Bestemmingsplan wil karakter van De Waal beschermen NIEUWE ATTRACTIE: DE PIET PLEZIER Vernieuwen havenmond blijft mogelijk Bestemmingsplan Oudeschild Zon. maan en hoog water Vandalisme ,WAT/K ZEGGEN wou. TESO - wat is uw woord waard? VRIJDAG 24 APRIL 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 5 De commissie ruimtelijke ordening vergadert donderdagavond 23 april over het ontwerp bestemmingsplan De Waal. Het plan is gericht op het constateren van de bestaande toestand met als doel het handhaven en het beschermen van de in De Waal aanwezige monumenten, karakteristieke panden en andere waar devolle zaken. De Waal is door het ministerie van CRM niet aangewezen als beschermd dorpsgezicht, zoals Den Hoorn en Oosterend, maar toch is volgens het ontwerpplan voldoende in De Waal aanwezig dat verdiend be schermd te worden. Primair staat in het bestemmingsplan dat de woonfunctie in De Waal gehandhaafd moet blijven. De woningen zijn dan ook allemaal ais zodanig bestemd. De monumenten in De Waal genieten op grond van de Monumentenwet bescherming. Ze mo gen niet in belangrijke mate worden ge wijzigd. De karakteristieke panden die niet als monument staan aangeduid verdienen volgens het bestemmingsplan echter een even grote bescherming. Dit houdt in dat de hoofdvorm van deze huizen niet ingrijpend mag worden ge wijzigd. Mochten de huizen door brand of een andere ramp verloren gaan, dan mogen ze overeenkomstig het in het bestemmingsplan bepaalde worden herbouwd. Voor een groot aantal wo ningen bestaan uitbreidingsmogelijk heden. Voor het mogen uitbreiden van een woning is de verhouding tussen be bouwd en onbebouwd erf belangrijk. Niet meer dan de helft van het bij de woning behorende erf mag worden be bouwd. Tevens wordt gekeken of de uitbreiding van de woning gewenst is uit het oogpunt van volkshuisvesting. De minimummaat voor een woning wordt gesteld op 70 vierkante meter. Ook het streven naar een uniforme bouwdiepte speelt bij uitbreidingsmogelijkheden een rol. Door vrijstelling kunnen burge meester en wethouders medewerking verlenen aan uitbreidingen van wonin gen waarbij de achtergevel-rooilijn met twee meter wordt overschreden. Bij de woningen mogen twee bijgebouwen tot een oppervlak van ten hoogste vijfen dertig vierkante meter (totaall worden gebouwd. In het bestemmingsplan is ook de mogelijkheid tot het bouwen van een praktijkruimte voor de uitoefening van vrije beroepen bij de woningen. Het maximum oppervlak van de bijgebou wen, inclusief de praktijkruimte mag tachtig vierkante meter zijn. Hierbij blijft wel de bepaling gelden dat de helft van het erf onbebouwd moet blijven. In De Waal zijn drie locaties voor nieuwe woningen opgenomen. Twee bouwlocaties ontstaan door de beoogde verplaatsing van de smederij van L. Witte aan de Polderweg en een derde mogelijkheid bestaat op de plaats waar thans een schuur staat. Smederij Over het bedrijfsleven in De Waal worden in het bestemmingsplan enkele opmerkingen gemaakt. De smederij aan de Polderweg en het aannemers bedrijf aan het Hogereind horen volgens het bestemmingsplan qua aard in het dorp thuis. Het zijn kleine ambachtelijke ondernemingen die niet veel verkeer aantrekken en die het karakter van De Waal versterken. In het uitbreidingsplan 1965 voor De Waal hadden de percelen waar de bedrijven gevestigd zijn een woonbestemming. In het thans aan de orde komende plan worden beide be drijven 'gelegaliseerd'. Wel wordt opge merkt dat de smederij aan de Polderweg het straatbeeld ontsiert. De bedrijfs uitoefening