Cjrocn '2tvarLrJexels in het harL> ecron Texel fel tegen Liimer kampeerbeleid Branding III" totaal nieuwe verschijning Nieuwe problemen rond benoeming schoolhoofd Üotie inconsequent en onaanvaardbaar Kandidaat trok zich terug Geschikt voor alle soorten visserij ijgeschaafde i otie Verse mosselen HAVENRESTAURANT TEXEL IAARGANG Nr. 9814 DINSDAG 13 SEPTEMBER 1983 lie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg. tel (02220) 2741 werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75. De Koog, tel (02228) 266 en jn der Heijden. De Kaai 17 Oosterend, tel. (02223 964 )osterhof is met vakantie. idvertenties, abonnementen, etc.. ,«ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, (02220) 2741, na 18 00 uur 4881 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652 Abonnementsprijs /17,— per kwartaal 70 cent incasso; los 70 cent. Bankrelaties. Amro Bank nr. 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60 398 afdeling Texel van de organisatie Recreactie-Ondernemers rland (Recron) heeft zich tot de gemeenteraad gericht met fel protest tegen de „kampeermotie" die daar vanavond in ming wordt gebracht. Recron vindt het toelaten van grote ntallen tenten op erven onaanvaardbare concurrentie voor men die het exploiteren van een recreatiebedrijf als hoofd- ep uitoefenen. i| kunnen geen overnachting in. Wij denken dat uitbreiding et erfkamperen niet tot belang- meer kampeerovernachtingen iden. De spoeling wordt alleen dunner en dat is direct bedrei- voor veel bedrijven", aldus itter Martin Warnaar van Re- Texel, die van mening is dat de lente zeer inconsequent zou glen als de motie wordt aange- n omdat wat betreft het kam- op erven aansluiting wordt ge- bij de op handen zijnde soepe- delijke regels terwijl de regels tan de beroepsmatige kam- edrijven krachtens het ge- telijke bestemmingsplan moe- oldoen, veel strenger zijn dan jen die strengere bestem- iplanregels, onder andere inhou- dat het aantal kampeereenheden tctare op Texel belangrijk kleiner zijn dan de aantallen die elders in nd worden toegestaan, zijn wij al ildelijk in het geweer gekomen, als straks ook nog met meerdere mag worden gekampeerd op par te erven, wordt het nog veel moei- In onze brief aan de gemeenteraad n we geprobeerd duidelijk te ma lt dit een reëele bedreiging is voor itinuïteit van de bedrijven en van rkgelegenheid aldaar." ron Texel heeft de protestbrief za- bij alle raadsleden persoonlijk ezorgd in de hoop aldus te kunnen dat de door Texels Belang, in CDA ingediende motie (zie ka- icht) niet wordt aangenomen. Zo lend is het de tweede keer dat de- tie in de raad in stemming wordt ;ht omdat de vorige keer de stern- taakten Waarom is Recron Texel irder in het geweer gekomen? naar: ,,We hebben ons de van de situatie pas gereali- nu bekend is dat de aantallen ischtingen op de Texelse cam- de afgelopen zomer hard zijn )mdat de vorige keer de immen staakten, zal de motie larin de gemeenteraad uit- reekt dat de landelijke kam- Brwet na inwerkingtreding verkort van toepassing moet op Texel, in de raadsverga- ing van hedenavond opnieuw stemming worden gebracht, de stemmen opnieuw zou- i staken, aldus de wettelijke (lementen, wordt de motie Bcht niet te zijn aangenomen. )e in de raadsvergadering van 9 )ustus door de fractievoorzitters CDA, VVD en Texels Belang de orde gestelde motie is in irleg met Jan van Asselt van els Belang een beetje bijge- •aafd omdat het redactioneel niet emaal klopte. Inhoud en intentie ongewijzigd gebleven De motie It nu als volgt: raad der gemeente Texel gelezen mededeling de dato 9 augustus nummer 3b, betreffende de ipeerwet; besluit: te minister van landbouw en vis- ij te verzoeken de kampeerwet te deze op 14 mei 1981 is vast- teld, bij