„Boon schijnt van ijzer of staal en ontziet geene moeite Reddingen iangs Texe/s kust Plan stoplichten Pontweg bij G.S. Glasbakken en schoolpleinen in rondvraag commissie Medeleven Schrijfavond Amnesty Barbecue VRIJDAG 24 APRIL 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 9 '1$ „Boon schijnt van ijzer of staal en ontziet geene moeite", aldus een plaatselijkcomplimentvoorde'mensenredder'Meyert Cornelisz. Boon. In 1817 was hij schapenboerin de duinen bij Den Hoorn. Voor hem gaat de uitdrukking: „De zee neemt en de zee geeft" wel heel erg op. Boon was kaagschipper maar verkoos het landleven toen zijn zoon op de Reede van Texel verdronk. Een poging om hem te redden mislukte. Als landrot was hij echter nog wel bereid zijn leven te wagen bij het stranden /anschepen. Gezeten op een paardtrotseerde hij op28 september 1817 de branding om uiteindelijk zwemmend een Engelse schipbreukeling te redden. Een opmerkelijk staaltje heldert- ■noed dat in die tijd ook op grote waarde werd geschat, getuige een tweetal hel dendichten die eind 1817 in het toen malige tijdschrift 'Algemeenen Kunst en Letterbode' zijn verschenen. In deze gedichten wordt in zeer bloemrijke taal uitvoerig ingegaan op de daden van Boon. Het langste gedicht met de titel aan mijne Dorpsgenooten' is geschreven door de heer Visser die onderwijzer was in Den Hoorn (toen nog Horen genoemd). Wie het andere gedicht met de titel 'aan VleyertC. Boon' heeft geschreven is niet bekend. Copieën van beide dichtwerken gecompleteerd met een krantenartikel uit de 'Openbare Nieuwspapieren' zijn in het bezit van Klaas Uitgeest uit De Koog en geven een aangrijpend beeld van de held haftige redding door de Hoornder scha- penboer. Slingeren en stoten De 'Openbare Nieuwspapieren' gaf de [stranding vaneen Engels schip in 1817 zo weer: „Texel, den 28sten september. Heden nacht strandde alhier, het Engelse Schoner schip'William'. Kapitein William Barker, komende met eene lading zout van Liverpool en gedestineerd naar Leer, bemand met vijf koppen." Enkele Hoornders ontdekten in de vroege morgen van de achtentwintigste het schip midden in de branding van Texels zuidkust. Het schip lag te 'slin geren en stoten'. Op het moment van ontdekking waren de sloep t»«n het schip en de 'Williamf zelf grotendeels ver brijzeld door het beukende water. De schipbreukelingen waren in het want ge klommen en de Hoornders zagen door het wassende water geen kans hulp te bieden. De enige mogelijkheid was een voor redden geschikte boot die op het strand bij De Koog lag. De Koog was echter een half uur 'gaans'. Toch werd besloten de boot op te halen en bij vallend water een poging te wagen. Overstelpt De schipbreukelingen omgeven door het wilde zwarte water, hadden echter weinig geduld. Als snel sprongen de stuurman en een matroos uit het want. Zij wilden proberen zwemmend de kant te bereiken. Deze sprong was voor hen echter desastreus. Dit had het droevig gevolg, dat zij beiden, door de branding overstelpt en medegesleepthet jeugdige leven in de golven moesten laten", aldus de Nieuwspapieren. Ondanks de slechte afloop maakten de andere schipbreuke lingen ook aanstalten het scheepswrak te verlaten. De verzamelde menigte op de duinen probeerde met 'handen en voe ten' duidelijk te maken dat hulp in aantocht was. Het mocht niet baten. Eén schipbreukeling sprong toch over boord (voorzover er nog van een boord sprake was) en poogde op eigen kracht de wal te bereiken. Twee mensen konden deze wanhoopsdaad niet aanzien: Martinus Langeveld, zoon van de opperstrand- vonderen Meyert C. Boon besloten hulp te bieden. Worsteling leder op een paard reden ze de zee in. Toendertijd zo omschreven: „Te paard tegen de hooggaande zee inreden, zoo verre, dat zij geheel daardoor overdekt en hunne paarden van den