Grondtransacties voor het Krimbos museumweekend Strandpaviljoens Voordelig bezoek VERVOLG VAN PAG.l VERVOLG VAN PAG.l TEXELSE COURANT PAGINA 5 beter bekend als de Texelfilm'. Net als het museum moest deze door TESO bekostigde film dienstbaar worden ge maakt aan het toerisme. Het waren vooral de vogelliefhebbers die men voor het eiland wilde winnen. In de oude Texelfilm kwamen dan ook veel unieke vogelopnamen voor, gemaakt door Nol Binsbergen wiens naam ook in de film (als gevolg van een confict dat hij met Van der Horst kreeg) niet is vermeld. Van der Horst was museumdirecteur als bijbaantje. Als assistent beschikte hij over de toen 21-jarige Gerrit Jan de Haan die afkomstig was uit Wormerveer en in de praktijk al spoedig met de algehele museumleiding was belast. In 1949 volgde hij Van der Horst op als directeur. De dertig jaren in 'Waldfrieden' was één ononderbroken periode van pionie ren en improviseren. Het houten ge bouw werd ontelbare keren veranderd en uitgebreid vooral onder druk van de sterk wassende stroom bezoekers. Op heel wat dagen in het seizoen kon je over de hoofden lopen. Ondanks de primitieve entourage (misschien wel juist daarom) was het museum als publiektrekker een onbetwist succes. Lang voordat naar de huidige plek kon worden verhuisd werd een bezoekers aantal van 100.000 bereikt. Landelijke bekendheid kreeg het museum vooral door de zeehonden, die er werden opgevangen en grootgebracht. Ontel baar veel kranten en weekbladen wijd den er reportages aan, veelal met me vrouw A. de Haan-Langeveld als mid delpunt, Zij maakte naam als de zee hondenmoeder, een positie die nu over genomen lijkt te zijn door Lenie van .t Hart van het zeehondenopvangcentrum Pieterburen. De jonge zeehondjes met hun ontwapenende ogen kostten heel wat geld, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de aantallen bezoe kers die speciaal voor deze dieren kwamen. Dat is nog steeds het geval. Ook in het Natuurrecreatiecentrum wordt het gros van de bezoekers vooral getrokken door de zeehonden en niet door de natuureducatie waarvoor het centrum in de eerste plaats is bedoeld. Wolkerseffect Ook de nu op Texel woonachtige schrijver Jan Wolkers heeft een flinke bijdrage geleverd aan de faam van de zeehondjes van het museum. Toen Wolkers in 1972 een tijdlang eenzaam verbleef op Rottumerplaat vond hij daar een jong zeehondje dat hij per luchtmachthelicopter naar Texel liet brengen. Later kwam Wolkers in het museum kijken hoe de jonge rob, die hij naar zijn vrouw Karina had genoemd, het maakte. En Wolkers was ook weer van de partij toen de rob Karina enkele jaren later zelf een jong kreeg. De publiciteit die het opleverde veroorzaak te een sprong in het aantal museum bezoekers tot ver over de 100.000. Een heel verschil met bijv. 1947 toen 8000 bezoekers werden geteld. Een hele verandering maakte ook het personeelsbestand door. Jarenlang de den Gerrit de Haan en zijn vrouw het practisch alleen, met alleen in de zomer wat extra hulp. Thans heeft de Stichting Texels Museum 14 vaste krachten in dienst. TESO en VW spelen al lang geen rol meer bij de instandhouding van de collectie. De grootste geldgever is nu Resumerend beheerst publiekrecht de verhouding tussen gemeente en Staats bosbeheer en privaatrecht de overeen komst tussen de gemeente en de strand- exploitanten. Op de overeenkomst tus sen de gemeente en de strandexploi- tanten is dus het burgerlijk wetboek van toepassing. Over overeenkomsten staat in het burgerlijk wetboek dat de over eenkomsten niet alleen verbinden tot hetgeen daarbij met zoveel woorden is bepaald maar dat ook een verbinding tot