Pinta III van Rotterdam naar New York in De Kuyper Cruise Ab de Wijn met de Pinta III in voetsporen van oude zeevaarders V o.y U{ PAGINA 4 TEXELSE COURANT DINSDAG 24 AUGUSTUS 1982 ±5 Bijna vijftig dagen en nachten voeren ze in westelijke richting over de onmetelijke oceaan en hun uitzicht was water dat slechts begrensd werd door de horizon. Tweemaal lieten ze het anker vallen in de buurt van vreemde eilandengroepen waar de bevolking hen vriendelijk onthaalde en proviand ingeslagen werd. Eindelijk, toen niemand meer verwachtte dat er nog land zou komen, zagen ze in de verte een dunne streep. De kust van een groot continent dat steeds duidelijker te zien was naarmate het schip dichterbij kwam. De schipper en de bemanning tuurden ingespannen naar het nieuwe land. Ze voelden een mengeling van spanning en verwachting. Amerika", mompelde de schipper. Toen ging er een gejuich op. Op deze wijze moeten de vroegste kolonisten en ontdekkingsreizigers naar Amerika zijn gevaren in de zeventiende eeuw. Mensen als Peter Minuit Koch die New York in 1626 van de Indianen kocht voor een fies vuurwater en wat snuis terijen In 1664 werd New York dat toen nog New Amsterdam heette door de Engelsen veroverd, maar de Nederlan ders kwamen terug. Niet als oorlogvoe rende natie, maar als handelspartner. Precies twee eeuwen geleden in 1782 kwam het eerste handelsverkeer op gang tussen Nederland en Amerika. Om het tweehonderdjarig bestaan van dat handelsverkeer te vieren werd afgelopen jaar een zeilwedstrijd en een zeijcruise van Rotterdam naar New York georga niseerd Net als bij de wedstrijd ging het bij de cruise om snelheid en zeilpres tatie. maar de cruise had toch een iets meer ontspannen karakter. Wanneer men bij een zeiltocht van bijna twee maanden tenminste over ontspannen mag spreken. Net als vroegere zeelieden die met hun zeilschepen vol koopwaar over de oceanen koersten, waren de deelnemers afhankelijk van wind en stroming. Aan de cruise, die op 20 mei van start ging, werd meegedaan door de Texelaar Ab de Wijn van^het Schilder end in Den Burg. Met de Pinta III van Jan van Zadel uit Medemblik was hij bijna vijftig dagen en nachten op zee. Onderweg werden de Azoren en de Bermuda's aangedaan. Op 8 juli liep het schip de haven van New York binnen. Hoewel het voor de bemanning van de Pinta III niet moeilijk moet zijn geweest zich voor te stellen wat voor ont beringen de oude zeevaarders hadden geleden tijdens hun tocht naar het nieuwe land. was de aankomst in New York wel even anders. In plaats van rokerige vuurtjes met baardige kolonis ten. het gigantische World Trade Centre in plaats van Fort Amsterdam, het Empire State Building en in plaats van grazige weiden met wilde paarden, de trieste negerwijk Harlem Maar daar ging het De Wijn en de andere beman ningsleden niet om Met hun 10.35 meter lange Pinta III hadden ze de tocht volbracht en ofschoon ze niet in aan merking kwamen voor prijzen is dat ruimschoots een felicitatie waard. Het was met de eerste keer dat De I Wijn de deining van de oceaan gedu- rende langere tijd onder zich voelde. Voordat hij elf jaar geleden een assu- i rantiekantoor begon in Den Burg, was 1 hij stuurman bij de Rotterdamse Lloyd. Aan boord van verschillende vracht- i schepen zag hij heel wat van de wereld en toen hij besloot het zeemansbestaan te wisselen voor het leven op het land, kon hij het varen toch niet vergeten. In de jachthaven van Oude- schild dobbert zijn 9.20 meter lange zeiljachtje. Het was aanvankelijk de be doeling dat De Wijn met een vriend die net zo'n jachtje heeft aan de tocht naar New York mee zou doen. Als eis voor het meedoen aan de tocht (die door een jeneverfabrikant gesponsord werd en daarom ,,De Kuyper Cruise" heette) gold echter dat de schepen minimaal tien meter lang moesten