1
Uitstekend vliegfeest grootste
evenement van dit seizoen
Ruim 15.000 toeschouwers op en langs veld
Geld gestolen
uit woning
Texelse Boys
meisjesvoetbal
Recordtijden bij
Hoornder crossloi
Texel-cup
S.V. De Koog
PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 16 AUGUSTUS
tuigje van buizen en zeildoek, dat aoor
een 200 cc motortje wordt aangedreven.
Het stijgvermogen van dit toestelletje is
zeer groot, bij forse tegenwind kan het
zelfs met een grondsnelheid van prac-
tisch nul nog in de lucht blijven.
De demonstratie van de Fokker Four
gaf fraai formatie werk te zien, maar in
al het andere stuntgeweld kwam het
voor de leek als wat minder spectaculair
over. Dit onderdeel zou beter tot zijn
Uit een woning aan de Schorrenweg
werd in de nacht van dinsdag op woens
dag f800,— gestolen. De politie trof
geen enkel spoor van inbraak aan.
pri om 11.30 uur (boot 12.05 uur
Zaterdag 27 augustus doen de
Boys meisjes C-junioren mee e
toernooi van Spirit in Hoogkarsp 3
Donderdag worden alle meisje
ren om vijf uur op het Boysvi
wacht voor de eerste training. Oo
we leden zijn dan welkom.
recht zijn gekomen aan het begin van
het programma.
Echt uitzonderlijk was de presentatie
van de Speed Canard, een klein éénper
soons toestelletje met hoogteroer bij de
neus en de propellor achter geplaatst.
Dit vliegtuigje heeft nog niet zijn echte
iuchtwaardigheidscertificaat en mag
daarom nog niet stunten, maar wat het
liet zien was zeer indrukwekkend. Met
de 118 pk motor kunnen snelheden tus
sen de 95 en 310 kilometer per uur wor
den gevlogen. Omgerekend in autonor
men verbruikt het toestel 1 op 13, zodat
een verbluffende actieradius van 2200 ki
lometer binnen bereik ligt. Dit vliegtuigje
zorgde voor een zeer waardige afsluiting
van het feest.
Het vliegveld werd door ongeveer 150
toestellen bezocht. Verkeersleider Kas
Beumkes kon omstreeks 18.30 uur zeg
gen dat het grootste deel daarvan weer
veilig van het eiland af was. Organisa
tor/havenmeester Ed de Bruijn toonde
zich na afloop bijzonder tevreden.
Parkeerplaatsen
Het vreemde feit deed zich voor dat er
op de parkeerterreinen plaats over was,
terwijl veel feestgangers hun wagen
langs de weg neerzetten. Blijkbaar ble
ken de files op weg naar het vliegveld te
veel te zijn voor het geduld van deze
mensen. De toeschouwers die vanuit
hun auto op de Postweg het feest volg
den konden weliswaar het vlieggebeuren
redelijk volgen, maar misten het deskun
dige commentaar van onder meer sport
vlieger Olof Bakker. Ook de stands
moesten zij missen. Onder meer de
Dutch Dakota Association was aanwe
zig. Deze vereniging heeft inmiddels een
DC 3 aangeschaft. Die kon echter niet
aanwezig zijn, hij staat nog in Finland en
moet eerst voor ongeveer een kwart mil
joen weer luchtwaardig gemaakt wor
den. Verder waren stands van de Friends
of the Fokker Four, de Nederlandse Vere
niging van Amateur Vliegtuigenbou
wers, de Dutch Harvard Association,
Vink en Wad en Land aanwezig naast de
nodige commerciële stands.
Het zaterdag gehouden vliegfeest is in meer dan één opzicht geslaagd te
noemen. Zowel het zeer hoge gehalte van het gebodene als de strakke orga
nisatie die bijna vlekkeloos verliep maakten het geheel tot een kijkspel van
internationale allure. Dat gold voor de vele toeschouwers op het veld maar
ook voor de mensen die hun auto, ondanks het stopverbod dat zaterdag van
kracht was. langs de Postweg parkeerden om zo vijf gulden entree uit te
sparen. Als hoogtepunt werd algemeen de demonstratie van de Fokker F28
genoemd. Dit grote straalvliegtuig zorgde voor een uniek feit in de Texelse
luchtvaartgeschiedenis door een „touch and go", het even met de wielen ra
ken van de landingsbaan, uit te voeren (om op die manier een paar honderd
gulden landingsgeld uit te sparen?) De F28 show was overigens mede zo uit
gebreid voor 16 Iraniërs, potentiële klanten die op uitnodiging van Fokker
aanwezig waren.
