Ronde om Texel
Minder deelnemers,
betere organisatie
WADDENZEE WAS
ZWARE DOBBER
b
TWEEDE LAMMERENMARKT
KLEINER DAN DE EERSTE
Raket geborgen
De muzieknis
is weer wit
Notaris hield
interessante lezing
voor ouderen
Bibliotheek
De Cocksdorp
198 WOENSDAG 27 MEI 1981
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Was hard werken voor de deelnemers aan de ronde om Texel.
Aan de Ronde om Texel deden dit jaar 383 catamarans mee,
waarvan een dikke driehonderd de hele tocht volbrachten. Vorig jaar
waren en 410 boten, waarvan er echter maar 265 finishten. De
wedstrijdleiding heeft dan ook het gevoel dat de deelnemers die dit
aar meededen zich terdege op de tocht hadden voorbereid. Na de
ervaringen van vorig jaar waren er minder 'zondagszeilers' en meer
professionals op het water. Vooral het aantal eenmansboten dat
meedeed was minder dan vorig jaar. Men dient immers van zeer
goeden huize te komen om de loodzware zeilrace om het eiland tot
een goed einde te kunnen brengen. De snelste tijd die dit jaar werd
gemaakt was drie uur, vijftien minuten en acht seconden. Deze tijd
werd gemaakt door de Tornado H1 van Hoogeboom en Brasser. In
het overall klassement, dus de klassering die ontstaat na de handicap
berekening werden Cortlever en Ellermeijer eerste met hun Dart
daarna restte nog slechts een rustige
tocht terug voor de wind naar de finish
bij paal 17. Wanneer men daar tussen
twee boeien doorvoer kwam er een sig
naal van het start- en finishschip de
Zeefakkel en wist men dat men de
Ronde om Texel had volbracht. Ver
moeid maar voldaan kon dan de steven
naar het strand gewend worden om met
warme soep en brood bij te komen in
één van de twee strandpaviljoens.
Ruwer
Volgens de organisatoren was het
water op de Waddenzee ruwer dan
vorig jaar. Twee dagen had er een vrij
straffe zuidoosten wind gestaan en dat
was waarschijnlijk de oorzaak van de
fikse golfslag. Omdat de Waddenzee op
de Vlakte van Kerken ondiep is ontstond
nogal wat schade bij deelnemende
boten. Drie boten werden total loss
gevaren omdat ze met volle snelheid
vastliepen. De Texelaar D. Pool die ooit
de snelste ronde om Texel zeilde met
een tijd van twee uur en 47 minuten
vertelde tegen de wedstrijdleiding dat de
roeren van zijn boot soms tegen de
bodem sloegen als hij in een golfdal zat.
Vooral de dieper stekende boten hadden
het daarom uitermate moeilijk om de
Ronde om Texel zonder schade te
varen.
Ondanks de schade en de barre om
standigheden op zee spreken de orga
nisatoren van een zeer geslaagde ronde.
De veiligheidsmaatregelen die van tevo
ren waren genomen bleken ruim vol
doende te zijn. Op het strand waren
motorrijders aanwezig van de Texelse
motorcrossclub. Ze verleenden eerste
assistentie als een boot moest afhaken
en stonden ook met elkaar en andere
hulpverleners in contact via de 27 Mc
band. De marine was aanwezig met het
fregat de Zeefakkel en een aantal goed
uitgeruste rubberboten. In het totaal
waren er zo'n zeventig volgboten aan
wezig die assistentie verleenden bij om
slaan of gebroken masten. Vorig jaar
waren ter assistentie slechts tien rub
berboten beschikbaar. Een vierwielig
aangedreven ambulance die door de
marine ter beschikking was gesteld,
hoefde maar één keer in actie te komen
bij De Cocksdorp. Het ging hier niet om
in nood geraakte zeilers, maar om een
toeschouwer die onwel was geworden.
