LMGANGERPROGRAMMA
I Voor het a.s. weekend
Engelse conversatie
voor ouderen
Vreemd geld
w Groene Kruis
J Tandartsen
1 en 2 oktober 1983
Artsen
p Gezinsverzorging
Alcohol en drugs.
Dierenartsen
Noodslachtingen
Brand/ambulance
Kerkdiensten
Rijkspolitie
Kustwacht Eierland
HG 30 SEPTEMBER 1983
TEXELSE COURANT
PAGINA 11
ten op het ritme van het komen en gaan
der seizoenen. Het leven in een familie.
Wat gebeurt er? Niets? Voortdurend van
alles? Leg het in gevoelige handen van
een groot kunstenaar zoals Ingmar Berg
man en er ontstaat in alle eenvoud een
geweldig verhaal van een welhaast
schokkende geschiedenis die zich
opent, die opneemt en zich weer sluit
alsof er tenslotte toch niets gebeurd is.
„Sophie's choise"
Meryl Streep is een Poolse immigrante
in het Amerikaanse Brooklyn, die ge
kweld wordt door schuldgevoelens om
dat zij als enige van haar familie het con
centratiekamp heeft overleefd en die een
verhouding heeft met een briljante
Joodse intellectueel.
„Ademloos" (Mady Saks).
De van feministische televisiedocu
mentaires bekende regisseuse heeft haar
eerste, voor de bioscoop bestemde,
speelfilm gemaakt. De hoofdrollen zijn
van Monique van der Ven en Linda van
Dyck. Het filmthema behandelt vrouwe
lijke depressies die vaak na de geboorte
van een kind en tijdens het huwelijk ple
gen voor te komen.
„Le choix des armes" (Alain
Corneau).
Yves Montand vormt het middelpunt
in deze thriller in de figuur van een voor
malige voorman uit de onderwereld die
tijdens het verzet in de Tweede Wereld
oorlog met de wapens leerde omgaan.
Als een schatrijke fokker van renpaarden
worden hij en zijn echtgenote (Catharine
Deneuve) plotseling hardhandig gecon
fronteerd met het grauwe verleden in de
persoon van Gerard Depardieu.
„Een zaak van leven en dood"
(George Schouten).
Een fobie is een ziekelijke (panische)
angst voor bepaalde dieren, voorwerpen
of situaties. In deze film gaat het om een
van de bekendste fobieën: de straat
angst. „Een zaak van leven en dood" is
een zeer goed ogende film van Neder
landse makelij die van zichzelf en van
zijn bezoekers wel iets verlangt.
„Frances" (Graeme Clifford).
Jessica Lange veroverde een Oscarno
minatie met haar rol als Frances Farmer,
een actrice die in de jaren dertig voor
bestemd leek voor een glanzende Holly-
woodcarriëre, maar wiens turbulente pri-
véleven uiteindelijk leidde tot een trieste
terugval.
In het dienstencentrum De Holle-
bol starten maandag- en dinsdag
ochtend de Engelse conversatiecur
sussen voor ouderen weer.
Het betreft de cursussen die een ver
volg zijn op de lessen van voor de vakan
tie. Voor een aantal ouderen die enige
kennis van het Engels machtig zijn,
bestaat de mogelijkheid om zich bij deze
cursussen aan te sluiten. Dit in overleg
met de docente mevrouw C. Ampt.
Bij voldoende belangstelling zal ook
weer begonnen worden, op maandag
ochtend, met een beginnerscursus. Be
langstellenden kunnen zich opgeven in
het dienstencentrum De Hollebol, Burg
wal 32, Den Burg, bij de heer N. Nagte-
gaal of telefonisch onder nummer 2696.
De kosten bedragen f25,— voor 20
lessen.
Westduitse marken 100 f109,75
Belgische franken 100 f 5,32
Franse franken 100 f 35,50
Zweedse kronen 100 f36,00
Zwitserse franken 100 f136,00
Deense kronen 100 f 29,25
Amerikaanse dollars 1 f 2,91
Engelse ponden 1 f 4,30
Oostenrijkse schillings 100 f 15,70
Italiaanse lires 10.000 f 17,50
Spaanse peseta 100 f 1,85
(Lindsay
„Brittania hospital
Anderson).
