Texelse" speelfilm „Jonge Harten Het camerawerk maakt deze ff lm tot een ware genieting y Na bijna halve eeuw terug op Texel #i Zilveren veer voor Jaap Knol De voorstelling Kwantiteit Oscar Niet alleen de dorpscommissie Twee Texelaars in Elisade-orkest lltIJDAG 29 JANUARI 1982 TEXELSE COURANT PAGINA 9 j,Jonge harten." Misschien zullen oudere lezers denken: „wat was ook weer?" Het was de speelfilm die bijna vijftig jaar geleden op el werd opgenomen. Een film die werd aangekondigd als de nieuwer van de Nederlandse filmcultuur, mede door het „ge- liken" van de natuur die ons land, en in het bijzonder Texel, te den had. Het was 1935 en de belangstelling voor de filmactiviteit dit eiland was dermate groot dat het uitzenden van tientallen endaagse ster-spotjes erbij in het niet zouden vallen. De groots ïgekondigde film werd echter geen Hollandse klassieker en raakte ;l in de vergetelheid. De film is inmiddels „hergewaardeerd" en kt nu het startpunt te zijn geweest van een enigszins avant- distische stroming in de nationale film. Dat was de reden om de i terug te halen naar de plaats van opname, maar meer nog om te sn zien hoe Texel is veranderd in een halve eeuw. „We halen 'm ïn uit het nostalgische stof", aldus Henk van Leeuwen van het City eater die de film op woensdag 3 februari in een middag- en 3ndvoorstelling brengt. tie voorstellingen zullen ongetwijfeld het feest van herkenning een ces worden en het is eigenlijk won- lijk dat de film die in filmhuizen weer elmatig opduikt, niet eerder is „te- gehaald". De maker van de film irles Huguenot van der Linden had in sr geval voor de oorlog al begrepen Texel een belangrijk vakantie-eiland worden. Toendertijd werd de rol- nt dan ook aangeprezen met de kreet ït woeste ongerepte Texelse land grof boeren bruinbrood en wind- jrwaaide haren." 3e nadruk in „Jonge harten" ligt op landschap en veel minder op het I of het verhaal en dat was blijkbaar reden dat de film geflopt is. Maar nu S>r Texelaars juist een nostalgische gen om de film te gaan zien. Daar- "ftst is de geschiedenis van Jonge ten interessant genoeg om er even :e duiken. Jfet vergaren van gegevens over de i viel niet mee. De regisseur Van der Iden is enkele jaren geleden overleden foto's uit die film zijn niet meer te Herhalen. Het had overigens weinig gescheeld I „Jonge harten" had na de oorlog ait meer vertoond kunnen worden. Jens de bezetting (de film is in die tijd g een enkele maal gedraaid zonder melding van de Joodse medewer- s) raakten de copiëen en het ori- eel van „Jonge harten" zoek. Pas in i3 wist de toenmalige directeur vari filmmuseum één copie op te duiken een sigarenmaker in Brabant. Filmkamp De opnamen op Texel hebben drie landen geduurd. Met toestemming Staatsbosbeheer kampeerde de rew" van 32 mensen in een tenten- tip in de Slufter. Daar werden veel lamen gemaakt omdat het verhaal delt over jongeren die vakantie iden in een Texels vakantiekamp. In ,9portages die rond de opnamen door Bel dagbladen werden gemaakt (filmen op locatie" was toen nog nieuws) pen we dat de tocht naar Texel als een fontuur van de eerste orde werd erva- ■|n en dat Huguenot van der Linden ferd geprezen om zijn lef om aan het de van de wereld een film op te en. Boerderijen Een dagbladartikel uit 1935 begon Idus: „Hoe u er komt? Heel „een- oudig": met bus, boot, taxi of fiets ings Den Burg, De Koog, Antwerpen, 'adang, Gent, Leiden, Den Bosch en Ireda. Dan komt u precies tussen Prin- enhage en Dordrecht uit. Daar moet u jn, want tussen die twee Texelse rderijen wappert trots een vlag op eenzaam duin. Daar staat een kiosk „Vanouds" heet als een vooruit- choven post van de beschaving." :hter die duinen, zo werd geschetst de Slufter „een kilometerslange ai, een vriendelijke steppe en bij ringvloed een onoverzienbare water- sssa. Journalisten reisden in die gen enige tijd met de filmploeg mee zo werden ook de opnamen be- hreven op de wadden, waar vanuit n botter van schipper Boon uit De icksdorp werd gefilmd. De heer Jaap Knol uit De Koog is iderscheiden met de „Zilveren Veer" ior de Nederlandse Bond Aqua Terra, it ereblijk viel hem ten deel wegens n achtjarig dienstverband als sec- taris bij de Texelse aquariumvereni- ig In Aqua Vita en voor zijn op- erkelijke