inwerkingtreding onver- voor Texel van kracht te laten dit besluit binnen een week na tstelling aan voornoemde mi- ter ter kennis te brengen, os besloten in de openbare ver tering van de raad, gehouden op september 1983. tegengevallen. De hooggespannen verwachtingen voor het seizoen 1983 zijn helemaal niet bewaarheid ge worden, in tegendeel, in de kam- peersector is sprake van een achter uitgang van vijf tot tien procent wat de overnachtingen betreft, ondanks het goede weer van de vorige zomer, de voorspelling van het Nationaal Bureau voor Toerisme dat de Neder lander veel meer in eigen land met vakantie zou gaan en dat met name de goedkopere vakantieverblijven zoals campings op een goed seizoen konden rekenen. Afgezien van de minder gunstige vakantiespreiding waren ook alle andere voorwaarden voor een goed kampeerseizoen aan wezig: ongekend mooi weer en veel publiciteit rond Texel wegens lig ging, kwaliteit en activiteit; en toch hebben de bedrijven minder goed gedraaid. Je ziet het ook aan de noodcamping. Die was extra groot gemaakt omdat op een enorme la wine van kampeerders werd gere kend. Maar de noodcamping is nau welijks nodig geweest; er werden 70% minder overnachtingen ge boekt dan in 1982. Je kunt je voor stellen dat we het onder die omstan digheden absoluut onaanvaardbaar vinden dat de spoeling nog dunner wordt gemaakt." Bij de Recron Texel zijn bijna alle kam- peerbedrijven op Texel aangesloten, wat neerkomt op ongeveer de helft van het totale aantal toeristische overnach tingsplaatsen. Het plaatselijke Recron- bestuur is er slecht over te spreken dat de raadsleden die nu met de motie ko men niet de mening van de Recronmen- sen hebben gevraagd. Eén van de argumenten die Recron opsomt in de protestbrief aan de ge meenteraad is dat terugloop van de ver diensten op de kampeerbedrijven belem merend is voor individuele en gezamen lijke promotie-activiteiten die belangrijk zijn voor de hele economie van Texel. Een vermindering van het aantal over nachtingen bij de recreatiebedrijven zal niet bevordelijk zijn voor de reclamebud getten en zal de continuïteit van vooral de kleinere bedrijven in gevaar brengen. In de brief wordt er ook op gewezen dat van het erfkamperen geen positieve in vloed op de werkgelegenheid is te ver wachten. ,,Met alle begrip voor een ie der die iets wil bijverdienen, menen wij dat de toeristische ontwikkeling van Texel met een versoepeling van het be leid ten aanzien van het erfkamperen niet is gediend. Wij hopen dat u de in consequentie van de ingediende motie kunt onderschrijven. De keus is: óf een vrij kampeerbeleid voor allen, dus ook voor de recreatiebedrijven, óf uitvoering van het beleid zoals dat reeds een aantal jaren wordt gevoerd. Omdat de recrea tiebedrijven zich hebben ingericht vol gens de (minder rendabele) regels van het bestemmingsplan en niet volgens de (soepeler) regels van de kampeerwet, vinden wij de in de motie gedane voor stellen inconsequent en onaanvaardbaar," De gemeenteraad kan nog niet overgaan tot benoeming van een nieuw hoofd voor de Redmer IJska school in De Waal omdat de tweede persoon die op de door B en W op gestelde voordracht stond, zich heeft teruggetrokken. Deze man, die (evenals de eerste op de voor dracht) een vaste baan heeft in het onderwijs, durfde het bij nader in zien niet aan omdat de toekomst van de Waalder school onzeker is. B en W beraden zich over de vraag wat zij nu moeten doen. Het zou moge lijk zijn om met een voordracht van één persoon te komen, maar het staat bij voorbaat vast dat de gemeenteraad daarmee geen genoegen neemt. Er moet dus een nieuwe tweede kandidaat worden aangewezen. Misschien komt er zelfs een voordracht van drie want in De Waal wordt actie gevoerd om te