JDI bij vlagen meesterlijk n Alles voor de tuin" Het ging om het spel, niet om de knikkers )e angst van het kuddedier en het geweten SVC BRACHT: „EEN ZOEN VAN MISS URK" Sportvissen in de storm „WAT IK ZEGGEN WOU.." Open brief aan tandarts de Winter Glad wegdek 18 INSDAG 29 NOVEMBER 1983 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Toneelvereniging UDI had zich zaterdagavond in De Lindeboom voor een ser zware opgave geplaatst. Men durfde het aan om een toneelspel van Ed- ard Albee voor het Texelse voetlicht te brengen en dat vereiste een grote osis vakmanschap maar vooral lef. De Amerikaan Albee (in eigen land bij- a verguisd) schrijft realistische toneelstukken met een recht door zee taal- ebruik, grove schetsen van de samenleving en een diepe mensenkennis, leze eerlijkheid wil nog wel eens voor schokeffecten zorgen. Maar de kans at de Texelaars deze uitvoering als schokkend zouden ervaren was niet erg root. De uitgangspunten van het verhaal waren namelijk zo wezenlijk van leze wereld dat men de grofheden, als men eerlijk is, zou moeten ervaren Is waar. De spelers waren enigszins behept met de angst dat het publiek Alles voor de tuin" zou afwijzen en daardoor kwamen de vele vloeken er smidden van het overige verbaal geweld nogal eens afge knepen uit. Dat ras jammer want als Albee vloekt, vloekt hij krachtig om aan te tonen dat lij machteloos staat tegenover de gebeurtenissen om hem heen. UDI is er jedeeltelijk in geslaagd dit verhaal naar behoren te brengen en dat is op ichzelf al een compliment. Prachtig spel van Nettie Molenaar, Wim Tinholt in Aris van Zeijlen stond tegenover een zwak bedrijf met bijna alle elf spe- srs op het toneel. Dat laatste was een enigszins koude douche in een stuk waarin men regelmatig op het verkeerde been werd gezet met een enorme piegel van deze samenleving. De keuze tussen huilen en lachen was zater- lagavond voor diverse toeschouwers dan ook niet gemakkelijk. Dat het meestal lachen werd is be- irijpelijk. Eén functie van theater is m zorgen weg te lachen, juist als nen er zeer duidelijk mee wordt ge- onfronteerd. Dat UDI er in slaagde ie confrontatie van Albee over te irengen bleek dan ook uit de :enuw-achtige lachsalvo's: men kon liet schaterlachen omdat het ver- laal te dicht bij de werkelijkheid tond. „Niets is walgelijk, tenzij je er van ralgt", werd al in het eerste bedrijf op- lemerkt temidden van allerlei andere naarheden en zogenaamde waarheden goede smaak is duur bijvoorbeeld) die ms door de reclame en omgeving wor- len aangepraat. Daar draaide het in Alles voor de tuin" allemaal om. Als nen genoemde kreet vervangt door de litspraak: ,,We hebben geen geweten, enzij we het hebben", worden de be- loelingen van Albee, de mensen veran- leren, nog duidelijker. Bedoelingen die dit geval werden getoond vanuit een tmerikaans milieu dat zich met status- ymbolen als een mooie goed onderhou- len tuin, keurige kleding en veel meer literlijk vertoon als „rijk" wil voordoen :n daarmee aanzien en macht hoopt te lerwerven. In het stuk moeten Richard en Jenny :ich erg veel moete gestroosten om erbij e horen. Geldgebrek is de oorzaak van inderlinge ruzies en in het eerste bedrijf wordt exact aangegeven dat ze precies weten hoe hun milieu in elkaar steekt naar dat ze de „spelregels" accepteren :oals ze zijn. Richard is verongelijkt over iet feit dat hij geen motormaaier heeft ierwijl alle vrienden en kennissen wel len dergelijk apparaat hebben en hoe wel zijn vrouw Jenny hem toesnauwt lat ze boven hun stand leven, geeft ze ■'xrk overduidelijk te kennen dat haar _nooie tuin in stand moet blijven, hoe- zeel dat ook kost. Bordeel Buurman Jack, die barst van het geld en alleen constateert dat hij daardoor geen zorgen heeft maar wel in een isole ment verkeert, is in feite het geweten ran het verhaal en hij richt zich meerdere malen tot