Beumkes boos over niet
nakomen van afspraak
Van samenwerking komt
weinig terecht
Garage bij Hogereind 4
Provincie wil uitbreiding
Maritiem Museum voor
de helft subsidiëren
Extra exploitatiesubsidie
voor NRC >r':
VERVOLG VAN PAG.l
Schoorwal
Politievoordracht to
voor vrouwenbond
Voorlichtingsavond
akkerbouw
Loslopende hond
College vindt taxiverordening overbodig
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 13 JANUARI llJDi
Henk Beumkes van het Pakt heeft zich in krasse termen be
klaagd over de handelwijze van de gemeente jegens de heer W.
Sweere, huurder van de gemeentewoning Hogereind 4 in De
Waal. De gemeente is een afspraak, die met Sweere was ge
maakt inzake de vervanging van zijn garage, niet nagekomen.
De woning Hogereind 4 in de huidige situatie, gezien vanaf de Lang waal. De witte muur vormde de grens met het inmiddels gesloopte voormè1
ge dorpshuis. Op de voorgrond de ingangspartij van het toekomstige agrarisch museum. Tussen deze ingangspartij en de woning moet de o//an9
streden inpandige garage komen. Door de afwezigheid van pannen op het rechter dakgedeelte is lekkage ontstaan.
De oorspronkelijke garage van Sweere
moest verdwijnen in verband met de uit
breiding van het aan de woning grenzen
de agrarisch museum. Sweere maakte
bezwaar tegen dit bouwplan maar trok
het bezwaar in toen hem door het
grondbedrijf werd beloofd dat hij een
nieuwe losstaande garage zou krijgen.
De gemeente wijzigde echter het bouw
plan en er kwam geen losse maar een in
pandige garage. Beumkes was er ook
slecht over te spreken dat bij het slopen
een commissie van onderzoek, maar
ook ambtelijke bijstand wil verlenen.
Maar er moet wel eerst worden gepraat
met de woningbouwvereniging. In
eerste instantie zal moeten worden ge
probeerd de voorgenomen executie van
de woningen uit te stellen. Overigens
zouden de bewoners dat ook bereiken
door het verschuldigde (variërend van
f3600— tot f7800— per geval) te
betalen.
Het rechtsmiddel dat de bewoners nog
ten dienste staat is het inschakelen van
de burgerlijke rechter. De commissie van
onderzoek zou kunnen bestaan uit ver
tegenwoordigers van de raadsfracties.
Peter Bakker had bezwaar tegen dit
voorstel van de burgemeester. Hij wilde
dat in de commissie in ieder geval bouw
kundig èn juridisch deskundige mensen
zouden komen. Wethouder Schilling zag
in dat de zaak geen uitstel kan vergen
(per 1 februari moeten de bewoners be
taald hebben) en beloofde er met spoed
achteraan te zullen gaan.
Kwijtschelding
Aan het begin van de vergadering
trachtte Dirk Terpstra van het Pakt ver
geefs om er achter te komen met welke
ideeën het college straks zal komen inza
ke kwijtschelding van gemeentelijke be
lastingen en heffingen voor de laagstbe
taalden. Het Pakt zou eerst zelf met een
voorstel komen maar wacht daar nu mee
tot B en W zich hebben laten horen.
„Wordt het negatief of positief?" vroeg
Terpstra. Maar de verantwoordelijke
wet-houder Barendregt wilde niet op de
zaak vooruit lopen en hulde zich in stil
zwijgen. Terpstra bood daarop schriftelij
ke infotmatie aan met betrekking tot dit
onderwerp, dat hij had gekregen van ge
meenten die kwijtschelding toepassen.
De Pakt-man liet weten dat deze aange
legenheid voor zijn fractie zeer belangrijk
is. Hij zei van mening te zijn dat de rijks
overheid momenteel een beleid voert
dat zeer slecht is voor mensen met de
laagste inkomens. De gemeente, die het
dichtst bij de burgerij staat, kan die ge
volgen gedeeltelijk goedmaken. Ook Pe
ter Bakker van de PSP zei van mening te
zijn dat de gemeente een dergelijk soci
aal tarievenbeleid moet ontwikkelen. De
wethouder moet aantonen wat de gevol
gen daarvan zijn voor de gemeente
begroting.
