,,in deze tijd regeren is kiezen tussen negatieven TESO-vergadering wÊt Werkbezoek VVD Kamer- en Statenleden i „WAT IK ZEGGEN WOU.." Ongelukkige vakantiespreiding VERVOLG VAN PAG.l t Geslaagd PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 28 JUNI Een zevenkoppige delegatie van de VVD Tweede Kamer fractie en leden van Provinciale Staten brachten vrijdag een uit gebreid werkbezoek aan Texel om zich te laten informeren over de problemen rond de veerverbinding, de duinafslag, de bete kenis en toekomstmogelijkheden van het toerisme en de agrari sche omstandigheden op het eiland. De kamerleden Blauw, De Grave, Keja en Te Veldhuis en de statenleden mevrouw Visser- Jansen en de heren Machielsen en Hopman kregen in korte tijd veel informatie te verwerken maar een aantal van hen bleek al vrij goed op de hoogte met Texelse problemen. Uiteraard kwam van Texelse zijde een groot aantal vragen. De VVD-ers waren kort maar duidelijk: ,,We doen ons best, maar regeren in deze tijd van recessie, is kiezen tussen financiële negatieven." Duidelijk werd gemaakt dat de Texelse kustafslag bij het ministerie van waterstaat afgewogen moet worden tegen bijvoorbeeld 40% werkloosheid in de wegenbouw, een gigantisch tekort bij het open baar vervoer en het dure Ooster- schelde project. „Er is geen geld" een veelgehoorde kreet maar tijdens de openbare discussie 's avonds in De Lindeboom werd wel duidelijk gemaakt dat de afgevaardigden nu zodanig geïnformeerd zijn dat ze in Den Haag beslagen ten ijs kunnen komen. „Leeft u zich in in onze problemen en ga er wat aan doen; we hebben uw steun nodig", aldus Hans Wendrich, voorzitter van de plaatselijke VVD- afdeling in het Havenrestaurant, waar het gezelschap na aankomst op Texel bij eenkwam om kennis te nemen van de veerdienstproblematiek en de veront rustende kustafslag. President commissaris Bob Bakker van Teso ver telde dat de Molengat wel eens „Manke Leendert" wordt genoemd omdat het schip maar één van zijn twee dekken kan gebruiken. Bakker erkende dat Teso zeer eigenzinnig is geweest door zonder goedkeurig van de provincie het schip aan te schaffen. Hij legde uit dat Teso geen andere keus kon maken omdat op grond van hard cijfermateriaal alleen een dubbeldekker tot de meeste efficiente oplossing van het vervoersvraagstuk kon leiden. Hij wees eroó dat dit niet alleen is gebeurd in het belang van Teso zelf maar vooral van de plaatselijke econo mie die zeer afhankelijk is van een veer dienst met voldoende capaciteit tegen zo laag mogelijke kosten. De kamer- en statenleden waren tevo ren al schriftelijk ingelicht over de veer dienstproblematiek. Directeur Hooger- heide had speciaal voor deze gelegen heid een zes pagina's tellend schriftelijk stuk geproduceerd, waarin alle aspecten van het probleem uit de doeken werden gedaan. De bezoekers konden zich dus beperken tot het vergaren van aanvul lende informatie. Ze maakten van de ge legenheid ruimschoots gebruik. Naar aanleiding daarvan legde Hoogerheide onder meer uit dat het verschil tussen het zomer- en wintertarief bij Teso mede is veroorzaakt door de wens van de ge meente (destijds) om het vervoer van dagjesmensen af te remmen. Daarnaast vindt Teso het billijk dat de gebruikers van het veer die in de drukste periode komen (waarop de hoge investeringen dus zijn afgestemd) een naar verhouding grotere bijdrage leveren. Niet de duurste Niet alle VVD-ers bleken onder de in druk te zijn van het tarief dat Teso moet berekenen „In vergelijking met andere eilanden is Teso niet de duurste", constateerde een hunner. Sprekende over het achterblijven van het geplande aantal toeristische bedden, zei