Groen ^wartsjexels in het hart
Aankoop grond Lap nu
twee ton voordeliger
Meijert Boon bouwde
botter van cement
Vakantieganger
wordt steeds meer
prijsbewust
)ngewenste gasten
Lammerenmarkt
2500 manuren
Openbare
dronkenschap
Duur middagdutje
NVSH Texel
opgeheven
DINSDAG 16 JUN11981
(actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266,
s Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en
ns Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg.
ar advertenties, abonnementen, etc.:
igeveld Er De Rooy B.V.,
stbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal
70 cent incasso; los 55 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398.
'.V y V'
B en W hebben de gemeenteraad opnieuw voorgesteld de boerderij
ït grond (1.73 ha) van de heer A. S. Lap aan de Mokweg te kopen
op deze plaats Den Hoorn te kunnen uitbreiden. Met de aankoop
nu een bedrag van ƒ331.000,— gemoeid.
Dat is heel wat minder dan de
46.531,— waarvan vorig jaar sprake
is toen B en W ook met een voorstel
ismen om de boerderij van Lap te
pen. Wegens de hoogte van het
drag werd de transactie door de raad
n de hand gewezen, tevens omdat
>n eerst onderzocht wilde zien of Den
iorn niet op een andere, voordeliger
jze zou kunnen worden uitgebreid,
niddels is duidelijk geworden dat van
t laatste geen sprake is. Woningbouw
alleen maar mogelijk op de reeds in
t strctuurplan bepaalde plaats en daar
vindt zich nu nog het bedrijf van Lap.
Aanleiding voor de gemeente om te
ichten de grond van Lap te krijgen
is destijds het verzoek van Lap om
n ligboxenstal naast zijn bestaande
drijf te mogen bouwen. Hoewel Lap
:ht had op een bouwvergunning
ichtens het bestemmingsplan vonden
en W het toch ongewenst dat het
drijf zich zo dicht bij het dorps-
ntrum zou kunnen uitbreiden en nog
I op grond die volgens het struc-
urplan voor woningbouw zou moeten
irden bestemd. Ze benaderden Lap
ït voorstellen tot verplaatsing van zijn
drijf zodat de oude grond beschikbaar
u komen voor woningbouw. Dat
dde tot het genoemde oorspronkelijke
orsteld aan de raad, waarbij sprake
is van grond- en opstallenvergoeding
ast een verplaatsingskostenvergoe-
ïg, hetgeen gebruikelijk is als de ge
meente initiatiefnemer is. De totale
schadeloosstelling van bijna 5,5 ton
werd door de gemeenteraad echter te
gortig gevonden ondanks het woning-
bouwbelang dat ermee samenhing.
Eerst wilde de raad nog eens laten
onderzoeken of de woningbouw niet
aan de Diek kon worden geprojecteerd,
wat dus betekende dat men wilde
afwijken van het structuurplan.
Andere benadering
Nieuwe kontakten met de heer Lap
hebben echter geleid tot een andere
financiële benadering waarbij geen ver
plaatsingskosten en bedrijfsschadever
goeding is berekend. Inplaats daarvan
mag Lap (maximaal 5 jaar) zijn oude
bedrijfsgebouwen blijven gebruiken tot
dat de vervangende gebouwen op de
nieuwe vestigingsplaats gereed zullen
zijn. Lap sloopt de gebouwen boven
dien zelf en krijgt daarvoor te zijner tijd
725.000,-.
Voorbereidingsbesluit
In de raadsvergadering van vanavond
zal ook een andere stap worden gezet
voor verplaatsing van het agrarisch
bedrijf van Lap naar een stuk grond
verderop aan de Mokweg. Daar moet
een zg. agrarisch bouwblok komen, wat
wijziging van het bestemmingsplan be
tekent. Om daarop vooruit te kunnen
lopen moet de raad een zg. voor
bereidingsbesluit nemen, waarna B en
W met toepassing van artikel 19 van de
wet op de ruimtelijke ordening een
bouwvergunning kunnen afgeven. De
commissie ruimtelijke ordening heeft
zich over deze zaak niet kunnen uit
spreken omdat de laatste commissie
vergadering niet is doorgegaan. B en W
willen echter niet dat de zaak daardoor
wordt vertraagd en hebben hun voorstel
daarom aan de raad voorgelegd zonder
eerst de commissie te raadplegen.
