ff-shore personeel krijgt
eddingslessen op Texel
Agenda op lange termijn
VAN HET
RAADHUIS j
Mededelingen van B. en W. j
Hinderwet
,G 25 FEBRUARI 1983
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
in volle vaart
Maart:
2 maart: 21.30 uur in de Twaalf Balcken
optreden huisorkest door Helderse
Jazzclub.
4 maart:Wereldgebedsdag 20.00 uur in
doopsgezinde kerk Den Burg.
Tevens op dezelfde tijd (20.00 uur) in de
Gereformeerde kerk te Oosterend.
5 maart: In De Lindeboom voorstelling
met o.a. Thijs van Leer, Henk van
Ulsen, Gerrie van de Klei met ,,Als er
liefde bestaat" om 20.00 uur. Show is
gebaseerd op chansons poezie van
Brei, Brassens, Aznavour e a. Kaarten
715,— Pas 65 en CJP 7,10,r-
11 maart Kooravond in de Ned. Herv
kerk te Den Burg om 20.00 uur Contact
orgaan voor zang en muziek.
12 maart: Play-in voor tamboers in de
Burgemeester De Koninghal om 9.30
uur.
Zaalvoetbal toernooi SV De Koog in Ons
Genoegen
13 maart Schouwburg Den Helder,
12.00 uur koffieconcert De Lyrische
Komedie, met twee komische opera's.
f7,50/75, CJP en Pas 65.
Finale Noordhollands kampioenschap
pen klaverjassen.
18 maart: Opvoering van de operette lm
weissen Rössl van Ralph Benatzky door
de Helderse Operettevereniging Harmo
nie met Zaans begeleidingsorkest in
schouwburg Den helder om 20.15 uur.
Kaarten 712,50 normaal; 77,50 CJP en
Pas 65. Na afloop extra bus en boot.
19 maart: Kerkeveiling ten bate van R.K.
Orgelfonds in de landbouwschuur van
yVitte aan de Maricoweg om 14.30 uur.
20 maart: Sportuitwisseling met Bergen
25 maart Poëzie in De Lindeboom, 20.00
uur, met medewerking van L. Wee-
moedt, organisatie Bibliotheek Texel en
Texelse boekhandels.
26 maart. Texels kampioenschap tur
nen.
Toneelvereniging St. Jan met klucht
,,De grote versierder" van Philip King,
repertoire van J. Lentings Theater van
de Lach in De Lindeboom, 20 00 uur.
APRIL
4 april: Aankomst Noord-Ierse kinderen.
6 april: Kindervoorstelling in schouw
burg Den Helder 14,30 uur met Ome
Willem. Entree 75,
13 april: Schouwburg Den Helder voor
stelling De Hortensia, blijspel met o.a.
Luc Lutz, Simone Rooskens e.a. Kaar
ten 721, CJP en Pas 65 717,50.
16 april: Rit met Noord-Ierse kinderen
(evt. 23 april) Organisatie Vereniging
voor Vrienden van het Paard
Jubileum revue in De Lindeboom van
Gymnastiekvereniging Texel.
17 april: Koffieconcert 12 00 uur in
Schouwburg Den Helder. Zigeuneror
kest Patjas. Kaarten 77,50, CJP en Pas
65 75,-.
21 april: Voorstelling in schouwburg
Den Helder met Freek de Jonge met
„Het Einde". Kaarten 717,50, CJP en
Pas 65 710, Na afloop extra boot en
bus.
Schoolfeest in Den Hoorn met rommel-
tjesmarkt.
23 april: Kindervoorstelling in schouw
burg Den Helder „De Kruis door het
Theater", 14.30 uur. Kaarten 75,
Grote boedelveiling Lions club Texel.
Start honkbalcompetitie.
25 april: Vertrek Noord-Ierse kinderen.
30 april Koninginneloop.
vijf- en zeven dorpen fietstochten.
Opening zwembad Molenkoog.'
