Cjrocn c2wartsjexels in het
7addte
Prins Bernhard vierde
vliegjubileum op Texel
Massaal paraspringen
op autocrossterrein
Luidruchtige bijdrage
van RAF straaljager
BEZWAAR LANDSCHAPSZORG AFGEWEZEN
In één keer goed,voor jaren!
Rapport overdekt
zwembad ingediend
94e JAARGANG NR. 9580
TEXELSE
WOENSDAG 27 MEI 1981
COURANT
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266,
Frits Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
Hans Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg.
Voor advertenties, abonnementen, etc.:
Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal
70 cent incasso; los 55 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
Een onderonsje tussen prins Bomhard en burgemeester Engelvaart en zijn vrouw.
Uitvalschermen
in diverse uitvoeringen, in aluminium of lak
gemoffeld staal prachtige kleuren
kwallteitsdoek. bediening dmv slinger of
elektromotor
Vraag gerust documentatie
Zadelts B V. Texel 02220-S865
B.C.G. Purmerend 02990-24601
goed dat wij hier even bij stil staan,
vooral omdat de prins Isacar een warm
nart toedraagt en een trouw rallyvlieger
is", aldus Richard Miedema.
Proficiat
De prins werd vervolgens uitgenodigd
om buiten enkele 'verrassingen' te be
kijken. Als eerste werd een demonstra
tie reclamesleep oppikken gegeven
waarbij de tekst'ZKH 40 jaar brevet
proficiat enkele malen werd overge
vlogen. Vervolgens was het Paracen
trum Texel aan de beurt. Bob Rienks,
Marines Althof en Willem Stolwijk
maakten bij een straffe wind een pre
cisie sprong van een hoogte van 3200
voet. Bob Rienks landde vlak voor het
toekijkende gezelschap en overhandig
de de prins een Texels schapenkaasje.
Daarna werd het gezelschap geimpo-
neerd door een overweldigend geraas
afkomstig van de enkele keren laag
overkomende RAF straaljager. Laatste
onderdeel van de mini-vliegshow was
het stuntvliegen van de heer Van
Eeghen van Martinair in een Fuji FH 20.
In de hangar kreeg assistent-haven-
meester Ed de Bruijn als dank voor de
gegeven medewerking aan het vlieg-
gebeuren een herinneringsschild met
inscriptie. De Bruijn junior had het
echter te druk met de briefing voor de
terugtocht van de Isacar leden en
daarom werd het aandenken uitgereikt
aan zijn vader, havenmeester J. C. De
Bruijn.
Richard Miedema ging in zijn af
scheidswoord ook in op de 'gemende
gevoelens' van burgemeester Engel
vaart. „Wij kunnen ons voorstellen,
dat u met het overvliegen van de Jaguar
in uw gebied enige moeite heeft. Toch
vonden wij het jubileum van onze be
schermheer Prins Bernhard een goede
uitzondering om iets dergelijks plaats te
laten vinden" zo zei hij. Aan de leden
werd bekend gemaakt dat de prijzen van
deze rally op 6 juni in Soesterberg door
Prins Bernhard uitgereikt zullen worden.
Door de verslechterende weersom
standigheden was het wedstrijdcomité
genoodzaakt een deel van de rally op de
terugweg af te gelasten. Het was de
bedoeling de vliegtocht langs allerlei
omwegen in Hilversum te laten eindi
gen. Nu werden enkele opdrachten ge
schrapt zodat de honderd vliegtuigen
eerder huiswaarts konden keren. Om
één uur vertrokken de vliegtuigen en
heli's met korte tussenpozen van het
vliegveld.
De commissie die in het leven is ge
roepen om de mogelijkheden tot het
creëeren van een overdekt zwembad te
bezien heeft zijn bevindingen en con
clusies ingeleverd bij het college van
burgemeester en wethouders. Over de
inhoud van het rapport is nog niets
bekend.