inzet bij het organiseren van onlangs in het dorpshuis gehouden sileumtentoonstelling. De onder- heiding die eens per jaar wordt toe- ikend, werd uitgereikt bij de officiële (uiting van deze zeer geslaagde ex- isitie die ca. 450 belangstellenden «ft getrokken. Van de gebeurtenis zijn dia's gemaakt s vrijdagavond 29 januari tijdens een Jenbijeenkomst zullen worden ver toond Visje De schipper had meer aandacht voor de visvangst dan voor het filmen zo blijkt: „Het is verbluffend hoe schipper Boon onverstoorbaar een greep in het water doet en met feilloze zekerheid een schol in zijn mandje zwiept. Geen meeuw kan secuurder een visje grijpen dan de echte Texelse vissers." Het verhaal Zoals gezegd, het verhaal gaat over een groep jongeren die op Texel kam peert. Onder hen bevinden zich Peter, een student en Annie die verliefd is op hem. Hans, een andere student is ver liefd op Sip. Zij dwaalt fluitspelend door Eon foto overgenomen urt de Texelsche Courent ven 7 september 1935, die een tregisch voor- vel uit de film in beeld brengt Leo de Hertogh draagt Lizzy Dennburg, die ven heer peerd gevallen is, naar het vakantiekamp. jaar en behoorde dus tot de leeftijds groep waarover hij filmde. De film koste hem twintig mille. Het geld had hij uit een erfenis. Dit bedrag is er bij lange na niet uitgekomen. Wel leverde de film een klein buitenlands succes op. Vooral in Italië werd de rolprent zeer ent housiast ontvangen. One shot Van der Linde wordt in vakkringen nog steeds herdacht als One-shot lijk zou er in deze film erg weinig gebeuren en adviseurs zeiden: „dat kan niet, er moet spanning in. Vandaar die gevluchte echtgenote en die reddingen. Dat betreur ik nu." Texelse figurante Een Texelse figurante in de speelfilm is de 66-jarige mevrouw Krüger-van der Slikke uit Den Burg. Zij weet zich niet zoveel van het meespelen te herinneren. „Ik moest een stuk lopen en een paar de duinen om uiting te geven aan haar gevoelens. Het rustige kampleven wordt verstoord door de komst van Maya die na een val van een paard het kamp wordt binnengedragen. Maya is weg gelopen bij haar man. Tot verdriet van Annie worden beide studenten verliefd op Maya en dat levert tal van verwikkelingen op. De jaloerse ex-viendin van Peter gaat zelfs naar Amsterdam om Maya's familie in te lichten.over haar gedrag op Texel. Maya krijgt bij het zwemmen een ongeluk en wordt door Peter gered, die op zijn beurt ook weer gered moet worden. Als hij bij bewustzijn komt is het eerste wat hij zegt: „waar is Annie?", een over duidelijk bewijs dat zij voor hem de ware liefde isUiteraard loopt het allemaal goed af en kan aan het einde van de film een dubbele romance gevierd worden. Bleke Bet Heden ten dage komt het verhaal suikerzoet en gekunsteld over maar voor de oorlog was het iets revolutionairs dat jeugdromances voor het witte doek Charlie" omdat praktisch alle opnamen in één keer werden gedraaid; overdoen was er niet bij. In een interview in het Parool in 1953 geeft Van der Linden toe dat er in de film in dramatisch opzicht weinig gebeurt. „Wij wilden iets anders dan „De Jantjes" of „Bleke Bet" en andere malle gevallen. Een film zonder hevig toneelspel en adembenemende gebeurtenissen. Hoe het dan wel moest?, dat was moeilijker. Aanvanke- keer mijn neus optrekken." Ondanks de bedrevenheid van One-shot Charlie moest deze scene toch drie keer over. Mevrouw Krüger-van der Slikke diende in die tijd als 19-jarig meisje in Oudeschild en Van der Linden kwam persoonlijk vragen of ze wilde figureren. „Ik vroeg wel meteen wat het ople verde." Dat was 72,50, voor die tijd een heel bedrag. „Ze betaalden niet meteen en later moest in om het geld gaan zeuren, waarna ik het alsnog kreeg." In Oudeschild werd het meisje Van der Slikke „gepest" met haar rolletje. „ledereen noemde me filmster, maar dat was na de vertoning op Texel weer afgelopen," badpak Over de film doet ook het verhaal de ronde dat twee meisjes uit Oudeschild gevraagd werden voor een rolletje maar zij moesten op het strand gefilmd wor den in 'n vooroorlogs badpak met pijpen De ouders van de meisjes vonden dat echter niet betamelijk en het ging niet door. Van der Linden verklaarde in een interview in de Haagsche Courant (1976) dat het in Den Haag