Op de wal was het overigens enorm
druk. Vanaf het water leverde dat een
bijzonder gezicht op. Toen alle boten bij
paal 17 nog op het strand lagen zag men
felgekleurde catamaranzeilen met daar
tussen een enorme massa. Het zag
letterlijk zwart van de mensen. Ook bij
de vuurtoren, de haven van Oudeschild
en 't Horntje hadden zich veel belang
stellenden verzameld. Bij Oudeschild
was het veld boten al zover uit elkaar
gedreven, dat het beeld hier voor de
toeschouwers niet zo spectaculair was.
De beste Texelse prestatie werd ge
leverd door de heren M. Warnaar en W.
Rienks in hun Supercat. Onmiddelijk na
de start gingen ze als eerste weg en ook
bij het ronden van de VC boei ten
noordoosten van De Cocksdorp lagen
ze ruim aan kop. In de buurt van
Oudeschild hadden ze nog maar drie
minuten voorsprong op de volgende
boot. Bij 't Horntje werden ze door een
minder gunstige manouvre ingehaald
door de Tornado van Hoogeboom en
Brasser. Deze boot ging uiteindelijk ook
als eerste over de finish. Als tweede
finishten Leeghwater en Moraal met
hun Supercat, en als derde kwamen
Warnaar en Rienks over de finish. Dat
ze als derde finishten betekent overi
gens niet dat het Texelse duo ook de
derde prijs kreeg. De Supercat behoort
tot de zeer snelle boten en daarom
wordt er gerekend met een hoge handi
capfactor. Deze factor is gebaseerd op
statistieken waarin de prestaties van
verschillende boten zijn verwerkt. In
internationale zeilerkringen wordt het
meest gewerkt met de zogenaamde
'Portsmouth handicap'. Het unieke van
de 'Texel handicap' is, dat nergens ter
wereld zoveel verschillende typen tege
lijk in één race deelnemen in zulke
aantallen. De Texel handicap is ont
worpen door de technisch secretaris van
de Catamaran en Trimaran club Ne
derland, de heer N. D. Boon. De heer
Boon baseerde zijn getallen op vorige
Rondes om Texel en de handicap zal
jaarlijks bijgesteld worden op grond van
nieuwe gegevens. Door deze bereke
ningen kwamen Warnaar en Rienks, die
als derde door de finish gingen, in het
beslissende overall-klassement op de
29ste plaats en waren daarmee de beste
Texelse deelnemers.
De winnaar van vorig jaar, Robert
Heilbron, haalde dit jaar geen bijzondere
plaats in het overallklassement. Bij de
Hobie 16, de klasse waarin hij zeilt,
eindigde hij op de derde plaats achter
het duo Wagenaar en Van de Doorn en
het duo Van der Plaat. De Texelaar Dick
Pool, die ooit de snelste ronde om Texel
voer, eindigde nu als eerste bij de
Prindle 15, maar had ook geen belang
rijke plaats in het overallklassement.
