Ronde om Texel Minder deelnemers, betere organisatie WADDENZEE WAS ZWARE DOBBER b TWEEDE LAMMERENMARKT KLEINER DAN DE EERSTE Raket geborgen De muzieknis is weer wit Notaris hield interessante lezing voor ouderen Bibliotheek De Cocksdorp 198 WOENSDAG 27 MEI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Was hard werken voor de deelnemers aan de ronde om Texel. Aan de Ronde om Texel deden dit jaar 383 catamarans mee, waarvan een dikke driehonderd de hele tocht volbrachten. Vorig jaar waren en 410 boten, waarvan er echter maar 265 finishten. De wedstrijdleiding heeft dan ook het gevoel dat de deelnemers die dit aar meededen zich terdege op de tocht hadden voorbereid. Na de ervaringen van vorig jaar waren er minder 'zondagszeilers' en meer professionals op het water. Vooral het aantal eenmansboten dat meedeed was minder dan vorig jaar. Men dient immers van zeer goeden huize te komen om de loodzware zeilrace om het eiland tot een goed einde te kunnen brengen. De snelste tijd die dit jaar werd gemaakt was drie uur, vijftien minuten en acht seconden. Deze tijd werd gemaakt door de Tornado H1 van Hoogeboom en Brasser. In het overall klassement, dus de klassering die ontstaat na de handicap berekening werden Cortlever en Ellermeijer eerste met hun Dart daarna restte nog slechts een rustige tocht terug voor de wind naar de finish bij paal 17. Wanneer men daar tussen twee boeien doorvoer kwam er een sig naal van het start- en finishschip de Zeefakkel en wist men dat men de Ronde om Texel had volbracht. Ver moeid maar voldaan kon dan de steven naar het strand gewend worden om met warme soep en brood bij te komen in één van de twee strandpaviljoens. Ruwer Volgens de organisatoren was het water op de Waddenzee ruwer dan vorig jaar. Twee dagen had er een vrij straffe zuidoosten wind gestaan en dat was waarschijnlijk de oorzaak van de fikse golfslag. Omdat de Waddenzee op de Vlakte van Kerken ondiep is ontstond nogal wat schade bij deelnemende boten. Drie boten werden total loss gevaren omdat ze met volle snelheid vastliepen. De Texelaar D. Pool die ooit de snelste ronde om Texel zeilde met een tijd van twee uur en 47 minuten vertelde tegen de wedstrijdleiding dat de roeren van zijn boot soms tegen de bodem sloegen als hij in een golfdal zat. Vooral de dieper stekende boten hadden het daarom uitermate moeilijk om de Ronde om Texel zonder schade te varen. Ondanks de schade en de barre om standigheden op zee spreken de orga nisatoren van een zeer geslaagde ronde. De veiligheidsmaatregelen die van tevo ren waren genomen bleken ruim vol doende te zijn. Op het strand waren motorrijders aanwezig van de Texelse motorcrossclub. Ze verleenden eerste assistentie als een boot moest afhaken en stonden ook met elkaar en andere hulpverleners in contact via de 27 Mc band. De marine was aanwezig met het fregat de Zeefakkel en een aantal goed uitgeruste rubberboten. In het totaal waren er zo'n zeventig volgboten aan wezig die assistentie verleenden bij om slaan of gebroken masten. Vorig jaar waren ter assistentie slechts tien rub berboten beschikbaar. Een vierwielig aangedreven ambulance die door de marine ter beschikking was gesteld, hoefde maar één keer in actie te komen bij De Cocksdorp. Het ging hier niet om in nood geraakte zeilers, maar om een toeschouwer die onwel was geworden. Op de wal was het overigens enorm druk. Vanaf het water leverde dat een bijzonder gezicht op. Toen alle boten bij paal 17 nog op het strand lagen zag men felgekleurde catamaranzeilen met daar tussen een enorme massa. Het zag letterlijk zwart van de mensen. Ook bij de vuurtoren, de haven van Oudeschild en 't Horntje hadden zich veel belang stellenden verzameld. Bij Oudeschild was het veld boten al zover uit elkaar gedreven, dat het beeld hier voor de toeschouwers niet zo spectaculair was. De beste Texelse prestatie werd ge leverd door de heren M. Warnaar en W. Rienks in hun Supercat. Onmiddelijk na de start gingen ze als eerste weg en ook bij