Maak uw filmkeuze!
Keuzelijst
K
Filmganger brengt 28 films
8 'flIJDAG 28 AUGUSTUS 1981
TEXELSE COURANT
PAGINA 11
Voor het achtste jaar presenteert het filmgangerteam een lijst van
veertig filmtitels. Het is niet mogelijk alle veertig dit seizoen te verto-
nen, maar omdat Filmganger in een nog steeds groeiende belang-
stelling voorziet, is het idee gerezen om de adspirant-leden 28 (vorig
jaar 16) filmtitels te laten kiezen. Vorig seizoen werd het vaste pro-
jramma van 24 films uitgebreid met vier extra filmvertoningen.
Wederom draait Filmganger wekelijks op donderdagavond in het
;ity Theater. De films staan in willekeurige volgorde op deze pagina
n het kort beschreven, zodat belangstellenden zich een idee kunnen
/ormen van de inhoud. Onderaan de pagina vindt u de keuzelijst.
Hoewel het misschien moeilijk is moeten twaalf titels geschrapt
vorden, zodat de films, die u het minst interessant acht „verdwij-
'en". De keuzelijst kan ingeleverd worden bij een drietal adressen
lie op de lijst vermeld staan. Een keuze is noodzakelijk om demo-
:ratisch het „meeste stemmen gelden" en "daardoor waarschijnlijk
'en voor elk wat wils programma te kunnen bieden. Filmganger-
sden krijgen per voorstelling een reductie van ƒ2,50. Het lidmaat-
,chap kost ƒ10,—, CJP-ers en Pas 65 betalen ƒ5, Alle leden ont-
rangen bij de lidmaatschapskaart een informatieboekje met een
;orte inhoud van de te vertonen films. De plaats en data van in-
chrijving wordt nog nader bekend gemaakt.
.Chapter two" - Regie Robert Moore.
Deze film is een zedenschets geba-
eerd op het gelijknamige blijspel van
leil Simon. Een weduwnaar (James
kan) wordt verliefd op een
lescheiden actrice (Marsha Mason),
/laar wat gebeurt er als de geest van
ijn eerste vrouw er zich mee gaat be-
noeien. „Chapter Two" is een blijspel
net tragische momenten.
Mon oncle d'amerique"
tlain Resnais.
Regie
Drie zeer verschillende mensen staan
entraal in deze film: een boerenzoon,
ie als fabrieksdirecteur wordt overge-
lOmen en weggepromoveerd, een
rbeidersdochter, die modeontwerpster
bij hetzelfde bedrijf en een hoge
mbtenaar. Elk van hen reageert volko-
ïen anders op de gelukkige en minder
elukkige tijden die ze beleven. Een
om uit Amerika komt in de film niet
oor; hij is symbool voor het
nbekende wonder waarop iederen
racht.
Hopscotch" - Regie Ronald Neame.
Na de succesvolle film „House calls"
lit 1978, zijn Glenda Jackson en Walter
latthau opnieuw samen te zien in de
ieuwe komische film van Ronald
|lleame. De film is een uiterst plezierige
omedie die alle geheime diensten in
un hemd zet.
The Formula" - Regie John Avildsen.
Marlon Brando en George C. Scott
ijn de twee grote tegenstanders in
.The Formula". Scott is een speurder,
ie een langlopend komplot ontrafelen
roet. Brando het brein achter de
ende die in de jaren zeventig nog
oede sier maakt met in de Tweede
Wereldoorlog op niet altijd even oirbare
ranier verworven geheimen.
come I care" - Regie Henti Verneil.
Tijdens een autorit op weg naar het
ongres wordt de president door een
cherpschutter neergeschoten. Een
ommissie van onderzoek wijst een
ingeman, die intussen zelfmoord
epleegd heeft als de dader aan. On-
erzoeksrechter Volney is het daar niet
lee eens. In zijn eentje probeert bij
Isnog achter de waarheid te komen,
raarbij hij de ware toedracht van de
loord ontdekt.
„See how she runs" - Regie Richard
Heffron.
Joanne Woodward, is een specialiste
in vrouwen met problemen.
Alleenstaanden, verstotenen, gestoor
den. In de film „See how she runs"
speelt ze de 40-jarige vrouw Betty, die
het huwelijksstrijdperk redelijk te boven
lijkt te zijn gekomen. Als gescheiden
moeder met twee dochters wil ze zich
zelf bewijzen. Ze besluit mee te doen
aan de marathonloop, die jaarlijks in
Boston wordt gehouden. En zo zien we
Joanne van start gaan en de finish
halen. Maar vraag niet hoe. De race is
voor haar niet alleen een lichamelijke
strijd, maar tegelijk een geestelijke wor
steling tijdens een onderneming die
symbolisch wordt voor haar leven.
