Ouders nog meer in spanning dan coureurs 9 Oorlogsvondst K Bud en Sundance, the early days Ml mm IH l'lUK-i EERSTE ZEEPKISTENRACE OP HOGEBERG Geslaagden Middenstandsdiploma Docenten gezocht voor cursuswerk Postduivenvlucht- uitslagen Burgerlijke stand Geslaagd 90 jaar Koninklijk Texeis Fanfarecorps Dienstmededelingen Bouwvergunningen Texelse dwerggeiten weer kampioen DINSDAG 21 JULI 1981 TEXELSE COURANT PAGINA 5 -*s \t* r De zeepkistenrace die zondag op de Schansweg werd gehouden tad een spannend en geanimeerd verloop. Het was niet alleen een rachtmeting van zeer jeugdige coureurs, maar vooral ook van hun aders die zich zeer bij het succes van hun spruiten betrokken voelden omdat zij een belangrijk aandeel hadden gehad in de technische oorbereidingen. In de categeorie grote wielen werd een vrouwelijke oureur winnaar; Margot Geus uit Den Burg. De zware en stabiele wagen waarmee zij het succes behaalde legde in de eerste manche 143 meter af en in de tweede manche 832 meter. De grootste afstand telt mee voor het otaalklassement over drie races. Vol lende week zondag wordt de tweede ace gehouden, maar de derde race vordt waarschijnlijk uitgesteld omdat leze zou samenvallen met de tweede Butocross bij Oosterend. Als de tweede ace al niet was aangekondigd, zou ook Jeze zijn uitgesteld, want de jonge ;oureurs en hun ouders waren alge- neen van mening dat één week tussen ilke race te kort is. Er moet minstens ién extra weekend beschikbaar zijn om :e 'sleutelen'. Dat laatste is belangrijker tan een buitenstander denkt. In de erste race is duidelijk geworden wat de /erschillende wagens presteren en om te afstand die ze kunnen afleggen op te /oeren, moeten veranderingen kunnen «orden aangebracht. Hier schuilt een sportieve uitdaging zonder enige garan- :ie op succes. Want er spelen meerdere factoren een rol en die factoren kunnen sikaar zowel versterken als teniet doen. Gecompliceerd Dat wagens met grote wielen een grotere afstand afleggen dan wagens met kleine (autoped)wielen was al lang lekend en wordt beschouwd als een 'ast gegeven. Om die reden wordt bij de Irace dan ook onderscheid gemaakt in grote en kleine wielen. En gecompli ceerder vraagstuk betreft het gewicht dat de wagens moeten hebben. Een zeker gewicht is noodzakelijk om langs de Hogeberghelling een behoorlijke snelheid te ontwikkelen en om het vlakkere stuk van het parcours een flink stuk te kunnen doorschieten, maar bij teveel gewicht gaat de druk op de assen en op de banden een ongunstige rol spelen in het zwak hellende gedeelte. Het is de kunst om het gewicht juist te doceren. Van belang is verder dat de banden hard zijn, dat alle draaiende delen goed zijn gesmeerd en dat de totale wagen gestroomlijnd is. Maar dat laatste gaat niet op als de wind van achteren of schuin van opzij waait. Dan is het juist gunstig als de zeepkist een hoge en lichte opbouw heeft en dat de .coureur rechtop zit inplaats van zo plat mogelijk. Van belang is verder dat de - constructie van de zeepkist, in het bij- ronder van de wielen, deugdelijk en stabiel is. De zo smal mogelijke banden moeten nauwkeurig 'sporen' en de stuurinrichting moet zodanig zijn dat de coureur lijnrecht kan rijden. Zig-zag of 'bibber' bewegingen kosten veel energie en dat wreekt zich onherroepelijk in een aantal meters. Recreaktief De organisatie van de zeepkisten competitie is in handen van het Recre- aktiefteam' In organisatorisch opzicht verliep het zondag redelijk goed. Het was wel storend dat met de hele race veel tijd was gemoeid, ondanks het be trekkelijk kleine aantal deelnemers. Mis schien kan wat vlotter worden gewerkt en zou ook de tijd tussen het starten van de verschillende deelnemers wat kun nen worden