geen pro bleem was spelers en figuranten te vin den. „Er kwamen dan moeders met hun dochters. Die meisjes werden je gewoon aangeboden. Dat ging in de geest van: geeft u m'n dochter nou eens een kans. Negatief Wij konden niemand achterhalen die de film gezien heeft en ons kon vertellen welke delen van Texel zoal te zien zijn. Op het stille strand kunt u met d'r doen wat u wilt." De Slufter en omgeving spelen een be langrijke rol, zo blijkt uit de recensies, maar ook de tocht per boot naar Texel en Oudeschild worden getoond. De recensisten kwamen over het algemeen tot een negatief oordeel over de film, en dat betrof dan vooral het verhaal en het spel. Het was allemaal te amateuris tisch. Lovend was een ieder echter over de opnamen in fotografisch en tech nisch opzicht van het Texelse land. Het camerawerk van Otto Neijenhoft werd geprezen wegens zijn „natuurlijk heid". Een van deze recensies: „De belangrijkste kwaliteit is het camerawerk waarin Texel op voortreffelijke wijze wordt getoond. Het betreft een beko ring die zelden wordt geëtaleerd en ook de personen zijn prachtig weergegeven in het landschap met wonderbare wol kenluchten. In belichtingsstudie, in beeldvlakverdeling, in gevoelige close- ups der meisjeskopjes is hier een pic turale schoonheid bereikt, die op zich zelf het zien van deze film tot een ware genieting maakt." Ook het volgende liegt er niet om. „De hoofdrol in „Jonge harten" wordt vervuld door het eiland Texel met zijn weidse vergezichten, dit alles door Otto Neijenhoff opgenomen op een wijze, welke een subsidie van Vreemdelingen verkeer volkomen zou rechtvaardigen." Schuilen Problemen heeft Van der Linden wel gehad met de weergoden. Hoewel het een zomerse film is geworden moesten de filmers nogal eens in de tenten blijven omdat het in de zomer van 1935 zeer regelmatig regende Een gast die het filmkamp in de Slufter bezocht, heeft dat met een nachtje kleumen in de duinen moeten bekopen, zo verhaalt een journalist althans in een reisverslag. „Toen de gast onder geleide het kamp verliet was het weder nog goed. Hal verwege hun tocht naar de boerderij waar de gast zou slapen, woei hun lantaarn uit en aangezien de ene kamp lantaarn en het wenkende licht van de vuurtoren geen voldoende oriënterings vermogen boden, verdwaalden beiden, terwijl een vreselijk onweer losbarstte boven zee. Onder regenvlagen en stormgeloei raakten beiden in het drijf zand langs de kust en tenslotte brachten zij huiverend en doorweekt de hele nacht in het duin door. Toen ze 's mor gens bij de boerderij aankwamen be- „Jonge harten" draait woensdag 3 februari in het City Theater in een middagvoorstelling die om 15.00 uur begint en een avondvoorstelling die om 20.00 uur van start gaat. De entree is vijf gulden. Rolstoelge bruikers kunnen gebruik maken van de zij-ingang van de bioscoop. De film duurt anderhalf uur. Hoewel de kwaliteit van de voor oorlogse film volgens Van der Lin den nogal eens te wensen overliet [gefilmde toneelstukken) was er kwantiteit genoeg. Er zijn tussen 1933 en 1940 maar liefst 37 Nederlandse speelfilms ge maakt en dat is, met een ge middelde van zes per jaar, enorm veel. Het is een getal wat in de Nederlandse filmindustrie pas de laatste jaren weer gehaald wordt. Dit kwam vooral door de inbreng van uitgeweken Duitsers die op de aftitelingen van veel speelfilms uit die tijd voorkomen. Duitsland had op filmgebied al een stevige naam opgebouwd en leverde" in de jaren voor de oorlog een groot aantal gevluchte cameramensen en regisseurs. Wat betreft de film Jonge Harten" konden wij in ieder geval nagaan dat het scenario is geschreven door de Duitser Walter Sch/ee. Enkele films die door Dudsers werden gemaakt en die het in Ne derland ,,goed deden", waren: ,,Merijntje Gijzens jeugd" met de regisseur Kurt Gerron uit 1936; Komedie om geld" van Max Op- huls ook uit 1936 en ,,Het mysterie van de Mondscheinsonate" uit 1935. Ha „Jonge Harten" is Texel nooit meer uitgekozen als locatie voor een speelfilm. In 1972 werd alleen nog een stukje van Turks Fruit opgenomen in alweerde Slufter. Op de foto Rutger Hauer Ilinksen Monique v.d. Ven met daarachter regisseur Paul Verhoeven voor de camera. De regie van Jonge harten" was in handen van Huguenot van