook in
op andere in het verleden gedane
suggesties zoals tunnels en rotondes.
Voor de gemeentelijke studie zijn de
afgelopen zomer mechanischeen mense
lijke tellingen verricht. Bovendien is een
enquete op de lagere en middelbare
scholen in Den Burg gehouden om na te
gaan hoeveel keer de Pontweg wordt
overgestoken en op welke kruisingen. Uit
zowel de mechanische tellingen als de
tellingen die door mensen zijn verricht
bleek het kruispunt Pontweg-Akenbuurt
verreweg het drukste kruispunt. De
grootste hoeveelheid auto's op dit kruis
punt in éénuurwas1233 stuks. Er werden
afgelopen zomer gemiddeld 257 (brom)
fietsers geteld waarvan er gemiddeld 94
per uur de weg overstaken. Bij de
kruispunten Keesomlaan en Elemert
waren dit gemiddeld 52 'overstekers' per
uur. Uit descholenenquetesbleekdatde
Pontweg ook buiten de schoolvakanties
veel overstekend fietsverkeer krijgt te
verwerken, namelijk ruim 2000 per week.
Noodzakelijk
Om te kijken of het noodzakelijk is om
verkeerslichten te plaatsen is er een lan
delijke intensiteitsnorm. Uit de tellingen
blijkt dat het kruispunt Akenbuurt boven
de 'maximum norm' ligt, dat wil zeggen
de grens waarbij verkeerslichten nood
zakelijk zijn. ,,Als het fietsverkeer op dit
kruispunt niet meegerekend wordt dan is
de maximum norm ookal overschreden",
aldus het rapport. Het plaatsen van ver
keerslichten op de beide andere kruisin
gen is niet duidelijk aantoonbaar door de
verrichte tellingen. Het rapport: ,,De ver
keersintensiteit ligt wel boven de mini
mum norm, maar haalt niet de maximum
norm. Dit betekent dat op deze kruisingen
verkeerslichten zeker gewenst zijn, maar
niet strikt noodzakelijk zijn".
Zelf regelen
De verkeerslichten op de kruisingen
Pontweg-Akenbuurt en Pontweg-
Elemert moeten van het systeem zijn,
waarbij voetgangers en wielrijders door
het indrukken van een knop zelf het
verkeer op de Pontweg stil kunnen
zetten.. Automobilisten rijden op de
dwarswegen over een 'melder, (in het
rapport 'detektielussen' genoemd) die
zorgt dat het licht op de Pontweg op rood
springt.
Op dwarswegen moet dan ook ge
wacht worden als er verkeer vlak voor het
kruispunt is. Op het moment dat de
melding van dwarsverkeer wordt door
gegeven, duurt het bij aanwezig verkeer
op de Pontweg namelijk even voordat het
licht via oranje op rood kan springen. Als
(Advertentie I.M.)
T|#/\nr |r STENENPLAATS 1.
l\Un tjC DEN BURG
er geen verkeer voor het kruispunt is dan
zal het rode licht op de Pontweg onmid
dellijk ingeschakeld worden. Een derge
lijke installatie is volgens deskundigen
niet nodig op het kruispunt Keesomlaan.
Dit kruispunt kan profiteren van de ver-
keersonderbrekingen bij de andere kruis
punten waardoor het aantal mogelijk
heden om over te steken uitgebreid
wordt.
In het rapport wordt ook geadviseerd
om de Gasthuisstraat naar de Pontweg af
te sluiten. Deze weg is al éénrichtings
verkeer en uit veiligheidsoverwegingen
lijkt het gemeentewerken beter om
slechts drie goed geoutillieerde uitvals
wegen te houden.
Onderzoek
Sind 1976 wordt al gepraat over ver
keersmaatregelen op de Pontweg. Deze
situatie is op gang gekomen toen TESO
Het kruispunt Elemert Pontweg: uit de schoolenquéte blijkt dat hier elke week ruim vijf
honderd fietsers oversteken.
een rapport uitbracht waarin werd aan
gekondigd dat de dubbeldekker per over
tocht 192 personenauto's op de Pontweg
zou kunnen lozen. Sindsdien zijn onder
zoekingen verricht door de gemeente
Texel, ANWB, Buro Hajema, Buro
Goudappel en Coffeng B.V., en de
Provinciale Waterstaat van Noordhol
land. In het genoemde rapport komen de
eerder gedane conclusies van boven
genoemde instanties uitvoerig aan de
orde. Enkelen wijzen op de mogelijkheid
van verkeerslichten of het 'ophouden'
van het verkeer op 't Horntje, zodat er
groepjesauto'sopde Pontweg komen en
geen file van enkele kilometers ontstaat.
