UDI Middag Avond VERVOLG VAN PAG.l Werfdirecteur kocht woning aan Redoute Op een ledder brengen Heester en Mary Jones hun overleden vader naar de vrieskist alwaar hij vier maanden lang goed gehouden moet worden. Sterfgeval Commedia de la Nioz opende het mid daggedeelte van het festival met het stuk Wegens sterfgeval gesloten" van Jan Wolkers. Met de-keuze van dit stuk greep .het Nioz hoog. Dat geldt niet alleen voor de acteurs zelf maar mo gelijk nog meer voor het publiek. Het verhaal van Wolkers is technisch moeilijk uit te voeren, maar ook de tek sten zijn niet alledaags en zeer direct in humor. Het gegeven is daarnaast in feite niet grappig. Een dergelijk verhaal wordt practisch nooit door Texelse amateurgezelschappen gebracht en het pleit voor de Commediagroep (die tot dusver uitsluitend voorstellingen voor eigen personeel bracht) om een dergelijk macaber komisch verhaal bij de horens te vatten. Maar liefst veer tien personen komen in het stuk voor en daar bleek het podium in het RSG- gebouw in feite te klein voor. Het verhaal speelt zich af op een kerkhof en begint met een begrafenis. Een dood graver en papierprikker verschijnen ten tonele en na een beroepsmatige visie van deze twee mensen op de dood, verschijnen twee engelen en blijkt de wederopstanding een feit te zijn. De graven worden geopend en de doden ontwaken. Dan blijkt er echter niets verandert. De zaken waar de mensen vóór hun dood mee bezig waren blijken wederom het belangrijkste te zijn. Het is ruzie en achterdocht wat de klok slaat en God komt zelf naar de aarde om de chaos aan te zien. God is in dit verhaal een man in een grijs pak met een roos in zijn knoopsgat. Een goedige idealist die de evolutie nog eens laat beginnen. Iedereen moet weer terug in het graf en God vermaakt zich op het kerkhof met een aap. Zijn ribben worden geteld en de twee aanwezige engelen leveren commentaar: Hij blijft geloven in het goede. Tot in het onmogelijke. Dat is het verschil tussen ons en God". Zoals gezegd 't stuk is technisch moeilijk uit te voeren. Mensen moeten uit graven kruipen en in het verhaal komt zelfs een opgestane dode op een brommer) I) het graf uit. Dit laatste bleek technisch niet te verwezenlijken (de man ontwaakte met enkele brommer onderdelen) maar voor het overige had regiseur Maarten van Arkel de pro blemen goed opgelost. Via gangen onder het podium konden de mensen uit het graf kruipen en ook de geluids effecten waren uitstekend, evenals het decor. Koot en Bie Het verhaal werd duidelijk gedragen door de twee hoofdrolspelers Maarten Mulder en Marcel Wernand, respectievelijk als papierprikker en doodgraver. Zij hadden zich een sterk Haags accent aangemeten en dat werkte komisch. Mede door de kleding en de houding leken de twee ëcteurs sterk op Koot en Bie als Jacobse en Van Es maar dat deed aan het gegeven geen afbreuk. Wel werd in de gedeel ten dat ze niet aan het woord waren 'overgeacteerd'. De twee wisten met stil spel teveel de aandacht af te leiden van de overige spelers. Mede omdat ze voorop het podium zaten was dit storend. Mulder en Wernand bleken echter uitstekende talenten te zijn en ondanks de persoonlijke vrije interpre tatie van de originele tekst gingen beide spelers nergens in de fout. Johan van Bennekom en Bertus Heerschap waren twee prachtige engelen. Van Benne kom was de denker en Heerschap liet het meer op daden aankomen. Beiden waren goed te verstaan en straalden in hun houding een 'heilige' rust