Vliegveld Texel stond zaterdag in de belangstelling van veel
prominenten uit de privé en beroeps luchtvaart. Oorzaak was een
vliegrally waaraan honderd vliegtuigen en vijf helicopters deelnamen
en waarbij een langdurige tussenlanding werd gemaakt op Texel. De
rally was georganiseerd door Isacar Comité Nederland. Een instantie
die poogt de samenwerking tussen burgerij en overheid op het gebied
van de algemene luchtvaart te bevorderen. Z.K.H. Prins Bernhard is
beschermheer van Isacar en nam zaterdag ook deel aan de rally. De
prins vloog zelf en had als navigator Martin Schroder van Matinair
meegenomen. Deelname van de prins was reden dat de rally in stilte
was georganiseerd. De tussenstop op Texel kreeg een bijzonder
karakter omdat de prins veertig jaar in het bezit is van een vliegbrevet.
Richard Miedema, voorzitter van Isacar, had ter ere van dit feit een
speciale mini-vliegshow georganiseerd, waarbij het enkele malen laag
overkomen van een RAF-'Jaguar' straaljager een van de hoogte
punten moest zijn. De komst van de RAF-machine werd bij de
medewerkers van het vliegveld en het college van B en W echter 'met
gemengde gevoelens' tegemoet gezien.
Het overkomen van de straaljager (die
voor deze gelegenheid een retourtje
Schotland-Nederland vloog) was een
idee van het Isacar bestuur omdat de
prins zijn vliegcarriere in de oorlogsjaren
bij de RAF begon. Twee dagen voor de
rally kregen assistent-havenmeester Ed
de Bruijn en het gemeentebestuur pas
bericht van de straaljager-demonstratie.
Ed de Bruijn: ,.We waren niet zo blij met
dit idee van Isacar. Maar al gauw bleek
dat we er niet veel aan konden doen,
omdat het toestel hier uiteraard niet zou
landen. De komst was door Richard
Miedema zelf met hogere luchtvaart
instanties geregeld en die hebben hun
fiat gegeven."
De enige mogelijkheid was om nog
met de Engelse vliegers te onderhande
len over de uitvoering van hun demon
stratie. Daarbij werd gevraagd niet ten
westen van het vliegveld (de Slufter) en
boven de Waddenzee te vliegen. Vol
gens De Bruijn hebben de RAF mensen
zich aan deze wensen gehouden, ue
straaljager scheerde tegen twaalf uur
drie keer laag over het veld wat in
Eierland een geweldig lawaai veroor
zaakte. Elders op Texel is echter
weinig of niets van de demonstratie
.0 gemerkt, omdat de Jaguar steeds zo
steil en snel mogelijk omhoog en omlaag
kwam", aldus Ed de Bruijn.
Puzzel
Isacar organiseert één keer in de twee
jaar een vliegrally wat een soort puzzelrit
voor vliegtuigen genoemd kan worden.
Voor de vlucht krijgen de vliegers
enveloppen met opdrachten waarbij een
aantal controlepunten op het land op
een vastgestelde tijd gepasseerd moe
ten worden. Ook voor de stijl van
vliegen werden punten gegeven. Zo was
op Texel de plaats van landen gebonden
aan een aantal eisen. Wie daaraan niet
voldeed, kreeg strafpunten. De deelne
mende helicopters moesten een nage
bootste noodlanding uitvoeren. Het bij
zondere van de rally is dat hobbyisten
zich vliegtechnisch kunnen meten met
beroepsvliegers. Het standpunt van Isa
car is dan ook: 'iedereen die vliegt, moet
kunnen meedoen.' Uit oogpunt van
veiligheid worden per rally echter niet
meer dan honderd vliegtuigen toege
laten. Piloten in opleiding rekenen de
rally tot hun lesprogramma en daarom
vlogen ook leerlingen van de rijks
luchtvaartschool mee. Bij de honderd
toestellen zaten ook enkele oude beest
jes zoals een Air Coupe en twee Har-
vards. Dit laatste type is voor Texel geen
onbekende. Tot 1964 waren twee Har-
vards op Texel gestationeerd.
Promotie
Richard Miedema heeft een jaar voor
bereiding voor de rally nodig gehad. Een
half jaar geleden is met vliegveld Texel
de definitieve datum afgesproken. De
kleine vliegvelden komen meestal bij
toerbeurt aan bod, maar vaak wordt een
vliegveld in het centrum van het land
uitgekozen voor een tussenstop. Ed de
Bruijn noemt de keuze van Texel dan
ook een 'uitzondering'.
