Cjrocn 2 rwartsJ~exelsin het
Commissie wil Gollard
op andere plaats
Jongerenhuisvesting in
bestaande gebouw?
Kort geding tegen
vijf exploitanten
strandpaviljoens
Alleen financiële bezwaren
tegen aanpassing fuiken
V.
emeentelijke nota
R
„Meteen afbreken"
miljoen nodig
roor uitbreiding
laven Oudeschild
WAO protest in
Den Haag
Slotavond actie
Texel-Noord Ierland
donderdagmiddag en
vrijdag de gehele dag
niet aanwezig.
Leijdekkers,
07e JAARGANG Nr. 9782
VRIJDAG 20 MEI 1983
tdactie. Harry de Graaf, Pelikaan weg 75, De Koog, tel. (02228) 266;
Oosterhof, Golfslag 32, Den Burg, tel. (02220) 4988 en
Ljek van der Heijden, De Kaai 17, Oosterend, tel. (02223) 964
or advertenties, abonnementen, etc
anQeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Lletoon (02220) 2741, na 18.00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652 Abonnementsprijs f 16,60 per kwartaal
70 cent incasso; los 65 cent.
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17 636
Rabobank nr. 36.25 01.742, NMB nr. 67.34 60.398
Op suggestie van Rijkswaterstaat
het college in het ontwerp
istemmingsplan industrieterrein
ludeschild de mogelijkheid van de
ïavenuitbreiding landinwaarts en
irplaatsing van de havenmond op-
Gronden langs de IJsdijk
illen een agrarische bestemming
de benaming opslagterrein krij
ten. Of de haven inderdaad een uit
leiding zal ondergaan is nog zeer
ie vraag omdat de kosten met ver-
jndering van de havenmond 40 mil
ten bedragen maar het gemeente-
istuur wil de mogelijkheid in ieder
ival niet uitsluiten.
Rijkswaterstaat heeft volgens de afde-
ig ruimtelijke ordening terecht gerea-
erd op het bestemmingsplan in-
istriegebied en meegedeeld dat de
idige haven al te klein is en het ruimte-
ibrek in de toekomst nog zal toene-
len. Regelmatig worden kotters aange-
ist voor een andere visserijmethode en
erdoor legt men ook door de week
leer beslag op de ruimte. In deze situa-
wordt het moeilijk schepen te ontvan-
sn voor eventueel te vestigen havenge-
onden bedrijven. Uitbreiding van de
iven in zee is volgens Rijkswaterstaat
nancieel-technisch onmogelijk.
Om diepere schepen te kunnen ont-
Jngen zou tevens de havenmond ver-
§gd moeten worden. Rijkswaterstaat
rat ervan uit dat een en ander alleen
irealiseerd kan worden als de gemeen
de haven van Rijkswaterstaat over-
remt en de 40 miljoen op tafel legt. Be
ier en onderhoud zijn dan ook voor re
ining van de gemeente.
R0 is niet optimistisch over een uit-
liding van de haven, maar wel wil men
jeewerken aan gunstige vestigingsfac-
iren voor bedrijven en daarom wordt de
logelijkheid opgenomen in de doelstel-
igen van het plan. Voor de gronden die
'entueel voor een landinwaartse uit-
iding nodig zouden zijn is dan nog
I een bestemmingsplanwijziging
odzakelijk.
Er was maar één lid van de commissie ruimtelijk- en huisvestingsbeleid
dat woensdagavond voor het collegevoorstel stemde om mee te werken aan
de nieuwbouw van het Gollards-bejaardenhuis aan De Zes. Voor die nieuw
bouw zou het oude gebouw gesloopt moeten worden. Burgemeester en
wethouders hebben geprobeerd het bestuur van de Clazina E. Gollards
Stichting te interesseren voor een lokatie in de wijk Noord-West, maar dat
is niet gelukt. Uit de burgerij zijn echter diverse geluiden vernomen tegen
het slopen van het karakteristieke bestaande gebouw. Reden voor Jan van
Asselt om voor de bouwplannen aan De Zes te stemmen: „Laat ze het maar
oplopen. Als ze daar willen gaan bouwen komen er beslist bezwaarschriften
uit de bevolking en dan kan de bouw toch niet op tijd beginnen." De rest van
de commissie was van mening dat er desnoods druk op het stichtings
bestuur uitgeoefend moest worden ten gunste van de plaats in Noord-West.
