„Lawaai dubbeldekker
wettelijk toelaatbaar
Coördinatiecollege waddengebied
vergaderde op Terschelling
Havenrestaurant
straks kantoor?
Tienduizendste in
Maritiem museum
Politieman
gewond
Delen nummerborden
gestolen
ff
VERVOLG VAN PAG.l
Drie zeepkistenraces
op de Hogeberg
198 IINSDAG 23 JUNI 1981
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
,,Dat laatste is echter beslist onjuist",
Idus Bakker. ,,Deze conclusies zijn
rmoedelijk gebaseerd op onjuist uit-
evoerde metingen die namens TESO
adden plaatsgevonden." Bakker ont-
jende niet dat aan boord van de
lubbeldekker meer lawaai is dan op de
indere schepen, een gevolg van het
logere machinevermogen en meer luid-
ichtige voortstuwingssysteem. „Op
lie plaatsen aan boord van het schip
«ordt echter voldaan aan de wettelijke
isen. In de bedieningsruimten van de
eide machinekamers is het geluidsni-
eau wel aan de grens. Hierin zal echter
erbetering worden gebracht." Bakker
ei verder dat de trilling in het schip op
inkele plaatsen in het schip aan de hoge
;ant is, nl. in beide stuurhuizen hoewel
ok hier de aanvaardbare grenzen niet
«orden overschreden. Tijdens de ga-
antiedokking van de Molengat, eind
ieptember, zal ook hierin worden voor-
jen.
Aandeelhouder Th. v.d. Berg vroeg
ich in de rondvraag af of het wel ver-
intwoordelijk is om tot september te
vachten. Het is bekend dat trillingen
irnstige schade kunnen toebrengen aan
Ie gezondheid, in dit geval van het
lersoneel. Bakker antwoordde dat de
rillingen die 'aan' de grens zijn zich
illeen voordoen in het achterstuurhuis
in dan nog uitsluitend bij het manoe-
rreren in de havens. Op die momenten
levindt zich in het achterstuurhuis nie-
nand; er is dus niets gevaarlijks aan de
land.
TESO zal aan TNO advies vragen over
Ie mogelijkheid van geluiddemping op
iet benedendek. Het lawaai is overigens
leen exclusief TESO probleem. Bij de
lubbeldekkers in Zeeland doet zich het-
[elfde verschijnsel voor.
Overigens is TESO tevreden over het
laren met het nieuwe schip. Veel
mbere verwachtingen zijn niet be-
aarheid in tegendeel, bepaalde zaken
lallen zelfs gunstiger uit.
Brandstof
Het brandstofverbruik van de Mo
lengat is wel hoger dan was verwacht.
april werd een gemiddeld gebruik
leconstateerd van 565 liter per reis
Iheen en weer), waarbij gemiddeld wel
Jneer dan vier mototren in bedrijf zijn
geweestIn mei was het gemiddelde
rerbruik 520 liter.
Wat betreft de bedrijfsresultaten sig
naleerde de heer Bakker het al eerder
gemelde verlies van 3,4 miljoen over
1980, na afrek van belastingen 71,8
Triljoen. Dit beeld stemt overeen met de
prognoses en TESO verwacht dat ook
Ie prognoses op langere termijn zullen
flijken te kloppen. Op basis van af-
ichrijving op historische aanschafprijzen
«draagt het verlies 7750.000,— oftewel
van de omzet. Op korte termijn zal
|e luiquiditeitspositie dan ook verbeterd
Vreten worden. Vlotte restitutie van
lerug te ontvangen vennootschapsbe
lasting (een miljoen) is hierbij van
«lang.
Vragen
De TESO vergadering had een ge-
Inimeerd verloop. De aandeelhouders
■likten niet alles voor zoete koek maar
Jrvilden het naadje van de kous weten,
kritische financiële vragen kwamen
looral van de heren J. H. Urbanus en H.
