Cjrom cZwartsJexeh in het harL, Enkeldekker in plaats van nieuwe fuiken Leerlingen veroverden „i hunKompasschool „Gif in brandhout is een verzinsel" PAKT-FRAKTIE IN NOTA AAN MINISTER: Kerstdrukte was minder Houthandelaar Niek Dros: Hele jaar halfuursdienst economisch belangrijk" Rustige jaarwisseling Snelheidscontröle Overtreding sluitingstijd ie JAARGANG Nr. 9642 TEXELSE ïdactie Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, tel. (02228) 266 its Beutick, Warmoesstraat 43, Den Burg, tel. (02220) 2208en ans Oosterhof, Burdetstraat 19b, Den Burg, tel. (02220) 4988. jor advertenties, abonnementen, etc. mgeveld b De Rooy B V., Postbus 111790 AA Den Burg lefoon (02220) 2741na 18 00 uur 4881 DINSDAG 5 JANUARI 1982 COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags Postgiro 652. Abonnementsprijs f 16,15 per kwartaal 70 cent incasso; los 65 cent. Bankrelaties Amro Bank nr 46.99 17.636. Rabobank nr. 36.25.01.742: NMB nr. 67.34.60.398. De Pakt-fractie in de aemeenteraad heeft de minister van Verkeer n Waterstaat verzocht de veerverbinding Texel-Den Helder van ESO over te nemen of een zodanige regeling te treffen dat de ■verheid een beslissende stem krijgt in de exploitatie en uitvoering van Ie veerdienst. Tevens is de minister verzocht geen medewerking te ■even aan de aanpassing van de veerhavens aan de TESO 'ubbeldekker, doch geld beschikbaar te stellen voor de bouw van een nkeldeksboot voor honderd auto's die het hele jaar een half- ursdienst zou moeten onderhouden, conform hetgeen is vastgelegd het provinciale streekplan voor de kop van Noordholland en Texel De Pakt-fractie heeft dit verzoek neer- slegd in een uitvoerige nota die in- iddelsaan de bewindsman is gestuurd 1 die mede ondertekend is door de be uren van de Texelse afdelingen van de vdA, PPR, PSP en FNV. De Pakt-fractie vindt dat de dubbel- tkker Molengat moet worden ver acht. „Misschien heeft u als minister in verkeer en waterstaat elders in ederland een plaats voor dit schip." Erkend wordt in de nota dat de ge- eenteraad van Texel zich destijds in eerderheid wèl voor de dubbeldekker ;eft uitgesproken, maar de waarde van traadsbesluitwordt in twijfel getrokken ndat het strijdig is met het standpunt het streekplan van een hogere over- ïid: de provincie. In de nota wordt vrij uitvoerig de ge- ■hiedenis van Teso verhaald, te be nnen met de strijd tegen Bosman „die et het vervoer als zodanig maar de gen kasse als belangrijkste doel han- erde." Met Teso ging het jarenlang tstekend. De statuten gaven de aan relhouders ruimte en voor zover die imte er juridisch niet was, gaven de rmmissarissen en de directie deze toch el. Zo konden publiek en aandeel- tuders hun zienswijze en inbreng op gang van zaken leveren. Tegengesteld De Pakt-fractie constateert dat zich i Teso in het bestuurlijke vlak het om- ikeerde heeft voorgedaan van wat ders in de maatschappij gebeurde, aar is de verhouding tussen bestuur- jrs en maatschappij veel opener ge- orden, maar bij Teso werden door jziging van de statuten de aandeel- ruders in hun macht beknot en van de ening van de bevolking trekt men zich ats meer aan. De oorzaak daarvan is ■Igens het Pakt en de medeonder- kenaars van de nota dat de bestuurs- den van Teso voor het overgrote deel eet of indirect bij het toerisme waren ■trokken en daarop zodanig waren ge- eerd dat zij de zaken eenzijdig zijn ■an zien, daarbij gesteund door een oep ondernemers met dezelfde in- :hten en belangen. Zij zien Teso als n particuliere maatschappij die in de rste