Alcohol
„Ouders en opvoeders hebben de
eerste verantwoordelijkheid bij het voor
komen van drankgebruik door kinderen
beneden 16 jaar. Ik weet uit ervaring dat
het niet makkelijk is, maar het is wel mo
gelijk. We moeten niet alles willen af
schuiven op de overheid". Aldus Rie
Huitema-Vos van het CDA naar aanlei
ding van de klacht van de Overkoepeling
van Vrouwenorganisaties over het op vrij
uitgebreide schaal schenken van alcohol
in café's aan kinderen beneden 16 jaar,
wat wettelijk verboden is. Controle op
de leeftijd blijkt in de praktijk erg moeilijk
te zijn. Tegen invoering van pasjes als
controlemiddel bestaan bezwaren van
principiële aard. De burgemeester (ver
antwoordelijk voor het drankbeleid) zei
het met mevrouw Huitema eens te zijn.
De kwestie zal echter wel in brede aan
dacht worden gebracht. De eerste con
tacten met vrouwenverenigingen zijn
daartoe inmiddels gemaakt. De burge
meester zei op dit moment niet voorne
mens te zijn het drank- en horecabeleid
ingrijpend te wijzigen. Paul Kikkert van
Texels Belang wilde echter dat het pro
bleem van het drinken door de jeugd aan
de orde wordt gesteld in de commissie
voor algemeen en organisatorisch be
leid. Cor Dros stelde voor dit onderwerp
in beslotenheid te bespreken. Het bleek
dat hij beducht was voor de agressie die
openbare bespreking bij belanghebben
den en andere betrokken zou losmaken.
De burgemeester wilde echter niets van
beslotenheid weten, zolang het niet gaat
over persoonlijke aangelegenheden.
van het oude, aan Hogereind 4 grenzen
de dorpshuis (om plaats te maken voor
de nieuwbouw) nogal wat schade is ont
staan aan de woning. De familie Sweere
zit nu in een hus vol gaten, waar het bij
regen hevig lekt. „De man die hiervoor
verantwoordelijk is zou je op staande
voet moeten ontslaan", aldus Beumkes,
die eiste dat het oorspronkelijk overeen
gekomen bouwplan wordt uitgevoerd.
Wat het laatste betreft kreeg bij bijval
van Jan van Asselt van Texels Belang.
„Sweere heeft zijn bezwaar tegen de
bouw ingetrokken onder voorwaarde dat
hij een garage naast het gebouw zou
krijgen. Dat moet worden nagekomen."
Star
Wethouder Klaas Barendregt zei dat
de problematiek iets ingewikkelder is. Hij
vertelde dat nadat de losstaande garage
aan Sweere was toegzegd, zich een be
tere technische mogelijkheid voordeed
in de vorm van de inpandige garage en
dat daarover is onderhandeld. Sweere
ging in eerste instantie daarmee akkoord
zodat men met het aldus gewijzigde
bouwplan verder werkte. Later kwam
Sweere op zijn besluit terug en eiste als-
Het resterende bedrag zal de gemeen
te moeten opbrengen. Het college wil
dit bedrag beschikbaar stellen uit het
fonds recreatie en natuurbehoud. Wel
zal het bestuur van het museum nadere
informatie dienen te verstrekken over de
gevolgen van deze projecten in de ex
ploitatiebegroting. Het exploitatietekort
mag in de toekomst het huidige bedrag
niet overschrijden. De gemeenteraad zal
moeten oordelen over dit eenmalige kre
diet van 47 mille en de raadscommissie
ruimtelijke ordening zal zich moeten uit
spreken over de planologisch aspecten
van de wierschuur bij het Maritiem Mu
seum. Het college heeft bepaald dat de
Stichting Texels Museum een „nostal
gisch dorpje" rond het museum zou mo
gen bouwen. Daar zijn in eerste instantie
Het gemeentebestuur stelde zelf een
notitie op over de geschiedenis van de
taxiverordening en het falen in de sa
menwerking. Men bood de taxi
ondernemers W. de Boer, H. Grootjen,
N. Smidt-Ellen en M. van de Wetering
tot 10 november de gelegenheid een ge
zamenlijke visie over het door hen ge
wenste taxivervoer op Texel te presente
ren. Twee van de vier ondernemers rea
geerden individueel.