Alle instanties die de problematiek on
derzocht hadden kwamen echter tot de
conclusie dat er nog nader onderzoek
verricht zou moeten worden.
Begin dit jaar maakte gemeentewer
ken ook een rapport over de Pontweg
waarin de belangrijkste conclusie was:
„het doseren van het verkeer op 't
Horntje kan een oplossing zijn zolang het
tweede dek van dedubbeldekker nog niet
gebruikt wordt". Wel vroeg gemeente
werken zich af hoe de automobilisten
gemotiveerd zouden kunnen worden om
twee minuten te wachten terwijl er een
lege Pontweg voor hen ligt. Op een
commissievergadering naar aanleiding
van dit rapport bleek dat veel raadsleden
naast de verwachte toename van auto's
door de dubbeldekker nog een probleem
zagen en dat was de huidige veiligheid
van de Pontwegkruisingen voor voet
gangers, fietsers en bromfietsers. Daar
door waren de plannenmakers gedwon
gen dit aspect ook te betrekken in de te
nemen maatregelen. Het afgelopen
halfjaar is uit vragen van raadsleden
gebleken dat er meer angst is voor de
onveilige oversteekplaatsen dan voor op
stoppingen op de Pontweg door meer
auto's.
In mei werd aan de provincie gevraagd
of subsidie mogelijk was voor een des-
kundigdiepgaandonderzoek uit te voeren
door een verkeerstechnisch bureau. Dit
subsidieverzoek werd afgewezen waar
door de gemeente gedwongen was zelf
een onderzoek te verrichten met extra
nadruk op veiligheid van voetgangers en
fietsers. In het rapport komen drie moge-
(Lees verder op pagina 5)
De gemeenteraad moet dinsdag
beslissen over een grondtransactie waar
toe zij min of meer wordt gedwongen.
Maar het tot stand brengen van de trans
actie lokt vrijwel zeker gerechtelijke
stappen uit die tot gevolg kunnen
hebben dat niet alleen deze maar ook een
andere grondverkoop niet kan doorgaan
Ter verduidelijking van deze raadsel-
achtigezinnen het volgende: het gaat om
de verkoop van een stukje gemeentelijk
openbaar groen aan mevrouw E. D.
Kuijper-Reuvers Kogerstraat 95 in Den
Burg. Mevrouw Kuijper wil de aan haar
achtertuin grenzende grond graag heb
ben om haar privacy te kunnen waar
borgen. Al geruime tijd geleden heeft ze
om het stukje gevraagd maar de ge
meente was niet erg willig nadat was
gebleken dat de achterbuurmande heer
W. C. M. Klein Breteler (duinreep 8)
ernstig bezwaar maakt tegen deze ver
koop. Volgens hem is het onmogelijk dat
een stuk grond dat volgens het bestem
mingsplan 'openbaar groen' is, privé-
eigendom wordt. Het verliest dan auto
matisch deze bestemming en daarvoor is
een bestemmingsplanwijziging nodig.
Klein Breteler liet weten de rechter te
zullen inschakelen als de verkoop toch
zou doorgaan.
Mevrouw Kuijper had echter een
effectief middel om de gemeente te be
wegen de grondverkoop toch te laten
doorgaan. Want zij is mede-eigenaresse
van grond bij De Cocksdorp en die heeft
de gemeente nodig om er een fietspad
aan te leggen. Mevrouw Kuijper liet
weten dat zij alleen aan de verkoop van
deze grond zal meewerken als de ge
meente haar het stukje openbaar groen in
Den Burg verkoopt.
En aangezien degemeentedespoedige
aanleg van het fietspad bij De Cocksdorp
Het enige Texelse visserijbedrijf dat beschikt over drie kotters is de fa.
Gebroeders Van der Vis uit OosterendNaast de TX 3 en de TX4 heeft het
bedrijf vorige weekdeTX 43 'Biem van der Vis' in gebruik genomen. Het
is een gloednieuwe kotter van 36,50 meter die omstreeks vier miljoen
gulden heeft gekost en er inmiddels zijn eerste geslaagde visweek heeft
opzitten.
