Cjrocn '2tvarLrJexels in het harL>
ecron Texel fel tegen
Liimer kampeerbeleid
Branding III" totaal
nieuwe verschijning
Nieuwe problemen rond
benoeming schoolhoofd
Üotie inconsequent en onaanvaardbaar
Kandidaat trok zich terug
Geschikt voor
alle soorten
visserij
ijgeschaafde
i otie
Verse mosselen
HAVENRESTAURANT TEXEL
IAARGANG Nr. 9814
DINSDAG 13 SEPTEMBER 1983
lie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg. tel (02220) 2741
werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75. De Koog, tel (02228) 266 en
jn der Heijden. De Kaai 17 Oosterend, tel. (02223 964
)osterhof is met vakantie.
idvertenties, abonnementen, etc..
,«ld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
(02220) 2741, na 18 00 uur 4881
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652 Abonnementsprijs /17,— per kwartaal
70 cent incasso; los 70 cent.
Bankrelaties. Amro Bank nr. 46 99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34 60 398
afdeling Texel van de organisatie Recreactie-Ondernemers
rland (Recron) heeft zich tot de gemeenteraad gericht met
fel protest tegen de „kampeermotie" die daar vanavond in
ming wordt gebracht. Recron vindt het toelaten van grote
ntallen tenten op erven onaanvaardbare concurrentie voor
men die het exploiteren van een recreatiebedrijf als hoofd-
ep uitoefenen.
i| kunnen geen overnachting
in. Wij denken dat uitbreiding
et erfkamperen niet tot belang-
meer kampeerovernachtingen
iden. De spoeling wordt alleen
dunner en dat is direct bedrei-
voor veel bedrijven", aldus
itter Martin Warnaar van Re-
Texel, die van mening is dat de
lente zeer inconsequent zou
glen als de motie wordt aange-
n omdat wat betreft het kam-
op erven aansluiting wordt ge-
bij de op handen zijnde soepe-
delijke regels terwijl de regels
tan de beroepsmatige kam-
edrijven krachtens het ge-
telijke bestemmingsplan moe-
oldoen, veel strenger zijn dan
jen die strengere bestem-
iplanregels, onder andere inhou-
dat het aantal kampeereenheden
tctare op Texel belangrijk kleiner
zijn dan de aantallen die elders in
nd worden toegestaan, zijn wij al
ildelijk in het geweer gekomen,
als straks ook nog met meerdere
mag worden gekampeerd op par
te erven, wordt het nog veel moei-
In onze brief aan de gemeenteraad
n we geprobeerd duidelijk te ma
lt dit een reëele bedreiging is voor
itinuïteit van de bedrijven en van
rkgelegenheid aldaar."
ron Texel heeft de protestbrief za-
bij alle raadsleden persoonlijk
ezorgd in de hoop aldus te kunnen
dat de door Texels Belang,
in CDA ingediende motie (zie ka-
icht) niet wordt aangenomen. Zo
lend is het de tweede keer dat de-
tie in de raad in stemming wordt
;ht omdat de vorige keer de stern-
taakten Waarom is Recron Texel
irder in het geweer gekomen?
naar: ,,We hebben ons de
van de situatie pas gereali-
nu bekend is dat de aantallen
ischtingen op de Texelse cam-
de afgelopen zomer hard zijn
)mdat de vorige keer de
immen staakten, zal de motie
larin de gemeenteraad uit-
reekt dat de landelijke kam-
Brwet na inwerkingtreding
verkort van toepassing moet
op Texel, in de raadsverga-
ing van hedenavond opnieuw
stemming worden gebracht,
de stemmen opnieuw zou-
i staken, aldus de wettelijke
(lementen, wordt de motie
Bcht niet te zijn aangenomen.
