Het Maartenhuis en ie gezonde geest Zomerpeil drie maanden later Cursus patchwork IJ DAG 28 OKTOBER 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Kosmos let Texelse publiek zal zaterdag kunnen kennismaken met het sociaal- trapeutisch centrum Het Maartenhuis in De Koog, dat na en periode van igstand en verval werd opgeknapt en verbouwd. Het Maartenhuis biedt onderdak aan 14 mensen die in de gevestigde gezondheidszorg „zwak- mig" worden genoemd en er is plaats voor nog vier „dorpelingen". Daar- ast wonen er acht begeleiders. De heilpedagogiek is een vorm van zvacak- nigenzorg die is gebaseerd op de leer van de Duitse filosoof Rudolf Stei- i de antroposofie. De meeste mensen kennen de landbouwmethode die deze levensleer hoort, de biologisch-dynamische methode. De heilpeda- wordt toegepast in de „Camphill'-huizen. het systeem blijkt in de praktijk goed te werken. We leven met zijn allen van wat we verdienen met de weverij, de timmer werkplaats, de uitkeringen van de dor pelingen en van donaties. Bovendien hebben we hier een paar appartementen voor ouders van gehandicapte kinderen. Die hoeven trouwens echt niet antropo sofisch te leven om hier te huren, maar ze moeten zich wel aanpassen bij de rust die we hier willen handhaven. In de tweede wereldoorlog verbleef aantal vluchtelingen van het Euro- se vasteland op een heuvel in de om- ying van Aberdeen. Zij deelden de nkbeelden van Rudolf Steiner en ve- kenden elkaar uit de Wandervogelbe- ging, een jeugdbeweging uit het itssprekende gebied. Onder de leden de groep, die in vrij belabberde om- indigheden op die heuvel verbleef mdaar Camphill) waren vrij veel art- De oudst aanwezige dokter heette König, een man uit Sleeswijk die er- ing had in de begeleiding van zwak- nige kinderen. Op Camphill werd de sis gelegd voor het uitdragen van zijn rm van begeleiding. De antroposofen gaan ervan uit dat de ins uit drie delen bestaat die elkaar derzijds beïnvloeden: lichaam, geest ziel. De geest, het wezen van de ins, is altijd gezond en ziektes, handi- zijn dus lichamelijke zaken, ieestelijke gehandicapten zijn dus istelijk gezonde mensen met een iecht fysiek jasje aan", aldus Piet Ho- iboom, een medewerker van het lartenhuis. De begeleiding van die msen moet zich volgens de sociaal- irapie richten op het versterken van de ronde delen van de mens, dus op het nuleren van de geest. Daardoor kun- ïde lichamelijke beperkingen gecom- nseerd worden. Dorpelingen De bewoners van het Maartenhuis irden „dorpelingen" genoemd. Vroe- r, in een periode dat de maatschappij linschaliger functioneerde, werden akzinnigen door de eigen omgeving gevangen. In het dorp waren altijd il klusjes te vinden voor die mensen, dat er toch een zinvol bestaan voor nwas weggelegd. Bij het modernise- ivan de samenleving ontstond de ten- ns om deze groep af te zonderen van samenlevng. De sociaal-therapie vindt die oude stand eigenlijke beter, vandaar de am dorpelingen. De verklaring van de naam geeft tevens aan hoe de gezon- geest dan moet worden gestimu- ird: door zinvol werk. Hogenboom: fe bieden hier vijf soorten werk. Er is a timmerwerkplaats, een weverij, een sserïj, er is werk in de huishouding, moestuin en de koe vragen boven in dagelijks aandacht. In overleg met dorpelingen zelf wordt een plaats ge- ten waar ze het beste kunnen werken als dat bevalt proberen we ze min of ter een vak te leren. We accepteren geen moeilijke buien idat de dorpeling toch gehandicapt is, laten ze die handicap niet uitleven. Er hier een spastische jongen. Die heeft >g bij zijn moeder gewoond. Hij kwam it een typemachientje en kon nog niet iten. Als hij iets wilde, typte hij dat en i moeder deed alles wat hij vroeg. Eén van de woongroepen tijdens de maaitijd. Daar zijn we hier grotendeels mee gestopt en nu wordt hij gestimuleerd tot praten en zichzelf een beetje helpen, zijn bed opmaken bijvoorbeeld." Piet Ho genboom, die aan het hoofd van één van de twee huizen staat, weet waar hij over praat. Dat is duidelijk niet alleen een gevolg van zijn opleiding, hij heeft goed contact met zijn dorpelingen. De