Café De Zwaan Bouwplan Stolpweg Den Hoorn Genoeg ruimte voor kleine woningen Veerdienst gesloten en economie I 1 Bowlingbaan gaat niet door VERVOLG VAN PAG.1 4 s -rrr ij* L si VRIJDAG 14 JAN 114 aantal verstrekte gemeentegaranties voor hypotheken, merkte hij op dat veel mensen een hypotheek op basis van annuïteiten hebben en dat betekent dat pas laat in de looptijd van dertig jaar werkelijk fors afgeslost wordt. De Texels Belang-man zag hierin een ver hoogd risico voor de gemeente, omdat evenredig aan het hoger worden van_de aflossing de rentebetalingen lager wor den en daarmee ook de rente-aftrek voor de belasting. Kortom, in de tweede helft van de looptijd stijgen de lasten en zou de hypotheek wel eens te duur kunnen blijken, met als gevolg schade voor de gemeente die garant staat. Zijn opmer kingen zullen worden besproken in de commissie voor financieel, economisch en technisch beleid. llllllllllllllllllllllllliiilliiiiiiiiiii Het veelbesproken plan van Cees Swarthof voor de bouw van een bow lingbaan bij zijn horecabedrijf aan de Kikkertstraat in De Cocksdorp, gaat niet door. Swarthof kan de zaak financieel niet rond krijgen en heeft de gemeente laten weten dat hij zijn plan intrekt. Met duidelijke irritatie hebben^ trokken ambtenaren van dit H kennis genomen. Het plan van SvJE heeft namelijk veel werk en romjS veroorzaakt. Tenslotte was men™ dat de procedure voor de afgifte i'° bouwvergunning was afgerond. D gunning wachtte slechts op het ;3e van de bomen achter de midgr c baan. Dat was een voorwaarde <jv< landschappelijke redenen was j en waartegen Swarthof zich hevig i verzet, zelfs met inschakeling va-e< dorpscommissie van De CocksdiX) de jeugdclub die handtekeninger zamelde. ,,Er is een uitgebreid ge war geweest omtrent een aantal rond het bouwplan. De heer Sw trachtte daarbij herhaaldelijk de za* piet richting gemeente te schuivf steeds zou dwars liggen", aldin' ambtenaar die zich afvraagt of de 9 ciële problemen die nu naar komen, al eerder hebben gespeeldie1 zit men met een onnodig gevv< procedure. De spoedeisendheid vïai bouwplan blijkt niet aanwezig. CWr£ is erg veel tijd besteed aan een fai plan dat niet wordj, gerealiseerd."'" W zelf hebben er geen woorden aan vuil gemaakt en het bericli Swarthof voor kennisgeving aana' men. Me ■de PAGINA 2 TEXELSE COURANT De door Dros gehekelde situatie een de Polderweg. De gemeenteraad heeft dinsdagavond unaniem besloten dat de bouw van acht kleine woningen aan de Stolpweg te Den Hoorn door moet gaan. Bij diverse raadsleden leefden twijfels over de bereidheid van omwonenden om stukjes grond ten behoeve van het plan te verkopen. Er bleek echter zoveel ruimte in de plano logische opzet te zitten dat het al of niet doorgaan van de bouw niet van de aankoop van die stukjes grond afhankelijk hoeft te zijn. Veel waardering ontving het college voor het plan om van deze bouw een leerlingenbouwplaats te maken. De Pakt-raadsleden H Beumkes en D. Welboren brachten naar voren dat zij van betrokkenen hadden vernomen dat in sommige gevallen zelfs een absolute onwil tot verkopen van grond bestaat. Gemeentesecreataris Johan van Dijk antwoordde hierop echter dat een strook aan de andere kant van het woongebied eigendom van de gemeen te is. Door het toekomstige woon- gebiedje tien meter op te schuiven, zouden eventuele problemen vermeden kunnen worden. Het wordt echter fraaier geacht als er niet al te grote gaten tussen de bestaande en geplande bebouwing komen, vandaar