/U3END4 Cultivator van N. Dros redde de autocross Dirk Senior Maarten Koorn Czn. werd winnaar VERVOLG VAN PAG.l Tussen dijk en duinenrij De kleine man Na uitwijken in de sloot Reis naar concours Geslaagd Motorfiets onderuit Botsing tussen motor en fiets Geen voorrang Aanrijding op parkeerplaats Oefen p rog ra mi SV Texel PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 26 JULI 1S schetste de bijzondere banden die scheepswerf Haak blijkbaar heeft met Oudeschild. Hetzelfde bedrijf bouwde ook kotters voor Boom en Boersen Het staat intussen vast dat Haak een uitste kend produkt levert. Over de TX 20 zei Weijdt: ,,Een goed belijnde kotter van Haak waarin de wensen van Krijnen zijn uitgevoerd." Meer vis eten Weijdt wilde deze keer geen sombere toekomstverwachtingen schetsen wat de visserij betreft, maar vond wel dat de prijsontwikkeling van de zeevis niet deugt. Er is een wanverhouding tussen wat de consument betaalt en wat de vis ser er voor krijgt. Daarbij komt dat in Ne derland nog veel te weinig vis wordt ge geten. De georganiseerde visserij moet daarom een versterkt promotie-beleid voeren. Op het internationale front is sprake van .tragische besluiteloosheid" en onenigheid. Op Texel zelf zit het wat dat betreft goed. De vissers profiteren van de krachtige Coöperatieve Inkoop vereniging (CIV) waarbij ieder is aan gesloten en zijn ook verenigd in de visse rijvereniging DETV. Verder werd gesproken door de heer H. Dekker van Stork, die als geschenk een album met fotoreportage van de proefvaart van de TX 19 aanbood, de heer H, P. Hoorn van Agam uit Rotter dam (importeur van Mercedes motoren) die voor schip, bemanning en hun da mes geschenken had meegenomen. Jan Duin (persoonlijke vriend van de familie J. Krijnen) die vond dat de inzet en werkkracht van de Krijnens ,,niet in pk's is uit te drukken" en opmerkte dat Jaap als geen ander weet dat de beste parels aan de rand van de afgrond liggen en dat hij zich niet door overmoed moet laten verleiden. Baggerwerk De heer C. P. Harting, hoofd dienst- kring Texel van Rijkswaterstaat had een prettig bericht: binnenkort zal de haven toegang worden uitgebaggerd. Dit werk is na een aanbesteding gegund aan het bedrijf De Boer. De onvoldoende diepte van de haven baart meer zorg naarmate er meer nieuwe kotters komen. Een jaar of tien geleden staken de grootste kot ters 3.20 meter diep: tegenwoordig is dit 4.60.... Ook de heer E. Idema van Stork prees de opmerkelijke moed van de Krijnens in deze „troosteloze economische ellende" maar hij meende te weten dat ze geen avonturiers zijn en hun nuchtere ver stand er zullen bijhouden. De relaties van het bedrijf met Stork zijn al meer dan 25 jaar oud. ,,U bent een hoogge- waarde trouwe klant", aldus Idema, die een gedenkbord voor aan de wand overhandigde. Werfdirecteur Haak vertelde dat de te levisie aan boord een geschenk is van zijn bedrijf. Voor alle bemanningsleden had hij bovendien een grote foto van het nieuwe schip. Van de gelegenheid maak te Haak gebruik om nog even te infor meren of er in de zaal toevallig mensen waren die nog een schip bij hem wilden bestellen... Op zijn eigen wijze dankte schipper Jaap Krijnen voor de vele goede wensen en geschenken. Hij memoreerde dat de familie Krijnen volgend jaar 100 jaar in de visserij zit. De nieuwe „Dirk Senior" is het vijftiende schip zodat het duidelijk is dat de Krijnens een flink aandeel hebben gehad in de ontwikkeling van de Texelse visserij. „En we blijven optimistisch." door Klaas Bonne Hij was er tóch, de kantonnier Voor de wegen der gemeente Graaft op een foto in de krant Een gat naast het gesteente Hij zwalkt ai bijna zes jaar lang Met zijn spa langs 's Heren wegen En komt naast de