manier waarop hij begroet en vertrouwd wordt, toont aan dat er praktijkervaring is. Ervaring is trouwens ook in ruime ma te aanwezig bij zijn college Edelgard Jansen-Arfeller, een Duitse die twintig jaar in Engeland in de sociaal-therapie werkzaam was en nu al weer geruime tijd in Nederland, getuige haar uitdruk kingsvaardigheid in deze taal. Ze is bo vendien verpleegkundige: „Als we hier een dokter nodig hebben komt er ge woon een huisarts van het eiland. De patiënten krijgen ook medicijnen als dat nodig is, maar we proberen natuurlijk wel zoveel mogelijk homeopatische mid delen te gebruiken." Ouderverenigingen De dorpelingen van het Maartenhuis zijn volwassen in jaren. In de al langer funcionerende huizen bleek geen plaats voor die groep te zijn, zodat de keuze hier voor de hand lag. In Nederland wo nen ongeveer 900 zwakzinnigen en psy chiatrische patiënten in heilpedagogi- sche huizen, zoals „Scorlewald" in Schoorl en Bronbeek in Oploo en het Zonnehuis in Zeist. Ouderverenigingen weten van het bestaan van deze huizen en zo komen de dorpelingen in bijvoor beeld het Maartenhuis. Ook komt het wel eens voor dat een arts die de antro posofische leer onderschrijft, zijn patiën ten doorverwijst. Bij de „alternatieve" geneeskunde is de heilpedagogiek overi gens nog niet zo bekend De huizen staan te boek als particulie re instellingen. Piet Hogemboom: „Wij zijn niet erkend door de AWBZ en wo nen in een heilpedagogisch huis wordt dus niet vergoed door het ziekenfonds. Het komt er eigenlijk op neer dat het geld bij het rijk op was. Erkenning bete kent nu eenmaal subsidie. Ook onze opleiding is niet erkend. We zijn echter wel erkend door de'gemeente en het ROZ (Regionaal Overleg Zwakzinnigen zorg), dat weer een positieve aanbeve ling naar het POZ (provinciaal) heeft gedaan. Eigenlijk denken we dat we min of meer worden getolereerd, zodat de kat uit de boom gekeken kan worden. Toch heeft dat zijn vervelende kanten, onze mede werkers staan bijvoorbeeld allemaal als werkloos te boek. We vangen overigens geen uitkering en we krijgen ook geen salaris. Kost en inwoning hebben we na tuurlijk wel en als we ergens geld voor nodig hebben kunnen we dat naar eigen inzicht uit de fondsen van het Maarten huis krijgen. Dat gaat in alle openheid en Eén van de kenmerken van de antro posofie is het rekening houden met de invloeden van de kosmos. In de biologisch-dynamische landbouw bij voorbeeld wordt bij het zaaien en mesten rekening gehouden met de stand van de maan. Edelgard Jansen: „Wij maken hier geen gebruik va horo scopen om de juiste begeleiding voor een dorpeling vast te stellen. Dat ge beurt overigens wel eens in de heilpeda gogiek als bij een heel moeilijke patient de juiste behandeling maar niet gevon den kan worden. Dat komt echter meer voor in andere huizen. Die horocsopen worden dan niet uit een damesweekblad gehaald maar door deskundigen op gesteld en uitgewerkt. Dat is iets waar voor jaren studie nodig is. Wij kunnen over het algemeen op grond van onze ervaring goed bekijken wat nodig is, ikzelf zit bijvoorbeeld al ruim twintig jaar in dit werk. We accep teren ook niet iedereen, mensen die ge- De mensen ven het Maartenhuis geen er vanuit dat zinvolle bezigheid de gezonde geest van hun" dorpelingen stimuleert. Hier is een jongeman. Edmundonder begeleiding bezig met het afwerken van één van de voor de verkoop bestemde produkteneen essenhouten stoel. De ruimte waarin het interview plaats vindt vertoont sporen van „andere" op vattingen over schilder- en houtwerk. Het is moeilijk te zeggen welke kleur de muur heeft, dat varieert van zachtrood tot geelachtig wit, de kleuren lopen vloeiend in elkaar over, een overgang die dan ook op geen twee plaatsen hetzelf de is. Het blijkt gemaakt te zijn door „Atelier de Zon", een „antroposofisch Ook een weverij en spinnerij behoren tot de werkafdeling van het Maartenhuis. Het spinnewiel waaraan dorpelinge Marjan hier zit is overigens ook een produkt van een werkplaats in een sociaal-therapeutisch tehuis. welddadig zijn bijvoorbeeld passen niet in de