Daar werd overigens wel het voorbehoud bij gemaakt dat de snelheid van
afhandelen niet in gevaar mag komen.
sociale woningbouw te plegen zonder
dat daarvoor een contingent bij het rijk
hoeft te worden aangevraagd.
Wethouder D. Schilling was ook van
mening dat Noord-West het beste alter
natief biedt, maar hij wilde niet van de
toezegging van het vorige college af
stappen. Hij vertelde overigens dat een
goede stedebouwkundige oplossing
was gevonden voor het inpassen van het
tehuis op het nu nog braakliggende ter
rein in Noord-West. Er zou dan nog
ruimte overblijven voor een aantal wo
ningen en voor de woningen die de
Stichting Bejaardenzorg ook op die plek
wil neerzetten. Contact met het provin
ciaal bestuur over de nieuwe ontwikke
ling was er nog niet geweest, de we
thouder vond dat dat pas gelegd moet
Oude Gollard niet onder de slopershamer?
worden als het Gollards-bestuur akkoord
gaat. Als dat toestemming had gegeven
was hij van de week nog naar Haarlem
gegaan om de zaak te bespreken, maar
afgelopen dinsdag deelde het stichtings
bestuur hem mee aan De Zes te willen
blijven. Schilling deed verder geen uit
spraken over de commissieuitspraak, hij
zei slechts dat hij die „mee zou nemen."
Een groot bezwaar tegen verplaatsing
is namelijk dat als het bestuur de nieuw
bouw niet voor 1 oktober heeft aan
besteed, zij haar contingent misloopt en
het lijkt niet waarschijnlijk dat er een
nieuw contingent inzit. Texel is namelijk
volgens de landelijke norm al rijkelijk be
deeld met bejaardenhuizen.
Het vorige college heeft toegezegd
dat aan De Zes gebouwd mag worden.
Een argument was daarbij dat er geen
geschikte andere plek te vinden was. De
commissie vindt dat die plek er nu wel
is. Het nog onbebouwde gedeelte tus
sen de Beatrixlaan en de Noordwester
zou volgens het commissielid Peter Bak
ker om meerdere redenen uitstekend ge
schikt zijn: „Het is niet verder van het
centrum dan bijvoorbeeld het nieuwe
St. Jan, de oude Gollard kan bewaard
blijven en ingericht voor jongerenhuis-
vesting. Het enige sterke argument dat
de stichting aanvoert is de fatale datrum
voor de contingenttoekenning, maar het
al getekende gebouw kan zo zonder wij
ziging in Noord-West worden neergezet.
Dat hoeft dus geen vertraging op te le
veren. We kunnen een heleboel vliegen
in één klap slaan als het tehuis naar de
nieuwe plek gaat."
Deze argumenten werden door alle
commissieleden gedeeld, evenals de
mening dat het oude gebouw waardevol
is.
Sociaal
Dirk Terpstra bedacht staande de ver
gadering nog een argument voor het
niet slopen van het oude Gollards-
tehuis. Dat biedt de gemeente een mo
gelijkheid om een zeer aanzienlijk deel
Vrijdag (vandaag) dient om
10.00 uur in Alkmaar een kort
geding dat door Staatsbosbe
heer is aangespannen tegen vijf
Texelse exploitanten van pavil
joens in de duinen. De eis die bij
de president van de rechtbank Is
gedeponeerd luidt dat de pavil
joens binnen tien dagen na rech
terlijke uitspraak uit de duinen
moeten zijn verdwenen.
