oor braak in het westen gebeurt niet zómaar Raadsleden moeten meer Neem een kind voor uw rekening vs7 C. P. Harting stelde Eierlanders gerust BON Bouw huurwoningen Groepscommandant Scheuneman: VERVOLG VAN PAG. 2 Themadienst Voorf 20,- per maand schenkt u een kind een vast thuis en een toekomst. Heb het hart eensneem een kind voor uw rekening. Vu! nu meteen de bon in. VRIJDAG 20 FEBRUAR11981 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Het nieuwe evacuatieplan dat voor Texel wordt gemaakt betekent een vervaging van het bestaande plan maar een uitbreiding. Het ude plan ging uit van een mogelijke doorbraak van de oostelijke eedijk en had daarom uitsluitend betrekking op het land dat direct chter die zeedijk is gelegen. Nu de dijk op deltahoogte is gebracht, is et gevaar enorm afgenomen en is de kans om vanuit het westen door et water te worden overvallen naar verhouding groter. Het is daarom jgisch een evacuatieplan te maken dat ook met deze laatste logelijkheid rekening houdt. Er is echter geen sprake van een accuut evaarlijke situatie. aanleg van strandhoofden, maar ook de aanleg van een 700 meter lange dam van hard materiaal haaks op de kust nabij de vuurtoren (waardoor de stroom uit de kust wordt gedrukt) hoort tot de moge lijkheden. Dat laatste zal vijftig tot honderd miljoen gulden kosten, maar het is de vraag of de aanleg van een reeks strandhoofden zoveel goedkoper is omdat de koppen van deze strand hoofden van uitgebreide zinkstukken moeten worden voorzien om te voor komen dat ze door de stroom worden ondergraven. Om financiële redenen zou daarom zelfs een nieuwe zandsup- pletie niet zijn uitgesloten. Zoals ge zegd: een plotselinge doorbraak van de duinen is niet waarschijnlijk, temeer daar de hele westelijke duingordel in de loop van de jaren is voorzien van een 'deltakering', alle punten waar het water bij een supervloed doorheen zou kun nen, zijn opgevuld met kleine stukjes duindijk. Een vrij zwak punt blijft echter de Slufter, maar men wacht het daar zeker niet werkeloos af, getuige het feit dat het duinmassief tussen de slufter vlakte en Eierland is beschermd met een ondergrondse versterking in de vorm van matten van plasticweefsel, terwijl het zand zelf beplant wordt gehouden om verstuiven te voorkomen. Het bovenstaande werd duidelijk ge laakt door de heer C. P. Harting, hoofd an de dienstkring Texel van Rijks- raterstaat, tijdens een lezing die hij oensdagavond hield in Het Eierland- che Huis op uitnodiging van het actie- omité Eierland. Enige geruststelling ras niet overbodig want het in de maak ijnde 'evacuatieplan voor westelijk exel' had nogal wat verontrusting lewekt. Dat was het gevolg van de logal slordige wijze waarvan er onlangs ledeling van werd gedaan in een open- iare commissievergadering. Dat neemt liet weg dat aanpassing van het be- taande evacuatieplan gewenst is. Hoewel de kans niet zo groot is (zeker iet zeer plotseling) dat Texel door het /ater vanaf de westelijke kant wordt errast, zijn er omstandigheden denk aar dat dit wel gebeurt. Tijdens een agenland durende supervloed met ware storm kan de op enkele plaatsen unne duinenrij plaatselijk goeddeels /orden afgebroken. Net als in het bestaande plan zullen in iet uitgebreide allerlei mogelijkheden /orden beschreven en de bewoners van verschillende gebieden van Texel uilen uit het plan precies kunnen ver enten wat zij moeten doen als de nood an de man komt. En ook wat zij beslist HET moeten doen. Het evacuatieplan al op regelmatige tijden worden be- roefd, zoals ook met het bestaande lan enkele keren is gebeurt. Het