FILM ■ésarnim „Remember my name" Goede resultaten op solistenconcours roos Zuid-Eierland schoot in de met blijspel ganger Gastgezinnen gezoem voor muzikanten Leger des Hells Duits café in De Koog ooTtnooooooQO pexel doet mee aan vrouwenstaking Brand zelf geblust Aanrijding INSDAG 24 MAART 1981 W TEXELSE COURANT PAGINA 5 Sterk spel, fraaie fotografie, uitmun tende muziek en een scenario dat bij glle kalme gruwel veel humor bevat. Dat zijn de elementen die „Remember my name" bevat, die donderdag in het City Theater wordt vertoond. De sterke hoofdrol is van Geraldine Chaplin die zo'n „rustige" hysterie uitstraalt dat Anthony Perkins er volstrekt normaal bij lijkt, wat echt wel iets wil zeggen. Chaplin speelt een vrouw die twaalf jaar heeft moeten zitten voor moord op de vriendin van haar man en nu, de man in kwestie weer voor zich op komt eisen. Kansloos in een wantrouwige maat schappij staat zij met de rug tegen de muur. Het geeft haar de desperate instelling de in eigen ogen rechtvaardige eisen met alle psychologische en fysieke middelen kracht bij te zetten. Dat zij daarbij een aantal onschuldige slacht offers maakt -de nieuwe vrouw van haar ex-man en de klusjesman in het flatge bouw waar zij haar intrek heeft geno men- past geheel in dat voornemen. Het blijkt, dat Emily onschuldig werd ver oordeeld en dat haar vroegere man een laffe rol op de voor haar zo fataal ver lopen rechtszitting heeft gespeeld. De wraak die ze neemt is bitter en wan hopig. Van wat er werkelijk in het verleden is misgegaan, valt niets meer te repareren. Vandaar dat het uitmondt in een min of meer onvoltooide wraak oefening waaruit ze wel als winnares tevoorschijn komt, maar tevens de vrouw die voor de rest van haar leven het slachtoffer zal blijven van wat er eens buiten haar opzet is gebeurd. Voor hot concert dat het Leger des Heils het komend weekeinde op Texel zal verzorgen, is Texel Concer- timento op zoek naar gastgezinnen, dus adressen waar één of meerdere van de 35 heilsm uzi kanten gedurende het weekeinde onderdak kunnen krijgen. Omdat het Leger des Heils op verschillende plaatsen op Texel zal spelen, wordt de voor keur gegeven aan gastgezinnen die over een auto beschikken. Texel Concertimento heeft nog ongeveer 13 gastgezinnen nodig. Het stafmuziekcorps van het Leger des Heils speelt zaterdagavond in de Katholieke kerk in Den Burg. Zondag morgen is er een zangdienst in de Her vormde kerk in Den Burg, terwijl zondagmiddag een lunchconcert wordt gegeven in de Katholieke kerk in De Koog. Degenen, die zich op willen geven als gastgezin, kunnen bellen naar de heer N. Drenth, telefoon 3178. denken „Kees staat zich weer uit te sloven., en dat was ook zo, maar hij deed het met zoveel élan dat de kolder er prachtig uitkwam. Debutante Hilda Smit, die zijn (zoge- naamdel nichtje Elisabeth speelde en later Marie met de handjes" bleek te zijn, bracht haar personage zoals het behoorde. In een ongedwongen hou ding wist ze de commissaris van politie te verleiden en vooral haar uitspraak was goed. Weifelend Piet Druif speelde commissaris Kui- velaar. Na een wat weifelende opkomst ging de rustige rol van de scherpe onderzoeker, die de schijn van grote slimheid op moet houden, hem goed af. De regie zou bij een dergelijk stuk wel wat meer aandacht aan details kun nen besteden. Een commissaris in bur ger zou toch op zijn minst een pijpje moeten roken. Jitze de Ridder mocht als „aangevende" en „opvullende" butler fungeren. Een rol die hij goed bracht. Iets harder praten was voor het publiek prettiger geweest en had toch geen afbreuk gedaan aan de onderdanigheid die hij ten toon spreidde. In het laatste gedeelte van het stuk, als hij verliefd wordt op secretaresse Dorbeen, wist hij zijn emoties goed over te brengen. Souffleuse was Juf Druif en de regie was in handen van Jan van Bennekom. De Computerbruid wordt zaterdag wederom