LMGANGERPROGRAMMA I Voor het a.s. weekend Engelse conversatie voor ouderen Vreemd geld w Groene Kruis J Tandartsen 1 en 2 oktober 1983 Artsen p Gezinsverzorging Alcohol en drugs. Dierenartsen Noodslachtingen Brand/ambulance Kerkdiensten Rijkspolitie Kustwacht Eierland HG 30 SEPTEMBER 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 11 ten op het ritme van het komen en gaan der seizoenen. Het leven in een familie. Wat gebeurt er? Niets? Voortdurend van alles? Leg het in gevoelige handen van een groot kunstenaar zoals Ingmar Berg man en er ontstaat in alle eenvoud een geweldig verhaal van een welhaast schokkende geschiedenis die zich opent, die opneemt en zich weer sluit alsof er tenslotte toch niets gebeurd is. „Sophie's choise" Meryl Streep is een Poolse immigrante in het Amerikaanse Brooklyn, die ge kweld wordt door schuldgevoelens om dat zij als enige van haar familie het con centratiekamp heeft overleefd en die een verhouding heeft met een briljante Joodse intellectueel. „Ademloos" (Mady Saks). De van feministische televisiedocu mentaires bekende regisseuse heeft haar eerste, voor de bioscoop bestemde, speelfilm gemaakt. De hoofdrollen zijn van Monique van der Ven en Linda van Dyck. Het filmthema behandelt vrouwe lijke depressies die vaak na de geboorte van een kind en tijdens het huwelijk ple gen voor te komen. „Le choix des armes" (Alain Corneau). Yves Montand vormt het middelpunt in deze thriller in de figuur van een voor malige voorman uit de onderwereld die tijdens het verzet in de Tweede Wereld oorlog met de wapens leerde omgaan. Als een schatrijke fokker van renpaarden worden hij en zijn echtgenote (Catharine Deneuve) plotseling hardhandig gecon fronteerd met het grauwe verleden in de persoon van Gerard Depardieu. „Een zaak van leven en dood" (George Schouten). Een fobie is een ziekelijke (panische) angst voor bepaalde dieren, voorwerpen of situaties. In deze film gaat het om een van de bekendste fobieën: de straat angst. „Een zaak van leven en dood" is een zeer goed ogende film van Neder landse makelij die van zichzelf en van zijn bezoekers wel iets verlangt. „Frances" (Graeme Clifford). Jessica Lange veroverde een Oscarno minatie met haar rol als Frances Farmer, een actrice die in de jaren dertig voor bestemd leek voor een glanzende Holly- woodcarriëre, maar wiens turbulente pri- véleven uiteindelijk leidde tot een trieste terugval. In het dienstencentrum De Holle- bol starten maandag- en dinsdag ochtend de Engelse conversatiecur sussen voor ouderen weer. Het betreft de cursussen die een ver volg zijn op de lessen van voor de vakan tie. Voor een aantal ouderen die enige kennis van het Engels machtig zijn, bestaat de mogelijkheid om zich bij deze cursussen aan te sluiten. Dit in overleg met de docente mevrouw C. Ampt. Bij voldoende belangstelling zal ook weer begonnen worden, op maandag ochtend, met een beginnerscursus. Be langstellenden kunnen zich opgeven in het dienstencentrum De Hollebol, Burg wal 32, Den Burg, bij de heer N. Nagte- gaal of telefonisch onder nummer 2696. De kosten bedragen f25,— voor 20 lessen. Westduitse marken 100 f109,75 Belgische franken 100 f 5,32 Franse franken 100 f 35,50 Zweedse kronen 100 f36,00 Zwitserse franken 100 f136,00 Deense kronen 100 f 29,25 Amerikaanse dollars 1 f 2,91 Engelse ponden 1 f 4,30 Oostenrijkse schillings 100 f 15,70 Italiaanse lires 10.000 f 17,50 