vindt aan beide zijden van de weg plaats. Omdat allerlei materialen dicht langs de weg liggen opgeslagen wordt hinder ondervonden door agra riërs bij het vervoer van combines. De oplossing voor deze problemen worden gevonden door het bedrijf naar de west- zijde van de Polderweg te verplaatsen. In het plan is de bouw van een dienst woning bij het bedrijf mogelijk gemaakt. De plannen die het aannemersbedrijf heeft worden in het bestemmingsplan niet bezwaarlijk gevonden. Het gaat hier om het uitbreiden van het pand Hogereind 43 en het naastgelegen pand. De woning op nummer 41 wordt ook uitgebreid, terwijl de woning op num mer 40 wordt herbouwd. Het veevoeder- en graanverwerkend bedrijf, dat gevestigd is aan het Hoger eind past volgens het plan qua ver schijningsvorm en schaal niet in De Waal. Het bedrijf overheerst het straat beeld en bovendien wordt van het bedrijf door omwonenden hinder on dervonden. Verplaatsing uit het dorp heeft de voorkeur. Om geldelijke rede nen is dit echter niet haalbaar. Als het bedrijf naar een ander deel van het eiland zou worden verplaatst, dan kost dat de gemeente veel geld. Om de rechtszekerheid van de betrokkene te handhaven, blijft het bedrijf daarom in het bestemmingplan opgenomen. Als het bedrijf ooit uit De Waal verdwijnt, is het echter niet gewenst dat een ander grootschalig bedrijf op dezelfde plek terugkomt. Daarom is in het plan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Zo gauw het bedrijf spontaan vertrekt, kunnen burgemeester en wethouders de vrijgekomen grond voor woningen be stemmen. Naast het veevoeder- en graanver werkend bedrijf ligt aan het Hogereind een loonbedrijf. Dit bedrijf veroorzaakt minder hinder dan het eerstgenoemde bedrijf, maar past volgens het plan ook niet in De Waal. Het is een vrij groot bedrijf aan de rand van het dorp. Ten noorden van De Waal is grond beschik baar om het dorp uit te breiden. Als dat gebeurt ligt dit bedrijf temidden van woonhuizen. Er zijn daarom geen uit breidingsmogelijkheden voor dit bedrijf. Ook in dit geval geldt een wijzingings- bevoegdheid: gaat het weg, dan komen op deze plaats woningen. Horeca Van positieve invloed op de leef baarheid van het dorp zijn volgens het bestemmingsplan horecabedrijven. Dit type bedrijven mag echter geen groot schalige opzet krijgen. De voorkeur gaat uit naar pensions. Ook voor de uit oefening van vrije beroepen is de be- stemminsvoorschriften ruimte gemaakt. Het gaat hier met name om het reali seren van praktijkruimte. In het hoofdstuk 'verkeer' worden weinig wijzigingen van de huidige situa tie aangegeven. De straten dienen het klinkers te blijven verhard, met uitzon dering van de Groeneweg. Deze weg moet onverhard blijven. Wel wordt in het plan reconstructie van het kruispunt Hogereind/Sommeltjesweg en Laag- waalderweg/Sommeltjesweg mogelijk gemaakt. De reden hiervoor is dat het Hogereind uitmondt op de Sommel- tjesweg, juist naast het kruispunt Laag- waalderweg/Sommeltjesweg. De Som- meltjesweg is een voorrangsweg en er wordt vaak hard gereden. Hierdoor ont staan gevaarlijke situaties, vooral voor verkeer dat de Sommeltjesweg verlaat. Dikwijls zijn automobilisten onzeker welke weg ze precies inmoeten. Verkeer dat vanaf het Hogereind wil invoegen komt ook dikwijls in gevaar. Door de geplande reconstructie mondt het Ho gereind uit op de Laagwaalderweg. Deze weg wordt minder intensief bere den en met lagere snelheid. Dat komt omdat het verkeer op de Laagwaal derweg een voorrangsweg nadert, of er juist af komt. De in het