vernielingen Wel meer gebreken tegen Niet iedereen wist van 't bestaan Van deze functionaris Misschien omdat hij dén weer hier En de andere keer weer daar is Maar er zijn er nog zovelen die Niet op de voorgrond treden En hun werk geruisloos doen Tot op de dag van heden Ik denk maar aan de vuilnisman Of aan de puttenleger De groene bakfiets langs de stoep Van onze stratenveger Of zij, die 't water van 't riool Weer helder laten stromen Of de man van de plantsoenendienst Onzichtbaar door de bomen Je mist ze meestal pas als zij Opeens niet functioneren En koning klant dan onverwacht Hun diensten moet ontberen Er wordt maar al te vaak gezegd Bijzaken die ons kwellen Ik zal bij hoog en laag die lui Van de gemeente bellen Wat zou er van ons over zijn Als zij er eens niet waren Al wil ons politiek Den Haag Ook sterk op hen besparen Een hoge hoed en streepjesjas Zal hen nooit eigen worden Maar zij houden in hun overall Toch wel de zaak op orde Een 38-jarige Duitse automobilist raakte donderdag op de Hoornder- weg met zijn auto in de sloot nadat hij twee tegemoetkomende fietsers alle ruimte had gegeven door uiterst rechts te rijden. De bestuurder hoorde bij het uitwijken echter een klap, schrok daarvan en stuurde naar links waardoor hij in de sloot terecht kwam. Met een gescheur de bovenlip moest hij zich onder dok tersbehandeling stellen. De auto had lichte schade. De Vereniging voor Vrienden van het Paard gaat maandag 1 augustus naar het vermaarde concours hippique in Op meer. Leden die mee willen moeten zich zo spoedig mogelijk opgeven bij me vrouw A. Bakker-Witte, telefoon 02226-464. Men reist per bus. Freek Dijt slaagde aan de MTS in Hoorn voor het diploma werktuigbouwkunde. Ilse Koorn, werkzaam bij Cocky's Kap salon in De Koog, slaagde voor het be diendendiploma dameskapster. Woensdag 27 juli De Welzijnsstichting heeft een openbare bestuursvergadering in het raadhuis, aanvang 19.30 uur. Voor het overige wordt verwezen naar de Recreactief-krant. Vrijdag kwam een 24-jarige Texelse motorrijder ten val op het kruispunt Schilderend-Emmalaan. De Texelaar reed op het Schilderend richting cen trum en schrok van een overstekende auto. Hij remde krachtig en viel daardoor met zijn motor. De jongen liep geen let sel op en de motor had lichte schade. Zaterdag gebeurde op de Boodtlaan in De Koog een aanrijding tussen een mo tor en een fiets. Een wielrijdster sloeg onverwacht linksaf, juist nadat ze door een auto was ingehaald. Uit tegenover gestelde richting kwam een 18-jarige Texelse motorrijder die de wielrijdster, een 15-jarige Duitse, te laat zag. Een botsing was onvermijdelijk. Het meisje moest zich met rugklachten onder dok tersbehandeling stellen. Het rijwiel was ontzet en de motor had schade aan de koplamp. Een 30-jarige automobilist uit Amstel veen gaf vrijdag, rijdende op de Grens- weg, geen voorrang aan het van rechts komende verkeer op de Rozendijk in de Dennen. Een aanrijding met een andere auto, bestuurd door een 24-jarige Duit ser, was het gevolg. Beide auto's had den flinke schade. Een 51-jarige toeriste reed doi met haar auto op de parkeerp! het surfstrand Dijkmanshuizer een stilstaande auto. De vrouw aanvankelijk maar door een handeling reed ze even later tegen de auto van een Duitse Beide auto's liepen materiële sch 6 aug. Texel-Stichtse Boys, I 8 aug. Cocksdorp/Z-Texel 3, 10 aug. Texel 4-Oosterend II Texel 5-Tex.Boys 3, 19.00 uur 13 aug. DTS 1 2-Texel 1+2, 15 aug. Texel 3-De Koog, 19i ZDH 2-Texel 4, 19.00 uur 17 aug. De Koog 2-Texel 5, 1! 18 aug. Bergen 1 2-Texel 1+2 20 aug. Texel 1 2-SRC 1+2, Tex.Boys 2-Texel 4, 19.00 uur 25 aug. 8KC 1 2-Texel 1+2, 27 aug. De Koog/Z-Texel 4, E 29 aug. Texel 3-Tex.Boys 1,1! 