Mevrouw Smidt-Ellen deelde het col
lege mee dat ze veel moeite had gedaan
om met haar collega's tot één voorstel te
komen maar de samenwerking was
gestrand op de houding van H. Groot-
jen. Volgens mevrouw Smidt is Grootjen
slechts tot samenwerking bereid als de
andere ondernemers werk inleveren ten
behoeve van deze firma. H. Grootjen
schreef een brief waarin hij precies het
tegenovergestelde beweerde. Grootjen
zegt het merendeel van het nachtver
voer te verzorgen en verwijt zijn collega's
dat men graag een deel van dit vervoer
overneemt maar dat er over verdeling
van ziekenvervoer overdag niet valt te
praten.
nog de oorspronkelijk overeengekomen
losse garage. Barendregt vond het
„star" om vast te houden aan een welis
waar overeengekomen, doch minder
goede oplossing. Volgens de wethouder
was het verbeterde bouwplan in het be
lang van zowel Sweere, de gemeente als
het agrarisch museum. Men heeft
Sweere zelfs tijdelijke andere woonruim
te aangeboden. „We zijn heus welwil
lend geweest." Beumkes en Van Asselt
handhaafden echter hun kritiek. Beum
kes bleef het schandalig vinden dat in
het bewoonde huis gaten waren ge
maakt en Van Asselt zei dat de betere
oplossing voor de garage eerder bedacht
had moeten worden. Men kwam pas
met dat idee toen de oude garage al was
afgevoerd. De wethouder en de burge
meester merkten op dat de betere oplos
sing mogelijk was dank zij bereidwillig
heid van het agrarisch museum, dat
ruimte heeft ingeleverd.
Renovatie
Henk Beumkes was (als enige) ook te
gen een onderzoek van de woning Ho
gereind 4 in verband met het maken van
een renovatieplan. Beumkes zei dat
Sweere geen toestemming heeft gege
ven voor renovatie. „Die man zit in de
WAO. Hoe hoog wordt straks de huur
die hij moet betalen?" Barendregt legde
uit dat dit een aangelegenheid is die na
het onderzoek aan de orde komt. Van
een renovatieplan is op dit moment nog
enige algemene voorwaarden aan ver
bonden. De bedoeling is het terrein niet
alleen te bebouwen met een wierschuur
maar ook met enkele oude vissershuis
jes. Een artikel 19 procedure moet meer
inzicht geven in de „gedetailleerde mo
gelijkheden voor de ontwikkeling van
het museum". Burgemeester en wet
houders hebben bepaald dat de nieuwe
gebouwen aan de wegzijde kleinschalig
moeten zijn, de ruimte rondom de molen
mag niet worden bebouwd en vissers
huisjes e.d. moeten drie meter binnen de
terreingrens blijven in verband met over
last voor omwonenden. Het hek rond
het terrein ziet het college liefst in stijl
uitgevoerd, bijvoorbeeld een houten
spijlenconstructie met punten.
„Om tot samenwerking te komen
moet men geven en nemen. Dit schijnt
niet tot ze door te dringen." Grootjen
verklaart in zijn brief aan de raadscom
missie ruimtelijke ordening en huis
vestingsbeleid dat praten over samen
werking geen zin heeft en dat men me
teen rond de tafel moet om te overleg
gen over een fusie. „Het aantal taxi's
kan dan verminderen met als direct ge
volg meer rendabel vervoer", aldus
Grootjen, die denkt dat door een fusie
de huidige onderlinge achterdocht ook
verdwijnt. Zo lang die fusie er niet is, is
hij voorstander van vrije prijzen die al
leen gebonden moeten zijn aan een
maximumbedrag om de klant te be
schermen. Het college ziet, gezien de
reacties en het ontbreken daarvan wei
nig heil meer in het in stand houden van
de verordening die naast de Wet op het
Personenvervoer de bedpeling had het
taxivervoer te coördineren en meer ren
dabel te laten draaien.