uit. Toen alle veertien acteurs op het podium stonden bleek de speelruimte niet vol doende te zijn. Er kon niet gelopen worden maar dat gebeurde toch en zo kwam het voor dat iemand een tekst sprak maar niet te zien was, omdat anderen het zicht belemmerden. Daar door gingen veel van Wolkers scherp zinnig bedoelde opmerkingen verloren. Het ontbrak ook aan pauzes wat het geheel nog ondoorzichtiger maakte. De tonelisten Gijs Berger, Irene Wernand, Rieneke Gieles, Chris Lanser, Rob Nol- ting hadden allen weinig tekst, maar brachten, het manco van een te klein podium in aanmerking genomen, hun rol naar behoren. De uit de dood opgestane kolonel, gespeeld door Bouwe Kuipers, was overdreven. Hou ding en spel waren overtuigend, maar de spraak van de acteur was slecht van ritmiek en intonatie en daardoor zeer slecht te verstaan. Harry van Veen, die een neergestorte vliegenier speelde, had duidelijker in zijn emoties kunnen zijnHij sprak teveel binnensmonds. Cynthia Winkelman bracht een overtui gende doofstomme en ook Rinus Manuels was een prachtige aap. Jan Wolkers geeft in zijn stuk aan dat „Wegens sterfgeval gesloten" alleen door gezelschappen gebracht mag worden als hij zelf de rol van aap krijgt toebedeeld. De Nioz- toneelgroep heeft de schrijver verschillende keren benaderd en hem deze rol aangeboden. Wolkers gaf echter te kennen geen tijd en geen zin te hebben. Toen Manuels na afloop van het stuk zijn (prachtige) apekop afzette zag het publiek een wit weggetrokken gezicht. Hij heeft het blijkbaar erg benauwd gehad. God werd gespeeld door Wim de Bruin. Hij gaf een goede interpre tatie van de rol en boeide dan ook in zijn eenvoud. Souffleuse was Jolanda van leperen en de licht- en geluids effecten werden verzorgd door Fen Schilling. Juul Swarthof verzorgde de grime. Bekend thema Van een heel ander kaliber was „Het gebeurde op een avond" van Colin Robertson gespeeld door „Sint Jan". Een komisch spannend een-actertje, opgebouwd rond het bekende thema persoonsverwisselingen. Een juwelen- dievegge is actief en houdt de mensen in huize Langdon (twee dames, een dienstmeisje en een verpleegster) in ruime mate bezig. Een pseudo schoon zoon brengt opheldering en weet de dievegge (de verpleegster) te ontmas keren, nadat hij eerst zelf voor dief is aangezien. Geen sterk verhaal maar dat was geen fout van „Sint Jan". Er werd redelijk gespeeld maar het niveau van deze vereniging kwam zaterdagmiddag niet voldoende naar voren. Door onvol doende tekstenkennis vielen er wat gaten in de vertolking en daardoor waren de zes spelers en speelsters met in staat voldoende spanning aan het (wat magere) verhaal te geven. Nel Keesom was een goede, bitse peettante en datzelfde geldt voor Marianne Zegers die wel raad wist met haar rol van vrouw des huizes. Ineke vanVliet was uitstekend op dreef als lacherig, en daardoor geheimzinnig dienstmeisje. Peter Ambt had geen moeite met de rol van Tom die de dievegge weet op te sporen. Wel had hij in zijn creatie meer zekerheid en originaliteit naar voren kunnen brengen. Datzelfde geldt voot Gooitzen Kedde die als de echte John te onzeker was. Loes Smit was de verpleegster. Ze deed het goed, maar had als koel bloedige dievegge iets meer rust kunnen uitstralen. Voetbalpool Ook ,,'t Amateurtje" uit De Waal bracht een simpel verhaaltje waarbij het meer dan bij „Sint Jan", om de humor draaide. Een schoonzoon wint, in het verhaal „Zeg het met bloemen" van Dick van