Hooger heide dat een grotere vervoerscapaciteit waardoor de wachttijden veel minder worden, zal stimuleren dat de achter stand wat het aantal bedden betreft wordt ingehaald. Ondernemers die in de toeristische sector willen investeren schrikken daarvan terug als het betref fende gebied de „winkeldeur" onvol doende wijd open heeft staan. „Als de veerdienst goed is, komen de mensen. Texel wordt thans geremd in zijn ontwik keling." Hoogerheide rekende voor dat rendementsverbetering door het volledig gebruiken van de dubbeldekker het hui dige verlies bij Teso ongedaan zou maken. Op een vraag van kamerlid Blauw zei Hoogerheide dat volgens hem niet al leen het departement van verkeer en wa terstaat maar ook economische zaken een financiële taak zou kunnen hebben. Daar wil men immers de binnenlandse vakanties bevorderen en is men bereid daartoe geld te steken in infrastructurele voorzieningen? Provincierol? Onder het gezelschap bleken de me ningen verdeeld te zijn in hoeverre de provincie in deze kwestie over de brug zou moeten komen. In Friesland ten deert de discussie inzake de „zoute ve ren" aldaar naar financiële betrokken heid van de provincie. Men was het er over eens dat Teso de mogelijkheid móet krijgen openbaar vervoer te verzorgen tegen redelijke tarieven. Hoogerheide: „Als de provincie wil dat wij de veer dienst volgens hun ideeën runnen zal de provincie bereid moeten zijn de extra kosten daarvan te vergoeden. Dat wil de provincie niet, dus hebben we de veer dienst op de volgens ons voordeligste wijze aangepakt." Sprekende over reserveren als moge lijkheid om het vervoersaanbod te sprei den bleken de kamer- en statenleden het eens te zijn met Teso: reserveren is een kostbaar systeem dat de vrijheid be perkt. Wat men daaraan zou willen uit geven kan beter aan aanpassing van de fuikhavens worden besteed. Een reser veringssysteem werd een „ramp voor de autochtonen" genoemd. Minder ritten-kaart Het kamerlid Te Veldhuis vertelde dat owvtN wn lucas eurriN veaantwoo«0€luk>«c c* acmxtc in de vaste Kamercommissie voor ver keer en waterstaat de van Texel af komstige brieven ter sprake zijn geweest inzake de bereikbaarheid van de boot voor slecht ter been zijnden en de wens tot invoering van een kleiner aantal vaar- tenkaart voor Texelaars. Gevraagd waar om Teso weigert een kleiner aantal vaarten-kaarten in te voeren, zei Hoo gerheide dat men juist van een 10- naar een 15 vaartenkaart is overgstapt omdat van de 10 vaartenkaart op veel te grote schaal gebruik werd gemaakt door men sen, waarvoor die kaart niet was be doeld. Daardoor daalde het gemiddelde tarief, zodat besloten werd de minder aantrekkelijke 15 vaartenkaart in te voe ren. Als dat achterwege was gelaten hadden alle tarieven omhoog gemoeten. Over de slechte bereikbaarheid van het schip voor gehandicapten e.d. werd ge zegd dat Teso bereid is in redelijkheid aan wensen tegemoet te komen, maar dat men op grond van dezelfde redelijk heid genoegen moet nemen met zekere beperkingen. Bakker zei dat deze kwestie in de publieke opinie thans „mateloos" wordt overdreven. Als straks de aanleginrichtingen zouden worden aangepast, kunnen daarin ook voorzieningen worden gemaakt om het gehandicapten makkelijk te maken, maar het is zeer de vraag of rijkswa terstaat bereid is de aanzienlijke extra in vesteringen die hiervoor nodig zijn te doen, gezien het zeer kleine aantal men sen waar deze voorzieningen voor nodig zijn. Verder werd gezegd dat Teso niet om de kosten (het maakte weinig uit op een bedrag van 40 miljoen) een lift in de Molengat achterwege heeft gelaten; het was technisch gewoon niet uitvoerbaar. Kustafslag Na