zijn. ,,We hebben van alles geprobeerd. Een boegspriet erop zetten om zo de tien meter te bereiken. Maar de organi satoren vlogen er niet in. We konden met meedoen, want ons schip was niet groot genoeg. Dat was jammer want we zouden met één schip varen en van het andere schip accessoires afhalen om een zo volledig mogelijk wedstrijdschip le krijgen. Op die manier zouden ook de kosten met zo hoog zijn", zegt De Wijn. Via relaties van zijn zeilvriend kwam De Wijn in contact met Jan van Zadel uit Medemblik. Deze zeer ervaren zeiler en voorman op de scheepswerf Conyplex in zijn woonplaats had een schip van het type Contest 35 omgebouwd voor de ,,De Kuyper Cruise" Hij had het zo ingedeeld dat het geschikt was voor een langer verblijf aan boord en bovendien was de stabiliteit en stevigheid ver beterd door het dubbelwandig te maken met tussen de polyester wanden balsa hout. Behalve De Wijn en Van zadel werden de Amsterdammer A. Hirschler en T. de Groot uit Heiloo bereid gevonden als be- minngslid mee te varen. Hirschler had nog nooit gezeild maar toonde zich aan boord een zeer bruikbaar bemannings lid. Ten de Groot stapte af tijdens de eerste tussenstop op de Azoren. Hij kon met tegen de eenzaamheid op zo'n klein schip midden op de oceaan. Dagenlang alleen maar water zien was te veel voor hem. Het feit dat De Groot afstapte bete kende een gevaar voor de voortgang van de reis. In het wedstrijdreglement stond namelijk dat ieder schip vijf be manningsleden aan boord diende te hebben. De kleine Pinta III had vanwege de geringe ruimte toestemming om met vier bemanningsleden te varen, maar na de Azoren zouden dat er dus maar drie zijn. Diskwalificatie hing in de lucht, vooral omdat de wedstrijdcommissie die in een bootje de start bij de Azoren begeleidde geenszins van plan bleek een schip met drie mensen aan boord te laten starten. Omdat de Pinta III als tweede op de Azoren vOas aangekomen, voelde men er echter niets voor voortij dig op te geven. Zoals zo vaak in een zeemansbestaan greep de voorzienig heid in. Het grote schip Krasnapolski dat eveneens aan de race meedeed, was snel wezen tanken en water inladen. Dit gebeurde met zoveel haast dat een be manningslid in de haven vergeten werd en de Krasnapolski noch door schreeu wen noch door zwaaien en wuiven tot terugkeren was te bewegen. Dit be manningslid stapte daarom in arren moede maar bij de Pinta III aan boord. Zo kwam het dat de Pinta III toch met vier mensen kon starten en niet gedis kwalificeerd werd. Later stapte het bemanningslid van de Krasnapolski over op zijn eigen schip. Omdat het wed strijdcomité afgeleid was door een vuurpijl die bij de start omhoog werd geschoten en daarna nogal vreemd sis send op een rubberbootje terecht kwam werd dit met opgemerkt. Maandagse markt Overigens bleek duidelijk de solidari teit tussen de verschillende deelnemers onderling. Een bemanningslid van één Ab de Wijn, thuis in Den Burg, ziet met behulp van zeekaarten nog eens terug op de tocht die met de Pinta III werd afgelegd. haven bekend omdat vandaar op 22 juli 1620 de Pilgrims Fathers vertrokken. Op deze wijze traden de deelnemers van de De Kuyper Cruise ook nog enigszins in de voetsporen van de eerste kolonis ten die zich in New England vestigden. Er gingen totaal zeven schepen van start waaronder de Quadra van Kees Ruiter gegeven moment lekte één van de waterzakken en toen diende men wat voorzichtiger met dit op zee zo kostbare vocht om te springen. Er werd alleen voedsel aan boord genomen dat niet bederfelijk was. Er bestaan lijsten die door bekende oceaanzeilers zijn samen gesteld en die als bruikbaar boodschap- IJ'' MOHTM4U6 ISÖMCW. CRUISE _VS itl.T CRUISE NORTH EQUATOR'AL CURRENT was het weer bijzonder ruig. ,,Het windkracht negen en er stonden tershoge golven."Als