de wens grond van omwonenden te kopen. Van Dijk merkte op dat tegenover de onderhandelaar van het grondbedrijf geen absolute afwijzingen zijn geuit. Hij vertelde dat de gemeente intern een termijn heeft afgesproken waarbinnen de verkopen rond moeten zijn. Lukt dat niet, dan vindt de verschuiving plaats. Waarschijnlijk hoeft daar dan geen nieuw voorbereidingsbesluit genomen te worden. De grenzen van het nu geplande terrein zijn ruim genoeg. Commissievergadering De voorgenomen vestiging van een centrale gasopslag op het Rode Zee terrein stuitte op bezwaren bij de raads leden Dros (Texels Belang], Bakker (PSPI en Poster (WD). Dros vond het niet verstandig een dergelijk bedrijf achter het Hoge Berg gebied te vesti gen. Bij navraag was hem gebleken dat voor het vullen van de grote gastank een vrachtwagen van dertig tot vijftig ton over de smalle weggetjes van dat ge deelte van het eiland zou moeten rijden. Bovendien moet het terrein met een grote heining omgeven worden, terwijl romdom de opslag een strook van honderdvijftig meter onbebouwd moet blijven. Als alternatief noemde hij het terrein van de voormalige Burger rioolzuive ringsinstallatie aan de Pontweg. Dat voldoet volgens het raadslid aan alle eisen, bovendien zou het dan wat opge knapt kunnen worden. Dros voerde als argument ook aan dat de verplaatsing van de gastank dan waarschijnlijk maar de helft zou kosten. Wethouder Daan Schilling voerde tegen het verhaal van Dros aan dat de verplaatsing nu snel moest gebeuren, omdat anders de bouw in het Marsplan vertraagd zou worden, ook een kostbare zaak Bovendien was dit onderwerp al in de commissie behandeld. Daar was geen tegenstand gebleken. Ben Daalder (CDA) bleek dit van harte met hem eens te zijn. Nadat er enige tijd gediscus sieerd was, riep hij duidelijk geïrriteerd dat het gezelschap zich toch niet bij een commissievergadering bevond. Gezond verstand Dros had ook bezwaren tegen de bouwplannen van de heer L. Witte uit De Waal. Witte gebruikt voor de uit oefening van zijn smederijbedrijf beide kanten van de Polderweg voor opslag van zijn materiaal. Hij wil nu achter zijn huis een schuur bouwen. De gemeente is genegen dat toe te staan, mits Witte dan de westelijke berm van de Polder weg ontruimt. Dros had hier geen ver trouwen in: „Het is daar een rommel zootje en dat wordt door die schuur echt niet opgelost. De economisch enig juiste plaats voor dat gebouw is aan de overkant (westkant) van die weg. Witte wil de schuur nu boven aan de heuvel zetten. Als hij zelf niet het gezonde verstand heeft om in te zien dat die plek niet goed is, moet de gemeente dat gezonde verstand maar voor hem hebben!" aldus het verbolgen raadslid. Wethouder Schilling, die wegens ziekte van de burgemeester als voor zitter optrad, riep Dros scherp tot de orde. Hij vond het ongepast om in een raadsvergadering dergelijke uitlatingen te doen. Er was nóg een zaak die Dros niet lekker zat. Naar aanleiding van- een voor vervoer, horeca, detailhandel en vermaak. Een bootkaartje kost dan ƒ11,— en dat is ruim 44% van het bedrag dat totaal wordt besteed. Ponypark goedkoper Als dezelfde toerist een Noordzee badplaats bezoekt, dus zonder boot- kosten, wordt bijna zestien gulden uitgegeven aan vervoerskosten en be stedingen. De vervoersuitgaven zijn dan slechts 13,9% van het totaalbedrag. Het dagbezoek aan een zogenaamd attrac- tiepunt, (variërend van de Efteling tot ponypark Slagharen) is duurder, maar nog altijd goedkoper dan een dagje