opgevoerd in Bethel in Zuid- Eierland, aanvang 20.00 uur. Op Texel is een comité opgericht dat naar streeft dat ook Texelse vrouwen eedoen aan de Vrouwenstaking die op aandag 30 maart zal worden gehou- an. Het is de bedoeling dat de aktie om en uur 's morgens op de Groeneplaats egint. Om ongeveer één uur 's mid- ags zullen zij vanaf dit punt op de fiets ngs de buitendorpen rijden om daar idere aktievoersters op te halen. Daar- a zal de stakingsdag in „De Schakel" i Den Burg worden afgerond met soep n broodjes. Gehoopt wordt dat een groot aantal exelse vrouwen het doel van de aktie al ondersteunen door te staken en/of leete rijden met de fietstocht. Mannen ie zich solidair willen tonen, zijn ook lelkom. In de volgende krant zal het rogramma voor de aktiedag worden epubliceerd. Wie nadere inlichten wil, an die krijgen bij de vrouwen van het takingscomité, telefoon 02220-4954. Gerard Rozaboom (rechtsen Marcel Bu/jsman in aktie tijdens het solistenconcours. Het solistenconcours dat afgelopen zaterdag in de aula van de RSG werd gehouden is wederom een groot succes geworden. Zeventig musici streden in een middag- en avond programma om de punten en er werd dikwijls zeer hoog gescoord waardoor het gehalte van het gebodene over het algemeen goed genoemd kan worden. Uitschieters wa ren Leni en Ria Vlaming uit Oosterend op bugel en althoorn met het duet Clodomir. Ze behaalden in de categorie „middel" 52 punten en kregen daarvoor een eerste prijs. Loes en Rieke Bakker haalden in dezelfde categorie één puntje minder. Met de gitaaruitvoeringen van Andantino van F.Carrol en Argent in Dance en Balad van P. v.d. Staak behaalden ze echter ook een eerste prijs. „The Roaring Ten" een selectie van KTF/DEK musici sloot het avond programma swingend af. Onder de noemer Black Bottom en Charleston werd een potpourri van verschillende componisten gebracht. Met deze uit voering behaalde de groep 48,5 punten. Een score die ook hoog genoeg was voor een eerste prijs in de categorie middel. Het solistenconcours werd georgani seerd door het contactorgaan voor Zang en Muziek onder auspiciën van de Welzijnsstichting. P van Bruggen, ex- dirigent van de Johan Friso Kapel en als docent verbonden aan het conservato rium in Groningen, was aangetrokken als kundig jurylid. Doordat het pro gramma (door de verscheidenheid van muzikale stijlen) voor „elk wat wils" bevatte was het publiek in de aula goed vertegenwoordigd. Zowel 's middags als 's avonds werden ruim honderd toe schouwers geteld. De musici werden beoordeeld op de onderdelen: zuiver heid, klankgehalte en klankverhouding, techniek en articulatie, algehele muzi kale uitvoering (dynamiek frasering etc.) samenspel, ritmiek, opvatting en tem po. Er werd gejureerd in drie categoriën: licht, middel en zwaar. In welke cate gorie iemand „thuishoorde" werd door P. van Bruggen bepaald. Sjors Maas op de trom, Frans Zegel met sopraan sax, en een saxofoon kwintet met Frans Zegel, Carla Bakker, Jan Wieten, Hans Boom en Wil Huizinga werden in de categorie „zwaar" beoordeeld. Zowel Frans Zegel als Sjors Maas behaalden in deze categorie een eerste prijs. Hieronder volgen de uitslagen van het concours met respectievelijk de deel- nemer(s), instrument, de categorie, het aantal behaalde punten en de prijs. Jonny en Liesbeth Witte, L, 49, 1e, Annie Vlaming, trom, M, 29, 2e, Leni Vlaming, bugel, M, 48,5, 1e, Ria Trap, zang, L, 46, 2e, Keesnan Dogger en Mariëtte Hoedjes, akkordeon, L, 44, 2e, Saskia Gaasbeek, Erna Witte en Esther Zijm, dwarsfluit, L, 41, 3e, Jan Koop man, althoorn, L, 49,5, 1e, Jan Willem Reuvers - trompet en Jan Henk Broek man - bugel, M, 42, 2e, Jan Hein Studulski - klarinet en Niels Cadee - trompet, L, 48,5, 1e, Leni Vlaming -bugel en Ria Vlaming -althoorn, M, 52, Ie, Simon van Tatenhove -trom, M, 32,5, 1e, Rieke Bakker, Marieke v.d. Hoek en Chantal Witte -gitaar, M, 44,5, 