grond geheven Boon was in die dagen niet de enige die stoutmoedige reddingpogingen onder nam. De heer Visser, onderwijzer uit Den Hoorn, verhaalt in zijn gedichten ook over Jnz. Duinker, Kunst, Krynens en Naere- bouts. Zij waren met Boon betrokken bij een reddingpoging in 18J4waarbij dertien schipbreukelingen van boord werden ge haald. Boon was toen ook één van de eersten die na de redding een algehele hulpactie voor de drenkelingen startte. Bij het verdrinken van zijn zoon was hij echter te laat. Boon junior sloeg, tijdenseen tocht met het kaagschip van vader, overboord en de schipper kon zwemmend zijn zoon niet meer redden. Deze gebeurtenis was voor Boon aanleiding om te gaan boeren. Visser deinsde er kennelijk niet voor terug deze pijnlijke beslissing breed uitgemeten te veridaren. Geen wonder, dat die ramp uw' moed Hoe groot, dit uur, bezwijken doet; Geen wonder, dat deze oogenblikken, Zoo ijslijk, in uw ziel geprent Den lust, om, om 't vloeibaar element Te bouwen, in uw hart verstikken. Ongetwijfeld een staaltje van sociaal 'medelevenwat toendertijd, getuige de landelijke publicatie, gewaardeerd werd. en driftig werden." De edelmoedige pogingleekdustemislukken. Het gedicht van Visser beschrijft de worsteling met de zee van mens en dier nog dramatischer: Ja, de eedle Boon beklimt het ros en gaat er, onverschrikt op los Hij wil manmoedig, 't leven wagen Straks rollen de golven over 't hoofd Van paard en ruiter; elk gelooft Den Menschenvriend geraakt verloren Het paard raakt vlot, het drijft reeds af Terug, 0 Boonl gij zoekt uw graf; Een wisse dood is u beschoren. Boon begrijpt, meegesleept door de branding, dat zijn paard niet bij machte is verderte zwemmen. Hij laat deteugels los en het paard keert veilig op het strand terug. Ook Martinus Langeveld geeft de reddingpoging op en komt veilig aan wal. Drama De schapenboer is nu echter gedwon gen om alleen tegen de elementen te vechten. Op dit grootste moment van drama kan ook de 'Nieuwspapieren' zich niet meer onttrekken aan enige poëtische kreten: „Ware het niet dat Meyert C. Boon de hoogstgevaarlijke resolutie had genomen te midden der branding, zijn kracht te beproeven en tegen de ver- bolgene hooge zee in, naar den, reeds met den dood worstelenden, zeeman te zwemmen met het gelukkig gevolg, dat hij denzelven kwam te vatten;doch op welk oogenblik zij beiden door de branding overdekt, medegevoerd, en als dezelve begraven werden, zoo dat de omstander op het strand hen nu beiden gewisselijk verloren achtteden." Boonzagduskansom bij de drenkeling te komen, maar samen moesten ze nog geruime tijd vechten tegen de woeste branding, waarbij de mensen op het strand hen niet meer konden zien. Wonderlijk genoeg zag Boon kans om op zijn laatste krachten land waarts te zwem men. Lofuitingen Op de wal gekomen leek de drenkeling al te zijn overleden. Boon en de Engels man werden op een wagen gelegd en warmgewreven met zeilen. Toen bleek dat de geredde matroos slechts bewus teloos was geweest. Uiteraard was de vreugde op de wal groot. Mogelijk nog groter en minder nuchter zijn de lof uitingen in de gedichten: 'Geen berg van goudO, Boonl'/ 'Geen ridderkrans, geen kroon/ Haalt bij dit loon in waarde, 't Is loon, der hoogste deugd bereid, Verhe ven boven 't stof der aarde,/ 't Is zaligheid.' Daar moest de 'menschlievende' zwemmer het, bij gebrek aan geldelijke beloning of medailles, mee doen. De kapitein en een matroos die op het wrak gebleven waren, omdat ze niet konden zwemmen, konden nog dezelfde dag gered worden met behulp van de schuit uit De Koog. Op maandag 27 april houdt de Texel se werkgroep van Amnesty Internatio nal een schrijfavond voor politieke ge vangenen in De Hollebol aan de Burg wal, aanvang 20.00 uur. Er zijn voor beelden die gebruikt kunnen worden