plan aange dragen oplossing voor het kruispunt wordt als niet ideaal omschreven, maar is in de gegeven situatie de best mogelijke oplossing. Een klein deel van de tuin van het woonhuis aan het Hogereind 47 gaat door de reconstructie verloren. Groenvoorzieningen Wat betreft groenvoorzieningen is de Bomendiek in De Waal het gebied dat het meest beschermd wordt. In het bestemmingsplan buitengebied is het deel van de Bomendiek dat daar binnen valt bestemd als natuurgebied A. Het deel dat in het nu vast te stellen be stemmingsplan ligt, wordt eveneens aangemerkt als natuurgebied. Bomen die bijvoorbeeld ten gevolge van ziekte zullen worden gerooid, worden vervan gen door andere bomen. Verder dient het huidige karakter van de Bomendiek gehandhaafd te blijven. Andere delen van De Waal waar het groen een functie vervult voor het gezicht van het dorp zijn niet als natuurgebied bestempeld. Hier geldt echter een aanlegvergun- ningensysteem voor het vellen, rooien en planten van bomen. Ten aanzien van de school wordt in het bestemmings plan opgemerkt dat de school in De Waal nu nog uit twee klassen bestaat. Er zijn 23 leerlingen' Als het er minder dan 22 worden, mag de school nog maar uit één klas bestaan. Gelet op de geringe groeimogelijkheden van De Waal is het geen reëele verwachting dat het aantal leerlingen de komende jaren zal toenemen. In het jaar 2000 verwacht men 300 inwoners in het dorp. Als besloten wordt de school te sluiten, kan het gebouw bij het ernaast gelegen dorpshuis worden getrokken, of voor andere binnen het bestemmingsplan gelegen mogelijkheden worden ge bruikt. Bij de school staat een woning, die in het verleden als dienstwoning werd gebruikt. Bij de inventarisatie voor het bestemmingsplan was dat niet het geval en in het bestemmingsplan staat het gebouw dan ook niet als zodanig aangegeven. Waalder winkel Het huidige inwonertal in De Waal is volgens het bestemmingsplan niet vol doende om zelfs maar een bescheiden winkelapparaat in stand te houden. Vroeger waren er verschillende winkels in De Waal maar veranderingen in de samenleving leidden ertoe dat deze winkel verdwenen. Er is nu nog één bescheiden levensmiddelenwinkel in De Waal: Hogereind 15. In het bestem mingsplan is er van uitgegaan dat het hier een levensmiddelenwinkel voor Waalders betreft. Er zijn dan ook be perkte uitbreidingsmogelijkheden. Ook in de toekomst zullen de mensen uit De Waal voor het merendeel van hun aan kopen op Den Burg of andere dorpen aangewezen zijn. Vy. Milieuvriendelijk peddelend vermaakt een Texelse familie zich met een Piet Plezier op de Bosrandweg bij De Koog. Wie zich de afgelopen dagen ophield in de buurt van De Koog heeft daar kennis kunnen maken met een nieuwe toeristische activiteit: het rijden met gehuurde 'Piet Plezier -karren. Dat zijn een soort skelters die door pedalen, dus op spierkracht worden voortbewogen en waarop, afhankelijk van het type, vier tot zes personen kunnen zitten. Met de wagentjes kan een matig gangetje van ongeveer acht kilometer per uur worden bereikt, waardoor ze hinderlijk zijn voor het autoverkeer. Om die reden wordt de Piet Plezier alleen gebruikt op enkele speciale routes die grotendeels liggen in het recreatiege bied ten zuiden van De Koog. Daar veroorzaakten de karretjes in de afge lopen paasvakantie opmerkelijke drukte. Er bleek veel belangstelling voor te be staan want de twaalf beschikbare wagentjes waren een groot deel van dé tijd allemaal tegelijk in gebruik. De verhuur van de Piet Plezier-karren is een initiatief