Texel, zo is door Hajema becijferd. Wel is men geneigd voor een evenement verder te reizen (uitstraling in de regio is groter) en de vervoersuitgaven bedra gen dan ook 29,9% van alle uitgaven op zo'n dag: f19,10. In dat bedrag is de toegangsprijs en verdere „vermaaks- kosten" inbegrepen. Hajema komt tot de conclusie dat dagbezoek aan Texel duur is. Dat is zeker het geval als men met de auto komt maar ook een dagje fietsen is altijd nog duurder dan een bezoek aan een pretpark. Een gezin van vier personen dat op Texel komt fietsen is dus honderd gul den kwijt terwijl men bij een gemiddeld pretpark zestig gulden besteed. Uiter aard gaat het hier om gemiddelde cij fers. Het duurder zijn in deze categorie ligt volgens Hajema uitsluitend aan de kosten van het bootkaartje. Aan de andere kant wordt in de nota gesteld dat de bootreis op zich een „evenement" kan zijn en mogelijk door de toerist ook onbewust zo gezien wordt, waaruit men zou kunnen concluderen dat de prijs van het kaartje minder zwaarwegend hoeft te zijn dan in de cijfers naar voren komt. De toeristen die kort op Texel ver blijven zijn per dag meer geld kwijt. Dat is logisch want in de kosten zijn camping of hotelkosten meegerekend. De totaalkosten zijn echter tussen be zoeken van twee, drie of vier dagen nauwelijks verschillend en schommelen rond de f36,— per persoon per dag. Iemand die vier dagen op Texel verblijft besteed (inclusief de gemiddelde reis afstand naar Den Helder) per dag f9,20 aan logieskosten, f9,25 aan detailhan del, f7,60 in de horeca en f2,10 aan vermaak. De bootkosten, omgeslagen over vier dagen bedragen f4,— per persoon en dat is 11,2% van de totale besteding op één dag. Deze groep „kortblijvers" besteedt in treat te Den ris zal er mouVIl bereikbaar te Blijkens een aankondiging op de deur van café De Zwaan In de Zwt januari executie van de Inboedel plaatsvinden. Naast tie café-in v. huishoudelijk gerei verkocht worden. Caféhouder R. Courts bleek commentaar. Het café heeft bijna twee jaar gefunctioneerd. De verkoping sa! beginnen om 11.00 uur. Een half uur eerder kunnen Hajema noemt als opmerkelijk feit in het bestedingsonderzoek dat de uitga ven voor logies en detailhandel stijgen naarmate men langer op het eiland ver blijft. Landelijk ligt het anders: „Veelal liggen de uitgaven per persoon per dag hoger naarmate het verblijf korter duurt. Met name dagbezoek brengt hogere uitgaven met zich mee dan verblijfs- recreatie". Deze Texelse uitzondering kunnen de onderzoekers niet verklaren. Werkgelegenheid Het blijft aldus de nota heel moeilijk om de invloed van de recreatie direct in verband te brengen met de werkgele genheid op Texel. De ramingen zijn opgesteld aan de hand van cijfers die Als 500 auto's (2000 personen) met dagjesbezoekers wegblijven kost dat slechts één baan. Vijfhonderd auto's minder met vier inzittenden die hier vier dagen zouden doorbrengen, betekent drie en een halve baan minder. De „langblijvers" zorgen voor de meeste werkgelegenheid, want 500 auto's minder in deze categorie (weer 2000 toeristen) kost bijna 12 banen in de toeristische sector. Neveninkomsten Eén derde van de werkgelegenheid op Texel is direct of indirect verbonden met het toerisme. De ramingen zijn door Hajema aan de lage kant gehouden. Dat ligt ook aan het feit dat veel Texelaars neveninkomsten hebben uit het toerisme die moeilijk te achterhalen of te schatten zijn, zoals de verhuur van (een deel) van de eigen woning, zomer huisjes, kamers