Cjrocn c2wartsjexels in het 7addte Prins Bernhard vierde vliegjubileum op Texel Massaal paraspringen op autocrossterrein Luidruchtige bijdrage van RAF straaljager BEZWAAR LANDSCHAPSZORG AFGEWEZEN In één keer goed,voor jaren! Rapport overdekt zwembad ingediend 94e JAARGANG NR. 9580 TEXELSE WOENSDAG 27 MEI 1981 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg. Voor advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal 70 cent incasso; los 55 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Een onderonsje tussen prins Bomhard en burgemeester Engelvaart en zijn vrouw. Uitvalschermen in diverse uitvoeringen, in aluminium of lak gemoffeld staal prachtige kleuren kwallteitsdoek. bediening dmv slinger of elektromotor Vraag gerust documentatie Zadelts B V. Texel 02220-S865 B.C.G. Purmerend 02990-24601 goed dat wij hier even bij stil staan, vooral omdat de prins Isacar een warm nart toedraagt en een trouw rallyvlieger is", aldus Richard Miedema. Proficiat De prins werd vervolgens uitgenodigd om buiten enkele 'verrassingen' te be kijken. Als eerste werd een demonstra tie reclamesleep oppikken gegeven waarbij de tekst'ZKH 40 jaar brevet proficiat enkele malen werd overge vlogen. Vervolgens was het Paracen trum Texel aan de beurt. Bob Rienks, Marines Althof en Willem Stolwijk maakten bij een straffe wind een pre cisie sprong van een hoogte van 3200 voet. Bob Rienks landde vlak voor het toekijkende gezelschap en overhandig de de prins een Texels schapenkaasje. Daarna werd het gezelschap geimpo- neerd door een overweldigend geraas afkomstig van de enkele keren laag overkomende RAF straaljager. Laatste onderdeel van de mini-vliegshow was het stuntvliegen van de heer Van Eeghen van Martinair in een Fuji FH 20. In de hangar kreeg assistent-haven- meester Ed de Bruijn als dank voor de gegeven medewerking aan het vlieg- gebeuren een herinneringsschild met inscriptie. De Bruijn junior had het echter te druk met de briefing voor de terugtocht van de Isacar leden en daarom werd het aandenken uitgereikt aan zijn vader, havenmeester J. C. De Bruijn. Richard Miedema ging in zijn af scheidswoord ook in op de 'gemende gevoelens' van burgemeester Engel vaart. „Wij kunnen ons voorstellen, dat u met het overvliegen van de Jaguar in uw gebied enige moeite heeft. Toch vonden wij het jubileum van onze be schermheer Prins Bernhard een goede uitzondering om iets dergelijks plaats te laten vinden" zo zei hij. Aan de leden werd bekend gemaakt dat de prijzen van deze rally op 6 juni in Soesterberg door Prins Bernhard uitgereikt zullen worden. Door de verslechterende weersom standigheden was het wedstrijdcomité genoodzaakt een deel van de rally op de terugweg af te gelasten. Het was de bedoeling de vliegtocht langs allerlei omwegen in Hilversum te laten eindi gen. Nu werden enkele opdrachten ge schrapt zodat de honderd vliegtuigen eerder huiswaarts konden keren. Om één uur vertrokken de vliegtuigen en heli's met korte tussenpozen van het vliegveld. De commissie die in het leven is ge roepen om de mogelijkheden tot het creëeren van een overdekt zwembad te bezien heeft zijn bevindingen en con clusies ingeleverd bij het college van burgemeester en wethouders. Over de inhoud van het rapport is nog niets bekend. Vliegveld Texel stond zaterdag in de belangstelling van veel prominenten uit de privé en beroeps luchtvaart. Oorzaak was een vliegrally waaraan honderd vliegtuigen en vijf helicopters deelnamen en waarbij een langdurige tussenlanding werd gemaakt op Texel. De rally was georganiseerd door