plaats de belangen van het erisme moet dienen. „Dat is één van oorzaken dat wij nu opgescheept ten'met deze voor Texel veel te dure voor een deel onbruikbare dubbel- kker. Een andere oorzaak is dat de De kerstdrukte is op Texel minder ge- eest dan vorige jaren. De teruggang ijkt het meest sprekend uit de ver- terscijfers van Teso. Het aantal ver- >erde auto's over de hele maand de- rmber was 24655 tegen 27799 in ïcember 1980, een teruggang van 1,3%. Naast de minder grote drukte in de eekenden wordt deze achteruitgang lornamelijk door de kerstperiode ver- jrzaakt. Het meest spectaculaire ver- hil was te signaleren op de zaterdag i kerstmis, toen Teso slechts 551 ito's naar Texel bracht tegen 1133 op vergelijkbare dag het jaar tevoren. WV-directeur J. W. Dekker zegt lor deze teruggang niet verontrust te n. „Er was minder drukte, maar dat is ■grijpelijk want vorig jaar was het door :t opnemen van één snipperdag erg ntrekkelijk om een flinke kerstvakantie te nemen. De bungalows en appar- menten waren op Texel nog zeer lelijk bezet in vergelijking met de dere waddeneilanden, waar de huis- voor de helft leeg stonden." Teso-directie en het bestuur ten koste van alles geen overheids-pottenkijkers in huis willen hebben. Men zag aankomen dat de exploitatie van de dienst moei lijkheden zou gaan opleveren, zoals bij al het openbaar vervoer. Men zocht de oplossing in de dubbeldekker, waardoor minder diensten en minder personeel. Zo veel mogelijk de dure arbeidsplaatsen omzeilen en naar hun mening minder kapitaalslasten, inplaats van een beroep te doen op de overheid, zoals ander openbaar vervoer. Erger nog: men negeerde in zijn besluitvorming de wen sen van het provinciaal bestuur en de mededeling van Rijkswaterstaat dat voorshands de fuiken niet zouden wor den aangepast." Economie In de nota wordt erkend dat dc re creatie voor de Texelse economie be langrijk is. Maar ook wordt gewezen op het belang van landbouw, bloembol lencultuur, visserij, ambacht, handel en nijverheid en de daarmee verband hou dende dienstensector. Ook deze bedrij ven brengen een belangrijk deel van het totale inkomen op van de Texelse be volking. De Pakt-fractie signaleert dat zowel het zakelijke als het andere ver keer van en naar Texel belang heeft bij een frequente verbinding. En die wordt bedreigd door een dubbeldekker. Thans is de frequentie van de veer dienst al verminderd; als de fuiken zouden worden aangepast zou Texel weer sterker in zijn isolementspositie worden teruggebracht. Immers, tot dusver hadden we zeven maanden van het jaar een halfuursdienst; als de fuiken worden aangepast zal dat hoogstens nog twee maanden van het jaar het geval zijn. Zelfs mag niet worden uitge sloten dat het hele jaar een uursdienst wordt gevaren en alleen in de drukke perioden een tweede boot wordt inge zet. Nu zijn wij geen economen, doch logisch nadenken zegt ons dat Texel in zijn totaliteit gezien aanmerkelijk nadeel ondervindt, door de frequentie van de diensten terug te brengen van een half uursdienst naar een uursdienst." Grillen De Pakt-fractie constateert dat de gang van zaken zoals deze zich thans ontwikkelt inhoudt dat zowel het eco nomische als het maatschappelijke ge beuren op Texel zich ,,door een onjuist beleid in de uitvoering van de hoofd verkeersader moet aanpassen aan de grillen van een particuliere maatschappij die Teso heet. Deze maatschappij die nu op grond van een onverantwoorde be slissing nu alleen maar uitkomst ziet in zeer forse tariefsverhogingen en ver