1 sept. Oosterend 2-Texel 3, Competitieprogramma: 3 of 4 sept. eerste bekerrond: Geelzwart-Texel; 18 sept. Te«e sept. Hollandia T-Texel; 2 d Alkmaarse Boys; 9 okt. twen ronde, inhaalprogramma; Egmondia-Texel; 23 okt. Te» okt. Texel-Helder; 6 nov. WGO nov. derde bekerronde, irihazi ma; 20 nov. Texel-SRC; 27 no Boys-Texel; 4 dec. Texel-BerdS Texel-Geelzwart; 18 inhaalprogramma. De zondag gehouden eerste autocross van dit seizoen is een enerverende vertoning geworden waarbij het publiek waar voor zijn geld kreeg. Dat gold echter niet voor de eerste twee uren van het publiek trekkende spektakel want toen was baan door de regen zo glad geworden dat de coureurs geen vaart konden maken. Het zag er daardoor naar uit dat de cross als een mislukte glibberpartij de geschiedenis van de MAB-club zou in gaan. Rond vier uur 's middags kwam echter de redding in de vorm van een cultivator van het loonwerkbedrijf Niek Dros waarmee de baan min of meer werd omgeploegd zodat de kurkdroge ondergrond werd gemengd met de spekgladde bo venlaag. Als bij toverslag was er toen weer het bekende beeld: snelheid, spanning en sensatie. grand prix leek te hebben. Laatstge noemde Koorn is definitief met crossen gestopt en maakte zich zondagmiddag verdienstelijk bij het met vlaggen aange ven hoe de diverse duiken in de sloot voor de inzittende coureurs afliepen. Koorn en zijn collega's konden steeds de groene vlag omhoog steken wat bete kende dat deze cross traditiegetrouw weer zonder letsel is verlopen. Tweede werd Chris Otten en derde Jaap Kiewiet. Bestoft, moe, smerig maar zeer breed grijnzend kon dit drietal na afloop door voorzitter Henk Gieze in de bekers en de bloemetjes worden gestoken om vervolgens een ererondje te rijden. De keverrace werd een overwinning voor Ron Eelman. Tweede werd Otto Goënga en derde Martin van Benthum. Tot beste rijdende vrouw werd Nel Brui ning uitgeroepen. Met veel geweid kwamen de wagens soms in de sloot terecht. Dank zij valhelm, rolbeugel en stevige riemen Hep het voor de coureurs altijd goed af. Publiek Oude ploeg Meer dan tachtig wagens deden aan de cross mee. Het overgrote deel van de coureurs was ook het vorige jaar van de partij; er waren slechts tien nieuwelingen. Het gebrek aan snelheid als gevolg van de gladde baan in het begin was er de oorzaak van dat het tijdschema flink in de war liep. Pas om half zeven was de cross afgelopen. In eerste instantie had de wedstrijdleiding gepoogd alsnog vaart in het spel te brengen door toe te staan dat de coureurs hun gewone ban den door profielbanden vervingen. Erg bevredigend was dat niet. Ten eerste hielp het niet veel en bovendien hadden niet alle coureurs dergelijke banden meegenomen. Tijdens de voorronden waren profiel banden nog verboden. In de tweede ke verrace werd Otto Goënga wegens het toch hebben van zulke banden gediskwalificeerd. De eerste manche (waarbij Theo van der Meer als eerste de sloot inging) werd gewonnen door Theo Veeger met resp. J. List en A. J. Witte als tweede en der de. De tweede manche werd gewonnen door Maarten Koorn met als tweede en derde resp. Bert Keijser en Martin van Benthum. In tegenstelling tot de voor- De regen van zondag (het eerste he melwater op Texel sinds zeven weken) kwam dus niet erg gelegen en er waren geen maatregelen genomen om het ef fect daarvan direct teniet te doen In te gendeel, juist van de langdurige droogte werden problemen verwacht. Het be loofde zondag een geweldige stofboel te worden en om dat te voorkomen besproeide Dros „zijn" baan donderdag, vrijdag, zaterdag en zelfs zondagoch tend met enorme hoeveelheden water: totaal 150.000 liter Toen daar de regen van zondagmid dag bijkwam veranderde de teemachtige grond in een glijbaan waar