„Death watch" - Regie Bernard Taver-
nier.
Romy Schneider speelt een ten dode
opgeschreven vrouw, die ingaat op de
aanbieding van een televisiemaat
schappij om tegen betaling haar laatste
dagen live in de huiskamers te
brengen. In de „vrije tijd" die zij vóór
de opnamen bedingt wordt zij gevolgd
door Harvey Keitel, die een elektroni
sche camera in zijn linkeroog gemon
teerd heeft gekregen, waardoor de uit
zending zonder haar medeweten in
volle gang is als zij zich tracht voor te
bereiden op haar dood.
„American Gigolo" Regie Paul
Schrader.
Schraders derde film (na Hardcore
en Bleu Collar) is zijn beste. Het ver
haal vertelt niet alleen de opwindende
avonturen van een Hollywood-gigolo,
maar Schrader probeert de Gigo'~
(Richard Gere) te bekijken als vakma
en heeft daar gelijk een morele visie o|
Tevens ziet Schrader dat de man wiens
werk het is „te geven" zelf niet in staat
is liefde te ontvangen. Om dat te bena
drukken bedacht Schrader dat zijn
Gigolo het slachtoffer wordt van een
onderwereldopzetje, die hem de waar
schijnlijke dader van een sadistische
moord maakt.
„Charlotte" - Regie Frans Weisz.
De film is gemaakt naar aanleiding
van het dagboek van de schilderes
Charlotte Salomons, waarin zij met
haar tekeningen haar leven gedurende
de nazitijd verhaalt. De film bestrijkt de
vwikkeiingen rond een Frans theater in oorlogstijd: „La demier Métro
ili Marleen" - Regie Rainer Werner
ssbinder.
Fassbinders favoriete actrice Hanna
hygulla verpersoonlijkt Lili Marleen
i een nog onbekend zangeresje, dat
n begrip wordt over de gehele wereld
ook alleen maar onder de naam Lili
arleen bekend staat. Zij raakt
nwege liefdesperikelen verwikkeld in
t verzet en in de smokkel van door
ritsers bedreigde mensen; aan de
dere kant wordt zij misbruikt door de
zi-propaganda als een inspirend
iject.
tnimal Crackers" - Regie Victor
ierman.
Groucho, Zeppo, Chico en Harpo
iden in deze uit 1930 daterende film
een bedrijvig viertal op de voor-
ond. De waanzinnige slapstick en de
tend snelle woordgrappen van deze
issieke komieken blijven onweer-
ianbaar.
periode in Berlijn 1930-'39 en Zuid-
Frankrijk 1939-'43. De hoofdrollen zijn
gegaan naar Birgit Doll (Charlotte),
Derek Jacobi als de merkwaardige in
vloedrijke man in haar leven en Max
Croiset als haar vader. Deze mensen
dragen sterk bij tot de vele monumen
tale momenten die „Charlotte" telt.
„La femme enfant" - regie Raphaele
Billetdoux,
Klaus Kinski leeft in de mannelijke
hoofdrol als een zonderlinge kluizenaar
die niet spreken kan en in het afgelegen
dorpje een vriendschap heeft opge
bouwd met een dertienjarig meisje
(Pénélope Palmer). Het is een even
pure als unieke vriendschap, die (voor
al) voor de eenzame stomme man
diep ingrijpt in zijn leven en hem ten
slotte noodlottig wordt.
Hoogtepunten uit de geschiedenis
van de griezelfilm vanaf het tijdperk van
de stomme film tot heden.
„The Lucky Star" - Regie Max Fischer
De veertien jaar oude David
Goldberg uit Amsterdam is gek op
cowboyfilms. Hij pikt geld uit de
winkelkassa van zijn vader om een colt
te kunnen kopen. Omdat de geschiede
nis in 1940 speelt komen de Duitsers de
Joodse ouders van David ophalen. Hij
zelf is op dat moment op het dak met
zijn pistool aan het oefenen en wordt
daardoor over het hoofd gezien, David
besluit de stad te verlaten en komt in
een Brabants dorp terecht, waar hij
onderdak krijgt op een boerderij. De
burgemeester moet hem echter een
davidster opspelden. David ziet de ster
als Sheriffster, voor hem een symbool
van autoriteit.... Hoofdrollen: Brett
Marx, Louise Fletcher en Rod Steiger.