de discussie over de veerverbin ding gaf C. P. Harting van rijkswaterstaat een historische verhandeling over de kustafslag, waarna men in jeeps de sterk geslonken duinenrijen ging bekijken. Tij dens een lunch in hotel Opduin beant woordde Harting vragen en daaruit werd duidelijk dat als de regering mocht besluiten iets aan de kustafslag te doen men kan rekenen op een uitgave van tussen de 50 en 100 miljoen gulden. Het plan om een geul door de Razende Bol te graven en daardoor de stroming om te buigen leek de kamerleden een goed al ternatief vooral toen bleek dat de uitga ve voor de kustverdediging dan eenma lig zal zijn. Regelmatig uitbaggeren of andere extra maatregelen zijn door de sterke eb- en vloedstroming niet nodig. Brief Later in De Lindeboom stelde M. Zijm-Bik van de Stichting Duinbehoud deze problemen opnieuw aan de orde, waarbij ze het kamerlid Blauw de brief overhandigde die eerder door de stich ting en 24 andere instanties naar mi nister Smit-Kroes was gestuurd. In die brief wordt gevraagd om een voorschot van tien miljoen op de te nemen maatre gelen die in de Sibas-studie precies zul len worden aangegeven. Die tien miljoen I j T De VVD-ers en andere betrokkenen krijgen informatie over het computer-reserveringssysteem ven de VVV in het kantoor in De Koog, eerste rij. v.l.n.r. de tweede kamerleden Te Velde, Blauw, Keja en De Grave. moet dan aangewend worden voor zandsuppletie bij de Buitenmuy en bij De Koog. De heer Blauw vertelde dat de be treffende brief vorige week was behan deld in de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat. „Wij hebben uw schrijven voor kennisgeving aangeno men en de minister komt wel met een antwoord." Margo Zijm vroeg of de brief niet opnieuw in de commissie aan de or de kan komen. „Het is nooit wegge gooid geld." P. Blauw zag nog een finan ciële mogelijkheid binnen het kader van de nieuwe werkgelegenheidsprojecten waarvoor onlangs 750 miljoen is gereser veerd. De VVD-er vond echter dat Rijks waterstaat niet voor alle kosten moet opdraaien. „Natuurbehoud en econo mie zijn hier ook in het geding dus ande re ministeries zullen hun steentje moe ten bijdragen", aldus Blauw. Paviljoens Tijdens de lunch was hetzelfde kamer lid niet te spreken over het rijkswa terstaat standpunt ten opzichte van de strandpaviljoens. „Hoe is het mogelijk dat de paviljoens nu opeens op het strand kunnen met een dergelijke af slag", vroeg hij aan Harting, die vertelde dat RWS elk jaar de duinvoethoogte meet en dit jaar bleek voor het eerst na lange tijd dat de strandtenten op het strand kunnen. „Volgend jaar pakt dat misschien weer heel anders uit", aldus Harting die van het kamerlid het verwijt kreeg dat de exploitanten met een der gelijk beleid niet kunnen werken. „Die moeten hun exploitatie afstemmen op éénjarige metingen en maken zo onno dig veel kosten." In een artikel van de Texelse Courant d.d. 24-6-83 las ik dat mede als gevolg van de vakantiespreiding het niet zo best gaat met het toerisme. Ook bij andere WV's wordt dit geconstateerd. Tegelij kertijd met dit bericht ontving ik de va kantieregeling van het voortgezet onder wijs en het basisonderwijs van de ge meente Texel voor het schooljaar 83-84. Met verbazing las ik dat zelfs op een ei landje van nog geen 13.000 inwoners de ze vakantieregelingen niet op elkaar zijn afgestemd. Volgens de gemeente kan dit niet meer veranderd worden. Als alle gemeenten op deze mnaier vakantieplanningen maken is het wel te begrijpen dat in de kleine vakanties de toeristen wegblijven. Voor een heel gro te groep mensen (nl. met kinderen op basis- èn voortgezet onderwijs) zijn deze vakanties op