,,We zijn een half jaar geleden ook
akkoord gegaan met de aanvraag van
Isacar omdat het een goede promotie
voor het vliegveld en Texel is. Het zijn
voor een deel geen kleine iongens die
komen." Zo waren zaterdag naast Prins
Bernhard en Martin Schöder ook Pieter
van Vollenhove en de staatssecretaris
van defensie, de heer Van Eekelen
aanwezig.
Belangstelling
De rally was voor het publiek stil
gehouden om al te grote belangstelling
tegen te gaan. Zulke mensen zijn bij
veel publiek toch verplicht hun gezicht
even te laten zien, terwijl ze het liefst
gewoon de rally vliegen en bij de tus
senstop een broodje eten", zo redeneert
Ed de Bruijn.
De publieke belangstelling was dan
ook gering toen Prins Bernhard door
Richard Miedema en burgemeester En
gelvaart werd verwelkomd. De burge
meester overhandigde Prins Bernhard
een foto van Texel. In de hangar die
door Martinair Partyservice was omge
toverd tot een restaurant werd het feit
herdacht dat de prins veertig jaar in het
bezit is van een vliegbrevet. „Het is
Ingaand morgen wordt tot maandag 8 juni op het autocrossterrein bij Oosterend
een zg. para-boogie gehouden. Dat is een evenement waarbij grote groepen
parachutisten tegelijkertijd springen en daarbij in vrije val figuren vormen. De
sprongen worden gemaakt van een hoogte van vijfduizend meter waardoor het
mogelijk is een vrije val te maken van zo'n zestig seconden. Voor de gelegenheid
heeft het organiserende Paracentrum Texel een speciaal vliegtuig gehuurd: een
Casa 200 dat tegelijkertijd 26 springers kan meenemen. Het Paracentrum verwacht
dat ongeveer 250 parachutisten uit binnen en buitenland aan de boogie zullen
meedoen.
De boogie is erg afhankelijk van de
weersomstandigeden. Bij harde wind of
laaghangend wolkendek wordt er niet
gesprongen. Maar bij gunstig weer
denkt men zo'n drie vluchten per uur te
kunnen maken voortdurend van 's mor
gens acht tot 's avonds acht' De Casa
200 stijgt telkens op van het vliegveld
Texel. Het figuren vormen met acht,
zestien of zelfs twintig personen tegelijk
wordt 'relatief springen' genoemd. Het
Nederlands record op dit gebied is dat
met 25 personen tegelijk is gesprongen.
Bob Rienks overhandigt de prins na een
Burgemeester Engelvaart en Richerd Miedema.
parajanding een Taxais schapenkaasje,
voorzitter van isacar, kijken toe.
Organisator Arnold Camfferman van het
Paracentrum is van plan dit record
tijdens de komende boogie te breken.
Publiek is welkom en de organisatie
wijst er op dat tijdens de springuren eet-
en drinkwaren op het crossterrein ver
krijgbaar zijn.
Protest
In het voorjaarsnummer van Texel-
toerist werd melding gemaakt van de
'luchtlandingen bij Oosterend'. Dat was
voor de werkgroep Landschapszorg
Texel aanleiding om bij het gemeente
bestuur scherp te protesteren. De werk
groep ziet in deze activiteit een flinke
uitbreiding van de vliegactiviteiten en
noemt de boogie in strijd met alle ideëen
van hogere overheden over het vlieg-
gebeuren boven Texel. Landschapszorg
stelt in de brief met bezwaren aan het
college dat geen uitbreiding van para
activiteiten mag plaatsvinden. „Nu is
het al zo dat met goed springweer het
aggresief lawaai van een stijgend para
vliegtuig urenlang te horen is in het
(noord) westelijk duingebied." Naast
het bezwaar van uitbreiding der vlieg
uren is volgens Landschapszorg de
plaats van springen ook niet gelukkig
gekozen. „Het vliegtuig zal, hoewel het
opstijgt van het vliegveld, afhankelijk
van de wind, grotendeels moeten vlie
gen boven natuurreservaten of de Wad
denzee", aldus de brief. Landschaps
zorg betreurt het dat Texel steeds meer
zijn aantrekkingkracht denkt te moeten
zoeken in spectaculaire en vaak met
lawaai gepaard gaande evenementen.