Maasland, f50.000, in de voetbalpool. Aangezien hij zijn vriendin belooft heeft nooit meer te gokken durft hij hierover niets te vertellen aan zijn schoonfamilie. Opa, een rasacho - list, zal echter niets verweten worden en aan hem wordt gevraagd de prijs in ontvangst te nemen. Opa strooit echter nogal kwistig rond met het geld van een ander en uiteindelijk kan de schoonzoon de ware toedracht niet meer voor zich houden. Dan blijkt dat beiden een prijs gewonnen hebben. Dirk Roeper was, zoals we van hem gewend zijn, goed op dreef in de rol van schoonzoon Jan. Zijn vriendin Willy werd gespeeld door Ria van Egmond en dit ging haar goed af. De gespeelde kwaadheid had echter nog iets meer aangedikt kunnen worden en ook het Texelse taalgebruik werkte irritant tussen de beter Nederlands sprekende medespelers. Tineke Kooiman bracht een gefrustreerde ja loerse schoonmoeder voor het voet licht. Haar spel was voldoende. Alcohol Arie Kager was als opa ook over tuigend en behoudens enkele haperin gen in rolkennis, boeiend. Zijn interpre tatie van alcoholist was overdreven. Het ene glas na het andere werd achterover geslagen. Komischer was geweest om het heimelijk te drin ken. Het vrolijke gezang na enkele minuten pimpelen deed geforceerd aan. Kees Zoetelief was een schitterende zwerver en Elrike van Esschoten had aan haar rol van journaliste een rustige en enigszins lyrische draai gegeven. Het was echter overtuigend. Vooral Zoetelief kreeg de lachers op zijn hand en daar was het in dit stuk van ,,'t Amateurtje" om te doen. Dien Plaats man souffleerde en de grime was van Jeanette Klaver. Lex Kaper deed de regie. In het avondprogramma werd de spits afgebeten door toneelvereniging De Vriendenkring uit Den Hoorn. De Hoornders hadden het zich niet makke lijk gemaakt met het stuk „Het aan zoek" van de Russische schrijver Anton PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 13 OKTOBER 1981 tegenspel van Emmy Zijerveld-Boekel, in de rol van Heester Jones. Dit zusje was juist erg onzeker en bijzonder bang iets te ondernemen. Wanneer er maar even iets fout dreigde te gaan kreeg ze het op haar heupen en barstte ze in tranen uit. Twee karakterrollen die uit stekend werden gespeeld en elkaar goed aanvulden. Jaap Zuidewind was goed op dreef als de geaffecteerd spre kende en keurige jonge dokter William Varley. Hij bracht zijn rol droog en daardoor ontstond het gewenste komische effect: „Weet u zeker dat uw vader in Italië is geweest? Dat lijkt me toch niet de plaats om bevroren voeten op te lopen?" Martien de Vries bracht overtuigend de rol van de oude kolonel Robert Titheridge, huisvriend van de Jones en coroner in het betreffende dorpje. Met gigantische snor en wandelstok helemaal de oud-militair, retired of British Army, but still going strong. Al met al zeer geslaagd. Modem Rederijkerskamer UDI die's ochtends het eenacterfestival had geopend, mocht het ook weer besluiten. UDI bracht een modern stuk „April Dawn" van Philip Johnson. Een gewoon echt paar in een geworffe, straat: zij druk in haar huishouden ën af en toe wat naaiend voor een paar vaste klanten en hij keurig op kantoor. Op een gegeven moment wint de man, Paul Kemp, een prijs die door het weekblad „Rits" is uitgeloofd. Hij mag kiezen uit een etentje met een glamour girl uit Holly wood, Miss April Dawn, of duizend gulden in het handje. Zijn vrouw is voor de duizend gulden, hij wil liever op stap. De aantrekkelijkheid van het avondje stappen wordt