Record aantal deelnemers Ronde om Texel
H. Geis/er winnaar
overall-klassement
Marsdiep voor veel
zeilers te zwaar
D. Pool snelste
Texelaar
36239
Het Eisrlondse Gat was zaterdag vrij rustig. Er kenterden s/echts weinig catamarans, hoewel sommigen het knap moeilijk hadden op dit anders
jto gevreesde water.
PAGINA 8TEXELSE COURANT DINSDAG 15 JUNI ISdP
Zowel op het water als op het strand was het bij de aanvang van de race bijzonder druk.
varing bevonden. Warnaar met zijn
fokkemaat Wob Rienks kwamen vorig
jaar als derde met hun boot over de
finish. In het overall klassement werden
ze toen 29e en waren daarmee de beste
Texelaars.
Tornado die als eerste over de finish
kwam en dat was dit jaar weer het
geval. De Tornado die dit jaar eerste
was werd gezeild door Cortlever en
Ellermeijer, het duo dat vorig jaar met
een Dart winnaar van het overall klas
sement werd. Dirk Pool, vorig jaar
eerste bij de Prindle 15, eindigde nu als
beste Texelaar. Duidelijk is dat bepaalde
zeilers en ook bepaalde typen boten de
beste kansen maken de Ronde om Texel
zo snel mogelijk te varen. Maar ver
rassingen en pech blijven natuurlijk
mogelijk. De Tornado van Duindam en
De Tombe die geruimte tijd op één lijn
lag met Cortlever en Ellermeijer, zeilde
ten zuiden van De Hors zijn mast over
boord en moest de race opgeven.
Toeschouwers
Niet alleen het aantal deelnemers aan
deze lustrum-ronde was een record,
maar ook het aantal toeschouwers. Bij
paal 17 waar de start en finish plaats
vond, maar ook bij de vuurtoren, de
haven van Oudeschild en op de veer
haven zag het zwart van de mensen.
Velen waren met de auto gekomen en
dat leidde vooral bij De Cocksdorp tot
Buiswater spat hoog op bij het nemen van aan gotf op het Marsdiep.
Niet gevaarlijk, maar wel van invloed
op het wedstrijdverloop was een aanva
ring die bij de start plaatsvond. De
Texelaar Martin Warnaar lag met zijn
Supercat 20 in een bijzonder goede
startpositie. Naast zijn schip bevond
zich een Prindle 18 die tien seconden
vóór de start over de startlijn dreigde te
varen.,De bemanning wilde dit voorko
men door een snel rondje te varen. Door
de sterke wind verloren deze zeilers de
controle over hun schip en de Prindle
boorde zich met een drijver dwars door
een drijver van de boot van Warnaar. De
mogelijkheden om de Ronde om Texel
uit te zeilen waren met deze aanvaring
voor Warnaar verkeken. Wel probeerde
hij zijn schip naar De Cocksdorp te varen
Met een record aantal deelnemers (503) ging zaterdagochtend om
elf uur de vijfde Ronde om Texel van start. Door de vrij sterke wind,
maar vooral ook door flinke stroming en hoge golven in het Marsdiep
is het een zware tocht geweest. Van de 503 ingeschreven schepen
kwamen er 430 door de finish. De omstandigheden in het Marsdiep
waren voor veel zeilers net iets teveel. Na al een aantal uren gezeild te
hebben, durfde men de strijd met de metershoge golven niet meer aan
en voer terug naar Oudeschild. Ongeveer dertig schepen kwamen om
deze reden in de vluchthaven terecht. Wegens de zware laatste
loodjes tijdens deze zeilrace zijn dit jaar geen snelheidsrecords
gebroken. De eerste boot die binnenkwam was de Tornado 97 van N.
Cortlever en L. Ellermeyer. Dit duo had er drie uur, twee minuten en
35 seconden over gevaren. Het officële ronderecord is twee uur, 53
minuten en 58 seconden en werd ooit gevestigd door de Amerikaan
B. Roberts. Dat record blijft dus overeind. Winnaars in het overall
klassement werden de Engelsman H. Geisler met zijn Nederlandse
fokkemaat J. Haakman. Ze zeilden in een G-Cat 570 en maakten een
tijd van drie uur, 17 minuten en 52 seconden. In het overall klassement
zijnde snelheidsverschillen tussen de typen boten „weggerekend" en
tellen slechts de echte zeilprestaties.