MEI
2. 3 en 4 mei: Afvaltoernooi Eiland
competitie In sporthal Ons Genoegen.
12 mei: Tally-ho wedstrijden (paarden
race) door Blijde Rijders en De Koog
Promotion.
14 mei: Voetbaltoernooi SV Oosterend.
15 mei: Kleine marathon door Ver
eniging voor Vrienden van het Paard.
Voetbaltoernooi SV Oosterend.
21 mei: Dutch Swing College Band in
De Lindeboom.
Luilak
28 mei: Sportuitwisseling Waddeneilan
den.
Voetbaltoernooi junioren SV Oosterend.
29 mei;,Bil yflQt leden ,die zelf geeg
paard of wagen hebben door Vereniging
voor Vrienden van het Paard.
Sportuitwisseling Waddeneilanden.
Voetbaltoernooi ZDH.
De Coöperatieve Aardappelbewaar
plaats Texel voor een bewaarplaats voor
poot en consumptieaardappelen aan
Meyertebos 7 te Den Burg.
Graaf Spuiterij te Texel voor een zuto-
spuiterij met onder meer een tectyl-
ruimte aan Wezenland 6 te Den Burg.
Op 22 februari 1983 is vergunning
volgens de Hinderwet verleend aan:
de heer J. G. Roeper voor een land
bouw- en veeteeltbedrijf aan de Aken-
buurt 12 te Texel.
Bij het verlenen van de vergunning is
door het stellen van voorschriften te
gemoetgekomen aan bezwaren van ge
vaar, schade of hinder.
De vergunning ligt op het gemeente
huis, kamer 209, ter inzage van 25
februari 1983 tot 25 maart 1983. De tijd
stippen waarop inzage verkregen kan
worden, zijn: op werkdagen van 09.00
tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur;
op maandagavonden van 19 30 tot
22.30 uur.
Tot 25 maart 1983 kan tegen de ver
gunning beroep ingesteld worden. Be
roep is mogelijk voor de aanvragers, de
adviseurs en degenen die tijdig bezwaar
tegen de aanvragen om vergunning
hebben aangetekend. Ook is beroep
mogelijk voor iedere andere belang
hebbende, die aantoont dat hij redelij
kerwijs niet in staat is geweest eerder
bezwaren in te brengen. Het beroep
schrift moet worden gericht aan Hare
Majesteit de Koningin en worden ge
zonden aan de afdeling voor de geschil
len van bestuur van de Raad van State,
Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
De vergunning wordt in principe na
afloop van de beroepstermijn van
kracht. Degenen die beroep instellen
kunnen echter volgens artikel 60a van
de Wet op de Raad van State een ver
zoek doen tot schorsing van de ver
gunning of het treffen van een voorlo
pige voorziening. Dit verzoek moet voor
25 maart 1983 worden gericht aan de
voorzitter van de afdeling ge
schillen van bestuur van de Raad van
State, Postbus 20019, 2500 EA Den
Haag.
Nadere informatie is te verkrijgen bij de
afdeling algemene zaken van de ge
meentesecretarie, telefoon 02220-3041,
toestel 145.
Wensen
wensen van de school werden
|de mogelijkheden van de marine
l en het bleek goed mogelijk te zijn
fcsen door ,,De Mok" te laten
I. Sinds november vorig jaar wor-
felkens groepen van tien man
iid. Smit-Lloyd moet wèl betalen
(leze diensten: per groep bijna vijf-
lizend gulden. Voor dat geld wor
de cursisten vijf dagen lang ingewijd
Tcjeheimen van het omgaan met,
Idat in marinetaai heet, LCRM's
Png Craft Rubber Motorised).
pij hoort het leren samenwerken
slicopters en schepen, in dit geval
gsvaartuigen.