stand komt tot al hetgeen dat naar de aard van die overeenkomst wordt gevorderd door de billijkheid, het gebruik of de wet. Daarnaast moeten de overeenkomsten te goeder trouw worden uitgevoerd De bepalingen in het burgerlijk wetboek bieden volgens de advocaat de gemeente niet de mogelijkheid om bij een burgerlijke rechter ontruiming van de strandgedeel- ten te vorderen. „Laat staan dat u als gemeente zelf die ontruiming tot stand zou mogen brengen, nu mijn cliënten weigeren aan uw aanschrijving gehoor te geven". Volgens de gemeentewet moet de raad beslissen of door de gemeente een geding wordt gevoerd. Wegens het privaatrechtelijke karakter van de over eenkomst staat de gemeente slechts de gang naarde burgerlijke rechter open. De advocaat noemt het gemeentelijk stand punt tot ontruiming onhoudbaar en somt daarvoor een aantal, al eerder aan de orde gekomen argumenten op. Rechtsongelijkheid „Het is kennelijk gebruik geweest tot heden", schrijft hij, „dat strandexploi- tanten hunpaviljoens in de winter moch ten laten staan ook al luidden de schrifte lijke overeenkomsten met de gemeente en vroeger met Staatsbosbeheer anders. Staatsbosbeheer heeft zelf indertijd een zodanige situatie gecreëerd, dat de gemeentekennelijk bij onderhandelingen in 1978 reeds met die rijksdienst heeft vastgesteld dat bepaalde paviljoens op grond van historische rechten niet ge noodzaakt konden worden tot ontrui ming. Staatbosbeheer heeft derhalve een gebruik toegestaan waarin het over winteren kennelijk als bestendig beding der overeenkomst gold. Toen de ge meente in 1976 het beheer overnam heeft de gemeente dat bestendig beding, althans dat gebruik, ook gerespecteerd en laten voorbestaan. Pas onder druk van Staatsbosbeheer (krachtens welke be voegdheid?) heeft de gemeente zich van de wijs laten brengen en is met het negeren van de civielrechtelijke verplich tingen harerzijds jegens de exploitanten, haar contractpartners, aanschrijvingen tot ontruiming gaan doen. Dit heeft geleid tot een hoge mate van onaanvaarbare het ministerie van CRM. De entree gelden die de bezoekers betalen zijn bij lange na niet toereikend om de kosten te dekken. De grootschaligheid van thans is er waarschijnlijk de oorzaak van dat het Texelse publiek zich minder sterk met het museum verbonden voelt dan vroe ger. Het is een instituut geworden. Nog steeds is er echter de Texelse Museum vereniging die zich vooral verdienstelijk heeft gemaakt door het uitgeven van boeken op natuurhistorisch en aanver want gebied. Het prille begin. De vitrines van de natuurhistorische collectie in het 'glazen paleis' in Den Burg. rechtsongelijkheid waarop de getroffen exploitanten zich met recht en reden kunnen beroepen. Onredelijk In de ruim tien kantjes tellende brief noemt de advocaat de aanschrijvingen tot ontruiming onredelijk. De gemeente gaat volgens hem voorbij aan de grote op het spel staande belangen. Behoudensde belangen van de strandexploitanten gaat het hiet immers ook om gemeente belangen De strandexploitanten zullen diep in de beurs moeten tasten voor afbraak, transport, opslag en werderop- bouw. Op grond van wettelijke voor schriften, zoals de drank en horecawet, bouwverorderingen en dergelijke heb ben de exploitanten in de loop der jaren op aanwijzing van de gemeente kostbare voorzieningen getroffen in de paviljoens. Er moesten brandwerende materialen komen, op grond van hygiëne dienden septic tanks te worden ingegraven en de gemeente zorgde voor de waterleiding Verder werden dure installaties voor eigen electriciteitsvoorziening geïnstal leerd, terwijl ook aan de stevigheid van de paviljoens werd