De film is een uitbundig en speels zelf
portret vol zelfspot van hethedendaagse
Engeland. Het is onbedaarlijk lachen. In
„Brittania hospital" wordt letterlijk iede
reen onderuit gehaald en van het insti
tuut dat Engeland heet, blijft geen steen
op de ander. Regisseur Anderson heeft
er een prachtige puinhoop van gemaakt.
„Bolwieser" (Rainer Werner
Fassbinder).
Bolwieser is een stationschef in een
Duits dorp. Hij denk gelukkig getrouwd
te zijn, maar zijn vrouw blijkt vreemd te
gaan met de plaatselijke barkeeper. Als
de affaire uitlekt ontstaat er in het dorp
een schandaal. Bolwieser besluit de
minnaar van zijn vrouw aan te klagen.
„Etoile du nord" (Pierre Granier
Deferre).
Simenon - Signoret - Noiret, dat is na
tuurlijk een geheide formule. Een intie
me thriller in een geladen Bourgoisie-
sfeertje van de schepper van Maigret; de
actrice Simone S. als de tobbende pen
sionhoudster met haar probleempjes en
geheimpjes, Philippe N. de onschuldige
lobbes, de vriendelijkheid zelve weer,
maar opnieuw gaat er achter de bemin
nelijkheid een onthutsende ramp schuil.
„Vroeger kon je lachen" (Bert
Haanstra).
Een film rondom Simon Carmiggelt.
Het zijn verfilmde verhalen van Carmig-
gelts hand, aaneen gepraat door de
schrijver zelf. Zo zien we een vrouw in
een café die vertelt waarom ze zo slecht
tegen de eenzaamheid kan, schitterend
gespeeld door Martine Bijl; Johnny
Kraaikamp is de man die bij een visser
aan de waterkant zeer hard vertelt waa
rom hij zo van stilte houdt. Rijk de Gooy-
er is de man die graag boeken mag lezen
over mensen die vreselijk aan hun einde
komen. En de actueelste: Kees van Koo-
ten als de vieze man.
„Cat people" (Paul Schrader).
De bloedige lijn die vanuit het verle
den naar het heden voert, vormt het uit
gangspunt van „Cat people". Voor het
eerst baseerde Schrader zich niet op een
eigen scenario, maar ging hij uit van de
klassieke gelijknamige horror-productie
uit 1942, die aan de eisen van deze tijd
werden aangepast door scenarioschrij
ver Alan Ormsby. De belangrijkste rollen
zijn van Natasja Kinski en Malcolm Mc.
Dowell.
„Novecento 1900" (deel 1) (Bernardo
Bertolucci).
Rijkdom en armoede, macht en on
macht zijn de dragende thema's in dit gi
gantische meesterwerk. Historische reis
naar een politieke bewustwording in rijke
beelden. Met o.a. Burt Lancaster, Ro
bert de Niro, Gerard Depardieu en Stefa-
ma Sandrelli.
„Novecento" (deel 2).
Een sfeervolle kijkfilm in twee delen.
I—
Uitsluitend voor spoedgevallen
Van vrijdagavond 18.00 uur t/m
maandagmorgen 8. uur
Dokter K. Eissen, Julianastraat 9,
Den Burg, telefoon (02220) 2039.
Aanvragen visites s.v.p. tussen 9.30
en 10.30 uur.
Spreekuur op zaterdag en zondag
van 11.30 - 12.00 uur en van 16.00 -
16.30 uur zonder afspraak.
Van vrijdagavond 18.00 uur tot
maandagmiddag 13.00 uur.
Telefonisch bereikbaar zaterdag en
zondag van 13.00-14.00 en
18.30-19.30 uur.
Zr. M. J. J. de Jager-Raaphorst.
Diek 29, Den Hoorn, tel. (02226)
304.
Uitleen van verplegingsartikelen
en informatie:
Maandag t/m vrijdag 16.30 - 17.30
uur. Lidmaatschapskaart meebren
gen.
Voor zeer spoedeisende tandheel
kundige hulp kan men zaterdag en
zondag om 18.00 uur precies terecht
in het tandheelkundig centrum in
het Groene Kruisgebouw, Witte
Kruislaan 19.
