ff-shore personeel krijgt eddingslessen op Texel Agenda op lange termijn VAN HET RAADHUIS j Mededelingen van B. en W. j Hinderwet ,G 25 FEBRUARI 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 9 in volle vaart Maart: 2 maart: 21.30 uur in de Twaalf Balcken optreden huisorkest door Helderse Jazzclub. 4 maart:Wereldgebedsdag 20.00 uur in doopsgezinde kerk Den Burg. Tevens op dezelfde tijd (20.00 uur) in de Gereformeerde kerk te Oosterend. 5 maart: In De Lindeboom voorstelling met o.a. Thijs van Leer, Henk van Ulsen, Gerrie van de Klei met ,,Als er liefde bestaat" om 20.00 uur. Show is gebaseerd op chansons poezie van Brei, Brassens, Aznavour e a. Kaarten 715,— Pas 65 en CJP 7,10,r- 11 maart Kooravond in de Ned. Herv kerk te Den Burg om 20.00 uur Contact orgaan voor zang en muziek. 12 maart: Play-in voor tamboers in de Burgemeester De Koninghal om 9.30 uur. Zaalvoetbal toernooi SV De Koog in Ons Genoegen 13 maart Schouwburg Den Helder, 12.00 uur koffieconcert De Lyrische Komedie, met twee komische opera's. f7,50/75, CJP en Pas 65. Finale Noordhollands kampioenschap pen klaverjassen. 18 maart: Opvoering van de operette lm weissen Rössl van Ralph Benatzky door de Helderse Operettevereniging Harmo nie met Zaans begeleidingsorkest in schouwburg Den helder om 20.15 uur. Kaarten 712,50 normaal; 77,50 CJP en Pas 65. Na afloop extra bus en boot. 19 maart: Kerkeveiling ten bate van R.K. Orgelfonds in de landbouwschuur van yVitte aan de Maricoweg om 14.30 uur. 20 maart: Sportuitwisseling met Bergen 25 maart Poëzie in De Lindeboom, 20.00 uur, met medewerking van L. Wee- moedt, organisatie Bibliotheek Texel en Texelse boekhandels. 26 maart. Texels kampioenschap tur nen. Toneelvereniging St. Jan met klucht ,,De grote versierder" van Philip King, repertoire van J. Lentings Theater van de Lach in De Lindeboom, 20 00 uur. APRIL 4 april: Aankomst Noord-Ierse kinderen. 6 april: Kindervoorstelling in schouw burg Den Helder 14,30 uur met Ome Willem. Entree 75, 13 april: Schouwburg Den Helder voor stelling De Hortensia, blijspel met o.a. Luc Lutz, Simone Rooskens e.a. Kaar ten 721, CJP en Pas 65 717,50. 16 april: Rit met Noord-Ierse kinderen (evt. 23 april) Organisatie Vereniging voor Vrienden van het Paard Jubileum revue in De Lindeboom van Gymnastiekvereniging Texel. 17 april: Koffieconcert 12 00 uur in Schouwburg Den Helder. Zigeuneror kest Patjas. Kaarten 77,50, CJP en Pas 65 75,-. 21 april: Voorstelling in schouwburg Den Helder met Freek de Jonge met „Het Einde". Kaarten 717,50, CJP en Pas 65 710, Na afloop extra boot en bus. Schoolfeest in Den Hoorn met rommel- tjesmarkt. 23 april: Kindervoorstelling in schouw burg Den Helder „De Kruis door het Theater", 14.30 uur. Kaarten 75, Grote boedelveiling Lions club Texel. Start honkbalcompetitie. 25 april: Vertrek Noord-Ierse kinderen. 30 april Koninginneloop. vijf- en zeven dorpen fietstochten. Opening zwembad Molenkoog.' MEI 2. 3 en 4 mei: Afvaltoernooi Eiland competitie In sporthal Ons Genoegen. 12 mei: Tally-ho wedstrijden (paarden race) door Blijde Rijders en De Koog Promotion. 14 mei: Voetbaltoernooi SV Oosterend. 15 mei: Kleine marathon door Ver eniging voor Vrienden van het Paard. Voetbaltoernooi SV Oosterend. 21 mei: Dutch Swing College Band in De Lindeboom. Luilak 28 mei: Sportuitwisseling Waddeneilan den. Voetbaltoernooi junioren SV Oosterend. 29 mei;,Bil yflQt leden ,die zelf geeg paard of wagen hebben door Vereniging voor Vrienden van het Paard. Sportuitwisseling Waddeneilanden. Voetbaltoernooi ZDH. De Coöperatieve Aardappelbewaar plaats Texel voor een bewaarplaats voor poot en consumptieaardappelen aan Meyertebos 7 te Den Burg. Graaf Spuiterij te Texel voor een zuto- spuiterij met onder meer een tectyl- ruimte aan Wezenland 6 te Den Burg. Op 22 februari 1983 is vergunning volgens de Hinderwet verleend aan: de heer J. G. Roeper voor een land bouw- en veeteeltbedrijf aan de Aken- buurt 12 te Texel. Bij het verlenen van de vergunning is door het stellen van voorschriften te gemoetgekomen aan bezwaren van ge vaar, schade of hinder. De vergunning ligt op het gemeente huis, kamer 209, ter inzage van 25 februari 1983 tot 25 maart 1983. De tijd stippen waarop inzage verkregen kan worden, zijn: op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur; op maandagavonden