geknutseld. Door dit alles kregen de bouwwerken een semi permanent karakter 'dat aan de veiligheid en de gezondheid van allen die er komen ten gunste strekt'. Afbraak, transport en wederopbouw zullen aan de paviljoens zeer enstige schade berokkenen en de exploitanten voor zeer hoge extra uit gaven stellen. Daarnaast missen de ex ploitanten de inkomsten, die zij thans na winter- en voorseizoen hebben uit hun paviljoens. Van gemeentewege wordt met steun van de VVV krachtig gestreefd naar spreiding van het toeristische be zoek. De strandpaviljoens met hun voor zieningen gedurende weekends en tus sentijdse vakanties hebben op dat punt een duideljik bevorderende taak. In de komende kerstvakanties zullen ongetwij feld zeer vele bezoekers gebruik maken van de faciliteiten van de strandpaviljoens die niet meer aanwezig zouden zijn als de aanschrijving van gemeentewege waren opgevolgd", aldus nog steeds mr. Boek- hoff. In het schrijven staat voorts te lezen dat de kosten voor het afbreken en weer opbouwen op ongeveer ƒ15.000,— per paviljoen moeten worden begroot, waar in dan nog niet eens het gemis aan inkom sten is begrepen. Op grond van dit cijfer noemt de advocaat het voortzetten van de exploitatie onmogelijk. De uitgeran geerde exploitanten zullen volgens de brief een beroep moeten doen op de Algemene Bijstandswet. „In deze tijd van werkloosheid en economische neergang lijkt mij dat nu typisch geen situatie die de overheid op enigerlei wijze moet gaan bevorderen. Zo'n situatie is volstrekt De musea die vallen onder de Stichting Texels Museum NRCoudheidskamer, scheepvaartmuseum en maritiem museumzijn betrokken bij de nationale actie om het bezoek aan de musea te bevorderen, georganiseerd door de Nederlandse Museumvereniging. Ingaande 11 december a.s. kunnen in de postkantoren en in de deelnemende musea kaarten en zegels worden gekocht, waardoor het vooral voor de jeugd zeer voordelig wordt om de ca 170 deelnemende musea te bekijken. Wie van deze actie gebruik wil maken moet zich voorzien van een museumkaart waarop een zegel wordt geplakt. Deze zegel kost voor personen van 4-25 jaar 73, Kaart met zegel geven gedurende een heel jaar recht op vrije toegang voor alle deelnemende musea dus ook voor Natuurrecreariecentrum, scheepvaartmuseum, oudheids kamer en maritiemljutterslmuseum. Personen van 25 jaar en ouder betalen voor het zegel 715, Blijvend Het is duidelijk dat de kosten van het zegel er al na enkele museum- bezoeken uit zijn. Het is de bedoeling dat de actie een blijvend kamer en maritiemljutterslmuseum. opnieuw een zegel worden ge kocht. Met name in het Natuur recreatiecentrum zal actief met het nieuwe systeem worden gewerkt, leder die voortaan om een kaartje komt krijgt de museumkaart met het stempel aangeboden. Natuur lijk blijft het ook mogelijk een gewoon kaartje voor éénmalige toe gang te kopen. Derving Wat betreft de inkomsten van het Natuurrecreatiecentrum en de an dere deelnemende musea, ontstaat door het nieuwe systeem wel grote onzekerheid. Verwacht wordt dat de Texelaars die van deze mogelijkheid gebruik maken geen grote inkom stenderving zullen veroorzaken. Maar als het systeem landelijk een succes wordt, mag worden aange nomen dat veel toeristen zich straks ook met een (reeds thuis gekochte) zegel en kaart in de Texelse musea zullen aandienen en dan gratis toegang krijgen. Het ministerie van CRM zal aan het eind van het jaar dus flink over de brug moeten komen om dit verlies te compense ren. In verband met de invoering van de landelijke museumkaart is ver andering gebracht in de entree regeling voor leden van de Texels Museumvereniging. Die hebben voortaan gratis toegang op vertoon van de lidmaatschapskaart. Tevens hebben de leden van 25 jaar en ouder recht op de museumkaart voor half geld, dus voor 77,50. waorVrTaats seboorwdalum /yt*- 7 NEDERLANDSE MUSEUMVERENIGING Wierdijk 18. 