deze manier onmogelijk ge worden. Als Texel ook met Pasen en Pinksteren toeristen op het eiland wil, zou het zelf het goede voorbe'eld kunnen geven door deze vakanties van middel baar en lager onderwijs gelijk te laten lopen. Toos Lubbers, Den Burg. dig om voldoende vervoerscapaciteit te kunnen bieden, bij een dalend vervoer kan met het schip op een doelmatiger manier de verbinding worden onderhou den. Dat laatste wordt niet altijd begre pen, maar is voor Teso minstens zo be langrijk." Waaraan werd toegevoegd dat het voor de verlaging van het kostenni veau wel belangrijk is dat er dubbeldeks aanleginrichtingen komen. Bakker gaf weer hoe de stand van za ken is met betrekking tot de pogingen om de aanleginrichtingen aangepast te krijgen. Daarbij merkte hij onder andere op dat het geringe enthousiasme dat de gemeente Texel destijds aan de dag leg de en de afwijzende houding van de pro vincie geen stimulans zijn geweest voor rijkswaterstaat om aan de realisering veel aandacht te besteden. Nu het vijf jaar later is, zijn de omstandigheden echter grondig gewijzigd. De gemeente raad heeft zeer onlangs een nieuwe uit spraak gedaan en ook de provincie gaat momenteel na of de huidige omstandig heden aanleiding moeten zijn om het oorspronkelijke standpunt te herzien. „Wij hebben het vertrouwen dat ook GS in de huidige economische situatie pri mair in het belang van de Texelse ge meenschap tot een positieve mening zal komen. Meer aandacht van rijkswa terstaat om tot realisering te komen mag dan worden verwacht. Natuurlijk heeft het ministerie van verkeer en waterstaat te lijden onder de| bezuinigingen en het geld zal niet gemakkelijk beschikbaar kunnen worden gesteld. Maar het maakt veel, zo niet alles uit of de wil om tot rea lisering te komen er is." Continuïteit Bakker zei over de verliezen van Teso dat de mogelijkheden om tot verbetering van de verliessituatie te komen poten tieel binnen de invloedsfeer van de on derneming liggen, waarbij de bouw van dubbeldeks aanleginrichtingen van groot belang is. De verliezen van Teso veroorzaken op korte termijn een krappe liquiditeit, waarover met de huisbankier wordt overlegd. „De algehele positie van Teso is echter zodanig dat de conti nuïteit is verzekerd." De balans en verlies- en winstrekening gaven nauwelijks aanleiding tot veel vra gen en ze werden dan ook vlot vastgesteld. Postma herkozen Professor Henk Postma werd met 116 stemmen herkozen als commissaris. Op Drs. Cor Kuip uit De Koog werden 67 stemmen uitgebracht. (De aandeelhou dersvergadering werd bezocht door 136 aandeelhouders die 191 stemmen verte genwoordigden). De heer Postma zei in zijn dankwoord dat hij er niet vanuit ging dat het proefschrift dat hij destijds heeft geschreven over de Waddenzee hem veel geholpen heeft bij zijn herverkie zing. „De bemanning die met de sche pen vaart weet meer over de Waddenzee dan ikzelf". Postma zei dat juist de moei lijke situatie waarin Teso verkeert voor hem reden is geweest om zich opnieuw beschikbaar te stellen. „Om samen alles tot een goed eind te brengen." Naast de eerder geciteerde Jan Hen- nink maakten slechts enkele aandeel houders van de rondvraag gebruik. De heer Aad. G. Boerhorst informeerde hoe strikt de regel wordt toegepast dat au to's die vervoerd moeten worden daarop alleen recht recht hebben als zij minstens een kwartier tevoren aanwezig zijn. Boerhorst had gehoord dat auto's die niet tevoren gereed staan, niet aan boord mogen, ook als daar nog plaats is. Directeur Hoogerheide zei dat dit „na tuurlijk" een fabeltje is. Zolang de boot niet vol is en het vertrektijdstip nog niet is aangebroken, gaan ook auto's