aatste klap was 'n tientje waard JDI-TALENT SCHITTERDE N HET HEMELBED VAN HET RAADHUIS J rijfK EVAARLIJK IfAT CHLOOR IPGEVIST f29,50 V Postduiven uitslagen Mededelingen Gestolen fietsen Rijden onder invloed Film over DEK uit 1953 JYIededelinxen van B. en W. Voor moederdag r... /"y V Martin Tromp Ineke Reitsma. SDAG 3 MEI 1983TEXELSE COURANT PAGINA 5 Moeder maakte zich aanvankelijk niet zo druk om dit puberale gedrag en doet het af met de opmerking ,,een verzetje", waarop Aris van Zeijlen antwoord: Bij gelegenheid zal ik jou eens het verschil uitleggen tussen een verzetje en een de lirium tremens." Jammer was het dat de opgebouwde spanning in dit tafereel (krijgt de zoon bij thuiskomst klappen van pa of nietl door Aris van Zeijlen aan het einde te snel werd afgewerkt. Toen zoonlief thuis kwam verliet hij het toneel om hem de les te lezen maar enkele seconden later kwam Van Zeijlen al weer terug. Dat kon nooit zó snel en hiermee miste men een kans om Ineke Reitsma met stil spel (ijs beren, bij de deur luisteren, etc.) de spanning laten opvoeren., Ineke Reitsma trok het vijfde tafereel aanvankelijk helemaal naar zich toe. Ze was overtuigend als de gedesullisioneer- de veertiger die merkt dat ze met haar man alleen achterblijft en eigenlijk op nieuw wil beginnen. Met een melancho lische mimiek wist ze de zaal te boeien. Berustend Zoals het in een goed stuk betaamt had het laatste bedrijf de meeste span ning en v - - '4 o'ontroe rend. Aris van Zeijlen en Ineke Reitsma voelden dat aan en wisten als bejaarden de laatste zwaarwegende loodjes knap over te brengen. Het is ongelooflijk moeilijk voor een „jongere" om een ou der iemand goed te spelen. Het spel- en spreekritme en houding zijn heel belang rijk om geloofwaardig te blijven en de kans op een karikatuur was bij dit onder deel groot. Aris van Zeijlen was zich daar van bewust, sprak en liep wat moeizaam en was berustend in de zin dat hij zijn le ven met een creatief gevoel voor eigen waarde overzag. Ineke Reitsma had in haar houding nog iets te veel „jong bloed" maar was ook boeiend. Een compliment voor de technische ploeg en de decorattributen (van Dirk Rozebooml is zeker op zijn plaats. Be- wonderenswaard was het schminkwerk van Anneke Rienks en Karin Nauta. Zij moesten de spelers in elk tafereel gemid deld zo'n zes jaar ouder maken. Annie Anker en Nettie Jongejan zorgden voor de mooie kostuums en achter het im mense bed werd gesouffleerd door Ans Bonne. De spelers en deze technische ploeg kregen een terecht langdurige, staande ovatie. Ans van Zeijlen. handen en groeiden naarmate de jaren in het spel vorderden tot grote hoogten. Het kon eigenlijk niet beter en men ging na wat startproblemen goed in het spel op. De kritiek die we geven mag in dit geval dan ook niet worden opgevat als een teken dat het allemaal tegenviel. In tegendeel. De prestatie die geleverd werd staat buiten kijf maar juist in deze zware stukken vallen kleine onvolkomen heden op. Voor de eerste rijen was dui delijk hoorbaar dat het eerste tafereel er tekstueel niet zo goed inzat. De (te?) snelle souffleuse was de eerste tien mi nuten goed te volgen en later werden beide acteurs nóg eens door een zwak tekstgedeelte heengeholpen. Voor de rest zat de tekst er zo geheid in dat het nooit iets opzeggerigs had, uitgezon derd een enkele korte monoloog van Ine ke Reitsma. Ruimte De monologen in dit verhaal waren vaak beeldend en dat betekent dat de speler het publiek ruimte moet geven het geschetste beeld op te pakken. Ine ke Reitsma was daarvoor soms te snel. Beiden bewezen het ruzie maken en het verzoenen in het toneelbloed te hebben en deze hoofdingrediënten van het stuk kwamen er dan ook prachtig uit. Goed van ritme, intonatie en zo levensecht dat het eigenlijk geen spel meer was. Vooral Aris van Zeijlen kampte in het begin met wat concentratieproblemen en liet zich dan afleiden door de zaal. Daar was in het derde tafereel echter niets meer van te merken en in dit ge deelte werd dan ook de basis gelegd voor de ontroering die later moest wor den gebracht. Het echtpaar was maat schappelijk succesvol en een knallende ruzie na een nachtelijk feestje kwam er gesmeerd uit. Van Zeijlen vergat niet zijn inmiddels geaffecteerde toontje te hand haven en de ogen van Ineke Reitsma spuwden in dit gedeelte vuur. In het vier de tafereel was het lachen geblazen om de zoon die te laat thuis kwam en de ou ders die zich daar zorgen