1601 LA Enkhuizen Tel 02280-5692 Deze kaart geeft gedurende 1981 recht op vrije toegang tot ongeveer 1 70 musea in Nederland indien de kaart is voorzien van een jaarzegel In de kolom neest de legel de leetbidsgrocpen weeno# u niet be hoort, doorhalen Leeh.|dtotenmel25|ear (-26) 13.- Houden ven «♦n6S*p«»(85*> 17.50 Ouder den^S (eer 126*1 f 16.- Oe zegels zgn verknigbear t»i alle postkantoren en postagentschap pen én b'i de hieronder vermeide musea itgratrstoegangopvi i INBrl Oudheid i Bergen op 2oom G' Orakel Sku I i.ndg M Brode um Pjie.shot Lot Openluchtmusea Gemeen emuseun Bol svv, thpiifmuieum Oo La Bisvchoopcliik Mus Langendij* Bn.rkrh Oen Burg Oudh»,rtVam«r Crvquius CruQu, js E«po Culemborg Museum 0» fonlcvn Cuyk ArncrAumuimipiNoHpdontl OoHt Ri,ksrnuscum MM)S,W(J)b'''1 van klferivn Volkc' VuO-hq MutnutmNuv-.i"! J' Denekemp M.rv.-.i' NaluruDoccI Onuzne Gcmoenie"iii».iiriO« W»qci Oeventer Museum De One Hjr.ngen Museum On Waiui Musr-um voor M« cfen.sch Spea' i< d Doesburg Museum Dn Ruodc Toorrn Dukkum Streekmuseum Het Adm.i.ii,|e,p,ii.,.-, Doorn Hu.Doom Dord ,1 Elsloo Streek Sl-v-i Wtiogn xlkamer Do Hondsrn, «museum Enuch Twents Gelders Te '5 E'l Ferwoude A Zo ziet de museumkaart er uit Rechts boven het Jaarzegel. strijdig met alle erkende doelen van overheisbeleid". Bestemmingsplan Vervolgens komt Boekhoff terug op de rol van de gemeente als contractpartner. Men kan deze instelling niet zien als een puur privaatrechtelijk lichaam. Door de civielrechtelijke contracten ontbeert de gemeente het recht van politiedwang, maar de gemeente blijft natuurlijk over heidslichaam. Juist uit dien hoofde vindt de advocaat het opmerkelijk dat krach tens de bestemmingsplannen van ge meentewege geen enkel bezwaar bestaat tegen de ononderbroken aanwezigheid van strandpaviljoens op de meeste plaatsen waar ze nu al aanwezig zijn. Ook in de door de gemeente afgegeven bouwvergunningen staat nergens dat de constructie zodanig moet zijn dat de paviljoens eenvoudig uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet moeten kunnen worden. De gemeente heeft bij het na streven van de overheidstaken op geen enkele manier gebruik gemaakt van haar bevoegdheden om het tijdelijke karakter van de paviljoens te onderstrepen. Daar door zijn verwachtingen en vertrouwens gewekt die nog eens zijn bevestigd door het nooit optreden tegen het permanent blijven staan van de paviljoens. Een pikant detail noemt de advocaat het dat van de zijde van Staatsbosbeheer nooit protest is aangetekend tegen de wijze waarop de paviljoens hun permanente karakter kregen. Op andere punten had Staatsbosbeheer wel eens iets op het be stemmingsplan aan te merken. Het feit dat de gemeente met de exploitanten civielrechterlijke overeen komsten heeft gesloten verhindert vol gens de advocaat niet dat in deze kwestie de rechter zal kijken of de gemeente zich schuldig maaktaan onbehoorlijk bestuur. Met name zorgvuldigheid ten opzichte van de strandexploitanten, rechtsgelijk heid ten aanzien van de exploitanten van wie enkele wel en andere niet mogen blijven staan en redelijkheid en even wichtige afweging van middel en doel, zullen hier een rol spelen. Vraagtekens zet Boekhoff bij het feit dat Staatsbosbeheer de gemeente nu iets wil laten doen dat het zelf nooit deed toen het de touwtjes nog in handen had. Ook werd niet op ontruiming aangedrongen