2e, Hermien Landvreugd -gitaar en Christa Mulder -altblokfluit, L, 44,5, 2e, Gerard Rozeboom en Marcel Buijsman -trom, L, 30, 2e, Albert Keyser, Jan Hein Studulski en Anne Pauptit -klari net, L, 45,5, 2e, Marjanne Franchimon, Liesbeth Witte en Helga Witte -trom, L, 24, 3e, Marieke v.d. Hoek -gitaar en Frederike Fransz -dwarsfluit, L, 44, 2e, Jaap Vlaming -trom, M, 32, 1e, Loes Bakker en Rieke Bakker -gitaar, M, 51, 1e, Karin Bakker en Marijke Bakker -trom, L, 24, 3e, Richard van Tatenhove -trom, M, 34, 1e, Simon van Tatenhove en Ferdinand van Tatenhove -trom, M, 33, 1e, Akkordeon-ensemble v.d. Texelse muziekschool o.l.v. Bert Kern- per: Anja Bakker, Yvonne Bakker, Ber- ny Boom, Marja Brouwer, Jopie Buijs man, Ineke Hin, Ina Kramer en Carolina van Lenten, M, 48,5, 1e, Sjors Maas -trom, Z, 32, Ie, F. Zegel -sopr.sax, Z, 49,5, 1e, Tammo Lenting -bes bas, M, 48, Ie, Douwe Medema -tenor sax, M, 42, 2e, Wilhelmus Barnard -zang, M, 40, 3e, F.Zegel -sopr. sax., Carla Bakker -alt.sax., J. Wieten -alt sax., H. Boom -tenor sax. en W.Huizinga -barriton saxofoon, Z, 45, 2e, Johan van der Ster -trom, M, 32,5, Ie, Ilse Vonk -bugel en Thea Bakker -cornet, M, 48, Ie, Kees Keyser -es bas en Martin Keyser -bes bas, L, 44,5, 2e, „The Roaring Ten": T.Bakker -trompet, R. van Faassen -trompet, F.Zegel -sopr.sax., J.Wieten -alt sax., H.Boom -tenor sax., C.Witte -trombone, G.v.d. Feen -trombone, W. van Heerwaarden -bas, W. van Sam- beek -tuba en W. Huizinga -drums, M, 48,5, Ie. Bij het staken wordt bedoeld het eerleggen van alle door vrouwen ver- cht werk: zowel betaalde arbeid als uishoudelijk en vrijwilligerswerk, 'rouwen die betaalde arbeid verrichten unnen echter niet zómaar van hun zerk wegblijven, zij zullen een vrije dag ïoeten opnemen. Aanleiding voor de fouwenstaking is het wetsontwerp oor regeling van abortus dat in decem- ier met een meerderheid van slechts tén stem door de Tweede Kamer is langenomen en dat in april a.s. door de ierste Kamer zal worden behandeld, 'olgens dit wetsontwerp krijgen vrou- nen verplicht vijf dagen bedenktijd om s bepalen of zij abortus wel of niet villen. De aktievoerende vrouwen zijn an mening dat de beslissing tot abortus de praktijk dan al lang is genomen en lat geen enkele vrouw zich zomaar laat borteren. De verplichte vijf dagen ledenktijd maken het voor buitenlandse rouwen in het bijzonder moeilijk want ien verblijf van minstens vijf dagen in Jederland kunnen de meesten niet ietalen. Veel verzet geeft het ook dat olgens het wetsontwerp de arts de uit eindelijke beslissing neemt en dus niet Ie vrouw zelf. Dat stemt weinig overeen net de jarenlang geuite wens voor vrije ibortus. De eisen zijn: abortus uit het vetboek van strafrecht, abortus in het iekenfondspakket en de vrouw beslist. )mdat alle eerdere demonstraties en nanifestaties niet het gewenste resul- aat hebben opgeleverd wordt nu als aatste middel naar een staking gegre- >en. Twee zoekgeraakte oraoefnats zorgden ervoor dat de Markies ven Cerrabas, verkleed als vrouw, ontmaskerd werd. De hilarltert in de zaal blijkt groot els de vruchten tevoorschijn komen. Van links naar rechts: Tiny van Bennekom top de rug gezreni als Hilda, daarachter Corrie Stiehl-v.d. Vis als Cecilia, Bart da Vries als Theodoor Bossaart Fenny van Exal als Leni Wortelman, Kees Wetsteen als de Markies, alias mevrouw Smörre- bród, Piet Druif als Commissaris Keuvelaar en Geesje Verra als Melanie Dorbeen. ondememers-aktiviteiten Tegen Pasen zal in de Dorpsstraat ran De Koog een „Konditorei und Eis-kafé" met de naam „Bremen" worden geopend. Het wordt een bedrijf met een Duitse sfeer en zal volgens de initiatiefnemers in een d lidelijke behoefte van Duitsers moeten voorzien. Hoewel de naam anders doet vermoeden, zal men in Bramen" voorlopig niet terecht kunnen voor alcoholhoudende dranken, maar wel voor ijsspeciali- teiten, koffie, thee, frisdranken