het ronden van de VC boei ten noordoosten van De Cocksdorp lagen ze ruim aan kop. In de buurt van Oudeschild hadden ze nog maar drie minuten voorsprong op de volgende boot. Bij 't Horntje werden ze door een minder gunstige manouvre ingehaald door de Tornado van Hoogeboom en Brasser. Deze boot ging uiteindelijk ook als eerste over de finish. Als tweede finishten Leeghwater en Moraal met hun Supercat, en als derde kwamen Warnaar en Rienks over de finish. Dat ze als derde finishten betekent overi gens niet dat het Texelse duo ook de derde prijs kreeg. De Supercat behoort tot de zeer snelle boten en daarom wordt er gerekend met een hoge handi capfactor. Deze factor is gebaseerd op statistieken waarin de prestaties van verschillende boten zijn verwerkt. In internationale zeilerkringen wordt het meest gewerkt met de zogenaamde 'Portsmouth handicap'. Het unieke van de 'Texel handicap' is, dat nergens ter wereld zoveel verschillende typen tege lijk in één race deelnemen in zulke aantallen. De Texel handicap is ont worpen door de technisch secretaris van de Catamaran en Trimaran club Ne derland, de heer N. D. Boon. De heer Boon baseerde zijn getallen op vorige Rondes om Texel en de handicap zal jaarlijks bijgesteld worden op grond van nieuwe gegevens. Door deze bereke ningen kwamen Warnaar en Rienks, die als derde door de finish gingen, in het beslissende overall-klassement op de 29ste plaats en waren daarmee de beste Texelse deelnemers. De winnaar van vorig jaar, Robert Heilbron, haalde dit jaar geen bijzondere plaats in het overallklassement. Bij de Hobie 16, de klasse waarin hij zeilt, eindigde hij op de derde plaats achter het duo Wagenaar en Van de Doorn en het duo Van der Plaat. De Texelaar Dick Pool, die ooit de snelste ronde om Texel voer, eindigde nu als eerste bij de Prindle 15, maar had ook geen belang rijke plaats in het overallklassement. Hoewel de NOS televisie verstek liet gaan was van de zijde van de pers dit jaar grote belangstelling voor de Ronde om Texel. De EO televisie was aanwezig en verder hadden zich ongeveer dertig journalisten van voornamelijk de water sportbladen in hotel Opduin verzameld, waar vrijdagavond een persconferentie werd gehouden. Burgemeester Engel vaart die op deze bijeenkomst aanwezig was, vertelde dat de Waddenzee on langs is uitgeroepen tot staatsnatuur- reservaat, maar dat dit weinig invloed heeft op de watersport rond en bij Texel. Rond Texel ligt hoofdzakelijk dieper water dat geen bijzondere be scherming behoeft. De laatste vijftien jaar is de belangstelling van de water sporters voor Texel sterk gegroeid. In 1965 kwamen 225 jachten naar het eiland, in 1970 waren dat er 441 en in 1980 bezochten 6700 schepen Texel. De burgemeester wist te melden dat het ministerie van CRM positief staat te genover de uitbreiding van de Texelse jachthaven. De watersport is volgens Engelvaart zeker verenigbaar met de natuurbescherming in het waddenge bied, maar de mogelijkheden zijn vol gens hem wel afhankelijk van de men taliteit van de watersporters. De rust van zeehonden en vogels moet geres pecteerd worden. De burgemeester haalde een uitspraak aan van staats secretaris Wallis de Vries die zei naast het natuurbehoud ook aan de water sport prioriteit te willen geven in het waddengebied. In aansluiting op de burgemeester sprak VW directeur Jaap Dekker die memoreerde dat op Texel de eerstre catamaran zeilschool ter wereld was gevestigd. Verder zei hij dat de ver schillende deelnemers gespreid waren gekomen zodat zich geen problemen bij de boot voordeden. Vorig jaar ont stonden lange wachttijden omdat de meeste zeilers toen op de vrijdag voor de ronde kwamen. De vele auto's met aanhangers waarop de boten lagen, zorgden toen voor enorme rijen wach tenden' Dit jaar kwamen de eerste zeilers al op dinsdag en woensdag en bleven de deelnemers ook op donder dag en vrijdag binnen druppelen, zodat er geen enkele moeilijkheid was. Overi gens bleek maandag dat de zeilers ook zeer gespreid waren