„The Missing Link" - Regie Picha
(Jean-Paul Walravens).
Cartoonist/animator Picha maakte na
„Tarzoon shame of the jungle" een
tweede avondvullende tekenfilm voor
volwassenen, ruim voorzien van
erotische en cinefiele dubbele bodems.
Losjes gebaseerd op Darwin stelt de
Belgische tekenaar ons ook voor als de
„Missing Link", het ontbrekende
hoofdstuk uit de evolutiegeschiedenis,
toen Dinosaurussen en andere
gedrochten nog de dienst uitmaakten.
„La Banquiere" - Regie Francis Girod.
Bijzonder fraaie film over de storm
achtige loopbaan van de ambitieuze
Emma Eckhert (Romy Schneider). Zich
niets aantrekkend van de politieke en
economische wetten bereikt Emma de
top en daarom wordt ze beschouwd als
een vijand van de gevestigde orde.
Haar vrienden zijn op de vingers van
één hand te tellen. Tijd en plaats van
de handeling zijn de betere kringen van
het vooroorlogse Parijs met zijn over
dreven luxe en zijn „vrije zeden".
„Le Demier Métro" - Regie Francois
Truffaut,
Deze fraaie film gaat over een Parijs
theater (Theatre Montmartre) tijdens de
Duitse bezetting. De titel van de film
Monty Fython-team, aangevuld met
ondermeer de voortreffelijke Rowan
Atkinson. Het geheel wordt
afgewisseld met muzikale nummers en
conférences. Al met al een lachfestijn
voor fijnproevers.
„Casablanca" - Regie Michael Goritz.
Casablanca, neutrale vrijhaven in de
2de wereldoorlog waar Bogart een
nachtclub drijft. Daar ontmoet Bogart
weer na jaren Ilse (Ingrid Bergman) zijn
grote liefde, die hem destijds
onverwachts verlaten heeft, Zij en haar
man „verzetsheld" worden achtervolgd
door de Gestapo. De enige die hen kan
helpen aan een visum naar de vrijheid
is Bogart. Voordat op een druilerige
avond met op de achtergrond een
glanzende Dakota de beroemde af
scheidsscène tussen Bogart en het
echtpaar plaatsvindt, heeft men
(opnieuw) kennis kunnen maken met
een nog altijd ijzersterke, fascinerende
film, waarbij men zich nauwelijks reali
seert dat hij in 1942 is gemaakt.
„La Provinciale" Regie Claude
Goretta
Goretta volgt een jonge vrouw uit de
provincie, die uit haar grauwe mijn
streek met vele verwachtingen vertrekt
naar Parijs. Goretta slaagt erin met de
actrice Nathalie Baye een figuur te
creëren in wie je als toeschouwer wer
kelijk geïnteresseerd raakt. In de loop
van zijn verhaal schetst hij nog een
tweede vrouw in de gestalte van
Angela Winkler. Zij wordt in Parijs de
vriendin van het provinciaaltje en
tegelijk een volstrekte tegenpool in
aard en karakter.
„Ordinary People" - Regie Robert
Redford.
De film gaat over een goed
gesitueerd gezin in Chicago, dat wordt
getroffen door een ramp, wanneer de
oudste van de twee zoons bij een zeil
tocht verdrinkt. Zijn broer, die altijd in
z'n schaduw heeft geleefd, loopt door
dit fatale ongeval een verpletterend
schuldgevoel op. Hij moet door een
psychiater worden behandeld. Ten
gevolge van deze spanningen raken
zijn vader en moeder van elkaar verwij
derd. Hun kwetsbaarheid en hun on-
Groucho Marx: ..One rooming i shot an elephant in my pyjamas" oftewel de Marx Brothers op
hun best in „Anima! Crackers".
„The Horror show"
Schickel.
Regie Richard
slaat op de indertijd ingestelde avond
klok, waardoor de Parijzenaren de laat
ste metro moesten zien te halen. Dit
was de doodsklap voor vele theaters. In
de hoofdrollen Catharine Deneuve en
Gerard Depardieu.
„When a stranger calls" - Regie Fred
Walton.
