Beumkes boos over niet nakomen van afspraak Van samenwerking komt weinig terecht Garage bij Hogereind 4 Provincie wil uitbreiding Maritiem Museum voor de helft subsidiëren Extra exploitatiesubsidie voor NRC >r': VERVOLG VAN PAG.l Schoorwal Politievoordracht to voor vrouwenbond Voorlichtingsavond akkerbouw Loslopende hond College vindt taxiverordening overbodig PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 13 JANUARI llJDi Henk Beumkes van het Pakt heeft zich in krasse termen be klaagd over de handelwijze van de gemeente jegens de heer W. Sweere, huurder van de gemeentewoning Hogereind 4 in De Waal. De gemeente is een afspraak, die met Sweere was ge maakt inzake de vervanging van zijn garage, niet nagekomen. De woning Hogereind 4 in de huidige situatie, gezien vanaf de Lang waal. De witte muur vormde de grens met het inmiddels gesloopte voormè1 ge dorpshuis. Op de voorgrond de ingangspartij van het toekomstige agrarisch museum. Tussen deze ingangspartij en de woning moet de o//an9 streden inpandige garage komen. Door de afwezigheid van pannen op het rechter dakgedeelte is lekkage ontstaan. De oorspronkelijke garage van Sweere moest verdwijnen in verband met de uit breiding van het aan de woning grenzen de agrarisch museum. Sweere maakte bezwaar tegen dit bouwplan maar trok het bezwaar in toen hem door het grondbedrijf werd beloofd dat hij een nieuwe losstaande garage zou krijgen. De gemeente wijzigde echter het bouw plan en er kwam geen losse maar een in pandige garage. Beumkes was er ook slecht over te spreken dat bij het slopen een commissie van onderzoek, maar ook ambtelijke bijstand wil verlenen. Maar er moet wel eerst worden gepraat met de woningbouwvereniging. In eerste instantie zal moeten worden ge probeerd de voorgenomen executie van de woningen uit te stellen. Overigens zouden de bewoners dat ook bereiken door het verschuldigde (variërend van f3600— tot f7800— per geval) te betalen. Het rechtsmiddel dat de bewoners nog ten dienste staat is het inschakelen van de burgerlijke rechter. De commissie van onderzoek zou kunnen bestaan uit ver tegenwoordigers van de raadsfracties. Peter Bakker had bezwaar tegen dit voorstel van de burgemeester. Hij wilde dat in de commissie in ieder geval bouw kundig èn juridisch deskundige mensen zouden komen. Wethouder Schilling zag in dat de zaak geen uitstel kan vergen (per 1 februari moeten de bewoners be taald hebben) en beloofde er met spoed achteraan te zullen gaan. Kwijtschelding Aan het begin van de vergadering trachtte Dirk Terpstra van het Pakt ver geefs om er achter te komen met welke ideeën het college straks zal komen inza ke kwijtschelding van gemeentelijke be lastingen en heffingen voor de laagstbe taalden. Het Pakt zou eerst zelf met een voorstel komen maar wacht daar nu mee tot B en W zich hebben laten horen. „Wordt het negatief of positief?" vroeg Terpstra. Maar de verantwoordelijke wet-houder Barendregt wilde niet op de zaak vooruit lopen en hulde zich in stil zwijgen. Terpstra bood daarop schriftelij ke infotmatie aan met betrekking tot dit onderwerp, dat hij had gekregen van ge meenten die kwijtschelding toepassen. De Pakt-man liet weten dat deze aange legenheid voor zijn fractie zeer belangrijk is. Hij zei van mening te zijn dat de rijks overheid momenteel een beleid voert dat zeer slecht is voor mensen met de laagste inkomens. De gemeente, die het dichtst bij de burgerij staat, kan die ge volgen gedeeltelijk goedmaken. Ook Pe ter Bakker van de PSP zei van mening te zijn dat de gemeente een dergelijk soci aal tarievenbeleid moet ontwikkelen. De wethouder moet aantonen wat de gevol gen daarvan zijn voor de gemeente begroting. Alcohol „Ouders en opvoeders hebben de eerste verantwoordelijkheid bij het voor komen van drankgebruik door kinderen beneden 16 jaar. Ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is, maar het is wel mo gelijk. We moeten niet alles willen af schuiven op de overheid". Aldus Rie Huitema-Vos van het CDA naar aanlei ding van de klacht van de Overkoepeling van Vrouwenorganisaties over het op vrij uitgebreide schaal schenken van alcohol in café's aan kinderen beneden 16 jaar, wat wettelijk verboden is. Controle op de leeftijd blijkt in de praktijk erg moeilijk te zijn. Tegen invoering van pasjes als controlemiddel bestaan bezwaren van principiële aard. De burgemeester (ver antwoordelijk voor het drankbeleid) zei het met mevrouw Huitema eens te zijn. De kwestie zal echter wel in brede aan dacht worden gebracht. De eerste con tacten met vrouwenverenigingen zijn daartoe inmiddels gemaakt. De burge meester zei op dit moment niet voorne mens te zijn het drank- en horecabeleid ingrijpend te wijzigen. Paul Kikkert van Texels Belang wilde echter dat het pro bleem van het drinken door de jeugd aan de orde wordt gesteld in de commissie voor algemeen en organisatorisch be leid. Cor Dros stelde voor dit onderwerp in beslotenheid te bespreken. Het bleek dat hij beducht was voor de agressie die openbare bespreking bij belanghebben den en andere betrokken zou losmaken. De burgemeester wilde echter niets van beslotenheid weten, zolang het niet gaat over persoonlijke aangelegenheden. van het oude, aan Hogereind 4 grenzen de dorpshuis (om plaats te maken voor de nieuwbouw) nogal wat schade is ont staan aan de woning. De familie Sweere zit nu in een hus vol gaten, waar het bij regen hevig lekt. „De man die hiervoor verantwoordelijk is zou je op staande voet moeten ontslaan", aldus Beumkes, die eiste dat het oorspronkelijk overeen gekomen bouwplan wordt uitgevoerd. Wat het laatste betreft kreeg bij bijval van Jan van Asselt van Texels Belang. „Sweere heeft zijn bezwaar tegen de bouw ingetrokken onder voorwaarde dat hij een garage naast het gebouw zou krijgen. Dat moet worden nagekomen." Star Wethouder Klaas Barendregt zei dat de problematiek iets ingewikkelder is. Hij vertelde dat nadat de losstaande garage aan Sweere was toegzegd, zich een be tere technische mogelijkheid voordeed in de vorm van de inpandige garage en dat daarover is onderhandeld. Sweere ging in eerste instantie daarmee akkoord zodat men met het aldus gewijzigde bouwplan verder werkte. Later kwam Sweere op zijn besluit terug en eiste als- Het resterende bedrag zal de gemeen te moeten opbrengen. Het college wil dit bedrag beschikbaar stellen uit het fonds recreatie en natuurbehoud. Wel zal het bestuur van het museum nadere informatie dienen te verstrekken over de gevolgen van deze projecten in de ex ploitatiebegroting. Het exploitatietekort mag in de toekomst het huidige bedrag niet overschrijden. De gemeenteraad zal moeten oordelen over dit eenmalige kre diet van 47 mille en de raadscommissie ruimtelijke ordening zal zich moeten uit spreken over de planologisch aspecten van de wierschuur bij het Maritiem Mu seum. Het college heeft bepaald dat de Stichting Texels Museum een „nostal gisch dorpje" rond het museum zou mo gen bouwen. Daar zijn in eerste instantie Het gemeentebestuur stelde zelf een notitie op over de geschiedenis van de taxiverordening en het falen in de sa menwerking. Men bood de taxi ondernemers W. de Boer, H. Grootjen, N. Smidt-Ellen en M. van de Wetering tot 10 november de gelegenheid een ge zamenlijke visie over het door hen ge wenste taxivervoer op Texel te presente ren. Twee van de vier ondernemers rea geerden individueel. Mevrouw Smidt-Ellen deelde het col lege mee dat ze veel moeite had gedaan om met haar collega's tot één voorstel te komen maar de samenwerking was gestrand op de houding van H. Groot- jen. Volgens mevrouw Smidt is Grootjen slechts tot samenwerking bereid als de andere ondernemers werk inleveren ten behoeve van deze firma. H. Grootjen schreef een brief waarin hij precies het tegenovergestelde beweerde. Grootjen zegt het merendeel van het nachtver voer te verzorgen en verwijt zijn collega's dat men graag een deel van dit vervoer overneemt maar dat er over verdeling van ziekenvervoer overdag niet valt te praten. nog de oorspronkelijk overeengekomen losse garage. Barendregt vond het „star" om vast te houden aan een welis waar overeengekomen, doch minder goede oplossing. Volgens de wethouder was het verbeterde bouwplan in het be lang van zowel Sweere, de gemeente als het agrarisch museum. Men heeft Sweere zelfs tijdelijke andere woonruim te aangeboden. „We zijn heus welwil lend geweest." Beumkes en Van Asselt handhaafden echter hun kritiek. Beum kes bleef het schandalig vinden dat in het bewoonde huis gaten waren ge maakt en Van Asselt zei dat de betere