mindering van de diensten, geeft zo zelf aan dat het voor een gezonde samenle ving op het eiland in feite niet langer verantwoord is deze enige verbinding met de vastewal in handen te laten van een particuliere onderneming." Het Pakt wijst erop dat tijdwinst belangrijk is voor economisch en ander verkeer, in verband met de kostprijs van de aan te voeren goederen, maar ook bij de afvoer van produkten van Texel is het van belang. Ongeregeld vervoer laat zich niet plannen in een precies uur schema. Het Pakt heeft niet veel vertrouwen in de belofte van Teso dat de tarieven omlaag gaan als de aanleginrichtingen worden aangepast. „Voor zover wij kunnen beoordelen zal de exploitatie van het dubbeldeks schip dat om te beginned al veel meer olie gebruikt dan de oude schepen, bij het regelmatig in dienst zijn weinig soulaas geven. Ook het totale vervoersaanbod wordt niet groter; er is eerder een tendens dat het vervoer minder wordt, mede door de hoge tarieven. De tarieven zijn in verge lijking met vergelijkbaar ander openbaar De leerlingen tijdens de „intocht". Allemaal hadden ze een plant meegenomen, waarmee het interieur van het schooltje een levend en amen accent kreeg. y De vijftien leerlingen van de Texelse dependance van de Helderse lom-Kompasschool hebben hun nieuwe school gisterochtend zelf officieel in gebruik gesteld. De openingsdaad bestond uit het naar binnen brengen en op de vensterbanken zetten van kamerplanten waar ze zelf voor hadden gezorgd. Tegelijkertijd plaatste iemand van gemeentewerken buiten het bord met het opschrift „Kompasschool school voor individueel basisonderwijs." Ook door middel van een spandoek werd de vreugde geuit over de start van wat eens een zelfstandige Texelse lom-school of een school voor speciaal onderwijs moet worden. Het overigens nogal informele gebeu ren werd bijgewoond door burgemees ter J. A. Engelvaart, wethouder Fridt Blanken, ambtenaar An.briola van de afdeling onderwijs, Jac. van Wolferen namens de vereniging van Texelse schoolhoofden, N. C. van der Weide en H. Heetveld van resp. het Beroeps onderwijs en de Rijksscholengemeen schap, Jaap van Groenigen van „buur man" Staatsbosbeheer en W de Vette en A. van de Snepscheut, resp. hoofd en waarnemend hoofd van de Helderse Kompasschool. De gebeurtenis was op touw gezet door de oudervereniging VLOT. Indi viduele ouders zorgden ervoor dat de kinderen zelf ook het gevoel kregen dat het een bijzondere dag was. Er was een grote taart, limonade en worst. Mevrouw J. Maas-Kooltjes, voorzit ster van de Vereniging van Lom-ouders Texel bracht haar voldoening tot uit drukking over het feit dat het dagelijks heen en weer reizen per bus en boot naar Den Helder nu definitief fot het verleden behoort. Dank werd gebracht aan de velen die eraan hebben meege- Chemici van het NIOZ in 't Horntje zijn momenteel bezig met een onderzoek naar mogelijk gevaarlijke stoffen in oude palen die op Texel als brandhout te koop zijn aangeboden. Dit onderzoek werd ingesteld nadat één van de kopers van het hout, de heer D. Waasink uit Den Burg, werd gealarmeerd door de vreemde geur die het verspreidde.De indruk bestond dat de vooVmalige heipalen wel eens afkomstig konden zijn van het terrein van de gasfabriek in Den Helder, dat onlangs in het nieuws kwam wegens de giftige stoffen die de bodem bevat. Er werd contact opgenomen met het NIOZ waar het hout door de afdeling van Dr. J. Duinker werd onderzocht. Momenteel is dit onderzoek nog niet zover dat al conclusies getrokken kunnen worden. Binnen