en heel belangrijk gebak in allerlei Variaties. Het vrijwel dagelijks con sumeren van koffie met een enorm stuk gebak is een Duitse gewoonte en vooral in de vakantie willen onze oosterburen met deze gewoonte niet breken. Initiatiefnemers zijn de heren E. M: Butzke en Hans Rainer Moranz, beiden afkomstig uit Bremen. Moranz heeft intussen een huis gekocht op Texel en zal in het bedrijf aan de Dorpsstraat de scepter zwaaien, samen met zijn vriendin Sabine Schneider en enkele nog aan te werven andere per soneelsleden. De caféruimte wordt voor vijf jaar gehuurd en is onderdeel van het appartementengebouw 't Koger Huys. Binnen is plaats voor 52 personen en op het terras buiten kan men 28 mensen kwijt. De heer E. M. Butzke komt al jaren als vakantieganger op Texel. Aan de Tempeliersweg beschikt hij over een tweede woning. In Bremen handelt hij in allerlei soorten ijs. Zijn jongere mede firmant Moranz is bakker van beroep en gespecialiseerd in het vervaardigen van taarten en soortgelijke delicatessen volgens oud-Duits recept. Geen kolonie Het wordt dus een bedrijf met een Duitse naam, met grotendeels Duits personeel, Duitse lekkernijen en een in de Duitse taal gestelde menulijst. De heer Butzke ontkent niet dat hij zijn klanten in de eerste plaats onder zijn vakantievierende landgenoten zoekt, maar hij zou toch niet graag de indruk willen wekken dat Hollanders bij hem niet welkom zijn. „In tegendeel. Het lijkt me leuk om hen te laten kennis maken met ons gebak. De meesten kennen dat helemaal niet". Als Hans Rainier Moranz volgend jaar zijn hore- ca-papieren heeft gehaald, zullen in „Bremen" ook alcoholhoudende dran ken worden geschonken. Schrijver D. J. Eggengoor had in zijn toneelverhaal „De Computer- bruid" alle ingrediënten samenge bracht voor een avondje lachen, gie ren, brullen. De tegenstelling tussen welgestelden en sociaal-cultureel ge- depriveerden, een vleugje misdaad, een portie romantiek en do nodige verwarring moesten zorgen voor een kluchtig blijspel. Toneelclub Zuid- Eierland had daar vrijdagavond, toen de „Computerbruid" in Bethel werd opgevoerd, toch enige moeite mee. De toneelvereniging uit de Polder kent haar capaciteiten en de rolver deling was dan ook uitstekend, maar de vaart ontbrak te vaak om het publiek te blijven boeien. Nu zal het ook een hele toer zijn om in de zeer beperkte ruimte achter hef piepkleine podium de zaken zo te regelen dat iedereen tijdig op het toneel staat. Voor het voetlicht liep de timing door onvoldoende tekst kennis en improvisatievermogen echter nogal eens mis. Toch was het een geslaagde uitvoering. De tonelis ten kennen hun speltechnische beperkingen maar weten ook precies wat ze moeten doen om de zaal te laten lachen. Ze zijn daarom niet te beroerd om met enthousiasme een rol helemaal uit te buiten. Zoals gezegd, er waren technische beperkingen. De ruimte is klein, zodat al te wild spel kan resulteren in een duik in de zaal of tegen de coulissen. Dat bleek ook uit een kleine achtervol ging, toen twee spelers „gemaakt" wild rondjes om de tafel renden en daarbij steeds over het souffleurshokje moesten springen. Deze voorvallen maken een voorstelling in Bethel uniek. De tonelisten moesten hun spel vrij statisch houden en dat is een handicap. Bij Zuid-Eierland geeft dit echter geen problemen en de „drempel" tussen toneel en zaal is dermate klein, dat het publiek snel de sfeer van het stuk te pakken heeft. Het verhaal van Eggengoor diende meer om scherpe karikaturen met el kaar te laten bakkelijen, dan om een doordacht toneelstuk te brengen. Een jonkheer heeft het plan opgevat om te trouwen en de computer wijst hem een alleraardigst meisje toe. Zij is echter niet van adel, in tegendeel: het blijkt een revuedanseres te zijn zonder geld. Tante Hilda komt hier een stokje voor steken, omdat vermenging van rangen en standen bij haar uit den boze is. De Een