Ran, wat leidde tot een discussie die de
piet-financieel geschoolden onder de
|andeelhouders waarschijnlijk niet heb-
en kunnen volgen. Op verreweg de
fteeste vragen kon een bevredigend
Intwoord gegeven worden. De onge-
ustheid die eruit sprak miste meestal
hrond. Bij dit onderdeel kwam ook het
pude vraagstuk van de wanverhouding
lussen eigen en vreemd kapitaal weer
fan de orde. Het zou denkbaar zijn
laarin verandering te brengen door een
landelenemissie, maar dat betekent dat
Ie 'aardige' structuur van TESO teniet
lou worden gedaan. Want mensen die
leid in TESO steken willen meer ren
dement dan 6% en ze willen ook stem-
lecht naar gelang hun financiële in-
preng. Thans heeft elke aandeelhouder
llechts een stem, ook al zou hij massa's
fandelen hebben.
De beantwoording van de financiële
hagen leverde een interessant nieuwtje
pp. De inkomsten die TESO heeft uit de
buffetten aan boord van de schepen zijn
pestegen van twee ton tot maar liefst
80.000, Het eerste bedrag was de
pachtsom die door de 'Snoeken en de
Bruinen' werd betaald, tot het
[noment dat TESO de exploitatie over-
(am en op andere basis uit-
lesteedde aan de heer P. Evers. Naar
>anleiding van een vraag in de rond-
rraag werd meegedeeld dat de mede-
teling in de krant (handelsregister) dat
fvers eigenaar is geworden van het buf
fet juist is, maar het betekent niet dat
pvers ook eigenaar is van dit gedeelte
ven het schip. Het gaat alleen om het
pridisch eigendom van de exploitatie.
huidige gang van zaken met de
Juffetexploitatie bevalt zo goed dat het
«eejarig contract met Evers waar
schijnlijk zal worden verlengd.
Wat betreft de tariefsontwikkeling
werd meegedeeld dat TESO de zaken
sluitend denkt te houden met verho
gingen die alleen de kostenverhogingen
dekken. De mening van de heer Urba
nus dat de tarieven zo hoog zullen wor
den dat de vakantiegangers zullen wor
den afgeschrikt, zodat het paard achter
de wagen wordt gespannen, werd door
directeur Th. Hoogerheide niet gedeeld.
Onderzoek inzake de besteding van het
vakantiebudget had volgens hem uitge
wezen dat het kritieke punt nog lang
niet is bereikt. Het dagbezoek zal wel
worden afgeremd door hogere tarieven
maar het aardige is nu dat dit in de
kraam te pas komt van de gemeente
Texel. Want de druk op Texel door
verblijfsrecreanten kan uitstekend bin
nen de perken worden gehouden door
de welbekende plannen die niet meer
dan 47.000 toeristen in 1985 toelaten. Er
kunnen niet meer verblijfsrecreanten zijn
dan slaapplaatsen. Op de dagrecreanten
heeft men dus geen invloed. „Wij
houden dus wel degelijk rekening met
de wensen van de plaatselijke over
heid", aldus Hoogerheide, die daarmee
wel bij de meeste aandeelhouders een
veelbetekenende grijns opwekte.
De heer Th. v.d. Berg merkte naar
aanleiding van het gesignaleerde hogere
oliegebruik van de dubbeldekker op dat
TESO de enkeldekkers meer in gebruik
moet hebben als de drukte het toelaat.
Hij had geconstateerd dat de dubbel
dekker vaart als het niet echt nodig is,
wat dus verspilling van brandstof bete
kent. Hoogerheide legde uit dat het uit
wisselen van schepen niet zo eenvoudig
is als het lijkt; er zitten ook conse
quenties aan voor het personeel. De
vragensteller bleef van mening dat
alleen maar worden gebruikt in continue
varende schepen.
De heer C. Koorn betuigde zijn waar
dering voor de wijze waarop voorzitter
B. Bakker de vergadering leidde. Op zijn
vraag of iemand die wordt voorge
dragen als commissaris persé aandeel
houder moet zijn, kreeg hij een ont
kennend antwoord. In principe kan dus
iedereen voor een bestuursfunctie bij
TESO worden voorgedragen
Lift
Verder had Koorn er nog steeds geen
vrede mee dat op de dubbeldekker geen
liften voor bejaarden en invaliden zijn
aangebracht. „De invaliden kunnen nu
niet naar boven. Maar de andere men
sen die de trap op gaan, worden boven
wel behandeld als invaliden want de
deuren gaan automatisch open." Koorn
vond ook het 'doordraaien' van TESO
met vier commissarissen fout. Een on
even aantal is beter; dan kunnen bij de
besluitvorming de stemmen nooit sta
ken.