Het schip werd gebouwd door de
Scheepswerf Hoogezand B.V., een be
drijf dat nog niet eerder voor een Texelse
opdrachtgever werkte. De Gebroeders
Van der Vis was vaste klant van de werf
De Lastdrager van Visser in Den Helder.
Visser had het echter te druk en in
verband met de gewenste levertijd werd
daarom een andere werf gevraagd.
Hoogezand kon onmiddellijk beginnen.
Nog geen jaar na het geven van de
opdracht had de proefvaart plaats. De
kotter werd één dag eerder dan de
contractdatum opgeleverd.
Tijdige levering is bijzonder belangrijk.
Vertraging is kostbaar voor de oprdracht-
gever. Afgezien van de ergernis heeft
deze te maken met de rente op reeds ver
richte aanbetalingen, omzetverlies en
bemanning die niet aan het werk kan.
Daardoor kan een te laat opgeleverde
kotter de opdrachtgever een schade be
zorgen van 715.000,— tot 725.000, per
week.
Naar de eigenschappen van het schip
met betrekking tot stabiliteit, vaarsnel-
heid e.d. werd niet met erg veel spanning
uitgezien want de nieuwe43 heeft precies
hetzelfde casco als de UK 61225, 300 en
202. Alleen de opbouw, voornamelijk de
tuigage wijkt iets af. In tegenstelling tot
de Urker kotters staat de portaalmast
waaraandevisbomen zitten midscheeps,
wat bij Texelse kotters gebruikelijk is.
Andere veranderingen betreffen de inde
ling van de machinekamer, de schacht en
de kombuis. Deze zijn praktischer en
ruimer. Eveneens volgens Texels gebruik
zit in het visruim een vloer van cement en
niet van hardhout. Aan het eerste wordt
de voorkeur gegeven uit vooral hygiëni
sche overwegingen.
Een bijzonderheid is dat de Bolnes 12
V-DNL hoofdmotor van 1800 pk kan
draaien op 'blendfuel'Dat is een mengsel
van gewone gasolie en zware olie, waar
door bij de huidige hoge olieprijzen
belangrijke besparingen kunnen worden
bereikt. Ook de TX 29 heeft een dergelijke
voorziening. Blendfuel is op dit moment
overigens nog niet leverbaar.
Van het nieuwe schip kan verder
worden vermeld dat het een aluminium
brug heeft (ook in het belang van de
stabiliteit en bovendien roestvrij). De
breedte van de kotter is acht meter, de
holte vier meter. Naast de genoemde
hoofdmotor zijn twee Daf hulpmotoren
van elk 210 pk geïnstalleerd. De 43
beschikt over een boegschroef (85 pk
Jastram) waarmee snel manoevreren in
de haven mogelijk is. De schroef en de
straalbuis zijn van Lips. Promac leverde
de koelinstallatie, scherfijsmachine en
stuurmachine. De nautisch-electroni-
scheapparatuurkomtvan Radio Holland.
Jan Luijt leverde de 180 pk vislier, de
masten en gieken zijn van Poelman uit
Delfzijl en de tuigage is van Kwint,
Groningen. De inbouw van de machine
kamer werd verzorgd door Gorter uit
Hoogezand en de electrische installatie is
van Eekels uit dezelfde plaats.
Als 'voorloper' van de TX 43 heeft de
Gebr. Van der Vis korte tijd een ander
schip in gebruik gehad. Deze werd zonder
de vergunning die erop zat verkocht en de
vergunning ging naar de nieuwe kotter.
Zoals gebruikelijk werd de kotter van
werf aan eigenaar overgedragen tijdens
een (wegens het slechte weer korte)
proefvaart op de Waddenzee. Tijdens een
aansluitende bijeenkomst in het Haven
restaurant werd het gewicht van deze
gebeurtenis onderstreept door meerdere
sprekers, onder andere namens de
Vissersvereniging DETV, de Coöp. In-
koopvereninging voor Visserijbenodigd
heden, de werf en de machinefabriek.
De bemanning van de TX 43 bestaat uit
Sijp van der Vis (schipper). Jaap van der
Kooi, Gerbrand Dros, Dirk Pool. Tom
Bakker en Leo Vlas.