het NIOZ werd het vreemd riekende hout onderzocht met een massa-spectrummeter. Een eerste glo baal onderzoek leerde dat het hout inderdaad allerlei stoffen bevat. Of dit echter stoffen zijn die met chemische verontreiniging van de bodem te maken hebben of dat het stoffen zijn die normaal ontstaan in hout dat lang in de grond zit is nog geenszins duidelijk. In het hout werden veel koolstofverbin dingen aangetroffen die ook in benzine voorkomen. Of het hout gevaarlijk is bij de verwerking of bij het in brand steken ervan, is nog onzeker. De enige con clusie die Dr. Duinker wil trekken is „dat er niet niets in zit." Wassink en zijn buurman Zijm zijn niet van plan het hout op te stoken voordat het NIOZ-on- derzoek is afgerond. De heer N. Dros via wie het hout op Texel is verkocht, ontkent dat er iets aan de hand kan zijn. Volgens hem komt het betreffende hout zeer beslist niet van het gewraakte terrein bij de Helderse gasfabriek. Dros, die er zelf bij was toen de palen met een dragline uit de grond werden getrokken, verklaart dat het hout afkomstig is van beschoeiingen uit het Noordhollands kanaal, van terrein- nen in Schagen en Sint Maartensvlot- brug en van Eewijksluis bij de hoek met de Balgweg in Den Helder. Volgens hem heeft de gemeente Den Helder het hout zonder problemen vrij gegeven en bevat het geen gevaarlijke stoffen. Nadat het hout op Texel aan kwam werd het bij Dros gedroogd en in stukken gezaagd. Vervolgens werd het aan verschillende mensen verkocht. Sommigen gebruikten het als brand hout, anderen maakten er zelf be schoeiingen of afrasteringen van en bij weer anderen ligt het nog op het erf terwijl de kinderen erop spelen. „Als er iets met dat hout aan de hand was hadden er allang ongelukken moeten gebeuren", aldus Dros, die de geruch ten dat het hout van het gasterrein afkomstig zou zijn als „indianenverha len" bestempelt. Hij zegt dat een deel van de partij hout nog op zijn erf in Oosterend ligt en dat een ieder vrij is om te onderzoeken of er zich inderdaad gevaarlijke stoffen in bevinden. Den Helder Technisch hoofdambtenaar N. C. Leeuw van openbare werken van Den Helder is vorig jaar nauw betrokken ge weest bij het ontruimen van het ge meentelijke gasfabriekterrein. Hij ver telde ons dat de gemeente Den Helder de sloop van de fabriek heeft gegund aan de firma Limmen uit Schagen, die daarmee eigenaar werd van alles wat in en op de grond zat. Tijdens de sloop van de fabriek was nog niets bekend over verontreiniging van de bodem; dat bleek pas veel later. De heipalen waren toen al naar allerlei plaatsen door verkocht; twee containers zijn naar Texel gegaan. Toen de bodemvergifti ging aan het licht kwam, zag de ge meente Den Helder geen aanleiding om de kopers van het brandhout alsnog op te sporen en te waarschuwen of een algemene waarschuwing te laten uit gaan. Waarom niet? Leeuw: „Het leek ons zo goed als uitgesloten dat het hout gevaarlijk was. Die palen zijn zo'n honderd jaar geleden in de toen nog schone bodem geslagen en helemaal met water verzadigd. Daar kan volgens ons later geen vergif indringen, zeker niet in dit geval omdat de palen dwars door een kleilaag zijn gegaan en daarom weinig contact hadden met de later verontreinigde grond." bovenlaag van de Bron Blijft de vraag hoe het verhaal dat het brandhout afkomstig is van het veront reinigde gasfabriekterrein in Den Helder, in de wereld is gekomen. Desgevraagd verklaarde Drs. H. van Roon van de provinciale milieudienst die de ver meende Texelse „gifaffaire" in