bereiken dat het huidige waarnemend hoofd mej. S. Schoo op de voordracht wordt gezet. Actie Volgens de heer Siem Plaatsman die zich hiervoor inspant, is het bij veel men sen in De Waal slecht gevallen dat mej. Schoo die ook tot de sollicitanten be hoorde, blijkbaar te licht is bevonden Plaatsman meent te weten dat zij in de eindselectie zat. Nu de tweede man zich heeft teruggetrokken zou mej. Schoo diens plaats op de voordracht moeten innemen. Of B en W zouden moeten besluiten haar als derde aan de voor dracht toe te voegen. Plaatsman (die zegt te handelen als privépersoon en dus niet als voorzitter van de dorpscommis sie) meent dat hij tolk is van veel mensen waaronder ouders van leerlingen die thans de school bezoeken, die graag wil len dat juffrouw Schoo aan de school verbonden blijft. ,,Want het gaat nu erg goed op school. De ouders, maar vooral ook de kinderen kunnen prima met haar overweg en zij doet haar werk goed. We willen die juffrouw daarom gewoon houden." Andere mening Over de kwestie heerst in De Waal in Donderdagavond bij invallende duisternis stoomde da indrukwekkende Branding III" da haven van Oudeschild binnen. Het water was net vol doende gewassen om te voorkomen dat het schip aan de grond liep. De TX 38 Branding III" die sinds zaterdag deel uitmaakt van de Texelse kottervloot mag met recht een origineel schip wor den genoemd. Zowel van binnen als van buiten wijkt het vaar tuig aanzienlijk af van het type vissersschip waaraan men in de loop der jaren op Texel gewend is geraakt. Schipper-eigenaar Jack Betsema uit Oudeschild heeft zich bij het bestellen van het zes miljoen gulden kostende vaartuig laten leiden door zeer nuchtere ideeën die hij heeft ontwikkeld op basis van praktij kervaring van de afgelopen 25 jaar. ieder geval geen overeenstemming. De officiële oudervertegenwoordiging (een lid van de oudercommissie en een lid van de voorlopige medezeggenschapsraad) dié bij de solicitatieprocedure betrokken is geweest, ging namelijk akkoord met de voordracht waarop mej. Schoo niet voorkwam. Peter Smit van de voorlopi ge medezeggenschapsraad bevestigt dat ,,lk kan me best voorstellen dat de mensen erg gesteld zijn op de juffrouw er dat zij daarom vinden dat zij moet blij ven, maar ze moeten zich wel realiseren dat deze redenering door emotie wordt ingegeven. Bij het vergelijken van de kandidaten zijn strikt objectieve normen gehanteerd die uitsluitend te maken hebben met de geschiktheid als school hoofd in de Waalder situatie. Dat Sylvia Schoo daarbij niet als de allerbeste is aangemerkt, moeten we accepteren, hoe sneu het ook is." Probleem? Bij navraag bij de afdeling onderwijs van het raadhuis vernamen wij dat het alsnog plaatsen van mej. Schoo als kan didaat op de voordracht niet eenvoudig is. Dit moet namelijk gebeuren met in stemming van de inspectrice en het ziet er niet naar uit dat deze akkoord gaat. Zou men het idee toch willen doorzetten dan schrijft de wet een nieuw onderzoek naar de kwaliteit van de kandidaten voor, onder leiding van de inspectie. Bij uitblijven van overeenstemming beslist uiteindelijk de minister. Ons werd erop gewezen dat een belangrijke reden om aan mej Schoo niet de voorkeur te ge ven is geweest dat in De Waal een soort Jenaplanonderwijs wordt nagestreeft en dat daarom kandidaten zijn gekozen die met dit onderwijs ervaring hebben. Voor het voortbestaan van de school is dat van veel belang, want het is de bedoe ling ook leerlingen van buiten De Waal te trekken en dan moet de IJskaschool als school voor andersoortig onderwijs geloofwaardig zijn. Binnen het college van B en W wordt hier blijkbaar anders over gedacht. Er zouden zeker twee we thouders zijn die er voor voelen om met een voordracht te komen