toen het beheer in 1976 werd overgedaan aan de gemeente. „Ik krijg eerlijk gezegd de indruk, dat de gemeente zich voor een karretje van Staatsbosbeheer heeft laten spannen, zonder dat duidelijk is welk belang Staatbosbeheer bij de ontruiming van de stranden heeft terwijl die dienst in het verleden zelf permanente aanwe zigheid van de strandpaviljoens heeft toegestaan. Het belang van de gemeente bij de gevraagde ontruimina is aeen eigenbelang maar een belang dat uit sluitend stoelt en gelijk is met het belang van Staatsbosbeheer. Maar het belang dat Staatsbosbeheer bij de gevraagde ontruiming heeft is mij volstrekt ondui delijk, met name als we in aanmerking nemen dat twee andere rijksdiensten als representanten van de Staat (namelijk de Dienst der Domeinen en Rijkswaterstaat) geen bezwaar hebben tegen de voortdu rende aanwezigheid van de paviljoens, ook gedurende de wintermaanden. Rijkswaterstaat blijkt het zelfs uit oog puntvan technisch beheer van strand- en zeewering gunstiger te vinden dat de paviljoens niet worden verwijderd, staat in de brief waarna de advocaat nog eens terugkomt op de gemeentelijke belangen zoals het bevorderen van toerisme, gelijk soortig en eenhoofdig strandbeheer en het economische welzijn van de betrok ken exploitanten. Daartegenover staat dan alleen maar 'het nog niet verklaarde belang dat Staatrbosbeheer ineens bij de gevraagde ontruiming zou hebben'. In het geval dat Staatsbosbeheer een belang kan aantonen bij het ontruimen van de paviljoens is volgens de advocaat de gang naar de burgerlijke rechter de enige manier om dit van de gemeente gedaan te krijgen. „Ik ben er echter van overtuigd dat Staatsbosbeheer daartoe niet in staat is, gelet op de voorge schiedenis, de huidige situatie, de positie van de gemeente en de van gemeente wege na te streven belangen. Zulks dan nog afgezien van de bevoegdheid van Staatsbosbeheer welke dienst naar mijn Voor de realisering van het Krim bos moet de gemeenteraad in de vergadering van volgende week dinsdag een aantal grondverkopen en -aankopen goedkeuren. Deze grondtransacties zijn nodig om één stuk grond, van 75 hectare tussen de Krimweg en de Vuurtorenweg, te krijgen. B. en W. zullen de raad voor stellen om totaal 14 ha te verkopen voor een bedrag van ongeveer vier ton. De gemeente wil twaalf hectare grond aankopen en daar is een bedrag van ruim zes ton mee ge moeid. Dit bedrag is hoger omdat er in enkele aankoopbedragen een ver goeding voor inkomstenverlies door grondverkoop is inbegrepen. Ook wordt er grond geruild. De gemeente geeft bijna 26 ha weg en krijgt daar voor op een andere plaats bijna 14 ha terug, met „een financiële toe gift" van 7481.290,—. Deze grond transacties zijn onderdeel van een heel scala van verkopen, aankopen en ruilingen die de afgelopen jaren tot stand zijn gekomen. Als de ge- eenteraad akkoord gaat met boven staande dan verwacht het college binnen redelijk korte termijn met de aanleg van het recreatiebos te kun nen beginnen, al moeten er nog enkele stukken grond gekocht wor den. De aanleg en het beheer van het bos zullen door Staatsbosbeheer uitgevoerd worden. In overleg met CRM en Staatsbosbeheer werd besloten dat de laatste de gemeentegrond die nodig is voor het bosplan overneemt voor de mening zeer gerede kans loopt door de burgerlijke rechter niet in enigerlei vor dering op dit stuk tegen de gemeente te worden ontvangen, omdat Staatsbosbe heer terzake onbevoegd moet worden geacht", schrijft Boekhoff. Obscuur Hij concludeert dat de gemeente zijn eigen takenpakket heeft en dat de gemeente zich niet door Staatbosbeheer moet laten misbruiken of