1 Uitstekend vliegfeest grootste evenement van dit seizoen Ruim 15.000 toeschouwers op en langs veld Geld gestolen uit woning Texelse Boys meisjesvoetbal Recordtijden bij Hoornder crossloi Texel-cup S.V. De Koog PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 16 AUGUSTUS tuigje van buizen en zeildoek, dat aoor een 200 cc motortje wordt aangedreven. Het stijgvermogen van dit toestelletje is zeer groot, bij forse tegenwind kan het zelfs met een grondsnelheid van prac- tisch nul nog in de lucht blijven. De demonstratie van de Fokker Four gaf fraai formatie werk te zien, maar in al het andere stuntgeweld kwam het voor de leek als wat minder spectaculair over. Dit onderdeel zou beter tot zijn Uit een woning aan de Schorrenweg werd in de nacht van dinsdag op woens dag f800,— gestolen. De politie trof geen enkel spoor van inbraak aan. pri om 11.30 uur (boot 12.05 uur Zaterdag 27 augustus doen de Boys meisjes C-junioren mee e toernooi van Spirit in Hoogkarsp 3 Donderdag worden alle meisje ren om vijf uur op het Boysvi wacht voor de eerste training. Oo we leden zijn dan welkom. recht zijn gekomen aan het begin van het programma. Echt uitzonderlijk was de presentatie van de Speed Canard, een klein éénper soons toestelletje met hoogteroer bij de neus en de propellor achter geplaatst. Dit vliegtuigje heeft nog niet zijn echte iuchtwaardigheidscertificaat en mag daarom nog niet stunten, maar wat het liet zien was zeer indrukwekkend. Met de 118 pk motor kunnen snelheden tus sen de 95 en 310 kilometer per uur wor den gevlogen. Omgerekend in autonor men verbruikt het toestel 1 op 13, zodat een verbluffende actieradius van 2200 ki lometer binnen bereik ligt. Dit vliegtuigje zorgde voor een zeer waardige afsluiting van het feest. Het vliegveld werd door ongeveer 150 toestellen bezocht. Verkeersleider Kas Beumkes kon omstreeks 18.30 uur zeg gen dat het grootste deel daarvan weer veilig van het eiland af was. Organisa tor/havenmeester Ed de Bruijn toonde zich na afloop bijzonder tevreden. Parkeerplaatsen Het vreemde feit deed zich voor dat er op de parkeerterreinen plaats over was, terwijl veel feestgangers hun wagen langs de weg neerzetten. Blijkbaar ble ken de files op weg naar het vliegveld te veel te zijn voor het geduld van deze mensen. De toeschouwers die vanuit hun auto op de Postweg het feest volg den konden weliswaar het vlieggebeuren redelijk volgen, maar misten het deskun dige commentaar van onder meer sport vlieger Olof Bakker. Ook de stands moesten zij missen. Onder meer de Dutch Dakota Association was aanwe zig. Deze vereniging heeft inmiddels een DC 3 aangeschaft. Die kon echter niet aanwezig zijn, hij staat nog in Finland en moet eerst voor ongeveer een kwart mil joen weer luchtwaardig gemaakt wor den. Verder waren stands van de Friends of the Fokker Four, de Nederlandse Vere niging van Amateur Vliegtuigenbou wers, de Dutch Harvard Association, Vink en Wad en Land aanwezig naast de nodige commerciële stands. Het zaterdag gehouden vliegfeest is in meer dan één opzicht geslaagd te noemen. Zowel het zeer hoge gehalte van het gebodene als de strakke orga nisatie die bijna vlekkeloos verliep maakten het geheel tot een kijkspel van internationale allure. Dat gold voor de vele toeschouwers op het veld maar ook voor de mensen die hun auto, ondanks het stopverbod dat zaterdag van kracht was. langs de Postweg parkeerden om zo vijf gulden entree uit te sparen. Als hoogtepunt werd algemeen de demonstratie van de Fokker F28 genoemd. Dit grote straalvliegtuig zorgde voor een uniek feit in de Texelse luchtvaartgeschiedenis door een „touch and go", het even met de wielen ra ken van de landingsbaan, uit te voeren (om op die manier