het publiek om uit te leggen dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Vooral in deze monologen tot het publiek zaten de visies van Albee en de beweegredenen van de spelers. Het terkort aan geld voor luxe brengt Jenny er toe als hoer te gaan werken zonder lat haar man daar iets van weet. Dit ordt echter ontdekt. Bij een tuinfeest Ikomt de bordeelhoudster op bezoek en dan blijken alle vriendinnen van Jenny hetzelfde beroep uit te oefenen om in ei- ien huis financieel de dure eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Richard was aanvankelijk woedend over het werk van zijn vrouw maar onder aanvoering van zijn „vrienden" accepteert hij het. Als luurman Jack onverwacht op het toneel verschijnt en ontdekt wat er gaande is wordt hij per ongeluk vermoord. Nie mand blijkt zich echter om dit per onge- <bi luk druk te maken en men keert terug tot het oude stramien: het geweten (Jack) wordt begraven en het aanzien moet weer hoog worden gehouden. Niemand realiseert zich dat twee van de tien geboden (de zoon van Richard en Jenny wist er met moeite één te noe men voordat de moord gepleegd werd) zonder veel morele moeite zijn overtre den: gij zult niet echtbreken en gij zult niet doden. Als buurman Jack aan het einde van het verhaal als geestverschij ning op het toneel stapt moet ook hij heel cynisch constateren dat Richard en Jenny het in deze maatschappij wel zul len redden, ondanks de erfenis die hij voor hen in petto had. Ontredderd Aris van Zeijlen speelde Richard, de man die de meeste moeite heeft met de omstandigheden waarin hij terecht komt en deze rol was hem op het lijf geschre ven. Van Zeijlen begon wat stroef en iets te gemakzuchtig maar steeg tot flinke hoogte in de scene waarbij hij woedend is op zijn vrouw omdat ze als hoer mede de kost verdient. Prachtig was zijn mimiek toen het door zijn vrouw verdiende geld anoniem per post werd bezorgd. De kinderlijke ver baasdheid straalde van zijn gezicht en deze beteuterde houding wist Van Zeij len goed vast te houden in de rest van het verhaal. Zijn tweestrijd was zeer overtuigend. Van Zeijlen was duidelijk ontredderd en zorgde daarmee voor me nige koude rilling onder het publiek. In Nettie Molenaar als Jenny had Van Zeijlen een goede tegenspeelster. Haar walging bij het voorstel om publieke vrouw te worden was echt maar daar naast wist ze ook de acceptatie en de keuze die ze maakte goed over te bren gen. Met een sterke mimiek en gedreven spel beantwoordde ze sterk aan de be doelingen van de toneelschrijver. Wim Tinholt was als vanouds weer uitstekend op dreef als buurman Jack, een cyni sche rol die Tinholt op de juiste toon, een beetje gemeen en geslepen, wist uit te dragen. Tinholt is een meester in der gelijke rollen en het was een genot Van Zeijlen, Molenaar en Tinholt samen te zien balanceren binnen de eigen spelmogelijkheden. Speels Nettie Jongejan speelde de hoeren- madam die eenzelfde houding aan moest nemen als Tinholt en daar redelijk in slaagde. Zij was de duivelin en met de blikken in haar ogen kon ze aardig do den. De zoon des huizes werd gespeeld door Sjoerd Jan Visser en hij deed dat keurig met een juiste houding, duidelijke spraak en toch nog een tikkel-tje speels heid, al werd dat door de omgeving nau welijks geaccepteerd. Deze vijf mensen zorgden voor vele ijzersterke momenten en wisten zich ge lukkig ook staande te houden in het spel met de overige tonelisten dat veel min der uit de verf kwam. Het tuinfeest met de gasten Dirk Rozeboom, Annie Anker, Rob Jongejan, Tine Standaard, Hans Jansen en Rieke van Dijk dat eindigt in de moord op de buurman was vrij zwak. Aris van Zeijlen (tweede ven rechts! spreekt els Richard een hartig woordje met zijn vrouw Jenny (geheel linksl. gespeeld door Nettie Molenaar Op de achtergrond v.l.n.r. Nettie Jongejan. Hans Jansen, Rob Jongejan en Dirk