Spaanse peseta 100 f 1,85 (Lindsay „Brittania hospital Anderson). De film is een uitbundig en speels zelf portret vol zelfspot van hethedendaagse Engeland. Het is onbedaarlijk lachen. In „Brittania hospital" wordt letterlijk iede reen onderuit gehaald en van het insti tuut dat Engeland heet, blijft geen steen op de ander. Regisseur Anderson heeft er een prachtige puinhoop van gemaakt. „Bolwieser" (Rainer Werner Fassbinder). Bolwieser is een stationschef in een Duits dorp. Hij denk gelukkig getrouwd te zijn, maar zijn vrouw blijkt vreemd te gaan met de plaatselijke barkeeper. Als de affaire uitlekt ontstaat er in het dorp een schandaal. Bolwieser besluit de minnaar van zijn vrouw aan te klagen. „Etoile du nord" (Pierre Granier Deferre). Simenon - Signoret - Noiret, dat is na tuurlijk een geheide formule. Een intie me thriller in een geladen Bourgoisie- sfeertje van de schepper van Maigret; de actrice Simone S. als de tobbende pen sionhoudster met haar probleempjes en geheimpjes, Philippe N. de onschuldige lobbes, de vriendelijkheid zelve weer, maar opnieuw gaat er achter de bemin nelijkheid een onthutsende ramp schuil. „Vroeger kon je lachen" (Bert Haanstra). Een film rondom Simon Carmiggelt. Het zijn verfilmde verhalen van Carmig- gelts hand, aaneen gepraat door de schrijver zelf. Zo zien we een vrouw in een café die vertelt waarom ze zo slecht tegen de eenzaamheid kan, schitterend gespeeld door Martine Bijl; Johnny Kraaikamp is de man die bij een visser aan de waterkant zeer hard vertelt waa rom hij zo van stilte houdt. Rijk de Gooy- er is de man die graag boeken mag lezen over mensen die vreselijk aan hun einde komen. En de actueelste: Kees van Koo- ten als de vieze man. „Cat people" (Paul Schrader). De bloedige lijn die vanuit het verle den naar het heden voert, vormt het uit gangspunt van „Cat people". Voor het eerst baseerde Schrader zich niet op een eigen scenario, maar ging hij uit van de klassieke gelijknamige horror-productie uit 1942, die aan de eisen van deze tijd werden aangepast door scenarioschrij ver Alan Ormsby. De belangrijkste rollen zijn van Natasja Kinski en Malcolm Mc. Dowell. „Novecento 1900" (deel 1) (Bernardo Bertolucci). Rijkdom en armoede, macht en on macht zijn de dragende thema's in dit gi gantische meesterwerk. Historische reis naar een politieke bewustwording in rijke beelden. Met o.a. Burt Lancaster, Ro bert de Niro, Gerard Depardieu en Stefa- ma Sandrelli. „Novecento" (deel 2). Een sfeervolle kijkfilm in twee delen. I— Uitsluitend voor spoedgevallen Van vrijdagavond 18.00 uur t/m maandagmorgen 8. uur Dokter K. Eissen, Julianastraat 9, Den Burg, telefoon (02220) 2039. Aanvragen visites s.v.p. tussen 9.30 en 10.30 uur. Spreekuur op zaterdag en zondag van 11.30 - 12.00 uur en van 16.00 - 16.30 uur zonder afspraak. Van vrijdagavond 18.00 uur tot maandagmiddag 13.00 uur. Telefonisch bereikbaar zaterdag en zondag van 13.00-14.00 en 18.30-19.30 uur. Zr. M. J. J. de Jager-Raaphorst. Diek 29, Den Hoorn, tel. (02226) 304. Uitleen van verplegingsartikelen en informatie: Maandag t/m vrijdag 16.30 - 17.30 uur. Lidmaatschapskaart meebren gen. Voor zeer spoedeisende tandheel kundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies terecht in het tandheelkundig centrum in het Groene Kruisgebouw, Witte Kruislaan 19. Weverstraat 95, telefoon (02220) 2112. Open van maandag t/m vrij dag van 8.30-18.00 