)e in de raadsvergadering van 9
)ustus door de fractievoorzitters
CDA, VVD en Texels Belang
de orde gestelde motie is in
irleg met Jan van Asselt van
els Belang een beetje bijge-
•aafd omdat het redactioneel niet
emaal klopte. Inhoud en intentie
ongewijzigd gebleven De motie
It nu als volgt:
raad der gemeente Texel gelezen
mededeling de dato 9 augustus
nummer 3b, betreffende de
ipeerwet; besluit:
te minister van landbouw en vis-
ij te verzoeken de kampeerwet
te deze op 14 mei 1981 is vast-
teld, bij inwerkingtreding onver-
voor Texel van kracht te laten
dit besluit binnen een week na
tstelling aan voornoemde mi-
ter ter kennis te brengen,
os besloten in de openbare ver
tering van de raad, gehouden op
september 1983.
tegengevallen. De hooggespannen
verwachtingen voor het seizoen 1983
zijn helemaal niet bewaarheid ge
worden, in tegendeel, in de kam-
peersector is sprake van een achter
uitgang van vijf tot tien procent wat
de overnachtingen betreft, ondanks
het goede weer van de vorige zomer,
de voorspelling van het Nationaal
Bureau voor Toerisme dat de Neder
lander veel meer in eigen land met
vakantie zou gaan en dat met name
de goedkopere vakantieverblijven
zoals campings op een goed seizoen
konden rekenen. Afgezien van de
minder gunstige vakantiespreiding
waren ook alle andere voorwaarden
voor een goed kampeerseizoen aan
wezig: ongekend mooi weer en veel
publiciteit rond Texel wegens lig
ging, kwaliteit en activiteit; en toch
hebben de bedrijven minder goed
gedraaid. Je ziet het ook aan de
noodcamping. Die was extra groot
gemaakt omdat op een enorme la
wine van kampeerders werd gere
kend. Maar de noodcamping is nau
welijks nodig geweest; er werden
70% minder overnachtingen ge
boekt dan in 1982. Je kunt je voor
stellen dat we het onder die omstan
digheden absoluut onaanvaardbaar
vinden dat de spoeling nog dunner
wordt gemaakt."
Bij de Recron Texel zijn bijna alle kam-
peerbedrijven op Texel aangesloten, wat
neerkomt op ongeveer de helft van het
totale aantal toeristische overnach
tingsplaatsen. Het plaatselijke Recron-
bestuur is er slecht over te spreken dat
de raadsleden die nu met de motie ko
men niet de mening van de Recronmen-
sen hebben gevraagd.
Eén van de argumenten die Recron
opsomt in de protestbrief aan de ge
meenteraad is dat terugloop van de ver
diensten op de kampeerbedrijven belem
merend is voor individuele en gezamen
lijke promotie-activiteiten die belangrijk
zijn voor de hele economie van Texel.
Een vermindering van het aantal over
nachtingen bij de recreatiebedrijven zal
niet bevordelijk zijn voor de reclamebud
getten en zal de continuïteit van vooral
de kleinere bedrijven in gevaar brengen.
In de brief wordt er ook op gewezen dat
van het erfkamperen geen positieve in
vloed op de werkgelegenheid is te ver
wachten. ,,Met alle begrip voor een ie
der die iets wil bijverdienen, menen wij
dat de toeristische ontwikkeling van
Texel met een versoepeling van het be
leid ten aanzien van het erfkamperen
niet is gediend. Wij hopen dat u de in
consequentie van de ingediende motie
kunt onderschrijven. De keus is: óf een
vrij kampeerbeleid voor allen, dus ook
voor de recreatiebedrijven, óf uitvoering
van het beleid zoals dat reeds een aantal
jaren wordt gevoerd. Omdat de recrea
tiebedrijven zich hebben ingericht vol
gens de (minder rendabele) regels van
het bestemmingsplan en niet volgens de
(soepeler) regels van de kampeerwet,
vinden wij de in de motie gedane voor
stellen inconsequent en
onaanvaardbaar,"
De gemeenteraad kan nog niet
overgaan tot benoeming van een
nieuw hoofd voor de Redmer IJska
school in De Waal omdat de tweede
persoon die op de door B en W op
gestelde voordracht stond, zich
heeft teruggetrokken. Deze man,
die (evenals de eerste op de voor
dracht) een vaste baan heeft in het
onderwijs, durfde het bij nader in
zien niet aan omdat de toekomst van
de Waalder school onzeker is.
B en W beraden zich over de vraag
wat zij nu moeten doen. Het zou moge
lijk zijn om met een voordracht van één
persoon te komen, maar het staat bij
voorbaat vast dat de gemeenteraad
daarmee geen genoegen neemt. Er
moet dus een nieuwe tweede kandidaat
worden aangewezen. Misschien komt er
zelfs een voordracht van drie want in De
Waal wordt actie gevoerd om te bereiken
dat het huidige waarnemend hoofd mej.