je dat in zo'n schip meemaakt is dat een hele venis. Op de top van een golf heb je prachtig uitzicht over de hele omgevii Dat is ontzettend imponerend. Ik geprobeerd er dia's van te maken, als je die bekijkt dan beleef je toch hetzelfde als wanneer je er middenin Ik heb ook een film gemaakt en ik dat die de storm beter weergeeft' telt de Wijn. Met het grootzeil op derde rif wisten de zeilers de Pinta door het noodweer voor de Azoren loodsen, maar nog waren de bepi vingen niet ten einde. Er kwam zware regenbui die het zicht tot meer dan dertig meter beperkte toverslag hield de storm op, maar was voor de bemanning van de Pint; geen reden om meteen meer zeilen zetten. Ik heb dat wel vaker gemaakt", zegt De Wijn. ,,Dan den dat het noodweer afgelopen is, wat ik verwachtte gebeurde. Nog half uur later stak er weer een storm en deze kwam precies uit de overgestelde richting. Daardoor kree twee golfbewegingen die tegen ell ingingen. Op dat moment waren werkelijk huizenhoge golven Walv e( m n nc kl ;te ijv Als 0 st e i 5 id ie i 29' urn nil trr /ijr ih< itt ietl is; Ier >u\ in an KX ïrri )llc tl 39 De.route van de De Kuyper Cruise. De onderste grijze pijl geeft de route van de cruise aande bovenste de tocht die de deelnemers aan de Transadandc race voeren. der andere schepen was bereid om bij de finish op de Bermuda's even aan boord van de Pinta III te stappen om te zorgen dat het schip daar ook weer met vier man zou finishen. Omdat door ingediende protesten de wedstrijdlei ding inmiddels tot de conclusie was gekomen dat de Pinta III ook zeer goed met drie man mee kon doen, hoefde die truc met te worden toegepast. De start van de De Kuyper Cruise vond plaats in de Delfshaven te Rot terdam. In Amerika is de naam Delfs- -.mrr .jt - 7? ~F~"C- «uSrSSkS De Pinta III in de haven van de Bermuda's. Er restte toen nog 700 mijl naar New York. een nier per man per uag up een gezel naar oe Mzoren. vour oe azuren aTKomen. ivurmaai vuei ue 1 fce uit Andijk Ruiter is als kaashandelaar geen onbekende op de maandagse markt in Den Burg en zijn schip van het type Vancouver 42 kwam als eerste over de finish in New York. Verder werd meegedaan door de Golden Key van Cees Pluimgraaff die tweede werd, de Hemares van Willem van der Velden die derde werd, de Krasnapolski, de Swarte Haen van Pieter van Willigenburg en de Royal Scheepjeswol. Dit schip raakte kort na de start in moeilijkheden bij Engeland. Men had een verkeerde posi tie opgegeven aan Scheveningen Radio. Als jullie zitten waar je zegt dat je bent, zijn jullie met schip en al Buckingham Palace binnengevaren", luidde het ant woord van Scheveningen Radio. Kort daarop liep het schip op een zandbank waarvan het slechts met allergrootste moeite kon worden bevrijd De Royal Scheepjeswol heeft de cruise overigens wel uitgevaren, net als de andere deel nemende schepen Vanzelfsprekend vergt het meedoen aan een tocht als de De Kuyper Cruise enorm veel voorbereidingen. Behalve het verbouwen van een schip zijn er punten met betrekking tot veiligheid die van tevoren uitgedokterd moeten worden. De Pinta III had tijdens de reis een lange nylon tros achter zich aan slepen om er voor te zorgen dat mensen die overboord sloegen zich aan iets konden vastgrijpen. Verder was een aantal navigatiemiddelen aan boord om de exacte positie te kunnen bepa len. De meeste moeilijkheden gaven echter de gewone alledaagse dingen. Je zit aanvankelijk met vier en later met drie man op een klein schip en daarvoor moet uiteraard voedsel en water aan boord zijn. De Pinta III had twee water zakken van elk driehonderd liter en dat betekende een rantsoen zoetwater van een liter per man per dag Op een penlijstje dienst kunnen doen. Een pro bleem was dat men op de Pinta III niet erg veel ruimte had en dat daarom alles