om brieven naar de desbetreffende autori teiten te sturen. Hierin wordt verzocht om vermindering van straf, geen ge bruik van martelingen of vrijlating van de gevangenen. Op deze avond worden er brieven voor Soedan, Uruguay en Turkije ge schreven. Er wordt gevraagd of de doodzieke Soedanees Youssif Himat Hassan, lid van een verboden politieke partij, vrijgelaten kan worden. Ook wordt er aan autoriteiten in Uruguay gevraagd of de vakbondsleider Ismael Sena vrijgelaten kan worden. Hij is on geveer zes maanden geblinddoekt vast gehouden. Aan de autoriteiten van Turkije wordt gevraagd of er maat regelen genomen kunnen worden tegen het martelen, wat daar nog steeds plaats vindt. Inlichtingen over deze schrijfavond en over Amnesty Inter national kunt u krijgen bij Jenneke Wassink, tel. 02220-4109. Op het terrein waar vroeger hotel 'Californië' stond hadden Duitsers za terdag een barbecuefeestje aangericht. In verband met brandgevaar werden ze door de politie gesommeerd te vertrek ken. Op de officiële brabecueplaats van Staatsbosbeheer aan de Randweg moest de politie ook optreden. Hier was op een der barbecue's een groot, hoog oplaaiend vuur gemaakt. Het plan om op de kruisingen van de Elemert en de Akenbuurtsweg met de Pontweg verkeerslichten te zetten ligt op het ogenblik bij Gedeputeerde Staten. Deze zullen de gemeente binnen afzienbare tijd laten weten of de plannen doorgang kunnen vinden. Op de verkeers lichten is in het verleden vooral aangedrongen door het raadslid Zegers die wees op de gevaarlijke situatie die ontstaat voor schoolkinderen die de drukke Pontweg moeten oversteken. In de vergadering van de commissie openbare werken van afgelopen dinsdag drong hij er bij wethouder Van der Kooi op aan Gedeputeerde Staten tot spoed te manen. „De gemeente zou contact op moeten nemen met Gedeputeerde Staten en zeggen dat we die lichten op de begroting voor 1982 willen zetten. Het gaat mij niet vlug genoeg. Al moet de onderste steen boven komen, die lichten moeten zo snel mogelijk op de Pontweg aangelegd worden" zei hij. Wethouder Van der Kooi deelde mee dat het in september nog vroeg genoeg is om zaken op de begroting voor 1982 te zetten, maar dat toch op spoed aangedrongen zal worden. „Wanneer er over een maand nog geen bericht van G.S. is, zal ik weer contact opnemen" beloofde hij. Op de vergadering van de commissie openbare werken kon verder meege deeld worden dat de dienst gemeente werken opdracht heeft gekregen een schetsontwerp te maken voor een aula bij de algemene begraafplaats. De doopsgezinde kerk wil definitief niets (meer) met de plannen te maken heb ben. Zegers vond dat je het eerst eens moet zijn over de plaats waar je de aula neerzet, voordat je aan het ontwerp kunt werken. Hij verwachtte dat bij een aantal mensen principiële bezwaren be staan tegen een bepaalde locatie. Dros vroeg zich af of er aan een dergelijke voorziening behoefte bestaat. Alle rust huizen hebben immers een rouwkamer. Een aula zou volgens hem meer op zijn plaats zijn in Oosterend waar een der gelijke voorziening nog niet bestaat. In de commissievergadering werd verder meegedeeld dat het wegdek van het Achterom in Den Burg aanzienlijk is verbeterd en dat een voetpad aangelegd zal worden aan het eind van de Koger- straat. Wateroverlast Barendregt vroeg aandacht voor de wateroverlast die op het erf van de boerderij van Van Maldegem wordt on dervonden. Wethouder Van der Kooi stelde echter dat dit komt omdat de toegansweg tot het erf van Van Malde gem erg breed is. Het gaat over een verhard stuk van twintig meter breedte waarover water van de Pontweg naar de boerderij kan stromen. Van Maldegem had in een brief aan de gemeente laten weten dat het water is, dat van ge meentelijk eigendom op zijn land stroomt en dat hij daarom