Administratie
Voordat de verordening in 1976 werd
vastgesteld werd jaren gepraat over de
geen sprake. Dat onderzoek is nodig om
een plan te kunnen maken waar de be
woner zich in kan vinden. Het heeft
geen zin voor die tijd met de bewoner te
onderhandelen omdat men niets kan la
ten zien en ook niet weet wat het kost.
Beumkes was echter niet te vermurwen.
IJskaschool
Unaniem sprak de raad uit dat de in
standhouding van de Redmer IJska
school in De Waal gewenst is, een tame
lijk formele daad die eens per drie jaar
nodig is om scholen met een te klein
aantal leerlingen te kunnen handhaven.
Het instandhoudingsbesluit zal ter goed
keuring aan gedeputeerde staten wor
den voorgelegd. Gerbrand Poster merk
te op dat dit niet nodig is. Zegers erken
de dat, maar hij zei dat de gemeente
geen enkel risico wil lopen en daarom
voor het besluit nadrukkelijk adhesie van
de provicie wil hebben.
Mevrouw Huitema toonde er zich
verontrust over dat de minister niet
heeft toegestemd in het toelaten van
kleuters tot de IJskaschool in het
kader van de integratie van kleuter
en lager onderwijs. Ook de bouw
kundige voorziening om de kleu
ters te kunnen opvangen is niet
goedgekeurd. Het college heeft te
gen beide weigeringen inmiddels
beroep aangetekend.
Speciaalonderwijs
Het voorstel tot stichting van een ei
gen openbare school voor speciaalon
derwijs (dus „verzelfstandiging" van de
huidige dependance van de Kompas-
school) had aller instemming. Formeel
los daarvan staat het verzoek van de ou
ders aan de gemeente om ook voor het
volgende schooljaar de derde leerkracht
voor gemeenterekening te willen ne
men. Wat dat laatste betreft vroeg Daan
inhoud van de verordening. Als voorde
len werden genoemd een verhoogde
dienstverlening dag en nacht, verhoog
de veiligheid door betere controlemoge
lijkheden, minder kans op beunhazerij
en „minder of geen broodnijd". De eerst
opgestelde verordening vond geen posi
tieve ontvangst bij de taxibedrijven, al
hoewel men om reglementering van het
eigen vervoer had gevraagd. De in de
genoemde verordening in te stellen taxi
centrale, het bijhouden van een rittenad-
ministratie en de eis van stallingsruimte
voor taxi's werden door de ondernemers
afgewezen. De gemeenteraad was tegen
vaste tarieven en stemde voor een
minimum-maximum tarief. Dit had tot
gevolg dat het innemen van een stand
plaats in volgorde van aankomst en een
standplaatsregeling voor gereserveerde
taxi's ook konden vervallen.
Kortingen
Achteraf concludeert het college dat
de belangrijkste bestanddelen van de
verordening waar klant en bedrijf baat bij
konden hebben al van tafel waren voor
dat één en ander wettelijk werd. In 1981
trok de gemeenteraad het standpunt
over minimum en maximum tarieven in
om toch eenheid in de tarieven te krij
gen. Toen spande men het paard in feite
al achter de wagen want die eenheid
was in de taxiwereld al ver te zoeken.
„Tarieven werden ontdoken door „vrien
dendiensten", het geven van kortingen
aan de horeca en andere minder juiste
zaken", aldus het college. Spanningen
tussen de ondernemers onderling zijn er
vele jaren en door ontduiking van de ta
rieven en soepele toepassing van de ver
ordening werd dit gemeentebeleid „een
Welboren het college in ieder geval, geld
in de begroting te reserveren voor dit
doel. De kwaliteit van de school en daar
mee de kans op zodanige groei dat een
zelfstandige school mogelijk is, hangt
namelijk zeer af van deze derde
leerkracht.