Isacar Comité Nederland. Een instantie die poogt de samenwerking tussen burgerij en overheid op het gebied van de algemene luchtvaart te bevorderen. Z.K.H. Prins Bernhard is beschermheer van Isacar en nam zaterdag ook deel aan de rally. De prins vloog zelf en had als navigator Martin Schroder van Matinair meegenomen. Deelname van de prins was reden dat de rally in stilte was georganiseerd. De tussenstop op Texel kreeg een bijzonder karakter omdat de prins veertig jaar in het bezit is van een vliegbrevet. Richard Miedema, voorzitter van Isacar, had ter ere van dit feit een speciale mini-vliegshow georganiseerd, waarbij het enkele malen laag overkomen van een RAF-'Jaguar' straaljager een van de hoogte punten moest zijn. De komst van de RAF-machine werd bij de medewerkers van het vliegveld en het college van B en W echter 'met gemengde gevoelens' tegemoet gezien. Het overkomen van de straaljager (die voor deze gelegenheid een retourtje Schotland-Nederland vloog) was een idee van het Isacar bestuur omdat de prins zijn vliegcarriere in de oorlogsjaren bij de RAF begon. Twee dagen voor de rally kregen assistent-havenmeester Ed de Bruijn en het gemeentebestuur pas bericht van de straaljager-demonstratie. Ed de Bruijn: ,.We waren niet zo blij met dit idee van Isacar. Maar al gauw bleek dat we er niet veel aan konden doen, omdat het toestel hier uiteraard niet zou landen. De komst was door Richard Miedema zelf met hogere luchtvaart instanties geregeld en die hebben hun fiat gegeven." De enige mogelijkheid was om nog met de Engelse vliegers te onderhande len over de uitvoering van hun demon stratie. Daarbij werd gevraagd niet ten westen van het vliegveld (de Slufter) en boven de Waddenzee te vliegen. Vol gens De Bruijn hebben de RAF mensen zich aan deze wensen gehouden, ue straaljager scheerde tegen twaalf uur drie keer laag over het veld wat in Eierland een geweldig lawaai veroor zaakte. Elders op Texel is echter weinig of niets van de demonstratie .0 gemerkt, omdat de Jaguar steeds zo steil en snel mogelijk omhoog en omlaag kwam", aldus Ed de Bruijn. Puzzel Isacar organiseert één keer in de twee jaar een vliegrally wat een soort puzzelrit voor vliegtuigen genoemd kan worden. Voor de vlucht krijgen de vliegers enveloppen met opdrachten waarbij een aantal controlepunten op het land op een vastgestelde tijd gepasseerd moe ten worden. Ook voor de stijl van vliegen werden punten gegeven. Zo was op Texel de plaats van landen gebonden aan een aantal eisen. Wie daaraan niet voldeed, kreeg strafpunten. De deelne mende helicopters moesten een nage bootste noodlanding uitvoeren. Het bij zondere van de rally is dat hobbyisten zich vliegtechnisch kunnen meten met beroepsvliegers. Het standpunt van Isa car is dan ook: 'iedereen die vliegt, moet kunnen meedoen.' Uit oogpunt van veiligheid worden per rally echter niet meer dan honderd vliegtuigen toege laten. Piloten in opleiding rekenen de rally tot hun lesprogramma en daarom vlogen ook leerlingen van de rijks luchtvaartschool mee. Bij de honderd toestellen zaten ook enkele oude beest jes zoals een Air Coupe en twee Har- vards. Dit laatste type is voor Texel geen onbekende. Tot 1964 waren twee Har- vards op Texel gestationeerd. Promotie Richard Miedema heeft een jaar voor bereiding voor de rally nodig gehad. Een half jaar geleden is met vliegveld Texel de definitieve datum afgesproken. De kleine vliegvelden komen meestal bij toerbeurt aan bod, maar vaak wordt een vliegveld in het centrum van het land uitgekozen voor een tussenstop. Ed