Groen ^wartsjexels in het hart Aankoop grond Lap nu twee ton voordeliger Meijert Boon bouwde botter van cement Vakantieganger wordt steeds meer prijsbewust )ngewenste gasten Lammerenmarkt 2500 manuren Openbare dronkenschap Duur middagdutje NVSH Texel opgeheven DINSDAG 16 JUN11981 (actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266, s Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208 en ns Oosterhof, Weverstraat 31, Den Burg. ar advertenties, abonnementen, etc.: igeveld Er De Rooy B.V., stbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 713,80 per kwartaal 70 cent incasso; los 55 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. '.V y V' B en W hebben de gemeenteraad opnieuw voorgesteld de boerderij ït grond (1.73 ha) van de heer A. S. Lap aan de Mokweg te kopen op deze plaats Den Hoorn te kunnen uitbreiden. Met de aankoop nu een bedrag van ƒ331.000,— gemoeid. Dat is heel wat minder dan de 46.531,— waarvan vorig jaar sprake is toen B en W ook met een voorstel ismen om de boerderij van Lap te pen. Wegens de hoogte van het drag werd de transactie door de raad n de hand gewezen, tevens omdat >n eerst onderzocht wilde zien of Den iorn niet op een andere, voordeliger jze zou kunnen worden uitgebreid, niddels is duidelijk geworden dat van t laatste geen sprake is. Woningbouw alleen maar mogelijk op de reeds in t strctuurplan bepaalde plaats en daar vindt zich nu nog het bedrijf van Lap. Aanleiding voor de gemeente om te ichten de grond van Lap te krijgen is destijds het verzoek van Lap om n ligboxenstal naast zijn bestaande drijf te mogen bouwen. Hoewel Lap :ht had op een bouwvergunning ichtens het bestemmingsplan vonden en W het toch ongewenst dat het drijf zich zo dicht bij het dorps- ntrum zou kunnen uitbreiden en nog I op grond die volgens het struc- urplan voor woningbouw zou moeten irden bestemd. Ze benaderden Lap ït voorstellen tot verplaatsing van zijn drijf zodat de oude grond beschikbaar u komen voor woningbouw. Dat dde tot het genoemde oorspronkelijke orsteld aan de raad, waarbij sprake is van grond- en opstallenvergoeding ast een verplaatsingskostenvergoe- ïg, hetgeen gebruikelijk is als de ge meente initiatiefnemer is. De totale schadeloosstelling van bijna 5,5 ton werd door de gemeenteraad echter te gortig gevonden ondanks het woning- bouwbelang dat ermee samenhing. Eerst wilde de raad nog eens laten onderzoeken of de woningbouw niet aan de Diek kon worden geprojecteerd, wat dus betekende dat men wilde afwijken van het structuurplan. Andere benadering Nieuwe kontakten met de heer Lap hebben echter geleid tot een andere financiële benadering waarbij geen ver plaatsingskosten en bedrijfsschadever goeding is berekend. Inplaats daarvan mag Lap (maximaal 5 jaar) zijn oude bedrijfsgebouwen blijven gebruiken tot dat de vervangende gebouwen op de nieuwe vestigingsplaats gereed zullen zijn. Lap sloopt de gebouwen boven dien zelf en krijgt daarvoor te zijner tijd 725.000,-. Voorbereidingsbesluit In de raadsvergadering van vanavond zal ook een andere stap worden gezet voor verplaatsing van het agrarisch bedrijf van Lap naar een stuk grond verderop aan de Mokweg. Daar moet een zg. agrarisch bouwblok komen, wat wijziging van het bestemmingsplan be tekent. Om daarop vooruit te kunnen lopen moet de raad een zg. voor bereidingsbesluit nemen, waarna B en W met toepassing van artikel 19 van de wet op de ruimtelijke ordening een bouwvergunning kunnen afgeven. De commissie ruimtelijke ordening heeft zich over deze zaak niet kunnen uit spreken omdat de laatste commissie vergadering niet is doorgegaan. B en W willen echter niet dat de zaak daardoor wordt vertraagd en hebben hun voorstel daarom aan de raad voorgelegd