Logiesverstrekkers moeten er reke
ning mee houden dat de vakantiegan
gers steeds scherper gaan letten op
prijzen, als zij bepalen waar en wanneer
zij hun vakantie zullen doorbrengen. De
mensen die vrij zijn in de keuze van hun
vakantieperiode (dus niet zijn gebonden
aan de schoolvakanties) zullen meer dan
vroeger interesse hebben voor vóór- en
naseizoen, omdat de huurprijzen voor
bungalows, appartementen e.d. dan
beduidend lager zijn. Een verschil van
150,— per week is heel gewoon, wat
betekent dat met zo'n vroege of late
vakantie al gauw drie- tot vierhonderd
gulden kan worden 'verdiend'.
Bij het bepalen van hun prijzen zullen
de logiesverstrekkers dus moeten letten
op de vakantieregeling, zodat zij geen
hoogseizoenprijzen rekenen in een pe
riode waarin de vraag naar accommo
datie niet zo groot is. Die toenemende
prijsbewustheid onder vakantiegangers
is uiteraard het gevolg van de econo
mische recessie waardoor men op de
kleintjes gaat letten. Meer mensen
willen hun vakantie in het binnenland
doorbrengen, maar dan moet het ook
een flink bedrag schelen.
Dat er beter rekening moet worden
In de nacht van woensdag op don-
irdag zijn twee tot dusver onbe-
ende personen binnengedrongen in
oningen in Den Burg.
Een in de Marelstraat wonende
ouw werd wakker van geluiden.
>en zij poolshoogte nam zag ze in
huiskamer twee mannen, die
larop ijlings via een achterdeur en
>n raam (waardoor zij ook waren
nnengekomen) wegvluchtten. Ze
ïbben niet de kans gehad iets weg
nemen. Dezelfde personen zijn
lama of daarvoor ook een andere
oning aan de Marelstraat binnen-
sdrongen; ook hier werd niets ver-
list. De politie werd pas 's mor-
ins verwittigd.
Op de gisteren gehouden markt
lerden 246 lammeren aangevoerd, die
170,— tot 7180,— per stuk opbrach-
in.
tr komt geen champagne aan te pas als Meijert Boon uit De
Cocksdorp aanstaand weekeinde zijn boot te water laat. Althans, er
wordt geen fles tegen de boeg van het schip kapot geslagen.
Misschien dat Boon een fles ontkurkt en het glas heft met familieleden
en bekenden. Daar is dan ook alle reden toe. In vijf jaar tijd bouwde
Boon zijn eigen boot. Een botter met een prachtige lijn en een
schitterende opbouw. Een boot om trots op te zijn en in ieder geval
een boot die de klap van de champagnefles ruimschoots zou
overleven. De botter van Boon is namelijk niet van hout, staal of
polyester gemaakt, maar van beton. Een stenen platbodem. Er zijn in
andere delen van de wereld en ook in Nederland wel boten van beton
gemaakt, maar het is voor het eerst dat een platbodem van dit
materiaal werd vervaardigd. De naam van het prachtige 10.60 meter
lange en 3,5 meter brede schip luidt dan ook toepasselijk 'Van Steen'.
Meijert Boon heeft het schip puur uit Overigens is alleen maar de romp van
hobby gebouwd. Hij was altijd al graag
op het water, hield van zeilen en zag
opeens een mogelijkheid om een schip
te bouwen in zijn eigen systeem-bouw
bedrijf. Het materiaal, zand. cement en
Tras, (een middel om de waterdichtheid
te vergroten) noemt hij eenvoudig te
bewerken. Een betonnen schip heeft
het voordeel boven stalen en houten
schpen dat het vrijwel geen onderhoud
behoeft. Het schip is door Jan Graaf in
de verf gezet, maar dat is eigenlijk alleen
maar voor het gezicht. Het stenen schip
is dermate goed bestand tegen water,
algen en andere in het water voorko
mende stoffen dat er desnoods onge
verfd mee gevaren zou kunnen worden.
cement. Voor de opbouw maakte Boon
gebruik van prachtig teakhout en dan
blijkt ook opeens dat zijn oude vak van
timmerman zich niet verloochent. De
opbouw is prachtig, de vorm van de
kajuit past perfect in het lijnenspel van
de romp en de mast ziet er uit alsof hij
menige storm kan velen. Boon verwacht
deze week de zeilen binnen te krijgen. In
het totaal kan op de Zuidwalbotter zo'n
60,5 vierkante meter zeil worden gehe
sen.