Rozeboom. Het was een stukje massaspel dat bleef steken in te vage houdingen en slechte timing. Het grootste probleem was dat de mannelijke gasten niet helemaal de harde jongens waren die ze moesten zijn en niet de juiste intonatie wisten te pak ken om aan te geven dat het begrijpelijk was dat Richard en Jenny bij dit milieu wilden horen. Genoemde heren oogden bovendien te jong en konden vooral daardoor niet genoeg charisma uitstralen. De teksten zaten er ook niet zo best in en dat alles maakte het ongeloofwaar dig. Het was geen ramp maar voor het publiek was het wel even doorbijten en de catastrofale moord werd er te kluch tig door. Het blasé zijn en de sociale controle kwamen wel redelijk uit de verf maar de haat tegen alles wat in dit milieu minderwaardig is (joden, negers en mid denstanders) en het „society" sfeertje bleven steken in rommelig spel dat gered moest worden door de mensen die de hele avond al op de plankten stonden. UDI heeft zaterdagavond weer bewe zen met een moeilijk stuk uit de voeten te kunnen maz.r men moet nu oppassen niet te hoog te grijpen. Het was een avond met sterk toneel en een terechte staande ovatie maar men mag niet zwichten voor de verleiding om uitslui tend op erkend takent te gaan drijven. Het is niet erg om een volgende keer een traditioneler verhaal te kiezen waardoor meerdere spelers de nodige plankenerva ring kunnen opdoen. Daar kan men later vruchten van plukken. De regie was in handen van Huib Dros, geassisteerd door Ans Bonne. Anneke Rienks en Aaf- ke Geense zorgden voor de grime en kapsels. Souffleuse was Ineke Reitsma. Een deel van de Texelse toneelverenigingen put elk jaar uit het „drakenre- portoire". Stukken waar het publiek om moet lachen maar waar culturele statuszoekers bij het verlaten van de zaal wat neerbuigend over opmerken dat het weer „een draak van jewelste was". De vraag doet zich dan voor of de opvoering aan die culturele normen getoetst moet worden of dat de reac tie van de lachers normgevend moet zin. De SVC toneelgroep maakte het de beschouwer zaterdag wat dat betreft makkelijk. De uitvoering van „Een zoen van Miss Urk" kwam bijzonder aarzelend op gang, maar vooral door het zeer karakteristieke spel van Wim Ran ging de complete zaal „plat". Het toneelstuk was zonder regisseur ingestudeerd, de spelers en souffleur Piet Zijm knapten die klus zelf op. Dat was het zwakste punt van het geheel, bij de voorbereiding heeft duidelijk een beschouwer in de zaal ontbroken die accenten kon aanbrengen of weghalen. De sportviswedstrijd van zondag werd gekenmerkt door windkracht 8 9 met zeer veel regen van het begin tot het eind van de wedstrijd. Door die omstan digheden kon de utislag van de dag niet bekend worden gemaakt. Er werd alleen door senioren aan deze wedstrijd deel genomen. De negen vissers vingen 49 vissen met een totale lengte van 450 centimeter. 1. Jan Heethuis 109 cm, 8 vissen; 2. Rein Kuyper 89 cm, 4 vissen; 3. Cor Huisman 72 cm, 5 vissen. Sommige spelers wisten zich in het begin van de opvoering duidelijk geen raad met hun houding, een aar zeling die zich altijd onverbiddelijk aan het publiek meedeelt. Na ver loop van tijd raakte iedereen echter op zijn gemak en ging de zaak op het spel letten ijn plaats van op de knikkers. Het verhaal ging namelijk over een ge zin, de familie Knikker, dat bezoek ver wachtte van suikertante Aleida, die haar restaurant kwam weggeven. Daarvoor moest echter wel geconcureerd worden met een ander gezin Knikker, dal een schoonheidskoningin en een judokampi oen in zijn gelederen telde. Op allerlei onnozele manieren werd getracht beter over te komen dan die concurrentie, al- lees opa Knikker en moeder Sofie bleven zichzelf. Ondanks de ongetwijfeld vreemde indruk die tante van de Knik kers moet hebben gekregen liep alles goed af. Het andere gezin kreeg welis waar het restaurant, maar