met ontbijt, verkoop van ijs, fruit, wol, e.d. Groot belang Dat de tarieven van TESO vooral een negatieve invloed hebben op de toeris ten die korte tijd op Texel willen blijven, is, ondanks het feit dat deze groep niet zoveel geld in het laatje brengt, een belangrijk gegeven. „Het gaat hier om een groep die landelijk gezien een sterke ontwikkeling doormaakt (korte vakan ties in eigen land worden meer populair) en die ook voor Texel van groter belang zal zijn dan werd aangenomen." Het gegeven dat het aantal overgezette auto's in het hoogseizoen de laatste jaren is afgenomen kan er, volgens de nota, op duiden dat de wachttijden het toeristenaanbod meer afremmen dan verhogingen van de tarieven, maar ook kan het betekenen dat het aantal recreanten dat zonder auto op vakantie gaat de laatste tijd sterk is toegenomen. Volgens Hajema zal de invloed van tariefsverhogingen merkbaar zijn in het sociaal toerisme. Toeristen met een hoger inkomen zullen niet zo snel be sluiten Texel te mijden wegens de dure boot. „Vooral voor kort verblijf, waar deze invloed het sterkst is, zal Texel daardoor een meer luxe karakter krijgen. De omvang van de invloed zal echter beperkt zijn." Wachttijden De nota spreekt het vermoeden uit dat wachttijden het omgekeerde effect hebben. Mensen met een hoger inko men kopen als het ware een verblijf op Texel van relatief hoge kwaliteit. Wachttijden beïnvloeden de kwaliteit van het produkt Texel, aldus de nota en dat is geen nieuws. Het effect wordt echter door Hajema „vrij groot" ge noemd en dan wederom vooral voor toeristen die van plan waren enkele dagen te komen. De invloed van wacht- totaal voor ongeveer 9,5 miljoen op Texel. Dit bedrag valt uiteraard in het niet bij de bestedingen van de toerist die langer vakantie houdt. Degenen die vijf dagen en meer op Texel blijven zijn in totaal bijna 75 miljoen „kwijt" maar bij elke vakantiedag meer worden de boot- kosten natuurlijk relatief goedkoper. Het was ondoenlijk om in de groep „vakan tiegangers" een onderscheid van kosten per week te maken, omdat gegevens in deze ontbreken. De volgende uitkomsten zijn derhalve minder nauwkeurig omdat de marge (vijf dagen tot enkele weken) zeer ruim is. Per dag is de vakantieganger op Texel f33,40 kwijt. Het bootkaartje voor auto en de persoon is dan nog slechts 3,3% van de totale vakantiekosten op een dag. De totale transportkosten, dus ook het autovervoer van woning naar Den Helder belopen 11,3 Opbrengst De bestedingen in horeca en vermaak zijn gelijk aan de bedragen die per dag neergeteld worden neergeteld door dagjesmensen, respectievelijk f7,60 en f2,10. Aan de detailhandel wordt echter meer uitgegeven, f 11, en de logis- kosten zijn gemiddeld per dag f9, Hajema komt tot de conclusie dat de groep langverblijvers het meeste geld opbrengt. (72,5% van de totale toeris tische uitgaven). De categorie „kort- bezoekers" levert met een percentage van 23,5% ook een belangrijke bijdrage aan de Texelse welvaart maar het dag bezoek levert in geld uitgedrukt erg weinig op. Hajema: Het dagbezoek dat slechts vier procent van de bestedingen door recreanten oplevert is, hoewel niet verwaarloosbaar voor de economie op Texel, toch een minder belangrijke factor. De dagjesmensen leggen echter wel het grootste beslag op de aanwezi ge TESO capaciteit met 44,3%. vervoersprognoses van TESO, Gemeente on Rijkswaterstaat zijn door btao Hajema aan de werkelijkheid getoetst De toeristische groei en het aantal auto-overtochten