Hoewel de NOS televisie verstek liet
gaan was van de zijde van de pers dit
jaar grote belangstelling voor de Ronde
om Texel. De EO televisie was aanwezig
en verder hadden zich ongeveer dertig
journalisten van voornamelijk de water
sportbladen in hotel Opduin verzameld,
waar vrijdagavond een persconferentie
werd gehouden. Burgemeester Engel
vaart die op deze bijeenkomst aanwezig
was, vertelde dat de Waddenzee on
langs is uitgeroepen tot staatsnatuur-
reservaat, maar dat dit weinig invloed
heeft op de watersport rond en bij
Texel. Rond Texel ligt hoofdzakelijk
dieper water dat geen bijzondere be
scherming behoeft. De laatste vijftien
jaar is de belangstelling van de water
sporters voor Texel sterk gegroeid. In
1965 kwamen 225 jachten naar het
eiland, in 1970 waren dat er 441 en in
1980 bezochten 6700 schepen Texel. De
burgemeester wist te melden dat het
ministerie van CRM positief staat te
genover de uitbreiding van de Texelse
jachthaven. De watersport is volgens
Engelvaart zeker verenigbaar met de
natuurbescherming in het waddenge
bied, maar de mogelijkheden zijn vol
gens hem wel afhankelijk van de men
taliteit van de watersporters. De rust
van zeehonden en vogels moet geres
pecteerd worden. De burgemeester
haalde een uitspraak aan van staats
secretaris Wallis de Vries die zei naast
het natuurbehoud ook aan de water
sport prioriteit te willen geven in het
waddengebied. In aansluiting op de
burgemeester sprak VW directeur Jaap
Dekker die memoreerde dat op Texel de
eerstre catamaran zeilschool ter wereld
was gevestigd. Verder zei hij dat de ver
schillende deelnemers gespreid waren
gekomen zodat zich geen problemen bij
de boot voordeden. Vorig jaar ont
stonden lange wachttijden omdat de
meeste zeilers toen op de vrijdag voor
de ronde kwamen. De vele auto's met
aanhangers waarop de boten lagen,
zorgden toen voor enorme rijen wach
tenden' Dit jaar kwamen de eerste
zeilers al op dinsdag en woensdag en
bleven de deelnemers ook op donder
dag en vrijdag binnen druppelen, zodat
er geen enkele moeilijkheid was. Overi
gens bleek maandag dat de zeilers ook
zeer gespreid waren teruggegaan, zodat
er ook toen geen wachttijden waren.
Organisator Martin Warnaar merkte
het nodige op over de ontwikkeling van
de Ronde. In 1978 was het een 'aardig
heidje' waarin 83 boten meededen en
dat bij wijze van spreken op een zater
dagmiddag makkelijk geregeld kon wor
den. In 1979 was het aantal deelnemers
gegroeid tot 205 en in 1980 waren het er
opeens 410. In verband met de spec
taculaire groei was de nadruk dit jaar
sterk op veiligheid komen te liggen. Als
grootste klasse die meedeed aan de
Ronde stond de Hobie 16 genoteerd met
84 inschrijvingen. Daarna de Dart met
75 boten en vervolgens de Prindle 16
met 57 deelnemers.
De Ronde om Texel trok ook dit jaar
weer deelnemers uit veel verschillende
landen. Van de buitenlanders waren de
Duitsers het sterkst vertegenwoordigd
met 36 man. Verder deden drie Bel
gische teams, één Frans team, één
Engels team en één team uit de Ver
enigde Staten mee. Het laatste team
eindigde op de zesde plaats was daar
mee het beste buitenlandse team.
Uitslagen
De finishvolgorde van de eerste tien
boten in de Ronde om Texel was als
volgt:
resp. Type, zeilnummer, tijd, overall-
nummer en bemanning
1. Tornado H1, 3.15.08, 7, Hooge-
boom/Brasser; 2. G.Cat, 7, 3.15.57
26, Leeghwater/Moraal; 3. Supercat, 3,
3.17.05, 29, Warnaar/Rienks Texel; 4.
Tornado H73, 3.08.34, 15, Vijver/Vijver;
5. Dart 1967, 3.31.39, 1, Cortlever/EI-
lermeijer; 6. Stampede 109, 3.33.27, 14,
Fraser/Mulder; 7. Dart 1525, 3.35.00, 2,
Kuyt/Goudriaan; 8. Hobie 16, 53410,
3.40.50, 5, Wagenaar/Van den Doorn;
9. Dart 2225, 3.42.43, 3, Pruim/Bakker;
10. Hobie 18, 4633, 3.42.45, 18, Krip-
ner/Ochs.
De eerste tien winnaars in het overall-
klassement zijn:
resp. type, zeilnr., tijd, resultaat, be
manning.
