Reddingen voor Texe/s kust Een onbekwame kapitein negeerde loodsteken WAO-groep wil groter groeien Winlerwandeltochten ACTIVITEITEN IN KADER NATIONALE BIJBELWEEK „Steek je licht op met elkaar" Afwijken van bestemmingsplan makkelijker strafbaar Demonstratie „Eskimoteren" 198] BIJDAG 23 JANUARI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 De roe/reddingboot van Vlieland. Een schilderij van de Stanley in betere tijden. Het schilderij is eigendom van mevr. A. Swama- Koning uit Den Burg. Overgenomen uit 't Lent van Texsel). „We verlieten Calcutta kort voor kersttijd en na het kanaal gepasseerd te zijn, kwamen we om de Noord. Ik herinner mij een Hollandse loodskotter gezien te hebben die ons passeerde met signaal Dp, doch toendertijd wist ik niet wat dit te betekenen had, later in Den Helder werd ons verteld dat dit sein betekende: „Gij stuurt een /erkeerde koers". Onze kapitein wist het echter beter en hield zijn ■koers. Ongeveer negen uur in de morgen was land te zien recht /ooruit en wij voeren die tijd alle zeilen bij, denkende een goede wind te hebben. Bij het oploeven bleek dat er storm opkwam. De ankers /verden uitgegooid, maar kort daarop stootte het schip. Een paar Dnderofficieren en een stuurmansleerling lieten een kleine boot te /vater, doch waren dadelijk in moeilijkheden. Er werd toen geprobeerd een reddingboot overboord te zetten. Dit gebeurde aan de loefzijde en ie boot werd in stukken geslagen. Zware zeeën begonnen nu over het schip te breken. De bezaanssteng brak af en sommige ra's raakten op drift en veroorzaakten grote schade. Het dek was niet meer begaanbaar en iedereen vluchtte het tuig in." Zo beschreef een Deense matroos de stranding van de 'Stanley' op 27 maart 1896 op de Eierlandse gronden. Omdat een ooggetuige aan het woord is die het hele drama van het begin tot het eind meemaakte, is het verhaal meer gede tailleerd dan andere verslagen van scheepsrampen en roeireddingen die meestal door derden werden samen gesteld. Veel mensen zijn geïnteres seerd in deze verhalen en doen veel moeite om de gegevens uit allerlei oude stukken boven water te halen. De brie ven van de Deense matroos die op de 'Stanley' zat, werden opgespoord door wijlen de heer Hoedeman van Vlieland en uiteindelijk kwamen deze gegevens terecht bij de zeer in roeireddingen ge- interesseerde Klaas Uitgeest uit De Koog. Uitgeest verschafte ons het ma teriaal voor dit artikel in de hoop dat de publicatie eraan bijdraagt dat nog meer gegevens die onder het publiek door overlevering bekend zouden kunnen zijn, loskomen. De brieven van de Deense matroos waren destijds een reactie op een verhaal dat in 1947 over de 'Stanley'- ramp verscheen in het Engelse blad 'Sea Breezes'. Hoewel de opvarenden van de Stanley gered werden door Vlielanders en Nieuwediepers gingen ook Cocks- dorpers met de roeireddingboot te hulp. De Engelse viermast stalen bark 'Stanley' met kapitein Edgitt was op weg met een lading katoen, jute en hennep van Calcutta naar Hamburg. Het schip voer veel te dicht langs de gevaarlijke haaksgronden met de Razen de Bol en Keizersbult en verder langs Texel om tenslotte bij zware noord westerstorm vast te lopen op de Eier landse gronden. Hierbij is het waar schuwende sein van een loodskotter genegeerd. De plotseling opstekende wind overviel de bemanning van de 'Stanley' en al snel werd duidelijk dat het schip teveel aan lager wal zat om bij deze wind buiten de banken te komen. Zeilen woeien stuk. Er werden twee ankers uitgeworpen waarvan de ket tingen korte tijd later braken. Het schip dreef hulpeloos verder richting bran ding. Drie bemanningsleden probeerden zich met een sloep te redden maar de boot sloeg dadelijk om en de drie opvarenden verdronken. Fakkels De 'Stanley' werd waargenomen door de kustwacht van Vlieland. Ogenblik kelijk kwam er een reddingploeg in actie, maar deze kon niets uitrichten omdat de roeireddingboot door het hoge wassende water de