Het grote vliegtuig maakte opvallend
weinig lawaai, alleen toen de bemanning
het in een zeer steile bocht optrok pro
duceerde de F28 even wat meer geluid.
We ervoeren de hoeveelheid herrie als
redelijk tijdens de show.
Niet alleen hoge zakenmensen waren
aanwezig, er was ook nog wat royalty
van de partij. Martin Schroder (Martin-
air) had prins Pieter Christiaan meege
nomen, samen met zijn eigen zoon.
Niet alleen de F28 haalde fraaie capri
olen uit, twee van de andere grote vlieg
tuigen die deelnamen bleken er ook wat
van te kunnen. De Havilland Dash 7 van
de Canadian Forces Europe bezocht Ne
derland voor het eerst. Dit 44 ton we
gende toestel kan vliegen met snelheden
tussen de 74 en 220 knopen (ongeveer
130 en 400 kilometer per uur). De F27
Troopship van de Koninklijke Lucht
macht haalt ongeveer dezelfde topsnel
heid en bleek even makkelijk op één als
op twee motoren te vliegen. De speaker
maakte het publiek hierop attent door
met gemaakte schrik uit te roepen:
„Kijk, de ene motor doet het niet meer".
Zijn bluf werd door iedereen doorzien.
Een reactie uit het publiek was: „En dat
alles voor vijf gulden." De F27 bleek met
één van de twee Rolls Royce Dart Mark
6 motoren uitgeschakeld nog even mak
kelijk stuurboord als bakboordbochten
te maken, zo kwam het althans op het
publiek over.
Het vliegtuig gaf ook een demonstra
tie langzaam vliegen met niet alleen de
flappen maar ook het landingsgestel ge
heel uitgeklapt. Een andere moeilijke
manoeuvre die werd getoond was het na
de start zeer laag blijven vliegen, iets dat
volgens de speaker een uitstekende
toestelbeheersing vergt.
Er was nog een groot toestel dat over
kwam vliegen, een Airbus A 310 van de
KLM. Dit toestel, dat binnenkort lijn-
vluchten gaat uitvoeren, combineerde
een les/oefenvlucht met een korte de
monstratie boven Texel. Waarschijnlijk
was dit wel de grootste deelnemer, met
een spanwijdte van 44 meter en een
grootste hoogte (bij de staart) van 16
meter.
F16
Ondanks herhaalde toezeggingen van
de havenmeester nam ook nu weer een
F16 deel aan de show. Enige jaren gele
den liet een dergelijk toestel de Texelse
bevolking schrikken door zeer laag over
het eiland heen te vliegen. De F16 die za
terdag meedeed was voorzien van een
propellormotor, zodat het lawaai erg
meeviel. Deze propellormotor was er op
zeer ingenieuze wijze ingebouwd door
de eigenaar, die er duidelijk blijk van gaf
het toestel uitstekend te beheersen. Het
ging hier om een model van bijna 2 me
ter lang. Er waren nog meer radiogra
fisch bestuurde vliegtuigen in de lucht,
één echte propellormachine en een heli
copter. Het was verrassend te zien hoe
de stunts die echte piloten met handen.
voeten en alle zintuigen beheersen hier
vanaf een afstand door de bestuurders
werden uitgevoerd.
Stunts
Diverse kleinere éénmotorige vliegtui
gen lieten adembenemende stunts zien.
Vooral de Pitts Special van Wings over
Holland, een tweedekker, gaf een fan
tastische show weg. Dit uiterst solide
gebouwde toestel kan op zijn vleugels
een opwaartse kracht verdragen van 9
maal zijn eigen gewicht en een neer
waartse kracht van 6 maal dat gewicht.
De vliegsnelheden kunnen variëren van
60 tot 230 knopen.
De kunstvliegvereneniging Vliegen Is
'N Kunst (VINK) was aanwezig met haar
Mudry Cap 10, een laagdekker met een
180 pk injectiemotor. De vereniging hield
gelijk een verloting, zodat mensen de
kans kregen een klein luchtreisje met het
toestel te winnen. Daarbij zouden overi
gens niet de halsbrekende toeren wor
den uitgehaald die deel uitmaakten van
de demonstratie, verzekerde de speaker.
De heer J. Pfundt, met zijn gele DHC1
Chipmunk geen onbekende boven het
Texelse vliegveld, bewees andermaal zijn
vakmanschap achter de stuurknuppel.