oplossing voor de garage eerder bedacht had moeten worden. Men kwam pas met dat idee toen de oude garage al was afgevoerd. De wethouder en de burge meester merkten op dat de betere oplos sing mogelijk was dank zij bereidwillig heid van het agrarisch museum, dat ruimte heeft ingeleverd. Renovatie Henk Beumkes was (als enige) ook te gen een onderzoek van de woning Ho gereind 4 in verband met het maken van een renovatieplan. Beumkes zei dat Sweere geen toestemming heeft gege ven voor renovatie. „Die man zit in de WAO. Hoe hoog wordt straks de huur die hij moet betalen?" Barendregt legde uit dat dit een aangelegenheid is die na het onderzoek aan de orde komt. Van een renovatieplan is op dit moment nog enige algemene voorwaarden aan ver bonden. De bedoeling is het terrein niet alleen te bebouwen met een wierschuur maar ook met enkele oude vissershuis jes. Een artikel 19 procedure moet meer inzicht geven in de „gedetailleerde mo gelijkheden voor de ontwikkeling van het museum". Burgemeester en wet houders hebben bepaald dat de nieuwe gebouwen aan de wegzijde kleinschalig moeten zijn, de ruimte rondom de molen mag niet worden bebouwd en vissers huisjes e.d. moeten drie meter binnen de terreingrens blijven in verband met over last voor omwonenden. Het hek rond het terrein ziet het college liefst in stijl uitgevoerd, bijvoorbeeld een houten spijlenconstructie met punten. „Om tot samenwerking te komen moet men geven en nemen. Dit schijnt niet tot ze door te dringen." Grootjen verklaart in zijn brief aan de raadscom missie ruimtelijke ordening en huis vestingsbeleid dat praten over samen werking geen zin heeft en dat men me teen rond de tafel moet om te overleg gen over een fusie. „Het aantal taxi's kan dan verminderen met als direct ge volg meer rendabel vervoer", aldus Grootjen, die denkt dat door een fusie de huidige onderlinge achterdocht ook verdwijnt. Zo lang die fusie er niet is, is hij voorstander van vrije prijzen die al leen gebonden moeten zijn aan een maximumbedrag om de klant te be schermen. Het college ziet, gezien de reacties en het ontbreken daarvan wei nig heil meer in het in stand houden van de verordening die naast de Wet op het Personenvervoer de bedpeling had het taxivervoer te coördineren en meer ren dabel te laten draaien. Administratie Voordat de verordening in 1976 werd vastgesteld werd jaren gepraat over de geen sprake. Dat onderzoek is nodig om een plan te kunnen maken waar de be woner zich in kan vinden. Het heeft geen zin voor die tijd met de bewoner te onderhandelen omdat men niets kan la ten zien en ook niet weet wat het kost. Beumkes was echter niet te vermurwen. IJskaschool Unaniem sprak de raad uit dat de in standhouding van de Redmer IJska school in De Waal gewenst is, een tame lijk formele daad die eens per drie jaar nodig is om scholen met een te klein aantal leerlingen te kunnen handhaven. Het instandhoudingsbesluit zal ter goed keuring aan gedeputeerde staten wor den voorgelegd. Gerbrand Poster merk te op dat dit niet nodig is. Zegers erken de dat, maar hij zei dat de gemeente geen enkel risico wil lopen en daarom voor het besluit nadrukkelijk adhesie van de provicie wil hebben. Mevrouw Huitema toonde er zich verontrust over dat de minister niet heeft toegestemd in het toelaten van kleuters tot de IJskaschool in het kader van de integratie van kleuter en lager onderwijs. Ook de bouw kundige voorziening om de kleu ters te kunnen opvangen is niet goedgekeurd. Het college heeft te gen beide weigeringen inmiddels beroep aangetekend. Speciaalonderwijs Het voorstel tot stichting van een ei gen openbare school voor speciaalon derwijs (dus „verzelfstandiging" van de huidige dependance van de Kompas- school) had aller instemming. Formeel los daarvan staat het verzoek van de ou ders aan de gemeente om ook voor het volgende schooljaar de derde leerkracht voor gemeenterekening te willen ne men. Wat dat laatste betreft vroeg Daan inhoud van de verordening. Als voorde len werden genoemd een verhoogde dienstverlening dag en nacht, verhoog de veiligheid door betere controlemoge lijkheden, minder kans op beunhazerij en „minder of geen broodnijd". De eerst opgestelde verordening vond geen posi tieve ontvangst bij de taxibedrijven, al hoewel men om