de Bruijn noemt de keuze van Texel dan ook een 'uitzondering'. ,,We zijn een half jaar geleden ook akkoord gegaan met de aanvraag van Isacar omdat het een goede promotie voor het vliegveld en Texel is. Het zijn voor een deel geen kleine iongens die komen." Zo waren zaterdag naast Prins Bernhard en Martin Schöder ook Pieter van Vollenhove en de staatssecretaris van defensie, de heer Van Eekelen aanwezig. Belangstelling De rally was voor het publiek stil gehouden om al te grote belangstelling tegen te gaan. Zulke mensen zijn bij veel publiek toch verplicht hun gezicht even te laten zien, terwijl ze het liefst gewoon de rally vliegen en bij de tus senstop een broodje eten", zo redeneert Ed de Bruijn. De publieke belangstelling was dan ook gering toen Prins Bernhard door Richard Miedema en burgemeester En gelvaart werd verwelkomd. De burge meester overhandigde Prins Bernhard een foto van Texel. In de hangar die door Martinair Partyservice was omge toverd tot een restaurant werd het feit herdacht dat de prins veertig jaar in het bezit is van een vliegbrevet. „Het is Ingaand morgen wordt tot maandag 8 juni op het autocrossterrein bij Oosterend een zg. para-boogie gehouden. Dat is een evenement waarbij grote groepen parachutisten tegelijkertijd springen en daarbij in vrije val figuren vormen. De sprongen worden gemaakt van een hoogte van vijfduizend meter waardoor het mogelijk is een vrije val te maken van zo'n zestig seconden. Voor de gelegenheid heeft het organiserende Paracentrum Texel een speciaal vliegtuig gehuurd: een Casa 200 dat tegelijkertijd 26 springers kan meenemen. Het Paracentrum verwacht dat ongeveer 250 parachutisten uit binnen en buitenland aan de boogie zullen meedoen. De boogie is erg afhankelijk van de weersomstandigeden. Bij harde wind of laaghangend wolkendek wordt er niet gesprongen. Maar bij gunstig weer denkt men zo'n drie vluchten per uur te kunnen maken voortdurend van 's mor gens acht tot 's avonds acht' De Casa 200 stijgt telkens op van het vliegveld Texel. Het figuren vormen met acht, zestien of zelfs twintig personen tegelijk wordt 'relatief springen' genoemd. Het Nederlands record op dit gebied is dat met 25 personen tegelijk is gesprongen. Bob Rienks overhandigt de prins na een Burgemeester Engelvaart en Richerd Miedema. parajanding een Taxais schapenkaasje, voorzitter van isacar, kijken toe. Organisator Arnold Camfferman van het Paracentrum is van plan dit record tijdens de komende boogie te breken. Publiek is welkom en de organisatie wijst er op dat tijdens de springuren eet- en drinkwaren op het crossterrein ver krijgbaar zijn. Protest In het voorjaarsnummer van Texel- toerist werd melding gemaakt van de 'luchtlandingen bij Oosterend'. Dat was voor de werkgroep Landschapszorg Texel aanleiding om bij het gemeente bestuur scherp te protesteren. De werk groep ziet in deze activiteit een flinke uitbreiding van de vliegactiviteiten en noemt de boogie in strijd met alle ideëen van hogere overheden over het vlieg- gebeuren boven Texel. Landschapszorg stelt in de brief met bezwaren aan het college dat geen uitbreiding van para activiteiten mag plaatsvinden. „Nu is het al zo dat met goed springweer het aggresief lawaai van een stijgend para vliegtuig urenlang te horen is in het (noord) westelijk duingebied." Naast het bezwaar van uitbreiding der vlieg uren is volgens Landschapszorg de plaats van springen ook niet gelukkig gekozen. „Het vliegtuig zal, hoewel het opstijgt van het vliegveld, afhankelijk van de wind, grotendeels moeten vlie gen boven