de Knikker in het stuk werden met een veel kostbaar der pretpark bedacht. Bovendien trouw de bijna iedereen met iedereen, alleen zoon IJsbrand bleef vrijgezel. Ouwe taaie In dergelijke stukken komt vaak een ouder stel op de spelersrol voor, meestal een bazige oude tante met een onder drukte oude oom, die zich gaandeweg onder het juk uitwerkt. Dat was nu an ders, opa Knikker was een „ouwe taaie" van het zuiverste water, die zelfs diverse malen zijn jongere gezinsgenoten voor geruime tijd knock out sloeg. Wim Ran wist dit gegeven optimaal te benutten, hij kreeg dan ook steeds meer een dra gende rol in het geheel. Een keer ge beurde dat dragen letterlijk toen hij Sjaan Boon, een weduwe die het restau rant wilde kopen, van een stoel aftilde om haar op gespierde wijze het hof te maken. Sjaan Boom werd vertolkt door Bieuwkje Monen-Waldus, de enige de butante. Zij speelde verdienstelijk, met een aanstekelijk enthousiasme, maar soms was het allemaal wat te ademloos. Een regisseur zou hier duidelijk zijn diensten hebben kunnen bewijzen. Tante Aleida Knikkert-Stuiter werd op doeltreffende wijze op de planken gezet door Immie Zuidema-Klinger. Zij maakte van haar type een wat deftige, ingeto gen, zakelijke vrouw en ze deed dat zon der fouten. Rustpunt Adrie Schraaf-Broekman speelde moeder Sofie Knikker, een vrouw die buiten alle complotten wordt gehouden en die vaak, ook voor het publiek, een rustpunt in de handeling betekende. Geen opvallende rol, maar op zeer na tuurlijke wijze gebracht. Haar tegenspeler Gerard Monen ac teerde als vader Gerard Knikkert op ge- Soms is het onderscheid tussen de voetbal- en toneelafdeling niet zo groot. Het voornaamste verschil is misschien wei dat als Bieuwkje Monen-Waldus Jaap Visser deze schop op het veld zou verkopen, zij onmiddellijk naar de kleedkamers verwezen zou worden. Als Sjaan Boon mocht het echter wél. routineerde wijze, maar was af en toe wat vlak. Wat meer venijn, wat zwaarde re accenten, en hij zou van zijn rol als huistiran de karikatuur hebben gemaakt die nodig was. Ook hier zou een goede regie de vertoning optimaal hebben kun nen maken. Grappig was het kussentje dat hij om gebonden had vanwege de blauwe plek op zijn achterwerk die hij kreeg toen zijn bijziende dochter hem van de trap liep. Het kussentje vertoonde de afbeelding van een hondekop die elke keer als Mo nen zich omdraaide de zaal instaarde. Dochter Roza, gespeeld door Jeanet Boon, werd gepresenteerd als „kippig". In de praktijk bleek dat echter nagenoeg blind te betekenen. Om het ironische element van haar rol uit te laten komen (Roza loopt haar vader van de trap zon der het zelfs maar te merken) had Jeanet Boon haar overigens duidelijk en niet onverdienstelijke spel best met wat meer nadruk mogen brengen. Zij verloofde zich met de degelijke en inbleke boekhouder van haar tante, Ni- colaas van Dijk, die haar veroverde door een gedicht te sturen. Hans Zuidema gaf deze onverwacht romantische droogstoppel wat hem toekwam. Broer IJsbrand werd door Jaap Visser neergezet als de lange lijs die hij moest zijn. Het was jammer dat Visser af en toe te veel leunde op de soufleur of zich be wust was van de zaal. Als hij een gesprekje voerde schoten zijn ogen tel kens van zijn gesprekspartner naar de souffleurspost of naar de zaal en dat wekte een wat vreemde indruk. Marcel Bladder, journalist en huis vriend, werd gespeeld door Ernst Jan de Graaf. Vooral in het eerste bedrijf ver toonde deze speler nogal wat zenuwen en eigenlijk wist hij zich geen raad met zijn houding. Gaandeweg werd dat ech ter beter. Tot overtuigend spel kwam hij pas tegen het eind toen hij nicht Willeke versierde. Mooie Willeke was een uitstekende vertolking van Hetty Baltus-Reuvers, die de volgende keer zeker meer verdient dan een bijrol. Het O-mondje, het mooie meisjesgedrag, het opscheppen over de