bekort. Verder zou het geen overbodige luxe zijn als de Recre aktief mensen walkie talkies zouden ge bruiken, zodat het bereikte aantal me ters onmiddellijk aan de mensen bij de start zou kunnen worden doorgegeven. In ieder geval zal de volgende keer meer discipline bij het publiek moeten worden afgedwongen. De coureurtjes kregen het soms op hun zenuwen van de mensen die zonodig op het allerlaatste moment voor hun aanstormende kar retje moesten oversteken. Nog verve lender waren de diverse fietsers die zich niets van de verkeersafsluiting hadden aangetrokken. En als een politieman ter plaatse zou zijn, zouden de verzoeken om de weg alsjeblieft vrij te maken niet zo eindeloos vaak hoeven te worden herhaald. Een zeepkistenrace mag dan kinderspel zijn, zo'n evenement is beslist niet van gevaar ontbloot. Zondagmid dag kwam het enkele keren voor een een nog weinig ervaren coureurtje er ternauwernood in slaagde om te voor komen dat hij met zijn wagen het vol komen onbeschermde publiek inschoot. De volgende keer moeten zeker langs het steile gedeelte direct na de start wat strobalen worden neergelegd. Alle deelnemers moesten twee keer rijden. De per keer langste afstand telde mee voor het klassement. Het was toegestaan dat meerdere coureurs van één wagen gebruik maakten, zodat er meer deelnemers waren dan zeepkisten. De eerste prijs werd dus gewonnen door BUTCH AND SUNDANCE THE EARLY DAYS „Butch and Sundance the early Jays" gaat over de carriere van Robert |Leroy Parker en Harry Langabough in iet stadium dat voorafging aan de vor- ïing van de legende. Van die periode is linder bekend dan van de tijd dat ze leroemd en berucht waren, maar de ■nanier waarop William Goldman hun 1 tarakter heeft geschetst en Allen Burns dat in scenario heeft uitgewerkt, geeft let gevoel dat het best zo zou hebben tunnen zijn als Lester toont. Richard Lester heeft in elk opzicht een eigen- rinnig beeldrelaas geleverd. Hij voert sns binnen een zeer persoonlijk getint «ereldje: het niet zo erg wilde westen. Anders dan gebruikelijk in dit genre zijn de verschillen tussen helden en schur ken, goed en kwaad, recht en onrecht slechts met een gloeiende spijker te zoeken. Lester zet Butch en Sundance in het zadel als kleine mensen die door een toevallige samenloop van omstan digheden een bepaalde functie krijgen toebedeeld in het alledaagse bestaan. Weinig opvallende jongens zijn het die half per ongeluk aan de verkeerde kant van de wet terecht komen. Ze plegen zeldzaam onhandig een bankoverval, ze beroven met meer geluk dan koel inzicht een trein en op een treurig ogenblik schiet Sundance tot z'n eigen schrik en afschuw een onverwachte tegenstander neer. Zoals het tweetal ondertussen niet zonder enthousiasme merkt, wor den Butch en Sundance befaamd en berucht: hun legende die deel uitmaakt van die van het wilde westen is geboren. „Butch en Sundance the early days" is te zien als woensdagwestern. Toegang alle leeftijden. Margo Geus. De tweede prijs werd ver overd door haar broer Peter Jan die van dezelfde wagen gebruik maakte, maar waarschijnlijk als gevolg van zijn minder grote lichaamsgewicht minder meters maakte. Zwerfstenen Een grote kanshebber leek de door verhuurbedrijf Bruining gesponsorde Brendan de Graaf te zijn die met een fraai ogende van lichte buizen gecon strueerde wagen aan de start ver scheen. In tegenstelling tot de ver wachting kwam de wagen niet verder dan 480 meter. Toen de wat zwaardere Omar Hoek van dezelfde wagen gebruik maakte ging het al beter: 50 meter. Het was duidelijk dat het gewicht moest worden vergroot om in de tweede manche hogere ogen te gooien, wat voor de vader van de coureur aanleiding was om enkele zwerfkeien uit een tuintje