Café De Zwaan
Bouwplan Stolpweg Den Hoorn
Genoeg ruimte voor
kleine woningen
Veerdienst
gesloten
en economie
I 1
Bowlingbaan
gaat niet door
VERVOLG VAN PAG.1
4
s -rrr
ij* L
si
VRIJDAG 14 JAN 114
aantal verstrekte gemeentegaranties
voor hypotheken, merkte hij op dat veel
mensen een hypotheek op basis van
annuïteiten hebben en dat betekent dat
pas laat in de looptijd van dertig jaar
werkelijk fors afgeslost wordt. De
Texels Belang-man zag hierin een ver
hoogd risico voor de gemeente, omdat
evenredig aan het hoger worden van_de
aflossing de rentebetalingen lager wor
den en daarmee ook de rente-aftrek
voor de belasting.
Kortom, in de tweede helft van de
looptijd stijgen de lasten en zou de
hypotheek wel eens te duur kunnen
blijken, met als gevolg schade voor de
gemeente die garant staat. Zijn opmer
kingen zullen worden besproken in de
commissie voor financieel, economisch
en technisch beleid.
llllllllllllllllllllllllliiilliiiiiiiiiii
Het veelbesproken plan van Cees
Swarthof voor de bouw van een bow
lingbaan bij zijn horecabedrijf aan de
Kikkertstraat in De Cocksdorp, gaat niet
door. Swarthof kan de zaak financieel
niet rond krijgen en heeft de gemeente
laten weten dat hij zijn plan intrekt.
Met duidelijke irritatie hebben^
trokken ambtenaren van dit H
kennis genomen. Het plan van SvJE
heeft namelijk veel werk en romjS
veroorzaakt. Tenslotte was men™
dat de procedure voor de afgifte i'°
bouwvergunning was afgerond. D
gunning wachtte slechts op het ;3e
van de bomen achter de midgr c
baan. Dat was een voorwaarde <jv<
landschappelijke redenen was j
en waartegen Swarthof zich hevig i
verzet, zelfs met inschakeling va-e<
dorpscommissie van De CocksdiX)
de jeugdclub die handtekeninger
zamelde. ,,Er is een uitgebreid ge
war geweest omtrent een aantal
rond het bouwplan. De heer Sw
trachtte daarbij herhaaldelijk de za*
piet richting gemeente te schuivf
steeds zou dwars liggen", aldin'
ambtenaar die zich afvraagt of de 9
ciële problemen die nu naar
komen, al eerder hebben gespeeldie1
zit men met een onnodig gevv<
procedure. De spoedeisendheid vïai
bouwplan blijkt niet aanwezig. CWr£
is erg veel tijd besteed aan een fai
plan dat niet wordj, gerealiseerd."'"
W zelf hebben er geen woorden
aan vuil gemaakt en het bericli
Swarthof voor kennisgeving aana'
men.
Me
■de
PAGINA 2 TEXELSE COURANT
De door Dros gehekelde situatie een de Polderweg.
De gemeenteraad heeft dinsdagavond unaniem besloten dat de bouw van acht
kleine woningen aan de Stolpweg te Den Hoorn door moet gaan. Bij diverse
raadsleden leefden twijfels over de bereidheid van omwonenden om stukjes grond
ten behoeve van het plan te verkopen. Er bleek echter zoveel ruimte in de plano
logische opzet te zitten dat het al of niet doorgaan van de bouw niet van de aankoop
van die stukjes grond afhankelijk hoeft te zijn. Veel waardering ontving het college
voor het plan om van deze bouw een leerlingenbouwplaats te maken.
De Pakt-raadsleden H Beumkes en
D. Welboren brachten naar voren dat zij
van betrokkenen hadden vernomen dat
in sommige gevallen zelfs een absolute
onwil tot verkopen van grond bestaat.
Gemeentesecreataris Johan van Dijk
antwoordde hierop echter dat een
strook aan de andere kant van het
woongebied eigendom van de gemeen
te is. Door het toekomstige woon-
gebiedje tien meter op te schuiven,
zouden eventuele problemen vermeden
kunnen worden. Het wordt echter
fraaier geacht als er niet al te grote
gaten tussen de bestaande en geplande
bebouwing komen, vandaar de wens
grond van omwonenden te kopen.