is twintig procent minder dan In het begin van de jaren zeventig werd aangekondigd. Een ontwikkeling zoals deze foto van Theo Timmer uit Den Burg aangeeft zit er niet In. door het Texelse bedrijfsleven zijn ver strekt. Er zijn thans 1.020 arbeids plaatsen en volgens Hajema leren „er- varingcijfers" dat daar nog 300 arbeids plaatsen in de verzorgende werkge legenheid bij kunnen worden opgeteld. Hieronder vallen banen bij gemeentelijke diensten, onderwijs, medische en so ciale dienstverlening, e.d. Het verband van deze banen met het toerisme is indirect. Daling van de werkgelegenheid in de recreatie zal niet meteen door werken op de werkgelegenheid in de verzorgende sfeer. Als minder werk op Texel leidt tot vertrek van bewoners krijgt deze sector echter wél met in krimping te maken. Het getal van 1.020 arbeidsplaatsen is onder te verdelen in 230 banen in recreatiebedrijven, 180 in de detailhandel, 460 in de horeca en 120 in vervoer en communicatie. De recreatie levert op Texel dus aan ruim 1300 mensen werk en dat betekent bij totale besteding van f103 miljoen één en een kwart arbeidsplaats voor elke honderdduizend gulden die door de toerist op Texel wordt besteed. Met deze berekening komt Hajema ook tot de conclusie dat 500 autoretouren werk geeft aan ruim vijf mensen. 5255= tijden op de groep toeristen mJ f inkomens zal „vermoedelijk" gtt< zijn. Hl Hajema verwacht van een 0|jn fuik efficientere bedrijfsvoering |tc gere tarieven, maar in hoeverre 2 toeristen oplevert valt volgens o niet een-twee-drie uit te rekenen, toename van toerisme speelt toename van het aantal slaapp een rol, immers een eiland dat|(j| bepaalde periode „vol" is, kan t0jej meer toeristen ontvangen. Voo deze reden kan de nota niet nauvi aangeven wat de invloed is van 0 c de dubbeldekker aangepaste hiie richting. irc Wel is het bureau van mening oorzaak van het tegenvallende®' toeristische vervoer niet in tari gingen of wachttijden moet 41 gezocht. De economische recórr daar de hoofdoorzaak van. Progrve' 've De Rijkswaterstaat prognose, v verbinding Texel-Den Helder, 1!>ai de gemeentelijke voorspellingenir teringsnota veerverbinding, 187 niet uitgekomen. Aan de hand vervoerscijfers van vorig jaar 45 teert Hajema dat het vervoers twintig procent lager is dan wer^ spe|d. )|k In feite is er, in grote lijnen, sit^ een stagnatie opgetreden en schtj het vervoer rond het niveau dat werd bereikt. Een opvallende uiEII ring in dit algemene beeld wo,n vormd door de caravans. Daarvo/t den er vorig jaar bijna de heliacj overgezet dan was gedacht. Ctan nota „Evaluatie vervoersprog||e wordt het stagneren van de vj h, recreatie in verband gebracht 1.31 „minder snelle toename" van he" slaapplaatsen op Texel. De ver^u seizoenverbreding is uitgebleven feite is in het hoogseizoen eer van bezetting opgetreden. Bovej qj ook de verwachte groei van hof gebruik van toeristen uitgeblev laatste kan mede veroorzaakt zi tarieven en wachttijden. öe Het college is van mening dt^( nota's vooral als hulpmiddel '3y dienen bijeen standpuntbepalir de aanleg van dubbeldeksfuike'jgg minder een leidraad zijn als het f tarieven. Wat betreft het eerste De de nota, tussen de regels dimt aanpassing van de havenfuiken.ir, betreft de tarieven is de conckjha hoge tarieven seizoenverbredii* weg staan het meest belangrijk Bt commissie ruimtelijke ordening tjnf vestingsbeleid wordt woensdjidc vraagd de nota ongewijzigd jbl nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 2