laten afleiden van de eigen gemeentelijke taken. „Ik herhaal dat het belang van Staatsbos beheer bij de gevraagde ontruiming vol strekt onduidelijk, zo niet obscuur is", staat in de brief. Mr. Boekhoff verzet zich tegen uit latingen van een vertegenwoordiger van Staatsbosbeheer in een dagblaspubli- catie. Hij schrijft deze man onzindelijke argumenten toe: „Immers, de stelling dat de betrokken functionaris wel een strand- exploitant kent, die een tweede woning heeft, zodat het alle strandexploitanten in financiëel opzicht kennelijk erg goed gaat, en hun economische bezwaren tegen afbraak van de paviljoens geen stand kunnen houden, lijkt nergens naar. Ik ken ook wel functionarissen bij Staats bosbeheer die een tweede woning heb ben, maar dat geeft mij niet het recht te concluderen dat de ambtenaren van Staatsbosbeheer met minder salaris toe kunnen, op hoge kosten kunnen worden gejaagd en gedeelten van de verwachte inkomsten in een bepaald jaar niet behoeven te krijgen en in het vervolg bijvoorbeeld ook geen uitzicht meer op pensioen zullen hebben, zoals overigens wel het geval is met de strandexploitanten die ten koste van hoge investeringen voor hun eigen oudedagvoorziening moeten zorgdragen". Onzuiver en zonder meer irrelevant noemt Boekhoff opmerkingen van Staatsbosbeheertegen gemeenteambte naren als zou de keuringsdienst van waren andere inrichtingseisen gaan stel len bij een grotere mate van permanentie bij de strandpaviljoens. „Staatsbosbe heer heeft niets te doen met taken van de Keuringsdienst van Waren en/of de normen die deze dienst aanlegt in ge vallen als het onderhavige". Staatsbos beheer moet volgens de advocaat zijn eigen handelswijze maar eens beter onder de loupe nemen. Wanprestatie Op grond van alle argumenten con cludeert Boekhoff dat de strandexploi tanten er niet over piekeren hun bedoe ning op eigen kracht op te ruimen. Als de gemeente zelf tot sloop overgaat is dat onrechtmatig. Als die weg ingeslagen zou worden, betekent dat, dat de gemeente schadeplichtig wordt ten aan zien van de exploitanten, op grond van wanprestatie. De gemeente kan volgens Boekhoff slechts een afwachtende hou ding aannemenAls Staatsbosbeheer zijn zin wil doorzetten, dan zal deze dienst een proces tegen de gemeente aan moeten spannen. „Het verdere initiatief zal moeten komen van Staatsbosbeheer. Want net zomin als de gemeente jegens Staatsbosbeheer onrechtmatig, althans onbehoorlijk mag handelen, zomin mag de gemeente dat jegens de paviljoen- houders doen". Boekhoff adviseert de gemeente zijn brief aan Staatsbosbeheer over te leggen als verklaring voor een verdere passieve houding. Zelf zal hij de vrief aan de rechter overleggen als de gemeente toch tot sloop overgaat. Verder verzoekt hij de gemeente op de hoogte te worden gehouden van verdere ontwikkelingen. oorspronkelijke gemeente koopsom met alle bijkomende kosten, waaronder de rentelasten. Bij de meeste aankopen en ruilingen van grond in de Krim waren agrariërs betrokken. B. en W. stellen dat ze rekening hebben gehouden met de wensen van deze groep. Hierbij is ook een plan van de Stichting Agrarisch Texel betrokken waarin wordt aangege ven hoe het bos het beste aangelegd kan worden. Land dat al enige tijd geleden is aangekocht en niet als ruil object dient, maar uitsluitend bedoeld is als bosgrond, is in de tussenliggende tijd gratis gebruikt door agrariërs. De gemeente heeft een vaste prijs gehan teerd, nl. 73,— per vierkante meter. Daarnaast is bepaald dat bijkomende kosten zoals voor een notarisakte, overdrachts- en omzetbelasting, en der gelijke voor kosten van de gemeente komen. De lijst