van de firma Koster en Kloosterman uit Oisterwijk, die eerder dergelijke verhuurbedrijven stichtten in Barneveld, Chaam, Domburg, Loenen, Westkapelle en hun eigen woonplaats. Overal worden goede zaken gedaan, de toeristen vinden het leuk om met want de toeristen vinden het leuk om met willen het althans allemaal een keer pro beren. Het kost je de kop niet. Af hankelijk van de grootte wordt een Piet Plezier gehuurd voor f8,— tot 715,— per uur. Twee routes Verkeerstechnisch is een Piet Plezier een 'onbespannen voertuig' dat op alle gewone wegen mag komen, behalve fietspaden en autowegen. Niettemin is in overleg met de gemeente een rege ling getroffen waardoor de huurders worden verplicht zich te beperken tot de genoemde wegen ten zuiden van De Koog. Gekozen kan worden uit routes van 4,7 en 7,3 km. Er moet tevoren worden betaald en ieder krijgt een tweetalige routebeschrijving mee. Wordt de afgesproken tijd overschreden dan moet worden bijbetaald. Start- en finishplaats is een terrein aan de Brink in De Koog, dat gehuurd wordt van lood gieter Van der Vis. De firma Koster en Kloosterman opereert hier vanuit een batevan. 's Nachts worden de Piet "Plézier-karreh in een garage bij hotel Opduin gezet. Huren is dagelijks moge lijk gedurende het hele seizoen van 9.00-21.00 uur. Vernielzuchtige onbekenden hebben van 19 op 20 april huisgehouden op de in de haven van Oudeschild liggende kotter TX 44 van Peter Kok. Tal van vismanden en -kisten werden overboord gegooid, een garnalenschop was weg en de uitlaatpijp was kromgebogen. De groei van de Texelse kottervloot en de ontwikkelingen in de watersport maakten een bestemmingsplan voor de haven van Oudeschild dringend noodzakelijk. Een dergelijk plan bestond nog niet. Het geldende bestemmingsplan voor Oudeschild werd in 1976 door de raad vastgesteld en in 1977 door Gedeputeerde Staten gedeeltelijk goedgekeurd. In het plan was de haven opgenomen als zogenaamd artikel 11 gebied. De mogelijkheden en de bestemming van de haven zouden dus in een later stadium worden uitgewerkt. Gedeputeerde Staten gingen om formele redenen echter niet akkoord met het later uitwerken van het havengebied. Hierdoor was het niet mogelijk via het vastgestelde bestemmingsplan een herinrichting van het havengebied mogelijk te maken waarin de jachthaven zijn definitieve plaats Krijgt. Inmiddels is nu een bestemmingsplan specifiek voor de haven in Oudeschild ontworpen dat gebaseerd is op een nota die in 1976 werd gemaakt en waarin de wensen met betrekking tot het havengebied geïnventariseerd zijn. Het bestem mingsplan staat donderdag 23 april ter discussie in de commissie ruimtelijke ordening. Het nieuwe bestemmingsplan geldt voor het gebied dat begrensd wordt door de deltadijken langs de haven, het waterbassin van de electriciteitscentrale en de dijken langs de Waddenzee. Bij de havenmond is de plangrens meer zee waarts gelegd in verband met de wens een nieuwe havenmond te realiseren. Naast de grote kottervloot en de groei ende watersport zijn ook nog bedrijven in het gebied, waar rekening mee gehouden moest worden. De asfalt- fabriek die gesticht werd door dijkver hogingen aan de oostkust zal blijven. Het asfalt wordt nu de dijken klaar zijn, gebruikt voor onderhoud van wegen en strandhoofden. De opslagruimte voor grondstoffen is wat verkleind ten gunste van het bassin voor de jachthaven. Door de Coöperatieve Inkoopvereni ging voor Visserijbenodigdheden is eni ge jaren geleden een loods gebouwd. Het gebouw zal voorlopig aan de be hoeften