uur. Zaterdag van 11.00-12.30 uur en van 15.00-17.00 uur en zondag van 11.00-12.30 uur en van 16.00-17.00 uur. Buiten die tijd alleen voor spoed eisende gevallen. Spreekuur: elke werkdag van w 9.00-10.00 uur en van 14.00 tot 15.00 uur, Julianastraat 3a, Den W Burg, telefoon (02220) 4152. Dit weekend kan tussen 17.00 en 19.00 uur gebeld worden met mevr. N. Schuijl, telefoon (02225) 446. I I Consultatiebureau voor alcohol en drugs, Molwerk 31/45, 't Horntje. Spreekuur volgens afspraak: tele foon (02226) 413. Alleen voor spoedgevallen tele foon (02220) 2S27. Voor noodslachtingen bellen op werkdagen (02220) 2182 (slacht plaats); na werktijden en in het weekend (02220) 3541 via TEM- centrale. Bij brand en voor spoedeisend ambulancevervoer bellen: 02220- 2066. Bij geen gehoor 02230- 22222. Voor niet spoedeisend ambulancevervoer: 02230-12888, Zondag 2 oktober 1983 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 9.30 uur ds. Wisman, Collecte Kerk en Israël. Den Hoorn 9.30 uur ds. Verbeek Collecte Kerk en Israël. De Koog 9.30 uur dhr. J. Wieten Collecte Kerk en Israël De Waal 11.00 uur ds. Wisman Collecte Kerk en Israël. Oosterend 9.30 uur dhr. M. D. Kuiper Oudeschild 9.30 uur gezamenlijke dienst in Oosterend. De Cocksdorp 11.00 u. ds. Verbeek GEREFORMEERDE KERKEN Den Burg 10.00 u. ds. Weggemans, uit Harderwijk. 19.00 uur ds. Weggemans Uitzending via De Lichtboei Oosterend 10.00 u. ds. J. Donker 19.00 uur ds. J. Donker. GEREFORMEERDE GEMEENTE in het kerkgebouw, Schoolstraat. Oosterend 10.00 uur Dienst 16.00 uur Dienst. Dinsdag 4 oktober: Oosterend 19.00 uur ds. A. B. v.d. Heiden, uit Enkhuizen GEREF. KERK (Vrijgemaakt) in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr. Den Burg 16.15 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10.00 uur ds. Hylkema Uitzending via De Lichtboei BAPTISTENGEMEENTE in de Doopsgezinde kerk, Kogerstr. Den Burg 19.15 uur ds. Van der Laan uit Bergen. ROOMS-KATHOLIEKE KERK Den Burg: zaterdag 19.30 uur Heren koor Uitzending via De Lichtboei zondag 10.45 uur, Dameskoor Oosterend, zondag 9.30 uur De Cocksdorp, zondag 19.00 uur, JEHOVAH'S GETUIGEN Koninkrijkszaal, Schilderend 19, Zondag 10.30-11.20 uur Openbare lezing. 11.20-12.30 u. Wachttorenstudie, Iedere donderdag: Theocratische school, 19.30-20.20; dienstverga- dering 20.20-21.00 uur. Het politiebureau van de groep Texel van de Rijkspolitie is op werk dagen geopend van 8.00 tot 18.00 uur en in het weekend van 9.00 - 18.00 uur, telefonisch te bereiken via tel. (02220) 2644. Buiten de kan tooruren kan men rechtstreeks con tact opnemen met de meldkamer van het district Alkmaar, tel. (072) 116444 (tussen 23.00 en 08.00 uur). Het bureau te De Koog is elke dinsdag- en donderdagmiddag open van 16.00 - 18.00 uur. Voor meldingen van schepen of zwemmers in nood: Kustwacht Eier- bij geen gehoor 02230-2????. land, tel. (02222) 270. Alleen in opeenvolgende voorstellingen te vertonen. „Richard Pryor live on sunset strip" (Joe Layton). Een filmverslag van een live-optreden van de conferencier/scenarioschrijver Ri chard Pryor, een man die anderhalf uur lang zijn Amerikaanse publiek confron teert met zijn eigen frustraties, pijn en triomfen. „Come back" (Christel Busch- mann). „Come back" is het verhaal van een rockster (Eric Burdon) die, op het hoog tepunt van zijn carrière, er tussenuit gaat Onder druk van een nietsontziende muziekindustrie verlaat