van 19 30 tot 22.30 uur. Tot 25 maart 1983 kan tegen de ver gunning beroep ingesteld worden. Be roep is mogelijk voor de aanvragers, de adviseurs en degenen die tijdig bezwaar tegen de aanvragen om vergunning hebben aangetekend. Ook is beroep mogelijk voor iedere andere belang hebbende, die aantoont dat hij redelij kerwijs niet in staat is geweest eerder bezwaren in te brengen. Het beroep schrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en worden ge zonden aan de afdeling voor de geschil len van bestuur van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. De vergunning wordt in principe na afloop van de beroepstermijn van kracht. Degenen die beroep instellen kunnen echter volgens artikel 60a van de Wet op de Raad van State een ver zoek doen tot schorsing van de ver gunning of het treffen van een voorlo pige voorziening. Dit verzoek moet voor 25 maart 1983 worden gericht aan de voorzitter van de afdeling ge schillen van bestuur van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Nadere informatie is te verkrijgen bij de afdeling algemene zaken van de ge meentesecretarie, telefoon 02220-3041, toestel 145. Wensen wensen van de school werden |de mogelijkheden van de marine l en het bleek goed mogelijk te zijn fcsen door ,,De Mok" te laten I. Sinds november vorig jaar wor- felkens groepen van tien man iid. Smit-Lloyd moet wèl betalen (leze diensten: per groep bijna vijf- lizend gulden. Voor dat geld wor de cursisten vijf dagen lang ingewijd Tcjeheimen van het omgaan met, Idat in marinetaai heet, LCRM's Png Craft Rubber Motorised). pij hoort het leren samenwerken slicopters en schepen, in dit geval gsvaartuigen. Zwemmen fflfewel de cursisten zeelieden zijn, er voor hen veel te leren. Voor zover faring hebben in het omgaan met Tboten, is dat meestal met een pk motor er achter. De Zephyrs [de marine mee vaart zijn echter pk. Volgens de instructeurs ko- drenkelingen is de vraag: hoe kom je met een rubberboot langszij een snel varend schip. De rubberboot wordt tot in de buurt van het schip gestuurd en vaart er evenwijdig aan mee, met dezelfde snelheid. Door dan iets naar het landingsvaartuig te sturen wordt de Zephyr vanzelf door het langsstromende water tegen het grotere schip aange drukt. Als de snelheden gelijk zijn blijven de beide vaartuigen stevig tegen elkaar aan zitten, zodat het mogelijk is om zonder probleem over te stappen. Wentelwiek Een belangrijk onderdeel van het les pakket is het leren samenwerken met een helicopter. Via een lijn die vanuit de wentelwiek wordt neergelaten, kunnen personen overgebracht worden. Het is dan wel zaak dat de bemanning van de rubberboot goed begrijpt wat de piloot van het hefschroefvliegtuig wil. De instructie op dit terrein wordt gegeven door de mensen die de heli besturen. Tijdens het oefenen wordt één van hen in de rubberboot neerge laten om uit te leggen wat de ma noeuvres van de helicopter inhouden. ngrijk onderdeel van de cursus: het samenwerken met een helicopter. De man die aan het touw hangt hoeft maar aan één ding te hij mag zijn armen niet omhoog doen, want dan zakt hij eruit. Het komt voor dat mensen dat in een schrikreactie doen. t een zekere regelmaat zijn in de omgeving van de Mokbaai rubberboten, helicopters en landingsvaartuigen waar te nemen, aar allerhande oefeningen uitvoeren. De conclusie dat hier liers trainen ligt voor de hand gezien de nabijheid van het bisch Oefenkamp De Mok. Maar het kan ook wat anders zijn. In nter worden namelijk cursussen gegeven voor mensen die in de lore werkzaam zijn. Personeel van booreilanden en dergelijke Deze lessen worden georganiseerd door het Nautisch College jrderhaaks" uit Den Helder en gegeven door instructeurs van het mariniers. iel is het leren redden van drenkelingen met behulp van snelle tasbare boten, in vaktaal Fast Rescue Crafts. zich zijn dergelijke cursussen niet maar toL^ktober vorig jaar wer- alleen ih het buitenland gegeven, igere Zeevaartschool onderhoudt i contacten met onderwijsmstel- die op dit terrein werkzaam zijn. ntacten strekken zich over de hele uit, van Stonehaven bij Aber- 'Schotland) tot in Australië, werden vanuit Den Helder al opgeleid in het omgaan met rbeeld de Whittaker Survival cap- een soort gesloten reddingsboot, xemplaar dat hiervoor gebruikt hangt bij het