Een griezel belt een babysit. Hij heeft
zulke enge suggestieve boodschappen
dat het kind (Carol Kane) gillend van
angst het huis doorrend en in d'r zenu
wen blijft wanneer ze ontdekt, dat die
„engert" ook nog doet wat hij aan
kondigde. Een thriller dus van de bo
venste plank. We hebben ergens over
deze film gelezen: de angstkreet die U
hoort is niet van uw buurman, maar
van uzelf.
„Gloria" - Regie John Cassavetes.
Gloria (Gena Rowlands), een ex-
gangstermeisje raakt in conflict met
haar milieu als ze een kleine jongen,
enige overlevende van een Maffia-aan
slag, onder haar hoede neemt, verstrikt
in gevoelens die zij, zelf kinderloos,
nooit heeft kunnen uiten. Tegen beter
weten in probeert zij de jongen 'uit de
handen van de „mob" te houden,
daarmee haar eigen doodvonnis teke
nend.
„Kagemusha" - Regie Akira Kurosawa
In de zestiende eeuw wordt Shingen
Takeda, een groot leider, dodelijk ge
wond bij eeen veldslag. Hij heeft ech
ter een stroman aangesteld, die
sprekend op hem lijkt, en die hem in
het geheim moet vervangen tot zijn
zoontje oud genoeg is om hem op te
volgen. Het is een verhaal geworden
waarin machtsstrijd, bloeddorst en poli
tieke intrige het volk beheersen.
„Stardust memories" - Regie Woody
Allen.
Het maken van films en relaties met
vrouwen zijn de belangrijkste onderwer
pen, waarmee Woody Allen in deze
film, op min of meer verbitterde wijze
speelt' Met Woody Allen, Marie-Chris-
tien Barrault, Charlotte Rampling,
Jessica Harper en Tony Roberts.
„The secret policeman's ball" - Regie
Roger Graef.
Filmverslag van het derde Amnesty
International Comedy gala, opgenomen
in het Londense „Her Majesty's
Theatre". Sketches van het bekende
macht om het verdriet samen te ver
werken, lijken alles overheersend. Ze
komen voor een geheel nieuwe realiteit
te staan.
„The Competition" Regie Joel
Olianski.
Richard Dreyfuss en Amy Irving be
horen tot de zes finalisten van een
vermaard pianoconcours, waarvan een
goede klassering uitzicht biedt op een
roemrijke carrière. De film heeft een
verrassende elegantie met doorspekte
spanning en droge humor. Het spel van
de zes finalisten met hun zenuwen, hun
tics en hun trucs behoudt iets feeste
lijks voor het oog en oor.
„A change of seasons" - Regie Martin
Ransohoff.
Het verhaal navertellen heeft geen
enkele zin, het is veel te ingewikkeld.
Het begint allemaal als Karen er achter
komt, dat haar man Adam na 21 jaar
huwelijk een affaire heeft. Hij is als
hoogleraar geliefd bij de jongeren en
voor zijn verhouding heeft hij een uiter
mate fraaie studente uitgekozen (Bo
Derek). Bij toeval belandt Karen
(Shirley Maclaine) intussen in bed met
een jeugdige timmerman. Daarop volgt
een reeks verwikkelingen, waarbij
telkens onduidelijk is wie tenslotte de
finitief bij wie zal blijven.
„Chère inconnue" - Regie Moshe
Mizrahi.
Simone Signoret woont met haar
invalide broer (Jean Rochefort) in een
huisje aan de Bretonse kust. In haar
angst alleen achter te blijven wanneer
Rochefort ziek mocht worden, plaatst
ze een advertentie in de hoop nog
enige liefde te ontmoeten, maar de
enige van wie zij een brief ontvangt,
is.... haar broer. En omdat zij onder
pseudoniem antwoordt, ontstaat er een
heel pikante romance per brief. Ver
haal, spel, filmvorm, alles met elkaar
van grote klasse.
„Being there" - Regie Hal Ashby.
De tuinman Mr. Chance (Peter
Sellers) komt na het overlijden van zijn
baas op straat te staan. Het is de éérste
keer dat hij buiten het huis komt. Hij
kent de buitenwereld alleen van het
televisiescherm. Na een aanrijding
wordt hij door een vrouw meegeno
men naar een landgoed, waar de echt
genoot er slecht aan toe blijkt te zijn.
Daar ontmoet Chance ook de president
van de Verenigde Staten, wat grote
gevolgen voor hem zal hebben. Een
briljante film naar de roman van Jerzy
Kosinski, waarin na alle lof voor Sellers
men bijna de voortreffelijke bijrollen
van Shirley MacLaine, Melvyn Douglas
en Jack Warden zou vergeten.