„Rust stilte, natuur en landschap
wordt daardoor echter verkwanseld."
In de brief aan het college die begin
april is verzonden wordt ervan uitge
gaan dat B en W nog geen ver
gunningen afgegeven hebben. Aange
drongen wordt geen medewerking te
geven aan de boogie. Verder wordt ge
constateerd dat de financiële betrok
kenheid van de gemeente bij de vlieg
veldexploitatie mogelijk een woordje
meespreekt bij goedkeuring van derge
lijke plannen.
Volgens het antwoord van B en W
aan het Landschapszorg speelt de fi
nanciële betrokkenheid geen enkele rol
bij het verlenen van vergunningen voor
vliegevenementen. Ook wordt meege
deeld dat de vergunning reeds is af
gegeven waarbij vooral gelet is op de
veiligheidsaspecten van de boogie.
Elders in het land is het ook gebruikelijk
dat dergelijke luchtlandingen om wille
van de veiligheid buiten het veld worden
gehouden. Evenmin ziet het college be
zwaar in de plaats van de droppingen.
De afstand bedraagt hemelsbreed drie
kilometer en de Casa 200 is in staat in
zeven minuten de gestelde hoogte van
5000 meter te bereiken. Boos wordt ge
reageerd op de veronderstelling dat het
vliegtuig gedwongen zal zijn boven na
tuurgebieden te vliegen. Toegegeven
wordt dat dit vijftien jaar gelegen nog
wel het geval was. De daarna genomen
maatregelen zijn volgens B en W zo
danig dat nu nooit laag boven natuur
gebieden wordt gevlogen. Het verwon
dert het college dat Landschapszorg
nooit contact heeft opgenomen met de
havendienst van het vliegveld. „Die
dienst kan u exact informeren over de
beperkingen die het vliegverkeer wor
den opgelegd. Er is nauwgezette con
trole op de vliegroute en de vliegtuigen
worden met behulp van radiocontact
naar het vliegveld geleid", aldus B en
W.
Vliegbewegingen boven de Wadden
zee worden door het college niet ont
kend: „Het is mogelijk dat u soms toch
laag boven de Waddenzee vliegtuigen
waarneemt. Dit zijn toestellen die ge
bruikt worden voor zeehonden- en vo-
gelteillngen, onderzoek naar olievervui
ling en watervervuiling. Deze onder
zoekingen worden verricht door het
NIOZ en het RIN, mede ter behartiging
van belangen die milieugroepen zoals de
uwe beogen", aldus het scherpe ant
woord van het college.
Landschapszorg maakte ook bezwaar
tegen de inmiddels gehouden vliegrally
(zie artikel hierover in deze krant). De
werkgroep vindt het bezoeken van
honderd vliegtuigen op één dag teveel.
„Ook dit zou vele uren extra vlieg
tuiglawaai betekenen." „Voor zowel
een autorally als een vliegrally is op
Texel geen plaats" zo is de mening van
Landschapszorg.
Het college stelt tegenover dit be
zwaar dat de rally niet extra veel vlieg
tuiglawaai met zich meebrengt. „Ook
op een mooie zondag is het gebruikelijk
dat ongeveer honderd vliegtuigen het
vliegveld aandoen." Wel is voor de rally
extra verkeersleiding aangetrokken om
de deelnemers via vaste routes naar het
vliegveld te leiden. Het college is van
mening dat de rally een bijzondere
gebeurtenis is waarbij één keer in de
twee jaar een ander vliegveld wordt uit
gekozen. „Wij hebben na het afwegen
van de diverse belangen, gemeend hier
aan onze medewerking te moeten ver
lenen. Naast het belang van uw werk
groep, zijn er ook de belangen van velen
die de vliegactiviteiten als een welkome
attractie ervaren", aldus het college.