zonder eerst de commissie te raadplegen. Logiesverstrekkers moeten er reke ning mee houden dat de vakantiegan gers steeds scherper gaan letten op prijzen, als zij bepalen waar en wanneer zij hun vakantie zullen doorbrengen. De mensen die vrij zijn in de keuze van hun vakantieperiode (dus niet zijn gebonden aan de schoolvakanties) zullen meer dan vroeger interesse hebben voor vóór- en naseizoen, omdat de huurprijzen voor bungalows, appartementen e.d. dan beduidend lager zijn. Een verschil van 150,— per week is heel gewoon, wat betekent dat met zo'n vroege of late vakantie al gauw drie- tot vierhonderd gulden kan worden 'verdiend'. Bij het bepalen van hun prijzen zullen de logiesverstrekkers dus moeten letten op de vakantieregeling, zodat zij geen hoogseizoenprijzen rekenen in een pe riode waarin de vraag naar accommo datie niet zo groot is. Die toenemende prijsbewustheid onder vakantiegangers is uiteraard het gevolg van de econo mische recessie waardoor men op de kleintjes gaat letten. Meer mensen willen hun vakantie in het binnenland doorbrengen, maar dan moet het ook een flink bedrag schelen. Dat er beter rekening moet worden In de nacht van woensdag op don- irdag zijn twee tot dusver onbe- ende personen binnengedrongen in oningen in Den Burg. Een in de Marelstraat wonende ouw werd wakker van geluiden. >en zij poolshoogte nam zag ze in huiskamer twee mannen, die larop ijlings via een achterdeur en >n raam (waardoor zij ook waren nnengekomen) wegvluchtten. Ze ïbben niet de kans gehad iets weg nemen. Dezelfde personen zijn lama of daarvoor ook een andere oning aan de Marelstraat binnen- sdrongen; ook hier werd niets ver- list. De politie werd pas 's mor- ins verwittigd. Op de gisteren gehouden markt lerden 246 lammeren aangevoerd, die 170,— tot 7180,— per stuk opbrach- in. tr komt geen champagne aan te pas als Meijert Boon uit De Cocksdorp aanstaand weekeinde zijn boot te water laat. Althans, er wordt geen fles tegen de boeg van het schip kapot geslagen. Misschien dat Boon een fles ontkurkt en het glas heft met familieleden en bekenden. Daar is dan ook alle reden toe. In vijf jaar tijd bouwde Boon zijn eigen boot. Een botter met een prachtige lijn en een schitterende opbouw. Een boot om trots op te zijn en in ieder geval een boot die de klap van de champagnefles ruimschoots zou overleven. De botter van Boon is namelijk niet van hout, staal of polyester gemaakt, maar van beton. Een stenen platbodem. Er zijn in andere delen van de wereld en ook in Nederland wel boten van beton gemaakt, maar het is voor het eerst dat een platbodem van dit materiaal werd vervaardigd. De naam van het prachtige 10.60 meter lange en 3,5 meter brede schip luidt dan ook toepasselijk 'Van Steen'. Meijert Boon heeft het schip puur uit Overigens is alleen maar de romp van hobby gebouwd. Hij was altijd al graag op het water, hield van zeilen en zag opeens een mogelijkheid om een schip te bouwen in zijn eigen systeem-bouw bedrijf. Het materiaal, zand. cement en Tras, (een middel om de waterdichtheid te vergroten) noemt hij eenvoudig te bewerken. Een betonnen schip heeft het voordeel boven stalen en houten schpen dat het vrijwel geen onderhoud behoeft. Het schip is door Jan Graaf in de verf gezet, maar dat is eigenlijk alleen maar voor het gezicht. Het stenen schip is dermate goed bestand tegen water, algen en andere in het water voorko mende stoffen dat er desnoods onge verfd mee gevaren zou kunnen worden. cement. Voor de opbouw maakte Boon gebruik van prachtig teakhout en dan blijkt ook opeens dat zijn oude vak van timmerman zich niet verloochent. De opbouw is prachtig, de vorm van de kajuit past perfect in het lijnenspel van de romp en de mast ziet er uit