reglementering van het eigen vervoer had gevraagd. De in de genoemde verordening in te stellen taxi centrale, het bijhouden van een rittenad- ministratie en de eis van stallingsruimte voor taxi's werden door de ondernemers afgewezen. De gemeenteraad was tegen vaste tarieven en stemde voor een minimum-maximum tarief. Dit had tot gevolg dat het innemen van een stand plaats in volgorde van aankomst en een standplaatsregeling voor gereserveerde taxi's ook konden vervallen. Kortingen Achteraf concludeert het college dat de belangrijkste bestanddelen van de verordening waar klant en bedrijf baat bij konden hebben al van tafel waren voor dat één en ander wettelijk werd. In 1981 trok de gemeenteraad het standpunt over minimum en maximum tarieven in om toch eenheid in de tarieven te krij gen. Toen spande men het paard in feite al achter de wagen want die eenheid was in de taxiwereld al ver te zoeken. „Tarieven werden ontdoken door „vrien dendiensten", het geven van kortingen aan de horeca en andere minder juiste zaken", aldus het college. Spanningen tussen de ondernemers onderling zijn er vele jaren en door ontduiking van de ta rieven en soepele toepassing van de ver ordening werd dit gemeentebeleid „een Welboren het college in ieder geval, geld in de begroting te reserveren voor dit doel. De kwaliteit van de school en daar mee de kans op zodanige groei dat een zelfstandige school mogelijk is, hangt namelijk zeer af van deze derde leerkracht. Mevrouw Huitema zei veel te voelen voor een bijzonder-neutrale school in- plaats van een openbare, maar legde zich om praktische redenen bij de open bare status neer. Ze hoopte wel dat in de toekomstige medezeggenschapsraad van de school mensen van verschillende richting vertegenwoordigd zullen zijn. Hoeveel leerlingen zijn vereist om voor het rijk als zelfstandige school aanvaard baar te zijn, is niet bekend. Het officiële stichtingsgetal is 44 maar bij een begin nende school is blijvende verlaging van dit aantal mogelijk. Men wil thans niet zeggen wat het minimum is. Dat zal ech ter spoedig blijken nu het gemeente bestuur de officiële aanvraag bij het mi nisterie in dienst. Samen Eén A/oor de tweede keer kwam de benoe ming van-eerr bestuurslid van de Stich ting Samen Eén aan de orde. Deze keer werd de heer W. Eelman gekozen, die in de vorige vergadering werd afgewezen. Dat gebeurde echter lang niet met alge mene stemmen. Acht stemmen werden op Eelman uitgebracht, de tweede kan didaat J. Beekman kreeg er drie en er waren vier blanco stemmen. Drie van die blanco stemmen kwamen van het Pakt. Blijkens een toelichting van Daan Wel boren moest dat worden opgevat als protest tegen de gang van zaken. Wel boren zei dat een instantie die kandida ten voordraagt ervoor moet zorgen dat ook nummer twee acceptabel en ge wenst is. Die tweede kandidaat mag niet alleen als „versiering" dienen, zoals de vorige keer is gebeurd. Als er geen twee de geschikte kandidaat is, moet er maar één persoon op de voordracht komen. dode letter". Afgelopen najaar vonden burgemeester en wethouders het wellet jes en men ging wederom met de onder nemers en politie in discussie over de verordening. De bedoeling was door een „herbezinning" te komen tot het „kap pen van economisch dor hout." Meer spanning „De extra's die een taxiverordening zou kunnen bieden werken niet, ontbre ken of zijn van ondergeschikt belang." Het vertrouwelijke gesprek met de on dernemers („Om te voorkomen dat de gevoelige verhoudingen in de taxiwereld door aanwezigheid van pers en publiek zouden worden aangescherpt") verliep volgens het gemeentebestuur in een goede sfeer maar, zoals gezegd, nieuwe samenwerking lag niet in het verschiet. Het college is van mening dat er een overcapaciteit aan taxi's is en de span ningen zullen in een tijd van economi sche teruggang alleen nog maar toene men. „Een verstandige en gecoördi neerde inzet van personeel en materieel is dus juist nu een eerste vereiste", aldus burgemeester en wethouders die daar aan toevoegen dat de eerste stappen door de ondernemers zelf genomen moeten worden. De gemeente heeft zijn best gedaan al blijft men bereid in de toekomst „een publiekrechtelijke onderbouwing te ge ven aan samenwerkingsvormen in de taxiwereld." Uit wettelijk oogpunt heeft het in stand houden van de verordening weinig belang. Het verlenen van taxivergunnin gen, technische controle e.d. is door het rijk geregeld en er is bovendien een wet in de maak die de bevoegdheden van de gemeente in deze sterk zal beperken. De raadscommissie ruimtelijke ordening en huisvestingsbeleid bespreekt het voor stel van het college woensdagavond. Het exploitatietekort van het lL' tuurrecreatiecentrum over 1982j. f44.763— hoger dan begroot. Aan gemeenteraad zal worden gevraag pf dit tekort alsnog bij te passen ms de gemeente hoeft niet voor het hi# bedrag op te draaien. 