echter snel teniet gedaan als blijkt dat Miss April Dawn overal haar moeder, mevrouw Rozema, mee naar toeneemt. Paul Kemp blijft dan maar thuis en nodigt buurvrouw uit, terwijl zijn uit Grom gen afkomstige vrouw en de evenee uit het noorden komende mevroi Rozema gezellig öp stap gaan De grote glansrol van dit stuk wi gespeeld door Erie Remmers als Katl Kemp. Een hardwerkend Groninj knauwend vrouwtje, voortdurend in weer met het huishouden en verst werk. Ze kwam dermate 'echt' over je je op het laaatst ging afvragen: Is nu wérkelijk zo of zit hier iemand het toneelspelen voor de volle hondi procent beheerst? Dat Erie Remm ker echter grote talenten heeft bleek opf du» moment toen Ans Bonne in de rol mevrouw Rozema haar te kwijtraakte. Net op het ogenblik van ontknoping van het stuk, to mevrouw Rozema zich ontpopte als moeder van April Dawn ging het fo Ze kon niet meer uit haar wooro komen en Erie Remmers ving dit t knap op door te vragen: „Maar ben dan de moeder van April Dawn?". Aris van Zeijlen speelde gero neerd de hem op het lijf geschrei rol van de charmeur Paul Kemp Francis de Vries kwam overtuigt over als journaliste van het blood) Rits. Het prototype van de 'snel doch leeghoofdige journaliste, goede rollen werden gespeeld dl Aafke Geense en Dick Rozeboi rasp. als buurvrouw en buum Peters. Zij als een vrouw van wereld, met ontzettend veel zin uitstapjes of feestjes, hij als duffe kantoorfrik. „Hoe bedoel Caroline, naar de bioscoop? We (trekt de agenda) nog zes we terug geweest". Dick Rozebo zette de door en door keurige, o zo vervelende Harry Peters op de planken. Die des hot van de die U' dezi dat in v von mini opbi ">9f moe naar kath «troi Donl kerk Voor Jezu klein de ki van i toren •dmi doorj •iger woor «dmii Voor f185.000,— is de heer J. Haak uit Zaandam vrijdagmiddag eigenaar geworden van de woning Redoute 27 bij Oudeschild. Dat gebeurde tij dens een druk bezochte publieke verkoping in De Witte Burcht, waar de heer C. Boersen uit Oudeschild als gemachtigde optrad voor Haak. Hij was de hoogste bieder; bij 't afmij nen deed niemand zijn mond open. Het vrijwel nieuwe woonhuis met schuur, staande op bijna 4,5 are grond heeft meer dan drie ton gekost, zodat Donk Na kerker gaster )emee ivaren imer het bedrag dat het nu heeft opgebr niet bijzonder hoog genoemd worden. De verkoop gebeurde dwongen omdat de eigenaar niet zijn hypothecaire verplichtingen voldoen. Insiders verwachten meer van dergelijke „ex artikel 1223-ve |0e"u'. pinf,en"' tont De nieuwe eigenaar Haak die w' huis desgewenst binnen enkele wr lezorg kan laten ontruimen om het in gel peft te nemen, is directeur van de gelij ®tken mige scheepswerf in Zaandam. Hij ve ge: er de tekenafdeling van zijn bef^der onderbrenaen. 'ebber adat (Neder «t Oos aer da lemeer hder d leantwr erkera: Sn per en v< genoe arkran De woning aan de Redoute die vrijdag in de publieke verkoping aanmerkelijk minder dan hij bij de zeer recente bouw heeft gekost. Maarten Mulder en Marcel Wernand hadden in het stuk van Wolkers de hoofdrollen als papier- prikker en doodgraver. Op deze foto zijn ze geïmponeerd door oen fel licht wat de weder opstanding moest verbeelden. Op de achtergrond de engelen, gespeeld door Johan van Bennekom Rinks) en Bertus Heerschap (rechts Tsjechov. Iwan Wasiljewitsj, een grondbezitter, komt bij zijn buurman Stepan Stapanowitsj, een hand van zijn dochter te vragen. Iwan doet dit echter veel te omslachtig en voor hij tot de