alsof hij menige storm kan velen. Boon verwacht deze week de zeilen binnen te krijgen. In het totaal kan op de Zuidwalbotter zo'n 60,5 vierkante meter zeil worden gehe sen. De amateur scheepsbouwer kreeg de tekeningen voor de bouw van de heer L. J. Weijdt uit Oudeschild. Hij had uit hobby in 1966 een zeer zorgvuldig spanten- en lijnenplan opgezet van het voormalige visserschip. Weijdt baseerde zich bij zjjn tekening op de oorspron kelijke Zuidwalbotter zoals die werd ge bouwd bij de firma De Kok in Huizen. Boon ontdekte toevallig dat Weijdt deze tekening uit hobby had gemaakt en vroeg of hij 'm mocht gebruiken. Hij heeft de tekening zelf omgezet in een plan dat geschikt was voor betonbouw en daarna kon hij beginnen. Eerst met de spanten waarover 6 lagen Viduims gaas werden gespannen als wapening. Verder kwam in de romp om de vijf centimeter 6 milimeter dik betonstaal. Aldus werd een goede basis verkregen om het cement op aan te kunnen brengen. De uiteindelijke huid van het schip werd niet dikker dan ongeveer 2 centimeter. Boon bouwde het schip vrijwel hele maal in zijn eentje en heeft er naar schatting 2500 manuren in zitten. Nooit gedacht: waar ben ik aan begonnen? Boon: „Nee, vanaf het ogenblik dat de spanten stonden was het mij duidelijk dat het een schip met een heel mooie lijn zou worden. Je zag onder je handen een schitterende boot groeien en dat gaf je dan steeds weer de zin om verder te gaan. Per avond heb ik er nooit meer gehouden met de perioden van weinig aanbod, blijkt dit jaar uit het lage aantal boekingen voor de periode eind juni- begin juli. Het is dan weliswaar volop zomer zodat men geneigd is deze periode als hoogseizoen te beschou wen, maar uit de vakantieregeling blijkt, dat in die tijd alleen Noord- en Zuid holland schoolvakantie heeft. Volgens VW-directeur J. W. Dekker zou je die periode dus moeten be schouwen als voorseizoen met de daar bij behorende prijzen, waardoor wordt gestimuleerd dat mensen die niet af hankelijk zijn van schoolvakanties, deze tijd kiezen om naar Texel te komen. Thans ziet het er naar uit dat in die tijd niet alle accommodatie zal worden bezet en dat is natuurlijk jammer. Overigens staat er tegenover dat het seizoen dit jaar wel veel langer door loopt dan in 1980: het is druk tot 5 september. Over het geheel gezien is er geen reden tot ongerustheid. Er is geen twijfel aan dat Texel een van de meest ge vraagde binnenlandse vakantiegebieden is, maar dat neemt niet weg dat het van het grootste belang is dat het eiland in deze tijd van economische teruggang zoveel mogelijk goodwill kweekt bij een zo breed mogelijk publiek. „We kunnen propaganda maken zoveel als we willen, maar het prijsniveau is bepalend", aldus de heer Dekker. Twee jongens van 19 jaar uit Amers foort hadden zaterdagavond een wat vreemde plaats uitgekozen om de nacht door te brengen. De politie trof het duo slapend aan op het plaveisel van de Kamerstraat in De Koog. Nadere beschouwing leerde dat ze flink wat gedronken hadden en dat ze nau welijks nog op hun benen konden staan. Ze werden ter ontnuchtering ingesloten. Tevens werd proces verbaal opgemaakt wegens openbare dronken schap. Een 19-jarig Duits meisje en haar vriend deden een onplezierige ontdek king toen ze zondagmiddag op het strand bij De Koog ontwaakten na een kort middagdutje. De schoudertas met landkaarten en een camera alsmede hun gitaar, die tussen hen inlagen, ble ken verdwenen te zijn. Kennelijk had iemand deze spullen ter waarde van 71400,— ontvreemd tijdens het mid dagslaapje. Door de politie wordt een onderzoek ingesteld. Donderdag is officieel besloten de af- iling Texel van de Nederlandse Ver- niging voor Sexuele Hervorming op te effen. Zoals eerder