Van Dijk merkte op dat tegenover de
onderhandelaar van het grondbedrijf
geen absolute afwijzingen zijn geuit. Hij
vertelde dat de gemeente intern een
termijn heeft afgesproken waarbinnen
de verkopen rond moeten zijn. Lukt dat
niet, dan vindt de verschuiving plaats.
Waarschijnlijk hoeft daar dan geen
nieuw voorbereidingsbesluit genomen
te worden. De grenzen van het nu
geplande terrein zijn ruim genoeg.
Commissievergadering
De voorgenomen vestiging van een
centrale gasopslag op het Rode Zee
terrein stuitte op bezwaren bij de raads
leden Dros (Texels Belang], Bakker
(PSPI en Poster (WD). Dros vond het
niet verstandig een dergelijk bedrijf
achter het Hoge Berg gebied te vesti
gen. Bij navraag was hem gebleken dat
voor het vullen van de grote gastank een
vrachtwagen van dertig tot vijftig ton
over de smalle weggetjes van dat ge
deelte van het eiland zou moeten rijden.
Bovendien moet het terrein met een
grote heining omgeven worden, terwijl
romdom de opslag een strook van
honderdvijftig meter onbebouwd moet
blijven.
Als alternatief noemde hij het terrein
van de voormalige Burger rioolzuive
ringsinstallatie aan de Pontweg. Dat
voldoet volgens het raadslid aan alle
eisen, bovendien zou het dan wat opge
knapt kunnen worden. Dros voerde als
argument ook aan dat de verplaatsing
van de gastank dan waarschijnlijk maar
de helft zou kosten.
Wethouder Daan Schilling voerde
tegen het verhaal van Dros aan dat de
verplaatsing nu snel moest gebeuren,
omdat anders de bouw in het Marsplan
vertraagd zou worden, ook een kostbare
zaak Bovendien was dit onderwerp al in
de commissie behandeld. Daar was
geen tegenstand gebleken. Ben Daalder
(CDA) bleek dit van harte met hem eens
te zijn. Nadat er enige tijd gediscus
sieerd was, riep hij duidelijk geïrriteerd
dat het gezelschap zich toch niet bij een
commissievergadering bevond.
Gezond verstand
Dros had ook bezwaren tegen de
bouwplannen van de heer L. Witte uit
De Waal. Witte gebruikt voor de uit
oefening van zijn smederijbedrijf beide
kanten van de Polderweg voor opslag
van zijn materiaal. Hij wil nu achter zijn
huis een schuur bouwen. De gemeente
is genegen dat toe te staan, mits Witte
dan de westelijke berm van de Polder
weg ontruimt. Dros had hier geen ver
trouwen in: „Het is daar een rommel
zootje en dat wordt door die schuur
echt niet opgelost. De economisch
enig juiste plaats voor dat gebouw is aan
de overkant (westkant) van die weg.
Witte wil de schuur nu boven aan de
heuvel zetten. Als hij zelf niet het
gezonde verstand heeft om in te zien dat
die plek niet goed is, moet de gemeente
dat gezonde verstand maar voor hem
hebben!" aldus het verbolgen raadslid.
Wethouder Schilling, die wegens
ziekte van de burgemeester als voor
zitter optrad, riep Dros scherp tot de
orde. Hij vond het ongepast om in een
raadsvergadering dergelijke uitlatingen
te doen.
Er was nóg een zaak die Dros niet
lekker zat. Naar aanleiding van- een
voor vervoer, horeca, detailhandel en
vermaak. Een bootkaartje kost dan
ƒ11,— en dat is ruim 44% van het
bedrag dat totaal wordt besteed.