te pakken om de wagen daarmee te verzwaren. Dat leidde tot een aanmer kelijk beter resultaat. Omar Hoek be haalde een vierde plaats. Aan de wagen zal de komende dagen ongetwijfeld hard worden gesleuteld, maar ook aan de andere karretjes zal nog wel het nodige worden verbeterd. Aan fanatisme ont breekt het in ieder geval niet. Uitslag categorie grote wielen met daarbij vermeld de langste afstand: Arno Witte 417 meter, Thom Maas 429 meter, Maarten Willen Maas (met de zelfde wagen) 418 meter, Brendan de Graaf 515 meter. Omar Hoek (met dezelfde wagen) 557 meter, Peter Jan Geus 806 meter, Margo Geus (met de zelfde wagen) 943 meter, Michiel Kuij- per 544 meter, Ronald Witte 486 meter, Marcel van Boven 471 meter, Marco Zijm 491 meter, Inse Bonne 728 meter en Bonita Daalder 360 meter. De houder van de beker van vorig jaar Inse Bonne moest dit jaar dus met de derde plaats genoegen nemen, althans in de eerste race. Voor de categorie kleine wielen hadden zich slechts twee deelnemers aange meld. Eerste werd Ties Nijman (527 meter) en tweede Mark Hessel Huizinga met 501 meter. Op hetzelfde parcours werd ook een autopedrace gehouden voor kinderen tot 10 jaar. Wie wilde meedoen kon gebruik maken van een door Recre- Zoals ieder jaar zal ook deze winter onder auspiciën van de Welzijnsstich- ting weer een groot aantal cursussen worden gegeven. Momenteel wordt op het burean culturele zaken van het ge meentehuis hard gewerkt aan de samenstelling van het cursuspakket. Om tot een zo breed mogelijk aanbod te komen wordt iedereen die zichzelf in staat acht om als docent van een cursus op te treden, verzocht om hier over contact op te nemen met het raadhuis. Daarbij kan het gaan om allerlei soorten cursussen, zoals bij voorbeeld kantklossen, weven, fotogra feren, metselen of bloemschikken. Maar ook „Ouders op herhaling", talencursussen e.d. Ook mensen met capaciteiten op ieder ander terrein zijn welkom. Belangstellenden kunnen voor in formatie terecht bij mevr. Bootsma, afd. culturele zaken van het raadhuis. Telefoon (02220) 3041. Zondag 19 juli vlogen oude en jonge duiven vanuit Strombeek (244 km) in België. De ouden werden gelost om 7.30 uur, de jongen om 8.00 uur met NW-wind. Er waren 28 oude en 41 jonge duiven ingezet. Ondanks de NW-wind, die een extra nadeel vormt vergeleken bij Den Helder, behaalden de Texelaars een goed resultaat, vooral met de jonge duiven. De twee snelste Texelse jonge duiven legden beslag op de derde en de negende plaats tegen 227 deelnemers. Uitslag oude duiven: 1e duif 11.09.21 uur 1123 meter/min., 2e duif 11.09.36 uur 1122 meter/min., 3e duif 11.15.11 uur 1082 meter/min., laatste prijsduif 11.20.38 uur 1057 meter/min. D. Pan neman De Koog 1, 2, 4, 5e prijs; S. Feenstra De Waal 3, 6e prijs. Uitslag jonge duiven: 1e duif 11.55.15 uur 1047 meter/min., 2e duif 11.56.12 uur 1032 meter/min., 3e duif 12.00.36 uur 1024 meter/Min., laatste prijsduif 12.09.58 uur 975 meter/min. D. Panne man De Koog 1, 4, 8e prijs; S. Feenstra De Waal 2e prijs; A. Daalder De Koog (jeugdlid) 3, 7e prijs; B. Drinkwaard Den Burg 5, 6e prijs; Comb. Kooger-Bruining De Waal 9e prijs. aktief beschikbaar gestelde autoped. Er meldden zich 16 deelneemertjes. De uitslag (met vermelding van de manche die de meeste meters opleverde) was als volgt: Alwin Vinke 402 meter, Sandy Hofker 406 meter, Peter Jan Geus 406 meter, Niels Raats 453 meter, Martijn Beerling 425 meter, Gert Jan Bruin 422 meter, Judith van Putten 386 meter, Mark Pijper 430 meter, Rikje Bernhard 409 meter, Fleur Bernhard 471 meter. Benjamin van Heerwaarden 405 meter, Erik Remkes 405 meter, Nienke Min- derman 395 meter, Brenda Schipper 462 meter, Richard Schipper 426 meter en Bart Post 345 