natuurreservaten of de Wad denzee", aldus de brief. Landschaps zorg betreurt het dat Texel steeds meer zijn aantrekkingkracht denkt te moeten zoeken in spectaculaire en vaak met lawaai gepaard gaande evenementen. „Rust stilte, natuur en landschap wordt daardoor echter verkwanseld." In de brief aan het college die begin april is verzonden wordt ervan uitge gaan dat B en W nog geen ver gunningen afgegeven hebben. Aange drongen wordt geen medewerking te geven aan de boogie. Verder wordt ge constateerd dat de financiële betrok kenheid van de gemeente bij de vlieg veldexploitatie mogelijk een woordje meespreekt bij goedkeuring van derge lijke plannen. Volgens het antwoord van B en W aan het Landschapszorg speelt de fi nanciële betrokkenheid geen enkele rol bij het verlenen van vergunningen voor vliegevenementen. Ook wordt meege deeld dat de vergunning reeds is af gegeven waarbij vooral gelet is op de veiligheidsaspecten van de boogie. Elders in het land is het ook gebruikelijk dat dergelijke luchtlandingen om wille van de veiligheid buiten het veld worden gehouden. Evenmin ziet het college be zwaar in de plaats van de droppingen. De afstand bedraagt hemelsbreed drie kilometer en de Casa 200 is in staat in zeven minuten de gestelde hoogte van 5000 meter te bereiken. Boos wordt ge reageerd op de veronderstelling dat het vliegtuig gedwongen zal zijn boven na tuurgebieden te vliegen. Toegegeven wordt dat dit vijftien jaar gelegen nog wel het geval was. De daarna genomen maatregelen zijn volgens B en W zo danig dat nu nooit laag boven natuur gebieden wordt gevlogen. Het verwon dert het college dat Landschapszorg nooit contact heeft opgenomen met de havendienst van het vliegveld. „Die dienst kan u exact informeren over de beperkingen die het vliegverkeer wor den opgelegd. Er is nauwgezette con trole op de vliegroute en de vliegtuigen worden met behulp van radiocontact naar het vliegveld geleid", aldus B en W. Vliegbewegingen boven de Wadden zee worden door het college niet ont kend: „Het is mogelijk dat u soms toch laag boven de Waddenzee vliegtuigen waarneemt. Dit zijn toestellen die ge bruikt worden voor zeehonden- en vo- gelteillngen, onderzoek naar olievervui ling en watervervuiling. Deze onder zoekingen worden verricht door het NIOZ en het RIN, mede ter behartiging van belangen die milieugroepen zoals de uwe beogen", aldus het scherpe ant woord van het college. Landschapszorg maakte ook bezwaar tegen de inmiddels gehouden vliegrally (zie artikel hierover in deze krant). De werkgroep vindt het bezoeken van honderd vliegtuigen op één dag teveel. „Ook dit zou vele uren extra vlieg tuiglawaai betekenen." „Voor zowel een autorally als een vliegrally is op Texel geen plaats" zo is de mening van Landschapszorg. Het college stelt tegenover dit be zwaar dat de rally niet extra veel vlieg tuiglawaai met zich meebrengt. „Ook op een mooie zondag is het gebruikelijk dat ongeveer honderd vliegtuigen het vliegveld aandoen." Wel is voor de rally extra verkeersleiding aangetrokken om de deelnemers via vaste routes naar het vliegveld te leiden. Het college is van mening dat de rally een bijzondere gebeurtenis is waarbij één keer in de twee jaar een ander vliegveld wordt uit gekozen. „Wij hebben na het afwegen van de diverse belangen, gemeend hier aan onze medewerking te moeten ver lenen. Naast het belang van uw werk groep, zijn er ook de belangen van velen die de vliegactiviteiten als een welkome attractie ervaren", aldus het college.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1