voldoen, maar als in de verre toekomst uitbreiding wenselijk wordt dan zijn hiertoe binnen het bestem- minsplan de mogelijkheden aanwezig. Het zag er aanvankelijk naar uit dat het scheepstimmerbedrijf naar het nieuwe industrieterrein zou verhuizen. De hui dige werkplaats is echter onlangs uit gebreid zodat het bedrijf nu in het havengebied blijft. Tegen een verdere ontwikkeling van het bedrijf op de huidige plaats bestaan geen bezwaren. In het havengebied zijn al drie horeca bedrijven aanwezig, zodat niet verwacht wordt dat behoefte bestaat aan een uitbreiding in die sector. Het dok dat sinds een jaar in de haven ligt, is bestemd voor onderhoud en reparatie van de kottervloot en daarmee van we zenlijk belang voor het visserijbedrijf op Texel. Het beleid is er op gericht dit soort bedrijvigheid te stimuleren. Indeling Wat betreft de indeling van de haven zullen de drie havenkommen met de aanliggende kaderuimtes als bedrijfs- haven worden bestemd. Hierbij is er vanuit gegaan dat de grote kotters in de toekomst voornamelijk een plaats zullen vinden in de werkhaven. Deze haven werd tot voor kort gebruikt voor het werk aan de Waddendijken. De Noor derhaven kan gebruikt worden voor de boten waarmee vistochten worden ge houden en kleine visboten. De Zuider haven blijft beschikbaar voor kleine boten en handelsvaart. In het bestem mingsplan is aan de noordzijde van de werkhaven een deel van de haven aan de wal bestemd als industrieterrein. Met behulp van een dok wordt daar het onderhoud aan de kottrs uitgevoerd. Op dit terrein zijn bouwmogelijkheden voor een loods voor de opslag van materi alen. Op de kades en terreinen rondom de haven kunnen gebouwen worden neergezet ten behoeve van ambachte lijke en verzorgende bedrijven die een directe relatie hebben met het haven bedrijf. Het is de bedoeling dat het windsurfcentrum uit het voormalige CIV gebouw verdwijnt zodra een alternatie ve vestigingsplaats voorhanden is. Bin nen het terrein dat voor de bedrijfshaven is bestemd zullen kiosken voor kaart verkoop voor de vistochten, verkoop van ijs en souvenirs kunnen blijven staan. Jachthaven In het noordoostelijk deel van de werkhaven en op het terrein tussen de werkhaven en de Waddenzee vermeldt het bestemmingsplan de jachthaven die een capaciteit heeft van ongeveer 500 boten. Het gaat hier om 250 vaste lig plaatsen en 250 aanlegplaatsen voor passanten. Bij de jachthaven zijn 80 tot 120 parkeerplaatsen. Vanuit de huidige jachthaven vindt verhuur van fietsen plaats ten behoeve van recreanten die het eiland per fiets willen verkennen. Bij de inrichting van de jachthaven wordt er rekening mee gehouden dat de verhuur vanuit een overdekte ruimte kan plaats vinden. Als mogelijke voorzieningen ten behoeve van de jachthaven wordt ge dacht aan een kantine met dienst woning, een bescheiden winkelaccom modatie en loodsen voor de opslag van jachten. I In het plan kon geen rekening worden gehouden met de wens om in de om geving van het havengebied te starten met het verwateren van mosselen. Omdat deze bezigheid echter interes sante perspectieven kan bieden voor de werkgelegenheid op Texel, en de mo gelijkheden voorhands aanwezig lijken te zijn, is in het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Het college kan dan later een bepaald terrein hiervoor reserveren. Gedacht wordt aan een verwateringsinstallatie in het noor delijk deel van de werkhaven. Via een wijzigingsbevoegdheid is ook het ver nieuwen van de havenmond in het plan opgenomen. Door de sterk toegenomen grootte