Weverstraat 95, telefoon (02220)
2112. Open van maandag t/m vrij
dag van 8.30-18.00 uur. Zaterdag
van 11.00-12.30 uur en van
15.00-17.00 uur en zondag van
11.00-12.30 uur en van 16.00-17.00
uur.
Buiten die tijd alleen voor spoed
eisende gevallen.
Spreekuur: elke werkdag van
w 9.00-10.00 uur en van 14.00 tot
15.00 uur, Julianastraat 3a, Den
W Burg, telefoon (02220) 4152.
Dit weekend kan tussen 17.00 en
19.00 uur gebeld worden met mevr.
N. Schuijl, telefoon (02225) 446.
I
I
Consultatiebureau voor alcohol en
drugs, Molwerk 31/45, 't Horntje.
Spreekuur volgens afspraak: tele
foon (02226) 413.
Alleen voor spoedgevallen tele
foon (02220) 2S27.
Voor noodslachtingen bellen op
werkdagen (02220) 2182 (slacht
plaats); na werktijden en in het
weekend (02220) 3541 via TEM-
centrale.
Bij brand en voor spoedeisend
ambulancevervoer bellen: 02220-
2066. Bij geen gehoor 02230-
22222. Voor niet spoedeisend
ambulancevervoer: 02230-12888,
Zondag 2 oktober 1983
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 9.30 uur ds. Wisman,
Collecte Kerk en Israël.
Den Hoorn 9.30 uur ds. Verbeek
Collecte Kerk en Israël.
De Koog 9.30 uur dhr. J. Wieten
Collecte Kerk en Israël
De Waal 11.00 uur ds. Wisman
Collecte Kerk en Israël.
Oosterend 9.30 uur dhr. M. D.
Kuiper
Oudeschild 9.30 uur gezamenlijke
dienst in Oosterend.
De Cocksdorp 11.00 u. ds. Verbeek
GEREFORMEERDE KERKEN
Den Burg 10.00 u. ds. Weggemans,
uit Harderwijk.
19.00 uur ds. Weggemans
Uitzending via De Lichtboei
Oosterend 10.00 u. ds. J. Donker
19.00 uur ds. J. Donker.
GEREFORMEERDE GEMEENTE
in het kerkgebouw, Schoolstraat.
Oosterend 10.00 uur Dienst
16.00 uur Dienst.
Dinsdag 4 oktober:
Oosterend 19.00 uur ds. A. B. v.d.
Heiden, uit Enkhuizen
GEREF. KERK (Vrijgemaakt)
in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr.
Den Burg 16.15 uur Dienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10.00 uur ds. Hylkema
Uitzending via De Lichtboei
BAPTISTENGEMEENTE
in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr.
Den Burg 19.15 uur ds. Van der Laan
uit Bergen.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
Den Burg: zaterdag 19.30 uur
Heren koor
Uitzending via De Lichtboei
zondag 10.45 uur, Dameskoor
Oosterend, zondag 9.30 uur
De Cocksdorp, zondag 19.00 uur,
JEHOVAH'S GETUIGEN
Koninkrijkszaal, Schilderend 19,
Zondag 10.30-11.20 uur Openbare
lezing.
11.20-12.30 u. Wachttorenstudie,
Iedere donderdag: Theocratische
school, 19.30-20.20; dienstverga-
dering 20.20-21.00 uur.
Het politiebureau van de groep
Texel van de Rijkspolitie is op werk
dagen geopend van 8.00 tot 18.00
uur en in het weekend van 9.00 -
18.00 uur, telefonisch te bereiken
via tel. (02220) 2644. Buiten de kan
tooruren kan men rechtstreeks con
tact opnemen met de meldkamer
van het district Alkmaar, tel. (072)
116444 (tussen 23.00 en 08.00 uur).
Het bureau te De Koog is elke
dinsdag- en donderdagmiddag
open van 16.00 - 18.00 uur.
Voor meldingen van schepen of
zwemmers in nood: Kustwacht Eier-
bij geen gehoor 02230-2????. land, tel. (02222) 270.
Alleen in opeenvolgende voorstellingen
te vertonen.
„Richard Pryor live on sunset
strip" (Joe Layton).