grote vrijheid die we hier hebben. U moet overigens niet denken dat we hier psychiatrische patiënten hebben, dat is niet zo" Psychiatrische patiënten zijn mensen die door invloeden vanuit hun omgeving ziekelijk overspannen zijn geraakt, terwijl zwakzinnigen met hun beperkingen zijn geboren, „mongolen" zijn daar een voorbeeld van." kere warmte uit. len en tafels in elkaar gezet. De leider van de werkplaats, Jocobus de Meulder, zoekt het hout uit, in een andere werk plaats worden de onderdelen dan uitge zaagd, ruw voorgevormd en gefreesd. In het Maartenhuis worden de stoelen dan in elkaar gezet en met beitels „afge- hoekt", dezelfde techniek die ook in bij voorbeeld de deurposten terug te vinden is. Het resultaat is degelijk eenvoudig werk dat goed oogt. Dat geldt ook voor de weverij annex spinnerij. Van schapen wol worden daar kleden gemaakt, die variëren van klein tot behoorlijk groot. Er staat onder andere een weefgetouw uit 1848 waarop forse stukken gemaakt kunnen worden. Ook andere vormen van handvaardig heid komen aan bod. Zo zullen tijdens de open dag bijvoorbeeld speelgoeddingen worden getoond die zijn gemaakt van kokosnoten. In de stal van de koe, een oude direc tiekeet, ruikt het naar ouderwets lekker hooi, dat op biologisch dynamische wij ze werd gewonnen. De koe zelf staat in de wei, het kalf dat ook tot de Maartenhuis-menagerie hoort, ligt in een afgeheind stuk van de boomsingel. De koe wordt met de hand gemolken door één van de dorpelingen die er on geveer drie liter melk per dag uit weet te halen. Het beest geeft het dubbele, de rest wordt er door één van de medewer kers uit gemolken. De moestuin ligt er netjes bij, hoewel er in deze tijd van het jaar natuurlijk niet zo veel meer in staat. Langzaam maar zeker wordt de grond rondom de gebou- verantwoord" schildersbedrijf uit Amsterdam en het is de bedoeling dat de kleur „beweging" en „ademhaling" uitdrukt. De omlijstingen van de deur posten zijn vaak niet symmetrisch en de hoeken zijn overal afgesneden. Het ge heel oogt vriendelijk, het straalt een ze- ttarrein rond het Maartenhuis begint een steeds meer gecultiveerde indruk te maken. In het gebouw links is één van de brandwerende muren 1 nu zijn gemaakt te zien. Zoals gezegd proberen we de gezon de geesst van de dorpelingen verder te ontwikkelen. Dat betekent dat we na de dagtaak ook een avondprogramma heb ben. Een tv is hier bijvoorbeeld niet, een dergelijk passief vermaak past niet in wat wij willen bereiken. Daar is overi gens wel regelmatig discussie over, maar tot nog toe besteden we de avonden aan bijvoorbeeld kunstzinnige vorming en we geven een soort les maatschappij-oriëntatie." We hebben wel radio en de dorpelingen horen vaak over dingen die in de maatschappij ge beuren. Meestal pikken ze uit het nieuws één ding op en missen ze de achtergron den. Daar praten we dan over en meer van dergelijke zaken." Piet Hogenboom en Edelgard Jansen ruimen blijkbaar veel tijd in voor praten met de dorpelingen. De zogenaamde huisavonden" die nen voor het uiten van wensen en ver langens. Edelgard: Vaak komen daar hele leuke dingen uit. De dorpelingen hebben dan echt het gevoel dat ze hun mening mogen zeggen en dus kritiek mogen uiten." Afwerken In de timmerwerkplaats worden stoe- wen in cultuur gebracht, van de oor spronkelijke woestenij is al weinig meer te zien. De wasserij wordt bijna geheel draaien de gehouden door twee dorpelingen, al leen voor het aanzetten van de machi nes is hulp nodig. Openheid Omdat het Maartenhuis in openheid wil functioneren wordt zaterdag een open dag gehouden. De Texelse bevol king kan dan met eigen ogen zien hoe er gewerkt wordt en hoe de gebouwen zijn opgeknapt. Er is veel gedaan aan brand veiligheid, onder meer door het aan brengen van brandwerende muren in het gebouw waar de werkplaatsen en de ap partementen zijn. De opstallen voldoen aan alle eisen van de brandweer, iets waar met gepaste trots over wordt gesproken door de mensen van het Maartenhuis. Het overgrote deel van de verbouwing werd in eigen beheer uitge voerd, vooral de ouders van