praatje Harting had slechts voor een klein ledeelte betrekking op 'dit niëüwe eva- uatieplan. Er viel nog niet veel over te ertellen omdat nog geen ontwerp op iapier staat. Inplaats daarvan ging het \oofd van de dienstkring uitvoerig in op le oorzaken van de verontrustende ustafslag waaronder Texel heeft te aiden en die onlangs aanleiding was /oor het stellen van vragen in de kamer. Dok werd op duidelijke wijze uit de Joeken gedaan met welke middelen Rijkswaterstaat de waterwolf vanuit het vesten de voet probeert dwars te retten' Duidelijk werd dat in de naaste oekomst tal van kostbare maatregelen todig zijn om tot betere en blijvende esultaten te komen. Geruststellend is net dat van rijkswege steeds royaal geld beschikbaar wordt gesteld voor dit doel, althans als de menselijke veiligheid duidelijk in het geding is. Opgegeven Zeewier Uit de discussie na afloop van het praatje kwamen nog wat andere inte ressante gegevens naar voren. Zo moest desgevraagd worden meegedeeld dat het kunstmatige zeewier dat enkele jaren geleden op de zeebodem werd neergelaten om het zand vast te houden uiteindelijk geen succes is geworden omdat het materiaal het na een paar jaar liet afweten. Er wordt nu iets ster kers ontwikkeld. Het idee van een der aanwezigen om het hele strand te be veiligen door de duinen van een harde bitumenlaag te voorzien kon bij Harting geen genade vinden: al spoedig zou het strand enorm worden verlaagd waar door het in feite zou verdwijnen. Thans wordt het verlaagde strand telkens weer hersteld door het zand dat van de duinen naar beneden komt. Een nieuwtje was de mededeling dat de dijkweg langs de binnenkant van de vernieuwde dijk van de Eendracht wel licht toch openbaar toegankelijk wordt, zij het uitsluitend voor fietsers en voet gangers. Daar wordt (onder andere door gemeente en waterschap) mo menteel met de andere betrokkenen over gepraat. Geen actie De mensen van de actiecomité kwa men het Harting tot de conclusie dat er momenteel geen enkele aanleiding is voor het voeren van actie. Het kan altijd nog als ten aanzien van de kustverde diging beslissingen zouden worden ge nomen die voor Texel onaanvaardbaar zijn. meer" aldus Van Hoorn. Mogelijk dat de lekke banden nu ontstaan op een stuk fietspad dat niet van de gemeente is. Want daar zijn deze maatregelen niet uitgevoerd. „Onderzoek is weer ge wenst" verzuchtte Van Hoorn. ,,Het is nu twee maanden geleden dat we het rapport over verkeersmaatrege len op de Pontwegkruisingen nabij Den Burg besproken hebben, is er in de tussentijd iets gebeurd?" vroeg Zegers aan de wethouder. Hierop werd een brief voorgelezen die op 10 december aan Gedeputeerde Staten is verstuurd en waarin op een spoedige GS-goed- keuring wordt aangedrongen. Van GS is nog niets vernomen. De verkeerscommissie heeft het college geadviseerd geen verkeersmaatregelen voor het Achterom te nemen. Zoals bekend hebben de aanwonenden van dit straatje gevraagd om verkeersrem- mende voorzieningen zoals drempels of mogelijk helemaal afsluiten van het Achterom. De verkeerscommissie is van mening dat het fout parkeren het groot ste probleem is, optreden daartegen blijft een taak voor de politie. ,,lk voel me rot bij een dergelijke uitspraak. De bewoners zeggen dat het zo niet kan en toch wordt er niets gedaan" reageerde Beumkes. Van der Kooi zei dat overal waar verkeer is, er altijd wel iets te klagen valt. De verkeerstoename is ver oorzaakt door de Dagmarkt. Bij de po litie zal worden aangedrongen op regel matige controle. Gemeentewerken heeft bij de ge broeders Bruining in De Koog met nieuwe meetapparatuur gekeken of de gasbron aldaar mogelijk de oorzaak is van de stank die vaak in de Dorpsstraat is waargenomen. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar Van Hoorn had wel de indruk dat het gas inderdaad oorzaak van de stank is. „Zijn jullie al in Zuid Eierland geweest om te kijken naar de wateroverlast" vroeg Beumkes. „We zijn er geweest en wat ze vragen (drainage en heiningen) krijgen ze" was het korte antwoord van yvethouder Van der Kooi. Dat laatste betekent bijvoorbeeld dat het niet zo noodzakelijk wordt geacht veel geld te steken in de verdediging van de midden-westelijke duinstrook van Texel, een stuk van negen kilometer lengte bij een breedte van een halve kilometer waarin omder andere de Muij en de camping Kogerstrand ligt. Tot voor kort was dit gebied zelf 'opge geven' maar thans wordt erover gepraat om van dit standpunt terug te komen omdat naast veiligheid voor mensen ook het behoud van natuur- en recreatie gebied tegenwoordig van grote beteke nis zijn. Gezien deze andere dan veilig heidswaarden wil Rijkswaterstaat dat de kosten van een dergelijke operatie (ca vijftig miljoen) mede worden gedragen door CRM en andere betrokken instan ties. Tot dusver heeft de kust verde diging zich geconcentreerd op de noordwestpunt en de zuidwestpunt van ons eiland. Hier schuurt een steeds sterkere stroom steeds dichter onder de kust waardoor het strand wordt weg geslagen en steeds meer duin in zee verdwijnt. Harting ging uitvoerig in op de oorzaken van dit verschijnsel: het opschuiven van de zandplaten voor de zeegaten. Duidelijk werd dat de op zichzelf geslaagde zandsuppletie geen remedie met blijvend effect is. Maar er is wel tijd mee gewonnen voor het be denken van blijvende maatregelen. Blijvende maatregelen De gedachten gaan uit naar de In de vergadering van de commissie voor algemene zaken heeft groepscommandant Scheuneman van de rijkspolitie Texel gisteren middag één en ander toegelicht over zijn plannen om een beter contact te krijgen tussen de politie en de bevolking. Zoals al eerder in deze courant werd gemeld is de politie ertoe overgegaan meer fiets en voetpatrouilles te houden in de dorpen op Texel. Eén en ander om de drempel te verlagen die burgers belet iets ter ore van de politie te brengen. Het is nu eenmaal makkelijker een agent op straat aan te srpeken dan de toch altijd wat officiële gang naar het politiebureau te maken. Het doel van het bezoek van Scheuneman aan de raadscom missie was erop te wijzen dat ook de raadsleden hun steentje kunnen bijdragen aan het bevorderen van een beter contact tussen burgerij en politie. monden. Daarom is het nuttig om dit soort dingen al in een vroeg stadium met de politie te bespreken. Dan kan we misschien iets aan gedaan worden zonder allerlei ruzie en narigheid." In de Gereformeerde kerk van Den Burg wordt zondagavond een thema- dienst gehouden met als onderwerp „Laat me niet lachen". In deze dienst zal de vraag gesteld worden of geloven „vreemd" is geworden voor veel men sen omdat ze de aspecten van het geloven met een lach afdoen. Vaak krijgen raadsleden zaken ter ore die in het geheel niet via de gemeente raad hoeven te worden gespeeld, maar die afgedaan kunnen worden met een simpele mededeling aan de politie. Het gaat hier over allerlei kleine ongenoe gens. Als de raadsleden de hen ter ore gekomen klachten meteen doorgeven aan de politie kan sneller en beter worden gewerkt dan wanneer allerlei kwesties worden opgezout tot de rond vraag van de raadsvergadering. Uiter aard doelde Scheuneman hierbij uitslui tend op zaken die binnen het