Dit in 1952 gebouwde vliegtuig bevat
een Chester lijnmotor met hangende
cilinders.
Een bijzonder schouwspel gaf het ge
vechtsvliegtuig uit de tweede wereldoor
log Harvard te zien. Deze kist wordt in
stand gehouden door de Dutch Harvard
Association en het toestel liet zien dat
gevechtsvliegtuigen wendbaar en snel
zijn, kortom dat ze ook goed geschikt
zijn voor kunstvliegen. In de Harvard
staat een motor van maar liefst 750 pk
en het vliegtuig kan stijgen tot 21.000
voet, ongeveer 7 kilometer.
Wat steil klimmen is liet het sproei-
vliegtuig, de Garret Turbo Trush, zien.
Dit typisch gevormde, éénmotorige
vliegtuig kwam zeer laag over het veld
en toonde daarbij hoe het sproeien in
zijn werk ging. Aan het eind van de baan
klom het zeer steil omhoog, iets wat me
de mogelijk is door de grote spanwijdte.
Wentelwieken
Dat bij helicopters niet alleen de wie
ken, maar soms de hele machine wen
telt bleek zonneklaar bij de demonstratie
van het luchtmacht-helicopterteam de
Grasshoppers (Sprinkhanen). Eén van
de toestellen maakte tijdens een solo
een beweging die nog het beste om
schreven kan worden als een vrille om
hoog, een kunstje dat door geen van de
vliegtuigen met vleugels werd uitge
voerd. De Alouettes van het team maak
ten hun bewegingen onder de begelei
ding van toepasselijke muziek. Zij lieten
ook een indrukwekkend staaltje forma-
tievliegen zien, waarin op een gegeven
moment zelfs een soort rondedansje
werd gemaakt. Ook de „Russian break",
een manier om de formatie op te breken.
Manfred Brandt voltooide afg
pan vrijdag de 8700 meter van
Hoornder crossloop, als eerste
deze zomer, binnen de 30 min.
realiseerde een recordtijd van 2
minuten. Erik Wassens vestigde
record op de4400 meter, nl. 15.55
118 deelnemers aan deze zeve
ZDH-crossloop troffen goed li
weer met een frisse noordwet
wind.
André Brouwer (categorie tot 35
en Daan Welboren (veteranen) coi
deerden hun posities aan de top vr
klassementen op de 8700 meter en
Wassens nestelde zich stevig o;
eerste plaats bij de jeugd. Het kli
ment bij de vrouwen blijft in handei
Nel Bruining en ook zij zal haar top
tie niet prijsgeven.
De prijsuitreiking van de klasse
ten vindt a.s. vrijdag plaats in de ka
van ZDH, na afloop van de li
crossloop. De tijden van a.s. vrijda
len nog in die klassementen wi
verwerkt.
Uitslagen:
8700 meter, tot 35 jaar: 1. Ma
Brandt 29.51; 2. Jürgen Fabian 30.I
André Brouwer 30.16.
8700 meter, 35 jaar en ouder: 1.
Welboren 33.08; 2. Daan Well
33.07; 3. W. Timmer 34.00.
4400 meter, vrouwen: 1. K. Vo(
zang 19.33; 2. Cobie Bakelaar 19.!
Linda Penning 20.08.
4400 meter, jeugd tot 14 jaar:
Wassens 15.55; 2. Wim Leeflang
3. André Timmer 17.19.
Eerste meisje: Sietske Groi
22.20.
Klassementen:
8700 meter, tot 35 jaar: 1. André
wer 2.33.25; 2. Theo Franc)
2.36.38; 3. Minne Goënga 2.38.18
8700 meter, 35 jaar en ouder: 1
Welboren 2.49.14; 2. W.
2.50.40; 3. Piet Bakelaar 2.59.33
4400 meter, vrouwen: 1. Nel Br
1.38.29; 2. Cobie Bakelaar 1.40
Tilly Eelman 1.56.13.
4400 meter, jeugd tot 14 jaar:
Wassens 1.22.56; 2. André
1.27.05; 3. Norbert Eelman 1.32
De vollledige klassementen m
gelopen tijden zijn in te zien bij
schrijving voor de laatste crosslor
vrijdag. De start is om 19.30 uur
vanaf het ZDH-terrein aan de Witt
Het programma voor deze week
als volgt uit:
woensdag: De Koog 2-Texel 5 (vé
Boys).
vrijdag: De Koog 1-Oosterend I
Tex. Boys).
zaterdag: Tex. Boys 2-Texel 4
maandag: Cocksdorp 1-Tex. Boys
Tex. Boys drOosterend d.