de dorpelin gen hebben zich enorm geweerd. Texelse bedrijven die bij het project betrokken waren zijn o.a. Rab, A. van der Vis, A. Schoo, Jaspers, Geus, Fa. Veltkamp, J. Commandeur en Meubel huis Oosterhof. Vrijdag zal burgemeester J. Engelvaart de handelingen voor de officiële inge bruikname verrichten tijdens een bijeen komst voor genodigden. Het Maarten huis ligt aan de Ruijslaan 81 in De Koog en is zaterdag open van 14.00 tot 17.00 uur. Door het extreem natte voorjaar kon het waterschap pas in juni het zomer peil instellen bij de gemalen. Normaal gebeurt dit omstreeks maart. Boven dien werd het winterpeil ook weer ruim een maand eerder ingesteld dan ge bruikelijk wegens de enorme regenval in september. Eén en ander bleek uit het technisch jaaroverzicht dat het hoofd technische dienst van het water schap. H. Ph. Vonk, het college van hoofdingelanden en heemraden maan dagavond voorschotelde. „1983 zal de geschiedenis ingaan als een jaar van uitersten op het gebied van de waterbeheersing. In mei draaide het gemaal Eierland bijvoorbeeld nog vier maal zo veel als gemiddeld. Daarna kwam een periode van uitzonderlijke droogte en in september werden we weer overspoeld. De enorme regenval die midden september begon, overviel ons min of meer, in het Hoornder Nieuwland stond het water op een gege ven moment 70 centimeter noven het zomerpeil. Daar ging ook nog een pomp door brand kapot, dat gemaal had dan ook al vier dagen aan een stuk staan draaien. Al met al heeft de afwatering echter ook onder deze extreme omstan digheden goed gewerkt." Op een vraag van Klaas Eelman of het winterpeil niet eerder ingesteld kan kunnen worden om die septemberbuien beter te kunnen ver werken wees dijkgraaf M. Roeper op de omstandigheid dat dat niveau over het algemeen pas een maand later noodza kelijk is en dat de buien zeer plotseling zo hevig waren begonnen. Vonk lichtte ook toe wat er aan onder houd was gepleegd. Het meest in het oog lopend was wel het bedrag dat aan wegenonderhoud was uitgegeven dit jaar: bijna vier ton. Overigens zei Roeper in zijn inleiding dat dit jaar duidelijk te merken was geweest dat het Water schap Texel geen „bouwwaterschap" meer was: „We zijn zo'n beetje door de grote werken heen. De waterkering is voltooid, we kunnen ons nu volledig gaan richten op onderhoud. Eén grote klus staat ons nog te wachten: het over dragen van wegen aan de gemeente. Daarbij wil ik benadrukken dat de dijk wegen onderdeel van de zeewering zijn en dat ook zullen blijven." Roeper liep hiermee vooruit op een andere discussie, namelijk over de openstelling van de weg door polder De Eendracht, waaro ver al in de vorige krant bericht werd. Landhoofden Roeper deelde mee dat er een werk groep was gevormd die de nota Kleine Watersport van de gemeente bekeek. Gebleken was dat de landhoofden (stei gers) die aangelegd moeten worden bij de waddenstrandjes nogal kostbaar zul len worden, maar een bedrag kon hij nog niet noemen. Hij vertelde ook dat de nieuwe riool waterzuiveringsinstallatie bij Oosterend bijna in de aanbestedingsfase was en dat naar zijn mening Uitwaterende Slui zen de zaak voortvarend aanpakte. Nu er op Texel een muskusrat is gesig naleerd zal de disctricsrattenvanger Bet- sema binnenkort met een assistent een uitgebreid onderzoek in komen stellen. Bovendien komt er nog een voorlich tingsmiddag voor het personeel. Op een vraag van Jan Uitgeest of de Lageweg bij Den Hoorn niet verbreed kon worden omdat de berm daar stukge reden wordt door uitwijkende voortui gen, lichtte Roeper toe dat dat weggetje behoort tot de 76 kilometer „landelijke wegen" op Texel die vanwege het bestemmingsplan niet verbreed mogen worden. Bovendien zijn de rijkssubsidies voor dergelijke werken onlangs verlaagd van 90% naar 50%. Mevrouw I. van der Berg begint in no vember met een cursus patchwork. De lessen worden bij haar thuis gegeven en het kost f3 per les. Cursustijden wor den in overleg vastgesteld. Inlichtingen en opgave bij mevrouw Van der Berg, te lefoon 02220-3759.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 5