waarop mej. Schoo voorkomt Hij ontkent echter niet dat een inge boren experimenteerlust ook een rol heeft gespeeld. Betsema is weinig tradi tioneel ingesteld. Wat iedereen doet en wat altijd zo geweest is, hoeft niet bij voorbaat goed te zijn. Multi purpose Voor hem is komen vast te staan dat het succes van een visserijbedrijf niet al leen afhankelijk is van vangstcapaciteit, prijzen, weersomstandigheden en inzet van opvarenden, maar steeds meer ook van nationale en internationale politiek. Dat alles bij elkaar maakt de toekomst zo ongewis, dat je moet zorgen dat je met gauw voor één gat bent te vangen en dat je uiterst efficient zonder kostbaar tijdverlies kunt werken. Dat resulteerde in de Branding III die niet zoals de meeste andere kotters in de eerste plaats is ontworpen voor het vangen van tong, schol en andere platvis maar voor rond- vis zoals haring en kabeljauw. Toch is het schip evenzeer geschikt voor het vangen van platvis. Alle materieel voor alle soorten visserij is direct beschikbaar aan boord. Er zijn dus zowel borden als bomen. Er kan direct worden overge schakeld zonder ombouwoperaties, des noods van het ene op het andere mo ment midden op zee. Hektrawler Het meest opvallend is de brugop- bouw die zich niet achterop maar mid den op de kotter bevindt. De Branding III is dus een soort hektrawler, met veel werkruimte achterop, wat een prakti sche en snelle werkwijze bij haringvisse rij mogelijk maakt, bat vissen gebeurt zeer bekeken" (letterlijk) zoals blijkt uit de netsonde waardoor het mogelijk is op een scherm te zien of de te vangen vis echt in het net terecht komt. Zo niet, dan laat men het net wat stijgen of vieren. Het verwerken, opslaan en lossen van de vangst gebeurt uiterst efficient en grotendeels in een overdekte ruimte. Urenlang in weer en wind in gebukte houding vis uitzoeken hoort tot het ver leden. De vis komt aan dek en wordt via een opzoekmachine en transportband op „werkbankhoogte" gebracht om te worden uitgezocht en gestript. In het visruim waar de vangst wordt opgesla gen zit een dubbele, wegklapbare vloer waardoor de opslagcapaciteit extra groot is. Dank zij allerlei grote en kleine foefjes kan het lossen van de vangst snel geschieden. Grootste De nieuwe TX 38 (40 meter lang, acht meter breed en 4,70 meter diep) meet 418 ton en is daarmee waarschijnlijk de grootste kotter van de Texelse vloot. Er staat een Deutz motor in van 2000 pk, die thans op 1800 pk is afgesteld. Daar naast zijn er drie Volvo hulpmotoren, Twee van 230 pk en één van 70. De Bran ding III beschikt over een boegschroef waardoor het manoeuvreren in de haven wordt vergemakkelijkt. Overal aan boord is hydraulische aandrijving toegepast omdat dit het minst kwetsbare systeem is. Indrukwekkend is de brug van het schip die zeer veel ruimte biedt; de man aan het roer zit op een comfortabele stoel die desgewenst motorisch over rails langs kaarten en instrumenten rijdt. Wat betreft electronische apparatuur heeft men onder meer de beschikking over een zender, twee spoetniks (zend- ontvangere voor onderlinge communica tie over korte afstand), twee radars, so nar, twee schrijvers (waarvan één is aan gesloten op de netsonde) en een kleu- renschrijver die uitgebreide informatie geeft over alles wat zich tussen schip en zeebodem bevindt. Polen De TX 38 is ontworpen door Herman Jansen uit Monnikendam, die er in slaagde de vele speciale wensen van Betsema tot een harmonisch geheel sa- Lees verder PAGINA 2 De heer A Maaskant overhandigt het certificaat van deugdelijkheid aan schipper-eigenaar Jack Betsema als teken van de overdracht Direct daarop werd de Maaskant-vlag vervangen door de Branding-vlag. (02226) 310

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 1