De amateur scheepsbouwer kreeg de
tekeningen voor de bouw van de heer L.
J. Weijdt uit Oudeschild. Hij had uit
hobby in 1966 een zeer zorgvuldig
spanten- en lijnenplan opgezet van het
voormalige visserschip. Weijdt baseerde
zich bij zjjn tekening op de oorspron
kelijke Zuidwalbotter zoals die werd ge
bouwd bij de firma De Kok in Huizen.
Boon ontdekte toevallig dat Weijdt deze
tekening uit hobby had gemaakt en
vroeg of hij 'm mocht gebruiken. Hij
heeft de tekening zelf omgezet in een
plan dat geschikt was voor betonbouw
en daarna kon hij beginnen. Eerst met
de spanten waarover 6 lagen Viduims
gaas werden gespannen als wapening.
Verder kwam in de romp om de vijf
centimeter 6 milimeter dik betonstaal.
Aldus werd een goede basis verkregen
om het cement op aan te kunnen
brengen. De uiteindelijke huid van het
schip werd niet dikker dan ongeveer 2
centimeter.
Boon bouwde het schip vrijwel hele
maal in zijn eentje en heeft er naar
schatting 2500 manuren in zitten. Nooit
gedacht: waar ben ik aan begonnen?
Boon: „Nee, vanaf het ogenblik dat de
spanten stonden was het mij duidelijk
dat het een schip met een heel mooie lijn
zou worden. Je zag onder je handen een
schitterende boot groeien en dat gaf je
dan steeds weer de zin om verder te
gaan. Per avond heb ik er nooit meer
gehouden met de perioden van weinig
aanbod, blijkt dit jaar uit het lage aantal
boekingen voor de periode eind juni-
begin juli. Het is dan weliswaar volop
zomer zodat men geneigd is deze
periode als hoogseizoen te beschou
wen, maar uit de vakantieregeling blijkt,
dat in die tijd alleen Noord- en Zuid
holland schoolvakantie heeft.
Volgens VW-directeur J. W. Dekker
zou je die periode dus moeten be
schouwen als voorseizoen met de daar
bij behorende prijzen, waardoor wordt
gestimuleerd dat mensen die niet af
hankelijk zijn van schoolvakanties, deze
tijd kiezen om naar Texel te komen.
Thans ziet het er naar uit dat in die tijd
niet alle accommodatie zal worden
bezet en dat is natuurlijk jammer.
Overigens staat er tegenover dat het
seizoen dit jaar wel veel langer door
loopt dan in 1980: het is druk tot 5
september.
Over het geheel gezien is er geen
reden tot ongerustheid. Er is geen twijfel
aan dat Texel een van de meest ge
vraagde binnenlandse vakantiegebieden
is, maar dat neemt niet weg dat het van
het grootste belang is dat het eiland in
deze tijd van economische teruggang
zoveel mogelijk goodwill kweekt bij een
zo breed mogelijk publiek. „We kunnen
propaganda maken zoveel als we willen,
maar het prijsniveau is bepalend", aldus
de heer Dekker.
Twee jongens van 19 jaar uit Amers
foort hadden zaterdagavond een wat
vreemde plaats uitgekozen om de
nacht door te brengen. De politie trof
het duo slapend aan op het plaveisel
van de Kamerstraat in De Koog.
Nadere beschouwing leerde dat ze flink
wat gedronken hadden en dat ze nau
welijks nog op hun benen konden
staan. Ze werden ter ontnuchtering
ingesloten. Tevens werd proces verbaal
opgemaakt wegens openbare dronken
schap.
Een 19-jarig Duits meisje en haar
vriend deden een onplezierige ontdek
king toen ze zondagmiddag op het
strand bij De Koog ontwaakten na een
kort middagdutje. De schoudertas met
landkaarten en een camera alsmede
hun gitaar, die tussen hen inlagen, ble
ken verdwenen te zijn. Kennelijk had
iemand deze spullen ter waarde van
71400,— ontvreemd tijdens het mid
dagslaapje. Door de politie wordt een
onderzoek ingesteld.