Een filmverslag van een live-optreden
van de conferencier/scenarioschrijver Ri
chard Pryor, een man die anderhalf uur
lang zijn Amerikaanse publiek confron
teert met zijn eigen frustraties, pijn en
triomfen.
„Come back" (Christel Busch-
mann).
„Come back" is het verhaal van een
rockster (Eric Burdon) die, op het hoog
tepunt van zijn carrière, er tussenuit
gaat Onder druk van een nietsontziende
muziekindustrie verlaat hij het podium,
zijn vrouw, zijn kind, zijn huis in Califor
nia In Berlijn herontdekt Rocco, met be
hulp van een vriend, zijn vrijheid, muziek
en zijn identiteit. Zijn vrouw, die hem
had bedrogen met zijn vroegere advo
caat, komt bij hem terug. Zijn manager
vormt een bedreiging voor zijn leven.
(Als een levende rockster geen winst
brengt doet een dode het wel). Rocco
triomfeert aan het einde van de film met
zijn muziek: „Je kan mijn lichaam ver
moorden, maar mijn geest niet".
aarlijkse Filmgangerprogram-
dergaat in het komende sei-
jen kleine verandering. Het
ibruikelijk dat via een keuze-
i 40 films er 14 weggestreept
i zodat het uiteindelijke pro-
a van 26 films werd vertoond,
zorig jaar als het jaar daarvoor
lat het wegstrepen van enkele
santé films nogal moeilijk
elite cinefielen willen alles
laarom heeft het bestuur van
nger besloten een pasklaar
tima uit te zoeken. Zijn er
n met suggesties of titels die
i graag zouden willen zien,
nnen zij dat laten weten.
jom draait Filmganger wekelijks
lerdagavond in het City Theater,
s staan in willekeurige volgorde
pagina in het kort beschreven,
«langstellenden zich een idee
vormen van de inhoud.
Philippe Noiret in „Coup de Torchon", een al wat oudere politiechef die uiteindelijk niet blijkt
angerleden krijgen per voorstel- tertjn wat hij hjkt 1
reductie van f2,—. Het lidmaat-
ast 710,—. Alle leden ontvangen
lidmaatschap een informatie-
net korte inhoud van de te verto-
is. De data van de inschrijving
nog nader bekend gemaakt. Het
gerseizoen loopt vanaf donder-
oktober. Inlichtingen zijn te ver-
jij de bioscoop, telefoon (02220)
t tango in Paris" (Bertolucci).
ligenaardige ontmoeting tussen
n en een vrouw die toevallig te-
ijd een te huur staande flat in Pa-
chtigen, leidt tot een hartstoch-
Dnfrontatie van twee mensen die
soonlijke conflictsituatie via een
avontuur proberen af te reage-
vallend spel van Marlon Brando
naar binnen gekeerde Maria
er.
Verdict" (Sidney Lumet).
a. Serpico, Dog day afternoon,
en Prince of the city, komt Sid-
iet nu met The Verdict, waarin
«man schittert als een aan lager
lakte advocaat die voor gerech-
vecht. Charlotte Rampling ver-
Dok ten tonele als de minnares
twoegende Newman.
de Torchon" (Bertrand Taver-
world according to Garp"
i Roy Hill).
kn is een mengeling van klucht
edie, van cartooneske gebeurte-
oten met levensecht drama. Het
ndrukwekkende stoet van deels
ardige voorvallen en vaak verras-
iferelen. Die zijn soms geestig,
ippant en ze variëren van grim-
tragisch en van blijmoedig tot
ladig. Het zijn de ervaringen van
ibaseerd op de 600 pagina's tel-
stseller van John Irving. Een tip
Tiganger.
Chosen" (Jeremy-Paul Kagan).
)hosen is een roerende film over
idschap tussen twee Amerikaan-
ens uit volkomen verschillende
milieus, halverwege de jaren
Hun verschillende Joodse ach-
i is zowel de aanleiding voor hun
ihap als de factor die hun vriend-
emoeilijkt. De twee vrienden zijn
ienson en Barry Miller. Rod Stei-
it te voorschijn als een schitte-
ibbi.