Dart 1967, 3.31.39, 160,7, Cortlever/EI-
lermeijer; 2. Dart 1525, 3.35.00, 163.2,
Kuyt/Goudriaan; 3. Dart 2225, 3.42.43,
169.1, Pruim/Bakker; 4. Dart 1961,
3.48,59, 173.9, Vries—Zwitser; 5. Hobie
16, 53410, 3.40.50, 174.3, Wagenaar/
Van den Doorn; 6. Hobie 16, 37822,
3.43.22, 176.3, Van der Plaat/van der
Plaat; 7. Tornado Hl, 3.15.08, 177.3,
Hoogeboom/Brasser; 8. Dart 1714,
3.54.19, 177.9, Broek—Grootveld; 9.
Dart 2227, 3.54.43, 178.2, Rotze/Myle-
ne; 10. Dart 1111, 3.55.27, 178.8, Beij-
derweiler/Maree.
Per type waren de uitslagen:
Dart: 1967 Cortlever/Ellermeijer, 1525
Kuyt/Goudriaan, 2225 Pruim/Bakker,
1961 Vries/Zwitser, 2227 Rooze/
Mylene.
Hobie 14: 35534 Trouw, 34178 Vee-
loo.
Hobie 16: 53410 Wagenaar/Van den
Doorn, 37822 Van der Plaat/Van der
Plaat, 54275 Heilbron/De Wilde, 36019
Huis/Reichelt, 53866 Weicher/Weicher.
Hobie 18: 4633 Krippner/Ochs, 4741
Grabow/Niederquelle.
Hydra: H701 Troost—Mooy, H 700
Prins/Doornenbos.
Nacra 5,2: 1528 v. Staveren/v. Sta
veren, 1455 Krugt/Van de Eyckel.
Prindle 15: 199 Dirk Pool, 189 Jaap
Dijker.
Prindle 16: 69 Deinum/de Boer, 4207
Zeeman/Zeeman, 3623 Bsroska/van der
Linden, 4270 Nederpelt/de Rooy.
Prindle 18: 587 De Boer/Visser, 1248
Loos/Dieben.
Spark: 142 Nab, 359 Vogel.
Stampede: 109 Fraser/Mulder.
G. Cat: Leeghwater/Moraal.
Topcat: 127 Nauta.
Het ziet er naar uit dat de eens zo befaamde Texelse lammerenmarkten
totaal verlopen zijn. Het handjevol dieren dat op de eerste markt wordt
aangevoerd kon al jaren niet meer als vermeldenswaardig evenement
door de beugel, maar de tweede markt stelt nu ook niets meer voor. Op de
eerste markt werden negentig lammeren aangevoerd. Doorgaans is de
tweede markt veel drukker, maar gisteren bleek het tegendeel het geval:
slechts vijftig dieren. Ze brachten f160,— tot f170, per .stuk op en dat
was evenmin indrukwekkend. Veel boeren hebben de neiging hun
lammeren nog een tijd vast te houden. Vorig jaar is dat lucratief gebleken
want in Oktober waren de prijzen aanmerkelijk beter. Bovendien is
momenteel de grasgroei uitstekend, zodat langer aanhouden geen
voer)kosten met zich meebrengt.
Tornado: Hl Hoogeboon/Brasser,
H73 Vijver/Vijver.
Unicorn: 9892 Wirtz.
Open klasse.
Nacra 1,8: Van Oeveren.
Coolcat 1: Schepel.
Leden van de Texelse duikclub heb
ben zondag in het Eierlandse gat een
raket geborgen. Het was een bijna drie
meter lange 'booster' die er al jaren lag
en afkomstig was van het Nationaal
Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.