Ondanks de vele veiligheidsmaatre
gelen zijn tijdens de Ronde van af
gelopen zaterdag enkele ongelukken
gebeurd, waarbij het soms maar net
goed afliep. Twee zeilers uit Deventer
raakten met hun catamaran op de Wad
denzee steeds verder van de kust ver
wijderd. Rond twee uur sloeg hun boot
om. Nadat de catamaran weer overeind
was gebracht, lag de stuurman nog in
het water, terwijl de fokkemaat aan
boord was. Deze fokkemaat beheerste
de zeilkunst niet voldoende om de cata
maran terug te varen en de stuurman op
te pikken. Steeds verder dreef het schip
weg. terwijl de stuurman in het water
achterbleef. Gelukkig was deze een ge
oefend zwemmer die na vier uur de
haven van Oudeschild wist te bereiken
en alarm sloeg. Er kwam een zoekactie
op gang en rond zeven uur benaderde
de rijkspolitie het vliegveld Texel voor
assistentie uit de lucht. Piloot Henk Pol
van Tessel Air trof rond acht uur 's
avonds de catamaran met de fokkenist
op een zandbank bij het Scheurrak nabij
de Afsluitdijk aan. Hij markeerde de plek
met enkele rookpotten en wist daarna
met zijn vliegtuig de aandacht van een
Duits zeiljacht te trekken. Dit schip zette
koers naar de onfortuinlijke catamaran-
vaarder, die hierop aan boord werd
genomen.
opstoppingen. Bij paal 17 hadden de
organisatoren van de Ronde een tent
opgezet waarin de film die Tom Poeder-
bach vorig jaar over de Ronde maakte
was te zien en waar werd opgetreden
door een jazzorkest. Verder waren er
hapjes en drankjes te koop. In de tent
heerste tijdens de wedstrijd een gezel
lige sfeer.
Overigens heeft de Ronde het pre
dikaat van internationale zeilrace weer
dubbel en dwars waargemaakt. De
Duitsers waren de sterkst vertegen
woordigde groep buitenlanders met 42
boten. Verder deden vijf Fransen, twee
Amerikanen, twee Engelsen, vijf Zwe
den en een Italiaan mee.
Ideaal
Voor ervaren zeilers waren de om
standigheden afgelopen zaterdag ide
aal. De wind kwam onveranderlijk met
een kracht van vijf zes uit het zuid
westen. Voor zwaardere tweemansbo-
ten lekker zeilweer. Het water van de
start tot aan de vuurtoren was vrij kalm
en men kon hier dan ook lekker weg
lopen. Het Eierlandse Gat een water
dat in het verleden voor veel uitvallers
heeft gezorgd, was zaterdag erg rustig.
Wie een beetje kon zeilen had hier geen
problemen met zijn boot. Na het ronden
van de VC-boei die werd gemarkeerd
door de betonnen botter ,,Van Steen"
van Meijert Boon, ging men verder in
zuid-westelijke richting naar de IJzeren
Kaap. Hier hadden de goede zeilers in
snelle boten de grote massa al een heel
stuk achter zich gelaten. Voorbij de
IJzeren Kaap kregen de catamarans te
maken met een sterke getijdestroom die
een aantal voor grote moeilijkheden
plaatste. De toeschouwers in de haven
van Oudeschild zagen hoe sommige
zeilers de controle over hun boot kwijt
raakten. Door de stroom kreeg men bij
het laveren zijn schip niet door de wind.