toendertijd nog bestaande Vliehors inham ('Sluf ter' genaamd) niet over kon steken. De hele middag wachtte de bemanning en helpers in het Posthuis en pas 's avonds om acht uur wat het mogelijk de boot, getrokken door paarden, over de Vlie- horsslufter te brengen. Om half elf was het puntje van de Vliehors bereikt. Daar werden fakkels onstoken, maar van het schip werd geen sein terug ontvangen. De Vlielanders waren onzeker of er nog bemanning aan boord was. Het was mogelijk dat deze door de Texelse red dingboot al in veiligheid was gebracht. De Texelaars hadden 's avonds om zes uur inderdaad de roeiboot te water ge laten maar door de wilde zee en de harde wind was de roeiploeg niet in staat het schip dicht te naderen. De archieven vermelden dat de Texelse reddingboot geen dienst meer kon doen omdat hij was lekgeslagen. Hoe dit mogelijk was, wordt niet vermeld. Na Vergeefs overleg besloten de Vlielanders terug te keren naar het Posthuis. Door de hevige branding en de duisternis vond de ploeg het niet raadzaam om een poging te wagen. Terug in het Posthuis werd vergeefs gepoogd telegrafisch contact met Den Burg te krijgen. Om twee uur 's nachts trok de ploeg op nieuw naar het puntje van de Vliehors en om half vijf 's morgens werd de sloep te water gelaten, bemand met een stuurman en tien roeiers. De zee was wel iets kalmer geworden dan de avond ervoor, maar bij het schip liep nog een hevige branding. Toch lukte het om bij de 'Stanley' te komen en zeven man van boord te halen. Bij het naderen van de 'Stanley' was de roeisloep lek gestoten en aanvankelijk wilde de ploeg daarom meteen huiswaarts keren. Toch werd besloten een aantal schipbreukelingen op te pikken. Een tweede poging was niet nodig omdat de 'Hercules' uit Den Helder in aantocht was. Op het moment dat de roeiboot op de Vliehors landde lag deze stoomsleepboot al bij de 'Stanley' terwijl een kleinere sloep naar het wrak voer. De overige negentien bemanningsleden waaronder vrouw en kind van de gezagvoerder die inmiddels al zestien uur in het scheepstuig hadden gezeten werden door vletterlui uit Den Helder van boord gehaald. Aangespoeld De waarde van het schip werd ge schat op 1 miljoen gulden. Het schip was inmiddels doormiddengebroken en al snel kon gemeld worden dat enkele balen hennep en katoen waren gebor gen, Het lossen van de overgebleven lading ging echter moeilijk omdat de balen door de invloed van het zeewater waren gaan uitzetten en daardoor muurvast in de scheepsruimen zaten. Het bleef in de dagen na 27 maart nog geruime tijd stormen maar toch trokken verschillende Texelse schuiten erop uit om het een en ander te bergen. Ook onderdelen van het wrak spoelden op het Texelse strand aan. De toenmalige burgmeester van Texel Strick van Lin- De storm van 27 maart was niet alleen voor het Engelse schip fataal. Ook de Texelse blazers TX 108, TX 122 en de TX 26 vergingen, waarbij acht vissers om het leven kwamen. Bovendien strandden nog vijf vissersschuiten (De TX: 22, 86, 66, 185 en 128). Bij de stranding van de TX 128 kwamen ook twee Texelaars om. Certificaat Had de stranding nog gevolgen voor het sindsdien in twijfel getrokken zee manschap van kapitein Edgitt? De Deense matroos schreef enige jaren na zijn eerste brief (hij was toen zelf kapitein) vanuit Liverpool dat hij verno men had dat de kapitein naar aanleiding van deze stranding zijn certificaat was kwijtgeraakt. ,,lk heb geen prettige herinneringen aan dit schip, het leven aan boord was een hel, maar het schip was goed, (amper vijf jaar oud) en is verloren ge gaan zonder reden. Wij hadden alles verloren hetwelk nimmer vergoed is ge worden." schoten schreef in een strandvonderij- verslag aan de commisaris van de Koningin: ,,lk heb de eer u Hoog edelgestrenge te berichten, dat sedert de laatste opgaaf alhier uit zee zijn opgevischt of aangespoeld en onder mijn beheer gesteld: een ra, een stuk ra, een wrakplank, een vat hars, vijf dek- balkjes, 