Gerard Depardieu en Catharine Deneuve in een scene uit ,,Le Choix des Armes".
pe Noiret is een Franse politie-
laris, die in een oord vol mis-
scisme en corruptie probeert de
handhaven, maar die volstrekt
lijk wordt gemaakt, tot er iets in
apt Dan ontpopt hij zich als een
iloze wreker, een kille sluwe bere-
;iller, die liquideert tot hij, en hij
icht is waarvoor hij werd aan-
de politiechef van Bourkassa.
„Querelfe" was de faatste film die Rainier Werner Fassbinder in zijn leven maakte. Ook in deze
rolprent homo-erotiek en decadentie, die op de eigen indringende Fassbinder manier wordt ge
toond. een manier die bepaald niet genoeglijk te noemen is.
Wall" (Alan Parker),
m de grote aanhang van Pink
uilen weinigen precies hebben
dat er zoveel achter de muziek
en van „The Wall" stak: een or-
n emoties en gewelddadige uit
ten daarvan, kolkende en vaak
njagende beelden die staan voor
en vol treurnis, ergernis, een-
«I en afrekening. De film „The
eeft het aan.
s of ordinary madness" (Mar
ti).
pireerd door de realistische ver
in de Amerikaanse schrijver Bu-
lilmde de grillige Italiaanse regis-
treri deze gebeurtenis rondom
is van een alcoholistische dichter
chterbuurten van Los Angeles,
aara speelt de depressieve poëet
(la Muti is een mooie maar deer-
«nde prostituée.
•relle" (Rainer Werner Fassbin-
ille is de laatste film van de in ju-
Sestorven kunstenaar. Een bruut
bal werkstuk. Het hele ritueel
ich af in korte tijd in en om het
ibordeel, waar de zonden samen
doodslag, smokkel en handel in
nde middelen, diefstal, sex in
dorven uitingen, een zo opdrin-
#mo-erotische en homosexuele
*r, dat men daarvoor zou willen
i. de handen voor de ogen
"aar de haast religieuze beleving
binder eraan geeft weerhoudt de
sh daarvan.
Wederom Philippe Noiret. alweer els politieman, maar nu volstrekt anders. De bescheefde
maar o zo slimme Maigret. de schepping ven Georges Simenon. praet hier met óón ven die eve
neens authentieke Simenon-dametjes. vertolkt door Gronde Dame van de Franse film Simone
Signoret.
„Garde a vue"
Het is oudejaarsavond. Een verdachte
heer is naar het politiebureau verzocht
om nog enkele vragen te beantwoorden
in verband met een dubbele moord met
verkrachting waar hij zijdelings als getui
ge bij betrokken moet zijn geweest. De
getuige slaagt er niet in van het verhoor
de regie in handen te krijgen tegenover
de sluwe Lino Ventura en dreigt van ge
tuige verdachte te worden, temeer wan
neer zijn vrouw, Romy Schneider,
kwaadaardig een duit in het zakje komt
doen. Lino Venture en Romy Schneider,
een reden om aan het doek gekluisterd
te blijven.
„Trail of the pink panther" (Blake
Edwards)
Peter Sellers mag overleden zijn, in
specteur Clouseau leeft voort. Met een
reeks schitterende geestige invallen
heeft komediemaker Edwards ons die
verrassing bereid. Opnamen die overge
bleven waren na de vroegere Pink
Panther-films, de dwaze thrillers waarin
Clouseau onnavolgbaar opereerde, heeft
hij nu handig gemonteerd als het begin
van toch weer een nieuw avontuur.
„La nuit de Varennes" (Ettore
Scola).
Opnieuw een film van Scola. Een
postkoets rijdt van Parijs naar Varennes,
de plaats waar Lodewijk XVI en zijn ge
zin tijdens de Franse revolutie gevangen
zijn genomen. In de koets een gezel
schap meer of minder bekende histori
sche figuren waaronder Casanova (Mar
cello Mastroianni), ieder representant
van een bevolkingsgroep uit die tijd.
Scola laat in de film vooral hun menselij
ke kanten zien. En juist daarom grijpt de
chaos en verwarring om zich heen. „La
nuit de Varennes" is in al zijn visuele
schoonheid en knappe ensceneringen
als drama indrukwekkend om te zien.
„Fanny en Alexander" (Ingmar
Bergman).
Door de ogen van twee kinderen, Fan
ny en Alexander, volgen we de geslach-