mee die eigenlijk te laat zijn aangekomen. Alleen bij de laatste boot ligt het anders. Als die vol is, vaart vaart er voor auto's die niet een kwartier voor het vertrek tijdstip op op de haven zijn géén extra boot. Boerhorst: ..Er is mij iets anders verteld, maar dat kwam waarschijnlijk uit de hoek van de mensen die de Mo lengat willen verkopen." Probleem Een klacht van Ko Vinke bleek wel op waarheid te berusten. Het komt voor dat automobilisten die een kaartje hebben en dus direct aan boord zouden kunnen, moeten wachten op het soms langdurig afhandelen van andere auto's (veelal met caravans e.d.) die vóór hen staan. Daar door missen de eerstgenoemde automo bilisten soms de boot. Vinke vroeg daar om om een snellere afhandeling van au to's. Bakker zei dat zoiets hem ook eens bijna is overkomen Hoogerheide legde uit dat het niet altijd is te vermijden. De nieuwe accommodatie in Den Helder moet echter nog wennen. Aan het eind van het seizoen kan ook dit aspect wor den beoordeeld, waarna wordt bekeken of bepaalde maatregelen nodig zijn. Speelbal In zijn slotwoord richtte de president- commissaris zich speciaal tot het perso neel. „Jullie hebben het de laatste tijd niet gemakkelijk gehad. Wij vinden dat jullie teveel speelbal zijn geweest van po litiek spel op dit eiland. Ik hoop dat de genen die daar verantwoordelijk voor zijn, zich realiseren dat zij daar de Teso- mensen geen dienst mee bewijzen. Als er politiek gediscussieerd moet worden laten zij dat dan doen met de directie of de raad van commissarissen." Het kamerlid noemde het verder on verstandig dat de exploitanten niet op het 5 jaar compromis van Staatsbosbe heer waren ingegaan, waardoor iede reen voorlopig in de duinen had kunnen blijven staan. Radio J. Dekker van het VVV hield in„0p- duin" een praatje over de toeristische ontwikkelingen van Texel en zei de huidi ge veertarieven niet zo'n bedreiging te vinden voor de groei van Texels econo mie. De wachttijden vond hij een veel groter probleem. Het feit dat de politie in Den helder de wachttijden doorgeeft aan het ANP noemde Dekker een „miskleun" vooral omdat het het beeld geeft dat men altijd moet wachten voor de Texelse boot. Dekker pleitte ervoor deze informatie maar niet meer via de radio te ventileren, maar kreeg repliek van media-specialist Keja. „Het is niet leuk voor Texel, maar de Nederlander heeft recht op alle infor matie". Dekker zei dat verkeersinforma tie er op gericht is de automobilist op een alternatieve route te attenderen, maar een alternatieve route voor Texel bestaat niet. Keja hield voet bij stuk: „Texel heeft geen alternatieve route maar de automo bilist kan wel op een ander tijdstip ko men, daarom is die informatie belang rijk." In de VVV brochures die waren uit gereikt was het Keja opgevallen dat de watersport op Texel niet werd gepro moot. „Als raszeiler vind ik dat jammer." Dekker zei dat dit bewust niet gebeurt op verzoek van de watersportvereniging: de jachthaven is al overvol. De plaatselijke VVD-ers en Dekker konden geen duidelijk antwoord geven op de vraag van het kamerlid Te Veldhuis hoe het Texelse bedrijfsleven tegen de nieuwe kampeerwet aankijkt. Als deze wet (die deze week in de tweede kamer wordt behandeld) van kracht wordt, mag elke particulier drie verblijfseenhe- den (tent of caravan) gedurende een paar dagen bij zijn woning hebben en agrariërs vijf eenheden. De burge meester van Terschelling heeft landelijk flink stampij over deze mogelijkheid ge maakt. Hij vreest voor duizenden extra slaapplaatsen waar de gemeente geen grip op heeft. De WD heeft samen met het CDA gezorgd dat de mogelijkheden voor particulieren in