teruggegaan, zodat er ook toen geen wachttijden waren. Organisator Martin Warnaar merkte het nodige op over de ontwikkeling van de Ronde. In 1978 was het een 'aardig heidje' waarin 83 boten meededen en dat bij wijze van spreken op een zater dagmiddag makkelijk geregeld kon wor den. In 1979 was het aantal deelnemers gegroeid tot 205 en in 1980 waren het er opeens 410. In verband met de spec taculaire groei was de nadruk dit jaar sterk op veiligheid komen te liggen. Als grootste klasse die meedeed aan de Ronde stond de Hobie 16 genoteerd met 84 inschrijvingen. Daarna de Dart met 75 boten en vervolgens de Prindle 16 met 57 deelnemers. De Ronde om Texel trok ook dit jaar weer deelnemers uit veel verschillende landen. Van de buitenlanders waren de Duitsers het sterkst vertegenwoordigd met 36 man. Verder deden drie Bel gische teams, één Frans team, één Engels team en één team uit de Ver enigde Staten mee. Het laatste team eindigde op de zesde plaats was daar mee het beste buitenlandse team. Uitslagen De finishvolgorde van de eerste tien boten in de Ronde om Texel was als volgt: resp. Type, zeilnummer, tijd, overall- nummer en bemanning 1. Tornado H1, 3.15.08, 7, Hooge- boom/Brasser; 2. G.Cat, 7, 3.15.57 26, Leeghwater/Moraal; 3. Supercat, 3, 3.17.05, 29, Warnaar/Rienks Texel; 4. Tornado H73, 3.08.34, 15, Vijver/Vijver; 5. Dart 1967, 3.31.39, 1, Cortlever/EI- lermeijer; 6. Stampede 109, 3.33.27, 14, Fraser/Mulder; 7. Dart 1525, 3.35.00, 2, Kuyt/Goudriaan; 8. Hobie 16, 53410, 3.40.50, 5, Wagenaar/Van den Doorn; 9. Dart 2225, 3.42.43, 3, Pruim/Bakker; 10. Hobie 18, 4633, 3.42.45, 18, Krip- ner/Ochs. De eerste tien winnaars in het overall- klassement zijn: resp. type, zeilnr., tijd, resultaat, be manning. Dart 1967, 3.31.39, 160,7, Cortlever/EI- lermeijer; 2. Dart 1525, 3.35.00, 163.2, Kuyt/Goudriaan; 3. Dart 2225, 3.42.43, 169.1, Pruim/Bakker; 4. Dart 1961, 3.48,59, 173.9, Vries—Zwitser; 5. Hobie 16, 53410, 3.40.50, 174.3, Wagenaar/ Van den Doorn; 6. Hobie 16, 37822, 3.43.22, 176.3, Van der Plaat/van der Plaat; 7. Tornado Hl, 3.15.08, 177.3, Hoogeboom/Brasser; 8. Dart 1714, 3.54.19, 177.9, Broek—Grootveld; 9. Dart 2227, 3.54.43, 178.2, Rotze/Myle- ne; 10. Dart 1111, 3.55.27, 178.8, Beij- derweiler/Maree. Per type waren de uitslagen: Dart: 1967 Cortlever/Ellermeijer, 1525 Kuyt/Goudriaan, 2225 Pruim/Bakker, 1961 Vries/Zwitser, 2227 Rooze/ Mylene. Hobie 14: 35534 Trouw, 34178 Vee- loo. Hobie 16: 53410 Wagenaar/Van den Doorn, 37822 Van der Plaat/Van der Plaat, 54275 Heilbron/De Wilde, 36019 Huis/Reichelt, 53866 Weicher/Weicher. Hobie 18: 4633 Krippner/Ochs, 4741 Grabow/Niederquelle. Hydra: H701 Troost—Mooy, H 700 Prins/Doornenbos. Nacra 5,2: 1528 v. Staveren/v. Sta veren, 1455 Krugt/Van de Eyckel. Prindle 15: 199 Dirk Pool, 189 Jaap Dijker. Prindle 16: 69 Deinum/de Boer, 4207 Zeeman/Zeeman, 3623 Bsroska/van der Linden, 4270 Nederpelt/de Rooy. Prindle 18: 587 De Boer/Visser, 1248 Loos/Dieben. Spark: 142 Nab, 359 Vogel. Stampede: 109 Fraser/Mulder. G. Cat: Leeghwater/Moraal. Topcat: 127 Nauta. Het ziet er naar uit dat de eens zo befaamde Texelse lammerenmarkten totaal verlopen zijn. Het handjevol dieren dat op de eerste markt wordt aangevoerd kon al jaren niet meer als vermeldenswaardig evenement door de beugel, maar de tweede markt stelt nu ook niets meer voor. Op de eerste markt werden negentig lammeren aangevoerd. Doorgaans is de tweede markt veel drukker, maar gisteren bleek het tegendeel het geval: slechts vijftig dieren. Ze brachten f160,— tot f170, per .stuk op en dat was evenmin indrukwekkend. Veel boeren hebben de neiging hun lammeren nog een tijd vast te houden. Vorig jaar is dat lucratief gebleken want in Oktober waren de prijzen aanmerkelijk beter. Bovendien is momenteel de grasgroei uitstekend, zodat langer aanhouden geen voer)kosten met zich meebrengt. Tornado: Hl Hoogeboon/Brasser, H73 Vijver/Vijver. Unicorn: 9892 Wirtz. Open klasse. Nacra 1,8: Van Oeveren. Coolcat 1: Schepel. Leden van de Texelse