taken pakket van de politie liggen. In de vergadering zei de groeps commandant dat in Den Burg dagelijks voetpatrouilles worden gehouden. In de buitendorpen is dat twee keer per week. Op straat horen de agenten veel meer, maar ook de raadsleden worden vaak aangesproken, met name op het gebied van het verkeer. Het zou het func tioneren van de politie ten goede komen als deze verkeersperikelen in een vroeg stadium ter ore van de politie zouden komen. „De politie is er voor de burgers. We moeten ons beleid afstem men op de richtlijnen van de officier van justitie en de burgemeester. Maar we willen in ons beleid ook graag rekening houden met wensen van de burger. Daar kunnen de raadsleden goed aan meehelpen" zei Scheuneman. Mevrouw Huitema vroeg of op dit ogenblik al gemerkt wordt dat het contact met de politie verbetert sinds de fiets- en voetpatrouilles zijn begonnen. De groepscommandant kon dit beamen. Veel mensen met kleine probleempjes hebben er geen moeite mee een op straat surveillerende agent even aan te schieten. „De politiemensen worden makkelijk aangesproken en de proble men worden makkelijk opgelost. Het hoeft hier echt niet altijd om overtre dingen te gaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een vrachtwagen voor je deur staat waardoor je geïrriteerd taakt. Dat is een kleine ergernis die later misschien in allerlei vervelende dingen kan uit- J. C. Dros noemde als voorbeeld het foutparkeren op het Achterom in Den Burg en de politieman vond dat een treffend voorbeeld. Een zaak die uitge breid in de raad aan de orde kwam, maar die in feite net zo goed meteen naar de politie doorgespeeld had kun nen worden. Scheuneman deelde mee dat er nu dagelijks voetpatrouilles over het Achterom worden gehouden en dat sinds die tijd nooit meer een fout- parkeerder is gesnapt. "Als we een seintje hadden gekregen hadden we het meteen opgelost. Nu hebben de men sen die daar wonen zich eerst een hele tijd moeten ergeren voordat er via de gemeenteraad iets aan gedaan kon worden." Bezuinigen Beumkes vroeg of het feit dat de politie te voet patrouillert samenhangt met het feit dat de politie brandstof moet bezuinigen. Als dit zo was, dan vond hij het een positief gevolg van de brandstof bezuiniging. Deze vraag was aanleiding tot een discussie waarin de specifieke problemen die de politie op Texel heeft, uitgebreid aan de orde kwamen. Er werd van politiezijde mee gedeeld dat al aan voetpatrouilles werd gedaan voordat de bezuinigingsmaat regelen bekend werden. Desondanks heeft de benzinebezuiniging de plannen wel versterkt. Scheuneman wees er wel op dat de lijn die nu gevolgd wordt primair is ontwikkeld met het oog op de burger. „Wat betreft die bezuiniging verwachten we de nodige moeilijkheden Vooral in de zomer, als het extra druk is. We krijgen volgens de nieuwe regeling benzine per liter toegewezen. Als die liters op zijn, kunnen we er niet meer met de auto op uit. Als we dan naar iets ernstigs toemoeten geeft dat flink wat problemen. Misschien dat het op te lossen is door meer personeel. Als je her en der op Texel politiemensen kunt sta tioneren hoefje minder te rijden. Op het ogenblik hebben we echter maar zestien man in dienst die alles moeten opknap pen." De politieman maakte verder nog gewag van de situatie aan de overkant waar men het systeem van assistente surveillering en preventieve surveillering kent. Bepaalde buurten waar de kans bestaat dat er 'iets' gebeurt vallen onder de preventieve surveillance. De politie auto's rijden er rond en omdat men dat weet blijft men in het gareel. De assi stente