meter. Eerste werd dus Fleur Bernhard, tweede Brenda Schip per, derde Niels Raats, vierde Mark Pijper en vijfde Richard Schipper. Geboren: Eveline, dv. Wilhelmus J. M. van de Kamer en Froukje Heijs; Geesje Aafke, dv. Abram de Ridder en Jantien Verra; Bart, zv. Hendrik P. Hin en Marianne T. Koster; Marleen, dv. Cornelis J. van der Werve en Geertje C. Kok; Johan, zv. Cornelis P. Duinker en Grietha van der Ster; Marloes, dv. Arend van der Sar en Janna van het Laar; Stefan, zv. Gauke de Jong en Willemeina M. M. Kok; Mariska Ramo- na, dv. Sietse J. Betsema en Anna M. G. Zoetelief; Rhode Inge, dv. Harry Hillen en Nelda J. van Hoorn; Tieme, zv. Johannes W. Bakker en Maria G. Groen; Remco, zv. Cornelis D. Koop man en Hendruka C. J. de Vries; Derk Jan Hendrikus, zv. Derk J. Kamperman en Petronella A. Bronsdijk; Cees, zv. Antonius B. F. Domhof en Helena W. Vink; Johan Sebastiaan en Marinus Theodorus, zv. Jan Marinus Hoep en Cornelia T. M. Barhorst; Alicia Martha, dv. Aris Saai en Martha G. Willemsma. Overleden: Jacoba Reij, oud 72 jaar; Hendrica Barhorst-Halsema, oud 79 jaar; Martha I. E. Reurik-Pistorius, oud 84 jaar; Simone Scnaüt, oud 1 jaar; Leonora Sikkel-Korstanje, oud 57 jaar; Willem Munters, oud 81 jaar; Jacobus S. G. Gieles, oud 77 jaar; Lydia Wei- ermans-Bedilo, oud 61 jaar; Wilhelmus de Ruiter, oud 60 jaar; Jacob Verberg, oud 72 jaar. Ondertrouwd: Otto J. Goënga en Gerarda V. M. Leber; Nanning Maat en Anna M. A. Bakker; Hendrikus J. Witte en Elisabeth M. Stobbe; Josephus A. M. van de Kamp en Trijntje Kalis. Van de I.M.O. middenstandscursus te Den Burg zijn de volgende kandidaten geslaagd: Peter Roy Alkema, Beatrice Bakker, Irma Bakker, Sjef Beers, Bert de Boer, Jeanette Boon, Robert van Boven, Fulps Duinker, Hennie Dijker- de Graaf, Karin van Empel, Marjo van Heerwaarden, Annie van der Heiden, Karin Hopman-Kempenaar, Janneke Kampstra-Boomstra, Kees Koopman, Jannie Koopman, Ronald Kramer, Fred Mosk, Rieuwerd Pol, Jannie Rozendaal, Hank Schraag, Mirjam Schuurman, Jannie Sijtsma, Lia Trap-van der Zee, Corrie Visser en Ria Witte-Rodenburg. Afgewezen werden vier kandidaten. De nieuwe cursus gaat eind augustus weer van start. Hoewel er de laatste jaren veel te doen is geweest over het middenstandsdiploma, blijft het toch zijn waarde behouden. Het geldt nl. nog steeds als een van de vestigingseisen voor diegenen die zich als zelfstandig ondernemer willen vestigen, in het bijzonder in de sectoren ambacht, dienstverlening, vervoer en horeca. Maar ook voor diegenen die zich als zelfstandig ondernemer in de detailhan del willen vestigen kan het met name voor bepaalde branches vrijstellingen geven. Voor nadere inlichtingen of aan melding kan u zich wenden tot de directeur van de middenstandsavond school, A. Studulski, Vloedlijn 26, Den Burg, tel. 02220-3323 of tot F. Visman, Oosterenderweg 47, Oosterend, tel. 02223-824. Hans Middelveld, een toerist uit Zaandam, deed dit weekend een bij zondere vondst. In de boomgaard van Hoeve Wamberg aan de Hoofdweg in Eierland vond hij een onderkaak die afkomstig moet zijn van een Georgiër. Toevallig was Middelveld met de eige naar van hoeve Wamberg, J. Hoedjes, in de tuin aan het werk toen ze stuitten op enige stukken metaal. Ze vonden een huls met tien patronen en Hylke Brui ning, die in het bezit is van een metaal detector werd er bijgehaald, om te helpen bij het verder zoeken. Hoedjes had al eens vernomen dat bij zijn boer derij twee russen begraven waren. Met behulp van de metaaldetector werden twee karabijnen gevonden alsmede een kam, enkele menselijke botten, een riemgesp en een aantal patronen. Na het vinden van de kaak werd het de 'spitters' duidelijk dat de politie gewaar schuwd moest