brandje aan de Beatrixlaan in De Den Burg was zaterdagmiddag al geblust voor de brandweer arriveerde. Bij het verfspuiten vloog een verdun ningsmiddel in brand, waarbij een enor me rookontwikkeling ontstond. Door de buren van het huis waar de brand ontstond, werden de vlammen gedoofd met een poederblusser uit een auto. secretaresse van de jonkheer is jaloers want ze is in stilte al jaren verliefd op haar werkgever. Twee bedriegers melden zich met de mededeling ook van adel te zijn. Ze blijken het echter op de juwelen van de boze tante Hilda gemunt te hebben en over en weer ontstaan de nodige romances om die juwelen te kunnen stelen. Tante Hilda ziet een mogelijkheid om het huwelijk tussen de jonkheer en de revuedanse res te verhinderen door de moeder van de „Computerbruid" uit te nodigen. Hoewel het duidelijk een type uit de lagere sociale klasse betreft, weerhoudt het de jonkheer niet om zijn romance voort te zetten. De juwelen van tante Hilda worden gestolen en uiteindelijk weet de moeder van de bruid deze mis daad op te lossen, zodat ze bij de adel lijke familie geen kwaad meer doen kan. Als de jaloerse secretaresse dan ook nog met de butler trouwt, is de afloop helemaal gelukkig. Tegenstelling Zuid-Eierland bracht vrijdag drie debutanten voor het voetlicht. Bart de Vries had de hoofdrol als jonkheer Bossaart. Hij bewoog zich gemakkelijk in zijn rol, was goed te verstaan en had een goede rolkennis. Om de tegen stelling tussen de karakters iets duide lijker te laten uitkomen, had hij zich iets gedistingeerder kunnen gedragen. Zijn tegenspeelster was Corrie Stiehl-van der Vis als het revuedanseresje Cecilia Wortelman. Corrie debuteerde ook en wist vooral door een redelijke gezichts- mimiek haar rol te brengen zoals het moest. Wel had ze, ook omwille van de tegenstelling, gerust plat mogen praten. De secretaresse Melanie Dorbeen was een rol voor Geesje Verra. Ze had in het eerste bedrijf wat moeite met haar emoties en daardoor kwam de tekst te vlug en te vlak over haar lippen. De latere verliefdheden speelde ze echter met zoveel onge dwongen enthousiasme, dat de potsier lijke bedoeling van deze rol uitstekend uit de verf kwam. Zeurderig Tiny van Bennekom wist wel raad met de felle tante Hilda. Jammer was het dat haar rolkennis niet zo goed was, waardoor het spel nogal eens stokte. Ze wist echter toch met veel overtuiging een zeurderig type naar voren te brengen. Vooral toen ze schijnheilig beweerde een vriendin van de moeder van de bruid te zijn, was ze uitstekend op dreef. Fenny van Exel deed het erg goed als Leni Wortelman, de toiletjuffrouw en moeder van de bruid. Ze sprak echt plat en bracht met haar houding heel goed een aan lager wal geraakte, maar eerlijke vrouw voor het voetlicht. Zij moest met haar spitse en keiharde opmerkingen de vaart in het verhaal houden en dat ging haar goed af. In de Parkstraat te Den Burg deed zich gisterochtend een kleine aanrijding voor. Een taxi, die door een 44-jarige Texelaar werd bestuurd, wilde een auto met aanhanger passeren, die bestuurd werd door een 26-jarige Fries. De taxi chauffeur verkeerde in de veronder stelling dat de Fries rechtsaf de Groeneplaats op zou rijden. Dit bleek echter niet het geval en daardoor schampte de auto met aanhanger de taxi. Er ontstond lichte schade. Klapstuk Kees Wetsteen was het klapstuk van de avond. Hij kwam op en de zaal lag al dubbel. Als de zogenaamde adel lijke Eduard Zorgdrager, die via de hand van tante Hilda de juwelen weet te be machtigen en later als travestiet het pand probeert te ontvluchten, was hij op zijn best. De overgangen tussen de misdadige gesprekken met zijn mede-bedriegster Elizabeth en de keuri ge conversaties met Hilda waren zeer goed. Als Zweedse tante Smörrebröd kakelde hij er met een hoog stemmetje lekker op los. „We zagen hef publiek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 5