der Linden en de produktie was van H. M. Josephon. Van der Linden heeft na deze „Texelse" speelfilm nog een dertigtal films gemaakt, voor het merendeel documentaires. In de film „Nederland in zeven lessen" maakte de filmster Audrey Hepburn haar cameradebuut. Voor zijn korte film ,,De kleine wereld" kreeg Van der Linden een Oscar. De spelers in „Jonge harten" waren voor het merendeel onbekend en stonden in deze film voor het eerst voor de camera. De hoofdrolspeler, Leo de Hartogh, is na de oorlog een succesvolle carriere begonnen als toneelspeler. werden vastgelegd. De paar filmmakers die Nederland kende kwamen nog niet veel verder dan het verfilmen van „Bleke Bet" of „Rooie Sien" en deden dat veelal in studio's. Huguenot van der Linden was bij het maken van de film 23 greep de boer niet hoe „filmmensen" zo vroeg op konden zijn.. Zwoelheid In 1967 begon de herwaardering van „Jonge harten" vooral door een ver toning op de internationale filmweek in Arnhem. Cinefielen zien de rolprent meer en meer als een start van de avant- garde film waarin emoties en beelden op ongebruikelijke wijze worden weerge geven. Nieuw voor die tijd was dat voor het eerst op „Hollandse wijze" in speel- filmvorm aandacht aan de jeugdliefde werd geschonken en hoewel het een „zondagse zwoelheid" betrof was de pers toch enthousiast over het flirten, de zonnige lichamen en andere, daarmee verbonden, zaken. Pretentieloos De zwakheid van het verhaal is een facet dat in de loop der jaren lijkt te zijn weggevallen en daarvoor in de plaats is een duidelijke bewondering gekomen voor de lef waarmee Van der Linden werkte. Amateurs die geen rol spelen, maar gewoon degenen zijn die ze in het verhaal moeten zijn was een nieuwe methode, waar zelfs de hedendaagse filmcultuur nog zeer gebrekkig raad mee weet. 4Je muziek bij "de film werd voor de oorlog „erg zwaar" genoemd en het spel „amateuristisch". Nu spreken re censenten over „zuiver spel" en een „prachtige gedurfde muzikale interpre tatie". Misschien was „Jonge harten" zijn tijd wel ver vooruit of worden deze kreten alleen maar ingegeven door nos talgische gevoelens. Mogelijk is deze opmerking uit de vijftiger jaren nog het beste: „een (gelukkig) pretentieloze film met de jeugd in al zijn oorspronkelijkheid met gebruikmaking van een schitteren de omgeving." In de aankondiging van de data van de rommeltjesmarkten in Oosterend werd in de krant van dinsdag gemeld dat de opbrengst ervan ten goede komt aan de dorpscommissie in Oosterend. Het geld is echter ook bestemd voor de sportvereniging, de muziekvereniging en de damclub in Oosterend Twee Texelaars maken deel uit van een speciaal orkest van 450 amateur musici dat gevormd is ter ere van de 200ste uitzending van het NOS radio programma Für Elise. Het zijn Camilla Veld uit De Waal en P. J. Witte uit Den Burg. De vijftienjarige Camilla Veld doet al voor de derde keer mee aan het Elisade orkest en speelt dwarsfluit. De 33-jarige heer P.' J. Witte uit de Mo lenstraat speelt trombone. Het orkest treedt 31 januari op en dat wordt rechtstreeks via radio en televisie uit gezonden vanuit het Concertgebouw in Amsterdam. De amateurmusici komen uit alle delen van het land en hebben zichzelf aangemeld voor deelname. Uit gevoerd wordt een door Jan van Dijk op teksten van Drs. P. gemaakte compo sitie onder leiding van Jan Stulen. De televisieuitzending duurt van 12.00 tot 13.00 uur via Nederland 1 en de radio uitzending van 11.00 tot 13.00 uur via Hilversum 4. Het geluid bij de televisie uitzending kan hierdoor in stereo wor den ontvangen. Het Elisade orkest werd voor het eerst geformeerd ter gelegenheid van de honderdste uitzending van Für Elise in december 1978. Vierhonderd amateurs die een instrument op behoorlijk niveau konden bespelen en tevens muziek kon den lezen, meldden zich daarvoor aan. De tweede Elisade happening vond in december 1979 plaats. De 516 amateur musici die toen het gelegenheidsorkest vormden, haalden als grootste amateur symfonie orkest aller tijden zelf vermel ding in het befaamde Guiness Book of Records. Het optreden had zoveel suc ces dat werd besloten van een dergelijke massale uitvoering een jaarlijkse traditie te maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 9