om maakten. Het gaat goed met het Texelse amateurtoneel. De laatste jaren is er duidelijk stijgende lijn te constateren in de kwaliteit van de ge- ichte stukken en enkele clubs zijn duidelijk op zoek naar iets ieuws". Voorbeelden daarvan zijn dit seizoen onder andere de ichtige jubileumuitvoering van Midden Eierland, de Nioz-komedie, ioeing, Boeing" van de Vriendenkring en de traditionelere blijspelen al vele jaren met grote regelmaat op de Texelse planken worden ge- cht en waarbij het streven naar perfectie toeneemt. Rederijkerska- UDI voegde daar zaterdagavond in een volle toneelzaal van De deboom „Het Hemelbed", geschreven door Jan de Hartog, aan Een gewaagde onderneming voor slechts twee spelers en naar we gen aannemen, maanden van voorbereidingen voor dit duo en re- eur Huib Dros. „Het Hemelbed" werd een succes. De spelers, Aris Zeijlen en Ineke Reitsma, waren overrompelend als het echtpaar ups en downs rond de laatste eeuwwisseling. UD1 is (bijna) rijp jrde uitvoering van het stuk „Wie is er bang voor Virginia Woolf?" I ,aB)nder het mom „de laatste klap is een itje waard" (het toneelseizoen loopt onderwierp UDI zich aan een vuur- ef. Qua presentatie moest het Texelse ateurhemelbed kunnen wedijveren t professioneel talent en ook de sfeer dit avondje uit moest meer overeen- nsten vertonen met een avond Carré i met een uitvoering van „Storm in glas melk" van welke personeelsve- iging dan ook. Een hachelijke zaak irvoor het trouwe UDI publiek in het eden al een beetje is „opgevoed". I verloting maakt al lang geen deel er uit van het programma en zaterda- 'ond werd ook een serieuze inleiding louden waarbij mevrouw Wendrich ictioneel inging op de geschiedenis het te spelen stuk en met dooddoe- s als „de spelers staan te trappelen ongeduld" (wat op dat moment al- een leugen om bestwil is) achterwe- liet. )eze toneelavond onderscheidde zich t een entreeprijs van tien gulden ook financieel opzicht van alle anderen, publiek mocht alleen al om die reden achten waar voor het geld te krij- Immers, voor vijf gulden méér zit achterin de Amsterdamse schouw- te genieten van erkend talent. et feit dat men voor die tien gulden aar" twee spelers kreeg was een :tie die zaterdag ook opgeld deed, ir men mag aannemen dat dit bedrag lig was om professioneel voor de dag ;unnen komen. Dat lukte uitstekend |als UDI ook nog met decors had ge kt was deze uitvoering waarschijnlijk jetaaibaar geworden. Nu speelde tussen doek" en hoewel schrijver in de Hartog allerlei mooie acties met je; iren in zijn verhaal heeft verwerkt, ir|li akte de sobere aanpak van Huib Dros jK spel alleen maar sterker. Doordat 1g( rt tussen doek speelde met alleen een ot bed en enkele kastjes, stoelen e.d. kon de touwschouwer zich meer con centreren op het spel. Nieuwe start „Het Hemelbed" van De Hartog is een bekend oudje dat speelt in de jaren 1890 tot 1925 en het publiek een huwelijk laat zien vanaf de huwelijksnacht tot het moment waarop het bijna bejaarde echt paar het huis waarin het de kinderen liet opgroeien, verlaat. Het stuk bestaat uit zes taferelen die een moment uit dit hu welijk weergeven en grofweg kunnen worden ingedeeld als: de huwelijks nacht, de komst van het eerste kind, maatschappelijk succes en overspel, on zekerheden over opvoeding, de kinderen het huis uit en derde jeugd en als laatste tafereel afscheid en een nieuwe start. Wie nu denkt het met een driestuiver- roman van doen te hebben, heeft het mis. De Hartog heeft vooral de gevoe lens achter deze menselijke levensloop willen aangeven en geeft ook een mo raal; God is liefde. Deze tekst staat op een roze kussentje dat in alle taferelen in of rond het hemelbed „zwerft". Bij het einde weigert de man het kussentje ach ter te laten voor de nieuwe bewoners (een nieuw bruidspaar) terwijl de vrouw erop staat dat de bruid het kussentje zal lezen. Haar mening over genoemde mo raal komt tot uitdrukking in de tekst „Nou ik had ze willen laten weten hoe gelukkig wij geweest zijn... en dat het huwelijk een goed ding is." De man voegt daar zijn eigen gevoelens over de ze moraal aan toe; hij legt naast het roze kussentje een fles champagne en draagt zijn bejaarde vrouw de slaapkamer uit. Grote hoogte Laatstgenoemde handeling is ook de opening van het stuk en de spelers Aris van Zeijlen en Ineke Reitsma maakten meteen een overtuigende entree. Zij hadden het „Hemelbed" volledig in Ion Texelse kotter heeft vrijdag in |buurt van IJmuiden een vat met kilo giftig vloeibaar chloor op- list en naar de haven van Oude- pild gebracht. Daar werd het vat neld bij de politie die na onder- Ik tot de conclusie kwam dat het I er één was van een twee en een |lf jaar geleden over boord gesla- deklading van 58 vaten, af- Imstig van een chemische fabriek I Duitsland. ^an de 58 vaten die toen in een storm Deze week kunnen nog foto's voor de wedstrijd ingeleverd worden bij Niek van der Heijden, redactie Texelse Courant. Donderdagmorgen vanaf 9.30 uur (5 mei) zijn de dames van de kledingcom- missie in De Bijenkorf, er worden dan kostuums getoond, ook foto's en patro nen zijn aanwezig. Adviezen worden ge geven over stoffen en het zelf maken van de kleding, welke gedragen gaat worden in het historisch spel en de openlucht maaltijd in het dorp. Voor de maaltijd (voor Oosterenders) behoeft u zich nog niet op te geven, er worden evenals bij de vorige feesten O. Prbordjes gemaakt, en als toegangs bewijs verkocht. Wij komen hier nader op terug en zullen dan mededelen wan neer de verkoop begint. voor de kust van IJmuiden over boord zijn geslagen, zijn er inmiddels tien te ruggevonden. Het vat is twee meter lang, heeft een doorsnede van 90 centi meter, is geel van kleur en heeft twee af sluiters aan de bovenzijde. Als het vloeibaar chloor onder een druk van 8 atmosfeer vrijkomt is het zeer giftig en het feit dat men het vat boven water heeft gehaald vergroot de kans op ongelukken. In dit geval levert het vat geen gevaar op want technisch onderzoek van Akzo heeft geleerd dat het metaal en de afslui ters nog geheel in takt zijn. Het giftige spul zal worden afgevoerd naar een Akzo-vestiging in Hengelo. Vissers die een dergelijk vat in het net krijgen moe ten het meteen weer overboord zetten nadat het is gemarkeerd. De vondst moet dan worden gemeld bij Rijkswa terstaat die de chloorvaten bergt. Op de foto deskundigen van Akzo die het vat onderzoeken. De Texelse postduiven kwamen af gelopen zondag met slecht weer uit Strombeek (245 km) terug. De uit slag was als volgt: 59 duiven in concours). KI. Bruining 1; G. van Lingen 2, 4, 10; A, Keijzer 3, 5, 7, 9, 11; A. Daalder 6; Sj. Feenstra 8, 12. Aanstaande zaterdag boot 13.05 uur inkorven (St. Shislam Hornu). 28, 29, 30 juli 1983 Secretariaat: Ankerstraat 32, 1794 BJ Oosterend. Mogen wij onze adverteerders nog maals verzoeken de advertentietekst in te leveren bij de drukkerij van de Texelse Courant? De afgelopen dagen kreeg de poli tie weer diverse meldingen van gestolen fietsen waarvan een deel niet op slot stond. Dat was het geval met een damesrij wiel van het merk Phoenix" die woens dagavond tussen half acht en elf uur uit de Kantoorstraat werd meegenomen. Ook werd een „Super Circle" damesfiets gestolen die onafgesloten stond aan de Haffelderweg. De fiets is waarschijnlijk op 25 april ontvreemd. Op Koninginnedag werd tussen vier en vijf uur 's middags een „Batavus" herenfiets gestolen die bij de Nieuwlan- derweg wel op slot stond. In de nacht van zaterdag op zondag werd van het pleintje voor de R.K. kerk in Den Burg een Gazelle herenfiets gesloten. Dit rij wiel stond op slot. Alle fietsen zijn ei gendom van Texelaars. Een 20-jarige Texelaar werd maandag avond om half drie door de politie in zijn personenauto op de Elemert aangehou den. Na een blaastest mocht de auto mobilist een bloedproef ondergaan. De auto werd uit het verkeer genomen. Vrijdagavond 6 mei om half negen draait DEK de dertig jaar geleden op genomen fanfarefilm in het dorps huis De Waldhoorn aan Den Hoorn. Deze film is voor de Hoornder ge meenschap van grote waarde. Op deze film komen onder meer mensen voor die allang niet meer in leven zijn en ook kan men zien hoe Den Hoorn er in 1953 uit zag. Omdat de oorspronkelijke film in kwaliteit snel achteruit ging besloot het. bestuur van DEK deze film te laten co- piëren. De kosten hiervan waren aan zienlijk en daarom besloot het bestuur om vrijdagavond een kleine entree te heffen; f2 per persoon. Bevrijdingsdag Op donderdag-5 mei (bevrijdingsdag) zijn de gemeentesecretarie en alle ge meentelijke diensten voor het publiek gesloten. Voor een wijziging in de route van de vuilnisophaaldienst wordt verwe zen naar de geplaatste advertentie. ?®3333®3SSgSSS®8®S8SSa2SSSSgSg 14 krt. gouden oorknopicv^^ 14 krt. gouden bedel 'hartie'. l Weverstraat 34, telefoon (02220) 2912

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 5