Volgens Koorn heeft de combinatie
dubbeldekker-enkeldekker een terug
gang in de vervoerscapaciteit tot gevolg
van 40 eenheden per uur. Hij zou liever
zien dat TESO de twee enkeldekkers
laat pendelen; dat bespaart bovendien
veel olie. Verder verwachtte hij dat de
'olie zuipende' dubbeldekker, die TESO
om economische redenen in de vaart
heeft gebracht, een tariefsverhoging zal
veroorzaken die ook voor de vracht-
auto-tarieven (het economisch vervoer)
gevolgen zuHen hebben. „Dat heeft met
economie weinig te maken."
De heer Bakker antwoordde dat op
een schip waar zes rijen auto's naast
elkaar moeten kunnen staan, geen
TESO de dubbeldekker in het voorsei
zoen als reserveschip moet gebruiken.
„Anders is het licht laten branden in een
lege winkel."
Bestuur
Het TESO-bestuur blijft dit jaar uit
slechts vier man bestaan. De vacature
die is ontstaan door het overlijden van
de heer Kikkert werd deze vergadering
dus niet ingevuld. De heer Bakker deel
de mee dat dit samenhangt met het feit
dat hij zijn functie als president-com
missaris als een tijdelijke aangelegen
heid beschouwt. Een vijfde man zou in
principe de bereidheid en geschiktheid
moeten hebben om eventueel president
commissaris te worden en zo iemand is
niet eenvoudig te vinden.
Commissaris J. C. Dros trad volgens
rooster af en werd met 129 van de 184
stemmen herkozen. Op tegenkandidaat
J. Koolhof werden 50 stemmen uit
gebracht; de overige vijf briefjes waren
blanco. Dros is de oudste TESO-com-
missaris. Hij betuigde zijn dank voor het
vertrouwen en liet uitkomen dat her
verkiezing voor hem geen vanzelfspre
kende zaak is. Want in 1947 was hij in
het TESO-bestuur gekozen, maar na vijf
jaar weer uitgestemd, een zeldzaam feit
in de TESO-geschiedenis.
Tot dusver is het gebruikelijk geweest
dat de president-commissaris tevens
waarnemend directeur is. Als gevolg
van deze regeling heeft wijlen de heer
Kikkert vorig jaar geruime tijd het direc
teurschap waargenomen. Nu is besloten
tot een ander systeem; het direc
teurschap wordt waargenomen door het
hoofd van de afdeling financiën, thans
de heer H. P. Bakker. De heer Bakker
vertelde dat de oude regeling principieel
onjuist was. De commissarissen zijn er
om het beleid van de directie te con
troleren, maar moeten deze functie niet
af en toe kunnen overnemen.
Invloed
In de rondvraag informeerde de heer
A. Boom of TESO invloed heeft gehad
op de samenstelling van het ster
reclamespotje. Hij vreesde voor proble
men met de plaatselijke overheid, als de
inhoud strijdig zou zijn met het recre
atief beleid. Hoogerheide zei dat TESO
invloed heeft en van die mogelijkheid
ook gebruik heeft gemaakt, maar dat
enige terughoudendheid op zijn plaats is
in deze. Reclame maken is een vak dat
niet door ieder wordt verstaan en het is
niet juist de samenstellers al te veel met
adviezen voor de voeten te lopen.
Maar TESO moet uiteraard wel met het
eindresultaat akkoord kunnen gaan.