25 dekplanken, een geel ko peren pijp, een treeplaat, een spier, een scheepsluik, acht dekdelen, een vat, drie scabhanders (zwemvesten) ge merkt Stanley-Liverpool, een vleesch kuip, een witte sloep met eikenhouten- lijst aan bak- en stuurboord en vijf sterren achter op den spiegel, 21 balen hennep, 20 zeilen, drie kisten, 11 stuk ken touw, een misthoorn, een scheeps- bel, twee kompassen, een barometer, vier blokken, twee lantaarns, een zak kleren en dekens, enige vlaggen, boe ken en vuurpijlen." Een dag later vroeg de burgemeester aan dezelfde commi saris of de drie kisten waarvan zeker was dat ze van de 'Stanley' afkomstig waren teruggegeven kunnen worden aan de kapitein of zijn gemachtigde ,,Er wordt op afgifte aangedrongen." Ongetwijfeld zal het bij de strandvonderij aangegeven deel van het schip en de lading maar een klein deel zijn van wat totaal op Texel aanspoelde. Voor de jutters moeten het goede dagen zijn geweest. omtseslxgeD, in op atrsud. 'van allon UJdiig." Van Ooatorend meldde men ona. '.In den storm van gisteren zl|o omeeelagan JSe blazerscbmten TX 108 en TX 122, eige naars M. Visser en J. Vlamiog. Do opvarenden, '3 jonge lioden, hebben ongetwijfeld bon gral in Je golven gevondon. Verder xl)D vyf achullon geetrand, volk gered Deze bohooren aan S. Bakker, Wed. P. Plaatsman, Wed. P. v. d. Vla en Jan Wola en 1 van OudoschUd. Drie er van zijn verzekerd bfl de Onderlinge Zeo-assurantle- MoaU«bappQ te Texol. Van eenlge schepen ia nogmete bekend." De 27e bracht voor Texel veel rouw. Ook nu organiseert wandelsportver eniging 't Gouden Boltje de traditionele winterserie. Er worden vier tochten uit gezet en wel op de zondagen 25 januari. 8 en 22 februari en 8 maart. Start tussen 13.00 en 14.00 uur. Voor wandelsport- liefhebbers, die aan tenminste drie van de vier tochten deelnemen is een herinneringsmedaille beschikbaar Gekozen kan worden tussen afstan den van 5 en 10 kilometer, zodat ook de jongere wandelaars kunnen meedoen. Er wordt gestart op camping De Koorn aar, Grensweg 388, tel. 02220-2931, in schrijven kan men bij H. L. Ploeger, Beatrixlaan 66, tel. 02220-3971, of bij C. A. de Grave, Grensweg 3, tel. 02720- 3552, of aan de start. Het inschrijfgeld bedraagt voor junioren tot en met 15 jaar f3,50 en voor senioren vanaf 16 jaar f4,75, leden van de wandelsportvereni ging betalen f0,50, resp. f0,75 minder. Het inschrijfgeld is voor alle vier de tochten. Op 22 maart wordt de ope- ningstocht van de NHWB gehouden en dan wordt gestart vanuit de kantine van de sportvereniging ZDH in Den Hoorn. OoiTxaxffü, 27 Miert. OiatarenivoDd ward ajblar lo het .Wapen ven Amatardim" ^Uotlng gehouden via twee IJzareD dnaihek \wee IJzeren emmens. De verloting J Hearing vin den b Zo bracht de Texelse Courant van zondag 29 maart 1896 het eerste bericht over de vermiste vissersschuiten. Van 25 januari tot en met 31 januari wordt de Nationale Bijbelweek gehou den. georganiseerd door de Raad voor Contact en Overleg betreffende de Bijbel waarin verschillende kerkgenoot schappen samenwerken met bijbelorga nisaties. Het comité Texel van het Nederlands Bijbelgenootschap (in deze samenwerkend met de katholieke bij belstichting) ontplooit op Texel activi teiten in het kader van de Bijbelweek. Hervormden, katholieken, gerefor meerden en doopsgezinden werken daarbij samen. De bedoeling is dat in kerkdiensten, bijbelgroepen, kinderne- vendiensten, zondagsscholen, catechi saties etc. aandacht wordt besteed aan het omgaan met de bijbel in het leven van alledag, gedachtig het woord: 'Al wat nl. tevoren opgeschreven is, werd tot ons onderricht geschreven, omdat wij in de weg der volharding en van de vertroosting der Schriften, de hoop zouden vasthouden' (Romeinen 15:4). In verschillende dorpen zullen bijbel exposities, tevens bijbelverkopingen worden gehouden, volgens het onder staande overzicht. Den Burg: maandag 26 en dinsdag 27 januari, 10-12 en 2-5 uur. Expositie ruimte