surveillance betreft het uitrukken voor bepaalde zaken. Bijvoorbeeld om assistentie te verlenen bij een ongeval. Door de geringe personeelsbezetting op Texel komt men eigenlijk alleen maar aan assistente surveillance toe. Terwijl er op Texel toch plaatsen zijn waar een preventieve surveillance geen overbodi ge luxe is. Hierbij valt te denken aan plaatsen waar 's zomers veel toeristen tesamen komen. Eén en ander vond Scheuneman pleiten voor meer perso neel. Met meer mensen zou meer preventiever opgetreden kunnen wor den, terwijl in feite minder benzine ge bruikt zou hoeven worden. „Het zou dus goed zijn als op ieder dorp een politieman woonde" zei Beumkes. „Inderdaad" antwoordde Scheuneman, „maar er zijn niet overal huizen beschikbaar. Dat is trouwens echt een kwestie voor de gemeente raad.,, „We gaan weer bouwen in De Cocksdorp en Oudeschild" zei Beum kes. Stiekem De vergadering mondde langzaam uit in een vragenuurtje aan de politie. Dros wilde weten waarom er naast de ver trouwde onopvallende blauwe politie bussen ook opvallende witte bussen met rode strepen rondrijden. „Het is misschien voor de burgers fijn. Dan kunnen ze zien wanneer de politie eraan komt. Maar vroeger was er hier een po litieman en die kroop weg. Je zag hem nooit, maar hij wist alles. Het is mis schien niet de methode maar waarom zijn die wagens nu zo opvallend" vroeg hij. Scheuneman liet weten een tegen stander van een 'stiekem' politiekorps te zijn. De blauwe bussen waar Dros op doelde bestaan niet meer. Alle wagens zijn nu wit en rood. Dat is gedaan met het oog op verkeersvei ligheid. Als geassisteerd moet worden bij een verkeerssituatie, dan valt de bus in de nieuwe beschildering beter op dan de oude blauwe. Dros vroeg ook of er 's nachts te voet of op de fiets wordt gepatrouilleerd. „Nee., zei Scheuneman „het zou wel zinnig zijn, met name in De Koog en in Den Burg. Het is echter zo dat de po litiemensen die 's avonds dienst hebben zo goed en zo snel mogelijk assistentie moeten kunnen verlenen. Daarom moe ten ze onmiddellijk na een melding in de auto zitten. Als ze dan eerst ergens te voet of op de fiets vandaan moeten komen, gaat er tijd verloren. We zouden meer personeel moeten hebben om dit mogelijk te maken." Scheuneman zei dat 's zomers wel te voet wordt ge surveilleerd op delen van het eiland waar 's avonds wel eens moeilijkheden zijn. „Hoeveel mensen hebben jullie nu eigenlijk nodig bij de politie?" vroeg Beumkes. Scheuneman antwoordde dat volgens de landelijke verdeelsleutel voor de rijkspolitie, er één politieman op 760 burgers moet zijn. Zou je dat voor Texel aanhouden, dan zouden er 28 politiemensen in de winter en 65 in de zomer moeten zijn. Momenteel zijn er 's winters slechts 16 en 's zomers 24. Die 24 mensen moeten 's zomers het werk doen dat in normale gevallen door 65 man gedaan wordt. En dat terwijl va kantiegangers vaak tot uitbundiger din gen in staat zijn dan mensen die gewoon thuis zijn. Scheuneman zei dat de pro blemen met het personeelsbestand al een heel stuk opgelost zouden zijn als er een vaste ploeg van 25 man op Texel was. Een dergelijke bezetting loopt grote kans verwezenlijkt te worden, want bij de aanvraag is de nadruk ge legd op de isolementspositie die Texel inneemt. Andere gemeenten kunnen in tijden van nood een beroep doen op buurgemeenten om bijstand. Op Texel is dit uiteraard veel moeilijker. Als hier iets uit de hand loopt kunnen niet zomaar mensen van de overkant naar het eiland komen. Beumkes kwam nog eens terug op de benzinekwestie. Hij vroeg hoeveel liter de politie nu precies kreeg toegewezen. „Het