Boom deed ook het advies aan de
hand om op de TESO boten gebruik te
laten maken van zware olie. Die is veel
goedkope dan gewone gasolie. Hoo
gerheide zei dat hieraan is gedacht maar
dat men terugschrikt voor de technische
consequenties. Zware olie (die tevoren
moet worden verwarmd) kan eigenlijk
plaats is voor een lift. Verder zei hij dat
de animo onder oudere mensen om in
een voor hen vreemde lift te stappen,
helemaal niet groot is („Dat zuig ik niet
uit mijn duim"). Bovendien is een lift,
gezien de stootsgewijze aan- en afvoer
van passagiers, altijd te klein om een
redelijk aantal mensen van dienst te
kunnen zijn. Veel beter is het rollende
trottoir dat TESO graag op de nieuwe
dubbeldeksbrug aangebracht wil zien.
Voor pendelen met twee enkeldek
kers voelt TESO niets. Het is niet in het
belang van het personeel en de ge
bruikers van openbaar vervoer missen
hun aansluiting.
Het komt wel eens voor dat bij het
laden van de schepen conflicten ont
staan tussen automobilisten en het
TESO-personeel. De heer Wil Huizinga
noemde een voorbeeld en vroeg zich af
hoe de belangen worden behartigd van
slachtoffers van dergelijke conflicten.
„Waar haal je je recht als een idioot je
overrijdt?" Hoogerheide zei dat het een
civiele aangelegenheid is als zich op de
boot ongelukken voordoen. De politie
bemoeit er zich niet mee. De verze
keringen moeten het onderling uitvech
ten. Als iets op het haven terrein ge
beurt is het openbare weg en worden
aanrijdingen e.d. als gewone verkeers
ongelukken afgehandeld. Bij aanrijdin
gen met persoonlijk letsel op het auto-
dek wordt wel aangifte gedaan, maar de
ervaring heeft uitgewezen dat dergelijke
gevallen worden geseponeerd.
Huizinga had er zich over verbaasd
dat TESO één van haar schepen be
schikbaar stelt voor een receptie ter
gelegenheid van het jubileum van de
Visserijcoöperatie en het afscheid van
de heer J. van der Vis Azn. Het
Koninklijk Texels Fanfare dat binnenkort
het 90-jarig bestaan viert, had zoiets ook
wel gewild. En wat gebeurt er als de
dienstboot uitvalt ten tijde van de re
ceptie op de reserveboot? En wordt de
boot gratis voor de CIV-receptie be
schikbaar gesteld? Directeur Hooger
heide legde uit dat de relatie met de
Visserijcoöperatie en in het bijzonder
met 'Jan van Toon' zodanig is dat niet is
geaarzeld de boot voor het feest gratis
beschikbaar te stellen. Nadrukkelijk is
echter overeengekomen dat het schip
onmiddellijk moet worden ontruimd als
de dienstboot zou uitvallen. Het is niet
de bedoeling dat TESO er een gewoonte
van maakt om één van haar schepen
voor festiviteiten beschikbaar te stellen
maar als het om iets bijzonders gaat is
men niet bij voorbaat onwelwillend.
Hoogerheide liet blijken het fanfare
jubileum ook wel als iets bijzonders te
willen beschouwen. Op de vraag van
Huizinga waar de geplande TESO fiet
senstalling blijft kon geen antwoord
worden gegeven. Het wachten is op de
goedkeuring van de overheid.
Volgens Th. van den Berg doen ge
ruchten de ronde dat TESO de differen
tiatie in de tarieven (waardoor Texelse
automobilisten aanmerkelijk minder be
talen dan overkanters) af te schaffen.
President-commissaris Bakker zei van
niets te weten. Van den Berg pleitte
verder voor het benoemen van een
werknemerscommissaris in het bestuur,
maar hij kreeg te horen dat dit wettelijk
niet is toegestaan.
De heer Jos Bergman vroeg waarom
TESO dit jaar het hogere zomertarief
een maand eerder heeft laten ingaan.
De heer Bakker draaide er niet omheen:
„Dat leverde meer geld op." Directeur
Hoogerheide wees erop dat TESO ge
rechtigd is onaangekondigd tot zo'n
verandering te besluiten. Achterop het
kaartje staat 'onder voorbehoud' en dat
bijbetaling kan worden verlangd. Berg
man noemde de handelwijze 'minder
correct'. Hoogerheide: „Nee, het is
minder plezierig."