In enkele gevallen kwamen zelfs cata
marans tegen de stenen beschoeiing van
de dijk bij Oudeschild terecht. Tussen
Oudeschild en de veerhaven werd het
water steeds wilder, tot uiteindelijk de
zeer zware beproeving in het Marsdiep
begon. Eenmaal voorbij de zuidpunt van
Texel werd het rustiger en het laatste
deel van de tocht kon men betrekkelijk
dl
makkelijk voor de wind weglopen. Nievi
alleen de zeilers, maar ook het groticl
aantal journalisten van verschillend rr
dagbladen en watersporttijdschrifteidi
hadden het moeilijk door het ruigi pl
water. Het was haast onmogelijk scher d,
pe foto's te maken vanaf de klein h
polyester speedbootjes die als eierdop d
jes over de golven sprongen.
Niet alleen de schrijvende pers maa .r
ook de televisie had dit jaar belang n
stelling voor de Ronde om Texel. In diw
late televisiejournaals van zaterdag wa n
vrij veel tijd ingeruimd voor een aardig d
reportage van het Texels gebeuren k
Aanvankelijk had de NOS laten weteid
dat er geen aandacht aan zou wordei R
besteed omdat de wereldkampioen zi
schappen voetbal belangrijker waren r(
Later veranderde de leiding van de NOi -
van mening en werd toch een camera
ploeg naar het zeilevenement gestuurd
Tom Poederbach, die vorig jaar een filn -
maakte over het evenement, heeft di
jaar een videoreportage gemaakt. Wel
licht dat deze in een later stadium z< L
worden uitgezonden. In ieder gev< I
heeft de Duitse televisie al belangstellini I
getoond voor de reportage.
•I
Veiligheid
Net als vorig jaar had de Marine ee
belangrijk aandeel in de veiligheid bij d
Ronde om Texel. De race werd gevolgi i
met rubberboten en de bemannin
daarvan verleende waar nodig assisten
tie. Ook jachten van de Texelse Watei
sportvereniging waren op zee en vana
die schepen werd ook een oogje in ht
zeil gehouden. Op het strand warei
leden van de motorcrossclub aanwezii
om assistentie te verlenen bij gestrand'
catamarans en gedurende de race wa
een motorzwever van de Texelsi
zweefvliegclub in de lucht. Toch hebbei
deze veiligheidsmaatregelen niet kun
nen voorkomen dat een aantal gevaar
lijke situaties is ontstaan, zoals het af
drijven van de boot naar het Scheurrak
Een probleem is dat iemand die in zei
drijft bijna niet op te merken is vanaf eer
schip of uit een vliegtuig. Vandaar da
de overboord geslagen stuurman van d<
betreffende catamaran onopgemerk
vier uur moest zwemmen voor hij bi
Oudeschild was. Verder bestond zater
waar het een ligplaats heeft. Dit leek
mogelijk omdat de drijver die geraakt
was, de bovenwindse drijver was. Bij de
Slufter was de boot echter zover vol
gelopen dat verder gaan niet mogelijk
was. De Supercat werd op een zand
bank gezet en later met behulp van een
lier van de rampenwagen van de brand
weer naar het strand getakeld. De
schade aan het schip bedraagt enkele
duizenden guldens. Door de protest
commissie is de bemanning van de
Prindle 18 officieel schuldig aan de aan-
Beste Texelaar
Veel deelnemers brachten de nacht van vrijdag op zaterdag door in een tentje op het strand of
een camper op de parkeerplaats. Een aantasting van de kampeerverordening waar wijselijk
niet tegen werd opgetreden.
De Tornado H 97 van Cortlever en Ellermeyer in het Marsdiep nabij de Texelse boot
Juist dit stuk was voor vee! zeilers een zware opgave.
De beste Texelaar van dit jaar was D.
Pool die op de 44e plaats in het eind
klassement eindigde. Aanvankelijk ver
keerde Th. Eilander uit De Cocksdorp in
de veronderstelling dat hij de beste
Texelaar was. Hij zeilde als fokkemaat
op de Supercat 17 van de Amerikaan B.
Roberts die op de tiende plaats in het
overall klassement eindigde. De prijs
voor de beste Texelaar was echter
bestemd voor de beste stuurman en dat
was Eilander niet. Overigens is het inte
ressant dat bepaalde uitslagen zich jaar
na jaar herhalen. Vorig jaar was het een