worden. Zoals gezegd, het was Hoedjes be kend dat twee Georgiërs op zijn land doodgeschoten en begraven waren. Tijdens de opstand schijnen twee Geor giërs ondergedoken te hebben gezeten in de oude schuur (daar staat nu een stal) van hoeve Wamberg. Eén vluchte bij het doorzoeken van de schuur door de Duitsers het veld in en werd op zijn vlucht doodgeschoten. De schuur werd toen in brand gestoken en daardoor moet de tweede Georgiër gedwongen zijn geweest te vluchten. Ook hij werd waarschijnlijk door de Duitsers dood geschoten. De halfgesmolten kam die Bruining Middelveld en Peter Agter opgroeven kan duiden op de door brand gedwongen vlucht. Maandagmiddag arriveerde de poli- tierecherche die het opgraven heeft overgenomen. Het ligt in de verwach ting dat meer zaken boven de grond gehaald zullen worden. Omwille van snelle doorgang van het onderzoek is toegang tot hoeve Wamberg voor nieuwsgierigen ten strengste verboden. Op de foto een overzicht van de opge graven zaken. Rechtsboven de twee karabijnen en linksonder de onderkaak. 1Het reünie-orkest telt momenteel ruim 40 muzikanten, de reüniedrumband 25 tamboers en er hebben zich ongeveer 10 oud-majorettes aangemeld. Een ieder krijgt deze week nadere mededelingen over repetities, repertoire, instrumenten etc. in de bus. Mochten er oud-KTF- muzikanten/tamboers/majorettes zijn die alsnog mee willen doen (of geen be richt hebben ontvangen) dan snel een be richtje aan Frans Zegel, Weverstraat 32, tel. 2728. Ook oud-DEK-muzikanten uit de samenwerkingsperiode zijn van harte welkom. 2. Fanfaretassen en jubileumkaarten zijn nog te verkrijgen bij C. van IJsseldijk, Vloedlijn 3, tel. 3397 of bij de Fanfare- kar op de maandag markt en folklore- woensdag in Den Burg, Braderie De Koog (dinsdag), Feestmarkt De Cocks- dorp (donderdag) of Hoornder donder dag. 3. Oude Fanfarespullen (foto's, pro gramma's, zwarte petjes, enz.) melden bij Jaap Bakker, Heemskerckstraat 9, Oudeschild, tel. 3918. Burgemeester en wethouders hebben aan de volgende personen en instanties bouwvergunning verleend. J. P. Kikkert, Oude Dijkje 16 te De Koog voor het veranderen van een schuur; Bouwfonds Nederlandse Gemeenten voor het bouwen van 56 woningen in Den Burg Noord-West; L. Witte, Pol derweg 10 te De Waal voor het ver anderen van gevels van de smederij; Doopsgz. Gem. Haarlem, voor het bouwen van een aardappelbewaar- schuur aan de Hoofdweg 108 Eierland; Fa. Kikkert, Badweg 1 te De Koog voor het veranderen en vergroten van een bedrijfspand en woning; L. Eelman, Keesomlaan 7 te Den Burg voor het plaatsen van een bijkeuken. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikkingen ingevolge de Wet Administratieve Rechtspraak Over heidsbeschikkingen een bezwaarschrift indienen. Nadere informatie hierover is te verkrijgen bij de gemeentesecretarie, afdeling algemene zaken, kamer 209. Donderdag 16 juli werd in Schagen als onderdeel van de Westfriese folklore een open dwerggeitenshow georgani seerd. Zoals vanouds in de open lucht. Was het op Texel droog, in Schagen hoosde het. Ondanks de regen werden toch nog 145 dieren aangevoerd. De Texelse dwerggeitjes waren vertegen woordigd door de stallen „De Post hoorn" en „Tyeslemore", die de vol gende eerste premies wisten te behalen. Boklammeren: IA en kampioen Wil lem 14 van Tyeslemore, eig. Voskuil. Geitlammeren: IB Nelleke van de Posthoorn, eig. De Ridder; 1C Carola 29 van de W'waard, eig. De Ridder. Jeugdbokken: 1B Willem 7 van Tyes lemore, eig. Voskuil. Bert Segerink slaagde te Schagen voor het middenstandsdiploma. Links Willem 14 van Tyeslemore, kampioen Schagen. Rechts Willem 13 van Tyeslemore, reserve-kampioen Purmerend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 5