onder zoek heeft, dat het vermoeden van de herkomst van het hout is geuit door iemand van de gemeente Texel die hem over deze zaak benaderde. Bij verdere navraag werd ons duidelijk dat het verhaal niet helemaal uit de lucht is gegrepen. Houthandelaar Niek Dros heeft begin vorig jaar n.l. wèl heipalen verhandeld die afkomstig waren van het chemisch verontreinigde terrein van de voormalige gasfabriek. Op dat moment was nog niet bekend dat daar gif in de bodem zat. Volgens Niek Dros is dat hout al lang verkocht en het moet intussen allemaal zijn opgestookt of op een andere manier zijn verwerkt. Dat dit hout gif heeft bevat vindt hij zeer on waarschijnlijk. „Ik heb van niemand ge hoord dat er problemen mee waren. Het lijkt me allemaal erg overtrokken." Kletspraat Volgens Dros is het allemaal klets praat, wellicht afkomstig van mensen die hem zijn succesvolle brandhouthan- del niet gunnen. „Hout dat jarenlang in de grond heeft gezeten om als be schoeiing of heipalen dienst te doen heeft bijna altijd een onaangename lucht. Maar het kan ook zijn dat een deel van het hout bewerkt is geweest met creosoot of een ander conserverings middel, dat ruikt ook niet lekker. Dat geeft toch niks? Het brandhout dat ik lever is bestemd om te stoken en niet om aan te ruiken." werkt dat de lom-school uiteindelijk naar Texel is gekomen. Pogingen in die rich ting werden jaren geleden al onderno men, maar kennelijk was de tijd toen nog niet rijp want men kreeg het 'vereiste aantal kinderen niet bijeen. De laatste jaren is het aantal Texelse lom-kinderen dat als zodanig wordt aangemeld met sprongen gestegen, mede omdat de ouders het besef krijgen dat een kind met een leerprobleem het meest gebaat is met individueel onder wijs en dat schaamte over zo'n leer probleem uit de tijd is. Een bijzonder welkom werd gericht tot de heer A. van de Snepscheut, leider van de depen dance. Gehoopt werd dat hij erin zal slagen zijn huis in Julianadorp te ver kopen, zodat hij een woning op Texel kan aanschaffen. Thans moet hij dage lijks heen en weer reizen. Boek Als geschenk voor de school over handigde zij namens de ouders het boek ,,'t Lant van Texsel" van J. A. van der Vlis. In het kader van de „wereld oriëntatie" wordt op de school veel aandacht besteed aan plaatselijke aard rijkskunde en geschiedenis; het boek voorzien van de handtekening van de ouders kan daarbij goede diensten bewijzen. Ook werden er bloemen over handigd. Wethouders Fridt Blanken stelde vast dat de meeste mensen op Texel onge twijfeld blij zullen zijn met de depen dance. Hij hoopte dat de heer Van de Snepscheut zich snel op Texel zal thuis- voelen en dat de dependance zal uit groeien tot een zelfstandige school. Lovend liet hij zich uit over het sterk individueel gerichte onderwijs dat hier wordt gegeven, waarbij elk kind vanuit zijn eigen specifieke situatie wordt be geleid. Oudejaarsnacht op Texel is rustig verlopen. Uit Den Hoorn kwam een melding dat twee asbesten bloembakken van een woning aan de Diek waren gesloopt. Verder bereikten de politie geen meldingen van vernielin gen of baldadigheid. Bij een snelheidscontrole, die zondag door de politie op het Schilderend werd gehouden, werden 11 overtreders ge verbaliseerd. De snelste reed 75 kilome ter. Ter plaatse is 50 toegestaan. Tegen twee caféhouders in Den Burg is proces verbaal opgemaakt wegens overtreding van de sluitingstijd. Maan dagnacht hadden ze tegen half drie nog klanten in hun zaak.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 1