van grondverkopen begint bescheiden. B. en W. stellen de raad voor om 500 m2 grond te verkopen aan H. T. Kok aan de Krimweg 16 voor de prijs van 75.000, Met deze grond kan de heer Kok een inrit maken en een garage bouwen. Ruilen B. en W. willen een aanzienlijk opper vlakte grond ruilen met de heren A. Saai en L. Saai. Ruim 25 hectare aan de Vuurtorenweg ter hoogte van de „Witte Hoek" wordt eigendom van de heren Saai. Daarvoor in de plaats krijgt de gemeente een stuk grond van bijna 14 hectare, naast het fietspad Krim- vuurtoren. Aangezien de gemeente een kleiner stuk terug krijgt, moeten A. Saai en L. Saai bijna vijf ton „bijbetalen": De raad moet dinsdag ook beslissen over de verkoop van acht-en-een-halve hectare grond aan J. van Heerwaar den. Het gaat hier om een stuk achter de „Witte Hoek", en tegen de noorde lijke duinenrij gelegen. Bij de prijs van 7255.495,— is inbegrepen dat Van Heerwaarden medegebruik krijgt van 'n pad dat van z'n land naar de Vuurto renweg loopt. In het verkoopcontract is opgenomen dat deze weg niet mag worden verlegd, en ook bepalingen omtrent onderhoud worden genoemd. Behalve de te kopen grond van Van Heerwaarden wordt er naast het perceel 5 hectare aangeboden aan J. Th. Boon. Hier zijn dezelfde overpads- eisen van toepassing. Boon moet 7150.000,— betalen. Aankopen De raad zal twee aankopen goed moeten keuren. Het college stelt voor om 2 hectare grond te kopen van de Stichting Perseus" uit Amsterdam. De grond ligt vlakbij bungalowpark „De Sluftervallei". Voor de grond moet de gemeente 7 75.000,— betalen maar er wordt ook aan de raad gevraagd of zij 730.000, willen uitgeven omdat er een waardevermindering voor de overi ge grond ontstaat. B. en W. vragen een schadeloosstelling voor „Perseus" omdat de capaciteit van de bedrijfs gebouwen was afgestemd op de be schikbare oppervlakte bedrijfsgrond. De heer D. J. de Graaf, Krimweg 22, zal duidelijk financiële schade ondervin den door grondverkoop aan de gemeente. B. en W. willen 9Vt hectare kopen maar dat betekent een drasti sche inkrimping van het bedrijf van De Graaf en de gemeente is niet bij machte vervangende grond aan te bieden. De Graaf heeft hierdoor een blijvend inko mensverlies terwijl ook de grond die overblijft sterk in waarde daalt. Door „te" weinig agrarische grond is het bedrijf niet zo rendabel meer. B. en W. stellen dat deze schadefactoren voor vergoeding in aanmerking moeten ko men, evenals de verdere schade die voortvloeit uit de bedrijfsinkrimping. Zoals het gedwongen afstoten van vee en een deel van de bedrijfsinventaris. De vermogensschade (inclusief de grondprijs) is door de gemeente gesteld op ruim drie-en-halve ton. De inko- mensschade is bijna anderhalve ton. Aan de raad wordt voorgesteld de grond daarom voor 7510.389,50 van De Graaf te kopen. Duinterrein Uit het verslag van grondtransacties blijkt dat de meeste grond is aange kocht van de erven Jochems. Enkele aankopen zijn nog niet rond. Een stuk van 23 hectare agrarische grond, duin terrein en de boerderij „Veldzicht" is nog eigendom van de „B.V. Neder landse Woningfinancierings Maat schappij" uit Amsterdam. Onderhande lingen over deze grond zijn nog gaande. Waarbij duidelijk is dat het hier om een groot deel van het totale plan gaat. De grond waar het om gaat is een strook vanaf Postweg tot Krim weg, waar de in- en uitgang van de Krim-recreatiebedrijven geprojecteerd zijn. Ook moet nog een stuk grond aan gekocht worden van de heer H. W. Stark. Het gaat hier om anderhalve hectare gelegen midden in het toekom stige bos.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1980 | | pagina 5