S. Schoo op de voordracht wordt gezet.
Actie
Volgens de heer Siem Plaatsman die
zich hiervoor inspant, is het bij veel men
sen in De Waal slecht gevallen dat mej.
Schoo die ook tot de sollicitanten be
hoorde, blijkbaar te licht is bevonden
Plaatsman meent te weten dat zij in de
eindselectie zat. Nu de tweede man zich
heeft teruggetrokken zou mej. Schoo
diens plaats op de voordracht moeten
innemen. Of B en W zouden moeten
besluiten haar als derde aan de voor
dracht toe te voegen. Plaatsman (die
zegt te handelen als privépersoon en dus
niet als voorzitter van de dorpscommis
sie) meent dat hij tolk is van veel mensen
waaronder ouders van leerlingen die
thans de school bezoeken, die graag wil
len dat juffrouw Schoo aan de school
verbonden blijft. ,,Want het gaat nu erg
goed op school. De ouders, maar vooral
ook de kinderen kunnen prima met haar
overweg en zij doet haar werk goed. We
willen die juffrouw daarom gewoon
houden."
Andere mening
Over de kwestie heerst in De Waal in
Donderdagavond bij invallende duisternis stoomde da indrukwekkende Branding III" da haven van Oudeschild binnen. Het water was net vol
doende gewassen om te voorkomen dat het schip aan de grond liep.
De TX 38 Branding III" die sinds zaterdag deel uitmaakt van
de Texelse kottervloot mag met recht een origineel schip wor
den genoemd. Zowel van binnen als van buiten wijkt het vaar
tuig aanzienlijk af van het type vissersschip waaraan men in de
loop der jaren op Texel gewend is geraakt. Schipper-eigenaar
Jack Betsema uit Oudeschild heeft zich bij het bestellen van
het zes miljoen gulden kostende vaartuig laten leiden door zeer
nuchtere ideeën die hij heeft ontwikkeld op basis van praktij
kervaring van de afgelopen 25 jaar.
ieder geval geen overeenstemming. De
officiële oudervertegenwoordiging (een
lid van de oudercommissie en een lid van
de voorlopige medezeggenschapsraad)
dié bij de solicitatieprocedure betrokken
is geweest, ging namelijk akkoord met
de voordracht waarop mej. Schoo niet
voorkwam. Peter Smit van de voorlopi
ge medezeggenschapsraad bevestigt
dat ,,lk kan me best voorstellen dat de
mensen erg gesteld zijn op de juffrouw
er dat zij daarom vinden dat zij moet blij
ven, maar ze moeten zich wel realiseren
dat deze redenering door emotie wordt
ingegeven. Bij het vergelijken van de
kandidaten zijn strikt objectieve normen
gehanteerd die uitsluitend te maken
hebben met de geschiktheid als school
hoofd in de Waalder situatie. Dat Sylvia
Schoo daarbij niet als de allerbeste is
aangemerkt, moeten we accepteren,
hoe sneu het ook is."
Probleem?
Bij navraag bij de afdeling onderwijs
van het raadhuis vernamen wij dat het
alsnog plaatsen van mej. Schoo als kan
didaat op de voordracht niet eenvoudig
is. Dit moet namelijk gebeuren met in
stemming van de inspectrice en het ziet
er niet naar uit dat deze akkoord gaat.
Zou men het idee toch willen doorzetten
dan schrijft de wet een nieuw onderzoek
naar de kwaliteit van de kandidaten
voor, onder leiding van de inspectie. Bij
uitblijven van overeenstemming beslist
uiteindelijk de minister. Ons werd erop
gewezen dat een belangrijke reden om
aan mej Schoo niet de voorkeur te ge
ven is geweest dat in De Waal een soort
Jenaplanonderwijs wordt nagestreeft en
dat daarom kandidaten zijn gekozen die
met dit onderwijs ervaring hebben. Voor
het voortbestaan van de school is dat
van veel belang, want het is de bedoe
ling ook leerlingen van buiten De Waal
te trekken en dan moet de IJskaschool
als school voor andersoortig onderwijs
geloofwaardig zijn. Binnen het college
van B en W wordt hier blijkbaar anders
over gedacht. Er zouden zeker twee we
thouders zijn die er voor voelen om met
een voordracht te komen waarop mej.