de gemeente er voor aansprakelijk stelt. Als de ge meente buizen zou willen leveren, dan zou hij zelf bereid zijn die buizen in te graven om de wateroverlast te vermin deren. Wethouder Van der Kooi zei dat iets dergelijks zeer ongebruikelijk is en directeur gemeentewerken Van Hoorn voegde er aan toe dat de ingangen naar de andere boerderijen overal ongeveer 4,5 meter breed zijn. Verder zijn die boerderijen van de Pontweg gescheiden door greppels. Dat was bij Van Mal degem eerst ook zo, maar ze hebben zelf hun oprit verbreed tot twintig meter omdat er nogal vaak met grote voertui gen gemanoeuvreerd moet worden. „Ze hadden zo'n oprit nodig voor hun bedrijfsvoering. Als we beginnen met gratis buizen beschikbaar te stellen, krijgen we straks iedereen met ver zoeken. Hij heeft zelf de greppels weg laten halen en het pad verbreed. Dus moet hij zelf de gevolgen maar dragen", zei Van der Kooi. Op de vergadering van de commissie openbare werken bleek verder dat Ge deputeerde Staten akkoord is gegaan met de nieuwe lichtmasten op het veld van ZDH. Zoals bekend moesten de oude hoge masten op last van Staats bosbeheer worden verwijderd en ging deze organisatie akkoord met masten die niet hoger zouden zijn dan negen meter. Rond 1817 was er op Texel één boot geschikt voor het redden van mensen. Blazers en andere schepen en In het bovenstaand verhaal zelfs een paard, werden Ingezet tot redding. Honderd Jaar later was het anders. De KNZHRM was opgericht en het reddingswerk werd steeds beter geor ganiseerd. Op deze foto een oefening met boot en lijn werp toestel In het begin van deze eeuw op het strand bij De Koog. Dit alles op voorschrift van de reddingmaatschappij. „In de natte periode gebeurde het regelmatig dat schoolpleinen onder wa ter kwamen te staan. Het duurde dan een hele tijd voor het water weer weg was. Ik denk hier met name aan de school in Midden Eierland. Is hier niets aan te doen?" Deze vraag werd door de heer Barendregt gesteld in de commis sievergadering van openbare werken van afgelopen dinsdag. Wethouder Van der Kooi antwoordde dat er meer klachten zijn en dat ter zake een onder zoek wordt ingesteld. Zegers pleitte er voor dat als toch tot herbestrating van schoolpleinen wordt overgegaan, deze pleinen wat meer spelmogelijkheden krijgen, bijvoorbeeld door het gebruiken van tegels in verschillende kleurenOp de St. Jozefschool in Den Burg zijn daar goede resultaten mee geboekt. Er zou den verschillende figuren en een hin- kelbaan gelegd kunnen worden. Baren dregt vond dat zoiets wel in de finan ciële mogelijkheden van de gemeente moet passen. In de rondvraag van de commissie vergadering kwam Cor Dros terug op een vraag die door Cor Ellen in de gemeenteraad was gesteld. Ellen had er op gewezen dat op de gemeentelijke opslagplaats een groot aantal glascon tainers ongebruikt staat. Wethouder Van der Kooi had tijdens die vergadering laten weten dat de bodem van die containers kapot was. In de commissie vergadering zei Dros dat hij nog eens over dit antwoord had nagedacht en dat hij zich niet kon voorstellen dat al die containers opeens gelijktijdig kapot wa ren. Wethouder Van der Kooi gaf toe dat er nog wel een aantal goede con tainers tussen zitten, maar deze zullen in de zomermaanden weer worden ge bruikt. Met name bij de strandslagen zullen glasbakken worden geplaatst. Directeur gemeentewerken Van Hoorn zei dat het repareren van containers waarvan de bodem kapot is onbegon nen werk is. Eén keer is zoiets gebeurd maar de reparatiekosten van die con tainer waren net zo hoog als een geheel nieuwe bak. Dros merkte voorts op dat in de laatste raad was gezegd dat alle fiets paden meidoornvrij zijn. Bij Tubantia staat echter nog een vijftig meter lange meidoornhaag langs een rijwielpad. Van der Kooi beloofde