is erg als jullie moeten zeggen: we komen niet, want we hebben geen ben zine meer" zei hij. Scheuneman onder kende het gevaar van de regeling. Hij zei dat de politie op Texel 1090 liter benzine per maand mag gebruiken. Dat is nau welijks voldoende. En op de fiets naar een ongeluk gaan is ook niet de bedoeling. Naar aanleiding van een op merking van gemeentesecretaris Van Dijk werd bekend gemaakt dat politie mensen voor gebruik van eigen auto's een kilometervergoeding van veertien cent krijgen. Zulks terwijl de normale rijksvergoeding voor het gebruik van een eigen auto op vijftig cent ligt. „Dat is voor ons niets nieuws" zei Scheune man. „Ik kan het u nog veel sterker vertellen. In de huidige situatie waarin we mensen te weinig hebben is er zelfs een limiet gesteld aan het aantal over uren dat politiemensen mogen maken. Zijn ze daar eenmaal doorheen, dan hebben ze verder geen recht meer op betaalde overuren. Ook al is de nood nog zo groot. Een voordeel van per soneelsuitbreiding zou volgens Scheu neman ook kunnen zijn dat het politie bureau 's avonds open kan blijven, bijv. tot een uur of twaalf. De huidige situatie dat het bureau alleen maar open is op tijden dat anderen ook moeten werken vindt hij onbevredigend. Van Dijk vond het absurd dat de politie enerzijds meer geld krijgt om personeelsuitbreiding mogelijk te maken terwijl anderzijds wordt beknibbeld op bezinekosten. Meer mensen bij het poli tiekorps die minder kunnen uitrichten, stelde hij vast. Somber Van Asselt wilde weten hoe de 1090 liter die de politie toegewezen krijgt zich verhoudt met wat normaal gebruikt wordt. Scheuneman zei dat in januari ongeveer honderd liter minder was ge bruikt dan deze toewijzing. Maar men had overdag vrijwel alleen maar pa trouilles te voet of op de fiets uitge voerd. De auto was blijven staan. In de zomer kan de politieauto echter niet blijven staan en de groepscommandant voorzag voor die tijd een groot tekort aan brandstof. Weliswaar mag de brandstof die nu niet wordt gebruikt in een later stadium worden gebruikt, maar dan nog zag de politieman de zomertijd somber tegemoet. Mevrouw Huitema stelde vast dat de buitenge bieden door de bezinebesparende maatregel worden gedupeerd. In de dorpen wordt te voet of met de fiets gesurveilleerd maar de politieauto's zul len minder in het buitengebied komen. Scheuneman onderschreef deze mening hoewel bepaalde delen van het buiten gebied in de route tussen de ver schillende dorpen liggen. Het contact met de politie werd door de commissieleden nuttig geacht. Daar om zal dit contact regelmatig, in ieder geval jaarlijks, worden voorgezet. Twee vluchlelingctjcs kijken u aan. Iwee van ileeindeloos velen Ir.inen vandaag, angst voor morgen /n /icn geen uiikonist Ien/ij u vooral nu - in hel Jaar van hel Kind - uw hart laai spreken. Mei du geld helpt u een kind in de derde wereld, waarvan u geen loio. of naam onivangl. maar u /uil hiermee sponsor worden van hel hulpprogramma 'Neem een kind voor uw rekening' en u geel! regelmalige hulp Ook uw eenmalige gill is welkom en nodig. Ciiro IM1222 -1 n v on/e siiehling mei vermelding 'Sponsorprogramma' O Ik neem /o'n kind voor mijn rekening.. Met betaling wacht ik tol nader bericht. O Ik wil graag uitvoerige informatie over deze hulp ontvangen. Naam Adres Stichting Mensen in Nood.1 I lekellaan 6. S2II LX 's-llcrtogcnbosch Giro 1111222 i i Postcode Plaats S.v.p. aankruisen, invullen cn opsturen aan Stichting Mensen in Nood. Antwoordnummer 10. 's-l Icrtogenbosch. Geen postzegel nodig

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 7