zo economisch mogelijk moest worden ingedeeld. Een ander probleem waar de be manning aanvankelijk moeilijk uitkwam was wassen In verband met de geringe zoetwaterreserve werd kleding met zout water gewassen De moeilijkheid was dat het vrijwel niet doenlijk was het zout uit de kleding te krijgen. Omdat zout de eigenschap heeft water aan te trekken voelde de kleding permanent klam en vochtig aan, hetgeen op een schip mid den in de oceaan verre van aangenaam is. Na iedere wasbeurt liet men daarom de kledingstukken klapperend in de mast uitwaaien. Na enige tijd had de wind het zout er uit geblazen en trok de kleding geen vocht meer aan. Voor het wassen van het lichaam had de be manning de beschikking over zeep die speciaal voor dit soort omstandigheden is ontworpen en die met zout water gebruikt kan worden. Aan boord van de Pinta III was het dus behelpen, maar problemen hebben zich niet voorge daan. Ook niet tussen de bemannings leden. Volgens De Wijn is het belangrijk open tegen elkaar te zijn als je zolang met enkele mensen in een kleine ruimte zit ,,Je moet gewoon zeggen wat je dwars zit, of wat je irriteert. Zo voorkom je problemen het best." Volgens Ab de Wijn was het eerste deel van de tocht het zwaarst. Nadat men uit Rotterdam was weggevaren ging men onder de zuidkust van Enge land tot Lands End waarna men in zuidelijke richting afboog langs de meest westelijke punt van Bretagne. Vervolgens werd door de Golf van Bis- caje tot tweehonderd mijl voor La Coruna gevaren. Hierna werd koers gezet naar de Azoren. Voor de Azoren Nadat de Pinta III twee dagen stilgelegen bij de Azoren begon de naar de Bermuda's. Het weer wai kalm en er deden zich weinig mi heden voor aan boord De reis vo< langs de enorme wiervelden van Sargasso Zee de Wijn: ,,Dat is een kalme zee met weinig leven erinJe et er vliegende vissen en die vond je 's morgens aan dek. Omdat we met man voeren liepen we steeds a wacht. Meestal zat ik 's nachts aai roer en bij zonsopgang nam Hirsch* van mij over. Omdat hij nog gevaren had zeilde hij als het licht Eén keer zat ik 's nachts bij het terwijl alles heel rustig en kalm Opeens krijg ik een harde klap in nek. Ik schrok me rot, maar het een vliegende vis te zijn.' De bemanning van de Pinta heefl ®cl met andere dieren te maken gehad, dolfijnen, waarvan een school van geveer 150 stuks vlak voor de haver New York wel het mooiste beeld i verde. Per keer doken dertig ve e dolfijnen tegelijk uit het water. 0' enkele dolfijn heeft de zeilers een an flink doen schrikken. Hij kwam I war recht op het schip af en veroorz; 3m: een bellenbaan. De gelijkenis met )nd torpedo was toen wel erg groot, dacht de bemanning een keer c haaien om de boot waren. Dat walP nogal schokkende ervaring wajen werd juist gezwommen. De twee hoekige vinnen die boven water men waren echter niet van haaien van een 4 72 meter brede Manta Rcjan naar het zeilschip kwam kijken. D on- gantische dier maakte op de bema! c^t van de Pinta III diepe indruk. I omgeving van de Azoren heeft De '®rd ook een walvis gezien. Hij zwo' e zo'n vijftig meter van het'schip, f ar matig zag je hem spuiten Dat wa °me machtig gezicht." Falkland oofog i eleg Het waren niet alleen dieren, lee, ook schepen die soms voor vre ew< ontmoetingen op de oceaan zor Op 15 juni zat De Wijn 's nachts aan het roer van het zeilschip HfWjn tijdens de reis van de Azoren n< e|jn( Bermuda's. Opeens merkte De W hij recht op een schip afkoers daarom veranderde hij van richtini aren andere schip bleef echter op afkomen. Normaal voer de Pil in noe J'd id( ig< )or S ezc el f ai ee r atu e 'as ter len e len rofi an ass ami ien et oor P orm pva leid Inr ike chil an 0 om; cht orm rd vi ankl orm erin ieec 'C ens oetei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1982 | | pagina 4