Het laboratorium heeft destijds veel
proeven genomen waarbij vanaf een
terrein bij de vuurtoren raketten werden
gelanceerd. Deze raketten waren voor
zien van een model waarvan de aëro
dynamische eigenschappen tijdens de
vlucht (tot een hoogte van ongeveer 19
kilometer) werden gemeten. Zowel het
model als de draagraket werden na de
lancering altijd geborgen, meestal met
een helicopter. Bij een van de proeven
was de draagraket zoekgeraakt. Het
ding werd onlangs op 21/4 km. uit de
kust teruggevonden toen een schip met
de in de zeebodem stekende raket in
aanvaring kwam. Het Nationaal Lucht
en Ruimtevaartlaboratorium gaf de
duikclub toen opdracht de raket weg te
halen. Dat gebeurde vooral uit veilig
heidsoverwegingen. De raket zelf heeft
voor het laboratorium geen waarde
meer; de duikers mogen hem houden.
Het lichten gebeurde bij hoog water
(om zowel op de heen- als op de terug
weg over de binnenbresem te kunnen
varen). De raket zat ongeveer ander
halve meter in de grond en kon worden
losgetrokken door er een zg. lucht-
parachute aan te binden. Dat is een
blaas waarin lucht wordt gepompt. Elke
liter lucht levert door het drijfvermogen
een trekkracht van een kilo op. De raket
kon aldus met een kracht van 500 kilo uit
de bodem worden getrokken. De dui
kers kunnen het materiaal van de raket
gebruiken om er hulpwerktuigen voor
hun hobby van te maken.
Vrijdag kwamen twee meisjes bij
de directeur van gemeentewerken
J. van Hoorn, met de vraag:Mo
gen we de muzieknis schilderen?"
Het waren Thera Vonk en Miranda
Rijk, beiden dertien jaar. Van Hoorn
vond het aanbod een uitstekend
initiatief en in allerijl werden twee
stokrollers en twintig liter verf
aangevoerd. Met het advies: doe
alleen de achterwand maar, dan zijn
jullie al enkele uren zoet, togen de
meisjes aan het werk. Na anderhalf
uur zat de twintig liter wegen verf
echter op de wanden en was het
karwei geklaard. ,,Het was dikke
verf en het ging erg snel" zo was
het commentaar van Thera en
Miranda. Hoewel het geen vakwerk
betreft ziet de nis er nu redelijk uit.
Op de vraag 'waarom deze opknap
beurt?', antwoordden de meisjes
dat ze zich niet stoorden aan de
volgekladde nis maar uit 'meligheid'
zin hadden iets te schilderen. De
dames waren bij het harde werken
niet vergeten zichzelf ook enigszins
te witten. „Dat is voor thuis,
hebben die ook wat", zo was de
mededeling. Hoe het ook zij; de
muzieknis ziet er voorlopig weer
keurig uit.
Notaris Boswijk heeft voor de plaat
selijke afdeling van de algemene bond
van ouderen (ANBO) een interessante
lezing gehouden, waarbij uitvoerig werd
ingegaan op allerlei regelingen waaraan
de notaris te pas moet komen. De
nadruk lag op het regelen van testa
mentaire beschikkingen. Het laten op
maken van een testament door een
echtpaar ten gunste van de langsleven-
de wordt algemeen als vanzelfsprekend
beschouwd. Minder gebruikelijk maar
toch gewenst is het treffen van een
regeling waarin wordt bepaald wat er
met de kinderen moet gebeuren als
beide ouders om het leven komen.
Vooral na de vliegramp op Tenerife is de
belangstelling hiervoor gegroeid. Verder
krijgt de notaris steeds meer te maken
met regelingen voor samenwonenden
die ongehuwd zijn. Ook het beschikbaar
stellen van het lichaam voor weten
schappelijke doeleinden kan testamen
tair worden geregeld. Een nieuwtje was
de mededeling dat academische zieken
huizen tegenwoordig meer dan vol
doende overledenen aangeboden krij
gen zodat op het stimuleren daarvan
prijs meer wordt gesteld. Veel ANBO-
leden maakten gebruik van de mogelijk
heid om vragen te stellen.
In verband met Hemelvaartsdag is de
uitlening van de bibliotheek te De
Cocksdorp verschoven naar vrijdag 29
mei van 15.30-16.30 uur en 19.00-20.00