De aan de kade in Oudeschild liggende
nieuwe kotter van de Gebroeders Van der
Vis.
erg belangrijk vindt, kon moeilijk anders
worden besloten dan de voorwaarde van
mevrouw Kuijper te aanvaarden. De
gemeenteraad wordt dus voorgesteld het
stukje openbaar groen van 229 m2 te
verkopen voor totaal 73040, Vrijwel
zeker zal de heer Klein Breteler dan een
gerechtelijke procedure instellen, waar
door deze verkoping mogelijk weer
ongedaan wordt gemaakt. En daarmee
tevens de aankoop van de fietspadgrond
bij De Cocksdorp, zodat er nog heel wat
complicaties uit kunnen voortkomen.
Niet minnelijk
Het spreekt vanzelf dat van gemeente
wege is getracht de kwestie in der minne
te regelen. Met als doel het wegnemen
van de bezwaren van Klein Breteler is met
mevrouw Kuijper een overeenkomst
aangegaan, waarin door middel van
plant- en onderhoudsplicht waarborgen
zijn getroffen tegen een met de be
stemmingsvoorschriften strijdig gebruik.
De 'buffer' die Klein Breteler nodig meent
te hebben om ervan verzekerd te zijn dat
hij van de familie Kuijper geen overlast
ondervindt zou dan gehandhaafd wor
den. Maar de heer Klein B reteler heeft zijn
bezwaren tegen de grondverkoop niet in
getrokken en zelfs heeft hij nog eens laten
weten in ieder geval de rechter te zullen
inschakelen als de gemeenteraad er toch
toe besluit.
Het gemeentelijk grondbedrijf is er niet
in geslaagd vast te stellen of het door de
heer Klein Breteler aan te spannen geding
kans van slagen heeft. Vergelijkbare
jurisprudentie is niet gevonden.
Minder complicaties zijn gemoeid met
de verkoop van een stuk grond nabij de
Parnassiastraat in De Koog aan de heer C.
de Boer, Ruijslaan 19. De heer De Boer wil
de strook van 39 m2 voegen bij de aan
grenzende grond die van hem is, waar
door hij ontsluiting naar de Parnassia
straat kan realiseren. Met de transactie is
totaal 76000,— gemoeid.
Verder wordt grond aan de Waalder-
straat van de voormalige garage Reij)
verkocht aan de Stichting Bejaardenzorg
Texel. Het gaat om 1080 m2 voor
786.670, Bejaardenzorg zal hier negen
bejaardenwoningen bouwen, met toe
passing van artikel 19 van de wet op de
ruimtelijke ordening. De grondprijs is
zodanig gemaakt, dat voldaan wordt aan
de normen die gelden voor de stichting
van gesubsidieerde bejaardenwoningen.
Het komt in dit geval neer op 710.700,—
per kavel (exc. btw). Aan de Exploitatie
Maatschappij Texel in De Koog verkoopt
de gemeente een stukje grond van 368 m2
op de hoek Waalderstraat-Wilhelmina-
laan. De grond is nodig voor het maken
van parkeerplaatsen ten behoeve van de
AH-supermarkt die hier wordt gebouwd.
Met de transactie is 736.8090,—
gemoeid.
In de raadsvergadering van
dinsdag 16 december zal ontslag
worden verleend aan de heer P. Beem-
sterboer als gemeentesecretaris en als
ambtenaar van de burgerlijke stand.
Zoals bekend gaat Beemsterboer per 1
januari met pensioen in verband met de
pensioengerechtigde leeftijd. Hij wordt
opgevolgd door de heer J. R. van Dijk
die als de raad ermee akkoord gaat
ook weer ambtenaar van de burger
lijke stand wordt. Omdat het gewenst
is het aantal ambtenaren van de bur
gerlijke stand uit te breiden (dit bevor
dert een vlotte gang van zaken op de
betreffende afdeling van de gemeente
secretarie) wordt voorgesteld ook mej.
C. A. de Veij als zodanig te benoe
men. Voor zover bekend is het de
eerste keer in de geschiedenis van de
gemeente Texel, dat een vrouw voor
deze functie in aanmerking wordt ge
bracht. Emancipatie is echter niet de
drijfveer van het college geweest. In de
praktijk verricht mej. De Veij al geruime
tijd werkzaamheden op het gebied van
bevolking en burgerlijke stand. Het is
makkelijk als zij ambtenaar van de bur
gerlijke stand is want zij kan deze werk
zaamheden dan voortaan geheel zelf
standig verrichten, zonder afhankelijk
te zijn van een andermans handteke
ning.
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266
en Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld Et De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 712,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr 3625.01.742; NMB nr 67 34.60.398.