kern van de zaak komt, ontstaat een flinke ruzie over van wie nu eigenlijk de osseweide is. Ook doch terlief mengt zich in deze ruzie. Wan neer uiteindelijk blijkt dat het Iwan om een huwelijksaanzoek te doen was, draait dochter Natalja snel bij. Nadat er bijna nog een ruzie ontstaat over de vraag wie de beste hond heeft, Iwan of Stepan, blijkt het huwelijksaanzoek aan het eind van het stuk toch met champagne bezegeld te kunnen worden. Op een geïmproviseerd toneel zoals dat zaterdagavond in de RSG aanwezig was, met standaard-decors, moet natuurlijk geen perfect toneel ver wacht worden. Vandaar dat het stuk dat door „De Vriendenkring" gekozen was, wellicht iets te moeilijk was voor deze omstandigheden. Duidelijk slaagden de spelers er niet in de Russische sfeer op het publiek over te brengen. Bert Bruin, in de rol van Stepan Stapanowitsj had meer weg van een Texelse boer dan van een Russische grondbezitter. Ook Gerdie Grabowski, in de rol van dochter Natasja, leek meer Texels dan Russisch. In deze nuchtere Noordhol landse sfeer deden de Russische emo tionele uitingen van Iwan Wasiljewitsj (Cor van Heerwaarden) wat overdreven aan. Een Rus uit zijn gevoelens nu een maal wat uitbundiger dan een Texelaar en om dit temperament overtuigend te kunnen spelen is van alle spelers honderd procent inlevingsvermogen en enige kennis van de Russische volksaard vereist. Anders bestaat het gevaar dat serieus bedoelde passages lachwekkend overkomen en dat gaat dan weer ten koste van de zeer subtiele, maar werkelijk als komisch bedoelde passages in het stuk. „Aardbeien met slagroom" was het stuk dat „Nieuw Leven" uit Oudeschild opvoerde, een 'eenacter' in twee taferelen. Mary en Heester Jones wonen met hun vader in een afgelegen huisje. In het voorjaar over lijdt hun vader, na het nuttigen van een flinke portie aardbeien. Dit komt de dames Jones erg ongunstig uit omdat hun vader oog vier maanden moest blijven leven, wilden ze in aanmerking komen voor de volledige erfenis zonder 30.000 pond successierechten. Als oplossing wordt gevonden dat vader vier maanden lang in de vrieskist wordt opgeborgen, terwijl bezoek wordt verteld dat hij met vakantie is. Na vier maanden, als vader officieel is overleden vindt een lijkschouwing plaats. De dokter verbaast zich over de verse aardbeien in de maag van de dode. Dit wordt echter verklaard door de vrieskist waarin alles goed te bewaren is. Kaarsen Door „Nieuw Leven" werden de mo gelijkheden van dit stuk goed benut. Met kaasen en schaarse verlichting werd een macabere sfeer gecreëerd. Mary Jones werd gespeeld door Ria Buisman-Boom. Ze speelde op overtui gende wijze het doortastende zusje dat het idee om vader in de vrieskist op te bergen lanceert. Zij kreeg goed Een dievegge op juwelendiefstal was het gegeven van de eenecter van Sint Jan". V./.n.r.. Keesom, Ineke van Vliet, Marianne Zegers en Gooitze Kedde. De emoties zijn Iwan Wasiljewitsj ICor van Heerwaarden) teveel geworden. Hij wordt bij kennis gebracht door Stephen Stapanowitsj (Bert Bruinen dochter Natalja (Gerdie Grabowski! kijkt ongerust toe. ,,'t Amateurtje" in ..Zeg het met bloemen". V.l.n.r.: Ria van Egmond, Tineke Kooiman, Elrike van Esschoten, Dirk Roeper, Kees Zoetelief en Aria Kager. V.i.n.r.: Aafke Geense als Caroline Peters, Dick Rozeboom als Harry Peters, Erie Remmers Kathie Kemp en Aris van Zeijlen als Paul Kemp in „Apn! Dawn".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1981 | | pagina 2