Schoo voorkomt
Hij ontkent echter niet dat een inge
boren experimenteerlust ook een rol
heeft gespeeld. Betsema is weinig tradi
tioneel ingesteld. Wat iedereen doet en
wat altijd zo geweest is, hoeft niet bij
voorbaat goed te zijn.
Multi purpose
Voor hem is komen vast te staan dat
het succes van een visserijbedrijf niet al
leen afhankelijk is van vangstcapaciteit,
prijzen, weersomstandigheden en inzet
van opvarenden, maar steeds meer ook
van nationale en internationale politiek.
Dat alles bij elkaar maakt de toekomst zo
ongewis, dat je moet zorgen dat je met
gauw voor één gat bent te vangen en
dat je uiterst efficient zonder kostbaar
tijdverlies kunt werken. Dat resulteerde
in de Branding III die niet zoals de
meeste andere kotters in de eerste plaats
is ontworpen voor het vangen van tong,
schol en andere platvis maar voor rond-
vis zoals haring en kabeljauw. Toch is
het schip evenzeer geschikt voor het
vangen van platvis. Alle materieel voor
alle soorten visserij is direct beschikbaar
aan boord. Er zijn dus zowel borden als
bomen. Er kan direct worden overge
schakeld zonder ombouwoperaties, des
noods van het ene op het andere mo
ment midden op zee.
Hektrawler
Het meest opvallend is de brugop-
bouw die zich niet achterop maar mid
den op de kotter bevindt. De Branding
III is dus een soort hektrawler, met veel
werkruimte achterop, wat een prakti
sche en snelle werkwijze bij haringvisse
rij mogelijk maakt, bat vissen gebeurt
zeer bekeken" (letterlijk) zoals blijkt uit
de netsonde waardoor het mogelijk is op
een scherm te zien of de te vangen vis
echt in het net terecht komt. Zo niet,
dan laat men het net wat stijgen of
vieren.
Het verwerken, opslaan en lossen van
de vangst gebeurt uiterst efficient en
grotendeels in een overdekte ruimte.
Urenlang in weer en wind in gebukte
houding vis uitzoeken hoort tot het ver
leden. De vis komt aan dek en wordt via
een opzoekmachine en transportband
op „werkbankhoogte" gebracht om te
worden uitgezocht en gestript. In het
visruim waar de vangst wordt opgesla
gen zit een dubbele, wegklapbare vloer
waardoor de opslagcapaciteit extra
groot is. Dank zij allerlei grote en kleine
foefjes kan het lossen van de vangst snel
geschieden.
Grootste
De nieuwe TX 38 (40 meter lang, acht
meter breed en 4,70 meter diep) meet
418 ton en is daarmee waarschijnlijk de
grootste kotter van de Texelse vloot. Er
staat een Deutz motor in van 2000 pk,
die thans op 1800 pk is afgesteld. Daar
naast zijn er drie Volvo hulpmotoren,
Twee van 230 pk en één van 70. De Bran
ding III beschikt over een boegschroef
waardoor het manoeuvreren in de haven
wordt vergemakkelijkt. Overal aan boord
is hydraulische aandrijving toegepast
omdat dit het minst kwetsbare systeem
is. Indrukwekkend is de brug van het
schip die zeer veel ruimte biedt; de man
aan het roer zit op een comfortabele
stoel die desgewenst motorisch over
rails langs kaarten en instrumenten rijdt.
Wat betreft electronische apparatuur
heeft men onder meer de beschikking
over een zender, twee spoetniks (zend-
ontvangere voor onderlinge communica
tie over korte afstand), twee radars, so
nar, twee schrijvers (waarvan één is aan
gesloten op de netsonde) en een kleu-
renschrijver die uitgebreide informatie
geeft over alles wat zich tussen schip en
zeebodem bevindt.
Polen
De TX 38 is ontworpen door Herman
Jansen uit Monnikendam, die er in
slaagde de vele speciale wensen van
Betsema tot een harmonisch geheel sa-
Lees verder PAGINA 2
De heer A Maaskant overhandigt het certificaat van deugdelijkheid aan schipper-eigenaar
Jack Betsema als teken van de overdracht Direct daarop werd de Maaskant-vlag vervangen
door de Branding-vlag.
(02226) 310