de aanwezigheid van dit lekke banden veroorzakende gewas na te gaan. Tenslotte vroeg Dros naar de hoog werker die enige tijd terug door de gemeente is aangeschaft. Hij stelde dat hij destijds niet zo voor de hoogwerker was geweest, maar dat het inschakelen van deze apparatuur bij brand een argu ment was dat hem wel aansprak. Bij de brand bij modehuis Beekman kon de hoogwerker echter niet gebruikt wor den. Directeur gemeentewerken Van Hoorn die tevens commandant van de Texelse brandweer is, zei dat de hoog werker bij deze brand was geweest en dat hij gebruikt zou worden om mensen op het dak van het brandende pand te zetten. Dat is ook precies waarvoor de machine gebruikt dient te worden. Om, brandweerlieden naar het dak te ver voeren en om mensen die in een brandend huis in moeilijkheden zitten weg te halen. Van Hoorn achtte het niet mogelijk om met een spuit van zes atmosfeer vanaf de hoogwerker te spuiten. Het gewicht van het water en de man op de hoogwerker, alsmede de druk van zes atmosfeer waarmee het water uit de slang spuit zou dan gemakkelijk tot calamiteiten kunnen leiden. In dat geval zou de hoogwerker kunnen kantelen. Van Hoorn zei dat het nooit de bedoeling is geweest dat vanaf de hoogwerker met waterstralen wordt gewerkt. Een vraag van Zegers had ook be trekking op de glascontainers. Hij vond de glascontainer die naast het waag- gebouwtje staat geen gezicht. Een mooi gebouwtje dat onlangs opnieuw in de verf gezet is met zo'n smerige glasbak er naast, stelde hij vast. „Het is een aanfluiting. Ik heb gehoord dat het de meest rendabele container is, maar hij staat beroerd. De bakken die bij het postkantoor staan zijn tenminste nog een beetje afgeschermd, ik vraag me af of zoiets niet mogelijk is. Of misschien zou de bak op de hoek bij het ge meentehuis kunnen worden geplaatst. Ik heb wel eens toeristen foto's zien maken van het waaggebouwtje, maar nog nooit van het gemeentehuis", zei Zegers die meteen liet weten dat het plaatsen van de container bij het ge meentehuis een oplossing zou kunnen betekenen voor het veelvuldig over de stoep fietsen dat hier plaatsvindt. Naast een container ligt immers altijd glas en als de mensen er een paar keer lekke banden hebben gehad zullen ze er wel voor waken er nog eens te fietsen. Van der Kooi en Van Hoorn lieten weten dat de zaak zal worden bekeken. Tenslotte ging Zegers nog in op de verkeerssituatie in de Dorpsstraat aan het begin van De Koog. Er wordt daar veelvuldig door de politie op snelheid gecontroleerd en het blijkt een fuik te zijn waar veel automobilisten worden betrapt. Dat lijkt kinderachtig maar Zegers stelde vast dat de situatie voor fietsers en voetgangers op het betref fende stuk weg zeer penibel is. Voor voetgangers is er helemaal geen voor ziening en fietsers hebben slechts een zeer smal stukje om te fietsen. „Je moet wel haast een acrobaat zijn, wil je daar kunnen rijden", liet Zegers weten. In zijn beantwoording meldde wethouder van der Kooi dat een ingrijpende recon- tructie van de Dorpsstraat er voorlopig niet inzit. Jaren geleden, toen op het betreffende deel een ernstig ongeluk gebeurde is geprobeerd een fietspad aan te leggen, maar dit stuitte op pro blemen bij de grondverwerving. Hierna werd een deel van de rijweg door een witte streep afgescheiden van de rest en bestemd voor fietsers. Dit deel is inder daad wat smal. Mogelijkheden die wel licht bestaan zijn het verbreden van het fietspad en het schilderen van het weg dek in een afwijkende kleur. Ook dit punt zal verder bekeken worden. Door de Scouting Texel wordt zaterdag weer oud papier opgehaald. Dit keer zijn de Beatrixlaan en Noord- West aan de beurt. Men wordt ver zocht het papier voor tienen gebundeld aan de weg te zetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 9