Ponypark goedkoper
Als dezelfde toerist een Noordzee
badplaats bezoekt, dus zonder boot-
kosten, wordt bijna zestien gulden
uitgegeven aan vervoerskosten en be
stedingen. De vervoersuitgaven zijn dan
slechts 13,9% van het totaalbedrag. Het
dagbezoek aan een zogenaamd attrac-
tiepunt, (variërend van de Efteling tot
ponypark Slagharen) is duurder, maar
nog altijd goedkoper dan een dagje
Texel, zo is door Hajema becijferd. Wel
is men geneigd voor een evenement
verder te reizen (uitstraling in de regio is
groter) en de vervoersuitgaven bedra
gen dan ook 29,9% van alle uitgaven op
zo'n dag: f19,10. In dat bedrag is de
toegangsprijs en verdere „vermaaks-
kosten" inbegrepen.
Hajema komt tot de conclusie dat
dagbezoek aan Texel duur is. Dat is
zeker het geval als men met de auto
komt maar ook een dagje fietsen is altijd
nog duurder dan een bezoek aan een
pretpark.
Een gezin van vier personen dat op
Texel komt fietsen is dus honderd gul
den kwijt terwijl men bij een gemiddeld
pretpark zestig gulden besteed. Uiter
aard gaat het hier om gemiddelde cij
fers. Het duurder zijn in deze categorie
ligt volgens Hajema uitsluitend aan de
kosten van het bootkaartje. Aan de
andere kant wordt in de nota gesteld dat
de bootreis op zich een „evenement"
kan zijn en mogelijk door de toerist ook
onbewust zo gezien wordt, waaruit men
zou kunnen concluderen dat de prijs van
het kaartje minder zwaarwegend hoeft
te zijn dan in de cijfers naar voren komt.
De toeristen die kort op Texel ver
blijven zijn per dag meer geld kwijt. Dat
is logisch want in de kosten zijn
camping of hotelkosten meegerekend.
De totaalkosten zijn echter tussen be
zoeken van twee, drie of vier dagen
nauwelijks verschillend en schommelen
rond de f36,— per persoon per dag.
Iemand die vier dagen op Texel verblijft
besteed (inclusief de gemiddelde reis
afstand naar Den Helder) per dag f9,20
aan logieskosten, f9,25 aan detailhan
del, f7,60 in de horeca en f2,10 aan
vermaak. De bootkosten, omgeslagen
over vier dagen bedragen f4,— per
persoon en dat is 11,2% van de totale
besteding op één dag.
Deze groep „kortblijvers" besteedt in
treat te Den
ris zal er mouVIl
bereikbaar te
Blijkens een aankondiging op de deur van café De Zwaan In de Zwt
januari executie van de Inboedel plaatsvinden. Naast tie café-in v.
huishoudelijk gerei verkocht worden. Caféhouder R. Courts bleek
commentaar. Het café heeft bijna twee jaar gefunctioneerd.
De verkoping sa! beginnen om 11.00 uur. Een half uur eerder kunnen
Hajema noemt als opmerkelijk feit in
het bestedingsonderzoek dat de uitga
ven voor logies en detailhandel stijgen
naarmate men langer op het eiland ver
blijft. Landelijk ligt het anders: „Veelal
liggen de uitgaven per persoon per dag
hoger naarmate het verblijf korter duurt.
Met name dagbezoek brengt hogere
uitgaven met zich mee dan verblijfs-
recreatie". Deze Texelse uitzondering
kunnen de onderzoekers niet verklaren.
Werkgelegenheid
Het blijft aldus de nota heel moeilijk
om de invloed van de recreatie direct in
verband te brengen met de werkgele
genheid op Texel. De ramingen zijn
opgesteld aan de hand van cijfers die
Als 500 auto's (2000 personen) met
dagjesbezoekers wegblijven kost dat
slechts één baan. Vijfhonderd auto's
minder met vier inzittenden die hier vier
dagen zouden doorbrengen, betekent
drie en een halve baan minder.
De „langblijvers" zorgen voor de
meeste werkgelegenheid, want 500
auto's minder in deze categorie (weer
2000 toeristen) kost bijna 12 banen in de
toeristische sector.
Neveninkomsten
Eén derde van de werkgelegenheid op
Texel is direct of indirect verbonden met
het toerisme. De ramingen zijn door
Hajema aan de lage kant gehouden.
Dat ligt ook aan het feit dat veel
Texelaars neveninkomsten hebben uit
het toerisme die moeilijk te achterhalen
of te schatten zijn, zoals de verhuur van
(een deel) van de eigen woning, zomer
huisjes, kamers met ontbijt, verkoop
van ijs, fruit, wol, e.d.