NAM-terrein aan het hollands Kanaal. Mensen die wel ngs het kanaal rijden kennen het ngetwijfeld: het is een oranje, tisch ogende varende schotel, diverse andere vaardigheden die t off-shorewerk tepas kunnen n wordt al sinds een jaar of vier les n: eerste hulp, brandbestrij- tc. Stand-by lio vorig jaar kon Smit-Lloyd een iet krijgen voor het verzorgen van by boten bij booreilanden. In ind zijn oliemaatschappijen ver bij hun platforms een schip te leren uit veiligheidsoverwegin- )eze stand-by schepen moeten in zijn om drenkelingen snel op te en te verzorgen. Voorwaarde in )ntract was dan ook dat de be ngen opgeleid zouden worden om nelle reddingen te kunnen doen. ^htermaatschappij Neddrill opper- B mogelijkheid dat de Helderse Brtschool een dergelijke cursus kunnen geven Bij het overwegen het verzoek van Smit Lloyd bleek B» nodig te zijn naar Stonehaven te dergelijke opleidingen worden nl. Bds jaar en dag aan mariniers Ben in het amfibisch oefenkamp. men degenen die vol bravoure direct vol gas geven, over het algemeen nogal wit terug. De topsnelheid met twee man aan boord ligt boven de dertig kilo meter per uur. Het is voorgekomen dat er cursisten waren die de kunst van het zwemmen niet beheersten De eerste dag gaan ze echter allemaal te water om er door hun collega's weer uitgehaald te kunnen worden. Een man die niet kon zwem men wilde zich niet laten kennen en sprong er ook in, met bijna fatale gevolgen. Bootkennis De eerste dag wordt geheel besteed aan het leren omgaan met de Zephyrs en hun motoren. Bij verantwoord ge bruik zijn deze boten zelfs als landings vaartuigen te gebruiken en slaan ze niet om, zelfs niet als aan één kant de drijf- lichamen lek zijn. Ze zijn verrassend stabiel, het bleek minstens zo makkelijk te zijn om vanuit de rubberboot foto's te maken als vanaf het landingsvaartuig. Daarbij dient wel vermeld te worden dat het weer op de dag dat de pers mee ging bijzonder rustig was. Het enige risico voor omslaan is als de boot erg ver uit het water komt en de wind van voren onder de bodem slaat. De LCRM kan dan ,,kop over kont" gaan. In verband met deze mogelijkheid is de handelwijze bij kapseizen een onderdeel van de cursus. Een drenkeling loopt na het oppikken uit het water nog steeds gevaar. Onder koeling kan, zoals surfers en catama ranzeilers weten, fatale gevolgen heb ben. Weliswaar zijn er survivaloveralls die het mogelijk maken uren in het water te blijven, maar het is niet te verwachten dat iemand die van een booreiland afvalt altijd zo'n pak draagt. Daarom is niet alleen snelheid gebo den, het is ook nodig dat de bemanning van het reddingbootje weet hoe eerste hulp moet worden geboden. Er wordt onder alle omstandigheden geoefend. Vorige week zijn de cursisten nog met windkracht twaalf op het water geweest. De yyaterdoop is dan natuurlijk grondig, maar het nadeel is dat niet alles geoefend kan worden. Bij gewoon weer worden plekjes opgezocht waar het water altijd wel knobbelig" is, bijvoor beeld bij de NIOZ-haven of in de bran ding van de Razende Bol. Volle vaart Belangrijk voor het overzetten van Fit Het is wel noodzakelijk dat de mensen die deelnemen aan de cursus fit zijn. Er wordt veel van hen gevergd. Zo staan er ook nachtoefeningen op het program ma. In het donker is het namelijk erg moeilijk om je vanuit een rubberboot te oriënteren en bovendien zal er in de praktijk ook wel eens in het donker gewerkt moeten worden. Er vallen regelmatig mensen af, bij voorbeeld omdat zij door hun leeftijd de lange dagen niet volhouden. Voordelen Half maart moeten de cursussen voor off shore personeel klaar zijn, dan zijn de instructeurs en de boten weer nodig voor eigen gebruik. Deze lessen bieden de marine ook voordeel. De mensen van de opspo- rings- en reddingsdienst zijn verplicht eën aantal uren te oefenen met dë heli's en dat kan mooi gecombineerd worden. Bovendien geven de cursussen een extra belang aan het amfibisch oefen kamp en dat is in deze tijd van be zuinigingen een belangrijk voordeel. Voor de oefeningen komt de helicoptorbemanning eerst op het kamp om instructie te geven. Dat doet een hoop stof, in dit geval dus sneeuw, opwaaien. A/s de rubberboot tegen het landingsvaartuig aanligt, is het overstappen niet moeilijk meer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 9