Zwemmen
fflfewel de cursisten zeelieden zijn,
er voor hen veel te leren. Voor zover
faring hebben in het omgaan met
Tboten, is dat meestal met een
pk motor er achter. De Zephyrs
[de marine mee vaart zijn echter
pk. Volgens de instructeurs ko-
drenkelingen is de vraag: hoe kom je
met een rubberboot langszij een snel
varend schip. De rubberboot wordt tot
in de buurt van het schip gestuurd en
vaart er evenwijdig aan mee, met
dezelfde snelheid. Door dan iets naar
het landingsvaartuig te sturen wordt de
Zephyr vanzelf door het langsstromende
water tegen het grotere schip aange
drukt. Als de snelheden gelijk zijn blijven
de beide vaartuigen stevig tegen elkaar
aan zitten, zodat het mogelijk is om
zonder probleem over te stappen.
Wentelwiek
Een belangrijk onderdeel van het les
pakket is het leren samenwerken met
een helicopter. Via een lijn die vanuit de
wentelwiek wordt neergelaten, kunnen
personen overgebracht worden. Het is
dan wel zaak dat de bemanning van de
rubberboot goed begrijpt wat de piloot
van het hefschroefvliegtuig wil.
De instructie op dit terrein wordt
gegeven door de mensen die de heli
besturen. Tijdens het oefenen wordt
één van hen in de rubberboot neerge
laten om uit te leggen wat de ma
noeuvres van de helicopter inhouden.
ngrijk onderdeel van de cursus: het samenwerken met een helicopter. De man die aan het touw hangt hoeft maar aan één ding te
hij mag zijn armen niet omhoog doen, want dan zakt hij eruit. Het komt voor dat mensen dat in een schrikreactie doen.
t een zekere regelmaat zijn in de omgeving van de Mokbaai
rubberboten, helicopters en landingsvaartuigen waar te nemen,
aar allerhande oefeningen uitvoeren. De conclusie dat hier
liers trainen ligt voor de hand gezien de nabijheid van het
bisch Oefenkamp De Mok. Maar het kan ook wat anders zijn. In
nter worden namelijk cursussen gegeven voor mensen die in de
lore werkzaam zijn. Personeel van booreilanden en dergelijke
Deze lessen worden georganiseerd door het Nautisch College
jrderhaaks" uit Den Helder en gegeven door instructeurs van het
mariniers.
iel is het leren redden van drenkelingen met behulp van snelle
tasbare boten, in vaktaal Fast Rescue Crafts.
zich zijn dergelijke cursussen niet
maar toL^ktober vorig jaar wer-
alleen ih het buitenland gegeven,
igere Zeevaartschool onderhoudt
i contacten met onderwijsmstel-
die op dit terrein werkzaam zijn.
ntacten strekken zich over de hele
uit, van Stonehaven bij Aber-
'Schotland) tot in Australië,
werden vanuit Den Helder al
opgeleid in het omgaan met
rbeeld de Whittaker Survival cap-
een soort gesloten reddingsboot,
xemplaar dat hiervoor gebruikt
hangt bij het NAM-terrein aan het
hollands Kanaal. Mensen die wel
ngs het kanaal rijden kennen het
ngetwijfeld: het is een oranje,
tisch ogende varende schotel,
diverse andere vaardigheden die
t off-shorewerk tepas kunnen
n wordt al sinds een jaar of vier les
n: eerste hulp, brandbestrij-
tc.
Stand-by
lio vorig jaar kon Smit-Lloyd een
iet krijgen voor het verzorgen van
by boten bij booreilanden. In
ind zijn oliemaatschappijen ver
bij hun platforms een schip te
leren uit veiligheidsoverwegin-
)eze stand-by schepen moeten in
zijn om drenkelingen snel op te
en te verzorgen. Voorwaarde in
)ntract was dan ook dat de be
ngen opgeleid zouden worden om
nelle reddingen te kunnen doen.
^htermaatschappij Neddrill opper-
B mogelijkheid dat de Helderse
Brtschool een dergelijke cursus
kunnen geven Bij het overwegen
het verzoek van Smit Lloyd bleek
B» nodig te zijn naar Stonehaven te
dergelijke opleidingen worden nl.