mensenvoe ten nauwelijks grip meer op hadden, laat staan autobanden. Het wegschrapen van het bovenste laagje met een kilver hielp niet veel. Rijkelijk laat maar geluk kig nog net op tijd om het publiek te kunnen vasthouden, kwam men toen op het idee om de cultivator in te zetten. uitstekend al hadden het er ook 2000 meer kunnen zijn. De opkomst bewijst eens te meer dat spanning, sensatie, la waai, rook en stof (kortom alles waarom een toerist geacht wordt niet naar Texel te komen) onder haast alle omstandig heden massaal publiek trekken. Andere Maarten Winnaar van de cross werd Maarten Koorn Czn. Met nadruk op „Czn." Het is dus niet de Maarten Koorn die de afgelo pen jaren een abonnement op de Texelse Het publiek heeft zich door de regen nauwelijks laten weerhouden om de cross te bezoeken. Er waren welgeteld 4014 betalenden bezoekers. De omstan digheden in aanmerking nemend is dat Start van de kever race Winnaar Maartan Koorn Czn met tweede prijswinnaar Chris Otten irechtsen Jaap Kiewiet. die darde werd. Onverwachte verrassingen zoals h brand raken van de wagen van Han Maldegem, maakten er een extra h kijkspel van. De drie eerste plaatsen u den bezet door Ron Eelman, H. Dij) c Martin van Benthum. De eerste herkansing van de ge n cross was zeer attractief; veel botsi' ig telkens wisselende kansen en eer m gen (van Dirk Plaatsman) die een I zr ling maakte. Een van de meest aan: i trekkende wagens van de cross re nummer 1 van Nico Blonk. Dezep i ceerde bij het gas geven zoveel roo i motor „verzoop" min of meer alsg n van drie carborateurs die op de re D kleine motor waren aangesloten) d K een stoomlocomotief leek. De eerste plaatsen van de eerste herka werden bezet door resp. Siem del Adrie Rentenaar en P. Stiggelboi tweede herkansing werd gewt door C. Otten met resp. A. Ams» N. Blonk als tweede en derde. De de herkansing van de keverrace r vier snelsten toeleveren aan de I Dit werden M. Bakker, T. Kuip, H. ker en S. van der Vliet. Met het aanbreken van de halve t les van de gewone cross kwam he 1 in zicht. De eerste halve finale we wonnen door N. Slot, M. Koorn,! der Gracht en M. van Benthuir tweede halve finale door T. Zuide A. van der Slikke, J. van der Vis, an Langeveld en de derde halve finale os: J. Kiewiet, C. Otten, R. Veldman Blonk. me Andere spes ,L I rr De autocross kreeg deze keen eer ken met een andere commental: en plaats van Piet Zijm was inger ba< door Kees Schoenmaker. Zijm ka de in verband met de drukte van zijns m bedrijf niet meer voor dit werk r ken. Zijn opvolger deed het goed, de hij de coureurs nog niet allerr naam. genomen volgorde werd nu eerst een ke- springschans met als voordeel een veel verrace gehouden (omdat kevers de korter parcours en als nadeel een grotere baan niet zo gauw kapot rijden) en de kans op schade. In het begin werd de winnaars daarvan waren J. Voorthuizen, schans slechts door een enkeling geno- J. Vonk en W. Zegel. Bij dit onderdeel men. De derde manche van de gewone kon gebruik worden gemaakt van de cross had nog een bijzonder traag en moeizaam verloop als gevolg van de gladheid. („Afvlaggen jongens, anders zitten we hier om zeven uur vanavond nog.") Winnaars waren hier Niek Slot, Frits van der Gracht en Arno Langeveld. De vierde manche ontbeerde evenzeer de ingrediënten die een autocross aan trekkelijk maken en leverde chaotische maar weinig opwindende taferelen op. In brand De tweede keverrace op de zojuist ge ploegde ondergrond bracht de verande ring. De vaart was er als bij toverslag. Stof was er bij deze autocross nauwelijks. Toch werd het zicht soms belemmerd door rook uit de uitlaten of stoom uit de kokende radiateurs

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 2