„La femme flic" - Regie Yves Boisset.
Politie-inspectrice Corinne
Levasseur (Miou-Miou) heeft tijdens
een onderzoek een aantal invloedrijke
personen in een slecht daglicht ge
plaatst. Daarvoor wordt ze vanuit Parijs
overgeplaatst naar een klein dorpje.
Daar wordt ze geconfronteerd met het
lijk van een klein meisje, waardoor ze
een wijdverspreide porno-industrie ont
dekt, waarbij kinderen van de lagere
school betrokken blijken. De kopstuk
ken daarvan blijken leden van een voor
aanstaande familie in het dorp. De film
ademt een benauwende treurigheid, die
nu en dan even door de spanning van
de juist door de realiteit op de ach
tergrond zo stuitende gebeurtenissen
wordt doorbroken.
„Elephant man" - Regie David Lynch.
In het Victoriaanse Londen wordt op
de kermis een schokkend menselijk
wezen tentoongesteld. De jonge arts
(Anthony Hopkins) Treves ontfermt
zich over hem. Dit tegen de zin van
exploitant Bytes, die geld uit hem wil
slaan. Door toedoen van Treves wordt
deze Olifant man, die in werkelijkheid
John Hurt heet, door de, Londense
„High Society" toch geaccepteerd. De
film is gebaseerd op het werkelijk
geleefde leven van een Engelse man
aan het einde van de vorige eeuw. The
Elephant Man veroorzaakt een sfeer
van vaak diepe ontroering, waarbij de
bezoeker een grote liefde zal krijgen
voor dit afzichtelijk wezen.
„Chinatown" - Regie Roman Polanski.
Polanski's indrukwekkende misdaad
film is meer dan een perfect geënsce
neerde, uiterst spannende rolprent. Zijn
tot in de kleinste details verzorgde be
schrijving van een milieu waarin
profiteurs, corruptie en geweld met
elkaar om de voorrang strijden, verheft
deze film tot een waar meesterwerk. In
de hoofdrollen Faye Dunaway, Jack
Nicholson en John Huston.
„Laura" - Regie David Hamilton.
Alle handelingen worden, zoals bij
kunstfotograaf David Hamilton gebrui-.
kelijk, in zachte kleuren op het doek
gebracht (denk aan Bilitis") tegen een
schitterende achtergrond. Ook de mu
ziek bij Laura, van de Franse popzanger
Patrick Juvet, benadrukt de beelden
die Hamilton met behulp van camera
man André Szota tot stand heeft ge
bracht. Hamilton is met deze film niet
uit op erotiek, maar met het tonen van
onvolgroeide lichamen van zijn jonge
actrices wil hij de liefhebbers van
schoonheid bekoren.
„Ein komischer Heiliger" Regie
Klaus Lemke.
In „Ein komischer Heiliger" zet de
Duite cineast Lemke twee extreme per
sonages tegenover elkaar. Wolfgang is
een onbedorven jongeman van het
platteland, die meent door God te zijn
geroepen zijn woord in de „Poel des
verderfs" München te verkondigen.
Daar ontmoet hij in de rosse buurt zijn
totale tegenpool, de prostituée-baby
(Cleo Kretschmar) die in hem een soort
reddende engel ziet.
„La Terrazza" - Regie Ettore Scola.
De film vertelt het verhaal van een
groep mensen, die zich allemaal met de
massamedia bezighouden, de politiek
of de showbussiness. Zij hebben een
feestje op een terras in Rome. Er ont
staat een twijfel onder de aanwezigen
of men er wel in geslaagd is om de
idealen van vroeger waar te maken. Zo
ontstaan diverse portretten van kop
stukken, die zich allen min of meer
schuldig voelen aan ontrouw aan vroe
gere idealen, een verraad dat uit ge
makzucht en hang naar succes is
begaan. Met Marcello Mastroianni en
Carla Gravina.
„The Pretenders" - regie Jos Stelling.
Het verhaal speelt zich af in de vijf
tiger jaren; het einde van de Ameri
kaanse droom. Vijf vrienden die in een
volksbuurt wonen, willen weg uit dit
uitzichtloze milieu. Ze ontmoeten elkaar
in het cafetaria in de weekend. Eén van
de vrienden heeft een goede relatie met
de bazin. De gebeurtenissen van één
zo'n weekend zijn de ingrediënten van
de film.
„Home Movies" - Regie Brian de
Palma.