een paar honderd gulden landingsgeld uit te sparen?) De F28 show was overigens mede zo uit gebreid voor 16 Iraniërs, potentiële klanten die op uitnodiging van Fokker aanwezig waren. Het grote vliegtuig maakte opvallend weinig lawaai, alleen toen de bemanning het in een zeer steile bocht optrok pro duceerde de F28 even wat meer geluid. We ervoeren de hoeveelheid herrie als redelijk tijdens de show. Niet alleen hoge zakenmensen waren aanwezig, er was ook nog wat royalty van de partij. Martin Schroder (Martin- air) had prins Pieter Christiaan meege nomen, samen met zijn eigen zoon. Niet alleen de F28 haalde fraaie capri olen uit, twee van de andere grote vlieg tuigen die deelnamen bleken er ook wat van te kunnen. De Havilland Dash 7 van de Canadian Forces Europe bezocht Ne derland voor het eerst. Dit 44 ton we gende toestel kan vliegen met snelheden tussen de 74 en 220 knopen (ongeveer 130 en 400 kilometer per uur). De F27 Troopship van de Koninklijke Lucht macht haalt ongeveer dezelfde topsnel heid en bleek even makkelijk op één als op twee motoren te vliegen. De speaker maakte het publiek hierop attent door met gemaakte schrik uit te roepen: „Kijk, de ene motor doet het niet meer". Zijn bluf werd door iedereen doorzien. Een reactie uit het publiek was: „En dat alles voor vijf gulden." De F27 bleek met één van de twee Rolls Royce Dart Mark 6 motoren uitgeschakeld nog even mak kelijk stuurboord als bakboordbochten te maken, zo kwam het althans op het publiek over. Het vliegtuig gaf ook een demonstra tie langzaam vliegen met niet alleen de flappen maar ook het landingsgestel ge heel uitgeklapt. Een andere moeilijke manoeuvre die werd getoond was het na de start zeer laag blijven vliegen, iets dat volgens de speaker een uitstekende toestelbeheersing vergt. Er was nog een groot toestel dat over kwam vliegen, een Airbus A 310 van de KLM. Dit toestel, dat binnenkort lijn- vluchten gaat uitvoeren, combineerde een les/oefenvlucht met een korte de monstratie boven Texel. Waarschijnlijk was dit wel de grootste deelnemer, met een spanwijdte van 44 meter en een grootste hoogte (bij de staart) van 16 meter. F16 Ondanks herhaalde toezeggingen van de havenmeester nam ook nu weer een F16 deel aan de show. Enige jaren gele den liet een dergelijk toestel de Texelse bevolking schrikken door zeer laag over het eiland heen te vliegen. De F16 die za terdag meedeed was voorzien van een propellormotor, zodat het lawaai erg meeviel. Deze propellormotor was er op zeer ingenieuze wijze ingebouwd door de eigenaar, die er duidelijk blijk van gaf het toestel uitstekend te beheersen. Het ging hier om een model van bijna 2 me ter lang. Er waren nog meer radiogra fisch bestuurde vliegtuigen in de lucht, één echte propellormachine en een heli copter. Het was verrassend te zien hoe de stunts die echte piloten met handen. voeten en alle zintuigen beheersen hier vanaf een afstand door de bestuurders werden uitgevoerd. Stunts Diverse kleinere éénmotorige vliegtui gen lieten adembenemende stunts zien. Vooral de Pitts Special van Wings over Holland, een tweedekker, gaf een fan tastische show weg. Dit uiterst solide gebouwde toestel kan op zijn vleugels een opwaartse kracht verdragen van 9 maal zijn eigen gewicht en een neer waartse kracht van 6 maal dat gewicht. De vliegsnelheden kunnen variëren van 60 tot 230 knopen. De kunstvliegvereneniging Vliegen Is 'N Kunst (VINK) was aanwezig met haar Mudry Cap 10, een laagdekker met een 180 pk injectiemotor. De vereniging hield gelijk een verloting, zodat mensen de kans kregen een klein luchtreisje met het toestel te winnen. Daarbij zouden overi gens niet de halsbrekende toeren wor den uitgehaald die deel uitmaakten