Groot belang
Dat de tarieven van TESO vooral een
negatieve invloed hebben op de toeris
ten die korte tijd op Texel willen blijven,
is, ondanks het feit dat deze groep niet
zoveel geld in het laatje brengt, een
belangrijk gegeven. „Het gaat hier om
een groep die landelijk gezien een sterke
ontwikkeling doormaakt (korte vakan
ties in eigen land worden meer populair)
en die ook voor Texel van groter belang
zal zijn dan werd aangenomen."
Het gegeven dat het aantal overgezette
auto's in het hoogseizoen de laatste
jaren is afgenomen kan er, volgens de
nota, op duiden dat de wachttijden het
toeristenaanbod meer afremmen dan
verhogingen van de tarieven, maar ook
kan het betekenen dat het aantal
recreanten dat zonder auto op vakantie
gaat de laatste tijd sterk is toegenomen.
Volgens Hajema zal de invloed van
tariefsverhogingen merkbaar zijn in het
sociaal toerisme. Toeristen met een
hoger inkomen zullen niet zo snel be
sluiten Texel te mijden wegens de dure
boot. „Vooral voor kort verblijf, waar
deze invloed het sterkst is, zal Texel
daardoor een meer luxe karakter krijgen.
De omvang van de invloed zal echter
beperkt zijn."
Wachttijden
De nota spreekt het vermoeden uit
dat wachttijden het omgekeerde effect
hebben. Mensen met een hoger inko
men kopen als het ware een verblijf op
Texel van relatief hoge kwaliteit.
Wachttijden beïnvloeden de kwaliteit
van het produkt Texel, aldus de nota en
dat is geen nieuws. Het effect wordt
echter door Hajema „vrij groot" ge
noemd en dan wederom vooral voor
toeristen die van plan waren enkele
dagen te komen. De invloed van wacht-
totaal voor ongeveer 9,5 miljoen op
Texel. Dit bedrag valt uiteraard in het
niet bij de bestedingen van de toerist die
langer vakantie houdt. Degenen die vijf
dagen en meer op Texel blijven zijn in
totaal bijna 75 miljoen „kwijt" maar bij
elke vakantiedag meer worden de boot-
kosten natuurlijk relatief goedkoper. Het
was ondoenlijk om in de groep „vakan
tiegangers" een onderscheid van kosten
per week te maken, omdat gegevens in
deze ontbreken.
De volgende uitkomsten zijn derhalve
minder nauwkeurig omdat de marge
(vijf dagen tot enkele weken) zeer ruim
is. Per dag is de vakantieganger op
Texel f33,40 kwijt. Het bootkaartje voor
auto en de persoon is dan nog slechts
3,3% van de totale vakantiekosten op
een dag. De totale transportkosten, dus
ook het autovervoer van woning naar
Den Helder belopen 11,3
Opbrengst
De bestedingen in horeca en vermaak
zijn gelijk aan de bedragen die per dag
neergeteld worden neergeteld door
dagjesmensen, respectievelijk f7,60 en
f2,10. Aan de detailhandel wordt echter
meer uitgegeven, f 11, en de logis-
kosten zijn gemiddeld per dag f9,
Hajema komt tot de conclusie dat de
groep langverblijvers het meeste geld
opbrengt. (72,5% van de totale toeris
tische uitgaven). De categorie „kort-
bezoekers" levert met een percentage
van 23,5% ook een belangrijke bijdrage
aan de Texelse welvaart maar het dag
bezoek levert in geld uitgedrukt erg
weinig op. Hajema: Het dagbezoek dat
slechts vier procent van de bestedingen
door recreanten oplevert is, hoewel niet
verwaarloosbaar voor de economie op
Texel, toch een minder belangrijke
factor. De dagjesmensen leggen echter
wel het grootste beslag op de aanwezi
ge TESO capaciteit met 44,3%.
vervoersprognoses van TESO, Gemeente on Rijkswaterstaat zijn door btao Hajema
aan de werkelijkheid getoetst De toeristische groei en het aantal auto-overtochten is twintig
procent minder dan In het begin van de jaren zeventig werd aangekondigd. Een ontwikkeling
zoals deze foto van Theo Timmer uit Den Burg aangeeft zit er niet In.
door het Texelse bedrijfsleven zijn ver
strekt. Er zijn thans 1.020 arbeids
plaatsen en volgens Hajema leren „er-
varingcijfers" dat daar nog 300 arbeids
plaatsen in de verzorgende werkge
legenheid bij kunnen worden opgeteld.