duikclub heb ben zondag in het Eierlandse gat een raket geborgen. Het was een bijna drie meter lange 'booster' die er al jaren lag en afkomstig was van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. Het laboratorium heeft destijds veel proeven genomen waarbij vanaf een terrein bij de vuurtoren raketten werden gelanceerd. Deze raketten waren voor zien van een model waarvan de aëro dynamische eigenschappen tijdens de vlucht (tot een hoogte van ongeveer 19 kilometer) werden gemeten. Zowel het model als de draagraket werden na de lancering altijd geborgen, meestal met een helicopter. Bij een van de proeven was de draagraket zoekgeraakt. Het ding werd onlangs op 21/4 km. uit de kust teruggevonden toen een schip met de in de zeebodem stekende raket in aanvaring kwam. Het Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium gaf de duikclub toen opdracht de raket weg te halen. Dat gebeurde vooral uit veilig heidsoverwegingen. De raket zelf heeft voor het laboratorium geen waarde meer; de duikers mogen hem houden. Het lichten gebeurde bij hoog water (om zowel op de heen- als op de terug weg over de binnenbresem te kunnen varen). De raket zat ongeveer ander halve meter in de grond en kon worden losgetrokken door er een zg. lucht- parachute aan te binden. Dat is een blaas waarin lucht wordt gepompt. Elke liter lucht levert door het drijfvermogen een trekkracht van een kilo op. De raket kon aldus met een kracht van 500 kilo uit de bodem worden getrokken. De dui kers kunnen het materiaal van de raket gebruiken om er hulpwerktuigen voor hun hobby van te maken. Vrijdag kwamen twee meisjes bij de directeur van gemeentewerken J. van Hoorn, met de vraag:Mo gen we de muzieknis schilderen?" Het waren Thera Vonk en Miranda Rijk, beiden dertien jaar. Van Hoorn vond het aanbod een uitstekend initiatief en in allerijl werden twee stokrollers en twintig liter verf aangevoerd. Met het advies: doe alleen de achterwand maar, dan zijn jullie al enkele uren zoet, togen de meisjes aan het werk. Na anderhalf uur zat de twintig liter wegen verf echter op de wanden en was het karwei geklaard. ,,Het was dikke verf en het ging erg snel" zo was het commentaar van Thera en Miranda. Hoewel het geen vakwerk betreft ziet de nis er nu redelijk uit. Op de vraag 'waarom deze opknap beurt?', antwoordden de meisjes dat ze zich niet stoorden aan de volgekladde nis maar uit 'meligheid' zin hadden iets te schilderen. De dames waren bij het harde werken niet vergeten zichzelf ook enigszins te witten. „Dat is voor thuis, hebben die ook wat", zo was de mededeling. Hoe het ook zij; de muzieknis ziet er voorlopig weer keurig uit. Notaris Boswijk heeft voor de plaat selijke afdeling van de algemene bond van ouderen (ANBO) een interessante lezing gehouden, waarbij uitvoerig werd ingegaan op allerlei regelingen waaraan de notaris te pas moet komen. De nadruk lag op het regelen van testa mentaire beschikkingen. Het laten op maken van een testament door een echtpaar ten gunste van de langsleven- de wordt algemeen als vanzelfsprekend beschouwd. Minder gebruikelijk maar toch gewenst is het treffen van een regeling waarin wordt bepaald wat er met de kinderen moet gebeuren als beide ouders om het leven komen. Vooral na de vliegramp op Tenerife is de belangstelling hiervoor gegroeid. Verder krijgt de notaris steeds meer te maken met regelingen voor samenwonenden die ongehuwd zijn. Ook het beschikbaar stellen van het lichaam voor weten schappelijke doeleinden kan testamen tair worden geregeld. Een nieuwtje was de mededeling dat academische zieken huizen tegenwoordig meer dan vol doende overledenen aangeboden krij gen zodat op het stimuleren daarvan prijs meer wordt gesteld. Veel ANBO- leden maakten gebruik van de mogelijk heid om vragen te stellen. In verband met Hemelvaartsdag is de uitlening van de bibliotheek te De Cocksdorp verschoven naar vrijdag 29 mei van 15.30-16.30 uur en 19.00-20.00

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 9