Raadhuiskelder. Oosterend: dinsdag 27 en woensdag 28 januari, 3.30-5.30 en 7 30-9.00 uur: geref. kerkelijk centrum, Peperstraat 9. De Cocksdorp: donderdag 29 januari, 3.30-5.15 en 7.00-7.45 uur: zaal bij Ned. Herv kerk, B en W willen in de diverse be stemmingsplannen van Texel juridi sche bepalingen opnemen, waardoor het in de praktijk eenvoudiger wordt straffend op te treden als iemand van de bepalingen afwijkt. Dat is niet zozeer nodig in gevallen waarin iets wordt gebouwd, dat strijdig is met het bestemmingsplan (want dan wordt geen bouwvergunning gegeven en is het dus bouwen zonder vergun ning, waartegen goed is op te treden) maar wel als sprake is van strijdig ge bruik van bouwwerken of terreinen. Een voorbeeld van strijdig gebruik is als een woonhuis als café of winkel wordt gebruikt. Of als een garage als recrea tieverblijf wordt benut, een stuk weiland als sportveld etc. De Waal: woensdag 28 januari, 's avonds 8.00-10.00 uur: in de Ned.Herv. kerk. De Koog: donderdag 29 januari, 3.00-5.00 en 7,00-9.00 uur: Schuilhut, naast Ned. Herv. kerk. Oudeschild: vrijdag 30 januari, 2-5 uur: pastorie Ned. Herv. kerk, De Ruyterstraat 63. Den Hoorn: zaterdag 31 januari, 3 00-6.00 en 7.00-9.00 uur: in Ons Huis, Herenstraat. Het contactadres van de organisatie op Texel is mevrouw H, de Boer- Hogeboom, Ankerstraat 33, Oosterend, telefoon 02223-963 Scouting Texel haalt zaterdagoch tend vanaf 10.00 uur oud papier op in de Wilhelminalaan, Julianastraat en Schil derend. Men wordt verzocht het papier tijdig gebundeld aan de straat te zetten zodat het ophalen vlot kan geschieden. Rob Souverein van het zeilcentrum Texel is voornemens enkele instuctie- bijeenkomsten te houden over kanova ren. Het gaat hier met name over het zogenaamde eskimoteren. Zorgen dat je weer overeind komt als je met de kano bent omgeslagen. De bijeenkomsten worden gehouden in hotel Opduin en daarna wordt in het zwembad de prak tijk beoefend. Souverein hoopt op ongeveer tien mensen die de bijeenkomst bij willen wonen. Het gaat hier niet om mensen die volkomen leek zijn op het gebied van kanovaren, maar om degenen die al enige ervaring hebben in het kanoën. Overigens zijn belangstellenden zonder ervaring ook welkom. Degenen die nadere informatie willen hebben over de demonstraties kunnen Soeverein bellen op 02225-426. De exacte data zullen nog bekend gemaakt worden. Omdat de bij eenkomst zonder winstoogmerk worden georganiseerd, zullen de kosten laag blijven. De radarsleepboot „Heroules" uit Den Helder met twee 2-cylinder oscillerende compound stoommachines met een totaal vermogen van 900 ipk. els voortstuwing. „Ik kan me niet voorstellen dat alle WAO'ers op Texel zich de hele week goed kunnen vermaken. Goed. iedereen heeft wel z'n hobby's maar je wilt er overdag toch wel eens even uit. Ik zou niet de hele dag m'n vrouw voor de voeten moeten lopen. Dan hadden we snel ruzie. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom er niet meer mensen bij ons op de WAO-groep komen", aldus een WAO'ers die elke woensdagmorgen de WAO bijeenkomsten in het diensten centrum De Hollebol bezoekt. De WAO groep van het Mensen Zonder Werk project bestaat nu twee en half jaar, maar de groei is er uit. Al geruime tijd komt steeds dezelfde groep van tien a vijftien WAO'ers bij elkaar en de groep is van mening dat daar nog veel meer WAO'ers bijkunnen. De start van de WAO-groep was bijzonder traag. Aanvankelijk was er één man die alles in het werk stelde om de WAO'ers op Texel te verenigen. Dat was een kwestie van persoonlijke bena dering van vrienden en kennissen en langzamerhand was er een groepje van een man of vijf bij elkaar die op de woensdagmorgen in de toen nog niet verbouwde ULO bij elkaar kwam om koffie te drinken. Dit samenzijn groeide uit tot een spelletjesmorgen met kaar ten, sjoelen etc. Omdat er nog al wat biljartliefhebbers in de groep zaten, werd besloten naar de Hollebol te ver huizen waar twee biljarts staan. In die begintijd in de Hollebol ging het goed met de WAO-groep. Naast het kaartje leggen en biljarten werden ook infor matieochtenden georganiseerd over het verzorgen van de tuin. Minder druk Deze winter blijkt het echter minder druk te zijn dan vorig jaar. Zomers zijn er altijd minder WAO'ers bij de groep omdat het mooie weer uitnodigt tot fietstochten of vakantie. Op het mo ment zijn er tien a vijftien regelmatige bezoekers op de 'soos'. 