Mevrouw Huitema zei veel te voelen
voor een bijzonder-neutrale school in-
plaats van een openbare, maar legde
zich om praktische redenen bij de open
bare status neer. Ze hoopte wel dat in de
toekomstige medezeggenschapsraad
van de school mensen van verschillende
richting vertegenwoordigd zullen zijn.
Hoeveel leerlingen zijn vereist om voor
het rijk als zelfstandige school aanvaard
baar te zijn, is niet bekend. Het officiële
stichtingsgetal is 44 maar bij een begin
nende school is blijvende verlaging van
dit aantal mogelijk. Men wil thans niet
zeggen wat het minimum is. Dat zal ech
ter spoedig blijken nu het gemeente
bestuur de officiële aanvraag bij het mi
nisterie in dienst.
Samen Eén
A/oor de tweede keer kwam de benoe
ming van-eerr bestuurslid van de Stich
ting Samen Eén aan de orde. Deze keer
werd de heer W. Eelman gekozen, die in
de vorige vergadering werd afgewezen.
Dat gebeurde echter lang niet met alge
mene stemmen. Acht stemmen werden
op Eelman uitgebracht, de tweede kan
didaat J. Beekman kreeg er drie en er
waren vier blanco stemmen. Drie van die
blanco stemmen kwamen van het Pakt.
Blijkens een toelichting van Daan Wel
boren moest dat worden opgevat als
protest tegen de gang van zaken. Wel
boren zei dat een instantie die kandida
ten voordraagt ervoor moet zorgen dat
ook nummer twee acceptabel en ge
wenst is. Die tweede kandidaat mag niet
alleen als „versiering" dienen, zoals de
vorige keer is gebeurd. Als er geen twee
de geschikte kandidaat is, moet er maar
één persoon op de voordracht komen.
dode letter". Afgelopen najaar vonden
burgemeester en wethouders het wellet
jes en men ging wederom met de onder
nemers en politie in discussie over de
verordening. De bedoeling was door een
„herbezinning" te komen tot het „kap
pen van economisch dor hout."
Meer spanning
„De extra's die een taxiverordening
zou kunnen bieden werken niet, ontbre
ken of zijn van ondergeschikt belang."
Het vertrouwelijke gesprek met de on
dernemers („Om te voorkomen dat de
gevoelige verhoudingen in de taxiwereld
door aanwezigheid van pers en publiek
zouden worden aangescherpt") verliep
volgens het gemeentebestuur in een
goede sfeer maar, zoals gezegd, nieuwe
samenwerking lag niet in het verschiet.
Het college is van mening dat er een
overcapaciteit aan taxi's is en de span
ningen zullen in een tijd van economi
sche teruggang alleen nog maar toene
men. „Een verstandige en gecoördi
neerde inzet van personeel en materieel
is dus juist nu een eerste vereiste", aldus
burgemeester en wethouders die daar
aan toevoegen dat de eerste stappen
door de ondernemers zelf genomen
moeten worden.
De gemeente heeft zijn best gedaan al
blijft men bereid in de toekomst „een
publiekrechtelijke onderbouwing te ge
ven aan samenwerkingsvormen in de
taxiwereld."
Uit wettelijk oogpunt heeft het in
stand houden van de verordening weinig
belang. Het verlenen van taxivergunnin
gen, technische controle e.d. is door het
rijk geregeld en er is bovendien een wet
in de maak die de bevoegdheden van de
gemeente in deze sterk zal beperken. De
raadscommissie ruimtelijke ordening en
huisvestingsbeleid bespreekt het voor
stel van het college woensdagavond.
Het exploitatietekort van het lL'
tuurrecreatiecentrum over 1982j.
f44.763— hoger dan begroot. Aan
gemeenteraad zal worden gevraag pf
dit tekort alsnog bij te passen ms
de gemeente hoeft niet voor het hi#
bedrag op te draaien. 30 mille woi
gesubsidieerd door rijk en proving
en het college wil de resterenLe(
f14.558,— voor gemeenterekeniip
nemen.