van de demonstratie, verzekerde de speaker. De heer J. Pfundt, met zijn gele DHC1 Chipmunk geen onbekende boven het Texelse vliegveld, bewees andermaal zijn vakmanschap achter de stuurknuppel. Dit in 1952 gebouwde vliegtuig bevat een Chester lijnmotor met hangende cilinders. Een bijzonder schouwspel gaf het ge vechtsvliegtuig uit de tweede wereldoor log Harvard te zien. Deze kist wordt in stand gehouden door de Dutch Harvard Association en het toestel liet zien dat gevechtsvliegtuigen wendbaar en snel zijn, kortom dat ze ook goed geschikt zijn voor kunstvliegen. In de Harvard staat een motor van maar liefst 750 pk en het vliegtuig kan stijgen tot 21.000 voet, ongeveer 7 kilometer. Wat steil klimmen is liet het sproei- vliegtuig, de Garret Turbo Trush, zien. Dit typisch gevormde, éénmotorige vliegtuig kwam zeer laag over het veld en toonde daarbij hoe het sproeien in zijn werk ging. Aan het eind van de baan klom het zeer steil omhoog, iets wat me de mogelijk is door de grote spanwijdte. Wentelwieken Dat bij helicopters niet alleen de wie ken, maar soms de hele machine wen telt bleek zonneklaar bij de demonstratie van het luchtmacht-helicopterteam de Grasshoppers (Sprinkhanen). Eén van de toestellen maakte tijdens een solo een beweging die nog het beste om schreven kan worden als een vrille om hoog, een kunstje dat door geen van de vliegtuigen met vleugels werd uitge voerd. De Alouettes van het team maak ten hun bewegingen onder de begelei ding van toepasselijke muziek. Zij lieten ook een indrukwekkend staaltje forma- tievliegen zien, waarin op een gegeven moment zelfs een soort rondedansje werd gemaakt. Ook de „Russian break", een manier om de formatie op te breken. Manfred Brandt voltooide afg pan vrijdag de 8700 meter van Hoornder crossloop, als eerste deze zomer, binnen de 30 min. realiseerde een recordtijd van 2 minuten. Erik Wassens vestigde record op de4400 meter, nl. 15.55 118 deelnemers aan deze zeve ZDH-crossloop troffen goed li weer met een frisse noordwet wind. André Brouwer (categorie tot 35 en Daan Welboren (veteranen) coi deerden hun posities aan de top vr klassementen op de 8700 meter en Wassens nestelde zich stevig o; eerste plaats bij de jeugd. Het kli ment bij de vrouwen blijft in handei Nel Bruining en ook zij zal haar top tie niet prijsgeven. De prijsuitreiking van de klasse ten vindt a.s. vrijdag plaats in de ka van ZDH, na afloop van de li crossloop. De tijden van a.s. vrijda len nog in die klassementen wi verwerkt. Uitslagen: 8700 meter, tot 35 jaar: 1. Ma Brandt 29.51; 2. Jürgen Fabian 30.I André Brouwer 30.16. 8700 meter, 35 jaar en ouder: 1. Welboren 33.08; 2. Daan Well 33.07; 3. W. Timmer 34.00. 4400 meter, vrouwen: 1. K. Vo( zang 19.33; 2. Cobie Bakelaar 19.! Linda Penning 20.08. 4400 meter, jeugd tot 14 jaar: Wassens 15.55; 2. Wim Leeflang 3. André Timmer 17.19. Eerste meisje: Sietske Groi 22.20. Klassementen: 8700 meter, tot 35 jaar: 1. André wer 2.33.25; 2. Theo Franc) 2.36.38; 3. Minne Goënga 2.38.18 8700 meter, 35 jaar en ouder: 1 Welboren 2.49.14; 2. W. 2.50.40; 3. Piet Bakelaar 2.59.33 4400 meter, vrouwen: 1. Nel Br 1.38.29; 2. Cobie Bakelaar 1.40 Tilly Eelman 1.56.13. 