'Soos' vinden de leden van de WAO-groep overigens een vervelend woord omdat het mis schien verward wordt met bejaarden- soos. Er wordt dan ook duidelijk gesteld dat, hoewel het merendeel van de be zoekers ouder dan veertig jaar is, de WAO groep een geheel eigen orgaan is in het bejaardencentrum de Hollebol. Deze ruimte wordt uitsluitend gebruikt omdat de zaal groot en gezellig is met de mogelijkheid voor biljarten en het spelen van koersbal. In de ULO zouden de WAO'ers een trap op moeten en dat kan voor sommigen ook een bezwaar zijn. De WAO'ers denken dat er voor hun activiteiten drempelvrees bestaat die alleen maar groter lijkt te worden. Op Texel moeten drie tot vierhonderd WAO ers zijn, maar het is moeilijk om deze groep te benaderen omdat de adressen- niet bekend mogen worden gemaakt. Aanvankelijk is gepoogd mensen waar van men wist dat het WAO'ers waren over te halen mee te gaan naar de Hollebol. Dit is maar ten dele gelukt. Veel WAO'ers voelden er ook niet veel voor om 'lotgenoten' te benaderen omdat die methode hun te aggresief leek. Wachtkamer „We zeggen soms wel tegen mensen die hier komen: laten we er geen dokterswachtkamer van maken. Als we hier met elkaar koffie drinken moet er niet constant over allerlei eigen ziekten gesproken worden. We moeten geen zwartgallige stemming kweken", aldus Arie Kalis een trouw bezoeker van de WAO groep. Gezelligheid is motto nummer één. Gewoon even uit de sleur. Daarnaast leven er nog wel een aantal interesses van waaruit soms iets geor ganiseerd wordt, zoals de genoemde le zingen van meester Laan over tuin onderhoud, of het volgen van een cursus bij het MZW-project. "Kijk, wat we leuk vinden, dat organiseren we wel. Maar het is ons helemaal niet duidelijk wat de WAO'ers willen die hier niet komen. Misschien willen ze wel een WAO groep, maar heel anders. Nou iedereen is welkom met suggesties", aldus Piet Kok, een ander lid van de WAO groep. Afstand Kok is van mening dat de afstand naar Den Burg voor 'buitendorpers' misschien een bezwaar is. Er komen wel wat WAO'ers uit de buitendorpen met de auto en daarom willen ze het vervoer beter regelen. WAO'ers die de 'soos' willen bezoeken, maar vervoersproble men hebben, kunnen daarom bellen waarna gepoogd zal worden dit te rege len met eigen mensen of door werkloze vrijwilligers van het MZW-project. Hier voor kan alle dagen naar het MZW- project gebeld worden; 02220-4792. Problemen Naast het elkaar ontmoeten is er ook de mogelijkheid om problemen rond bijv. uitkeringen op te lossen. Daarvoor zijn de projectleiders van het MZW Siem Zijm en Jan Brandenburg, die regel matig komen koffie drinken op de soos. „Misschien heerst er wel de indruk dat we eventuele problemen binnen de groep bepraten, maar meestal bezoeken we degene thuis. De woensdagmorgen is daar niet voor", aldus Siem Zijm. Is het zo erg als de groep klein blijft? Waarom wordt er gestreefd naar uit breiding? „Als we soms mede-WAO'ers spreken, dan blijkt wel dat er behoefte is aan activiteiten voor hen. Maar we zien ze nooit in de Hollebol. Daarom blijven we proberen", aldus het anwoord van Piet Kok. De Wao'ers hopen binnenkort nieuwe mensen te mogen begroeten, want als de groei uitblijft zal de groep alleen maar kleiner worden. Een paar bezoekers lopen tegen de 65 en dat is voor hen reden om over te stappen naar het bejaardenwerk. „We willen hier niet blijven zitten want dan wordt het wél een bejaardendsoos."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7