Hieronder vallen banen bij gemeentelijke
diensten, onderwijs, medische en so
ciale dienstverlening, e.d. Het verband
van deze banen met het toerisme is
indirect. Daling van de werkgelegenheid
in de recreatie zal niet meteen door
werken op de werkgelegenheid in de
verzorgende sfeer. Als minder werk op
Texel leidt tot vertrek van bewoners
krijgt deze sector echter wél met in
krimping te maken. Het getal van 1.020
arbeidsplaatsen is onder te verdelen in
230 banen in recreatiebedrijven, 180 in
de detailhandel, 460 in de horeca en 120
in vervoer en communicatie.
De recreatie levert op Texel dus aan
ruim 1300 mensen werk en dat betekent
bij totale besteding van f103 miljoen
één en een kwart arbeidsplaats voor elke
honderdduizend gulden die door de
toerist op Texel wordt besteed. Met
deze berekening komt Hajema ook tot
de conclusie dat 500 autoretouren werk
geeft aan ruim vijf mensen.
5255=
tijden op de groep toeristen mJ f
inkomens zal „vermoedelijk" gtt<
zijn. Hl
Hajema verwacht van een 0|jn
fuik efficientere bedrijfsvoering |tc
gere tarieven, maar in hoeverre 2
toeristen oplevert valt volgens o
niet een-twee-drie uit te rekenen,
toename van toerisme speelt
toename van het aantal slaapp
een rol, immers een eiland dat|(j|
bepaalde periode „vol" is, kan t0jej
meer toeristen ontvangen. Voo
deze reden kan de nota niet nauvi
aangeven wat de invloed is van 0 c
de dubbeldekker aangepaste hiie
richting. irc
Wel is het bureau van mening
oorzaak van het tegenvallende®'
toeristische vervoer niet in tari
gingen of wachttijden moet 41
gezocht. De economische recórr
daar de hoofdoorzaak van.
Progrve'
've
De Rijkswaterstaat prognose, v
verbinding Texel-Den Helder, 1!>ai
de gemeentelijke voorspellingenir
teringsnota veerverbinding, 187
niet uitgekomen. Aan de hand
vervoerscijfers van vorig jaar 45
teert Hajema dat het vervoers
twintig procent lager is dan wer^
spe|d. )|k
In feite is er, in grote lijnen, sit^
een stagnatie opgetreden en schtj
het vervoer rond het niveau dat
werd bereikt. Een opvallende uiEII
ring in dit algemene beeld wo,n
vormd door de caravans. Daarvo/t
den er vorig jaar bijna de heliacj
overgezet dan was gedacht. Ctan
nota „Evaluatie vervoersprog||e
wordt het stagneren van de vj h,
recreatie in verband gebracht 1.31
„minder snelle toename" van he"
slaapplaatsen op Texel. De ver^u
seizoenverbreding is uitgebleven
feite is in het hoogseizoen eer
van bezetting opgetreden. Bovej qj
ook de verwachte groei van hof
gebruik van toeristen uitgeblev
laatste kan mede veroorzaakt zi
tarieven en wachttijden. öe
Het college is van mening dt^(
nota's vooral als hulpmiddel '3y
dienen bijeen standpuntbepalir
de aanleg van dubbeldeksfuike'jgg
minder een leidraad zijn als het f
tarieven. Wat betreft het eerste De
de nota, tussen de regels dimt
aanpassing van de havenfuiken.ir,
betreft de tarieven is de conckjha
hoge tarieven seizoenverbredii*
weg staan het meest belangrijk Bt
commissie ruimtelijke ordening tjnf
vestingsbeleid wordt woensdjidc
vraagd de nota ongewijzigd jbl
nemen.