hij het podium, zijn vrouw, zijn kind, zijn huis in Califor nia In Berlijn herontdekt Rocco, met be hulp van een vriend, zijn vrijheid, muziek en zijn identiteit. Zijn vrouw, die hem had bedrogen met zijn vroegere advo caat, komt bij hem terug. Zijn manager vormt een bedreiging voor zijn leven. (Als een levende rockster geen winst brengt doet een dode het wel). Rocco triomfeert aan het einde van de film met zijn muziek: „Je kan mijn lichaam ver moorden, maar mijn geest niet". aarlijkse Filmgangerprogram- dergaat in het komende sei- jen kleine verandering. Het ibruikelijk dat via een keuze- i 40 films er 14 weggestreept i zodat het uiteindelijke pro- a van 26 films werd vertoond, zorig jaar als het jaar daarvoor lat het wegstrepen van enkele santé films nogal moeilijk elite cinefielen willen alles laarom heeft het bestuur van nger besloten een pasklaar tima uit te zoeken. Zijn er n met suggesties of titels die i graag zouden willen zien, nnen zij dat laten weten. jom draait Filmganger wekelijks lerdagavond in het City Theater, s staan in willekeurige volgorde pagina in het kort beschreven, «langstellenden zich een idee vormen van de inhoud. Philippe Noiret in „Coup de Torchon", een al wat oudere politiechef die uiteindelijk niet blijkt angerleden krijgen per voorstel- tertjn wat hij hjkt 1 reductie van f2,—. Het lidmaat- ast 710,—. Alle leden ontvangen lidmaatschap een informatie- net korte inhoud van de te verto- is. De data van de inschrijving nog nader bekend gemaakt. Het gerseizoen loopt vanaf donder- oktober. Inlichtingen zijn te ver- jij de bioscoop, telefoon (02220) t tango in Paris" (Bertolucci). ligenaardige ontmoeting tussen n en een vrouw die toevallig te- ijd een te huur staande flat in Pa- chtigen, leidt tot een hartstoch- Dnfrontatie van twee mensen die soonlijke conflictsituatie via een avontuur proberen af te reage- vallend spel van Marlon Brando naar binnen gekeerde Maria er. Verdict" (Sidney Lumet). a. Serpico, Dog day afternoon, en Prince of the city, komt Sid- iet nu met The Verdict, waarin «man schittert als een aan lager lakte advocaat die voor gerech- vecht. Charlotte Rampling ver- Dok ten tonele als de minnares twoegende Newman. de Torchon" (Bertrand Taver- world according to Garp" i Roy Hill). kn is een mengeling van klucht edie, van cartooneske gebeurte- oten met levensecht drama. Het ndrukwekkende stoet van deels ardige voorvallen en vaak verras- iferelen. Die zijn soms geestig, ippant en ze variëren van grim- tragisch en van blijmoedig tot ladig. Het zijn de ervaringen van ibaseerd op de 600 pagina's tel- stseller van John Irving. Een tip Tiganger. Chosen" (Jeremy-Paul Kagan). )hosen is een roerende film over idschap tussen twee Amerikaan- ens uit volkomen verschillende milieus, halverwege de jaren Hun verschillende Joodse ach- i is zowel de aanleiding voor hun ihap als de factor die hun vriend- emoeilijkt. De twee vrienden zijn ienson en Barry Miller. Rod Stei- it te voorschijn als een schitte- ibbi. Gerard Depardieu en Catharine Deneuve in een scene uit ,,Le Choix des Armes". pe Noiret is een Franse politie- laris, die in een oord vol mis- scisme en corruptie probeert de handhaven, maar die volstrekt lijk wordt gemaakt, tot er iets in apt Dan ontpopt hij zich als een iloze wreker, een kille sluwe bere- ;iller, die liquideert tot hij, en hij icht is waarvoor hij werd aan- de politiechef van