De eigenaren van de paviljoens
van Paal 12, 17, 28 en 31 zijn door
Staatsbosbeheer gedagvaard om
dat ze geen gehoor hebben gege
ven aan het verzoek om hun strand
tenten voor 1 mei af te breken en te
verplaatsen. Het zijn de paviljoens
die volgens een advies van Rijkswa
terstaat op het strand geplaatst
kunnen worden. De eigenaren heb
ben eerder geweigerd contracten
van SBB te ondertekenen omdat
daarin de eis was opgenomen dat
de paviljoens in de winter moesten
worden afgebroken. Aan de eis om
de paviljoens meteen af te breken is
de dwangsom van 71000,— per dag
verbonden.
Op zaterdag 28 mei wordt in Den
Haag een manifestatie van WAO-ers ge
houden. Het MZW-project organiseert
voor Texelaars vervoer naar deze
bijeenkomst.
In Den Haag wordt een rapport aan
geboden aan de regering over herziening
van het sociale stelsel en aansluitend is
er een protestbijeenkomst waarin aan
dacht wordt gevraagd voor de sociale
problemen van werklozen, Wao-ers en
ouderen. Informatie en opgave is moge
lijk bij het MZW, telefoon 02220-4300.
Gastouders en andere betrokke
nen bij de actie Texel-Noord Ierland
kunnen het bezoek van de kinderen
uit Belfast nog eens nabespreken tij
dens een slotavond die 16 juni in De
Schakel te Den Burg gehouden zal
worden. Inmiddels is ook bekend
dat de actie een batig saldo heeft op
geleverd. de organisatie kon echter
nog niet zeggen hoe groot dat is.
Niet alleen de ouders en medewerkers
zullen napraten. Joop Huygens, Noor
Steen en Tineke Beutick bezoeken van
24 tot 27 juni Belfast, waar onder andere
nog een ontmoeting met de groep kin
deren op het programma staat. Bij deze
„follow-up" wordt nagegaan wat het ef
fect van de actie voor de kinderen is
geweest.
Volgens een nota van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening zijn er
een juridische bezwaren aan te voeren tegen het aanpassen van de Teso-
Jiken aan de dubbeldekker. In de Texelse veerhaven past een „dubbeldeks"
prij-inrichting binnen de in het bestemmingsplan gestelde normen. Aan de
lelderse kant bestaat voor het haventerrein helemaal geen bestem
mingsplan, zodat het daar voldoende is om aan de technische eisen die in
0 bouwverordening worden gesteld te voldoen. Volgens een woordvoerder
«n de afdeling RO is de enige belemmering voor aanpassing gelegen in de
osten. Er moet „iemand" bereid gevonden worden veertig miljoen op tafel
1 leggen. De nota werd besproken in de commissie ruimtelijk- en huis-
estingsbeleid woensdagavond, maar die discussie leverde geen nieuwe ge-
ichtspunten op.
Rijkswaterstaat is de instantie die be
id gevonden zou moeten worden het
(d op tafel te leggen. Zover is het ech-
nog niet. De commissie werd eerst
iwaagd zich uit te spreken over de vol-
mde uitgangspunten: het gemeente-
istuur moet het beleid met betrekking
it de veerverbinding uitvoeren zoals dat
bet structuurplan is vastgelegd. Dat
urn in de praktijk neer op ijveren voor
inpassing van de fuiken.
De gemeente moet meewerken aan
m wijzigingsprocedure voor het
uw hk
Wegens familieomstandigheden is
de opticien
G<2>
Warmoesstraat, Den Burg.
bestemmingsplan die het mogelijk
maakt de aan- en afvoerwegen aan te
passen. Voor die aanpassing moet na
melijk gebruik gemaakt worden van
stukjes grond die bestemd zijn als open
baar groen.