Naar aanleiding van een andere op
merking van Bergman werd meegedeeld
dat TESO de smalle trapopgang op de
dubbeldekker heeft verruimt door de
leuning weg te halen. Mensen met kof
fers en tassen in beide handen kwamen
in de problemen. De verandering geldt
als proef want het is denkbaar dat de
mensen nu onvoldoende steun hebben
als zij op de trappen staan, vooral bij het
manoevreren in de haven waarbij het
schip onverwacht tegen de fuikwanden
kan stoten.
De belangstelling voor het Maritiem Museum groeit nog steeds. Donderdag
werd de tienduizendste bezoeker van dit seizoen geregistreerd. Het was
Marianne Willenborg uit Castricum, studente aan de Pedagogische Academie
van Beverwijk die met een groep medestudenten per schip naar Texel was
gekomen. Dat schip was de uit 1902 daterende „Twee gebroeders" met als
schipper Jos Scholte uit Krommenie die wel vaker met groepen een reisje naar
Texel maakt.
De mensen van het Maritiem
Museum maakten van het bereiken
van deze mijlpaal een bijzondere
gebeurtenis. Terwijl conservator
strandjutter op zijn welbekende wij
ze uitleg gaf bij de bonte collectie
van aangespoelde voorwerpen,
ging ineens het licht uit, klonken
pistoolschoten en trad een tot de
tanden gewapende zeerover de
museumruimte binnen. Het was
Jaap Bakker uit Oudeschild die een
voor deze gelegenheid gemaakt rijm
voordroeg en de tienduizendste be
zoekster een greep liet doen uit een
zojuist gekaapte schatkist. Daar
mee kwam Marianne Willenborg in
het bezit van het boek „Texel en de
Het feit dat de tienduizendste be
zoeker zich heeft aangediend nog
voordat de zomer is begonnen,
wettigt de verwachting dat het
museum dit jaar het geraamde aan
tal van 35.000 bezoekers makkelijk
zal halen. Vorig jaar (toen het
museum pas zijn poorten opende in
augustus waren er 30.000 bezoe
kers. Vrij veel mensen komen dit
jaar voor de tweede keer in het
museum. Het valt hen op dat de
collectie veel uitgebreider en daar
door interessanter is geworden, ook
door de expositie over de Geor-
giërs. De foto geeft een beeld van
het onverwachte optreden van de
zeerover.
Het Coördinatiecollege Wadden
gebied, het overlegorgaan van rijk,
provincie en gemeenten heeft zijn
vierde vergadering gehouden, onder
voorzitterschap van de minister van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening, jhr. drs. P. A. C. Belaerts
van Blokland. De vergadering was
deze keer op West-Terschelling, in
het Waddengebied zelf dus, wat de
deelnemers de mogelijkheid bood
om zich na de vergadering in het
gebied zelf op enkele punten te
oriënteren. Dit gebeurde in de vorm
van een tocht per huifkar of op de
fiets naar de Boschplaat op de oost
punt van hot eiland.
Een belangrijk punt op de agenda
was de voorbereiding van de Wadden
adviesraad. In de vergadering van het
Coórdinatiecollege van 25 maart j.l.
was over dit onderwerp een informa
tieve nota vastgesteld voor belang
hebbende organisaties. Hierop zijn in
middels een groot aantal, vrijwel alle
positieve, reacties ontvangen. De door
de Stuurgroep Waddenprovincies en
het Contact Waddenzeegemeenten
ingezonden reacties maakten met name
onderwerp van overleg uit. De discus
sie spitste zich daarbij toe op de om
vang van de raad, de verdeling van de
zetels over de verschillende maatschap
pelijke groepen en de positie van het
Coördinatiecollege ten opzichte van de
adviesaanvragen aan de Raad.
De door het Coördinatiecollege in
gestelde ambtelijke werkgroep kreeg de
opdracht, rekening houdend met de in
gezonden reacties en de opmerkingen
in het Coördinatiecollege, een concept
Koninklijk Besluit met toelichting op te
stellen. Het ligt in de bedoeling om de
instelling van de W.A.R. verder schrif
telijk af te doen, zodat het mogelijk is
de Raad nog dit najaar in te stellen.