de ontwerp-wet wa ren opgenomen maar het CDA heeft in middels te kennen gegeven dit onder deel voorlopig nog in de ijskast te willen zetten o.a. wegens het protest van Terschelling. Geen concurrent J. Dekker dacht dat het gebruik van deze mogelijkheid onder de Texelaars erg mee zou vallen. „In de allerdrukste peri ode zullen een aantal Texelaars tenten op hun erf toelaten, maar ik denk niet dat het een wezenlijke concurrent zal worden voor plaatselijke bedrijven." H. Wendrich had dezelfde mening en vond het weinig liberaal om tegen deze moge lijkheid te stemmen. Het politieke veld in Den Haag is momenteel echter zo ge groepeerd (de PvdA steunt het CDA) dat een kampeermogelijkheid op particuliere erven naar alle waarschijnlijkheid toe komstmuziek zal blijven. IN het WV-kantoor in De Koog werd een demonstratie gegeven van de com puterreserveringen. Het kamerlid Keja („ik ben weg van die communicatiemid delen") genoot zichtbaar en Dekker werd geprezen om zijn moderne aanpak. Sisser Boeiend was de discussie die in De T ts «II n i s ie Lindeboom werd gevoerd met bouwvoorlichter J. Koolhof en de zitter van de Hollandse Maatsc! van Landbouw, afdeling Texel, M per. Koolhof gaf een overzicht vi agrarische activiteiten en vond hi langrijk dat de boer die „20% w P, Texelse werkgelegenheid voor zijn ning neemt niet verder in zijn be wordt bedreigd". De voorl bestreedt de politieke uitdrukkire .boeren geen ondernemers zijn" nt stelling dat de rijkssubsidie op agrai produkten bedoeld is voor consument. M. Roeper wist duidelijk te make men blij is met het huidige collet boerenbelangen serieus neemt vinger aan de pols houdt wat ben gevreesde structuurschema's retó tagebieden. P. Blauw was van n dat er een kentering komt in de tussen agrariërs en milieumensen hebben elkaar nodig en beginnen ook in te zien," zei het kamerlid verwachtte dat van het notabeleic lopig veel terecht zal komen. „De plannen zijn nu al zeer ah van de eerste inventarisatie en ik door geldgebrek nog weinig van g seerd," aldus Blauw. De WD-er de groei van ondernemingen in schermde gebieden zal achterblip anderen en dat dit verschil doorl gecompenseerd moet worden, een financiële consequentie die r duidelijk in Den Haag zichtbaar Het zal wel met een sisser af Blauw zei een recente kaart gei hebben waarbij het duingebied schermd werd aangemerkt, was niet meer ingevuld". Koolhof vertolkte het gemeentel gument dat op Texel alles keurige geld in het bestemmii» buitengebied. cl Rotgan M. Roeper hield een pleidooi o overlast van rotganzen en had get: teerd dat hoeve „Zeeburg" in deze last geen oplossing bood. „Er isd veel geld ingepompt maar ze moe! nu wel zodanig gaan exploiteren rotganzen er blijven," aldus Roep vond dat het gras er vroeg groen zijn en dat Zeeburg zich moet den van experimenten, met f schralingsmethoden. „Wat willen; Zeeburg maken, een natuurget» een paradijs voor rotganzen?" 8 per die het laatste prefereerde VVD-delegatie duidelijk maakte op het hoogste niveau iets moet? ren. „Anders krijgt StaatsboS grote problemen met de boeren." Tijdens de discussie 's avonds Lindeboom werd behalve over afslag vooral gesproken over hei ciële beleid van de regering. Dei toehoorders kregen van het kame Grave een uitleg over de firu toestand van dit moment en WD doet om uit de economische sie te raken. Eerste prioriteit is he: cieringstekort wegwerken en h drijfsleven de ruimte geven. IK k M. E. M. Koopman-Hin sl Utrecht voor het vakdiploma ca Aan de Hogere Technische afdeling electro-techniek te slaagde Hein Goslinga voor hel sterkstroom-energietechniek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 2