gemeld lag ophef- ig voor de hand omdat de afdeling 'egens gebrek aan belangstelling al eruime tijd geen activiteiten meer ont- looit. Feitelijk was de enige activiteit et houden van de wekelijkse infor- latieavond (tevens verkoop van voor- ehoedsmiddelen) in het Groene Kruis ebouw maar ook dat was niet meer de roeite waard wegens sterk geslonken landizie. Voorbehoedsmiddelen zijn igenwoordig ook makkelijk via andere analen te verkrijgen en als maatschap- ij-kritische hulpverlenende organisatie ikt de NVSH op Texel niet in een ehoeftete voorzien. De opheffing (die verigens nog door de NVSH vereni- ingsraad moet worden goedgekeurd, laar dat is een formaliteit), betekent at met de wekelijkse informaatie- en erkoopavonden is gestopt. Toch houdt de NVSH nog een kon- iktadres op Texel: mevrouw M. Blan- en-Peetoom, Tjakkerstraat 35 Den urg, telefoon 02220-3012. Zij verkoopt an huis voorbehoedsmiddelen en doet an hulpverlening, voornamelijk in de erwijzende zin. De tekening van lijnen en spanten die Boon van de heer Weijdt kreeg. Het schip werd gebouwd naar origineel model van de firma De Kok uit Hutzen. Boon wijst de plaats aan waar de mast zich in het schip bevindt r- - De botter die Meijert Boon van beton maakte, schitterende lijnenspel is op de foto duidelijk t dan één uur aan besteed. Dan moest ik gewoon ophouden. Het schip rustig af bouwen zonder te haasten. Dat is de beste methode gebleken", zegt Boon, die laat weten verder geen plannen voor andere boten te hebben. ,,lk heb hem voor mijn plezier gebouwd om zelf mee te varen. Dat kan nu", zegt hij. IN het schip staat een Volvo Penta motor van 32 PK die het kan voort stuwen als er geen wind is. Het schip heeft een waterverplaatsing van 9 ton en daarmee is het schip ongeveer 2000 kilo lichter dan de eikenhouten uitvoe ring. Voor het bevestigen van het betongaas aan de spanten moesten 30.000 knoopjes worden gelegd. Daarbij hebben de zoons van Boon hun handen flink uit de mouwen gestoken. Overi gens is het schip van Boon drie meter kleiner geworden dan de oorspronkelijke Zuidwalbotter. Zou het schip ruim der tien meter geworden zijn dan betekende dat een waterverplaatsing van meer dan 18 ton hetgeen een verminderde wend baarheid tot gevolg zou hebben gehad. Bovendien had er dan veel meer zeil op gemoeten. En ook liet de schuur van Boon een dertien meter lang schip niet toe. Liefde Boon praat met liefde over zijn schip. draagt de toepasselijke naam „Van Steen". Het 9 zien. Vertelt dat de hoge kop in het oor spronkelijke model nodig was om bij lagewal voor anker te gaan. Met name bij Huizen waar deze schepen veel ge bruikt werden, was dat nogal eens nodig. Er was geen haven en daarom hing het van de windrichting af of je aan de lagewal of aan de hogewal kon ankeren. Verder was er in die hoek van de Zuiderzee weinig deining. Daardoor hebben de Zuidwalbotters een lage achterkant. Boten van het type blazer die in roeriger water voeren zoals bij Texel hadden een hoge achterkant. Ging het schip in een golf naar beneden dan kon het net gepakt worden en ging het op de golf omhoog dan was het halen. Zo werden de netten over de hoge achterkant van de blazer binnen gehaald. Op de Zuiderzee kon dat niet, vandaar de lage achterkant van de Zuidwalbotter. Het schip zoals Boon nu heeft ge bouwd is zeer geschikt voor de Wad denzee. Door de geringe diepgang kan het vrijwel overal komen en door de platte bodem is droogvallen mogelijk. Net zoals hij gebouwd heeft zal Boon echter rustig aandoen bij het varen met zijn schip. Niet meteen grote toch ten maken, maar eerst vertrouwd raken met de zeileigenschappen. Kijken wat zijn 'Van steen' zoal kan hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 1