van de kotters levert het bin nenvaren van de smalle havenmond soms problemen op. De haven is bij laag water voor de meeste diepstekende kotters niet bereikbaar. Gezien de grote bedragen die met de aanleg van een nieuwe havenmond zijn gemoeid is het moeilijk op dit moment een uitspraak te doen over de haalbaarheid en de realisering van een dergelijke voorzie ning. De grens van de wijzigingsbe voegdheid is zodanig gekozen dat het mogelijk blijft de havenmond te ver lengen tot de grens met het diepe water. Hierdoor blijft de havenmond in een strenge winter langer ijsvrij. ,7' BWtvLN VKN LEZERS- ajTtN VXIUNTWOORDCLLVkHEtO Ot ktwxn In het najaar van 1980 kocht ik, een vrij geregeld bezoeker van het eiland Texel, een kaart geldig voor vijf retour- overtochten van een auto tegen de somma van 784,50, d.w.z. tegen win- tertarief. Op zondag 12 april 1981 toonde ik deze kaart (waarop nog drie overtochten) bij de boot in Den Helder, waarop me door de controlerende em ployé op overigens niet al te hoffelijke wijze te verstaan werd gegeven, dat ik moest bijbetalen. Dat heb ik gedaan, raison van 73,75, omdat ik naar de overkant wilde en geen zin had om met mijn passagiers misschien urenlang zoek te brengen met delibereren. Op de kaart nr. 04953, staat namelijk het volgende vermeld: Deze kaart is uitsluitend geldig in de maanden oktober tot en met april. Vöór overtochten in de maanden mfei tot en met september zijn kaarten verkrijg baar tegen het zomertarief. Bij navraag de volgende dag op het hoofdkantoor op 't Horntje, werd doodleuk verteld, dat TESO het zomerseizoen met een maand had vervroegd, dus met ingang van 1 april. Je zou bijna denken aan een misselijke april grap, maar TESO schijnt het ernst te zijn: ernst met het plukken van de passagiers, ernst met het on rechtvaardig en onrechtmatig verhogen van tarieven (hier op een slinkse ma nier). In elk geval maakt TESO ernst met het breken van haar eigen woord. Wat zijn alle nog komende vermeldingen van TESO in de toekomst feitelijk nog waard? A. J. G. Prock' Amsterdam. Naschrift: Bi] de NV. TESO kan men zich de teleurstelling over het vroeger ingaan van het zomertarief voorstellen. Men wijst er bij deze maatschappij echter op dat op de kaart vermeld staat dat het tarief geldt zolang de des betreffende tarieven van kracht zijn. De periode die op de kaart genoemd wordt, is dus niet bindend. Verder wijst de TESO er op dat de kaart die in het najaar 1980 voor 784,50 werd gekocht, nu volgens het winter- tarief 790,50 kost. Volgens het zomer tarief kost diezelfde kaart nu 7108,50 en Het bedrag dat bijbetaald moet worden is het verschil tussen het huidige zomer tarief van 7108,50 en het huidige winter- tarief van 790,50. Het verschil tussen de prijs van 784,50 die vorig jaar betaald werd en 790,50 dat nu voor een win- terkaartje betaald moet worden werd niet doorberekend door de TESO. Dat geldt eveneens voor de komende win terperiode. Als het wintertarief weer ingaat mag iemand die vorig jaar voor 784,50 een kaart kocht mee zonder bij betaling, ondanks het feit dat de kaarten duurder zijn geworden. —Redactie. De zon komt 1 mei op om 5.11 uur en gaat onder om 20.04 uur. Maan: 27 april L.K. Hoog water ter rede van Zaterdag 25 april Zondag 26 april Maandag 27 april Dinsdag 28 april Woensdag 29 april Donderdag 30 april Vrijdag 1 mei Zaterdag 2 mei Oudeschild: -.-en 12.21 0.14 en 12,47 0.42 en 13.33 1.38 en 14.45 1.14 en 13.43 2.14 en 14.52 6.26 en 19.14 7.46 en 20.22 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 5