Een vertegenwoordiger van het colle
ge moet gaan praten met de gedepu
teerde van ruimtelijke ordening en even
tueel met die van verkeer en vervoer. In
dat gesprek zou onder meer aan de orde
moeten komen dat GS in haar reactie op
het structuurplan niets heeft gezegd
over aanpassing van de fuiken. Volgens
de nota betekent dit dat er bij GS geen
bezwaren tegen die aanpassing bestaan.
In een later stadium moet de gemeen
te in overleg met Teso zonodig praten
met de minister van verkeer en
waterstaat.
Door het uitvoeren van deze punten
zou het gemeentebestuur goodwill kun
ne kweken bij de betrokken overheden,
iets dat in het overleg met Rijkswa
terstaat goed van pas zou kunnen ko
men. De progressieve commissieleden
waren absoluut tegen het aannemen van
deze vier uitgangspunten. Dirk Terpstra
vond dat in ieder geval eerst een oplos
sing voor de verkeersproblemen die op
de Pontweg zullen ontstaan moet wor
den gevonden. „Tenzij de besluitvor
ming die we laatst over de verkeerslich
ten hebben gehad voor oplossing moet
doorgaan, maar dat kan ik me nauwelijks
voorstellen", merkte het raadslid nogal
schamper op. De rest van de commissie
was het zonder meer eens met de nota
en vond dat zo snel mogelijk gehandeld
diende te worden.
Paal 9
Wethouder D. Schilling, die de verga
dering voorzat, deelde mee dat een aan
vang was gemaakt met de aanleg van
het nieuwe parkeerterrein bij Paal 9.
Naar verwacht wordt zal het werk onge
veer zes weken in beslag nemen, zodat
het nog net op tijd klaar kan zijn voor het
topseizoen uitbreekt.
De stoplichtinstallatie op de Pontweg
zal niet voor het seizoen klaar zijn. Dit
deelde Schilling mee naar aanleiding van
een vraag van Jan van Asselt. Datzelfde
raadslid vroeg naar het tijdstip van de
verplaatsing van de Polygas-opslagtank
aan de Waalderstraat. Schilling deelde
mee dat dat wat het gemeentebestuur
betreft een zeer hoge prioriteit heeft,
maar dat het overleg daarover door Poly-
gas is uitgesteld. De wethouder wees er
op dat binnenkort stagnatie in de bouw
van het Marsplan dreigt op te treden als
de tank niet weg gaat.
Gelein Jansen vroeg in de rondvraag
of de bouwplannen voor het gebied rond
St. Jan pas bekeken kunnen worden als
alle benodigde grond verworven zou
zijn. Dan kan de prijs over alle kavels om
geslagen worden zodat uniformiteit be
reikt zou worden in de grondprijs. Eigen
lijk had met het bebouwen van de Maas
vlakte ook gewacht moeten worden tot
alle grond verkregen zou zijn, aldus het
raadslid, dan zou de grondprijs daar
waarschijnlijk niet zo hoog zijn geweest.
Schilling antwoordde daarop dat dan
ook de drie ton provinciale subsidie ge
mist zou zijn.
De veerhaven van 't Horntje aangepast aan da
dubbeldeksfuik. Deze reconstructieschots
van architectenbureau Alkeme laat zien dat
het Teso kantoor wordt verplaatst Ilinksbo
ven,I. Lang parkeerders zullen via het MoT
werk rechtsbij de boot kunnen komen. Het
wachtterrein wordt evenals in Den Helder af
geschermd met hekken en onderaan de teke
ning zijn de stoplichten te zien die het verkeer
dat via twee aparte rijbanen de boot verlaat in
fasen op de tweebaans Pontweg moet
brengen.
i In deze schets Is wet betreft de wegenloop
rekening gehouden met een tweede fuik voor
enkeldeks schepen. Die zou dan rechts naast
da bestaande op- en afrit moeten komen
v.-rhövin
't homtyai te*