Bourkassa. „Querelfe" was de faatste film die Rainier Werner Fassbinder in zijn leven maakte. Ook in deze rolprent homo-erotiek en decadentie, die op de eigen indringende Fassbinder manier wordt ge toond. een manier die bepaald niet genoeglijk te noemen is. Wall" (Alan Parker), m de grote aanhang van Pink uilen weinigen precies hebben dat er zoveel achter de muziek en van „The Wall" stak: een or- n emoties en gewelddadige uit ten daarvan, kolkende en vaak njagende beelden die staan voor en vol treurnis, ergernis, een- «I en afrekening. De film „The eeft het aan. s of ordinary madness" (Mar ti). pireerd door de realistische ver in de Amerikaanse schrijver Bu- lilmde de grillige Italiaanse regis- treri deze gebeurtenis rondom is van een alcoholistische dichter chterbuurten van Los Angeles, aara speelt de depressieve poëet (la Muti is een mooie maar deer- «nde prostituée. •relle" (Rainer Werner Fassbin- ille is de laatste film van de in ju- Sestorven kunstenaar. Een bruut bal werkstuk. Het hele ritueel ich af in korte tijd in en om het ibordeel, waar de zonden samen doodslag, smokkel en handel in nde middelen, diefstal, sex in dorven uitingen, een zo opdrin- #mo-erotische en homosexuele *r, dat men daarvoor zou willen i. de handen voor de ogen "aar de haast religieuze beleving binder eraan geeft weerhoudt de sh daarvan. Wederom Philippe Noiret. alweer els politieman, maar nu volstrekt anders. De bescheefde maar o zo slimme Maigret. de schepping ven Georges Simenon. praet hier met óón ven die eve neens authentieke Simenon-dametjes. vertolkt door Gronde Dame van de Franse film Simone Signoret. „Garde a vue" Het is oudejaarsavond. Een verdachte heer is naar het politiebureau verzocht om nog enkele vragen te beantwoorden in verband met een dubbele moord met verkrachting waar hij zijdelings als getui ge bij betrokken moet zijn geweest. De getuige slaagt er niet in van het verhoor de regie in handen te krijgen tegenover de sluwe Lino Ventura en dreigt van ge tuige verdachte te worden, temeer wan neer zijn vrouw, Romy Schneider, kwaadaardig een duit in het zakje komt doen. Lino Venture en Romy Schneider, een reden om aan het doek gekluisterd te blijven. „Trail of the pink panther" (Blake Edwards) Peter Sellers mag overleden zijn, in specteur Clouseau leeft voort. Met een reeks schitterende geestige invallen heeft komediemaker Edwards ons die verrassing bereid. Opnamen die overge bleven waren na de vroegere Pink Panther-films, de dwaze thrillers waarin Clouseau onnavolgbaar opereerde, heeft hij nu handig gemonteerd als het begin van toch weer een nieuw avontuur. „La nuit de Varennes" (Ettore Scola). Opnieuw een film van Scola. Een postkoets rijdt van Parijs naar Varennes, de plaats waar Lodewijk XVI en zijn ge zin tijdens de Franse revolutie gevangen zijn genomen. In de koets een gezel schap meer of minder bekende histori sche figuren waaronder Casanova (Mar cello Mastroianni), ieder representant van een bevolkingsgroep uit die tijd. Scola laat in de film vooral hun menselij ke kanten zien. En juist daarom grijpt de chaos en verwarring om zich heen. „La nuit de Varennes" is in al zijn visuele schoonheid en knappe ensceneringen als drama indrukwekkend om te zien. „Fanny en Alexander" (Ingmar Bergman). Door de ogen van twee kinderen, Fan ny en Alexander, volgen we de geslach-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 11