Donderdag is officieel besloten de af-
iling Texel van de Nederlandse Ver-
niging voor Sexuele Hervorming op te
effen. Zoals eerder gemeld lag ophef-
ig voor de hand omdat de afdeling
'egens gebrek aan belangstelling al
eruime tijd geen activiteiten meer ont-
looit. Feitelijk was de enige activiteit
et houden van de wekelijkse infor-
latieavond (tevens verkoop van voor-
ehoedsmiddelen) in het Groene Kruis
ebouw maar ook dat was niet meer de
roeite waard wegens sterk geslonken
landizie. Voorbehoedsmiddelen zijn
igenwoordig ook makkelijk via andere
analen te verkrijgen en als maatschap-
ij-kritische hulpverlenende organisatie
ikt de NVSH op Texel niet in een
ehoeftete voorzien. De opheffing (die
verigens nog door de NVSH vereni-
ingsraad moet worden goedgekeurd,
laar dat is een formaliteit), betekent
at met de wekelijkse informaatie- en
erkoopavonden is gestopt.
Toch houdt de NVSH nog een kon-
iktadres op Texel: mevrouw M. Blan-
en-Peetoom, Tjakkerstraat 35 Den
urg, telefoon 02220-3012. Zij verkoopt
an huis voorbehoedsmiddelen en doet
an hulpverlening, voornamelijk in de
erwijzende zin.
De tekening van lijnen en spanten die Boon van de heer Weijdt kreeg. Het schip werd gebouwd naar origineel model van de firma De Kok uit
Hutzen. Boon wijst de plaats aan waar de mast zich in het schip bevindt
r- -
De botter die Meijert Boon van beton maakte,
schitterende lijnenspel is op de foto duidelijk t
dan één uur aan besteed. Dan moest ik
gewoon ophouden. Het schip rustig af
bouwen zonder te haasten. Dat is de
beste methode gebleken", zegt Boon,
die laat weten verder geen plannen voor
andere boten te hebben. ,,lk heb hem
voor mijn plezier gebouwd om zelf mee
te varen. Dat kan nu", zegt hij.
IN het schip staat een Volvo Penta
motor van 32 PK die het kan voort
stuwen als er geen wind is. Het schip
heeft een waterverplaatsing van 9 ton
en daarmee is het schip ongeveer 2000
kilo lichter dan de eikenhouten uitvoe
ring. Voor het bevestigen van het
betongaas aan de spanten moesten
30.000 knoopjes worden gelegd. Daarbij
hebben de zoons van Boon hun handen
flink uit de mouwen gestoken. Overi
gens is het schip van Boon drie meter
kleiner geworden dan de oorspronkelijke
Zuidwalbotter. Zou het schip ruim der
tien meter geworden zijn dan betekende
dat een waterverplaatsing van meer dan
18 ton hetgeen een verminderde wend
baarheid tot gevolg zou hebben gehad.
Bovendien had er dan veel meer zeil op
gemoeten. En ook liet de schuur van
Boon een dertien meter lang schip niet
toe.
Liefde
Boon praat met liefde over zijn schip.
draagt de toepasselijke naam „Van Steen". Het
9 zien.
Vertelt dat de hoge kop in het oor
spronkelijke model nodig was om bij
lagewal voor anker te gaan. Met name
bij Huizen waar deze schepen veel ge
bruikt werden, was dat nogal eens
nodig. Er was geen haven en daarom
hing het van de windrichting af of je aan
de lagewal of aan de hogewal kon
ankeren. Verder was er in die hoek van
de Zuiderzee weinig deining. Daardoor
hebben de Zuidwalbotters een lage
achterkant. Boten van het type blazer
die in roeriger water voeren zoals bij
Texel hadden een hoge achterkant.
Ging het schip in een golf naar beneden
dan kon het net gepakt worden en ging
het op de golf omhoog dan was het
halen. Zo werden de netten over de
hoge achterkant van de blazer binnen
gehaald. Op de Zuiderzee kon dat niet,
vandaar de lage achterkant van de
Zuidwalbotter.
Het schip zoals Boon nu heeft ge
bouwd is zeer geschikt voor de Wad
denzee. Door de geringe diepgang kan
het vrijwel overal komen en door de
platte bodem is droogvallen mogelijk.
Net zoals hij gebouwd heeft zal Boon
echter rustig aandoen bij het varen
met zijn schip. Niet meteen grote toch
ten maken, maar eerst vertrouwd raken
met de zeileigenschappen. Kijken wat
zijn 'Van steen' zoal kan hebben.