Bds jaar en dag aan mariniers
Ben in het amfibisch oefenkamp.
men degenen die vol bravoure direct vol
gas geven, over het algemeen nogal wit
terug. De topsnelheid met twee man
aan boord ligt boven de dertig kilo
meter per uur.
Het is voorgekomen dat er cursisten
waren die de kunst van het zwemmen
niet beheersten De eerste dag gaan
ze echter allemaal te water om er door
hun collega's weer uitgehaald te kunnen
worden. Een man die niet kon zwem
men wilde zich niet laten kennen en
sprong er ook in, met bijna fatale
gevolgen.
Bootkennis
De eerste dag wordt geheel besteed
aan het leren omgaan met de Zephyrs
en hun motoren. Bij verantwoord ge
bruik zijn deze boten zelfs als landings
vaartuigen te gebruiken en slaan ze niet
om, zelfs niet als aan één kant de drijf-
lichamen lek zijn. Ze zijn verrassend
stabiel, het bleek minstens zo makkelijk
te zijn om vanuit de rubberboot foto's te
maken als vanaf het landingsvaartuig.
Daarbij dient wel vermeld te worden
dat het weer op de dag dat de pers mee
ging bijzonder rustig was.
Het enige risico voor omslaan is als de
boot erg ver uit het water komt en de
wind van voren onder de bodem slaat.
De LCRM kan dan ,,kop over kont"
gaan. In verband met deze mogelijkheid
is de handelwijze bij kapseizen een
onderdeel van de cursus.
Een drenkeling loopt na het oppikken
uit het water nog steeds gevaar. Onder
koeling kan, zoals surfers en catama
ranzeilers weten, fatale gevolgen heb
ben. Weliswaar zijn er survivaloveralls
die het mogelijk maken uren in het water
te blijven, maar het is niet te verwachten
dat iemand die van een booreiland afvalt
altijd zo'n pak draagt.
Daarom is niet alleen snelheid gebo
den, het is ook nodig dat de bemanning
van het reddingbootje weet hoe eerste
hulp moet worden geboden.
Er wordt onder alle omstandigheden
geoefend. Vorige week zijn de cursisten
nog met windkracht twaalf op het water
geweest. De yyaterdoop is dan natuurlijk
grondig, maar het nadeel is dat niet alles
geoefend kan worden. Bij gewoon weer
worden plekjes opgezocht waar het
water altijd wel knobbelig" is, bijvoor
beeld bij de NIOZ-haven of in de bran
ding van de Razende Bol.
Volle vaart
Belangrijk voor het overzetten van
Fit
Het is wel noodzakelijk dat de mensen
die deelnemen aan de cursus fit zijn. Er
wordt veel van hen gevergd. Zo staan er
ook nachtoefeningen op het program
ma. In het donker is het namelijk erg
moeilijk om je vanuit een rubberboot te
oriënteren en bovendien zal er in de
praktijk ook wel eens in het donker
gewerkt moeten worden.
Er vallen regelmatig mensen af, bij
voorbeeld omdat zij door hun leeftijd de
lange dagen niet volhouden.
Voordelen
Half maart moeten de cursussen voor
off shore personeel klaar zijn, dan zijn
de instructeurs en de boten weer nodig
voor eigen gebruik.
Deze lessen bieden de marine ook
voordeel. De mensen van de opspo-
rings- en reddingsdienst zijn verplicht
eën aantal uren te oefenen met dë heli's
en dat kan mooi gecombineerd worden.
Bovendien geven de cursussen een
extra belang aan het amfibisch oefen
kamp en dat is in deze tijd van be
zuinigingen een belangrijk voordeel.
Voor de oefeningen komt de helicoptorbemanning eerst op het kamp om instructie te geven.
Dat doet een hoop stof, in dit geval dus sneeuw, opwaaien.
A/s de rubberboot tegen het landingsvaartuig aanligt, is het overstappen niet moeilijk meer.