Oosterend za-De Koog za is vera
10 september.
Alle wedstrijden beginnen om 19i
Het tweede elftal speelt woensi
19.00 uur in Den Burg tegen Texel|
trek bij Capri om 18.15 uur.
Het zaterdag-team gaat zatetd
toernooi naar Dirkshorn. Vertrek
nsl
xelH
terck
nl
Bijzonder veel mensen hebben op het terrein ven vliegveld ..Vlijt" genoten ven de zeer efwisselende en complete show.
was een indrukwekkende vertoning. Dat
overigens niet alleen bij de luchtmacht
goed in heli's wordt gevlogen bewezen
de bemanningsleden van de politieheli-
copter van het type Bolköw 105. Achter
uit vliegen en stijgen, opzij vliegen,
Schommelstoeltje spelen, ze beheersten
het allemaal tot in de perfectie.
De Dauphin liet zien dat een helicop
ter er niet voor terugschrikt een auto op
te tillen als dat nodig is. Het 670 pk ster
ke toestel (rotordiameter 13,5 meter)
vloog rond met het wrak van een auto
aan een lijn.
Dat een heli niet klein hoeft te zijn,
tenslotte, toonde de KLM Sikorsky S6IN
die 26 personen kan vervoeren. Dergelij
ke heli's zijn vaak boven Texel te zien als
ze van of naar een booreiland vliegen.
Plaatselijk
Dat het vliegveld ook plaatselijk tot
activiteit uitlokt bleek uit de Texelse on
derdelen in het programma. Er waren
twee demonstraties parachutespringen,
waarvan de laatste wel het meest spec
taculair was. Daarbij werd namelijk een
fraaie stack gebouwd van acht deelne
mers. Komisch hierbij was dat de spea
ker het publiek opriep mee te tellen met
de sprongcommandant in de kist. Om
dat de bewolking vrij laag hing was het
echter niet te zien of de para's er al uit
waren. Hij bleef telkens opnieuw, mét
het publiek, 1001, 1002, 1003 roepen on
der vermelding dat het harder moest
omdat ze het anders niet konden horen.
De laatste keer dat hij stond te tellen wa
ren de beide paravliegtuigen al zo goed
als geland.
Het eerste programma-onderdeel na
de door J. Engelvaart (voorzitter vlieg-
veldbestuur) uitgevoerde opening was
een demonstratie „banner towing", het
oppikken in de vlucht van een
reclamesleep.
De zweefvliegclub toonde het kunnen
van haar beide motorzwevers. De RF 5 is
een wat groter vliegtuig (2 persoons)
met de 60 pk motor in de neus en een in-
Een historisch moment voor Texel: de eerste keer det een vliegtuig ven het formeet F28 de Texelse lendingsbeen aanraakt, el is het den ..touch
and go".
trekbaar landingsgestel. De Pik 20 is
kleiner maat heeft een glijhoek van 1 op
40, voor elke veertig afgelegde kilome
ters zakt het toestel er één. Deze zwever
heeft een in de romp wegklapbare mo
tor. Beide zweveis kwamen in duik
vlucht naar beneden om daarna weer
fors op te trekken. Het was een bijzon
der schouwspel om twee stille vliegtui
gen met een vrij grote snelheid langs te
zien komen.
Passagiers
Verscheidene kleinere passagiersvlieg
tuigen gaven acte de presence. De
Beechcraft 200 is een zeer stil turboprop
vliegtuig dat 11 passagiers kan vervoe
ren, maar dat ook voor ambulance- en
vrachtvluchten ingezet kan worden. De
Cessna 404 Titan die in gebruik is bij
Rijkswaterstaat als onderzoeksvliegtuig
is een kist met veel mogelijkheden. Met
de uitgebreide meetapparatuur die aan
boord is wordt onder meer onderzoek
gedaan naar scheepvaartbewegingen op
de Noordzee en naar bijvoorbeeld olielo
zingen door schepen.
Voor dat laatste doel is ook de Swea-
ringen Metro geschikt, een toestel van
de NLR dat ook 20 passagiers kan bevat
ten. De Piper Navaho pressurides heeft
een drukcabine en kan zijn 7 passagiers
meenemen naar een hoogte van 29.000
voet, ongeveer 9 kilometer.
Bijzonder
Bijzonder was de demonstratie met de
Ultralight, een éénpersoons open vlieg-
Een zeer belangrijk moment. Verkeersleider Kes Beumkes brieft de piloten over het tijdschema.