30 mille woi gesubsidieerd door rijk en proving en het college wil de resterenLe( f14.558,— voor gemeenterekeniip nemen. Bun Over het jaar 1983 is het eventueel o( q nog mogelijk exploitatietegenvallers v? musea bijgepast te krijgen van de Gpe meente maar daarna is de koek op. „Z-^ als al aangekondigd worden vanaf 19jLn geen overschrijdingen van de huidij subsidie geaccepteerd." Wel willen bL6 W een nader gesprek met de Stichtiiy Texels Museum over de beheersbaarheid van.de exploitatiekosten mede omdat u.. energiekosten bij het NRC in 1982 pan uit zijn gerezen. Aan electricity^ water, aardgas en olie was men 31 mit meer kwijt dan was begroot en datfQr voor het gemeentebestuur een beetje ti pa veel van het goede. De extra subsidif aanvraag van het NRC komt ter sprakei de de commissies FET en Welzijn en daarr in de raad. De kleinere musea, Oudhek kamer, Maritiem Museum en hi^ Scheepvaartmuseum hebben ook ee extra exploitatietekort maar voor dez tegenvallers had men nog geld van pos ge tieve exploitaties in voorgaande jaren. g£ w Adjudant P. Scheuneman en twe Vi van zijn mannen van de Rijkspolitii groep Texel houden dinsdag 17 jam V) ari een voordracht over het politii zj werk op Texel. Aanvang 20.00 uuri oi De Hollebol. De avond wordt georganiseerd dot r de Vrouwenbond FNV. De organisatrice n hopen dat ook het onlangs door d Overkoepeling Vrouwenorganisaties aa v de kaak gestelde probleem van dranl misbruik door kinderen aan de ord komt. De avond is voor iedereen vi toegankelijk. Maandagavond 16 januari spreekt ir hotel De Hoop in De Cocksdorp de hee ing. C. Vliet, bedrijfstakdeskundige bi het akkerbouwconsulentschap in de IJs selmeerpolders en Noordholland ove kostenbeheersing op het akkerbouwbe drijf en andere actuele zaken. Deze bij eenkomst begint 's avonds om acht uur In de afgelopen dagen zijn bij dr politie diverse meldingen binnenge komen van een loslopende hond Het dier werd zowel in de buurt vai De Koog als bij Oosterend gezien er is waarschijnlijk aangereden. Het betreft hier een zwart met bruim hond, ter grootte van een spaniel. He beest heeft draadhaar (half lang, borste lig). Als de viervoeter gewoon loopt is t( zien dat hij mank gaat. Hardlopend daar echter niets van te zien. Hij is bij zonder schuw, zodat het tot nog toe nie mogelijk was het dier te vangen. He' laatst is hij gezien bij het Lageveld. Het zou hier kunnen gaan om de ,(goe daardige) hond van een Duitse toerist, die een paar dagen geleden als vermis! werd aangegeven. De politie verzoek! mensen die het dier zien te willen probe ren hem te lokken zodat hij niet zai verwilderen. De provincie is bereid de helft van de kosten te betalen van het plaatsen van een oude wierschuur, het aanbrengen van brand- en inbraakbeveiliging- sapparatuur en een hek bij bet Maritiem Museum in Oudeschild. De kosten van deze werkzaamheden zijn begroofcjop f95.450— en dat betékent dat de provincie maximaal f47.725— bijdraagt^ Bijna acht jaar nadat de gemeente Texel een taxiverordening in het leven riep, komt het college met het voorstel deze verordening af te schaffen. Een groot deel van de wensen waarop de verordening is gebaseerd zijn niet te verwezenlijken omdat de vier taxibedrijven niet ir> staat zijn een eensluidend standpunt in te nemen over bijvoorbeeld de start van een taxicentrale, de ta rieven en meer rendabel taxivervoer in het algemeen. Niet alle koppen pas sen in één zak en uit het pré-advies van burgemeester en wethouders blijkt dat men niet van plan is tot in lengte van dagen met de taxibedrijven rond de tafel te zitten om over hun problemen te praten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1984 | | pagina 2