judobroer en de triomf als IJsbrand de vergelijking niet kan doorstaan, waren elementen die zij tot uidrukking bracht. Lippenstift Aparte vermelding verdient grimeur Gerard Smeenk, die zijn „koppen" dui delijk karakter mee wist te geven. Vooral het overdadig gebruik van lippenstift bij Roza leidde tot komische effecten. Om dat zij telkens de verkeerde zoende lie pen steeds meer acteurs en actrices met rode wangen rond. Een ongewild grappig effect leverde de geschminkte snor van Marcel Blad der die na een sappige vrijpartij gedeel telijk op de bovenlip van nicht Willeke bleek te zitten. Het mocht de pret niet drukken, integendeel. „Een zoen van Miss Urk" was onge twijfeld een draak, maar wel een leuke. 6Rtv€N VAN LEZERS - tUTEN VERJLNTWOORDELLBIMCID *N DE RECaxlS Uw bezorgdheid om de gebitten der mensen in 't algemeen, en die van de opgroeiende jeugd in 't bijzonder, past en siert u. En een ieder weet dat snoe pen in de ruimste zin des woords (al dat lekkers, dat tot op heden nog steeds niet officieel verboden is) ontzettend slecht voor de tanden en kiezen is, en dat er nog steeds ruim werkgelegenheid in uw branche bestaat, dank zij diegenen die overdoses van zoets tot zich nemen, en die wegens deze verslaving wel de „snoepjunks" in deze op zijn retour zijn de welvaartsmaatschappij genoemd kunnen worden. Terecht wijst u op deze gevaren via welsprekende affiches en anderszins; en over die appel die zo ver standig wegsnoept, is sinds Eva al aar dig wat geredetwist (of die appel wel zo verstandig was!). Uw kruistocht tegen het snoepen wordt middels uitgebreide voorlichting (propaganda voor de meest uiteenlopende soorten tandpasta's, van veredelde Vim tot Jif, van enzymenrijke tot tandverstevigende) energiek geleid, en daarbij vraagt u uiteraard hoe de mensen tot hun verderflijke gewoonte gekomen zijn, en wat blijkt....?! Het blijkt op school reeds aangemoedigd te worden! Het einde der wereld moet nabij zijn. De duivel is overal, een pact tussen snoepbedrijf en onderwijsinstituut! Traktaties in de vorm van snoep, cake, koek, Treets, Mars, appels, mandarijnen, kaasbrokjes doen ze nog iets aan on derwijs? zijn aan de orde van de dag. Iemand jarig? trakteren, in plaats van een opvoedende straf trakteren, en ga zo maar door! Leve de lol, daar op de RSG! Uw diepgevoelde verantwoordelijkheid heeft u doen besluiten de verantwoorde lijke inspecteur van het onderwijs op de hoogte te brengen, en, waarachtig, die heeft vermanend de vinger geheven en het valt te verwachten dat bij herhaling de gebitten der schuldigen zonder par don uit de bek (pardon, de mond) gerukt zullen worden. Het onderwijs is een pro bleem rijker dank zij een hechte samen werking tussen volksgezondheidsridders en onderwijsbewaking. Wij, pedagogen (wat heet?) verbonden aan een school voor voortgezet onderwijs, zijn ons ter dege bewust van ons falen, en zullen pogen meer kunt u toch niet verlan gen? alle traktaties tot een minimum te beperken en de vroeger zo effectvolle straffen weer in te voeren, de verjaarda gen passend te vieren met gezang en de jeugd te wijzen op de gevaren van veel vuldig snoepwinkelbezoek en de gevol gen daarvan (boze of verdrietige tan darts en tandbederf) waarmee ons werk weer een dimensie rijker is geworden. Jammer dat alcoholmisbruik niet onmid dellijk leidt tot tand- en haar-uitval want in dat geval werd zeker door de verenig de kappers en tandfanaten de strijd aan geboden met een veel gevaarlijker vijand. Nog één vraag aan de heer De Winter: „Bestaat er ook een straf op onvermogen?" H. de Kruijff De Koog. Door een glad (regen) wegdek kon een automobilist uit Nijmegen zijn auto zondaag in de Kamerstraat een moment niet meer besturen. Hij gleed tegen een geparkeerde auto. Aan beide wagens ontstond geringe schade.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1983 | | pagina 5