4400 meter, jeugd tot 14 jaar: Wassens 1.22.56; 2. André 1.27.05; 3. Norbert Eelman 1.32 De vollledige klassementen m gelopen tijden zijn in te zien bij schrijving voor de laatste crosslor vrijdag. De start is om 19.30 uur vanaf het ZDH-terrein aan de Witt Het programma voor deze week als volgt uit: woensdag: De Koog 2-Texel 5 (vé Boys). vrijdag: De Koog 1-Oosterend I Tex. Boys). zaterdag: Tex. Boys 2-Texel 4 maandag: Cocksdorp 1-Tex. Boys Tex. Boys drOosterend d. Oosterend za-De Koog za is vera 10 september. Alle wedstrijden beginnen om 19i Het tweede elftal speelt woensi 19.00 uur in Den Burg tegen Texel| trek bij Capri om 18.15 uur. Het zaterdag-team gaat zatetd toernooi naar Dirkshorn. Vertrek nsl xelH terck nl Bijzonder veel mensen hebben op het terrein ven vliegveld ..Vlijt" genoten ven de zeer efwisselende en complete show. was een indrukwekkende vertoning. Dat overigens niet alleen bij de luchtmacht goed in heli's wordt gevlogen bewezen de bemanningsleden van de politieheli- copter van het type Bolköw 105. Achter uit vliegen en stijgen, opzij vliegen, Schommelstoeltje spelen, ze beheersten het allemaal tot in de perfectie. De Dauphin liet zien dat een helicop ter er niet voor terugschrikt een auto op te tillen als dat nodig is. Het 670 pk ster ke toestel (rotordiameter 13,5 meter) vloog rond met het wrak van een auto aan een lijn. Dat een heli niet klein hoeft te zijn, tenslotte, toonde de KLM Sikorsky S6IN die 26 personen kan vervoeren. Dergelij ke heli's zijn vaak boven Texel te zien als ze van of naar een booreiland vliegen. Plaatselijk Dat het vliegveld ook plaatselijk tot activiteit uitlokt bleek uit de Texelse on derdelen in het programma. Er waren twee demonstraties parachutespringen, waarvan de laatste wel het meest spec taculair was. Daarbij werd namelijk een fraaie stack gebouwd van acht deelne mers. Komisch hierbij was dat de spea ker het publiek opriep mee te tellen met de sprongcommandant in de kist. Om dat de bewolking vrij laag hing was het echter niet te zien of de para's er al uit waren. Hij bleef telkens opnieuw, mét het publiek, 1001, 1002, 1003 roepen on der vermelding dat het harder moest omdat ze het anders niet konden horen. De laatste keer dat hij stond te tellen wa ren de beide paravliegtuigen al zo goed als geland. Het eerste programma-onderdeel na de door J. Engelvaart (voorzitter vlieg- veldbestuur) uitgevoerde opening was een demonstratie „banner towing", het oppikken in de vlucht van een reclamesleep. De zweefvliegclub toonde het kunnen van haar beide motorzwevers. De RF 5 is een wat groter vliegtuig (2 persoons) met de 60 pk motor in de neus en een in- Een historisch moment voor Texel: de eerste keer det een vliegtuig ven het formeet F28 de Texelse lendingsbeen aanraakt, el is het den ..touch and go". trekbaar landingsgestel. De Pik 20 is kleiner maat heeft een glijhoek van 1 op 40, voor elke veertig afgelegde kilome ters zakt het toestel er één. Deze zwever heeft een in de romp wegklapbare mo tor. Beide zweveis kwamen in duik vlucht naar beneden om daarna weer fors op te trekken. Het was een bijzon der schouwspel om twee stille vliegtui gen met een vrij grote snelheid langs te zien komen. Passagiers Verscheidene kleinere passagiersvlieg tuigen gaven acte de presence. De Beechcraft 200 is een zeer stil turboprop vliegtuig dat 11 passagiers kan vervoe ren, maar dat ook voor ambulance- en vrachtvluchten ingezet kan worden. De Cessna 404 Titan die in gebruik is bij Rijkswaterstaat als onderzoeksvliegtuig is een kist met veel mogelijkheden. Met de uitgebreide meetapparatuur die aan boord is wordt onder meer onderzoek gedaan naar scheepvaartbewegingen op de Noordzee en naar bijvoorbeeld olielo zingen door schepen. Voor dat laatste doel is ook de Swea- ringen Metro geschikt, een toestel van de NLR dat ook 20 passagiers kan bevat ten. De Piper Navaho pressurides heeft een drukcabine en kan zijn 7 passagiers meenemen naar een hoogte van 29.000 voet, ongeveer 9 kilometer. Bijzonder Bijzonder was de demonstratie met de Ultralight, een éénpersoons open vlieg- Een zeer belangrijk moment. Verkeersleider Kes Beumkes brieft de piloten over het tijdschema.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 6