Waddenzeewet
Eveneens kwam de door de regering
in voorbereiding zijnde wettelijke
regeling voor de Waddenzee aan de
orde. Met deze Waddenzeewet, waarin
de doelstelling voor het
Waddenzeegebied en de bestuursstruc
tuur worden vastgelegd, wordt
uitvoering gegeven aan de bij de be
handeling van de Planologische Kern
beslissing nota Waddenzee door de
tweede kamer aanvaarde motie-Faber.
Hoewel de provinciale en gemeentelijke
delegaties verklaarden op zichzelf geen
behoefte te hebben aan een Wadden
zeewet leverde de tekst van het re
geringsvoorstel weinig principiële be
zwaren op.
Als laatste onderwerp van deze ver
gadering stond de Interprovinciale
Structuurschets voor het
Waddenzeegebied op de agenda. De
voorzitter van de Stuurgroep Wadden
provincies, de heer D. van der Til,
gedeputeerde Ruimtelijke Ordening van
Friesland, gaf een toelichting op de
aanpak van het project, de stand van
zaken en de verdere voortgang. Veel
In Den Burg werd woensdagmid
dag rond één uur een politieman der
mate mishandeld, dat hij zich onder
doktersbehandeling moest stellen.
Het voorval geschiedde in de Koger-
straat nabij de Akenbuurt. Een
patrouille van de politie zag een
bromfietser door de Kogerstraat
rijden met een snelheid van rond de
zestig kilometer. De politie wilde de
jeugdige snelheidsovertreder tot
stoppen manen, maar deze gaf daar
geen gohoor aan. Na een korte ach
tervolging reed de jongen het erf
van zijn huis op. Toen de politie daar
arriveerde en de brommer in beslag
wilde nemen, verzette de jongen
zich. Hier raakten meer mensen bij
het incident betrokken en het eind
van het liedje was dat er enkele
flinke klappen vielen, waarbij een
van de politiemensen in het gezicht
werd gewond, terwijl zijn bril werd
vernield.
Later op de dag werden de
bromfietser en de bij het handge
meen betrokken geraakte
familieleden gehoord op het politie
bureau in Den Burg. Daar werd
tegen de drie betrokken personen
proces verbaal opgemaakt wegens
verzet tegen de politie. De bromfiets
werd in beslag genomen.
aandacht werd besteed aan de naar
aanleiding van de inspraak aangebrach
te wijzigingen in de Structuurschets
en de nu op tafel liggende moties en
amendementen van de verschillende
statenfracties in de drie provincies.
Centraal in het overleg stond de nood
zaak van een tijdige inpassing van de
Structuurschets in de afzonderlijke
streekplannen van de provincies, als
mede de uitwerking in gemeentelijke
bestemmingsplannen. De voorzitter
van de Vereniging Contact Wadden
gemeenten, de heer G. Rombout,
bracht tot slot nog de financiële pro
blematiek onder de aandacht.
Het lid van de rijksdelegatie, minister
H. Wiegel, zegde toe te zullen be
vorderen dat de gemeente zo spoedig
mogelijk over de financiële mogelijk
heden geïnformeerd zullen worden.
In de komende zomer zal drie keer
een zeepkistenrace voor de jeugd wor
den gehouden vanaf de Hogeberg. Dat
gebeurt op de zondagen 19 en 26 juli
en 2 augustus. Coureurs kunnen deel
nemen in twee categoriën: grote en
kleine wielen. Wielen die groter zijn dan
autopedwielen worden als 'groot' aan
gemerkt. Naast de zeepkistenrace zal
ook een autopedrace worden gehou
den Nadere gegevens worden te zijner
tijd aangekondigd, maar op de races
wordt nu al gewezen om kinderen (en
hun vaders!) in de gelegenheid te stel
len tijdig hun wagen in elkaar te knut
selen of te repareren. Organisatie en
leiding van de races berust bij het
Rekre-aktief-team.
Van twee Duitse auto's in De Koog
werden in het weekeinde delen van het
nummerbord gestolen. Van de auto's
werden een E en een D gestolen. De
politie heeft het vermoeden dat de dief
stal plaatsvond om andere nummerbor
den te kunnen vervalsen.