Home Movies is in alle opzichten een
bijzondere film. Hij kwam tot stand met
medewerking van een flink aantal film
studenten, aan wie De Palma lesgeeft.
Omdat de praktijk de beste oefen
school is besloot De Palma zijn leer
lingen één van zijn ideeën uit te laten
werken. De opdracht luidde: Een
komedie over het maken van een
thriller-komedie met hedendaagse
maatschappelijke achtergronden, een
gekruide klucht over sex, terreur,
bedrog, verraad en wraak alsmede nog
een paar andere familie-aangelegen
heden
„The Mirror crack'd" - Guy Hamilton.
„De spiegel barstte" naar het boek
van Agatha Christie, draait het om een
Amerikaanse filmploeg, die in het En
gelse dorpje St. Mary Mead, woon
plaats van Miss Marple, de film Mary,
Queen of Scots komt opnemen. Grote
ster uit de film is Marina Gregg, ge
speeld door Elizabeth Taylor. Vanzelf
sprekend valt er een dode en kan in
specteur Dermot Craddock van Scot
land Yard (James Fox) de oplossing
niet vinden. Uiteindelijk is het Miss
Marple, die heel slim combinerend het
raadsel doorziet.
„Little Lord Fauntleroy" - Regie Jack
Gold.
De derde verfilming van het beroem
de verhaal over een Amerikaans jon
getje, dat een Engels graafschap erft
en opeens wordt overgeplaatst in een
wereld die hem totaal onbekend is. Dit
alles is schitterend weergegeven door
Rick Schroder en Sir Alec Guinness.
„It's my turn" - Regie Claudia Weill.
Met „Girlfriends" (vorig seizoen film-
ganger) liet Claudia Weill twee jonge
vrouwen zich zelf ontdekken. Haar
nieuwste film toont een dame (Jill
Clayburgh) die zichzelf reeds gevonden
heeft en dan met de problemen
worstelt hoe ze verder moet. „Emanci
patie is leuk, maar wat nu?" is jie
vraag.
Belangstellenden voor de filmgangerserie worden verzocht
uit onderstaande lijst twaalf titels te schrappen. Deze uitge
knipte lijst kan ingeleverd worden vóór woensdag 2 september
bij; Het City Theater (Henk van Leeuwen), Gravenstraat 21, Den
Burg, Jan Pijlman, Vloedlijn 21, Den Burg of in de brievenbus
van het Gemeentehuis aan de Groeneplaats.
1. „See how she runs" - regie Richard Heffron.
2. „Death Watch" - regie Bernard Tavenier.
3. „American Gigolo" - regie Paul Schrader.
4. „Charlotte" - regie Frans Weisz
5. „La femme enfant" - regie Raphaele Billetdoux
6. „The Horror show" - regie Richard Schickel
7. „The Lucky Star" regie Max Fischer
8. „Chapter Two" - regie Robert Moore
9. „Mon oncle d'Amerique" - regie Alain Resnais
10. „Hopscotch" - regie Ronald Neame
11. „I come I care" - regie Henri Vernail
13. „Lili Marleen" - regie R. W. Fassbinder
14. „Animal Crackers" - Victor Heerman
15. „The secret Policeman's bal - Roger Graef
16. „Casablanca" - regie Michael Goritz
17. „La Provinciale" - regie Claude Goretta
18. „Ordinary People" - regie Robert Redford
19. „The Competition" - regie Joel Olianski
20. „A change of seasons" - Martin Ransohoff
21. „The Missing Link" - Picha
22. „La Banquière" - regie Francis Girod
23. ,,Le Demier Metro" - regie Frangois Truffait
24. „When a stranger calls" - regie Fred Walton
25. „Gloria" - regie John Cassavetes
26. „Kagemusha" - regie Akira Kurosawa
27. „Stardust memories" - regie Woody Allen
28. „Chère inconnue" - Moshe Mizrahi
29. „Being there" - regie Hal Ashby
30. „La Femme Flic" - regie Yves Boisset
31. „Elephant man" - regie David Lynch
32. „Chinatown" - regie Roman Polanski
33. „Laura" - regie David Hamilton
34. „Ein komischer Heiliger" - regie Klaus Lemke
35. „La Terrazza" - regie Ettora Scola
36. „The Pretenders" - regie Jos Stelling
37. „Home Movies" - regie Brian de Palma
38. „The mirror crack'd" - regie Gay Hamilton
39. „Little Lord Fauntleroy" - regie Jack Gold
40. „It's my turn" - regie Claudia Weill.