Bun
Over het jaar 1983 is het eventueel o( q
nog mogelijk exploitatietegenvallers v?
musea bijgepast te krijgen van de Gpe
meente maar daarna is de koek op. „Z-^
als al aangekondigd worden vanaf 19jLn
geen overschrijdingen van de huidij
subsidie geaccepteerd." Wel willen bL6
W een nader gesprek met de Stichtiiy
Texels Museum over de beheersbaarheid
van.de exploitatiekosten mede omdat u..
energiekosten bij het NRC in 1982
pan uit zijn gerezen. Aan electricity^
water, aardgas en olie was men 31 mit
meer kwijt dan was begroot en datfQr
voor het gemeentebestuur een beetje ti pa
veel van het goede. De extra subsidif
aanvraag van het NRC komt ter sprakei de
de commissies FET en Welzijn en daarr
in de raad. De kleinere musea, Oudhek
kamer, Maritiem Museum en hi^
Scheepvaartmuseum hebben ook ee
extra exploitatietekort maar voor dez
tegenvallers had men nog geld van pos ge
tieve exploitaties in voorgaande jaren. g£
w
Adjudant P. Scheuneman en twe Vi
van zijn mannen van de Rijkspolitii
groep Texel houden dinsdag 17 jam V)
ari een voordracht over het politii zj
werk op Texel. Aanvang 20.00 uuri oi
De Hollebol.
De avond wordt georganiseerd dot r
de Vrouwenbond FNV. De organisatrice n
hopen dat ook het onlangs door d
Overkoepeling Vrouwenorganisaties aa v
de kaak gestelde probleem van dranl
misbruik door kinderen aan de ord
komt. De avond is voor iedereen vi
toegankelijk.
Maandagavond 16 januari spreekt ir
hotel De Hoop in De Cocksdorp de hee
ing. C. Vliet, bedrijfstakdeskundige bi
het akkerbouwconsulentschap in de IJs
selmeerpolders en Noordholland ove
kostenbeheersing op het akkerbouwbe
drijf en andere actuele zaken. Deze bij
eenkomst begint 's avonds om acht uur
In de afgelopen dagen zijn bij dr
politie diverse meldingen binnenge
komen van een loslopende hond
Het dier werd zowel in de buurt vai
De Koog als bij Oosterend gezien er
is waarschijnlijk aangereden.
Het betreft hier een zwart met bruim
hond, ter grootte van een spaniel. He
beest heeft draadhaar (half lang, borste
lig). Als de viervoeter gewoon loopt is t(
zien dat hij mank gaat. Hardlopend
daar echter niets van te zien. Hij is bij
zonder schuw, zodat het tot nog toe nie
mogelijk was het dier te vangen. He'
laatst is hij gezien bij het Lageveld.
Het zou hier kunnen gaan om de ,(goe
daardige) hond van een Duitse toerist,
die een paar dagen geleden als vermis!
werd aangegeven. De politie verzoek!
mensen die het dier zien te willen probe
ren hem te lokken zodat hij niet zai
verwilderen.
De provincie is bereid de helft van de kosten te betalen van het plaatsen
van een oude wierschuur, het aanbrengen van brand- en inbraakbeveiliging-
sapparatuur en een hek bij bet Maritiem Museum in Oudeschild. De kosten
van deze werkzaamheden zijn begroofcjop f95.450— en dat betékent dat de
provincie maximaal f47.725— bijdraagt^
Bijna acht jaar nadat de gemeente Texel een taxiverordening in het leven
riep, komt het college met het voorstel deze verordening af te schaffen. Een
groot deel van de wensen waarop de verordening is gebaseerd zijn niet te
verwezenlijken omdat de vier taxibedrijven niet ir> staat zijn een eensluidend
standpunt in te nemen over bijvoorbeeld de start van een taxicentrale, de ta
rieven en meer rendabel taxivervoer in het algemeen. Niet alle koppen pas
sen in één zak en uit het pré-advies van burgemeester en wethouders blijkt
dat men niet van plan is tot in lengte van dagen met de taxibedrijven rond
de tafel te zitten om over hun problemen te praten.